Reis door Canada Home | Profile | Archives | Friends
De reis per camper door West Canada

Wat een toeval29/7/2014

Dinsdag 29 juli. Vanochtend uitgeslapen. Ondanks de lange goederentreinen die langs kwam en wel vast geslapen. s Ochtends naar Lake Minnewaka gegaan. Rustig langs het meer lopend zagen we plots voor ons iets bekends. Paul en Carin van der Meer uit Zevenhuizen liepen voor ons. Hoe klein kan de wereld zijn. Uitgerekend in Canada op dat tijdstip en op die plaats. Het leven zit soms vreemd in elkaar. Met zijn vieren nog wat verder gewandeld en later gingen we ieder weer zijns weegs. Wat een Toeval. Op Facebook gezien dat ze op de camping De Moraine weer aan het fietsen zijn. Sterkte allemaal. De tochten zijn wel langer dan anders maar ook mooier vonden wij.In de middag de kabelbaan naar de hoogste top in de omgeving genomen. Wat een hoogte en wat een uitzicht over de omgeving en de rest van de toppen van de Rockies.Vanavond safari. We zien het wel.

Nog geen beer gezien...29/7/2014

Gisteravond vele kilometers gereden om beren te zien. Niet gelukt. Toch zijn ze gezien op de wegen die we gereden hebben. Morgen beter.

Maandag 28 juli Vroeg opgestaan want we moeten 388 km rijden. Rechte wegen door een behoorlijk golvend terrein met grasland, hier en daar een ranch en koeien. Jawel, in een bosgebiedje  zag Marjon hem. De eerste zwarte beer. Verder zagen  we ze niet meer. Midden in dit verlaten land een paar huisjes. Longview heette het. Even uitgestapt voor een drankje en weer verder. We zijn afgeweken van het tourschema en hebben een andere weg genomen. Goede keus bleek achteraf. Prachtige weg langs enorme bergen. Geen verkeer, geweldig. Over een pas van 2250m. Dat kregen pas door toe we weer gingen dalen. Kilometers lang en je blijft je ogen uitkijken. Tenslotte Banff waar we even op de camping zijn geweest en we zitten in de plaats zelf. Erg druk. Duidelijk op toeristen ingesteld. Alvast een safaritocht voor morgenavond gereserveerd. Morgen of later meer. Beste volgers gegroet van een nog steeds zonnig mooi Canada.

Op naar Waterton27/7/2014

Zaterdag 26 juli. Wakker en dan naar Fort Sterke museum. Of je terug in de tijd gaat. Barakken van de mountain Polle om een opstand van de indianen tegen te houden. Deze stonden nog op dezelfde plaats als 1880. Verder oude authentieke woningen van de plaats Fort Sterke. Toen weer op weg door allerlei verschillende landschappen.  Bij een rustplaats aan de praat geraakt met een man die op zijn zevende uit Apeldoorn naar Canada verhuisde. Het viel aldoor op dat meer mensen een praatje komen maken. Weweten nu waarom. Wij hebben een Nova Scotia nummerbord en dat valt erg op. Verder rijdend veranderde het landschap enorm. We gingen over de Crowsnest Pass (1350m) en na een lange afdaling kwamen we op een enorme vlakte met koolzaadvelden en grasland. Bergen verlatend en geen boom meer te zien. De weg sterk glooiend en recht. Na een tijdje wel erg eentonig. Na een lange rit Waterton. Een plaatsje aan Waterton Lake en tegen de bergen. S Avonds een rondvaart gemaakt van twee uur tussen de bergen. De verkoopster van kaartjes had een oma die uit Ridderkerk kwam. Mooie tocht met plaatjes die je alleen op kalenders ziet.

Zondag 27 juli. Na lekker geslapen te hebben weer wakker geworden met schitterend weer.  Een wandeling gemaakt naar Bertha Falls.Wat een klim. Marjon had duidelijk profijt van de sportschool. Als een klimgeit. Prachtige watervallen. Terug naar de camping. En nu even in het dorp een drankje. Tot zover maar weer.

Na regen...26/7/2014

Donderdag 24 juli op onze rustdag werkte het weer niet helemaal mee. Het heeft de hele dag gemotregend. Ach dit soort dagen horen er ook bij.

Vrijdag 25 juli Jawel de zon is er weer en we zijn vroeg vertrokken. Helaas kwamen we net te laat voor de ferry naar Kootenay Bay. Anderhalf uur wachten maar dan heb je ook iets. Wat een mooie boottocht over Kootenay Lake. Aan de andere kant van het meer ging de weg verder. Op de boot kort contact gehad met een jong stel die dezelfde tocht maken. De weg langs het meer leverde mooie plaatjes op. Bij het plaatsje Creston volgde een wat saai stuk naar Cranbrook. Onderweg zagen we dat we in een andere tijdzone terecht kwamen. Dit gooide ons programma wel wat in de war. In Cranbrook naar City center. Nou center.... Een stukje gras met een Memorial en dat was het dan. Dus maar onderweg naar Ford Steel . Hier is nog een oud nagemaakt dorp. Wat denk je, afslag gemist dus voordat je kunt draaien ben je 25 km verder en dan weer terug. Alles is hier groot. Bij aankomst bij de camping getankt en doodgereden naar dat dorpmuseum. Vijf voor vijf stonden we voor de ingangen het ging om vijf uur dicht. Dan maar gepland voor morgen. Marjon heeft het zwembad al gevonden en ik werk de info bij. Dat was het dan voor vandaag. Morgen naar Waterton waar we 2 dagen blijven.

Derde reisdag24/7/2014

Woensdag 23 juli Natuurlijk eerst even de 60ste verjaardag van Marjon gevierd midden in de prachtige natuur. Alles weer klaar gemaakt voor de tocht richting Nelson naar de volgende halte Kokanee Provincial Park. Onderweg gestopt in mooie plaatsje zoals Grand Fork. De wegen zijn hier schitterend tussen de bergen door. Ongemerkt zaten we op een hoogte van 1535 m. Toen een hele lange afdaling naar Castlegar. Na 60 km kwamen we in Nelson aan. De temperatuur was al wel aardig gestegen naar 32 graden. Hier wat door de plaats gelopen en wat gegeten. Daarna het laatste stukje naar de camping.  Trouwens onze camper is maar klein vergeleken met die enorme trailers waar me de Canadezen mee rondrijden. Deze camping ligt aan het water. Het duurde dan ook niet lang of Marjon zwom er al in rond. Later op de avond regen en wat onweer. Aardig moe van alle impressies vroeg naar bed.

Donderdag 24 juli.Rustdag. Lekker uitgeslapen naar het bezoekerscentrum waar internet aanwezig is. Alle verhalen weer bijgewerkt. Weten niet wanneer zich de volgende mogelijkheid zich weer voor doet om jullie weer op de hoogte te brengen. Tot dus ver een prachtig avontuur.

Eerste dagen24/7/2014

Maandag 21 juli Vroeg wakker door het tijdverschil. Om half acht aan het ontbijt. Fourseasons gebeld en een afspraak gemaakt voor 11 uur. Toen opgehaald bij het hotel in Vancouver. Met nog meer mensen gingen we op pad en na ongeveer een uur waren we bij de camperverhuurbedrijf.  Een Nederlandse dame bracht ons bij de camper en gaf een rondleiding in en rond de camper. Gelukkig kregen we ook een handeling mee waar we nog veel plezier van hebben gehad. Om half drie gingen we op pad. De eerste kilometers even wennen. Bij een Wal-Mart onze bevoorrading ingeslagen. Na anderhalf uur was dat ook gebeurd. Alles is meer en groter dan wij gewend zijn. Niet alleen de winkel, de voorraad maar ook de porties. Alles ingeladen en om vier uur konden we dan eindelijk afreizen naar ons eerste camping. Gezien de afstand en de tijd (200km)hebben we het plaatsje Hope maar overgeslagen. Om half acht s avonds kwamen we in Manning Park op Campground Lightning Lake aan. Allemaal prachtige plaatsen in een groot bos aan een meer. Elke plek een eigen picknicktafel en een vuurplaats. Na een rondwandeling spaghetti gemaakt en om 9 uur nog gegeten. In het donker afgewassen en toen ons bed opgezocht. Door het tijdsverschil verKIezingsdag 22 juli.     Lekker gedoucht en ontbeten. Heerlijk gevoel van vrijheid. Om tien uur startklaar voor de volgende rit naar Rock Freek. (246km). We heen en wat rondgelopen in Princetown en Osynoos. Deze plaatsen hebben allemaal ver uit elkaar liggende woningen en ze zien er allemaal anders uit. Ruimte genoeg. Het gebied staat bekend om zijn enorme fruitteelt. Verder rijdend over de stille brede wegen naar Kettle River Provincial Park. Er loopt hier van alles rond de camper:eekhoorns, marionetten en hele kleine eekhoorntjes. Volgens ons heten deze chipmuncks of zoiets. Bij de campagnevoerders hout gekocht voor een vuurtje maar dat lukte niet echt. Wat opvalt is dat iedereen zo vriendelijk is. In de winkels, bij de pomp overal komen ze spontaan naar je toe en vragen of je nog hulp nodig hebt. Een Amerikaan kwam een praat je maken. Hij had een farm in Californië.

Vancouver21/7/2014

Na een rustige vlucht van negen uur zijn we in Vancouver aangekomen. Wat opvalt zijn de maten van de auto's, vrachtauto's en busjes. Alles is een maat groter. Dat geldt ook voor de wegen en de stad zelf. Het is groot maar ook erg rommelig. We hebben met de skytrain  (metro) een bezoekje aan het oude gedeelte van Vancouver gebracht. Gastown was zeker de moeite waard. Gezellige straatjes met veel winkeltjes. Wat ons wel opviel wat het grote aantal Aziatisch uitziende mensen. Eigenlijk ook geen wonder, want aan de overkant van de plas liggen Japan, Korea en China. Zo dat was de eerste dag. We gaan nu slapen, Het is hier 19.40 maar in Nederland 04.40. We kunnen echter wel uitslapen. Tot zover maar weer.

Klaar voor de start...20/7/2014

En dan is zover. We zitten achter de koffie op Schiphol. Met nog iets meer dan een uur voor het inchecken. Het grote avontuur gaat beginnen. Het volgende stukje zal denk ik zijn in het hotel in Vancouver. Tot lezend.

Nog bijna een week te gaan.10/7/2014

De koffers zijn van zolder. De kaarten worden bekeken. De inventarisering van de camper worden doorgenomen. Wat moeten we nog extra meenemen. Het gaat er nu toch echt op lijken en het enthousiasme neemt toe. Nog eventjes.

Nog twee weken6/7/2014

We hebben alle papieren ontvangen. Het gaat nu dus echt gebeuren. Alle papier en weer nalopen en dit  weekend de koffers maar van zolder halen. Alle routes zijn prima beschreven. We zijn het vervoer naar Schiphol aan het regelen. Nu maar rustig gaan kijken wat wel en niet meegaat. Hoe dan ook, de beelden over grizzlybeer komen zo nu en dan wel langs. 't Wordt spannend.

Voorbereiding7/6/2014

De voorbereidingen voor onze campertocht door West Canada in juli i zijn begonnen. Een van die zaken is het opzetten van een blog, zodat anderen ons kunnen volgen op dit avontuur. Zoals je kunt lezen is dat alvast gelukt. Dat kunnen we nu afvinken en gaan we vol goede moed verder met onze voorbereidingen. Een ieder kan ons nu verder volgen via deze blog. Tot zover voor de eerste keer.