Weblog maken?


MaakEenWebsite.nl (tip)
Totaal slechts 10 euro per maand incl. domeinnaam en gratis overzetten van uw bestaande weblog bij Bloggers.nl 100 MB ruimte
emailadres
Lees meer..... en bestel
Gratis geld verdienen met e-mails lezen? Meld je aan bij
Zinngeld, Surfrace, Qassa en Euroclix !

Op zoek naar God?
De alledaagse zinnigheid Home | Profile | Archives | Friends

In "onze tijd" was alles beter13/10/2014

"Vroeger, dat was de goede tijd. Vroeger deed niemand dat." We horen het onze ouders dagelijks zeggen. Maar vandaag toen mijn moeder weer een " vroeger" opmerking maakte, realiseerde ik me iets. Vroeger in de zin van onze ouders is wanneer onze ouders jong waren. Maar wanneer ik ga kijken naar vroeger en nu in mijn leven, zijn er ook ontzettend veel dingen veranderd. Dus ik besloot om het ook eens over mijn vroeger te gaan hebben.
Toen ik klein was speelde ik met barbies en poppen. Ik kreeg op latere leeftijd een gameboy, maar daar speelde ik hooguit 2x per week op. Nu kijk ik naar mijn neefjes en nichtjes die nog maar net 4 jaar oud zijn en al een hele iPad bedienen. Zelfs ik sta ervan te kijken hoe goed die kleine kinderen zijn met deze nieuwe technologie. Mijn oom zegt dan al snel: "Tja, ze worden ermee opgegroeid!" 
Maar wat hij eigenlijk probeert te zeggen is dat het normaal is. Ik ben nog maar 19, maar toen ik 10 jaar geleden nog mijn hele Bratz collectie aan het opzetten was, zijn de kinderen nu bezig met het vermoorden van griezels op de iPad.
Nu praat ik de hele tijd over een iPad, maar de kinderen van tegenwoordig zijn nog van veel meer technologieën voorzien. Bijvoorbeeld een telefoon. Wanneer je in groep 6 zit en je hebt nog geen telefoon dan hoor je er eigenlijk al niet meer bij. En in het bezit zijn van een telefoon is niet eens het ergste. De kinderen van tegenwoordig maken ook al gebruik van social media. Ze zetten hun hele leven op Facebook en de meisjes posten zelfs selfies.
Een ander voorbeeld is wanneer kinderen langs hun vriendje of vriendinnetje gaan niet meer gewoon aanbellen. Maar een berichtje sturen als ze er bijna zijn: Ik ben er bijna. En als ze dan voor de deur staan een berichtje sturen: Ik sta er.
Kunnen we spreken van een mediarevolutie? Absoluut! Het gedrag van mensen is veranderd. Sterker nog, de inrichting van de samenleving is veranderd.
˜Vroeger" zeggen mijn ouders altijd. En vroeger vergeleken met "mijn vroeger" is een wereld van
verschil. Maar "mijn vroeger"vergeleken met nu ook!

 

(van de Ketterij, B. (2013), Social media overzicht: groei en gebruik. Geraadpleegd op: 14-10-2014 . Van: http://www.frankwatching.com/archive/2013/11/22/social-media-overzicht-groei-en-gebruik-in-2013-infographic/ )

0 Comments | Post Comment | Permanent Link

Newsflash6/10/2014

Help! Er is een schoolreisje afgeblazen vanwege terroristische dreigingen. Er zijn terroristische aankondigingen op Schiphol geweest. Blijkbaar is er een oproep aan alle ISIS aanhangers gedaan om gewone burgers op straat te mishandelen of erger… (ANP 2014)
Het is een vreemd fenomeen hoe een kwestie waar je eerst niets over hoort zich ineens kan opblazen tot een ernstige issue waar mensen flink onder lijden.

Kwesties zijn er in alle vormen en maten: economisch, sociaal, technologisch of politiek. Maar sommige kwesties beslaan al deze vlakken door de ernst en waarschijnlijkheid van de bedreiging. Politici lopen over met vragen en debatstukken. Mensen zijn bang en anticiperen op de dreiging. Toerisme gaat achteruit: mensen durven niet meer te vliegen met het vliegtuig. Dit heeft een effect op de economie. Ten slotte zijn de onderzoekers en wetenschappers niet de nomaden die wij ons voorstellen (wat hen erg gevaarlijk maakt), maar zijn zij minstens even ver als wij in wapentechnologie en voertuigontwikkeling.

Het begon al een jaar geleden. De oorlog in Syrië was shockerend. Maar verdween in het voorjaar plotseling van de nieuwsradar. Nu, ongeveer een jaar later, zitten we midden in de kwestie.
De voorfase begon zo’n 3 maanden geleden, toen kwamen er weer nieuwsberichten van een terroristische groepering  op het nieuws. De geboorte van deze issue was toen het hoofd van een Amerikaanse journalist dat op internet verscheen zonder zijn lichaam.
De wereld was opnieuw in shock. Het wereldbeeld wordt heftiger en angstiger. Vanaf dat punt zijn wereldleiders dagelijks bijeen gekomen om maatregelen aan te scherpen en hun bevolking te behoeden van gevaar.

De wereld wacht op een consolidatie. Maar is dat eigenlijk wel mogelijk? Twee totaal verschillende ideologieën die strijden voor hun recht van levenswijze en een stem. Misschien zit het probleem helemaal niet in het laten inzien van onze manier van leven. Misschien moeten we eerst begrijpen, voordat we begrepen kunnen worden. En vise versa. 

ANP, (2014) Schoolreisje afgelast door tereurdreiging. Geraadpleegd op: 7-10-2014 van: http://nos.nl/artikel/705642-schoolreisje-afgelast-om-isdreiging.html

Auteur onbekend. Issues, geraadpleegd op: 7-10-2014 van: http://media.shopcast.nl/9789047301516/9789047301516_242.pdf

0 Comments | Post Comment | Permanent Link

Hervorming via televisie29/9/2014

Theodoor Doyer zegt: ‘Niet voor mijzelf, want ik ben inmiddels al overleden.’ Deze commercial kwam ik tegen toen ik een interessante documentaire aan het kijken was op Discovery. En deze zin zet mij al de hele dag aan het denken. Het is een commercial van de ALS campagne. De reclame is zo aangrijpend dat het meteen een emotionele reactie oproept. Ik ben meteen op internet gaan zoeken wat ALS is en ik kwam al gauw tot de conclusie dat het een vreselijke ziekte is. Doyer speelde in op mijn emoties. Het gevoel dat we gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor het welzijn van mensen met  ALS is sterk. Het is puur een emotionele kwestie, want als ik rationeel mijn gevaar inschat dan is de ernst en mijn kwetsbaarheid niet zo hoog. Maar of deze commercial gedragsverandering als hoofddoel heeft is een grote vraag.
Toevallig werd ik opnieuw geconfronteerd met een prikkelende boodschap: ‘Roken is zó tandenpoetsen met de kraan open.’ Ik had deze boodschap al eerder op TV gezien in een andere vorm. ‘Roken is zó duckface.’ Of: ‘Roken is zó mannen die vrouwen onderschatten.’ Er wordt ingehaakt op normen die vroeger een rol speelden, maar tegenwoordig helemaal uit de tijd zijn. Zo worden nieuwe associaties gelegd waardoor mijn ‘attitude’ (houding) tegenover roken verandert. Een slimme zet door rolmodellen (BN-ers) en trends te gebruiken om gedrag te veranderen.
Social marketing noemen we dat. Dit is het verkopen van gewenst gedrag of tegengaan van ongewenst gedrag door o.a. bovengenoemde middelen te gebruiken.
De boodschap bleef me bij. Het was grappig en als twintiger wil je toch bijblijven. Heeft de reclame effect? Ik heb mijn sigaretje in de pauze deze keer overgeslagen dus, ja!

KWF kankerbestrijding (z.d.).  Roken kan echt niet meer. Geraadpleegd op: 30-09-2014, http://rokenkanechtnietmeer.nl/

Edwin Muilwijk (z.d.). Sociale marketing. Geraadpleegd op: 30-09-2014, communicator.strato.de

 

 

 

0 Comments | Post Comment | Permanent Link

Reclame: kans of kansloos?22/9/2014

Toen eindelijk de zon weer scheen bedacht ik me dat het de hoogste tijd was voor een frappachino van de Starbucks. Met de koude koffie in mijn hand voelde ik me stijlvol. Starbucks is niet voor niets het merk waar ik trouw aan blijf.
Het woord vreemd kwam als eerste bij mij binnen. En met vreemd bedacht ik me: Een merk dat géén reclame voor zichzelf maakt, maar toch positieve associaties kan roepen.

Mijn leraar van mediavormgeving zou zeggen: ‘Welke route zou je nu met deze informatie nemen in het ELM model?’ En ondanks dat ik een heerlijke frappachino in mijn hand heb, bedenk ik me dat hij wel een punt heeft. Wanneer we Starbucks met mijn associaties in het ELM model plaatsen zie je al snel dat Starbucks niet de centrale route neemt. Starbucks kiest er niet voor om reclame te maken waardoor niet de belangrijkste boodschap van een reclame onze attitude bepaalt. De perifere route komt dan toch dichterbij. Bij Starbucks krijgen we een bepaald gevoel en een bepaalde sfeer. We hoeven er niet lang over na te denken want op een snelle manier voorzien we al informatie over het merk door ons gevoel en onze sfeer.

Kan het zo zijn dat reclame juist een negatief oordeel over zichzelf afroept? Is het zo dat bepaalde merken beter af zijn door hun doelgroep voor zich te laten spreken?
De advertentie-industrie heeft een enorme opmars gemaakt. Met name vanuit Amerika. (Plunkett Research, 2014)
Onderzoek wijst uit dat het effect van advertenties niet voor grote veranderingen in ons (koop) gedrag zorgt, maar voor kleine veranderingen.(M. Sutherland, 2000). Gezaaid gras kun je ook niet zien groeien elke dag. Maar als je na twee maanden terug komt zie je een duidelijk verschil.
Met name op het moment dat we een lage betrokkenheid hebben (denk aan wasmiddel, broodbeleg, kattenvoer: alle dagelijkse producten) maakt ons onbewuste een groot verschil. Het idee dat anderen weten hoe zij ons onbewuste kunnen beïnvloeden geeft een akelige gedachte: wat ‘plant’ iemand in mijn hoofd, en wat wil ik echt?
Misschien is lichte onbewuste sturing niet erg. We hebben eenmaal de tijd en energie niet om elke beslissing te doordenken. Niemand kan onderzoek doen naar welke winkel het puurste fruit verschaft wordt of welk stuk WC-papier de beste kwaliteit biedt voor de laagste prijs. Er is echter een fijne grens tussen onbewuste manipulatie. Wanneer we totaal geen intentie hebben om iets te kopen en daardoor een miskoop doen, kan dat door het gebruik van woorden of afbeeldingen komen. De woorden en afbeeldingen geven een verleidelijk aanbod die voor jou de keuze wat gemakkelijker maakt.
We moeten waken voor de grenzen van beïnvloeding door de media. Verleiden is heel iets anders dan misleiden. En dat weten ‘zij’ ook.

 

( Plunkett Research (2014), Introduction to the advertising and branding industry. Geraadpleegd op 19-9-2014, van: http://www.plunkettresearch.com/advertising-branding-market-research/industry-and-business-data)

(Sutherland, M. (2000), Advertising, and the mind of the consumer. Geraadpleegd op: 19-9-2014, van: http://www.aef.com/on_campus/classroom/book_excerpts/data/1504

0 Comments | Post Comment | Permanent Link

Een cultuur uitgelicht14/9/2014

De wereld zit vol verschillen en tegenstellingen. Bijvoorbeeld zwart versus wit, liefde versus haat, ziekte versus gezondheid en ook iets simpels als koffie versus thee. Hoe we met verschillen en tegenstellingen omgaan ligt heel erg aan onze aard. Een voorbeeld is dan ook dat ouderen veel conservatiever blijken te zijn dan de jeugd van tegenwoordig. Vragen die kunnen oproepen zijn: 

- Hoe denkt het wit over het zwart?

- Hoe denkt de liefde over de haat?

- Worden deze tegenstellingen niet veel te veel geblokkeerd door hun referentiekader?

Als Westerse maatschappij nemen wij eens een duik in het diepe: een kijkje in de cultuur van Korea. Een wereld van verschil met het Westen, een nieuwe blik op onze samenleving versus die van Korea en een focus op de media.

Propaganda is een bekende documentaire. Schokkend, maar een must-see voor een nieuw wereldbeeld. Het gaat over de Koreaanse propaganda die praat over de Westerse propaganda. Dit klinkt omstreden, maar gebeurt uiteindelijk overal. Politiek, educatie, milieu en westerse media worden belicht vanuit een compleet ander perspectief.

Voor ons is het niet vreemd dat er mensen zijn die minimaal zes uur per dag aan de buis gekluisterd zitten. In een land waar men alleen het nieuws volgt van een half uurtje per dag kan dit een schokkend effect zijn. Hypnose , zo noemen de Koreanen het. Weg van de realiteit.
Met "weg van de realiteit" wordt niet alleen bedoeld weg uit het eigen individualistische leven waaruit op dat moment wordt gevlucht. Ons geheel aan normen en waarden en ons volledige wereldbeeld zijn verknipt door de media die wij consumeren. De trends en lessen die wij opdoen van programma's als Jersey Shore of America's Next Top Model zijn meer realiteit geworden dan het leed en het onrecht dat elders op aarde plaatsvindt. Een sterk punt dat in de documentaire naar voren komt.

De kritische kijk van Korea - met name Noord-Korea - op het consumeren van Westerse media moet ons misschien wakker schudden. Er zitten slechts 24 uur in een dag. Niet meer, niet minder. Deze tijd moet erg zorgvuldig gebruikt worden. We moeten ons afvragen of zinloze programma's en spelletjes eigenlijk wel onze tijd waard zijn. Misschien is het namelijk tijd om uit onze "hypnose" te komen en te werken aan een betere realiteit.

 

(Martinov S. [full documentaries] (3/08/2013). North-Korean Documentary - Western Propaganda - American propeganda documentary. Geraadpleegd van: https://www.youtube.com/watch?v=WEGMJE6I_Q4 )

0 Comments | Post Comment | Permanent Link
Hosting door HQ ICT Systeembeheer