Weblog maken?


MaakEenWebsite.nl (tip)
Totaal slechts 10 euro per maand incl. domeinnaam en gratis overzetten van uw bestaande weblog bij Bloggers.nl 100 MB ruimte
emailadres
Lees meer..... en bestel
Gratis geld verdienen met e-mails lezen? Meld je aan bij
Zinngeld, Surfrace, Qassa en Euroclix !

Op zoek naar God?

Crossmedia

11/1/2008 - les 4: Meten is weten, Web Analytics

Als Web analytics verzamel je alle mogelijke data van gedrag van je bezoekers op de website. Je houdt je bezig met het verzamelen, analyseren en rapporteren met als doel het optimaliseren van je website.
Voor optimalisatie worden (terecht) usability onderzoeken gedaan, om bezoekersgedrag beter te begrijpen en te weten te komen wat de bezoeker daadwerkelijk doet en waarom hij/zij dat doet. er is vaak een combinatie van onderzoeken die uiteindelijk tot een conclusie komen maar, een van de belangrijkste onderzoeken van een website is heet eye tracking,

De verwerking van het doel bestaat uit het bepalen van wat het is en wat je ermee kunt. Het succes van deze fase is afhankelijk van de herkenbaarheid van de bedoeling van het doel (het label) en de affordances (wat je ermee kunt; een button nodigt uit tot klikken bijvoorbeeld)(Bojko & Stephenson in Bojko 2006).  

Er is nog een trend op webanalytics niveau, namelijk het AIDA model. Dit is een stapsgewijs model, waarbij de afzonderlijke stappen in volgorde moeten worden doorlopen. Het is in het oorspronkelijke model niet mogelijk om zonder attentie een uiteindelijke voorkeur of actie te bewerkstelligen. Het model schrijft echter niet voor of de stappen in één of meerdere reclame-uitingen moeten worden doorlopen. Het AIDA-model is daarmee geschikt voor zowel individuele uitingen, als reclame campagne.

Waarom Web analytics niet altijd werkt, en dus een flop kan zijn:
Cijfers 'Internet Luister Onderzoek' onbetrouwbaar
Op het MWG congres in Noordwijkerhout is onlangs door Jim Souren de website 'Internet Luister Onderzoek' gelanceerd. Deze nieuwe website is alleen speciaal gemaakt voor een tiental radiozenders die via internet te beluisteren zijn. Maar nu al heerst er twijfel bij de cijfers die de website publiceert. Deze zijn alleen afkomstig van luisteraars die radio luisteren via Nederlandfm.nl van Souren, eigenaar van de website.

Op de website www.nederland.fm zijn eigenlijk alleen de statistieken van Nederlandfm.nl te vinden. Statistieken van radiostations en grote portals als Radio.NL of Startpagina worden daar 'niet' in verwerkt.

Volgens Amsterdammer Souren, eigenaar van de nieuwe website InternetLuisterOnderzoek.nl, gebruiken de 'internet only' radiozenders de gegevens ondermeer voor het tonen van hun luisteraar profiel aan adverteerders. De grotere zenders gebruiken de data van Nederlandfm, waar ze flink voor moeten betalen, om marketingacties snel te evalueren.

Twijfel bij de cijfers
Maar er heerst ook veel twijfel bij de betrouwbaarheid van deze nieuwe website, wie kan dit garanderen, vraagt Raymond Garnier, eigenaar van CrossMediaVentures zich af. En ten tweede zijn Nederlandfm luisteraars geen generiek voor luistercijfers omdat de fans bij de sites zelf zijn.

Volgens Garnier zit een echte 538 liefhebber niet bij Nederlandfm. “Dat zien we ook terug in het feit dat de gemiddelde luistertijd van de luisteraar, welke via de sites van de zenders zelf komt, velen malen hoger is dan die van Nederlandfm.” (bron: http://www.radio.nl/2003/home/medianieuws/010.archief/2007/02/116944.html)

Waarom de flop

k heb dit artikel gekozen omdat het meten via internet lastig is. Het lijkt een transparante markt maar vaak kloppen de cijfers niet omdat het aantal hits of pageviews vaak van 1 dezelfde user komen. Dan kan je het aantal unieke bezoekers meten maar als een klant 1 keer inlogt thuis, met z'n laptop en op werk, denk je dat je 3 keer een unieke bezoeker hebt, wat duidelijk niet waar is.
Het probleem wat ontstaat is dat er conclusies getrokken worden uit cijfers die dus niet kloppen.
Dat is 1 van de ergste dingen voor je site, dat je beslissingen neemt op 'valse' cijfers.

 

Comments (1) :: Post A Comment! :: Permanent Link

28/12/2007 - Les 3: Brand Activation

De definitie: Brand Activation is het naadloos integreren van alle beschikbare communicatie middelen in een creatief platform om consumenten te activeren. Activeren betekent het stimuleren van:
1. intrest
2. trial
3. loyalty

Traditionele advertising verliest aan impact, dus zooeken adverteerders meer interactieve wegen. Brand activation lijkt daarbij steeds vaker te worden utgespeeld als de ultieme troefkaart.
Een goed voorbeeld hiervan is Zara Het bedrijf heeft er voor gekozen niet te investeren in reclame, maar in de gebouwen. Een succesvolle strategie, want de modeketen is op A-locaties te vinden en één van de snelst groeiende modeketens.

De top

Nog een voorbeeld is het kopen van bustickets in Engeland. Je bestelt online en krijgt een sms met een barcode, die door de chauffeur wordt gescand. Ook voor retail is dit goed toepasbaar, denk bijvoorbeeld aan kortingsbonnen
Zo zijn er nog een hele hoop voorbeelden te vinden op internet die allemaal met succes zijn gedaan. Maar er moet wel opgelet worden dat de consument niet overdonderd wordt door de relatief nieuwe reclame/communicatie vormen.

Comments (0) :: Post A Comment! :: Permanent Link

14/12/2007 - les 2: Personalisatie

Personalisatie is informatie of producten aan te bieden door middel van gegevens van de eindgebruiker. Hierop krijgt de eindgebruiker op maat content of producten aangeboden.

voorbeeld van Wikipedia;

Stel, twee gebruikers geven bij een zoekmachine een identieke zoekquery in: "Sint Servaaskerk Maastricht". Normaal gesproken zou men deze gebruikers dezelfde zoekresultaten retourneren.

Maar stel nu dat je van de eerste gebruiker weet dat hij zojuist op Internet een hotel in Maastricht gereserveerd heeft en ook de website van de Maastrichtse VVV heeft bezocht. Waarschijnlijk is deze gebruiker dus geïnteresseerd in toeristische informatie over de Sint Servaaskerk.
Van de tweede gebruiker weten we dat hij surft vanuit het geschiedenisdepartement van een Universiteit. Deze gebruiker zal waarschijnlijk eerder geïnteresseerd zijn in historische informatie over dezelfde kerk.

Ook hierover heb ik een succesverhaal gevonden. Wat elke keer weer terugkwam in mijn zoektocht naar personalisatie is de site http://www.myshoppingpal.com/ . Hierin worden verschillende producten aangeboden voor verschillende consumers. Naarmate je vaker shopt, 'weet' de site wat je meestal zoekt en waarop je klikt. Daardoor krijg je sneller wat voor jou interresant is en hoef je niet meer zo lang en veel te zoeken. Het is makkelijker voor de consument en het bedrijf kan hierdoor een grotere afzet realiseren.  De site zoekt in meerdere winkels en omdat ze een profiel hebben van jou, kunnen ze dat ook voor je vrienden maken en zo kan je ook makkelijker leuke dingen kopen die in het profiel van je vrienden valt. Je koopt dus leukere kadoos voor je vrienden!

Comments (0) :: Post A Comment! :: Permanent Link

5/12/2007 - Les1 sociale netwerken voor een marketeer

Netwerken zijn er groot en de meeste zijn een groot succes. Daarom worden deze netwerken steeds uitbegreider en komen er meer users. Hierop kan een marketeer inspelen, in Nederland alleen al is 74% van de internetters in Nederland is aangesloten bij een online netwerk. Hyves (38%) en Schoolbank (35%) zijn de twee grootste sociale netwerken in Nederland. Hiervan zijn de jongeren toch wel overgerepresenteerd. Maar ook de groep van 35 tot 55 jaar is representatief aanwezig op deze sociale netwerken.  In december heeft hyves de 5 miljoen leden gepasseert. 

Met profiling en targeting kan het bereik steeds kwalitatiever worden. Gebruikers worden benaderd op hun interesses en profiel en kunnen bij sommige netwerken zelfs kiezen voor bepaalde advertenties in ruil voor services.Er blijkt dat ruim 70% van de hyvers interesse heeft om deel te nemen aan een dialoog vanuit een adverteerder als deze een bijdrage aan de virtuele gemeenschap levert.

Het is veel makkelijker om aan de hand van een profiel een persoonsspecifieke benadering te maken. Maar ook zijn sociale netwerken anders te gebruiken. Er kan namelijk van ondernemers zelf een sociaal netwerk worden opgezet waarin ideeen en meningen gedeelt kunnen worden op een specifiek onderwerp. Een voorbeeld daarvan is bluelab van KLM. www.klmbluelab.nl

Het idee is als volgt; Op Bluelab gaan wij samen aan de slag om onze dienstverlening, waaronder het boekingsproces, te verbeteren. Vertel ons wat u vindt, ga met ons in gesprek, uw mening telt! Eind december maken wij de balans op en zullen we daadwerkelijk een aantal ideeën uitvoeren.

Dit is 1 succesverhaal van KLM en de combinatie met sociale netwerken.

bronnen;
http://blog.adforesult.nl/site/entries/sociaal-netwerken-is-een-kunst/
http://www.marketingfacts.nl/berichten/20071122_de_kansen_van_sociale_netwerken/
http://www.klmbluelab.nl/login.aspx?ReturnUrl=%2fKLM%2fsecure%2fDefault.aspx
http://www.danielasimbula.com/
http://www.molblog.nl/online/5481
http://www.hyves.nl/

Comments (0) :: Post A Comment! :: Permanent Link

19/11/2007 - Een flop


Nu een flop maar van zeer groot belang als het kopen op internet nog groter word en helemaal als het kopen via interent overal is geintegreerd. Onder andere met interactief televisie kijken. Er moet voor gezord worden dat ondanks de vermindering van privacy, dat de gegevens die gevoelig kunnen zijn heel goed beschermd worden.

Het overgrote deel van de Nederlandse webwinkels is niet voldoende beveiligd. Persoonlijke gegevens, zoals naam en adres, kunnen worden onderschept. 

Dat meldt SSL.nu, een bedrijf dat beveiligingscertificaten voor websites verkoopt. Bij gebruik van zo'n certificaat wordt de informatie die iemand naar een website stuurt, versleuteld verzonden. Ook garandeert het certificaat de identiteit van de webwinkel.

De onderneming hield bijna zesduizend websites tegen het licht die gebruik maken van iDEAL, een online betaalmethode van de gezamenlijke Nederlandse banken. Het overgrote deel bleek geen gebruik te maken van versleuteling.

Slotje

Volgens het bedrijf is de betaling zelf wel goed beveiligd: de gegevens, zoals het rekening- of creditcardnummer, worden via een versleutelde verbinding verzonden. Consumenten kunnen dat controleren door het webadres in browser te bekijken: dat moet beginnen met https://. Ook verschijnt rechts onderin een slotje in beeld.

Open en bloot

Bij 93 procent van de onderzochte webwinkels zijn de stappen die aan de betaling voorafgaan, echter niet beveiligd. Informatie wordt open en bloot over het web verzonden. Kwaadwillenden die het dataverkeer tussen de website en de klant onderscheppen, kunnen de gegevens dan probleemloos inzien.

Volgens SSL.nu biedt dat cybercriminelen allerlei mogelijkheden voor misbruik. Ze kunnen bijvoorbeeld het bezorgadres van een bestelling veranderen, of op basis van de bestelgegevens gerichte 'phishingmails' versturen, waarmee inloggegevens kunnen worden gestolen.

 

bron: nu.nl

Comments (0) :: Post A Comment! :: Permanent Link

About Me

opdracht HU crossmedia

«  December 2017  »
MonTueWedThuFriSatSun
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Links

Home
View my profile
Archives
Friends
Email Me

Friends

Hosting door HQ ICT Systeembeheer