GREETJE Home | Profile | Archives | Friends
GREETJE-ZUID-CHINA

2 chinese globetrotters29/9/2006

Het is vandaag vrijdag 29 september,We zijn van het" minority" gebied weer terug in de echte wereld.De afgelopen dagen zijn we in een gebied geweest, waar geen touristen komen.We hebben onze ogen uitgekeken.Er waren in dat gebied "De Dong"Dat zijn verschillende mensen met allemaal verschillende kleding.Prachtig.Daar wonen mensen ,en ook de kinderen allemaal als weer 100 jaar geleden.

We waren in een Miaodorp dat prachtig gelegen in de bergen.Moeilijk om er te komen , maar de moeite waard.Het hele dorp stond klaar om ons te verwelkomen.We kregen alllemaal een borrel, al was dat vroeg in de morgen.Daarna kwamen we in Kaili, een vrij moderne  stad.Het rare was dat iedereen op straat eet.Wij dus ook.De mensen zitten op plastic krukjes aan een formicatafeltje, en je wijst maar iets aan.Wat je krijgt is een verassing.De mannen zitten met de broekspijpen opgestroopt, dat is , omdat ze tijdens het eten alle restanten opde grond gooien, en blijft hun broek schoon!Geen gezicht.

Op zondag was daar zondag markt op de straten Wij er heen.Wat we weer te zien kregen , net als de andere markten, alleen hier zagen we dode honden gevild en wel liggen Vreselijk!!De laatste dagen had onze reisleider gezegd dat we tussen de middag hier niet moesten eten,de kans om hondenvlees te krijgen is hier groot!!

De volgende dag een vreselijke weg , naar Ronjiang een weg door de bergen , veel haarspelden en afdalingen.We kwamen laat aan bij ons hotel, maar we zagen niets, we dachten dat het gesloten was.Gelukkig stond er een ander ding .Voor een nacht,was het wel te doen, alleen de douche stond boven een hurkwc.Zat niet zo makkelijk!!!De volgende dag weer verder gereden, vroeg op, en onderweg een ceremonie gezien in een bos.Er werd een jongen kaal geschoren ,die was 15 geworden, dus man .

De dag er na kwamen we in Zhaoxing aan, allemaal houten huizen , tegen een heuvel.Prachtig dorp en een gezellig  houten hotel, , gehorig, krakend aan alle kanten Wel schoon.

De volgende dag werden we met busjes naar boven gebracht, door de bergen en rijstplantages, omdaar af te dalen.Prachtig!!De wandeling , over keien  en stenen.Smalle paadjes.We deden er 4 uur over en daalden 100m per uur.Zweten, want het was erg warm.

Toen we `s morgens aan het ontbijt wilden gaan , zagen we de buurvrouw 2 dode ratten grillen op een vuurtje van stro.Ik zei al tegen Lia: dat krijgen we zeker vanavond als diner!!

Hier zien we alle vrouwen bezig in de rivier zelf geweven lappen wassen en later drogen aan lijnen.Die werden later met een hamer de kleur er ingeklopt.Anderen zaten te vissen en ook kinderen aan het wassen.

Na 2 dagen weer verder op naar Longshi.Daar waren we 2 jaar geleden ook al geweest.Er was een vreselijke weg er heen.Gaten en kuilen in de weg, en als er een auto passeerde er, kon je elkaar niet meer zien van het stof.

In dit gesthouse was het als een paar dagen eerder.Wc boven hurkwc en geen licht.Soms ging het weer even aan, maar meestal niet, dus zagen we gezellig met kaarsjes te eten en te borrellen.1 nacht, ook gelukkig.

Gisteren de lange weg van 9 uur rijden naar waar we nu zitten:Yangshou.(Ook al eerder geweest).Op de  De Li-River vanmorgen een boottocht gemaakt, de aalscholvers gezien, niet aan het vissen.

Hier in deze plaats , erg touristisch, maar wel gezellig, blijven we tot zondag 5 uur `smiddaggs om het vliegtuig via Chendu  te nemen naar Guilin, slapen we 1 nacht en vertrekken de volgende dag, maandag om 2 uur chinese tijd (6 uur vroeger bij jullie ) vliegen we weer naar Amsterdam

Zo mensen, tot nu zit mijn reisverslag er op.Ik hoop dat jullie van onze verhalen hebben genoten en wie wil komt de foto`s maar bekijken.

Helaas tot nu toe geen kaarten gezien, laat staan postzegels!!

Veel groeten rn tot ziens maandag, Lia en Greetje

3 Comments | Post Comment | Permanent Link

Ni Hou22/9/2006

Lieve mensen,

Hier zijn we weer, we zijn niet in de lucht geweest omdat het niet ging.Afgelopen zondag waren Lia en ik op een groot plein boven, toen we beneden een mensen massa hoorden .Wij keken, en zagen politie achter een tafel zitten met megafoons,].Wij dachten dat dat een verloterij was en gingen weg.2 mensen van onze groep waren aan het filmen en het fotograferen, maar werden hardhandig opgepakt, in een politieauto geduwd en naar het politiebureau gebracht. De filmcamera afgepakt, ze wisten de opnames, de volgende dag was de camera ook kapot.Na een paar uur werden ze gelukkig naar het hotel gebracht.Zo zie je, kijk uit met filmen en foto`s maken in china.Het bleek hier om een openbare terrechtstelling van 4 mensen.Een dief, een aanrander en een mensensmokkelaar.

Lia en ik hebben ons op de hotelkamer laten masseren, dat kostte maar 80 yuan voor 2 uur!!

Mensen de foto`s van mij zitten op mijn stick, dat was een grapje van mij, die moeten jullie maar thuis komen kijken!!

ER zitten al 500 foto`s op, en ik heb net een nieuwe stick gekocht voor 400 yuan (40 euro) een stick van 1MB.

De volgende dag :regen, regen, regen.Wij toch naar de malingkloof met 1000 watervallen.Erg glad om te lopen , omhoog en omlaag .4 mensen waren uitgegleden.Niets ernstigs.Wij  3uur lopen met de ponch`s aan.

Na een hele slechte weg kwamen we in Zenfeng aan waar een markt was Wat we daar allemaal gezien hebben!! O.a, glaasje zetten en tandartsen en alles te koop.Ik kan jullie niet vertellen wat we allemaal zien en meemaken!

De volgende dag zijn we naar de grootste waterval van China geweest.Mooi weer.Een prachtig park.We konden achter de waterval langs lopen.

s`avonds moesten we hier op straat eten.Dat doet iedereen.Allemaal eetstalletjes.Je moet je eigen eten uitzoeken en dat wordt gegrilt of gewokt.Ik wilde vis, alleen die leefde nog, en ik moest hem zelf uitzoeken.Arme Lia, Zooooo zielig!! Die at dus niet mee!Zij alleen de groenten en de rijst.Ook lekker zegt ze

Gisteren waren we in Kaili aangekomen.Daar zijn we in een Dongrestaurant wezen eten.o.a kregen we geroosterde bijen en larven te eten.Best lekker!!Gelukkig kregen we er wat genoeg anders bij.DE meisjes zongen Dong liedjes voor ons.Gezellig.

Vandaag zijn we 3uur gereden de bergen in om 2 dorpjes te bekijken . een papierdorp wat ze met de hand maken Het andere dorp was prachtig en de rijst moest van het land.Lia heeft meegeholpen met dorsen!!

Vanavond gaan we hotpot vis eten.Ik ben benieuwd.

Deze stad is erg modern, veel mooie winkels en grote flats.

Weetjes: 1 bier 75 cl= 50 cent. Eten = 35 cent.Fruit erg goedkoop.fles water 50 crnt. Broodjes (zoet) 2 cent.

Op de hotelkamers staat elke dag warm water en zakjes thee.En flesje water.

{Nicoline, geen wereldstekker en dompelaar nodig!!}

Lieve mensen, heel veel groeten, we maken het goed!!

Lia en Greetje

Hiep, hiep, hoera17/9/2006

Lieve Wil, vandaag een leuke verjaardag, ik kom er in hetnet niet in vandaag, zo maar via de bloggers.

Ook via Lia een gezellige dag met kinderen en Rowan, en ik hou de wijn wel te goed!!

Liefs Greetje

1 Comments | Post Comment | Permanent Link

Zondag, even mailen....17/9/2006

We zijn er weer.We zijn naar een paddestoelendorpje geweest en hebben een wandeling door de rijstvelden gemaakt.In het dorp wonen veelmensen die hier net zo leven ls 100 jaar geleden Alle mensen dragen klederdrachten.Prachtig!! Ook de kinderen met mooie klederdrachten.

Lia houdt veel van dieren, ik hoor haar elk moment zeggen: O,o,o, wat zielig!!

Dus, de eenden boven op een vol geladen vrachtwagen, zielig!!

In een volle auto  met varkens,zielig!! Als ze karbouwen voor onze bus lopen, zielg!!Het toppunt was , dat ze me riep, Greetje kom vlug kijken!!

Ik deed de bril van de pot open en zag een kakkerlak van formaat kleine veldmuis.Ik riep: doortrekken, vlug, want hij probeert er uit te klimmen.Toen ze hem had doorgespoeld zei ze :Zielg!!!!!!!!

We hebben de rode rivier zien lopen, over bergen en dalen gereisd, prachtige rijstvelden gezien en zo veel meer!!

We zijn in Puzehei aangekomen en zijn we gaan varen door de lotusplanten Helaas waren de bloemen uitgebloeid , maar het was een natuurgebied , heel mooi.We kwamen tussendoor  even in een schooltje, en later in een dorpje waar de rijst geplukt werd en gedorst.De mensen doen alles met de hand en de mensen wonen daar als 100 jaargeleden.Allemaal in prachtige kleren en ze zijn zo  vriendelijk .We konden overal foto`s maken.Daarna hebben we een berg beklommen.

Even iets over het eten: ontbijt:soort stijfsel met een smaakje(was lotussap)noodles met kip en visrestanten van de vorige dag.Warme karbouwmelk.Gebakken stengel met oliebollensmaak.

Gegeten hadden we maar niet!!!s`avonds een dansvoorstellig van de lokalebevolking.Erg kleurrijk!!Gisteren zijn we de provincie Yunann verlaten en de volgende provincie weer binnen.Weer ander eten en andere mensen.Nu zitten we 3 dagen im xingiji

We hebben in een dorp bij de mensen thuis gegeten.Boeren eten.Was lekker.

Toen we vorige keer in China zaten hebben we altijd lekker gegeten.Nu is alles anders, maar we zitten een paar 1000km zuiderlijker

Deze stad is vreselijk vies, druk , vuil.Het hotel lijkt prachtig, maar kom je op de kamer .....vuil, vuil, .Als we in een restaurant eten, gooien de mensen alles op de grond, je moet voorzichtig lopen anders glij je uit.

Weetjes: groenten wat we gegeten hebben: waterkastanje,morning daisy (soort spinazie)bamboestengels, gedroogde paddestoelen, kool, tomaten , pompoenen, lotusstengels en alle pepers in alle kleuren en smaken.

ToenL ia en ik zaten te eten, zat aan de tafels naast ons de chinese "Annie de Rooi" Ze zat te eten en hield de helm op, ze vond hem leuk staan !!

Gisteren onderweg zijn we gestopt op een plaatselijke markt.Wat we daar allemaal gezien hebben:de meest vreemde dingen en rotsooi. Ook 2 tandartsen waren bezig.{zie foto)

Allemaal, helaas hebben we tot nu toe nog geen aansichtkaarten en al helemaal geen postzehgels gevonden.Misschien......

De komende dagen hebben we geen internet, dus tot de volgende keer.

Liefs, groetjes Lia en Greetje

peking eenden13/9/2006

Daar zijn we weer!!.

Gisteren hebben we de Swallow Cave bezocht.Er was een grot die 400 meter lang, 30 m. breed en 40 meter hoog is.Daar gingen mannen langs de wanden naar boven  om vogelnestjes te plukken.De 25000 vogels zijn nu naar Maleisie, maar komen elkaar jaar weer terug.

Vogelnestjes soep is een delicatesse .De mannen moeten halsbrekende toeren uithalen. We hebben er een naar boven zien klimmen, die mogen  dat maar 20x per jaar doen.

De soep moch ten we proeven, niets bijzonders.

Tussen de middag , onderweg gegeten in een soort garage.Wat we te eten kregen was raden wat het was. Op de borden lagen allerlei dingen die we niet thuis konden brengen en zelfs de orthopaedische chirurg onder ons kon ook de botjes niet herkennen!! Smakelijk was het ook niet.

We kregen ook 30 dagen oude eieren die ze onder de grond stoppen , en die na 3 weken in de gelatine zitten,Ook een delicatesse( voor de chinezen)we lusten ze niet.Wel geproeft.

Natuurlijk ook weer eend, de snavels en de voeten zitten er gebakken bij!! Niet te pruimen.Ook op een bord kip liggen de snavels ook bij.Laten we maar liggen.

We reden door naar het hotel waar de markt was.In Yuan Yang. Hier waren allerlei stammen de Hi`s en de Hani`s, erg prachtige kleding.Ook de kleintjes.We genoten van alles te zien en heel veel foto`s gemaakt!!Er zitten   vast wel   mooie bij!!

S` avonds de zonsondergang proberen te zien ,lang rijden, geen zon.Wel wolkjes.

Vanmorgen 5 uur op om de zonsopgang te zien.Die was er wel!!Mooi, prachtige rijstvelden in de zon.

Daarna zijn we naar een heel oud dorpje gelopen en daar veel mensen in klederdracht gezien,De speeltjes en de lollies (dank Joke)kwamen goed van pas.(Zie foto)

De komende dagen kunnen we waarschijnlijk niet mailen, daarna wel weer.

Nog wat weetjes:

De Chinezen eten alles wat vliegt, behalve een vliegtuig!!En eten alles wat poten heeft behalve de poten van een tafel.

De Chinezen rochellen en spugen er flink op los, we moeten soms hink,stap,sprong doen op het troittoir.

Ook het plassen voor ons dames is een avontuur.

We zitten, met de deuren open ( die er niet in zitten.)overdwars boven een goot, naar beneden kijken doen we maar niet, en de neus dicht!!

Internet kost een fortuin.We betalen 10 eurocent per 30 min.

Tot nu, de zon schijnt heerlijk, de bedden slapen goed en samen hebben we veel plezier!!

Liefs, Greetje en Lia.

2 Comments | Post Comment | Permanent Link

Rare Chinezen11/9/2006

Vanuit Kunming zijn we aangekomen in Janshue,Onderweg zijn we gestopt in Tonghai, een groot complex met veel tempeltjes.Dat lag boven op een berg, en later moesten we weer naar beneden lopen.Gelukkig geen regen.

Hier aangekomen zijn we naar de Changyang Gate gelopen.Omdat het zondag was, waren er veel mensen die aan het musiceren , dansen , zingen en kaarten.Leuk om te zien, en de zon  scheen.

Heel veel foto`s gemaakt.

In de oude straatjes zagen we een jonge baby in een kartonnen doos.(zie foto!)

In een open garage zagen we de dokter bezig met een patient, die in z`n blote kont (bijna) lag ,die behandeld werd.(zie foto)

Vandaag zijn we naar het Confusius tempel-complex geweest, daar rondgewandeld.

Daarna na een Zhu-Garden geweest, een enorm "huis'" van vorige keizer en keizerin.

Prachtig om te zien en mooie tuin

Daarna zijn we met de bus naar een 600 jaar oude clan van families van allemaal de zelfde naam geweest, en wonen en leven als 100 jaar terug.

Ook daar vrouwtjes gezien met opgebonden voetjes.Ze kunnen er bijna niet mee lopen.Triest!!

Vanavond gaan Lia en ik met de reisleider eten, en daarna met een aantal mensen naar een folkloristische avond.

nog even wat weetjes:

We hebben kinderen gezien die nog niet zindelijk zijn en daarom een broekje dragen met een spleet.

We zagen een jongentje op de schoot van mamma, mamma doet:psps, ps, psssssss.

Wat gebeurde er ?Het jongentje plaste met een boogje op de grond, gewoon in het winkelcentrum.Daarna legde mamma een krant op de grond waar het hoopje op komt.

( de plas blijft gewoon liggen).

Ook hebben we een aanrijding gezien voor onze neus.Eerst een vrachtwagen tegen een personen wagen, alles in een bocht van een weg tegen een berg op.Er kwam een tweede vrachtwagen en ook nog een personenwagen die er vlug langs wilde, doorop zaten ze alle vier tegen elkaar.Wat een lawaai maken alle chinezen die boos zijn!!!

Wij lachen.Later konden we doorrijden.

Voor vandaag genoeg.Morgen gaan we weer verder , erg vroeg vertrekken we de bergen in..

Veel liefs allemaal, Greetje en Lia

Voor Yvonne9/9/2006

Lieve Yvonne, laat ons even via de weblog of het net weten of je via het net de boodschap van Lia hebt ontvangen.

Ik kan geen Chinees lezen, dus kan niet vinden of de mail is verstuurd.

Greetje

1 Comments | Post Comment | Permanent Link

Kunming 29/9/2006

Goeienavond alllemaal,

,Gisteren ging de mail niet goed, het toetsenbord was er een die bijna de letters kwijt was. Nu nieuw.

Op 7 sept. aangekomen na een vlucht van 9 uur naar Chendu en een uurtje naar Kunming zijn we hier aangekomen in Kunming .

Hier is het 6 uur later dan bij jullie.

Gisteren regen.De tempel bezocht en de vogeltjesmarkt in de regen gezien.

In Kunming wonen 14 miljoen mensen.De oude huizen worden met de grond gelijk gemaakt en er komen enorme flats en banken.

We zitten in een enorm hotel. 17 hoog, en hier woonden ooit partijen bonzen.

De groep is nog aftasten.Er is een groep van 8 personen, en de rest een groep van 4 en wat loslopend.

We zijn met de reisleider gezamelijk een paar keer wezen eten. Heerlijk.

2 tafels met glazen platen , draaiend met allerlei heerlijks.

Gisteren zij we naar een Tibettaanse avond geweest , met dans en zang.

Ook natuurlijk weer heerlijks Tibbettaans eten.

Om er te komen hebben we de bus genomen..Ook een avontuur. De kosten was 1 yuan = 10 cent.

Een drankje bestellen duurt lang. Ze begrijpen ons niet, of we krijgen alles dubbel.

Vandaag zaterdag zijn we met 2 anderen en de reisleider met 2 taxi`s naar de Gouden tempel, de Bamboetempel en de Western mountains  geweest.

Morgen zondag vertrekken we hier om half 9, een nieuw oord.

Het weer is tot nu toe pet.Jammer.

Morgen beter.

Greetje en Lia

2 Comments | Post Comment | Permanent Link

Nog even en dan......28/8/2006

Nog een weekje en dan vliegen we .We vertrekken woensdagavond om 20.40.

Gisteren zaten Lia en ik de papieren door te kijken, toen ze tot haar grootste schrik zag ,dat ik wel een electronisch ticket had en zij niet!

Vanmorgen Arcadia gebeld, slordig foutje, maar het komt er aan!!Ze zag al niet op vakantie gaan!!

De plaatsen hebben we ook al , allebei aan het gangpad.(Met  in ons hoofd de nachtelijke klimpartijen over de medemensen slapend naast ons.

De taxi geregeld, de paspoorten en visa in orde, een weekje om de spullen bij elkaar te zoeken en dan gaat het gebeuren.

3 Comments | Post Comment | Permanent Link

Reisverslag25/7/2006

Dit is het eerste schrijven over de China reis die ik ga maken van 6 september a.s. tot 2 oktober 2006.

6 september     Dag 1  Vertrek vanuit Amsterdam.

7 sept.         Dag 2  Aankomst in Kunming en transfer naar het hotel.

Dag 3  Vrije dag in Kunming.

9 sept.          Dag 4  We rijden naar Tonghai.

Dag 5  Vrije dag.

11 sept.         Dag 6  De bergen in,we verblijven op 1600 meter in Yuanvang.

13 sept.         Dag 7  We rijden naar de rijstterrassen            en we   lopen 3 uur naar

Quingkoo.We lopen heel veel trappenaf.

Dag 8  We rijden naar Gejing.(We rijden nog steeds in provincie

Yuannan We slapen in Putzhehei.Hier bloeien duizenden

Lotusbloeien.

Dag 9  Excursie naar het Puzhemeimeer.

Varen op het meer en teruglopen rond de berg naar

Putzehei.

15 sept          Dag 10 We rijden door de bergen  en verlaten de provincie Yunnan en komen naar

de stad Xingyi.

Dag   11   We rijden door het gebied van de Tienduizend Pieken.

Dag  12      Naar de Malingkloof en een wandeling van  3 uur.

18 sept.                            Dag 13      We rijen naar het Oosten .Het is ruig en veel hoge bergen.We gaan naar een Miaodorp

wandelen en naar Zhenfeng waar we slapem en waar we de enige touristen zijn.

19 sept                             Dag  14      Vandaag via een spectaculaire brug naar Anshun, de watervallen,

Hier een wandeling van een paar uur.Wel omhoog en omlaag.

20 sept                             Dag  15      We rijen door de hoofdstad Guyang.Dan door naar Kali.Hoofdstad van Miao en de Dong.

Dag 16       Dagexcursie.Markt. Na de Miao ook de Gejiu te zien!

Dag 17       Vrije dag

23 sept.                          Dag 18      We rijden via Leishun naar Ronjing.Lopen en uitzichten kijken.We komen in de Dongdorpen

Met de Dromtoren.

25 sept                           Dag 19      Markt en met de bus omhoog.In de Dong dorpen veel Drumtoren.

we slapen in een zeer envoudig guesthouse.

Dag 20      Vrije dag.Veel te zien, wel 5 Drumtorens.

26 sept                             Dag 21       We dalen af en gaan naar de provincie Guangxi,we overnachten in een eenvoudig

guesthouse in Longyi.

27 sept                             Dag 22    Vanmorgen weer omhoog naar de rijstterassen, hier zijn we 2 jaar geleden ook al

geweest.Naar Guilin, erg touristisch.Ook hiet waren we ook al.Aan de Li rivier.

28-29 sept                        Dag 22 en 23   Fietsen door het karstgebied,het mooist gebied van China!!Varen op de Li en de Moon hill

beklimmen.(Wat zwaar de vorige keer!!)

30 sept                              Dag 25    Transfer naar vliegveld van Guilin.

1-2 oktober                             Dag 26     AANKOMST IN NEDERLAND.