Weblog maken?


MaakEenWebsite.nl (tip)
Totaal slechts 10 euro per maand incl. domeinnaam en gratis overzetten van uw bestaande weblog bij Bloggers.nl 100 MB ruimte
emailadres
Lees meer..... en bestel
Gratis geld verdienen met e-mails lezen? Meld je aan bij
Zinngeld, Surfrace, Qassa en Euroclix !

Op zoek naar God?

Deborah

If I was a candidate part 11 - Wie de pump past...

19:21, 30/5/2015 .. Posted in Solliciteren! .. 0 comments .. Link

 

Elvis

Well, it's one for the money
Two for the show
Three to get ready
Now go cat go
But don't you
Step on my blue suede shoes
You can do anything
But stay off of my blue suede shoes
Well, you can knock me down
Step in my face
Slander my name
All over the place
Do anything that you want to do
But uh-uh, honey
Lay off of my shoes
Don't you step on my blue suede shoes
Well, you can do anything
But stay off of my blue suede shoes

(Elvis Presley - Blue Suede Shoes; klik op de afbeelding voor de YouTube-Video!)

Er zijn mensen die beweren dat ik een schoenenfetisj heb. Dat zou betekenen dat ik veel geld besteed aan dure, nieuwe en opvallende schoenen. Ik kan me dat wel voorstellen. Niet dat ik een fetisj heb, maar wel dat mensen denken dat ik veel schoenen heb. Dat ze dat denken, daar is niets mis mee. Ik ben blij met mijn schoenen en kan mezelf in de meeste gevallen aardig representatief voortbewegen wat voetbedekking betreft. Maar wat zégt dat nou eigenlijk?

Ik kan mijn mannetje staan, ik weet waar ik moet gaan en staan en welke stappen ik moet nemen. Ik ben in het bezit van schoenen voor verschillende gelegenheden. Im Westen nichts Neues. Dus bekijk ik het van de andere kant. Wat wordt als een noodzakelijke of (iets gunstiger) functionele voetgarderobe gezien en wanneer spring je uit de band wat betreft je collectie? En maakt het dan uit of het gaat om op de kop getikte schatten tijdens Koningsdag of het feit dat je miskopen via MP ook weer van de hand doet? Met 18 paar blijkbaar niet. En OK, ik durf niet eens meer te vertellen over die ene, unieke situatie, dat ik nieuwe schoenen kocht, en dat  ik toen tijdens het afrekenen die hoopvolle spanning voelde van "Oh wat zullen mijn collega's en vrienden toch zeggen van mijn nieuwe hakken" - een gedachte die meteen dienst deed als rechtvaardiging voor de stuiptrekking bij mijn oog toen ik het exorbitant hoge bedrag voor deze nieuwe hakken afrekende.
En zo hield ik dus mijn voorstelling van hoe ik mijn opwachting zou maken op mijn new best friends die eerstvolgende keer op kantoor/tijdens die veelbelovende date/tijdens dat spannende sollicitatiegesprek, voor mezelf..!

Wat moet ik aan vandaag? Een vraag die zich slechts 3 letters onderscheidt van "Wat moet ik aan met vandaag?"  
Kun je op een doorsnee kantoordag nog wel eens een plankje misslaan met een toch ietwat foute combi of een al eerder gedragen ensemble diezelfde week (de horror!)... als je een rode-loper-waardige indruk wil maken, dan piep je wel anders. Dan wil je als de nieuwste/beste/leukste/mooiste/slimste en meest gewenste kandidaat/date/collega overkomen. Maar...voor onze dragers geldt het tegenovergestelde. Om het wow-effect te bereiken, zullen we onze 'zelfste' schoenen moeten aantrekken. Nieuwe, niet ingelopen schoenen zullen immers onzekerheid highlighten; een pijnlijke en moeilijke tred valt op. We willen ons beste beentje voorzetten, dus grote, zelfbewuste en zekere passen nemen. De beste optie is dan schoeisel dragen dat ons al ver gebracht heeft. Schoenen, die onze persoonlijkheid onderstrepen, waar we wel een sprintje mee kunnen trekken. En dat sprintje hè, dat bedoel ik dan zowel in, als búíten beeld. Want hoe hilarisch het er ook uitziet zoals Sandra Bullock (elegant, dat dan weer wel) struikelt op haar goudkleurige pumps in Miss Congeniality, dat soort fictie kunnen wij ons als nederige toeschouwer echt niet veroorloven.

Een zelfverzekerde, regelmatige tred. Vooral niet onderuit gaan. Dát. Dat laat namelijk zien dat we weten waar we over praten, dat we weten wat we willen en dat we loyaal, betrouwbaar en gedreven zijn. De perfecte match. Dat is de indruk die we achter willen laten, want dat vergroot de kans op succes. En met welke schoenen bereiken we dat? So wie so niet met te strak, te nieuw of slecht passend schoeisel. Niet met versleten, kapotte of minimaal onderhouden kistjes. Wél met schoenen die een verlengstuk zijn van onszelf. Het favoriete paar is dus echt wel een optie. Daar heb je al wat strijdjes mee gestreden. Ze hebben je ver gebracht, en ze hebben je thuis gebracht. Houd je van pumps? Draag ze gerust, want ze zullen je persoonlijkheid het cachet geven waar je op rekent. En anders kan je altijd nog op hoge poten wegbenen, of met pittig tikkende hakken op de tussendeur afstevenen.

Spannende gebeurtenissen, ze zijn er op elk vlak en in elke fase van je leven. Situaties waarbij je alle geluk kan gebruiken en waarbij je bereid bent elke tip (gevraagd of ongevraagd) te overwegen. Laat dit mijn advies zijn: op je sloffen red je het niet. Een Stilettorun op nieuwe pumps wordt lastig. Maar de juiste training met de juiste shoes aan je voeten kan aardig doelgericht werken. En of ik nou echt een schoenenfetisj heb? Eh...ik heb aan sommige van mijn items gewoon goede herinneringen. Het geheim? Ik kies bij een spannende gebeurtenis mijn schoeisel zorgvuldig. Ik heb geïnvesteerd in schoenen waarmee ik kan finishen. Is ook weer goed voor de economie, dus daar hoeft niemand het voor te laten. Wel even inlopen. Dat wel. Run baby run; go cat go!

Louboutin

 



If I was a candidate part 10 - Het nieuwe CV

18:24, 30/5/2015 .. Posted in Solliciteren! .. 0 comments .. Link

 

Vicki Sue Robinson 

 Turn the chair around
Love to hear decision
Turn it upside down
Love to hear decision
Love to hear it

(Vrij naar Turn The Beat Around van Vicki Sue Robinson; klik op de afbeelding voor de YouTube-video!)

Solliciteren. Holland's Latest Freak Show. Nooit eerder lag de praktische definitie van dit woord zo dicht naast die van auditeren. En dan heb ik het niet over audits waaraan grote klanten hun leveranciers periodiek onderwerpen; nee, ik bedoel echt auditeren als in auditie doen! Als in Idols, Holland's got talent, So you think you can dance, Master Chef, en ga zo maar door.

Dus waar competenties en vaardigheden ophouden en waar foto's, video's, mp3's, pitches, dansjes en gerechten beginnen. Niet te vergeten al die overige manieren die jou onderscheiden van al die ánderen. Want hey, met alleen een goede opleiding die je super snel (Cum Laude!) afrondt en een CV dat laat zien dat je al vroeg wist wat je wilde omdat laten we zeggen je familie al wortelde in de sector waarin jij jouw toekomst ziet, daarmee kóm je er gewoon niet meer. Er zijn kapers op de kust, brothers from another mother, en vijanden die ineens vrienden zijn!

Voordeel: anything is possible, nadeel; hoe máák je het dan mogelijk? Volgens de postmodernistische denkwijze is onzekerheid de enige zekerheid die 100% zeker is. Niet iets om heel lang bij stil te staan als sollicitant, want dit is inmiddels een dooddoener waar (te) makkelijk naar verwezen wordt bij de wat meer inhoudelijke kwesties ("maar waaróm worden er dan geen vaste contracten meer gegeven?").

Voordat ik te ver afdwaal (want dat kan ik!) ga ik even terug naar de basis: elke economische kringloop bestaat op zijn simpelst uit vraag en aanbod. Ga je er wat dieper op in, dan zie je dat de beloning voor productiefactoren en de prijs voor goederen ook een bepalende, doch fluctuerende invloed hebben. En het zijn nou juist dí­e variabelen, die tegenwoordig tot norm worden verheven. Hoe dat zit? 'Norm' doet denken aan 'normaal' en 'gebruikelijk'; ons brein is erop getraind om informatie volgens een bepaald format toegediend te krijgen (voorspelbaar). Dat geldt ook voor vacatureteksten en de eisen waaraan iemand moet voldoen. Het is dus oppassen geblazen hoe je als werkgever je selectiecriteria verwoordt. Je wilt immers als top-werkgever niet dat je te boek komt te staan als discriminerend op schijnbaar triviale zaken als uiterlijk, leeftijd en geslacht, ondanks het feit dat meerdere onderzoeken uitwijzen dat iemand die er representatief (...) uitziet, simpelweg een betere eerste indruk achterlaat.

Hoe dan ook; de grens tussen het belang van de juiste opleiding, ervaring en ambitie en anderzijds lenigheid, zangvermogen, kookkunst en fotogeniek zijn lijkt te zijn vervaagd. De wereld van werk verkeert in crisis! Een vacature voor een financieel onderlegde analyticus kan zomaar worden ingevuld door een atletische, praatgrage fiscaliste die in haar vrije tijd zelfgebakken marsepeintaarten verkoopt aan haar familie.

Het nieuwe CV

Als het dan zo is dat je krijgt wat je verdient als je een paar acteer- grimeer- of toneellessen neemt voordat je in aanmerking komt voor datgene wat je bloed, zweet, tranen en een studielening gekost heeft, dan pleit ik voor een nieuwe opzet van het CV. Een CV waarin wordt begonnen met hobby's en andere vrijetijdsbestedingen. Ach, laat ik meteen mezelf als voorbeeld nemen. Ik ben Deborah en ik maak graag tijd voor hardlopen, het struinen op vlooienmarkten op zoek naar Carrie-Bradshaw-waardig schoeisel, het lezen van literaire thrillers en het volgen van Italiaanse taallessen. Of is dit te standaard?

His Masters Voice



Hands-on of ADDs-on?

22:33, 4/5/2015 .. Posted in Vacatureteksten .. 0 comments .. Link

Heb jij je Algemene Dagelijkse Dosis al gehad vandaag?

Gold

Klik op de afbeelding voor de YouTube-video!

Afkortingen. We kunnen er geen genoeg van krijgen lijkt het. Anno 2015 geldt er een ruimere visie dan ooit en wordt er dienovereenkomstig gematcht:  DSM,OPS, ISP, HSP, ADD, PDD-NOS, ADHD, al dit aangeschoten wild dingt mee naar de fictieve bokaal 'OnMisbaar'.

ADD'ers staan bekend om hun bescheidenheid en zullen zich bij een meer dan geschikte vacature concentreren op die 1% die mogelijk niet van toepassing is. Zo gaat er heel wat geestelijk en creatief kapitaal verloren. Stel nou, je moet een vacaturetekst opstellen met een profiel van iemand die empathisch is, creatief, gedreven, probleemoplossend/out-of-the-box, gefocust, humoristisch, veerkrachtig/flexibel, intuitief en vindingrijk, bij voorkeur met X-factor en je vindt de ideale kandidaat? Grote kans dat de letters 'ADD'  een rol spelen in zijn/haar psychische welbevindenGericht en gedetailleerd op zoek dus naar deze bijzonder bijzondere kanditaat...pak je goudzeef maar alvast!

Heten we jou bij ADH welkom als onze nieuwe:

GOLDKey-account manager (168 u p/w)

dan kun jij bij ons rekenen op het volgende exorbitante arbeidsvoorwaardenpakket:

 

  • Een meer dan toepasselijke beloning wat betreft primaire, secundaire, tertiaire, quartiare en quintaire arbeidsvoorwaarden

  • Begeleiding en coaching op het gebied van ontwikkeling, zowel professioneel als persoonlijk

  • Meer dan voldoende ruimte, tijd en gelegenheid jouw inspirationele gedachten vorm te geven

  • Gegarandeerde podiumruimte voor audio, video, tekst, foto, grafische en overige (al dan niet virtuele) ideeen 

  • Time-outs en nieuwe inhaak- dan wel aanhaakmogelijkheden na belangrijke brainstormsessies, discussies en evaluaties

 

Ben je al enthousiast? Lees dan snel verder!
ADH is trotse marktleider op het gebied van Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid. Het trendy project ADDs-on 3.0 is een van ADH's meest succesvolle dochterondernemingen ooit op het gebied van creativiteit, zelfspot, geduld en weloverwogenheidADDs-on 3.0 gaat de crea-markt veroveren en daar kan jij deel van uitmaken! De op handen zijnde fusie met ADHD-hands-on in het vizier, zien wij ruimte voor nieuwe invalshoeken, een frisse blik, kortom: jou!

Want jij herkent jezelf in het volgende profiel:

  • Je maakt scherpe analyses en legt verbanden, daar waar anderen afhaken

  • Je onderzoekt graag en slaat daarbij gerust ook nieuwe paden in

  • Je sociale bewogenheid en inlevingsvermogen stellen je in staat om mensgericht te werken

  • Je hebt een brede algemene ontwikkeling, pikt snel nieuwe dingen op

  • Je gaat gedetailleerd te werk en stelt hoge eisen aan jezelf

  • Je aandachtsspanne is waaier-gebaseerd en richt zich vol op meerdere zaken tegelijk

  • Je bent in staat je creativiteit visueel te maken en anderen te enthousiasmeren

Uiteraard kun jij deze lijst aanvullen, we hadden niet anders verwacht. Graag maken we dan ook kennis met jou en ontvangen we de volgende officieuze documenten alvast op voorhand, met een klik op onderstaande IMPRESS-button: 

Impress

Jouw sociaalmedische totaalprofiel 

Jouw attest waarin de diagnose 'ADD' bevestigd wordt

Jouw to-do-list van 2010 tot en met heden 

Jouw vierdimensionele idee van de ideale (thuis-)werkplek

Jouw curriculum vitae futurovoorspeld tot en met 2020 

Voor suggesties, aanvullingen, vragen, verbeteringen of kanttekeningen, impulsief of weloverwogen, naar aanleiding van het bovenstaande, verwijzen wij je naar www

Een assessment op basis van creativiteit, jezelf zijn, intrinsieke motivatie en oprecht geinteresseerde interactie maakt deel uit van de selectieprocedure.

Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt enkel op prijs gesteld, als er een vernieuwende en onverwachte manier van cold calling te berde kan worden gebracht

Gold Bars



ADD-True Colors

22:21, 4/5/2015 .. Posted in Hersenspinsels .. 0 comments .. 0 trackbacks .. Link

ADD; een palet aan mogelijkheden

She's a rainbow

She comes in colors ev'rywhere
She combs her hair
She's like a rainbow
Coming, colors in the air
Oh, everywhere
She comes in colors

(Rolling Stones - She's a Rainbow; klik op de afbeelding voor de YouTube-video!)

Heb je ooit wel eens een authentiek kunstwerk van dichtbij bekeken? Nee, ik bedoel niet in een folder of via een jpegI'm talking vergrootglas, turen, je ogen dichtknijpen. Met je neus op de feiten, zeg maar. Niet? Dan wordt dat hoog tijd. Wel? OK. En wat zie je dan? Wat zie je als je huid ziet? Wat zie je ECHT? Zie je dan roze? Nee toch? Nee joh! Dan zie je strategisch naast elkaar geplaatste penseelstreken en aanzetten van onder andere perzik, geel, wit, ecru, oranje, oker. Schaduweffecten in bijvoorbeeld beige, grijs (50 tinten!!!), taupe, lila, enzovoort. 

We kennen primaire kleuren, secundaire kleuren en niet-kleuren. Onder de noemer niet-kleuren vallen wit en zwart. Maar wat ik me dan afvraag hè, als ik terugdenk aan mijn eigen jeugdige waterverfavonturen: als je met een onmogelijke combinatie en met een bizar aantal kleuren tot zwart komt, wat zegt dat dan? Dat je met heel veel en heel uiteenlopende eigenschappen eenzelfde resultaat kan bereiken? Dat je, als je eigenlijk best wel heel erg goed bent in heel veel evengoed een state of art kan bereiken?

Dat is een interessante. Laten we eens kijken naar het verschijnsel regenboog. Een regenboog ontleent zijn naam aan zijn zichtbaar worden bij regen, maar daar doen we dit prachtige fenomeen  tekort mee. Het zien van een regenboog kan namelijk ook onder andere omstandigheden. Als je er echt naar kijkt, tenminste. Sta je ervoor open, dan zie je in de waas van waterdruppels veroorzaakt door een waterval, tuinslang, branding of fontein, hetzelfde adembenemende effect. Natuurkundig wordt dit wonder verklaard als zijnde een spectrum van primaire kleuren, die in elkaar overlopen. Ah, heerlijk helder! Incomplete Mondriaan-informatie. Immers, als we een regenboog bestuderen, zien we veel meer dan dat. We zien nuances. Niet alleen maar rood, geel en blauw. Sterker nog, zonder de overgangskleuren, zou er volgens mij niet eens sprake zijn van een régenboog, maar van een pijl-en-boog: een schietschijf in, inderdaad, primair rood, geel en blauw en alleen een niet-kleur als zwart om de kaders aan te geven.

Nuances in oranje, groen, indigo en violet zijn er om de overgangen tussen de harde primaire kleuren, vloeiend te laten verlopen. Het resultaat is een harmonieus geheel. In ideale gevallen maken secundaire kleuren (en alle andere afgeleide tinten) niet-kleuren als wit, zwart en grijs (hoeveel ook weer??) overbodig.

Mensen die ADD hebben,  floreren zonder keiharde zwarte lijnen, maar hebben baat bij een duidelijk kleurenpalet. Hoe dat werkt? In 2015 zouden Rembrandt en Van Gogh de hoofdafnemers zijn van de volgende kleuren: 

  • Rood voor passie, bloedfanatisme, liefde en de rode lap op de stier;

  • Oranje voor de twijfel tussen remmen of gas geven, en de hyperfocus als je eenmaal aan de gang bent;

  • Geel voor gezelligheid, stemmingsgevoeligheid, zon en vrijheid;

  • Groen voor dienstbaarheid, luwte en de zucht naar waardering;

  • Blauw voor analyse, details, accuratesse en geen genoegen nemen met minder dan de eigen allerbeste prestatie;

  • Indigo voor de casual dates waarbij je jezelf kan zijn in jfavoriete jeans, en ook voor de donkere momenten van vertwijfeling en onzekerheid;

  • Violet voor de belofte van lente, nieuw, opnieuw, bloei en resultaat.

ADD'ers zijn niet te kaderen, noch in te perken. Het zijn de ultieme multitaskers, de 1001-dingen-doekjes, de Bollywooddansers met 36 armen. Het zijn diegenen die onthouden wat jouw favoriete kleur is, die als enige 40-plusser nog een schoolagenda gebruiken, die een liedje oppikken terwijl de rest van de aanwezigen niet eens in de gaten heeft dat de radio aan staat.  Het zijn de mensen bij wie je de regenboog in hun ogen ziet. Omdat ze enthousiast zijn. Omdat ze gedreven zijn. Omdat ze zich willen bewijzen. Omdat ze echt zijn.

Onze maatschappij houdt van feiten. Wanneer en waarom zie je een regenboog? Volgens de brekingswet van Snellius is dat omdat

 

Omdat de uittredende stralen in de buurt van het maximum dichter bij elkaar liggen, wordt de regenboog waargenomen onder juist deze hoek. Bij grotere hoeken is er geen weerkaatst licht, zodat de hemel buiten de boog donkerder lijkt. 

Wat zou de wereld zijn zonder ADD'ers? Als een regenboog zonder pot met goud aan weerszijdenEn ik? Ik ben Deborah, en ik heb ADD. Als ik daarom een stempel moet hebben, doe mij dan maar een gekleurde, met een gouden randje.

Schilderspalet

 



If I was a candidate 7 - High Volume Recruitment: Steeds verrassend, altijd voordelig

21:33, 26/3/2015 .. Posted in Solliciteren! .. 0 comments .. Link

Don't Call Us We'll Call You 

And now they call and beg and crawl, it's telephone Deja Vu
We got percentage points and Lousy Joints
And all the glitter we can use
People so uh huh, don't call us, now we'll call you

Listen kid, you paid for the call
You ain't bad but I've heard it all before
Don't call us, we'll call you

(Vrij naar Don't call us, we'll call you van Sugarloaf; klik op de afbeelding voor de YouTube-video!)

K
ruidvat, wie kent het niet? Net als Sinterklaas, Sinterklaas en (natuurlijk) Zwarte Piet. Maar daar waar de nadruk bij Sint en Piet ligt op géven, werd mij onlangs duidelijk dat A.S. Watson moeite heeft met krijgen en ontvangen.

Eind 2013 woonde ik in Den Haag de Masterclass Recruitment 2013 bij. Vooraf was er de mogelijkheid om je in te schrijven voor verschillende onderdelen. De workshop die mij het meest is bijgebleven is die van A.S. Watson; 'Hoog volume aan sollicitaties? Van kwantiteit naar kwaliteit!'

A.S. Watson (ASW) is het moederbedrijf van Kruidvat, Trekpleister, ICI Paris XL, Prijsmepper en Pour Vous. Met 1.400 winkels en 20.000 medewerkers in Nederland een alom bekende en grote retailer. De teamleider Recruitment en Arbeidsmarktcommunicatie van A.S. Watson deelde wat termen en cijfers met de aanwezigen:

  • 6.500 vacatures in 2013
  • 200.000 sollicitaties in 2013
  • 1.300 sollicitaties per dag in 2013
  • maandag piekt wat betreft het aantal sollicitaties
  • 71% meer sollicitaties in 2013 ten opzichte van 2012
  • 60% minder 'eerste gesprekken' (ondanks de hogere instroom) ten opzichte van 2012

Dit alles wordt gemanaged door een team van 3 recruiters. DRIE. Meteen de nuance dat de bulk van sollicitaties voor de vulploeg- en winkelmedewerkersvacatures wordt afgehandeld door de winkelmanagers. Het zijn puur de kader- en schaarsteprofielen die overblijven voor het driekoppige team in Renswoude.

Dat A.S. Watson de Kruidvat-slogan meer dan geloofwaardig gestalte geeft, blijkt uit het feit dat er géén vacatures geplaatst worden op jobboards (voordeel!). Enkel op de eigen 'werken-bij'-sites wordt geplaatst en dan alleen voor het winkelpersoneel. Oh?

Op LinkedIN wordt gepost voor winkelmanagers en HK-medewerkers. Ah! Verder is 1 van de 3 recruiters dedicated searcher. Verrassend! En oh ja, open sollicitaties zijn anno 2013 een no-go bij ASW. Huh? Tja, het verwerken van de reacties op uitgezette vacatures neemt nu eenmaal nogal wat tijd in beslag. Don't call us, we'll call you!

Het lijkt of het ze komt aanwaaien, maar de stelling van ASW is dat het beter kan én moet. Minder kwantiteit en meer kwaliteit is het doel. Het is van belang om eerst helder te hebben wat dat dan (per vacature) inhoudt; kwaliteit. Als dat eenmaal duidelijk is, kan een goed afgesteld ATS-systeem heel wat werk uit handen nemen. Dan is er het referral-programma. Dit levert bij ASW weliswaar geschikte kandidaten op, maar hapert helaas bij de follow-up van de bonussen. Al met al denk ik dat ASW goud in handen heeft, dus volgens mij zou de focus niet alleen moeten liggen op de vraag: hoe trekken we de juiste kandidaten aan? Met deze volumes zou recruitment ook moeten kijken naar: hoe behouden we de afgewezen kandidaten als winkelklant?

Als ik recruitment manager was bij A.S. Watson, zou ik in het kader van de Candidate en Client Experience een to-do-list opstellen met onder andere de volgende punten:

  1. Bonus aan wie bonus toekomt (to refer or not to refer);
  2. Langetermijnvoordeel (investeer in een ATS-systeem dat selecteert, rankt én bewaart);
  3. Human Capital =Capital spending Humans (kortingsbon voor afgewezen sollicitanten).

Een verrassend voordelige Sinterklaas toegewenst!

don't call us

 



Blinded by the light...?

22:43, 17/2/2015 .. Posted in Hersenspinsels .. 1 comments .. Link

                                                               Blinded by the light

 

De donkere dagen zijn aangebroken. Herfst, winter. Die dagen waarop je je huis in het donker verlaat om naar je werk te gaan, om ook weer in het duister thuis te komen. Vaak nádat je even snel boodschappen hebt gedaan, die je uiteraard ín je kofferbak deponeert. Niet ernaast, dankzij de alom aanwezige heldere, zo niet zeer felle, lantaarnpaalverlichting. Een ritueel dat ook ik meerdere keren per week herhaal. Zo ook afgelopen donderdag. Tot ik ineens wel móést...

Opzij kijken. Er was namelijk iets. Iets dat me volgde. Of was het íémand? Het was in elk geval onmiskenbaar. Unheimisch, ook. Het besloop me. Ik was niet alleen. Maar er was op dat moment geen persoon die me vergezelde. Waarom voelde ik me dan toch bekeken en beoordeeld?
In fracties van een seconde overwoog ik mijn opties: mijn onderzoekende genen tegemoetkomen en achterom kijken óf star voor me uit blijven kijken, alle opties openhoudend en alle signalen in de wind slaand.
Ik besloot heldhaftig te zijn.
In plaats van te kiezen voor ontkenning door in mijn auto te stappen en weg te rijden, kéék ik. Maar ik keek niet óm. Ik hield mijn blik ook niet krampachtig in de 'ready to go'-stand...ik keek opzij.
Ik keek en bleef kijken...naar die schaduw, daar vlakbij. Wat? Oh, ik was het zélf!
Niet eens zo verkeerd trouwens, die schaduw. Misschien wat flets, maar wel duidelijk zíchtbaar. Goede contouren, egale vlakverdeling. En hey, í­k deed en die schaduw volgde. Zoals het hoort, toch? Bovendien bleek ík er ook nog steeds te zijn toen de spotlights van bovenaf gingen schijnen. Schaduw is dan in geen velden of wegen te bekennen kan ik je vertellen. Tja, in tijden van verheldering leer je nou eenmaal je echte vrienden kennen. Hoe mooi is het om te beseffen dat je je eigen beste vriend(in) bent, zodat je aldus het beste van jezelf kan delen met je loved ones? Ik bedoel maar!

Oud nieuws? Niet alles is vanzelfsprekend; jaargetijden zijn qua datum misschien afgebakend, maar dan houdt het meteen op. Niets mis dus met nieuwe of beter afgestelde belichting, spaarlampen of andere looplampen. Als je maar wel ongeveer weet, wat je belicht wilt hebben.

Ik kijk nog maar eens opzij, naar mijn enige echte trouwe volger. En dan zie ik het ineens. Dat ding onder mijn ruitenwisser. Dat papiertje met die verlichtende mededeling...'Yóú're in charge!'

Klik op een van onderstaande afbeeldingen voor de YouTube-video! 
 
  
 
 
 


To give or not to give (a damn)

21:59, 17/2/2015 .. Posted in Hersenspinsels .. 0 comments .. Link

Give a damn

Social media schijnen zich uitstekend te lenen voor undercover of semi-anonieme deelname aan discussies waarbij het makkelijk zwarte pieten toespelen is, zowel letterlijk als figuurlijk. Ook supertyfoon Yolanda die in 2014 heeft huisgehouden op de Filipijnen is een veelgebruikt onderwerp op diverse platforms. Vooral nadat media en bekende mediagebruikers hebben opgeroepen om een gift te storten op giro 555.

Talloze en ellenlange discussies ontvouwen zich, voornamelijk rondom posts en reacties van en op mensen die aangeven niet te willen geven.

De motivatie van iemand die geen geld kan of wil geven aan een goed doel, doet niet terzake. Niemand kan in andermans portemonnee kijken. Dat hoeft ook niet; is immers privé. Bovendien zal er over het algemeen ook niet getaald worden naar de reden waarom iemand niet wil geven. Logisch toch? Wat niet weet, wat niet deert.
Des te verbazingwekkender is het dan, dat het juist vaak vanwege dit soort kwesties is, dat social media als a-social media gebruikt worden. En dat is jammer. Héél erg jammer.
Alles wat je aandacht geeft, groeit. Maar waarom zou iets wat niet gebeurt, moeten groeien en ontaarden in iets destructiefs? Verspilde tijd, weggelekte energie. Als deze omgezet zou worden in iets constructiefs, hoeveel warmte en licht zou dat dan opleveren? Think about it!
Mogelijkheden om te geven zijn er altijd en overal. Een complimentje voor je partner, huiswerkbegeleiding voor je kind, een luisterend oor voor een collega, een lief berichtje voor een vriendin...de lijst is eindeloos. Voor de TV-actie die in 2014 op touw is gezet om geld in te zamelen voor hulp aan de Filipijnen, worden vrijwilligers gevraagd om de inkomende telefoontjes van donateurs aan te nemen. H&M vraagt klanten bij elke aankoop om € 0,05 te doneren aan giro 555. Zó kan het ook.

Het mooie van helpen en geven is dat je er ook zélf blij van wordt. Dat is te danken aan spiegelneuronen, waarover we allemaal beschikken. Inderdaad, diezelfde neuronen die ervoor zorgen dat we gaan geeuwen als we een ander zien geeuwen, dat we vertederd zijn als een baby naar ons lacht, díé neuronen maken dat we ons goed en blij voelen als we iets voor een ander doen, of iets vanuit ons hart aan een ander geven. Het aloude 'Wie goed doet, goed ontmoet' op een verlichte en wetenschappelijke manier bevestigd.

En dat kunnen we wel gebruiken in deze donkere dagen.
Klik op de afbeeldingen voor de YouTube-video! 
 
   
 
 
 


If I was a candidate part 6 - Expect the unexpected

10:45, 16/2/2015 .. Posted in Solliciteren! .. 0 comments .. Link

Paul Simon

A girl walks down the street
It's a street in a strange world
Maybe it's the Third World
Maybe it's her first time around
She doesn't speak the language
She holds no currency
She's a foreign girl, she's surrounded by the sound

If you'll be my bodyguard, I can be your long lost pal
We will work together, and when we work together
It will all go well

(Vrij naar You can call me Al van Paul Simon)
https://youtu.be/uq-gYOrU8bA

Er zijn van die momenten waarop je je afvraagt of je iets gemist hebt. Het begon met wat ik op de radio opving over een variant op het Dictee der Nederlandse Taal, namelijk het Nieuwjaarsdictee. Eerste prijs: een e-reader. Als zelfverklaard taalnerd was ik meteen enthousiast, dus diezelfde avond googelde ik www.nieuwjaarsdictee.nl tevoorschijn en testte ik volgens instructie het geluid van mijn laptop. Ik zette de TV op mute en de online voorronde ging van start.

Tijd om snel iets op te zoeken was er niet; het voorlezen van de zinnen was strak getimed. Ik was trouwens ook echt benieuwd naar mijn score! Nadat ik mijn bijdrage ingestuurd had, kreeg ik meteen een ontvangstbevestiging. Deze was afkomstig van www.e-wayout.nl, een Tilburgs bedrijf dat, zo bleek, gespecialiseerd is in de transcriptie van ingesproken werk. Huh? Zonder me ervan bewust te zijn, was ik behalve deelnemer, ook ineens kandidaat! Het Nieuwjaarsdictee aldus als middel om taalspecialisten te werven voor het uittypen van bandjes!

Al snel maakte mijn verbazing plaats voor verrassing en bewondering, zeker vanuit mijn recruitersgedachte. Hoe slim is het om goede kandidaten te werven via hun kennis en vaardigheden, in plaats van door (enkel) een vacature uit te zetten? Hoe gedurfd! Vernieuwend, ook! Door talent en competenties op een relatief ongedwongen manier als deze meetbaar te maken, kom je heel dicht in de buurt van het walhalla 'van je hobby je werk maken'.  So far so good.

Terug naar de bevestigingsmail. Mijn ogen scanden de relatief korte tekst. Meteen viel me op dat ik in die paar regels zowel getutoyeerd, als gevousvoyeerd werd. En dát...vind ik dan jammer. Dat verwacht ik niet bij zo'n originele procedure waarin correct taalgebruik centraal staat. Ik replyde, en de directrice van het bedrijf liet me vervolgens via een bedankje weten dat zij niet eerder op de hoogte was gebracht van deze inconsequentie. Een onverwachte en verrassende wending.

Doet me denken aan de bassolo van Paul Simon in You can call me Al. Talloze professionele musici probeerden deze te ontleden en na te spelen, maar niemand slaagde erin. Onbegrijpelijk. Totdat bleek dat die solo achterstevoren in het nummer is gemonteerd! Een onverwachte en geniale zet, net als de wervingsactie van E-Way Out. Soms is niet duidelijk hoe bijzonder iets is, totdat je je er echt in gaat verdiepen. Zo'n ontdekkingstocht kan dan hele verrassende resultaten opleveren. Zorg er daarom voor dat je scherp en alert blijft, zodat je ziet waar je naar kijkt, en hoort waar je naar luistert. Verwacht altijd het onverwachte. Het geheim van de solo zit hem tenslotte in de persoon die soleert!

                                                                            

   



If I was a candidate part 5 - First time, first job

10:41, 16/2/2015 .. Posted in Solliciteren! .. 0 comments .. Link

 

Robin Beck

First time first job oh what feeling is this
Electricity flows and I truly feel blessed
Like a break in the clouds and the first ray of sun
I can feel it inside something new has begun

And it's taking control of my thoughts all the time
It began when I heard "I'll hire you"
For the very first time

(Vrij naar First time van Robin Beck)
https://youtu.be/Bh6-L98l6eE

Weet je nog? Natuurlijk weet je het nog! Je eerste verliefdheid, je eerste rijles, je eerste baan, die 'eerste keren' blijven je bij. Ze vormen referentiekaders die je hanteert bij alle tweede en volgende keren. Nog niet zo heel lang geleden bleef het voor de meesten onder ons bij een handjevol 'eerste keren' wat betreft sollicitatieprocedures en nieuwe banen. Die állereerste keer natuurlijk, aan het begin van je carrière, en daarna hooguit nog enkele malen als doorstart of om jezelf (intern) te ontwikkelen. Hoe dan ook, de maatschappelijke ladder beklimmen was het doel. Mooi was die tijd waarin bedrijven tegen elkaar opboden om een goede kandidaat binnen te halen en te houden. The sky was the limit. Das war einmal...inmiddels zijn we met zijn allen met een harde klap op aarde terug beland, en het ziet ernaar uit, dat we hier voorlopig nog wel even blijven.
Jobhoppen is geen keuze meer, eerder een noodzaak. Deed je jezelf 5 jaar geleden nog tekort als je ergens langer dan een paar jaar bleef hangen, nu mag je als kandidaat blij zijn als je een tweede jaarcontract in de wacht weet te slepen. Je marktwaarde bepalen is van onderhandelingsmiddel, een doel op zich geworden. Zij, die al enige tijd zonder werk zitten en de druk van de financiële verplichtingen voelen toenemen (hypotheek!), zijn geneigd om (te) veel concessies te doen. Hoe begrijpelijk dit ook is, er is geen tweede kans om een eerste indruk te maken. Maar ja, wat zet een 'eerste keer' nou voor zoden aan de dijk als het de zoveelste keer is? Als je weet dat jij niet de eerste, niet de enige, en zeker ook niet de laatste kandidaat in de procedure bent?

Een even simpel als doeltreffend antwoord hierop: laat die 'eerste keer', dat je als kandidaat bij een werkgever zit, ook een 'first time ever' zijn voor de desbetreffende kandidaat-werkgever. Zorg voor een officieuze preselectie van jezelf, dat is namelijk de beste PR die je krijgen kan. Herschrijf je CV in de richting van de functie. Doe onderzoek naar de aspirant-werkplek en zorg ervoor dat gezien wordt dat je het LinkedIN-profiel van je gesprekspartner hebt bekeken. Laat zien wat je te bieden hebt! Nee, niet alleen op je CV, want wat daarop staat, heb je allemaal al gedaan (verleden tijd!) en dat is allemaal al gecheckt. Zet je territorium uit op verschillende online plekken (tegenwoordige tijd!), verspreid signalen die tonen welke talenten die je nu nog buiten kantooruren inzet, die onmisbaar zijn voor je toekomstige baan (toekomende tijd!). Strooi er strategisch mee in het rond, zodat je sociale CV uitnodigt en prikkelt. Je beste ambassadeur ben je tenslotte nog altijd zelf.
Op naar een nieuwe eerste keer, the one and only!



If I was a candidate part 4 - Give me a job, give me security

10:36, 16/2/2015 .. Posted in Solliciteren! .. 0 comments .. Link

Tommy Shaw

Give me a job, give me security
Give me a chance to survive
I'm just a poor soul in the unemployment line
My God I'm hardly alive

I'll take those long nights, impossible odds
Keeping my eye on the keyhole
If it takes all that to be just what I am
Well I'm gonna be a blue collar man

(Uit Blue Collar Man van Styx)
https://youtu.be/Y9HnjeJwm9A

Beter mee verlegen, dan om verlegen. Toch? Keuzes. Het valt te betwijfelen of je nou echt gelukkiger wordt van het hebben van veel keuzemogelijkheden. Er is namelijk niets mis met weten waar je aan toe bent. Of is het zo dat je weet waar je aan toe bent als je de juiste keuze hebt gemaakt? Wanneer is de juiste keuze dan juist?

Geluk en tevredenheid laten zich vaak definiëren als een staat van zijn zónder redenen tot grote zorg. In een tijd waarin velen hun baan buiten hun eigen keuze of schuld verliezen, is het niet verbazingwekkend dat het geluksgevoel juist bij deze mensen ver te zoeken is. Verder zien we dat er steeds vaker hbo'ers reageren op mbo-functies, onder het motto 'ik heb weinig keus'. Het kan voor een werkgever aantrekkelijk lijken om een hoger opgeleid iemand in te zetten op een functie die geknipt is voor een kandidaat met een middelbare beroepsopleiding. Meer voor minder. Of van white collar naar blue collar. Keus zat immers! Mbo'ers hebben zo echter mínder keuze en krijgen het dus extra voor hun kiezen. Er ontstaat een negatieve keuzespiraal; hoe kan deze doorbroken worden?

Strategisch kiezen.

Zelfs als de keuzevrijheid beperkt lijkt, valt er nog heel wat te kiezen. Strategie bijvoorbeeld. Je kunt je afvragen hoe lang een wo'er zich zal committeren aan een mbo-functie. Dit kan veel verloop tot gevolg hebben en daar doe je als bedrijf niet je voordeel mee. Hetzelfde geldt voor de kandidaat met een CV waarin de enige rode draad is, dat er geen rode draad ís.

Andermans groen lijkt al snel groener, zeker als je door een roze bril kijkt. En blauwe kraag of wit, wie niet werkt staat rood. In een krappe arbeidsmarkt als de huidige kun je je bijna geen verkeerde keus permitteren. Bij twijfel (keuzes!) kan het dan heel bevrijdend werken om het keuzemoment even uit te stellen. Wat je krijgt, is namelijk niet altijd gelijk aan waar je voor kiest, en andersom. Soms kies je voor een kans maar blijkt het een gelegenheid. Kies strategisch! Niet kiezen als strategisch pauzemoment. Aan jou de keuze.



If I was a candidate part 3 - She works smart for the money

10:33, 16/2/2015 .. Posted in Solliciteren! .. 0 comments .. Link

Nine a.m. on the hour hand
And she's waiting for the cue
And she's looking real sharp
Just waiting for her interview

She works smart for the money
So smart for it, honey
She works smart for the money
So she knows they'll treat her right

(Vrij naar She works hard for the money van Donna Summer)
https://youtu.be/MX7MbG6MiQs

Smart is hot. Ja, zo gaat dat met trends. Heb je je net in dat veel te krappe keurslijf gewurmd, wordt er alweer gedicteerd wat de must-haves voor het komende seizoen zijn. Want de tijd gaat snel, gebruikt en wel.

Hoe smart is smart nu eigenlijk? De eerste letters van specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden vormen het acroniem SMART dat tegenwoordig te pas, en ook vaak te onpas, gebruikt wordt. En waarover nog steeds veel gediscussieerd wordt, bijvoorbeeld over hoe je 'meetbaar' meetbaar maakt. Uit sommige cirkelredeneringen is het lastig ontsnappen; daarom nu: het woord zélf in the spotlights!

Smart is slim. Smart staat los van IQ, en smart is misschien even wennen voor de vintage-liefhebbers onder ons. Want élke kandidaat werkt hard, secuur, over en door. Waar het om gaat, is je aanbod op de vraag afstemmen, in een tijd waarin het aanbod die vraag overvleugelt. Een plekje op de catwalk van de nieuwste arbeidsmarkt veroveren gaat vaak niet meer alleen aan de hand van diploma's, loyaliteit, ervaring en beschikbaarheid. Toegegeven, het blijven mooie basisstukken. Maar er is meer!

Ontdek het effect van The New Smartiness en vermeld in je curriculum vitae welke nevenactiviteiten je naast je studie of je recente baan hebt vervuld. Vrijwilligerswerk gedaan? Bijles gegeven aan je neefjes!
Train je F-pupillen in je vrije uren? Hoe ver ben je eigenlijk met die cursus? Verwijs naar de site van je eigen webshop, vertel over je ervaring als voorzitter van het buurtcomité en laat ook sportprestaties niet onvermeld.

Vindbaarheid door onderscheid; geef je CV een gezicht! Foto en naam weten we nu wel. Ga voor smart! Smart is het nieuwe zwart en bescheidenheid is een mooi accessoire dat altijd kan, maar niet altijd hoeft. Sterker nog, het voegt niet altijd iets toe en kan zelfs afbreuk doen aan de rest van je zorgvuldig gekozen outfit. Laat het maar eens thuis. Alles wat je nodig hebt, heb je bij je. Happy smarting!



If I was a candidate part 2 - Hello, is it me

10:28, 16/2/2015 .. Posted in Solliciteren! .. 0 comments .. Link


 Hello, is it me you're looking for?
'Cause I wonder what you want
And I wonder what you need
Are you somewhere looking for me, or is someone checking me?
Tell me how to get this job
For I haven't got a clue
But let me start by saying: I'll call you

(Vrij naar Hello van Lionel Richie)
https://youtu.be/b_ILDFp5DGA

Gevonden worden. Het wordt vaak gezien als een doel, een ideaal. Iets met Schateiland en een pot met goud aan het einde van een of andere regenboog. (Dag-)droommateriaal. Gecultiveerde romantiek. Of struisvogelpolitiek? Oh, en dan niet alleen liefdesgerelateerd hè, maar juist ook met betrekking tot werk!
Helaas niet voor iedereen ten overvloede, maar dan toch als reminder: sprookjes zijn leuk, maar nog steeds fictie. Fantasie.

En wat betreft goudzoeken, dat valt in Nederland tegenwoordig onder 'een bijzonder dagje uit'.

Het idee dat je zomaar gevraagd of benaderd wordt voor een droombaan! Wat zegt die vind-wens nou eigenlijk? Sommigen willen er, om wat voor reden dan ook, niet voor uitkomen dat ze zich in allerlei bochten wringen om bovenaan die 'resultaten-van-uw-zoektocht'-lijst terecht te komen, alle ontberingen vandien trotserend. Anderen zijn wellicht de mening toegedaan dat de perfect match hen toekomt, gewoon...omdat het kan?

Hoe het ook zij, om gevónden te worden, moet je niet alleen zichtbaar, maar vooral víndbaar zijn, en dan op de juiste sites. Waar ben jij online te vinden? En vooral: hoe? Wat is er van jóú te zien op het net?

Jezelf googlen, het klinkt als een ouderwets en achterhaald recept tegen keelpijn. Desondanks toepasselijk, want voorkomen is nog steeds beter dan genezen, zowel bij een zere keel als bij ongewenst gedeelde zaken op het www.

Natuurlijk manage jij als professional heel bewust je online PR. Maar wat post jouw oud-studiegenoot (tags!) op het net na de veteranenbijeenkomst van Bacchus Ergo Sum? En wat is er eigenlijk gebeurd met de handheldfoto's gemaakt door de kennis van de zus van je vriendin haar neef tijdens die surpriseparty? Check en update de privacy-instellingen van je social-media-kanalen. Google jezelf regelmatig. OK? Your call!



If I was a candidate, na na, na na, na na, na na na na, na na, na na na

10:19, 16/2/2015 .. Posted in Solliciteren! .. 0 comments .. Link

 


If I was a candidate, na na, na na, na na, na na na na, na na, na na na
See, I'd have all the talents in the world, if I was a skilled girl
No boss could test me, impress me, my workflow would never ever end
'Cause I'd have all the right tools in the world if I was a well-skilled girl

(Vrij naar If I was a rich girl van Gwen Stefani)
https://youtu.be/9rlNpWYQunY

Hoe getalenteerd en innovatief, en op welke manier dan, moet je als kandidaat tegenwoordig wel niet zijn als je op het juiste moment en op de juiste plek top of mind wilt zijn? Nog zoiets: wanneer word je nou gezien als eager (genoeg)? En wanneer slaat dat om in desperate? Hoe zorg je ervoor dat je überhaupt gezien en gehoord wordt?

Solliciteren. Het blijft een doolhof. Je gaat erin, en het is soms maar afwachten waar je uitkomt, áls je er al uitkomt. Sommigen verdwalen of zijn lang zoekende. Of kiezen de ondergrondse manier; de sollicitant als mol. Molshopen vallen op. Maar zijn soms ook gruwelijk irritant. Ze halen je gazon overhoop en de ondergrondse wortels worden doorgeknaagd. Dus de onzekerheden en onduidelijkheden blijven. En dan ineens:

dan is daar Het Gesprek.

Er is hoop! Want: de antwoorden zijn altijd al aanwezig. Je kan hier subtiel op inspelen. Wanneer je je (hebt) verdiept in het bedrijf waar je wilt gaan werken en de persoon die tegenover je zit, dan kun je de vragende voornaamwoorden even laten voor wat ze zijn. Dus: stel niet alleen maar vragen, draai het een keer om. Stel eens een zin. Een stellende zin, met een vraagteken erachter, kan namelijk heel verrassend en krachtig werken. Die indruk wil je achterlaten, veronderstel ik?

 



If I was a candidate part 9 - Gepersonaliseerd pensioenadvies als wervingstool, no time to lose!

10:19, 16/2/2015 .. Posted in Solliciteren! .. 0 comments .. Link

The world is closing in
Did you ever think
That we could be so close like colleagues
The future's in the air
Can feel it everywhere
I'm blowing with the wind of change

(Vrij naar Wind of Change van The Scorpions)
https://youtu.be/n4RjJKxsamQ

Pensioen. Er zijn weinig dingen die mi­nder hot'n'happening klinken.
De associaties zijn láááter, grijs en suf.
Sterker nog, pensioen is a-sexy ten top; lekker belangrijk! Een groot deel van de beroepsbevolking denkt: 'Wie dan leeft, die dan zorgt'. En dat…is nou net mijn punt. Want wie weet dan hoe dat moet, dat straks leven en zorgen?

Flex is de norm geworden. Voor velen is flexen immers allang geen keuze meer. Vaste contracten worden amper nog verstrekt, jobhoppen zegt iets over de huidige markt en niet over je eigen eventuele besluiteloosheid; onzekerheid is de enige zekerheid tegenwoordig. Qua zelfontplooiing en benutting van je talenten prachtig kansrijk, want zodra je ook maar dréígt te verzanden in je comfort zone, is daar alweer die wind of change waardoor je je horizon als vanzelf verbreedt.

Werknemers die een aaneengesloten loopbaan hebben vanaf hun afgeronde opleiding tot aan hun pensioengerechtigde leeftijd (die inmiddels ook flexibel is) zijn eerder regel dan uitzondering geworden. Vrijwel iedereen heeft meerdere werkgevers tijdens het werkende leven en/of periodes waarin er géén sprake is van een werkgever, salaris of uitkering. Dat is nu. Maar wat betekent dat voor straks? Straks í­s nu!

Met die zekere onzekerheid in ons achterhoofd zijn we vaak al blij als we vooruit kunnen kijken naar volgend jaar. Lange-termijndenken wordt, net als pensioendenken, daardoor alleen maar nóg abstracter. Hoorde ik daar zelfs doemdenken? In elk geval 'wat niet weet, dat niet deert' en dat is zorgwekkend, want die klok tikt gewoon door hoor, wat jij als pensionado-in-spe ook doet (of laat).
Veel bedrijven hebben in het kader van vernieuwende kostenbesparingen de afgelopen jaren hun pensioenbeleid dan ook nog eens onder de loep genomen en sommige van hen zijn geswitcht naar een andere pensioenverzekeraar. De algemene beleving van de beroepsbevolking is dat het er, wat pensioen betreft, allemaal niet beter en transparanter op wordt.

Van werknemers wordt steeds meer flexibiliteit verwacht en er zijn al heel wat bedrijven die niet meer spreken van een flexibele schil, eerder van een flexibele kern. Diegenen die elke paar jaar doorstromen of uitstromen naar een andere functie of werkgever, zullen steeds weer alles rondom hun pensioen opnieuw moeten regelen; wij allemaal, in feite. En dat wordt dan vast weer een item onderaan je prio-list, want ja, we zijn allemaal jong en we willen wat en we hebben nog zóveel te doen...
Het is ook nog zo ver weg allemaal. Eh, hoe blij zou jij zijn als je nu als 35-jarige wist dat je even een zeiltje bij moest zetten zodat jouw catamaran waterproof is op het 65plus-moment dat jij voor ogen hebt???

Als werkgever kan je wat dit betreft een enorme boost geven aan je wervingstraject. Vrijwel niemand vindt het nu belangrijk, maar dat wil niet zeggen, dat het dat niet ís! Mijn eigen grootmoeder zei altijd: "Wie niet oud wil worden, moet jong sterven". How right she was! Volgens mij willen de meeste onder ons zo oud mogelijk worden, terwijl ze zich zo jong mogelijk willen blijven voelen. En dat stukje pensioen regelen bij een nieuwe functie of nieuwe werkgever, is kennelijk dan net iets te confronterend of te veel moeite. Wat het ook is; het gebeurt vaak niet of te laat. Nogmaals, het belang van tijdig regelen wordt er niet minder om.
Hier komt de wervingstool in beeld. Als opwarmertje dan wel drempelverlagertje voor dát talent dat binnengehaald of behouden dient te worden. Bied al tijdens de werving een gepersonaliseerd pensioenadviestraject aan, dat gespecificeerd wordt bij aanname, en update dat minimaal één keer per jaar, en vaker indien nodig of gewenst. Geef inzicht in wat er al is opgebouwd en wat dat betekent voor het maandelijks te besteden bedrag vanaf het pensioen. Kan er gerentenierd gaan worden op Ibiza of blijft er na het betalen van de vaste lasten niets meer over? Goed om te weten als er nú iets meer gespaard of belegd dient te worden zodat straks de (klein-)kinderen ook nog iets toegestopt kan worden.
Regel het voor je werknemers, neem het ze uit handen en geef ze het gevoel dat er voor ze gezorgd wordt, win hun vertrouwen en neem hun toekomstdromen serieus!

Je kan hiermee als werkgever een verschil maken. Het lijkt simpel en misschien is het dat ook; met de juiste mensen aan boord die dat ontzorgende stukje kunnen aanreiken. Zorgen voor je werknemers, nu, en vooral ook (voor) later. Pensioengaten dichten dan wel voorkomen. Retentie in het kwadraat; medewerkers tevreden én goede reclame voor het bedrijf, waardoor ook nieuwe collega's zich graag aan je bedrijf zullen verbinden. Als bedrijf ben je dan namelijk aantrekkelijk, gewild en alltime hot.

Gepersonaliseerd pensioenadvies als wervingstool, waar wachten we nog op?

Scorpions



If I was a candidate part 8 - Shoutout to callcenters

10:12, 16/2/2015 .. Posted in Solliciteren! .. 0 comments .. Link

COVER

Well we got no choice
All the girls and boys
Makin all that noise
'Cause they found new toys
Well we can't salute ya
Can't find a flag
If that don't suit ya
That's a drag

School's out for summer
School's out forever
School's out completely

(Vrij naar School's out van Alice Cooper)
https://youtu.be/2Oo8QzDHimQ

De taaltest! Niet meer weg te denken uit callcenterland. Na de gameboyrug, whatsappvinger, wii-knie, Facebookdepressie, socialbesitas, Twibbatical, cyberchondrie en tabletkramp voeg ik daarom graag een online aandoening toe aan deze lijst: orthopolie, oftewel: taaltestmoeheid.

In een markt die onzekerheid ademt, zijn het niet alleen werkzoekenden die lijden. Nee, er zijn ook werkgévers bij wie de instabiliteit tot wanhoop leidt. Neem nou callcenters, of zo je wilt, klantcontactcenters. Daar waar het managen van klachten, ongenoegens, vragen, verwijten, frustraties en ik-wil-mijn-geld-terugkwesties tot onvolprezen kunstvorm is verheven.

Om het personele verloop onder contact center agents (CCA's) terug te dringen, is er ooit besloten om een drempelverhogende sollicitatieprocedure in te zetten, die de kandidaat niet alleen moeite, maar ook tijd, uithoudingsvermogen en concentratie kost. Begrijpelijk, want als facilitair callcenter wil je tenslotte servicegerichtheid op niveau bieden aan je klant én je wilt toegewijde medewerkers aantrekken die zich voor langere tijd aan je bedrijf committeren. Echter, er is één onderdeel van die hele selectieprocedure dat mijns inziens een serieuze runner-up is geworden in de race voor mismatch van het jaar: de taaltest. Huh? Nou, dat is dus een meetinstrument om te zien of..nee, laat ik het anders zeggen. Het ís niet eens een taal test; het is een grammatica- en spellingtest. En het doel van een dergelijke test voor CCA's is mij nooit helemaal duidelijk geworden, mede omdat de meeste schriftelijke communicatie in contact centers prima kan verlopen middels e-mail templates, waarbij alleen in de open velden iets ingevuld hoeft te worden. Foutkans nihil.

Een goede inbound-CCA kan onder meer bogen op de volgende competenties: luisteren, samenvatten, doorvragen, behoefte van de klant herkennen dan wel creëren, empathie, commercieel vermogen, goede telefoonstem, uitstekende uitdrukkingsvaardigheid...om nog maar te zwijgen van de specialistische vaardigheden die zijn vereist bij een aantal specifieke (technische) projecten.

Het goede nieuws is dat er heel veel gegadigden zijn voor CC-werk. De werktijden voor CCA's zijn namelijk flexibel; er kan worden gewerkt in de avonduren of tijdens weekends. Daardoor laat het werk zich goed combineren met school, studie, gezin of met ander (deeltijd-)werk. Daarnaast lijkt het begrip retentie afkomstig te zijn uit de callcenterwereld zelf, als je ziet hoe groot de groep mensen is die al jaren in het vak zit, en hoeveel boemerang-agents zich na een (korte) onderbreking weer melden, en dan hebben we het nog niet eens over de overstappers. Kortom, het is een branche die zich laat kenmerken door een grote mate van cohesie.

Waarom dan toch een taaltest? Als taalprofessional kan ik stellen dat de meeste CCA-taaltests op hbo-niveau zijn. Een CCA-functie die mbo-denkniveau vraagt kan heus ook prima vervuld worden door gesjeesde studenten en/of scholieren en mensen met enkel een basisschoolopleiding, hoor!

Hoe schools de test bovendien ook wordt ingestoken, de slagingskans is allesbehalve schools te noemen. Op school immers gold een 5,5 als voldoende. Voor de CCA-taaltest ben je vaak pas geslaagd als je een 8 (of een 9) scoort. CCA's staan bekend om hun resultaatgerichtheid en zullen voor de test gaan oefenen op de daarvoor beschikbare websites. In uitzonderlijke gevallen komt iemand na een score onder de 80% voor de CCA-taaltest in aanmerking voor een herkansing. Maar even serieus nu: in het kader van #orthopolie is het hoog tijd om de taaltest in zijn huidige vorm te #dissen!

Onderzoek heeft uitgewezen dat ook mensen met ruime ervaring in het callcenterwezen, afvallen op de CCA-taaltest! Wát het doel van de test ook mag zijn, op deze manier wordt dat doel hoe dan ook voorbijgekatapulteerd. Al die loyale, ervaren en gedreven CCA's die ooit hele andere grammaticale regels onderwezen hebben gekregen...en wat te denken van dyslectische mensen of kandidaten die denken eindelijk van proefwerkgerelateerde situaties af te zijn?

Het behalen van een uitzonderlijk hoge score op een taaltest biedt geen garantie wat betreft de mandatory basiscapaciteiten van een CCA. Andersom kan iemand die alle benodigde competenties aantoonbaar bezit, worden afgewezen op het (net) niet behalen van diezelfde CCA-taaltest. Op deze manier loop je als CC-bedrijf dus geschikte CCA's mis, die dan op weg gaan naar een concurrent of naar een corporate klantenservice-afdeling. Als de gedachte achter de taaltest is om alleen de béste medewerkers aan te nemen, dan vraag ik me af: op welk vlak? #fail

#Hi-time om de #swag CCA-taaltest te #dissen. Hup mee in de zak naar Spanje. Tenzij: #yolo er een #gepimpte versie komt! Er een hedenlands ding van maken, dát zou pas #gruwelijk zijn, #aight?!



About Me

Home
My Profile
Archives
Friends
My Photo Album

Links


Categories

Hersenspinsels
Solliciteren!
Vacatureteksten

Recent Entries

If I was a candidate part 11 - Wie de pump past...
If I was a candidate part 10 - Het nieuwe CV
Hands-on of ADDs-on?
ADD-True Colors
If I was a candidate 7 - High Volume Recruitment: Steeds verrassend, altijd voordelig

Friends

Hosting door HQ ICT Systeembeheer