Weblog maken?


MaakEenWebsite.nl (tip)
Totaal slechts 10 euro per maand incl. domeinnaam en gratis overzetten van uw bestaande weblog bij Bloggers.nl 100 MB ruimte
emailadres
Lees meer..... en bestel
Gratis geld verdienen met e-mails lezen? Meld je aan bij
Zinngeld, Surfrace, Qassa en Euroclix !

Op zoek naar God?
Meester Jeroen

Hoog bezoek

Posted on 12/3/2013 at 23:29

Vandaag weer verder met de roulatie van iPad en iPhone. De kinderen zijn er goed geconcentreerd mee bezig. Twee leerlingen hebben besloten dat ze het niet willen. Waarom is me nog niet helemaal duidelijk. Ik heb er bewust geen punt van gemaakt. Ik hoop dat het enthousiasme van de anderen hen een van de volgende keren aan steekt.  Volgende keer doe ik voor de middag ook een vaste plaats bepalen. Het doorgeven ging twee keer bijna mis en een keer viel de iPhone. Gelukkig ging het goed.

Met godsdienst heb ik weer uit de Torri van Matti gelezen. Dit is natuurlijk stom als een meester, zo’n ouwe in straattaal gaat voorlezen en natuurlijk is dat echt geen straattaal, weet je. Maar toch zijn ze helemaal stil en vol aandacht na het eerste woord wat je normaal niet in een bijbel verhaal hoort. Een die bam op zijn gezicht valt en een kill die desparate is en Jezus met zijn crew van 12 zijn toch erg interessant. Er wordt nu meer nagedacht en ook na het verhaal loopt het gesprek beter. Misschien volgende keer ook de kids in straattaal laten reageren is het proberen waard fo sho!

Vanuit de pabo kwam bezoek en beoordeling voor mijn rekenles. Weer wat goede tips gekregen. Zij heeft gelet op rust en complimenten geven. Ik moet dat meer en duidelijker doen. Ook zelf rust brengen door kinderen de tijd te geven om op mijn vraag te antwoorden en niet te snel de vraag te herhalen wanneer een onjuist antwoord wordt gegeven. De kinderen worden onrustig als ik niet duidelijk genoeg ben in wat ik wil horen.

Het zelfstandig lezen ging een stuk beter. Ik ben wat strenger geweest. Kinderen eerst apart laten zitten (ze zaten apart voor de toets) toen na een kwartier er nog steeds stil werd gelezen heb ik heel zacht gezet dat zij die stil konden blijven hun tafels weer mochten aanschuiven. Sommigen bleven apart maar het lezen ging goed. Ik heb de toets kunnen nakijken en inschrijven. Na de afgelopen weken met vouwen en 3D perspectief tekenen bezig te zijn geweest en het verzamelen van ideeën voor een klassen/school website zijn we nu aan de slag gegaan met de 3D holografische site. Kinderen maken individueel een pagina, dit mag gelinkt zijn aan elkaar. De pagina van de een mag een gevolg zijn op een handeling van de pagina van een ander. Eén leerling wilde eigenlijk een weg met auto’s of iets dergelijks maken. Een andere leerling kwam toen op het idee dat dit best kon als je op de routebeschrijving hebt geklikt J, briljant gevonden!

Ik ben deze middag scheutig met complimenten geweest en rustiger geweest, wachten tot het stil is. Dit volgende keer weer volhouden en hopen dat zijn vruchten gaat afwerpen.

Na schooltijd kwam nog een moeder langs. Haar zoon had zijn onvoldoende toets moeten laten tekenen door haar omdat we wilde dat ouders op de hoogte zijn van zijn resultaten. Hij had dit ook al verteld thuis dat het onvoldoende was. Ook vandaag had hij zwaar onvoldoende gescoord op zijn topo toets. Bij het inschrijven zag ik dat hij de drie vorige keren ook al zwaar onvoldoende had gehaald. Het blijkt dat hij verkeerd leert. Hij leert de plaatsen met de nummers alleen op de toets zijn de nummers anders en dan weet hij het niet meer. Ik heb hem en moeder laten zien hoe hij het beste kan oefenen en hoe zij hem kan helpen. Ik ben benieuwd hoe de toets over twee weken gaat. Zijn houding is wel wat beter geworden in de klas. Hij zit al meer recht op hoewel ik hem vanmorgen wel apart had gezet omdat hij met zijn buurman bezig blijft met aan elkaar zitten en op elkaar tekenen, en dat in groep 7!

iTeach

Posted on 11/3/2013 at 23:34

Lekker dagje vandaag. Min mentor heeft twee cv dagen en ik heb de klas nu echt zelf. De ochtend startte met vooral zelfstandig aan de gang met de kaarten van taalmaker en vervolgens begrijpend lezen opdrachten. Ook de verkrersles was een zelfstandig te maken opdracht en het rekenwerk voor groep 8 gaat ieder op eigen tempo doen en groep 7 was weer even bekende zaken herhalen en oefenen. Mijn taak was vooral de rust houden en bijspringen waar nodig.

Bijzonder vandaag was dat ik een rooster voor ipad & iPhone had gemaakt. Kinderen gaan om de beurt op de iPad & iPhone aan de slag. Op de iPad met Bru-taal en op de iPhone met Reken koning. Bij deze apps worden de opgaven moeilijker naar gelang je beter presteerd en het houdt scores per leerling bij. In de ochtend is ongeveer e helft van de leerlingen aan bod geweest. ’s Middags hebben zij Motion Math om de beurt gedaan, in deze game draait het om breuken. Kijken wie hier de high scores gaan halen. Dit liep erg goed en zonder morren al is een enkeling er niet echt voor te porren. Morgen de andere helft van de klas aan deze apps. Als kinderen hier elke week aan kunnen werken ben ik benieuwd naar hun verbeteringen.

Over het zelfstandig lezen ben ik nog niet tevreden. Te veel kinderen zijn met van alles bezig behalve lezen. Ik wil ook niet te veel dwang uit oefenen maar het moet wel anders.

Mijn eerste maandag

Posted on 28/1/2013 at 22:13

De dag begon met de taal toets. Dat is wel rustig. ’s Middags nagekeken en de resultaten waren best goed. Per opdracht wordt gekeken hoeveel goed en fout is gegaan. Sommige opdrachten tellen meer dan andere. Het valt op dat zeker in de laatste opdracht die wat algemener is veel fouten worden gemaakt. Deze zijn niet heel erg en tellen daarom ook niet zwaar mee en kost maar weinig aftrek.

Met begrijpend lezen werken de groepen om de beurt uit de methode of met GG kaarten waarmee zij zelfstandig aan de slag gaan .De GG kaart is een stuk tekst met vragen. De antwoorden liggen op tafel, zij kijken dit zelf na. Door middel van steekproeven kijken wij dit na. Verkeer maken de kinderen zelfstandig en we doen het klassikaal? Sommigen zijn al verder en hebben dit al gemaakt anderen doen mee met de groep. Ik snap niet helemaal wat dit voor zin heeft op deze manier. Ik doe iets klassikaals waar sommigen geen behoefte aan hebben omdat zij dit al hebben gedaan. Dit ga ik eens in de gaten houden en binnenkort maar eens overleggen met mijn mentor.

Met rekenen konden de kinderen zelfstandig aan de slag. Ik heb door de klas gelopen om te helpen waar nodig. Sommen met breuken blijven lastig. Vooral dat de noemer niet verandert als je er mee rekent is lastig.

Met estafette lezen heb ik hen zelfstandig laten werken, dit gaat best goed. Ze lezen in twee tallen aan elkaar voor en werken enthousiast met de zandloper.

De Blauwe planeet is best een leuke frisse methode. Vandaag vooral in de werkschriften gewerkt en het bespreken liep heel stroef, moeilijk om de aandacht vast te houden, dit moet morgen anders. Al met al was ik niet echt tevreden met deze dag. Wat fijn is is dat ik morgen meteen op vandaag terug kan grijpen.

Op richting CITO

Posted on 22/1/2013 at 21:39

Weer gingen de leerlingen zelfstandig aan de slag. In de taalles werken zij vooral samen en rekenen is zelfstandig werken na de toetsen. Leerlingen naar eigen inzicht de sommen uit de taken 13, 14 en 15. Volgende week begint het nieuwe blok. Met name voor de leerlingen uit groep 8 is het belangrijk dat zij zelf de opdrachten lezen en maken. Over twee ken CITO en dan moeten zij dit ook zelf doen.

Er is redelijk gewerkt vandaag maar nog niet helemaal happy met hoe het gaat. Kinderen hebben nog steeds te veel commentaar op elkaar waardoor de3 sfeer niet altijd fijn is. In de pauze daarentegen gaan ze over het algemeen goed met elkaar om al is het wel globaal in drie groepen.

We zetten door

Posted on 15/1/2013 at 22:38

Ik doe toch te weinig met de complimenten. Wanneer ik aangeef dat het goed gaat is dat voor enkelen juist een reden om ook weer te kletsen en gek te gaan doen lijkt het wel.

Het zelfstandig werken werkt goed voor een groot deel. Sommigen doen te weinig en zijn moeilijk te motiveren. Ik moet altijd hen hebben. Het dringt niet door dat zij ander gedrag vertonen dan de anderen.

Het voorlezen loopt nog niet lekker. Het verhaal spreekt hen niet erg aan heb ik het idee. Ik wil nog wel even volhouden om te kijken of zij er in gaan komen.

Het tekenen in de middag liep aardig al hebben sommigen nog steeds wat te zeuren omdat ze een ander willen tekenen. Verder weinig bijzonderheden. Ik hoop echt dat als ik dadelijk twee dagen voor de groep sta dat het dan beter gaat.

Nieuw jaar nieuwe aanpak

Posted on 8/1/2013 at 22:36

Vandaag heb ik de kinderen veel zelfstandig laten werken. Een aantal lijkt weinig uitleg te hebben en zij die het wel nodig hebben letten hert minst op. Ik ben daarom steeds hen aan het corrigeren terwijl de rest aan het wachten is op uitleg die zij nauwelijks nodig hebben soms.  Groep 8 start op de computer, ik kan dan mooi uitleg bij groep 7 geven. Voor Sinterkaas heb ik een moppen kalender gekregen en de taal les gaat over hoe vertel ik een grap. Dit is mooi te combineren. De kalender blijft ook in de klas zodat er regelmatig grappen en moppen verteld kunnen worden, de rest van het jaar. De rekenstof kort verteld wat de bedoeling is. Vervolgens kon ik groep 8 uitleg geven. Dat zij geen woordenboek mochten gebruiken vonden ze raar. Woordbetekenis moet afgeleid worden van deel woorden. Als zij dan het woordenboek gebruiken mist het zijn doel. Rekenstof ook kort besproken.

Als zij ongeveer 15 minuten zelfstandig hebben gewerkt start ik met de instructie momenten. Slechts een enkeling geeft aan hulp nodig te hebben. De drie jongens uit groep zeven leveren heel snel hun schriften in. Die krijgen ze ook weer terug want ze vergeten de helft of maken zich erg makkelijk van de antwoorden af door alleen ja of nee te zeggen zonder uitleg van waarom te geven. De vertelling voor de pauze ging goed maar het voorlezen na de pauze is lastig. Ze willen kletsen tijdens eten en drinken en niet voorgelezen worden. Ik wil dit er wel inhouden omdat zij eigenlijk een kwartier pauze hebben en daarna voorlezen. Wanneer we doen zoals zij willen hebben ze een half uur pauze. 15 minuten buiten en 15 minuten binnen, is wel leuk maar niet de bedoeling. Oorlog zonder vrienden is achteraf wel lastig voorlezen omdat het veel directe zinnen zijn en minder verhaal. Ik kijk de komende weken of het een beetje aan gaat slaan.

De middag ging goed. Portret tekenen vinden zij eerst eng, dat kan ik niet. De uitleg geeft echter veel duidelijkheid. Het gaat er om dat zij op de verhoudingen letten. Start in de basis en werk het daarna uit.

Kerst

Posted on 20/12/2012 at 22:25

Op deze avond hebben de kinderen zelf de avond gevuld. Alle kinderen moesten iets doen wat met kerst te maken heeft. Het mocht een lied, verhaal, toneelstukje, gedicht of wat dan ook zijn. Mijn mentor ging aan de hand van een digitaal prentenboek het verhaal van de gouden bal vertellen en ik het Kerst verhaal van de Kerststal. Twee kinderen lopen naar huis langs een Katholike kerk waar twee mannen een kerststal opbouwen. Elke week gaan zij kijken hoe het verhaal zich verder ontwikkeld. Zij zien als het ware het kerstverhaal gebeuren wat veel indruk op de kinderen maakt.

De kinderen waren vol aandacht tijdens het verhaal. De eigen voorstellingen van de kinderen waren ook leuk, sommigen waren heel creatief met Maria die met haar mobiel de Kerstman belt omdat ze opzoek is naar Jozef.

Daarna nog even geborreld met de collega’s.

Energie!

Posted on 18/12/2012 at 13:24

Wouw, wat een dag. Aan het einde nog energie en de dag was voorbij voor ik het wist. Jacoline heeft lang met mijn begeleider gesproken. Ons gesprek daarna deed me goed. Ook de les liep wel lekker en ik heb wat concrete feedback gekregen. De middag ging ook lekker. Kinderen deden goed mee. Er is rustig gelezen en goed geknutseld. Zelfs het opruimen ging goed en we konden op tijd naar huis. Ik heb de kinderen ook een compliment gegeven hiervoor. Je ziet hen dan toch groeien J

 

Sinterklaas

Posted on 5/12/2012 at 16:21

De kinderen waren al vroeg op het schoolplein. De dagen ervoor hadden zij al hun surprises gebracht zodat we zeker wisten dat iedereen wat gemaakt had.
De resultaten waren beat goed. De een maakt er meer werk van dan de ander maart alles zo bij elkaar zag er leuk uit. Rond 8.45 uur ging iedereen naar buiten om de Goed Heilig man te ontvangen. Het was even schrikken toen er een grote gele wagen het plein op kwam rijden maar het bleek dat Americo moe was en de Sint plots iets anders had moeten regelen. Vergezeld van drie Pieten ging hij de hele school door om uiteindelijk ook in 7/8 te komen. Iederen heeft de sSint kunnen vertellen hoe blij ze waren met hun cadeau’s en ook is er een leuk dansje gedaan. Het blijft leuk hoe pre pubers op Sinterklaas reageren als hij er echt is. Iets van ontzag lijkt er toch te blijven J

Rustig

Posted on 20/11/2012 at 17:00

Weinig bijzonderheden vandaag. De klas ging ’s morgens lekker aan de gang met hun opdrachten van de Taal Maker kaarten en dit liep soepel door in het zelfstandig werken. Ik heb rustig kunnen kijken en hier en daar wat geholpen. Het valt op dat een aantal moeite heeft met gaan werken, zij zijn heel druk met wat anderen doen. Als je hen daar op aanspreekt moet ik altijd hen hebben. Wat anderen doen mag zeker wel! Dat is wel vermoeiend.

Het rekenen ging ook goed. Bij groep 8 even kort gewezen op het nut van schatten en groep 7 begeleid in het ontdekken van de som in een verhaal. Sommigen vinden dat erg lastig. Wat is nu eigenlijk de vraag?

De middag verliep goed. Estafette kost mij nog steeds te veel energie. Heb daar nog geen goede modus voor. Bij de toets goed letten op spieken. Sommigen lijken erg bij anderen te kijken, her goed op letten volgende keer. Tijdens het knutselen heb ik muziek aan gezet. Groepje wat goed gewerkt heeft mocht kiezen welke muziek.

 

Groot percentage snapt het

Posted on 13/11/2012 at 16:39

Vorige week niet geweest omdat mijn zoon naar het ziekenhuis moest.

Op zich een aardige dag vandaag. De herhaling stof werd goed opgepakt. De bespreking liep vlot.  Dit belooft wat voor de toets.

De donder  voor het verhaal van Mozes was een goede start. Kinderen waren meteen vol aandacht en ik kon vertellen.

Het rekenen verliep goed. De stroken via Gynzy zijn erg duidelijk voor de kinderen. Ook de kinderen uit groep 8 hebben hier wat aan.

Het estafette lezen blijft vermoeiend. Het groepje dat bij mij aan tafel leest kan niet met en niet zonder elkaar. Ze zitten elkaar net zo hard in de haren als dat ze voor elkaar opkomen. Die wil niet met die en het is belachelijk dat zij niet samen mogen.

Het opzoeken van de Topo is voor groep 8 geen probleem. In groep 7 blijft het nog lastig. Elke week moet je hen weer wijzen op het register. Alles staat in de atlas.

De knutsel opdracht vinden zij leuk. Ze zijn enthousiast bezig al verliest een aantal de opdracht uit het oog. De verhoudingen moeten kloppen en natuurlijke materialen moeten gebruikt worden.

De tijdsplanning loopt goed. Hier heb ik eigenlijk geen problemen meer mee. Ik laat het nog wel als aandachtpunt staan. Rust in de klas ging aardig vandaag. Complimenten geven moet ik op letten. Het geven van een compliment leidt te vaak tot onrust.

Rust?

Posted on 11/11/2012 at 13:24

De rust wil tot een uur of 10 goed lukken. Kinderen zijn lekker zelfstandig bezig geweest in die tijd met Taalmaker en zelfstandig werken. Een aantal moet je wel aansporen maar de meesten gaan goed aan de slag. De overgang naar het Bijbelverhaal blijft een probleem. Een aantal denkt dat als ik ga praten mogen zij het ook of zo. De bovenbouw meester die ik dacht te zijn is er misschien wel niet. In de vakantie ga ik maar eens goed nadenken of ik dit wel wil. Ik ben meer politie agent die kinderen verteld wat ze moeten doen in plaats van dat ik hen laat leren. Hoe ik dit kan ombuigen weet ik nog niet. De motivatie moet ik ergens diep op graven. Volgende week komt Jacoline langs van de Pabo. Ik ben benieuwd.

 

We zoeken het hoger op!

Posted on 5/11/2012 at 16:29

Vanavond tentamens maar deze ochtend toch naar stage geweest voor het uitstapje

Deze ochtend gaan we klimmen op het leerpark in Dordrecht. Met de fiets gaan we naar et leerpark. Daar krijgen we instructie en in twee tallen mogen zij om de beurt naar boven. Enkele leerlingen blijken heel behendig. Zeker bij het bolderen zitten een paar echte Spidermen en Spiderwomen. Het is leuk om de kinderen een in een hele andere setting mee te maken.

De organisatie bij het klimmen was minder. We zaten lang in de kleedkamer te wachten tot we werden opgehaald. De instructeurs wachtten in de zaal tot wij kwamen L

Mijn mentor en ik hielpen bij het zekeren maar zij hadden een instructeur te weinig waardoor een aantal kinderen lang op hun beurt moest wachten. Bij het bolderen en abseilen duurde het ook erg lang. Kinderen moeten rustig aan de kant wachten op hun beurt maar dikke matten nodigen uiteraard uit tot wilder gedrag.

Tentamens

Posted on 1/11/2012 at 16:27

Wat een drukte met leren en opdrachten maken en voorbereiden. Vandaag niet naar stage geweest.

Tot nu toe loopt de studie goed. Wel wat achterstand met opdrachten maar dat komt dat ik sommige opdrachten zo vaag en nutteloos vind dat ik mij moeilijk kan motiveren.

Bijna vakantie

Posted on 16/10/2012 at 21:20

Ik hoop dat het aan de komende herfst ligt want wat drukte en rumoer. Tot 10 uur gaat het weer goed maar de tien geboden heb ik niet kunnen behandelen. Wat een gereageer op elkaar. Ben je met de een in gesprek reageert een ander daar op en gaat deze leerling daar ook weer op in. Ik merk dat ik dat heel vervelend vind en niet goed weet hoe hier mee om te gaan behalve dan straf geven of wachten. Met mentor besproken en bedacht dat ze dan maar regels moet schijven. Als je voor je beurt praat of ongevraagd op een ander reageert schrijf je het gesprokene maar 20 keer op. Erg kinderachtig maar het gedrag van de kinderen is ook zo kinderachtig.

Na de pauze ging het weer beter en de middag liep goed, de kijkdozen zijn erg leuk geworden.

Oeps!

Posted on 9/10/2012 at 15:17

Heb ik toch voor taal de verkeerde les voorbereid. Blijkt dat ik het boek voor groep 7 heb gebuikt in plaats van dat van groep 8. Gelukkig kon ik snel schakelen en heeft niemand iets gemerkt. Alleen jammer van de filmpjes. Onthouden maar voor een ander jaar.

Het bijbel verhaal liep goed, kinderen luisteren en snappen de strekking van het verhaal.

Na de pauze geen rekenen maar knutselen. We maken kijkdozen over China omdat China ons land is bij de kinderboeken week, kijkdozen borduurt voort op gluren bij de buren.

De middag staat in het teken van het GIPS team. GIPS staat voor Gehandicapten Informatie Project Scholen. Vier vrijwilligers vertellen kort iets over hun handicap. Daarna gaan de kinderen en ik i groepjes aan de gang, aan de hand van een ganzenbord  spel beantwoorden zij allerlei vragen en doen zij ervaringen op hoe het is om een handicap te hebben. Aan het einde mag ieder koppel nog een vraag stellen aan een van de vrijwilligers. De vrijwilligers zijn van die typische vrijwilligers, wel enthousiast maar niet altijd boeiend of moeite om met kinderen te werken. De opdrachten waren wel leuk en het liep soepel. Als met al een leuke middag en een aanrader om een keer op je school te laten komen.

 

Lezen op het www

Posted on 2/10/2012 at 15:12

Vorige week ziek geweest. Nu weer vol goede moet aan de slag.

De taal les loopt als gewoonlijk. Kinderen zijn lekker aan de slag.

In plaats van zelfstandig werken ga ik vandaag een les begrijpend lezen met gr 8 doen. Het onderwerp leende zich goed voor echt online werk. In plaats van de pagina uit het boek heb ik de website op het digibord gezet. De antwoorden bespraken we gezamenlijk live op het bord. Klik maar en zie of het goed is. Het valt mij op dat dit de kinderen gemakkelijk af gaat. Zij kunnen goed zoeken op een website als zij weten wat zij willen.

De filmpjes bij de godsdienstles sloegen wel aan, beeld boeit de kinderen. Het rekenen gaat lekker. Ik kan de kinderen goed helpen. Twee zwakkeren zijn vooral met andere zaken bezig. Ze wilden liever niet apart zitten bij mij maar misschien toch maar weer doen de volgende keer, de concentratie is dan beter.

Het lezen in de middag blijft lastig. Nu zelf wat meer gelezen en dat boeit hen wel. Uiteraard moeten zij wel zelf meelezen en voorlezen. De jongens hebben nog wel moeite met de toon, misschien ook stuk schaamte, of zij lezen op een toon of overdreven.

De tekenopdracht wordt afgemaakt. Er zijn hele leuke resultaten.

De tijdsplanning loopt nu wel goed, complimenten mag meer.

Wel een beetje teleurgesteld in de school. Meisje ut de crisisopvang is nauwelijks te motiveren. Ze doet alles om niet aardig gevonden te worden en het niet leuk te hebben. Na een gesprekje met haar wilde ze wel ’s middags helpen bij de kleuters een soort stage. Na overleg met collega’s is dit toch niet door gegaan. Negatief gedrag wordt niet beloond. Hierin verschil ik duidelijk van mening met de school. Nu moet zij ergens buiten de klas bij een collega werk maken uit de groep. Straf doet aar echter niets. Na de vakantie moet zij weer naar huis en naar haar oude school. Waarom zou je hier leuk en aardig doen als je weet dat je het weer achter moet laten. Ik denk dat zij zich beschermt door te zorgen dat het afscheid niet moeilijk wordt.

Wat zie ik?

Posted on 18/9/2012 at 15:10

De taal en rekenlessen lukken wel. Mijn uitleg lijkt voor de meesten wel duidelijk. De overgang van taal naar zelfstandig gaat soepel maar naar bijbel verhaal minder. Ze moeten dan gaan luisteren maar na het werken is dat kennelijk lastig. Vervelend is dat zij ongeveer om de beurt om stilte roepen of sssstttt. Het verhaal op zich ging goed kinderen luisterden aandachtig.

De middag start weer met lezen. Het leesgroepje moet ik nog strakker houden en geen geklets dulden. Duidelijke keuze geven meedoen of wegwezen. Nu duurt het te lang. Kinderen willen graag eindigen met woordlees spel in het vloeiend en vlot boekje maar daar komen we weer niet aan toe. De jongens maken zich erg gemakkelijk van de opdrachten af. De toets gaat soepel, wel steeds dezelfde kinderen die als laatste zitten met een half ingevuld blad. De tekenles ben ik begonnen met plaatjes in een ppt over optische illusies.

Als de kinderen de vorige opdracht af hebben gaan zij op een klein blaadje een optische illusie tekenen. Achteraf had ik beter een kleinere opdracht in het eigen tekenschrift kunnen w\geven en dit als nieuwe opdracht. Volgende keer meer hier op letten. Ook bedenken wat er met de tekeningen gaat gebeuren. Laat ik ze ophangen, war zet ik ze neer etc.

 

Verkiezingen

Posted on 11/9/2012 at 15:04

De ochtend begonnen met verkiezingen. Morgen Tweede Kamer verkiezing vandaar deze les. Aan de hand van de kinderkrant de Tweede Kamer besproken. Vervolgens het Debat van het jeugdjournaal gekeken. Daarna had ik de 17 stellingen van de kinderstemwijzer op papier gezet. Kinderen konden deze invullen eens, oneens of maakt niet uit. Ik gaf iedereen twee blaadjes, een om mee naar huis te nemen zodat ze hun persoonlijke antwoorden thuis op de stemwijzer konden invullen. De andere blaadjes heb ik ingenomen en willekeurig uitgedeeld. Daarna gevraagd per stelling om te vinger op te steken bij eens, oneens of ?. Kinderen hadden niet hun eigen blaadje dus konden eerlijk antwoorden. De klassen stemming heb ik ingevuld in de stemwijzer. Van de 11 partijen is de klas het met 8 partijen op 11 punten eens. Er ging wel veel tijd in deze les zitten. Vooral in het stemmen tellen maar ik wilde wel graag dat zij ervoeren hoe dat stemmen nu gaat en wat er gebeurt met zo’n uitslag. Het kijken naar het debat koste ook veel tijd, kinderen vonden dat wel leuk.

Het reken met groep 8 ging goed, korte uitleg en zij konden aan het werk. Groep7 had wel moeite met een opgave. Ook omdat een aantal tijdens mijn uitleg met de vinger om hoog zit en na de uitleg verteld dat ze die som niet snappen. De uitleg hebben ze niet gehoord :-( Hier moet ik de volgende keer goed op letten.

Het lezen ’s middags ging beter dan vorige week. Twee druktemakers minder ruimte gegeven en een uit het lees groepje gestuurd om het maar zelf te doen. Hij verstoorde de rest.

Daarna verder met de tekenopdracht. Potlood is best lastig om goed te doen. Sommigen zijn klaar maar anderen moeten volgende week nog verder. De anderen krijgen een kleine opdracht volgende week.

Punt van aandacht voor mij volgende week is strak houden!

Voor de Klas

Posted on 4/9/2012 at 15:04
Vandaag na het gebed aan de slag gegaan met taal. Groep 7 en 8 werken aan verschillende dingen. Terwijl groep 7 vast in hun boek kijkt vertel ik kort aan 8 wat de bedoeling is. Vooraf vertel ik het doel van deze les, noem kort de aandachtspunten uit de les en vervolgens gaan zij zelfstandig aan de gang. Met groep 7 ga ik wat uitgebreider aan de gang. Zij gaan ook in het lokaal er naast aan de gang met oefenen met praten. Het voor de groep laten vertellen wat er geleerd is ging goed. Kinderen zijn allemaal goed bezig geweest.
Het godsdienst verhaal over Mozes ging goed. Kinderen luisterden goed en konden mee praten over moed. Het begrip moet was nog wel lastig, want wat is nu eigenlijk moed?
De rekenles liep soepel. Kinderen vinden sommige zaken wel lastig maar hebben wel alle kunnen maken. Na de pauze werd er gelezen. Belangrijk voor mij is strenger zijn. Mijn begeleider is op het moment heel streng, de kinderen krijgen weinig tot geen ruimte tussen door. Bij mij is er meer ruimte en die pakken ze meteen en meer. Ik moet vooral vroegtijdig ingrijpen om escalatie te voorkomen.
De tekenopdracht was leuk, op een A$ moeten zij een tekening maken. Wat zie je door het sleutelgat. Je kan naar binnen of naar buiten kijken. Volgende week gaan we hier mee verder. Ik heb gekozen voor kleurpotloden omdat ze dan meertijd er in moeten steken en beter nadenken over de opdracht. Met verf is je blad erg snel vol. Bovendien hadden ze vorige week op een kleiner vel iets met potlood gedaan en ik wilde zien of ze de techniek konden doorzetten naar een groter vlak. Volgende week verder.
Het opruimen en klaar zitten om naar huis te gaan verloopt snel en soepel.

Last Page | Page 1 of 3 | Next Page

Friends

Hosting door HQ ICT Systeembeheer