Weblog maken?


MaakEenWebsite.nl (tip)
Totaal slechts 10 euro per maand incl. domeinnaam en gratis overzetten van uw bestaande weblog bij Bloggers.nl 100 MB ruimte
emailadres
Lees meer..... en bestel
Gratis geld verdienen met e-mails lezen? Meld je aan bij
Zinngeld, Surfrace, Qassa en Euroclix !

Op zoek naar God?
Interactieve marketing Home | Profile | Archives | Friends
De voortgang van Martijn Baan, Danny Dubbeldam en Daryl Esberg bij het verslag van marketing 10 zal hier worden beschreven en toegelicht. Het desbetreffende product is een voetbalschoen, de Maradona. Deze voetbalschoen wordt uiteraard gelinkt aan de welbekende Argentijnse (ex) voetbalspeler Diego Armando Maradona. Met behulp van dit icoon uit de voetbalwereld moet er een merk opgebouwd worden.

Online Marketing Mix12/6/2011
Nu de doelstellingen geformuleerd zijn moet er bekeken worden welke instrumenten het bedrijf gaat inzetten binnen de online mix. Hierbij moeten er ook prioriteiten worden gesteld voor de budgetverdeling. Per online middel zal een afweging worden gemaakt met behulp van het 4R-model. Eerst zullen de instrumenten bepaald en vervolgens zal aan de hand van het 4R-model de gehele samengestelde online mix beoordeelt worden.

Vrijwel alle doelstellingen hebben te maken met de bekendheid van het merk. Zoals bekend, is de merknaam al bekend bij de meeste voetballers. Hetgeen wat nog gerealiseerd moet worden is dat de consumenten het merk gaan associëren met een goede kwaliteit voetbalschoenen. Deze boodschap moet worden overgebracht via de instrumenten social media en virale marketing. Vooral de virale marketing zorgt voor een verbetering van de naamsbekendheid. Dit is een techniek die probeert met behulp van bestaande sociale netwerken de bekendheid van een merk te vergroten en/of positieve associaties te bewerkstelligen. Dit gebeurt door een soort mond-tot-mondreclame versterkt door het internet. Hierdoor worden er snel en goedkoop een grote groep mensen bereikt. Aan de andere kant social media zorgt ervoor dat er interactie is met de klanten. Via netwerksites als Twitter en Facebook zal er informatie worden verstrekt naar de klanten en kunnen zij reacties geven. Om de werking van de social media duidelijker naar uit te leggen is er gebruik gemaakt van het zogenoemde P.O.S.T.-model. Dit model bestaat uit vier elementen die zeer belangrijk zijn bij het ontwikkelen van een social media strategie. Het bestaat uit de volgende elementen die daaronder zullen worden besproken:
  • People
  • Objectives
  • Strategy
  • Technologies

  • People:
    De doelgroep waar Maradona’s zich op richt zijn Nederlandse jongens/mannen met een leeftijd tussen de 7-40 jaar met een klein tot gemiddeld bestedingsbudget. Over het algemeen zit deze doelgroep vanaf de leeftijd van 10 jaar veelvuldig op het internet. Zij zoeken veel informatie op het internet, zo ook over de aankoop van voetbalschoenen.

    Objectives
    Het doel bij het gebruiken van social media is het verbeteren van de naamsbekendheid en uit eindelijk ook het verkrijgen van klanten en dus ook meer afzet.

    Strategy
    De relatie met de klant is belangrijk voor Maradona’s. In de markt van voetbalschoenen zijn de meeste klanten zeer merktrouw, dus moet er vooral gericht worden op de merkenwisselaars. De merkenwisselaars moeten dan trouw worden aan het merk Maradona’s. Dit kan alleen door een goede relatie aan te gaan, door bijvoorbeeld maandelijkse mail of acties via de social media. Zo blijven de klanten betrokken bij het merk.

    Technologies
    Bij het hanteren van social media zal er gebruik gemaakt worden van Twitter en Facebook. Deze zullen veelvuldig, dus meerdere malen per week, worden gebruikt.Via deze netwerksites zal informatie worden verstrekt en zullen er acties bekendworden gemaakt. Daarnaast zal er worden gevraagd naar suggesties en tips voor het merk om de klanten bij het merk betrokken te houden.

    Nu de middelen bekend zijn is het de bedoeling dat deze worden beoordeelt. Deze beoordeling gebeurt met behulp van het 4R-model. Deze bestaat uit de volgende elementen:
  • Relevantie
  • Rich
  • Reactie & Rendement
  • Retentie

  • Relevantie
    Dit heeft te maken met wat de klanten hebben aan de producten van Maradona’s. Om zo goed mogelijk in te spelen op de wensen van klant is timing en vorm zeer belangrijk. Qua timing moet Maradona’s vooral bezig zijn met promotie tijdens het voetbalseizoen. Aan het begin van het seizoen moet er zelfs heel veel reclame worden gemaakt, omdat er dan veel merkenwisselaars zijn. Daarnaast heeft het geen zin om tijdens de zomervakantie voetbalschoenen te promoten, omdat toch bijna niemand dan voetbalschoenen gaat kopen.

    Rich
    Hierbij moet het bedrijf zorgen dat het online aanbod continu aantrekkelijk en van meerwaarde is. De klant moet weten wat hij krijgt bij aankoop van het product. De behoefte van de klant moet bekend zijn om hierop in te spelen. Bij Maradona’s is het belangrijk dat duidelijk naar buiten wordt gebracht dat je met desbetreffende simpele voetbalschoenen goed kan voetballen, zonder gekke fratsen of opvallende kleuren op de schoenen.

    Retentie
    Bij dit punt gebruik je online middelen voor de (after)service. Bij het aankopen van een product via het internet zullen gegevens worden opgevraagd, zodat er via de mail een bericht naar de klant zal gaan waarin deze naar zijn/haar mening wordt gevraagd over het product en de levertijden. Ook zal er dan naar de gehele database een mail gestuurd worden als er een aanbieding is. Zo wordt er een relatie opgebouwd met de klanten.

    Reactie & Rendement
    Dit heeft met de interactie te maken. Interactie is zeer belangrijk, omdat het zorgt voor verkoop. Door middel van social media zal informatie worden gegeven en feedback worden gevraagd. Als er dan ook iets met de feedback wordt gedaan zal er ook een relatie ontstaan, omdat de klanten beseffen dat ze betrokken zijn bij het product. Daarnaast kan er via social media aanbiedingen en acties worden aangekondigd. Zo wordt er een relatie gecreëerd, omdat de klanten met het product bezighouden.

    Post Comment

    Entry 4 of 9
    Last Page | Next Page
    Hosting door HQ ICT Systeembeheer