Weblog maken?


MaakEenWebsite.nl (tip)
Totaal slechts 10 euro per maand incl. domeinnaam en gratis overzetten van uw bestaande weblog bij Bloggers.nl 100 MB ruimte
emailadres
Lees meer..... en bestel
Gratis geld verdienen met e-mails lezen? Meld je aan bij
Zinngeld, Surfrace, Qassa en Euroclix !

Op zoek naar God?

Mij OA Dagboek schooljaar 2005 - 2006

• 9/4/2006 - 6 maanden verder en.......


We zijn nu inmiddels 6 maanden verder en er is een hoop gebeurd. IK en de andere BBL'ers vallen nog bijna elke vrijdag van de ene verbazing in de andere. Al is verbazing eigenlijk niet het juiste woord.

De 1ste examens hebben we achter de rug en voor mij is die eigenlijk prima verlopen

Ik had een 7,1 en dat had ik niet verwacht. Dit geeft hoop voor de volgende in mei.

De hoofdmoot van de "problemen" in de klas zijn eigenlijk de cultuur- of generatieverschillen. Het valt voor de jeugd dan ook niet mee om met 3 oudere klasgenoten opgescheept te zitten, maar omgekeerd is dat ook zo. Het gemak waarmee ze dingen proberen te regelen, waardoor ze minder aan een opdracht hoeven te doen is ongelooflijk.  Vaak met een excuus als:

* heb het zo druk,
* werk alleen individueel,
* school werkt niet mee,
* heb wel in 't klad maar niet bij mij,
* was het vergeten,
* ik wist het niet, en ga zo maar door.  Wij, de BBL'ers werken ook hard vaak meer dan 32 uur in de week, naast de opdrachten, het huis en de kinderen. Maar het blijkt dat we van de oude stempel zijn.
Ik gooi nog regelmatig de knuppel in het hoederhok, meer om mijn eigen frustraties van mij af te gooien, want enige verandering is er niet te verwachten. Ook onze mentor ervaart dit maar staat met zijn rug tegen de muur.
Ik merk ook dat er 2 "kampen" zijn in de klas, wij de BBL'ers en de jongeren en ook deze zijn volgens mij verdeeld. Voor de sfeer en de saamhorigheid is dit ook niet goed al moet ik zeggen dat er weinig saamhorigheid is mede door de diversiteit in de klas. Ik ervaar ook duidelijk een soort gevoel van waar bemoeid ze zich mee, en dat er door mij dingen opgestart worden wat ze liever niet hebben. Het is inderdaad erg confronterend, maar ik heb geen zin om mijn mond dicht te houden. Dat zij minder mondig zin is hun probleem. Momenteel ben ik bezig met een bezwaarschrift procedure ivm ons komende ICT-examen wat niet op de juiste manier is verteld en ons zo in de schoenen is geschoven. Ik ben benieuwd. Tijdens MWB bracht onze mentor dit naar voren, heeft een kopie gemaakt van mijn brief en gezegd dat dit voor de gehele klas is maar tot op heden geen enkel bedankje van de rest van de klas.

Ik probeer zo behulpzaam mogelijk te zijn maar dit wordt niet gewaardeerd, tenminste zo voel ik het want ze laten het niet blijken. Afgelopen vrijdag is er een bommetje gebarsten tijdens MWB met de andere helft van de klas over hun houding, werkhouding (attitude) en ga zo maar door. Dit was schijnbaar erg confronterend. De mentor liet zich nogal gaan en dat had niet gemogen, maar dit is wel een onderwerp wat besproken moet worden tijdens MWB. Raar dat wij dit nooit hebben tijdens MWB. Ik heb ook zo'n idee dat onze MWB-uren anders worden ingevuld dan die van hun en dit daardoor ook niet bij ons gebeurd.
Trouwens ik heb mijn stage afgerond met een 10 en mijn verslagen ook met een 10, dus dat kan niet meer worden afgepakt. NU alleen nog een examen didactiek op 19 mei en een ICT-examen op 18 mei als de bezwaarschriftprocedure op niets uitloopt. Dat laatste examen duurt 30 min. en we moeten iets met word en Excel doen, alleen onze "docent" doet aan zelfgestuurd leren dus erg behulpzaam en duidelijk is het niet. Ik denk dat ik nog eens op zoek ga naar een andere docent die wel het geduld heeft om de opdracht duidelijk en rustig uit te leggen.
Zo dat was het weer voor voorlopig. Bijna Pasen en dan flink aan de studie voor het laatste examen of de laatste examens.

 

 

Comments (0) :: Post A Comment! :: Permanent Link

• 29/10/2005 - 28 Oktober 2005

28.10.2005

 

Oké, een hele tijd niets meer opgeschreven. Geen excuus maar druk druk druk.

Wel heb ik op papiertjes steeds wat opmerkzame dingen opgeschreven, die mij waarschijnlijk niet echt geliefd maken en mij waarschijnlijk ouderwets / oubollig zullen noemen. Het zij zo!

Enkele opmerkzame dingen:

9   M is er niet > houden zo lekker rustig

9   Goden verzoeken met deze opmerking > inderdaad

9   Mag ik wat cola halen?

9   Docent > kijkt aan > ja, ga maar ga ook ff roken en doe het vooral rustig aan ( geef hem gelijk maar niet erg pedagogisch)

9   Opstaan met rug naar de rest vd klas

9   Muziek aan

9   De metro lezen

9   Krant scheuren

9   O, opschrijven, maar ik heb geen papier bij me wie…….

9   Met papier gaan vouwen > spelletje

9   Spelletjes spelen

9   Mogen we zo wel pauze hebben? ( dubbeluur) reactie doc: je hebt ’t net gehad en hier toch ook in de klas!

9   Kunnen we vanmiddag niet ’n Jupilertje drinken het is bijna weekend?

9   Met pen rondgaan en zeggen dat je een smile op je hand moet zetten

9   Rommel niet opruimen ( krant ) en gewoon weglopen

9   5 min pauze > niet terug

9   dan luidruchtig binnen komen niet rekening houdend met het feit dat we alweer zijn begonnen

9   met hoofd op tafel liggen tijdens…..

9   telefoon

9   boek lezen

9   gezellige onderonsjes over bustijden etc.

9   eten tijdens de les ook na pauze met veel gekraak

9   nadrukkelijk, hoorbaar geeuwen

9   jas aan in de klas > er zijn toch kluisjes / lockers?

 

Ik had eigenlijk gehoopt dat dit alles zou verminderen gedurende de 1ste weken, maar dit was ijdele hoop. Het enige jammer genoeg positieve is wanneer de 1ste 2 uur de klas niet kompleet is en het daardoor rustiger is voor ons en docent. Wat wel opvalt, is dat de oudjes in de klas telkens opmerkingen maken over het niet tonen van respect en de andere gebeurtenissen. Jammer want volgens mij zijn wij niet de enige die dit storend vinden.

Bang voor negatieve reacties?

Bang om buiten de boot te vallen?

Wie zal het zeggen.

 

Gelukkig wordt er ook gelachen in de klas al is dit dan toch vaal leedvermaak. Ik heb zelfs weer eens ouderwets de slappe lach  gehad. Heerlijk!

 

De afgelopen vrijdagen begrepen dat bepaalde lessen op de donderdag niet te volgen zijn, naast andere problemen en dat dat demotiverend werkt. Dit geldt voor de Bollers.

Volgens enkele klasgenoten is het gedrag wat nu vertoond wordt hier het gevolg van!

Tegenstrijdig is dat ze de vrijdag wel een leuke / leerzame dag vinden. Maar waarom is daar dan niets van terug te vinden in sfeer, houding, en uitvoering van bv opdrachten

( motoriekkoffer)

Image hosted by Photobucket.com

 

Of zie ik ook dit verkeerd? Verwacht ik teveel?

Erg onvolwassen gedrag.

 

Vanmorgen bij onderwijsleerprocessen min of meer de knuppel in het hoenderhok gegooid nav een vraag van Jan.

Veranderingen op school > vroeger nu > MBO?

Dit werd mij uiteindelijk door een aantal niet in dank afgenomen.

2 regels werden aan het eind van de les gelijk weer aangescherpt: niet eten in de klas en bij te laat mag je de les niet meer in.

Dit was belachelijk want dan hadden we dit in het begin van het jaar gelijk moeten invoeren. Ben ik niet mee eens want je kunt ook na een aantal weken evalueren en dan eventueel bijsturen en dat was in dit geval zo.

 

Het 1ste lesuur zouden we onze motoriekkoffer presenteren en deze opdracht hadden we al ruim voor de herfstvakantie opgekregen. Je voelt hem al aankomen.

Een aantal had helemaal niets gedaan > waarom? > ………..

Een ander gedeelte had een paar dingetjes in een plastic tasje mee genomen met als commentaar dat de rest thuis lag want dat konden ze niet meenemen > !

En een kleine groep had er daadwerkelijk werk van gemaakt. En dan zitten / hangen ze dan in de stoel bij de presentatie van de andere. Hoezo volwassen gedrag? Respect?

Motivatie? > Want het is toch veel leuker op de vrijdag?

Ik snap hier niets van dit komt zo gemakzuchtig over. Al moet ik eerlijk zeggen dat mijn oudste zoon ook zo bezig is met zijn huiswerk ( niet) maar in de klas dan toch wel weer gemotiveerd bezig is.

 

Ř      eten, ja maar, ik kan niet ontbijten ’s morgens vroeg dus moet ik om 9 uur wel eten!

Duidelijk onvrede en dit moet verder besproken cq. uit gepraat worden met duidelijke afspraken.

Van de jongere garde veel “ja maar” opmerkingen met weinig concrete inhoud. Meer zichzelf proberen vrij te praten uit de situatie.

 

Tijdens MWB dit weer naar voren gebracht en na uitleg afgesproken dat we volgende week vrijdag hiermee verder gaan met de gehele klas.

Ik moet ’n inleiding geven aangezien ik mijn mond niet kan houden en dit gestart ben. In positieve zin hoor want ik zit er niet mee. En dit is toch ook een onderdeel van het volwassen worden en als volwassene behandeld willen worden.

Volgens mij is het als jongere toch wel confronterend geweest en het is natuurlijk ook niet leuk om een bevestiging van je gedrag te krijgen.

 

Comments (0) :: Post A Comment! :: Permanent Link

• 29/10/2005 - 9 september 2005

Zonder boeken naar school. Reuze benieuwd hoe het er tijdens de lessen aan toe gaat. Hoe de docenten zijn en hoe alles werkt op school. Dat heb je als je al ’n tijdje niet meer op school bent geweest op een kleine uitstap 2 jaar terug.

Oké, het lokaal gevonden. Plaats gevonden. We zitten de hele dag met z’n 4-tjes ( Farida, Hakima, Nelleke en ik ) Nu was ik echt al wel wakker maar mijn ogen  gingen ‘t 1ste uur nog verder open.

Een kleine opsomming: Eigen bezigheden, lachen om jezelf, wiebelen, kletsen, rommel, zeuren ( warm etc, zou ik ook last van hebben als ik mij met ’t voorgaande bezig zou houden naast ‘t “volgen “van de les )

Ook kwamen er bij het voorstellen een aantal; aardige passies naar boven: dansen, pony’s en jawel: slapen . Op wie zou dat nou van toepassing zijn?

Tevens valt op dat 50 min. In de klas zitten en dan heb ik het nog niet eens over het volgen van de les voor sommigen toch wel erg “inspannend” en vermoeiend is.

Of ben ik nu erg kritisch? Of echt al zo oud dat dit tegenwoordig zo gaat op school?

Dan de 2de les, maar natuurlijk eerst zo snel mogelijk de klas uit want dat is echt nodig blijkbaar. Zal nog eens vragen waarom.

Iedereen krijgt een hand. Er wordt zelfs u tegen ons gezegd. Hoeft niet van mij maar naar uitleg waarom snap ik het.

Ook hier gaat men op dezelfde voet verder en kost ’t veel moeite om alles te volgen. En ik bemerk bij mijzelf dat ik erg kriegelig aan het worden ben. Kan ik mij inhouden of……..

Wel een bonuspunt verdient. Verder leuke les en net als de vorige niet schools. Dan lange pauze.

Zorgverbreding, interessant al denken een aantal hier wederom anders over. Met Nelleke regelmatig blikken van ……… en dit is ’n blokuur.

Ondanks dat er net ’n pauze is geweest van 20 min. Was ’t nodig om net soep, chips enz. binnen te komen en dat rustig kletsend en krakend op te eten.

Nu weet ik niet meer of ’t tijdens deze les was of de vorige, maar ineens waren de bustijden ook erg belangrijk. En dan ben ik het zat. Ik kan niet horen wat er wordt gezegd en doe mijn mond open.

Alles stil …… Jammer dat ik dit voor mijn gevoel moest doen, maar ik zit niet voor niets in de klas.

Wat gaat er bij die jongeren nu om in dat hoofd?

Waar zou dit onder vallen bij zorgverbreding?

Is dit opvallend of afwijkend gedrag?

Opvallend is het zeker voor iemand die al lang niet meer in de schoolbanken heeft gezeten. Doen mijn kinderen (16 + 17 jaar ) dit ook in de klas? Hun kennende tot op zekere hoogte vast wel.

Afwijkend is het ook, want ik heb begrepen dat dit niet alleen vandaag is maar ook van de anderejaren. En dan valt mijn mond wederom open, kunt u er in het vervolg alvast gaatjes in doen dat is wel zo makkelijk voor ons? Eigenlijk moet ik hier toch wel om lachen. Ze willen allemaal als volwassene behandeld worden, maar dat lukt nog niet helemaal of zie ik dat als oudere klasgenoot weer verkeerd?

Het laatste blokuur zitten we met een kleine groep. En ik moet eerlijk zeggen: wat een rust!

We krijgen de 2 gidsen, praten er nog wat over. Kiezen dan een notulist en een voorzitter en gaan aan de slag met een case. Een heel nieuwe ervaring en interessant. De groep doet lekker mee.

De gids snap ik nog niet helemaal en hoe het zit met vrijstellingen ook niet dus. Daar gaan we nog achteraan. Deze dag is omgevlogen. En ik hoop echt dat dit allemaal een soort van profileren was i de groep, want het zou jammer zijn wanneer we niet van elkaars ervaring enz gebruikmaken. We kunnen elkaar goed aanvullen.

Comments (0) :: Post A Comment! :: Permanent Link

• 29/10/2005 - De voorbereidingen

 Augustus 2005

 

Het is gelukt . De gem. Vlissingen betaalt de opleiding OA 3de jaar.

Met Lété hier hard aangewerkt want per 1.1.2006 hebben de ID-ers géén werk meer.

Aangezien ik toch aan mijn toekomst en portemonnee moet denken besloten dat dit papiertje halen zeker nodig is om verder te kunnen. Met alleen ervaring kom je er niet.

 

Het balletje is aan het rollen. Aanmelden, zoveel mogelijk informatie verzamelen. Intake gesprek met Ted Voetman. Gewoon instromen in het 3de jaar.

En dan afwachten op de rest van de papieren en vakantie.

De kinderen uitleggen wat ik op school ga doen en natuurlijk de school waar ik straks mijn 4de jaar inga als OA vertellen wat ik ga doen en wat voor consequenties dat heeft voor hen.

PANIEK : maar je blijft toch wel en je komt toch ook gewoon dit en dat bij mij doen

               want……..

Aan het eind van het schooljaar mijn nieuwe rooster in elkaar gezet maar er wel bij gezegd dat ik natuurlijk ook mijn stage opdrachten moet uitvoeren en dat ik bep. Activiteiten afbouw / overdraag omdat er volgend schooljaar geen Petra meer aanwezig is.

 

Na de vakantie van mijn kant ’n lichte paniek, omdat ik nog geen contact heb gehad met de Gem. Vlissingen en dus niet weet of alles betaald is wat betaald moet worden, omdat er was afgesproken dat de nota’s naar hun gestuurd zouden worden.

Niet dus. Abe gemaild > Gemeente geen gehoor.

Abe mij gemaild > tel ROC + email ROC.

Ik > ROC gebeld > vaag antwoord > Abe weer gemaild.

Lété staat garant voor de kosten. Dit gaat nog wel even door maar uiteindelijk blijkt dat het ROC de nota’s nog niet heeft verzonden. Krijg 3 september thuis ipv de Gemeente.

Ik weet niet waar het fout is gegaan maar heb wel een idee. Via Abe na weer enkele mailtjes te horen gekregen dat er ’n andere casemanager is bij de gemeente en dat de nota’s nu daar naar toe moeten ( René Le Clerq ) Ik ben benieuwd.

 

Vrijdag 2 september naar school voor kennismaken klas, mentor en de benodigde informatie. Is wel weer even wennen. Een heel andere cultuur waar je zo binnenstapt.

Dit was al verteld tijdens de intake maar als je dan je klasgenoten ziet en hoort, krijg je toch het gevoel van: “oké…….., Mmmmm, gelukkig zijn er nog een paar van mijn leeftijd”  

Ik ben benieuwd of ik mijn ietwat negatieve indrukken nog kan bijstellen. Het ene moment denk ik in ’n kleuterklas te zitten, het andere moment het gevoel dat er veel symptomen van ADHD voorbijkomen.

Voor een aantal zou een stretcher ook niet verkeerd zijn. Maar verder is de 1ste indruk toch wel een leuke klas.

 

PS: voor Ruud een zweetband  regelen.

 

Oké, daar gaan we dan.

 

Comments (0) :: Post A Comment! :: Permanent Link

About Me

Een wekelijkse bijdrage van mij over hoe het is op het MBO als oudere instromer in het laatste jaar van de opleiding OA

Links

Home
View my profile
Archives
Friends
Email Me
My Blog's RSS
mijn startpagina
mijn space
mijn fotoalbum 1
mijn fotoalbum 2
gratis gastenboek
De kralenwinkel
Beadies kralen
De kralencompany
Free downloads
Het klokhuis leesdossiers
Faalangst
Autisme
Dyslexie
Leermiddelenplein
Onderwijswerkplaats
Stageweb
Woordblind
Werkbladen voor studenten
De lantaarn

Friends

Page 1 of 1
Last Page | Next Page
Hosting door HQ ICT Systeembeheer