Weblog maken?


MaakEenWebsite.nl (tip)
Totaal slechts 10 euro per maand incl. domeinnaam en gratis overzetten van uw bestaande weblog bij Bloggers.nl 100 MB ruimte
emailadres
Lees meer..... en bestel
Gratis geld verdienen met e-mails lezen? Meld je aan bij
Zinngeld, Surfrace, Qassa en Euroclix !

Op zoek naar God?

Groep VBI9A1

Samenvattend Artikel Onderzoeksrapportage

15:17, Thursday 23 December 2010 .. 0 comments .. Link

                                                                                  [9]

Het concept

Naar aanleiding van een opdracht die gegeven is aan de studenten Bedrijfskundige Informatica, in de Minor “Innovatie, Onderzoek & Advies” van het schooljaar 2010/2011 hebben wij een innovatie onderzocht en uitgewerkt. Dit resulteert in een technologisch gedreven innovatie in de vorm van een applicatie, genaamd “SmartFood”, waarbij we gebruikers verschillende functionaliteiten aanbieden die voorheen niet of alleen nauwelijks beschikbaar waren. Het innovatieve aspect richt zich voornamelijk op de samenstelling van functionaliteiten en de gebruiksvriendelijkheid.

 

Het concept Smartfood wordt ontwikkeld voor klanten van supermarkten die A-merken verkopen in Nederland. Alle gegevens van de A merk producten worden opgenomen in de database, behalve de non-food producten deze gegevens worden niet opgenomen in de database.

Onder alle gegevens verstaan wij:

1.       Voedingswaarde;

2.       Allergenen informatie;

3.       Ingrediënten.

 

Daarnaast worden er nog een aantal functionaliteiten toegevoegd aan de applicatie die het innovatieve aspect bevorderen.

Smartfood zal ontwikkeld worden voor verschillende operating systems van smartphone’s.
Het omzetten van de applicatie naar verschillende platforms wordt uitbesteed.

 

 Waar voor dient Smartfood?

Onze smartfood applicatie is een combinatie van verschillende bestaande technieken die zijn samen gevoegd in 1 applicatie. Deze applicatie heeft als doel de klant duidelijkheid te geven over de voedingswaarde en voedingsstoffen die het product bevat en als extra aandacht’s punt het weergeven van bepaalde ingrediënten waar de klant mogelijk allergisch voor kan zijn. Ook springt de applicatie in op het gewicht van de klant. Doormiddel van een relatief simpele berekening van de lengte en het gewicht van de klant raad de applicatie vet houdende producten af of aan.

 

 Wat is SmartFood?

SmartFood is een gratis webbased applicaite die via je smartphone kunt gebruiken in verschillende supermarkten maar ook gewoon thuis voor het uitlezen van voedingsproducten.    

Voordelen van onze SmartFood applicatie :

·         Direct inzicht in de voedingswaarde van een product

·         Altijd bij de hand

·         Makkelijk in gebruik

·         Uitlezen van product door middel van barcode scan

·         Voor mensen met allergieën

 

 Het onderzoek

In het onderzoeksrapport vindt men een beschrijving van onze innovatie keuze. Hierin wordt onze keuze voor Smartfood beschreven en vindt men een korte inleiding van onze aanpak voor het onderzoeksrapport ook is het doel van Smartfood duidelijk beschreven. Vervolgens wordt naar de theoretische verkenning van onze innovatie gekeken en de bedrijfskundige mogelijkheden hiervan.

 

Economische, technologische en ethische problemen die mogelijk kunnen voor komen bij onze innovatie en worden tevens uitgebreid beschreven en er wordt naar de verschillende aspecten gekeken die kunnen worden toegepast binnen onze innovatie. Denk hierbij aan bijvoorbeeld toepassingen en trends zoals de ISO norm en “ik kies bewust”.

 

Tot slot is er onderzoek gedaan naar de verschillende applicaties, problemen en knelpunten en het business model dat is afgestemd op onze applicatie.

 

Tijdens dit onderzoek hebben wij ons vooral gericht op mensen die een allergie hebben. Het idee van de applicatie SmartFood is niet alleen voor allergieën maar om mensen informatie te geven over voeding. Hier door verbreden wij de markt van onze applicatie. Mensen die bewust keuzes willen maken over gezonde voeding kunnen SmartFood gebruiken als een voedingswijzer. Het grootste nadeel is wel dat consumenten gebruik moeten maken van een smartphone om gebruik te maken van de applicatie Smartfood. Dit zijn de directe gebruikers die profeit hebben van de applicatie. Het idee is er wel dat als er vraag naar is om nog een website te maken waar mensen ook de informatie van de applicatie kunnen verkrijgen.

 

 Trends

Mensen zijn zich steeds meer bewust van hun voeding. Iedereen wil gezonder eten en maken steeds meer keuzes voor gezonder voeding. Het kan een trend worden genoemd worden dat mensen light producten willen of producenten zonder suiker.
Een goed voorbeeld hier van is de stichting Ik Kies Bewust. Die houden zich bezig met het zorgen dat mensen meer bewust gaan eten. Ze kijken naar producten waar er minder verzadigd vet, transvet zout en suiker bevatten. Deze producten krijgen dan het kieskeur merk. Dit zorgt er ook voor dat ook producenten ook bewuster voeding gaan produceren. Dit omdat ze graag willen dat hun producten het Ik Kies Bewust logo heeft.

 

 

De belangrijkste informatie die in de applicatie Smartfood wordt verwerkt is allergenen informatie. Mensen met een allergie kunnen dan snel kijken of ze een product wel of niet mogen eten of drinken. Er zijn 14 allergenen stoffen die op een product moeten worden vermeld. Hier onder volgt een lijst van de 14 allergenen stoffen.

·         Glutenbevattende granen: tarwe, rogge, gerst, haver, spelt, kamut

·         Schaaldieren

·         Eieren

·         Vis

·         Pinda

·         Soja

·         Melk (inclusief lactose)

·         Noten: amandelen, hazelnoten, walnoten, cashewnoten, pecannoten, paranoten, pistachenoten en macadamianoten

·         Selderij

·         Mosterd

·         Sesamzaad

·         Zwaveldioxide en sulfiet bij concentraties van meer dan 10 mg SO2 per kilo of liter.

·         Lupine

·         Weekdieren

Het idee is dat een gebruiker kan aangeven van deze stoffen voor welke ze een allergie hebben. Als ze dan een product scannen waar 1 van deze stoffen in voorkomt krijgen ze hier een melding van.

 

Het vermeld van E-nummers is ook een onderdeel van Smartfood. Op alle producten staan E-nummers. Het is alleen wel onduidelijk wat deze nummer nu zijn. Dit is de reden dat wij deze nummers ook in de database van smartfood willen verwerken. Het is dan mogelijk om het nummer te selecteren en er verdere informatie over te vinden wat het nu betekent.

 

Het idee is ook om ingrediënten te verwerken in Smartfood. Hierbij maken we gebruik van E-nummers. Sommige ingrediënten die op een product staan zijn onduidelijk en niet iedereen weet wat deze codes betekenen. Een gebruiker kan dan enkele ingrediënten selecteren om meer informatie er over te krijgen.

 

Waar halen we deze informatie vandaan?

Dit kan op verschillenden manieren. De ingrediënten van de verschillende producten kunnen via de ean nummers worden achterhaald.

 

De meeste informatie zal vanuit internet worden gehaald. Het belangrijkste is dat de informatie vanuit betrouwbare bronnen wordt gehaald. Hier mee wordt bedoeld dat het niet van een site als Wikipedia wordt gehaald. Dit omdat iedereen daar informatie kan neer zetten en je niet zeker kan zijn dat het een betrouwbare bron is.

 

Informatie van allergieën kan worden gehaald van de website van Allergene Consultancy.
http://www.allergenenconsultancy.nl/
Ze houden zich bezig met informatie van allergieën. Hier kunnen wij zelf kijken welke allergieën er zijn en in welke soort producten het voorkomt.

 

Informatie over ingrediënten en E-nummers kan worden gehaald van de website Voedingscentrum. http://www.voedingscentrum.nl/

Op deze website is informatie te vinden over voeding. Deze informatie is open voor iedereen.

 

 Conclusie en aanbevelingen

Wat is de meerwaarde van Smartfood voor de consumenten ten opzichte van de huidige manieren voor het opzoeken van voedingswaarde?

 

De meerwaarde van Smartfood zijn de volgende:

·         Gemakkelijk kunnen zien of je allergische bent voor een product

·         De voedingswaarde van een product kunnen zien

·         Ingrediënten en E-nummer informatie

·         Gebruiksvriendelijk

·         De combinatie van de functionaliteiten

 

Toch zal de consument voordelen moeten krijgen met dit product in plaats van dat de mening van de consument schending van privacy is.



Opdracht 8: Uitleg SIT

15:17, Thursday 23 December 2010 .. 0 comments .. Link
                                                                                  [8]

Wat is SIT?

Sit betekent: Systematic Inventive Thinking. Sit is een creativiteitsmethodiek die wordt gebruikt om innovatieve ideeën te genereren. Het is gebaseerd op 7 denkpatronen.

·         Verwijderen: De bouwstenen van het product worden verwijderd. Hier door is het mogelijk dat er een nieuw product wordt geboren. Door te verwijderen dwingt het ons om te focussen op onderdelen en functies die resteren om een nieuwe toepassing te vinden.

·         Vervangen: Deze techniek kan worden gebruikt nadat verwijderen is gebruikt. Hiermee vervang je een bouwsteen die is verwijderd.

·         Verbinden: Hierbij wordt er een nieuwe connectie tussen producten en omgeving gemaakt. Het product vervult een extra taak die eerder door iets anders in de omgeving werd vervuld.

·         Kopiëren: Kopieer het huidige product of dienst. Verander er iets aan en breng deze kopie dan terug naar het product of dienst.

·         Opdelen en herschrikken: splits een bouwsteen op in delen en reorganiseer de delen in tijd of ruimte. Hierbij is essentieel dat bestaande functies behouden blijven.

·         Verbreken van symmetrie: is de waarde van een eigenschap of variabele van een bouwsteen, verschillend of verschillende plaatsen en/of tijden.

·         Creëren van afhankelijkheden: De essentie van het creëren van afhankelijkheden is het veranderen van relaties tussen twee variabelen.

De failure-rate van SIT is maar 8% voor producten normaal is het 60%.
Om goede innovatieve ideeën te bendeken moet er out of the box worden gedacht. Mensen blijven meestal in bestaande patroon denken. Door SIT te gebruiken helpt het mensen nieuwe ideeën te bedenken. Hier door richt je met SIT op het ontwikkelen van succesvolle ideeën. Met SIT gebruik je de zogeheten Sweet Spot. Dit is het gebied van tussen de huidige situatie dat het daar nog te dichtbij ligt. Ook kan een idee te ver zijn van de huidige situatie dan is het te wild. Met SIT zit je daar precies tussen de zogeheten innovatie Sweet Spot.

 

Opbouw van SIT-Projecten

Om SIT toe te passen wordt er gebruik gemaakt van een stappenplan voor het gehele project. Dit gebruik je om het maximale uit de SIT methode te halen.

1.       Het vaststellen van de doelstelling van het project

2.       Het Multi disciplinaire team wordt vervolgens samengesteld.

3.       Als het team bekend is wordt het startpunt bepaald

4.       Er worden dan idee ontwikkelingsessies gehouden

5.       De evaluatie selectie van de ideeën

6.        Het actieplan is afgerond voor het project.

 

Het bedenken van ideeën met behulp van SIT vindt plaats volgens een vast proces. Eerst wordt via een SIT techniek een nieuwe vorm bedacht. Daarna wordt nagedacht over de functie van de nieuwe vorm.

Hieronder wordt er verteld welke onderdelen bij dit proces horen:

1.       Het bestaande product of dienst is het startpunt van de methodiek.

2.       Als tweede stap wordt er 1 van de zeven denktechnieken toegepast op de bestaande situatie

3.       Dit resulteert in een virtueel product. De uitdaging is dit virtuele product zo scherp mogelijk te definiëren en visualiseren

4.       Als het virtueel product is verwoord, wordt vervolgens nagedacht over de functie van dit nieuwe product of dienst.

5.       Er wordt dan gekeken of het idee realiseerbaar is. Kan het idee worden geïmplementeerd en past het binnen het bedrijf.

6.       Het idee kan in deze laatste scan nog een laatste aanpassing ondergaan waarna. Het innovatieve idee is ontstaan.

 

Spelregels van SIT

De Closed World. Dit is een van de belangrijkste principe van de SIT-methodiek het principe dwingt u bij het zoeken naar innovatieve ideeën binnen de bestaande wereld van het product of dienst te kijken en niet daar buiten.

De systematische aanpak zorgt er voor dat er geen idee onbesproken blijft. Alle bouwstenen van een product of dienst en externe bouwstenen aan bod komen.

In de SIT methodiek schuilt een anti-intuïtief denkpatroon. Er wordt anders gedacht dan

Normaal. Of we naar rechts- in plaats van linksaf en verwijderen in plaats van steeds maar weer toe te voegen.
Het is vereist dat tijdens een sessie van verschillende bedrijfsonderdelen met verschilden functies deskundigen en SIT-facilitators aanwezig zijn.



Opdracht 7: Contradictieanalyse

14:16, Thursday 23 December 2010 .. 0 comments .. Link
                                                                                  [7]

Contradictie

Opdracht 1:

Fietszadels veroorzaken vaak zadelpijn;

- Vooral bij het fietsen van langere                       

- afstanden gaat het zitvlak

- bij nogal wat mensen zeer doen;

 

1.       Is het wel een Probleem?

 Waarom is het een probleem? "Het is een probleem dat na een lange tijd zitten op de zadel pijn gaat doen".

Combinatie van 2 (gewicht van alleen het voorwerp) VS 13 ( Stabiliteit van het object)

Het fietszadel. Voor de contradicties hebben we de TRIZ methode gebruikt met de 40 principes en de parameters. Voor de fietszadel probleem gaan we langs alle 40 principes. Massa van het object, de kracht van het lichaam, Het gewicht van het lichaam, gewicht van het zadel, de materie van de zadel, De zwaartekracht, druk dat uitgeoefend wordt op de zadel, De zwaarte van het object als de fiets te zwaar wordt raakt het uit balans dit kan leiden tot het schuren van het lichaam met het object.

1. segmenteren, 19 periodieke acties,35 parameterveranderingen,39  Interne atmosfeer

6, de grootte van de zadel en 12, de vorm van het object

Als de bewegingsruimte van de zadel wil vergroten, gaat het ten koste van de vorm en de grote van de zadel.

 

35, parameter verandering(aanpassing van de zadel) VS 11, Op voorhand beschermen (onstabiel)

De mate waarin de systeem veranderd, als het model van zadel veranderd word kan het systeem omgegooid worden en dit kan leiden tot een onstabiele model bijvoorbeeld als de zadel te veel aangepast wordt aan het gewicht van de fiets kan het begeven.

 

Conclusie:

Het gaat vooral om het principe nummer 35 parameter verandering, waar het afmeting naar voren komt. Het zadelmodel is specifiek gemaakt op gewicht, druk en stabiliteit. De vering dat geplaatst zijn in de zadel is gemaakt voor de stabiliteit en geeft precies de juiste tegen gewicht.

Opdracht 2:

 

De maximale snelheid van de africhting is momenteel 120 ampullen per minuut, hetgeen het

minimum is. Er wordt alleen tijdens kantooruren geproduceerd. Een hogere snelheid is zeer

wenselijk wegens de verwachte structurele verdubbeling van de vraag in de komende

periode.

Vanwege onderhoud is de huidige productielijn een dag per vier weken buiten gebruik; bij

voorkeur is de “uitbedrijftijd” natuurlijk zo laag mogelijk.

 

1.       1. Is het wel een Probleem?

 Waarom is het een probleem? "Het is een probleem dat er veel vraag is naar de ampullen, maar de snelheid van het ontwikkelen van de ampullen blijft hetzelfde ".

 

3 locale kwaliteit (Sneller ontwikkelen) VS 25 haasten,doorjagen (minder goede ampullen)

De machine kan sneller gaan draaien en hierdoor kunnen er meer ampullen gemaakt worden per minuut. Door de snelheid is de kans groter dat de ampullen mislukken tijdens het proces. De kans dat er meer mislukte ampullen tussen zitten groter is. 

 

35 parameterverandering, 17 een andere dimensie, 19 periodieke acties, 20 Continuïteit van nuttige acties

 

20 Continuïteit van nuttige acties(langer door ontwikkelen) VS 15 Dynamiseren (kantooruren)

 

Als de machine over uren kan draaien om de ampullen te maken, hierdoor de vraag naar ampullen gerealiseerd kunnen worden. Hierdoor kunnen met dezelfde percentage goede ampullen ontwikkeld worden, maar de machine draait wel overuren. De ampullen wordt alleen geproduceerd worden tijdens kantoor uren.

 

Conclusie:

 

Het gaar hier vooral om het principe nummer 35 parameter verandering en 20 Continuïteit van nuttige actie. Omdat de ampullen alleen geproduceerd worden tijdens kantoor uren moet de machine sneller de ampullen kunnen produceren met de zelfde resultaten van het aantal goede ampullen. Door overuren te draaien kan de vraag naar ampullen verkleint worden.  

 

 



Opdracht 6: RCA De Ampullencase

11:08, Wednesday 22 December 2010 .. 0 comments .. Link

                                                                                  [6]

Root Cause Analysis - TRIZ opdracht 1

Een bedrijf vult glazen ampullen met vloeibaar medicijn, waarna de ampullen gasdicht worden afgesloten door de hals dicht to smelten. Vervolgens worden de ampullen verpakt in doosjes van 4 stuks, en verzonden aan de tussenhandel.

Om te worden afgesloten bewegen de ampullen gevuld met medicijn op een lopende band onder een vaste brander langs. Het nadeel van deze werkwijze is dat incidenteel het medicijn degradeert door oververhitting.

Deze degradatie van het medicijn door de afsluitprocedure Ieidt tot onacceptabele afname van de activiteit, zoals blijkt uit klachten van eindverbruikers over 0.1 % van de producten. Het bedrijf is gesommeerd om voortaan 100% goede ampullen aan te leveren.

Het is voor het bedrijf dus zaak om to garanderen dat er geen foute ampullen meer naar de klanten gaan. Lastig is dat oververhitte en goede ampullen er identiek uitzien. Enig (intern) productieverlies (breuk ampullen, omvallen ampullen) treedt momenteel op (0.5%) en is acceptabel hoewel dit bij voorkeur minimaal moet zijn.

Het medicijn wordt in een andere afdeling van het eigen bedrijf gemaakt en aangeleverd in vaten. De lege ampullen worden aangeleverd door een extern glasbedrijf, dat een eigen productontwikkelingsafdeling heeft. De vorm en verpakkingswijze van de ampullen voldoet aan wettelijke standaards, en dient dus onveranderd te blijven.

Het gasdicht afsluiten van de ampullen is noodzakelijk vanwege de vereiste houdbaarheid van het medicijn.

De maximale snelheid van de africhting is momenteel 120 ampullen per minuut, hetgeen het minimum is. Er wordt alleen tijdens kantooruren geproduceerd. Een hogere snelheid is zeer wenselijk wegens de verwachte structurele verdubbeling van de vraag in de komende periode.

Vanwege onderhoud is de huidige productielijn een dag per vier weken buiten gebruik; bij voorkeur is de “uitbedrijftijd” natuurlijk zo laag mogelijk.

-- Klik Hier voor het weergeven van de root cause analysis --



Opdracht 5a: Business Modeling

10:12, Wednesday 6 October 2010 .. 0 comments .. Link
                                                                                [5a]

Business Model

Ieder bedrijf heeft een business model, ook indien zij zich er niet van bewust is; het is dan impliciet aanwezig. Met het business model geeft het bedrijf aan welke waarde het voor de klant creëert, hoe ze dat gaat doen en in welke mate zij een deel van de waarde zich kan toe-eigenen in de vorm van winst.

Voor onze technologisch gedreven innovatie, genaamd SmartFood hebben wij ook een business model gemaakt. Deze wordt nader toegelicht in het onderzoeksrapport.

Omdat we voor de opdracht vanuit de lessen "Technologie en Innovatie" alleen het rechterdeel van het model hoeven uit te werken hebben we er voor gekozen om in plaats daarvan het gehele model van onze innovatie te uploaden. Dit omdat het niet fictief is en het model in dit geval volledig is uitgewerkt.

 -- Klik hier voor het weergeven van het business model --



Opdracht 5: Innovation Theories

11:35, Tuesday 5 October 2010 .. 0 comments .. Link

                                                                                  [5]

Samenvatting Schilling

Chapter 4 Standards Battles and Design Dominance

  • Veel technologien getuigen van een stijgende lijn als het gaat om adoptie binnen bedrijven. Met als gevolg dat ze steeds waardevoller worden
  • De hoofdoorzaak hiervan is de learning-curve. Des te meer een technologie wordt gebruikt, des te makkelijker men het verder zal ontwikkelen. Dit leidt op hun beurt tot betere prestaties en lagere kosten
  • Daarnaast is er network externality effects. Deze effecten komen boven wanneer de waarde van een applicatie voor de gebruiker stijgt samen met de grootte van een geinstalleerde basis.
  • Increasing returns kan leiden tot een situaitie waarin een mart alle of bijna al het marktaandeel heeft
  • De waarde van een technologie in de ogen van de gebruiker is multidimensionaal. De alleenwaarde van een technologie kan diverse factoren bevatten, zoals productiviteit, de eenvoud ervan en de kosten ervan. Bij increasing returns bedrijven zal de waarde van een technologie aanzienlijk worden aangetast door de installatie van een technologie als door de beschikbaarheid van de diensten die samenhangen met de technologie
  • Klanten wegen de objectieve tegenover de subjectieve informatie. Men moet als bedrijf dus niet alleen de daadwerkelijke waarde van een technologie weten, maar ook hoe de klant over een technologie denkt
  • Bedrijven kunnen proberen het beeld van de klant te managen door advertising en publieke aankondigingen
  • De combinatie van network externality returns to market share en technologische bruikbaarheid beinvloeden het niveau van het marktaandeel van een dominante technologie en in hoeverre dit de positie van een andere technologie beinvloed


Chapter 5 Timning of Entry

  • De eerste ontwikkelaar zal in staat zijn een schone reputatie en loyaliteit op te bouwen voor technologische leiderschap, het verzamelen van de nodige bronnen en het uitbuiten van de overstapkosten van de klant
  • Eerste ontwikkelaars hebben ook voordeel van increasing returns to aoption door middel van het vele gebruik binnen bedrijven.
  • Het grootste nadeel waar veel ontwikkelaars tegenaan lopen is onzekerheid rondom de verwachtigen van de klant. De klanten zelf weten vaak niet welke eigenschappen een nieuwe innovatie moet hebben. Het is dan ook vaak zo dat bedrijven tegenover verliezen komen te staan als gevolg van het aanpassen van een innovatie totdat de klant zeker is van wat hij wil aan eigenschappen bij een nieuwe innovatie
  • De optimale timing om binnen te stromen is zodoende een functie bestaande uit diverse factoren, nclusief de marge van het voordeel wat wordt aangeboden door de nieuwe innovatie, de staat van in te stellen technologieen en de bijbehorende onderdelen, de staat van de verwachtingen van de klant, de bedreigingen van instromingen van de concurrent, of het bedrijf hoofd moet bieden aan increasing returns en de bronnen van de organisatie

Bedrijven die beschikken over fast-cycle ontwikkel processen hebben meer keuzes als het gaat om timing. De ontwikkelaar heeft niet alleen een voorsprong op het eerder tonen van een innovatie, maar hij zichzelf snel opvolgen door snel een eigen innovatie te introduceren op de eerder getoonde innovatie van zichzelf.



Opdracht 4: Business Modeling

11:21, Tuesday 5 October 2010 .. 0 comments .. Link

                                                                                  [4]

Samenvatting osterwalder

Waardepropositie

“Definitie
Met de waardepropositie wordt vastgesteld wat de toegevoegde waarde is die de organisatie op de markt heeft. De waardepropositie bestaat uit de producten en de markt waar deze producten op afgezet worden. Het afzetten van producten op de markt gaat uit van een bepaalde marktbenadering en daarbij ervaar je concurrentie.
Er is een belangrijke samenhang tussen Producten (A), Markt / klantengroepen (B) en Marktbenadering (C). Op deze A, B, C combinatie ervaart een organisatie concurrentie en de concurrentie-analyse moet daarop afgestemd zijn.” 

 Bron: http://www.teezet.nl/html/framecatcher.html

 

"Conceptueel model
Het conceptueel model betreft het balanceringsprobleem van de ondernemer die de organisatiestructuur, het productieproces, de markstructuur en de marktistuatie bestuurt."

Bron:http://dissertations.ub.rug.nl/FILES/faculties/management/1998/j.j.h.rogier/h6.pdf


Introduction

In plaats van dat bedrijven zich goed willen nestelen in een punt binnen een waardeketen, zijn ze nu onderdeel van een netwerk. Voor de digitalisering (E-commerce) is er geen formele methode om de waardepropositie van een bedrijf te pakken. Er wordt dus met concepten gewerkt die de informele gang van zaken rondom de waardepropositie formeel wegzet. Daarnaast zorgt het voor een beter begrip bij de stakeholders. Ook zijn de waardepropositie makkelijker te vergeljiken  met de waardepropositie van de concurrent. Tot slot biedt het een voordeel bij het maken van nieuwe modellen wanneer een bedrijf nieuwe services/producten gaat aanbieden.

Samengevat, een formele benadering om waardeproposities te modelleren, stelt managers in staat hun “geesteljike modellen” te pakken, het begrijpen en te communiceren middels hun waardepropositie, verbeteren van implementaties, betere vergelijkingen met concurrentie en uiteindelijk het verbeteren van het adopteren van innovaties.


Propuct and value propositions -  an integral part of a business model

Business model

Een business model is een conceptueel model dat een set van elementen en hun onderlinge relaties bevat die een bedrijf in staat stelt hun logistiek in kaart te brengen. Een conceptuele benadering maakt het mogelijk om business modellen te begrijpen, te delen, te observeren over een tijdsperiode en zelfs te kunnen meten en simuleren.

Er zijn 4 pilaren:

  • Wat (product/dienst) à value proposition
  • Wie (doelgroep) à customer relationship
  • Hoe (processen) à infrastructure management
  • Hoeveel  (winst) à Financial aspect

 

Product

De waardepropositie van het product van een bedrijf moet mee blijven stromen met de ontwikkelingen in de markt. Zeker als het gaat om digitalisatie en kansen om te innoveren binnen de markt waarbinnen een bedrijf functioneert. 

“The product block of a business model covers all aspects of what a firm offers its customers.”

Bron: Business Modelling Osterwalder 


Value proposition

Elementary value proposition

Een deel van de diensten/producten die een bedrijf levert en markeert hierbij de geschatte waarde voor de klant. Een aantal elementary bij elkaar vorm een value proposition. De attributen van een elementary value proposition zijn:

  • Reasoning
    • De motivering/argumenten waarom een dienst/product toegevoegde waarde levert aan de klant
      • Gebruik door de klant
      • Risicoverlaging voor de klant
      • Verlaging van pogingen
    • Value life cycle
      • Value creation
        • requirements
      • Value appropriation (toewijzen)
        • acquisition
      • Value consumption (gebruik van)
        • ownership
      • Renewal (vernieuwing)
        • ownership
      • Transfer (ontdoen van)
        • retirement
    • Value level (in vergelijking met andere bedrijven)
      • Me-too
        • (Bijna) geen concurrentiekracht
      • Innovative imitation
        • Imiteer de basis en innoveer op eigen kracht
      • Excellence
        • Waardepropositie tot in het extreme
      • Innovation à value curve (grafiek met onderscheidingskracht bedrijf)
        • Ontwikkeling nieuwe dienst/product
        • Onderscheidingskracht en impact
      • Price level (in vergelijking met andere bedrijven)
        • Free
        • Bijvoorbeeld gratis kranten – Spits, Metro
      • Economy
        • Hier biedt het bedrijf een lagere prijs dan andere bedrijven voor een product/dienst (JIT / JIT II)
      • Market
        • Een bedrijf stelt een prijsgrens tegenover de rest van de markt
      • High-end
        • Luxeproducten

Value leven + Price leven = value map à price-value axis                                                     
                                                     
à value frontier

 

3 Strategieën:

1.     Verbreden van de value frontier richting low-end

2.     Verbreden van de value frontier richting high-end

3.     Veranderen van de value frontier (prijs-kwaliteit-verschuiving)


Conclusie
De basis van software-based management is het modeleren van waardeproposities aan de hand van visualisering en communicatie.




Opdracht 3: Innovation Theories

11:14, Tuesday 5 October 2010 .. 0 comments .. Link

                                                                                  [3]

Incrementele versus Radicale innovatie

Bij de incrementele innovatie betreft het een uitbreiding  of aanpassing van een bepaalde “functionaliteit”van een bepaald product. Het product zelf is niet geheel nieuw.

Bij een radicale innovatie is er sprake van iets geheel nieuws, en anders dan eerdere innovaties. De eerder genoemde Senseo van Douwe Egberts is hier een voorbeeld van. 1-kop koffiezetapparaten waren er al voldoende op de markt, echter geen met de innovatie van de koffiepad van Douwe Egberts.

 


Architectural versus modulaire (componenten) innovatie

 Bij een architectural innovation wordt de gehele “samenhang”van attributen geraakt door de innovatie.De onderliggende interactie tussen de verschillende componenten dient dus door die ene innovatie aangepast te worden. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld de introductie van de computer zoals wij deze vandaag de dag kennen. Alle kaartenbakken konden worden weggegooid. Doordat data in de computer werd vastgelegd hadden deze geen toegevoegde waarde meer, aangezien zij niet konden opboksen tegen de voordelen van de computer.

Bij een component (modulair) innovation dient men te denken aan een innovatie die enkel betrekking heeft op een bepaald component/ functionaliteit. Andere componenten/ functionaliteiten  kunnen gewoon blijven fuctioneren. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld de innovatie van het Gel-zadel. Voor de overige componenten van de fiets veranderd er niets aan hun functionaliteit.

 

Disruptive Innovation

 Een disruptive innovation is een innovatie waarbij een product of dienst verbeterd wordt, op een wijze die door de markt niet verwacht werd. Meestal is dit een lagere prijsstelling, of door voor een andere klantgroep te kiezen.

Deze innovaties zijn vaak bedreigend voor marktleiders, omdat er concurrentie uit onverwachte hoek komt.

Een voorbeeld is de opkomst van LCD-beeldschermen, die de grote glazen beeldbuizen bijna van de markt hebben verdrongen.


Dominant Design

Dominant design staat voor een ontwerp wat vaak een mengeling is van producten of functies die al bestaan. Concurrenten en innovatoren moeten er simpelweg gehoor aan geven omdat het de loyaliteit van grote groepen mensen heeft gewonnen. Voordat het ontwerp ontstaat is men zoekende naar wat aanslaat bij de klant. Het is tweerichtingsverkeer omdat klanten zelf eigenlijk ook nog niet goed weten wat zij willen en wat er mogelijk is.



Opdracht 2: Trends en Singularity

11:30, Monday 4 October 2010 .. 0 comments .. Link

                                                                                  [2]

Trends


http://www.youtube.com/watch?v=ERNe0ofPehU
(Rocketboom)

 Een drietal trends die al in ontwikkeling zijn door Intel:

 

Trend 1:

HERB: Home Exploring Robotic Butler

Een veilige robot met een scanner (ronddraaiende laser) waarmee hij de objecten in zijn omgeving scant.

Deze (bewegende) robot kan vervolgens objecten oppakken en naar je toe brengen. Door de scan weet de robot de afmetingen van objecten en de afstand daartoe.

 

Trend 2:

FRIEND: Food Recognizing Interactive Electronic Nutrition Display

Als je een fastfood restaurant binnen loopt zie je plaatjes van (bijv) hamburgers. Door hier een foto van te maken met de behulp van de FRIEND applicatie herkent hij het product en geeft hij voedingswaarde weer en krijg je foto's van het eigenlijke product te zien wanneer je het zou bestellen.

Door middel van "location awareness" kun je ook zien waar er in de omgeving soortgelijke of gezondere producten te vinden zijn.

 

Trend 3:
Door middel van 2 camera's met sensoren op je computer registreert en herkent hij bewegingen waarmee je interacteert door middel van lichaamsbeweging (bijvoorbeeld door te wijzen of te zwaaien met je handen)

Net als dat spraakherkenning handig is gebleken in combinatie met een computer is de verwachting dat het herkennen van bewegingen ook toegevoegde waarde zal hebben.

 

Singularity


http://www.youtube.com/watch?v=sGeZWYKtMOY (Rocketboom)

 http://www.youtube.com/watch?v=1uIzS1uCOcE (Ray Kurzweil)

 

Website/Artikels over singularity:

 The singularity institute for artificial intelligence
http://singinst.org

 In de komende decennia zal de mensen waarschijnlijk krachtige AI ontwikkelen.
De Singularity Institute for Artificial Intelligence (SIAI) bestaat om de ontwikkeling te helpen. De organisatie houdt zich met verschillenden zaken bezig. ze zorgen voor dat de ontwikkeling van AI voordelig is voor de mens. Ze houden AI tegen die niet veilig is.

 Op de website van SIAI is te zien wat ze op dit moment al hebben bereikt met hun organisatie. Hun missie is om een framework te ontwikkelen voor een veilige vooruitgang van AI.
Een manier hoe ze dit doen is aan de hand van software ontwikkeling. Ze hebben een aantal speerpunten voor het SIAI ontwikkelingsprogramma:

-          De problemen begrijpen om een veilige AI te ontwikkelen met een krachtige intelligentie.

-          Zelf theorieën en experimentele onderzoek om op veilige manieren AI te ontwikkelen.

 

Special report: The Singularity
http://spectrum.ieee.org/static/singularity

 Op deze website staan verschilleden artikelen van tijdschriften en web artikelen over Singularity.
Het zijn allemaal verschilleden artikelen die over andere gedeeltes van Singularity. Bijvoorbeeld: of het mogelijk is of machines bij bewust zijn kunnen zijn., Of het mogelijk is om de hersenen na te maken en tekens van Singularity.
Er staan ook nog verschillenden filmpjes op van geleerde om je te kunnen voorbereiden op Singularity.




Opdracht 1: Trends en Singularity

11:31, Tuesday 21 September 2010 .. 0 comments .. Link

                                                                                  [1]

 Wat bedoeld Kurzweil met Singularity?

 Singularity is een revolutie of event in de nabije toekomst. Als machines intelligenter worden dan mensen zal dit leiden tot singularity. Dit is een aanduiding voor een kronkel in de historie van de mensheid waarbij de verandering vele malen groter en sneller is dan ooit te voeren.

 VOORBEELD: Je brein uploaden.

 Technologie niet langer als hulpmiddel voor de mens maar één met de biologie. Bijvoorbeeld een chip die je helpt met je korte termijn geheugen, hoewel dit meer lijkt op transhumanism. De volgende stap is technological singularity, die verwacht wordt deze eeuw te gebeuren.

 Innovatie op innovatie op innovatie versterkt de exponentiële groei waardoor uiteindelijk de singularity zal worden veroorzaakt.

 

 Wat is een paradigma shift ?

Als biologische en non-biologische samen gaan om een probleem op te lossen bijvoorbeeld als de technologie niet meer verder kan groeien en al zijn mogelijkheden voor vooruitgang heeft gebruikt dan moet het een nieuwe aanpak of methode verzinnen net zo als dat gaat bij de menselijke evolutie BV: 20 soorten vissen die van het water naar het land gaan en 1 overleeft het en evolueert verder. Om er voor te zorgen dat de technologie verder kan groeien moet het samen gaan met de mens.

 

Door middel van een methode of aanpak (innovatie) wordt het probleem met de paradigma opgelost en krijgen we een paradigma shift.

Als de technologische groei op een punt is gekomen dat die niet meer verder kan moet die een probleem oplossen. Wanneer dat gebeurt spreken we van een paradigma shift. Dit is een fundamentele verandering in de manier van werken. Die verandering zorgt er voor dat de groei weer door kan.

 De innovatie is eigenlijk deel van het evolutionaire proces om vooruitgang te boeken die nodig is voor het vernieuwen van een paradigma. Op deze manier beïnvloeden we zelf de evolutie door middel van innovatie.

 Een “paradigm shift” vind plaats wanneer een paradigma of methode zijn waarde verliest door middel van uitputting. Hierdoor wordt verdere ontwikkeling onmogelijk en zal er iets moeten veranderen om de exponentiele groei weer voort te kunnen zetten. Deze verandering resulteert in de shift.

 De volgende verwachte paradigm shift in de evolutie is een combinatie van biologisch en non-biologisch denken. (= Singularity)

 In technologie wordt er met elke stap of doorbraak gebruikt gemaakt van eerdere ontwikkelingen.




About Me

Home
My Profile
Archives
Friends
My Photo Album

Links


Categories


Recent Entries

Samenvattend Artikel Onderzoeksrapportage
Opdracht 8: Uitleg SIT
Opdracht 7: Contradictieanalyse
Opdracht 6: RCA De Ampullencase
Opdracht 5a: Business Modeling

Friends

Hosting door HQ ICT Systeembeheer