Excursie week 28-02-2011 t/m 04-03-2011

13/3/2011 - Dag 4, Nijmegen

De vierde, en tevens laatste, dag van de excursieweek begon gelukkig wat later en we moesten dan ook rond half elf verzamelen op het station in Nijmegen. Vanaf het station in Nijmegen kregen we een rondleiding door de wijken Bottendaal en Dobbelman. Allereerst stopte we bij het ROC College en dit was een apart maar toch wel mooi gebouw en we namen ook binnen een kijkje. Daarna liepen we verder naar een gebied waar de Dobbelmanfabriek had gestaan en waar nu een groot nieuwbouw project was gemaakt. dit zag er mooi uit. We liepen verder door de wijken en stopte nog in een kerkje, en uiteindelijk was de wandeling door de wijken afgelopen. Er was tijd voor de lunch. Na de lunch moesten we verzamelen bij het museum ‘Het Valkhof’, hier kregen we uitleg over het project Waalsprong. Dit was mooi om te zien en redelijk interessant. Na de uitleg over het project Waalsprong gingen we verder naar de Marikenstraat. Dit was een soort koopgoot alleen dan in het klein, maar het zag er architectonisch mooi uit. Daarna kwamen we op een plein wat aan die straat grensde en daaraan zaten verschillende openbare gebouwen zoals het archief en de bibliotheek. De bibliotheek zijn we nog ingegaan en dit was wel leuk om te zien hoe ze daar alles hadden opgedeeld en met daar de bijbehorende inrichting bij. Na deze rondleiding gingen we weer naar het station om daar de trein naar huis te nemen. Zo kwam aan deze dag een einde en ook aan de excursie week.
Comments (0) :: Post A Comment! :: Permanent Link

13/3/2011 - Dag 3, Utrecht en Leidsche Rijn

Dag 3 begon alweer vroeg en dit keer moesten we verzamelen bij het informatiecentrum over het nieuwe centraal station in Utrecht. Dit koste even wat moeite om te vinden maar uiteindelijk was het dan toch gelukt. We kregen in het informatiecentrum eerst een presentatie bij de maquette van het nieuwe stations gebied. Deze presentatie was zeer interessant en ook goed te volgen. Hij vertelde veel over het nieuwe stationsgebied en ook interessante dingen. Daarna kregen we een andere presentatie die meer was gericht op de verkeerskundige aspecten om het gebied heen, dit was ook zeker een interessante presentatie. Na de presentaties kregen we nog een korte wandeling door het gebied en hij vertelde af en toe wat over de gebeurtenissen die plaats vonden en welke vernieuwingen daar kwamen. We kregen een uurtje de tijd om wat te lunchen en daarna moesten we ons melden bij het infocentrum in Leidsche Rijn. Hier kregen we ook een presentatie bij de maquette en ook dit was redelijk interessant. Na de presentatie bij de maquette volgde een busrit door Leidsche Rijn, deze bus rit was wel leuk maar het werd een beetje langdradig en mijn interesse nam wat af. Maar toch heb ik nog wat mooie dingen gezien, zoals een van de appartementencomplexen en het winkelcentrum dat aan het water lag had ook een bepaalde sfeer, wel werd ook duidelijk hoe onhandig het eigenlijk was dat de bussen een vrije baan hadden door heel de wijk en dat tot rare verkeerssituaties lijdt. De bus zette ons uiteindelijk af bij het treinstation en hier moesten we rennen om de trein naar huis te halen. Dat lukte gelukkig en de dag was daarmee afgesloten, een zeer interessante dag.

13/3/2011 - Dag 2, Gemeente Midden-Delfland

Op deze dag gingen we de gemeente Midden-Delfland bezoeken. ’S ochtends moesten we verzamelen bij het treinstation Maassluis West. Bij het station stond de bus ons op te wachten en die bracht ons als eerst naar het gemeente huis van Maasland. Hier werden we ontvangen met koffie en een gebakje. En daarna volgde een lange presentatie over de gemeente en over het beleid dat deze gemeente voert, het ’Cittaslow’ beleid, wat inhield dat er veel rekening wordt gehouden met de natuur in het gebied en dat er geen ruimte is voor stedelijke ontwikkelingen. Na deze presentatie kregen we een lunch en hadden we even de tijd om door het dorpje te lopen en foto’s te maken. Hierna volgde een rondrit in de bus. Als eerst reden we naar de afrit van de A20 bij maasluis en hier kregen we een korte uitleg over hou dat gebied een nieuwe entree voor het gehele gebied moet worden. Daarna reden we weer verder en stopte we weer bij een plek waar goed te zien was dat er al veel kassen waren verwijderd en dat de natuur de overhand kreeg. Na deze stop reden we verder en stopte toen in een klein ‘’dorpje’’, waar een klein koffiehuisje zat en het zag er wel mooi uit. Bij de kerk werd er nog van alles uitgelegd en we gingen weer verder. De bus moest keren maar dit ging wat moeilijker dan verwacht, omdat het nogal een smal dorpje was en het duurde dan ook even voordat we uiteindelijk weer verder konden. Na de rond rit in de bus gingen we naar het gemeente huis in Schipluiden, en daar kregen we nog een korte presentatie over de vernieuwingen in het gebied en over hoe de nieuw A4 dwars door het gebied van de gemeente wordt gelegd. We kregen hier ook een kort filmpje over te zien, waar in te zien was hoe die nieuwe A4 wordt gemaakt. Na deze presentatie bracht de bus ons naar het A4-tracé, en hier kregen we nog een korte uitleg van hoe het er uit moet komen te zien en het gaf ook een duidelijker beeld. Toen bracht de bus ons naar het station in Delft en vanuit daar konden we terug naar huis reizen. Zo kwam aan deze lange maar wel interessante dag een einde.
Comments (0) :: Post A Comment! :: Permanent Link

13/3/2011 - Dag 1, NHTV

De eerste dag van deze excursie week vond plaats op het NHTV zelf. We kregen als eerst een aftrap van de excursie week door Marcel van Wietingen en hij vertelde ons wat we deze week allemaal zouden gaan doen. Daarna werd er kort door Elske van de Wal verteld wat voor internationale activiteiten er allemaal mogelijk zijn op het NHTV, dit was redelijk interessant omdat er mooie studietrips bijzaten. Na het verhaal van Elske van de Wal werd er nog wat verteld over de uitwisselingsprojecten die ook mogelijk zijn op het NHTV, dit sprak mij minder aan. Na een korte pauze kregen we een gastcollege over ‘Duurzame stedelijke ontwikkeling Breda’. Dit college werd gegeven door Hans Thoolen. Het college was interessant en ging voornamelijk over de geschiedenis van Breda en over het Chassé-park. Ik vond het niet echt gaan over de duurzame stedelijke ontwikkeling in Breda terwijl dat wel in het programma boekje stond, het ging alleen even kort over de opslag van warmte en kou, dat ze toepassen bij het stadskantoor en het Chassé Theater, zo dat ze in de winter de gebouwen konden verwarmen en in de zomer de gebouwen konden koelen. Na de presentatie van Hans Thoolen was deze dag afgelopen.