Op de (e-) fiets naar Santiago de Compostella

Home - Profile - Archives - Friends

zaterdag 28 september

Posted on 29/9/2013 at 21:37 - 0 Comments - Post Comment - Link

Op zaterdag is er om 12 uur in de kathedraal een mis die speciaal wordt opgedragen aan de pelgrims die de afgelopen week zijn aangekomen in SDC. Door iemand van het pelgrimsbureau wordt opgelezen hoeveel pelgrims er per land zijn gearriveerd. †Wij zitten natuurlijk bij het aantal aangekomen Hollanders.†

De grote kathedraal gevuld met mensen met of zonder rugzak maakt indruk. Het is druk. Als je wilt kun je de graftombe van de heilige Jacobus bezoeken in een van de gewelven. Zelfs kun je de heilige omhelzen. Tja!

Wij houden het bij de mis en het gadeslaan van de vele (gelovige) †mensen. Natuurlijk zit er veel pauspas †bij. Dat kenden wij al van de RK kerk. De mis werd gehouden in het Spaans, maar gedeelten werden in het Engels gehouden. Zo kunnen we de speciale woorden gericht aan de pelgrims ook een beetje volgen. Het woord pelgrim lijkt voor ons niet helemaal op zijn plaats. Maar toch voel je een bepaalde verbondenheid met anderen, die deze tocht hebben bereisd. Het schept een band. Aan het einde van de mis wordt de de botafumeiro ( het grote wierookvat) aan touwen dwars door de kathedraal geslingerd en bereikt een hoogte van 20 meter. Een imposant schouwspel.

dag 35; 26 september

Posted on 27/9/2013 at 16:00 - 3 Comments - Post Comment - Link

Melide - Santiago de Compostella

Afstand 60 km; cum 2586 km

Gearriveerd..... we zijn er! Om 18.11 rijden we SDC binnen. Na een wel heel zware laatste fietsdag, waarop veel zware klimmen geslecht moesten worden. Wel een mooie fietstocht door uitgestrekte eucalyptusbossen. Geen inheemse boom, maar voor het hout gekweekt. Maar het venijn zit 'm vaak in de staart. Op 28 km voor SDC rijd ik lek; mijn achterband. Het is de eerste keer dat ik het achterwiel er uit haal, dus dat duurt even. Na 3 kwartier weer verder met vnl klimmen. Op 5 km voor het einde is de accu van de Flyer helemaal leeg. Gelukkig net op tijd doemt? een barretje op. Een half uurtje laden geeft voldoende energie voor het laatste stuk, evenals een biertje.†

Het is enorm druk in de stad. We vinden onze weg al lopend naar de kathedraal. Dit is het eindpunt van onze reis naar Santiago de Compostella. Hier zie je veel fietsers en wandelaars†die hun eindbestemming gehaald hebben. Best een emotioneel moment waarbij een traantje opwelt. Na wat foto' s en een praatje gaan we op weg naar het pelgrimsbureau waar de Compostella kan worden opgehaald. Dit is een in het latijns opgestelde verklaring dat je de tocht naar SDC hebt volbracht. Je voornamen omgezet in het latijns staan op de Compostella vermeld. Eindelijk hebben we hem na ruim 2500 km fietsen!!

dag 34; 25 september

Posted on 25/9/2013 at 20:07 - 0 Comments - Post Comment - Link

Sarria - Melide

Afstand 64 km; cum 2515 km

We vertrekken rond 8.15 uur, na eerst een koffie met tostado te hebben †verorberd. Galicie is erg heuvelachtig en dat merken we meteen bij vertrek uit Sarria. †Een klim van 5 km a†

5 procent ligt voor ons. Maar we zijn fris en fruitig! In totaal klimmen we vandaag zo'n 25 km. Het landschap is mooi. Hoger dan de Ardennen en ook mooier. Tussen de middag pauze in Portomarin; we eten calamares met patatas bravas (inktvis met geb. aard.). Rond 5 uur komen we aan in Melide bij de herberg. †Na de douche etc.. het stadje in voor de†

cenar: pulpo; empenada; sopa galicia; pimientes

; tortilla francesa en natuurlijk vino tinto De Ribeiro.

Allemaal erg lekker, en erg veel. Vooral de pulpo vond ik erg lekker; Mieneke niet zo! Hierna naar bed. Morgen de laatste fietsdag.....naar Santiago de Compostella!

dag 33; 24 september

Posted on 24/9/2013 at 17:09 - 1 Comments - Post Comment - Link

Vega de Valcare - Sarria

Afstand 62 km; cum 2452 km

We besluiten de fietstassen per taxi naar O Cebreiro te laten vervoeren (kosten Euro 10 voor 17 km). Een goede beslissing want de tocht†blijkt zeer †zwaar. Steile klimmen, †km's ††

lang zijn niet te fietsen. Dus veel lopen. De Flyer liet hier zijn goede kanten zien. Ik kom bekaf aan boven. Veel energie verbruikt en last van hongerklop. Koffie en iets pittigs zoals empenada, dat†helpt. We zijn al enkele dagen snipverkouden en dat werkt ook niet mee. Het 2e deel van de fietstocht naar Sarria verloopt makkelijker. Rond half 5 arriveren we bij de albergue. Moe, bezweet en koortsig. Nog 2 dagen en 130 km resten tot SDC. Het einde is in zicht.

dag 32; 23 september

Posted on 23/9/2013 at 16:40 - 0 Comments - Post Comment - Link

El Acebo - Vega de Valcarce

Afstand 50 km; cum 2390 km

Toch hele stukken moeten lopen. Misschien wel 4 a 5 km. Geleidelijk aan worden de afdalingen minder steil en kan er weer meer worden gefietst. Het blijft oppassen! We arriveren in Ponferrado in het dal. Tijd voor koffie en tijd om de frustraties te verwerken! Even na Ponferrado fietsen we de provincie Galicie in. We passeren leuke typisch Galicische dorpjes met houten uitstekende balkons. Galicie is heuvelachtig en dat merken we meteen. We gaan richting Cebreiro dat op 1300 meter hoogte ligt. De meeste klimmen gaan we morgen en overmorgen doen. Maar dan wel in de ochtend; †fris en fruitig! We hopen er om op donderdag in SDC aan te komen. Vanmiddag is het erg warm, zo'n 32 graden in de schaduw! En we fietsen voornamelijk in de zon. Rond 4 uur hebben we er genoeg van en stoppen bij een leuke albergue. We 'huren' twee camas (bedden). Na de douche een verdiend koud drankje.

dag 31; 22 september

Posted on 22/9/2013 at 21:37 - 0 Comments - Post Comment - Link

Hospital de Orbigo - El Aceba

Afstand 60 km; cum 2340 km

Vandaag een pittige tocht naar Cruz de Ferro (1504 meter). Eerst nog redelijk vlak terrein naar Astorga. Hier staat ondermeer een paleis(je) dat door Gaudi voor de prov. bisschop werd ontworpen eind 19e eeuw. Na Astorga wordt het geleidelijk heuvelachtiger. Zo'n 20 km voor de top is het voortdurend klimmen: perc. 2 -3; 3- 5; 5-7; 7-10 en zelfs meer dan 12 procent (even gelopen hiero). Het Cruz de Ferro is een ijzeren kruis op het hoogste punt, †waar van oudsher pelgrims het oude of†'slechte'†achterlieten en 'iets' †of goede voornemens voor de toekomst in gedachten namen. Dit geldt n.m.m. nog steeds. Symbolisch doe je dit door op deze berg iets persoonlijks achter te laten. Aldus is geschiedt! †Nu volgt een wel †zeer steile en lange afdaling richting Ponferrada van ongeveer 15 km. Hier blijkt dat de remmen van de Flyer niet doen wat je van ze verwacht (goed remmen!). Na deze tocht maar corresponderen met de fabrikant. †Op de steilste stukken is het†verstandiger om te lopen! †Na zo'n 60 km besluiten we te stoppen. Het is ook zo ontzettend heet.

Morgen maar verder afdalen en hopelijk niet te veel lopen.

dag 30; 21 september

Posted on 22/9/2013 at 21:18 - 0 Comments - Post Comment - Link

Mansilla de las Mulas - Hospital de Orbigo

Afstand 68 km; cum 2280 km

†We fietsen al vroeg naar de fietsenmaker in Leon. De monteur aldaar stelt vast dat er niets mis is met de remmen. Vermoedelijk †is warmte of warm lopen het probleem van het snerpende/piepende geluid. Voor ons blijft het twijfelachtig. Remmen doen het goed of niet en bij afdalingen remt de Flyer niet volgens verwachting. Leon is, net als Burgos een prachtige stad. We bljven even hangen. Het is al behoorlijk warm . Na Leon volgt nog een groffe grindweg van 7 km lang. †

We fietsen Hospital de Ornigo †binnen via een eeuwenoude brug over de rivier. De plaatselijk herberg ziet er volgens pelgrimsnormen redelijk uit ; stevige bedden en goede voorzieningen.††'S avonds pelgrimsmenu!

dag 29; 20 september

Posted on 21/9/2013 at 17:24 - 0 Comments - Post Comment - Link

Fromista - Mansilla de las Mulas

Afstand 102 km; cum 2212 km

Het is erg fris als we vertrekken. Eerst maar koffie en tostado. Er vertrekken gelijktijdig heel veel wandelaars. Een vreemd gezicht zo'n bonte stoet. We fietsen nog steeds door de Tierra. De problemen met de voorrem bestaan ook nog. De achterrem begint nu ook kuren te vertonen. In een dorpje krijgen we de tip een fietsenwinkel/-reparateur in Leon op te zoeken. Dit zou het juiste adres (kunnen) zijn. We besluiten daarom zover mogelijk richting Leon te fietsen. We stoppen op zo'n 18 km afstand.†

dag 28; 19 september

Posted on 21/9/2013 at 16:49 - 0 Comments - Post Comment - Link

Burgos - Fromista

Afstand: 84 km Cum 2110 km

We vertrekken vanaf onze slaapplek naar het centrum van Burgos. Een geweldig mooi centrum met een enorme kathedraal. We drinken er koffie met tostado en maken wat foto's. Het eerste deel door de provincie Burgos is heuvelachtig maar al snel wordt het landschap vlak. De ' Tierra del Campo'. †Het is er heet en erg veel vliegen. Er zijn wat problemen me de voorrem van de Flyer. Tijdens afdalingen maakt de rem een hard snerpend geluid bij het remmen. Een belletje gepleegd met de fietsenmaker in Apeldoorn. Vermoedelijk moet het vetreservoir wat worden bijgevuld en onstaan de problemen i.c. het geluid door warmte. We stoppen in Castrejeriz bij een garage die ook iets met fietsen doet. We moeten tot 4 uur wachten want het is siŽsta. †Om 4 uur horen we dat de garagehouder in Burgos zit en pas om 5 uur terug is. We besluiten maar om†verder te gaan. We fietsen door een vlak landschap, dat scheelt remmen. We willen vrijdag in Carrion zijn want daar zou een fietsenwinkel zijn. We overnachten in een herberg en eten gezamenlijk met 16 anderen. Veel nationaliteiten, zoals o.a. Denen, Duitsers, Amerikanen en Spanjaarden.†Het is een wat armetierig onderkomen waar we zijn: weinig toiletten en douches en niet schoon.

dag 27; 18 september

Posted on 18/9/2013 at 20:06 - 1 Comments - Post Comment - Link

Sto†Domingo - Burgos

Afstand 98 km; cum 2026 km

Om 7 uur gaat het licht aan in de slaapzaal, want om 8 uur moet iedereen weg zijn. Het is een levendige boel. Midden in de nacht werden we nog opgeschrikt door een harde bons. De Finse peregrina naast mijn bovenbed was uit haar bed gevalllen. Gelukkig geen verwondingen!†Iedereen is druk bezig zijn spulletjes bij elkaar te vergaren. Grappig om mee te maken. Om 07.45 uur zijn wij ook gereed voor vertrek. De bedoeling is om vandaag richting Burgos te fietsen, maar gaandeweg krijgen we zin om door te fietsen tot Burgos. Het gaat lekker hoewel het traject vandaag best zwaar is. Enkele flinke klimmen tot 5 proc en op het laatst†zelfs 14 proc. De eerste keer dat ik een stukje moet lopen. We fietsen door de hoogvlakten van de provincie Burgos op zo'n 980 meter hoogte. 's Ochtends is het nog behoorlijk koud, maar in de middag is het lekker warm (25 gr). En...de wind draait naar het oosten; lekker in de rug! Rond 6 †uur zijn we in Burgos. De herberg die we aan willen doen blijkt om 8 uur al te sluiten en je krijgt geen sleutel. We komen terecht op camping Las Fuentes Blancas. We slapen in een hele lange stacaravan met zo'n 20 (stapel)bedden. Elf zijn er al bezet. Na de douche wat eten in het restaurant van de camping. Honger, dat hebben we!

dag 26; 17 september

Posted on 17/9/2013 at 20:05 - 0 Comments - Post Comment - Link

Logrono - Sto Domingo

Afstand 65 km; †cum 1928 km.†

Samen met een hele stoet †wandelaars verlaten we Logrono. Het is tegen 8 uur, de straten zijn nat van het water waarmee ze worden schoongespoten. Het is grauw grijzig weer. Wel droog, maar erg fris. Het eerste deel van de tocht loopt †gelijk met het wandelaarspad. Mijn zitprobleem lijkt wat minder te worden. Regelmatig verzitten op het zadel†

lijkt te helpen. We fietsen tussen de wijngaarden van Rioja. Heuvelachtig met fraaie vergezichten. Onderweg de accu bijgeladen, want in dit heuvelachtige gebied gaat het snel met de stroom. Ongeveer 70 km is het maximum. Rond 5 uur komen we aan bij de pelgrimsherberg. Er zijn al aardig wat peregrinos aanwezig (50 a 60). Hier kunnen zo'n †150 mensen overnachten, schat ik in. Overigens de ervaringen van de afgelopen nacht zijn positief: rustig en goed geslapen. Wel was er al om 5 uur geroezemoes van vertrekkende wandelaars die van erg vroeg houden.

's Avonds is er fiesta in Sto Domingo. We ontmoeten er ook weer een Duits echtpaar (Kristy und Horst) dat vanaf Pamplona naar SDC wil fetsen. Je komt regelmatig onderweg †fietsers †tegen, die je enkele dagen er voor ook al ontmoet hebt. †Leuk!

dag 25; 16 september

Posted on 16/9/2013 at 16:38 - 0 Comments - Post Comment - Link

Estella - Logrono

Afstand 46 km; cum 1863 km

Het is lekker weer; een strakblauwe lucht en nauwelijks wind. Ik heb wat last van mijn zitvlak en neem een wat andere zithouding aan. We fietsen door een mooi heuvelachtig landschap. De klimmen zijn soms behoorlijk pittig en lang. vooral in de omgeving van het stadje Viana is het een lange zit om boven te komen. †Het plan is om 65 km †te fietsen, maar in Logrono, de hoofdstad van de regio Rioja, besluiten we om daar te overnachten. †Omdat de jeugdherberg gesloten is konen we in een hostal terecht. We slapen hier met 20 anderen op een zaal. Benieuwd hoe dat zal gaan vannacht.

Morgen maar weer eens meer km's maken.

dag 23; 14 september

Posted on 15/9/2013 at 20:53 - 0 Comments - Post Comment - Link

St Jean Pied De Port - Erro (Sp)

Afstand 46 km; cum 1736 km

We staan om half 6 op. Om 7 uur moet iedereen 'weg' zijn. Beter gezegd op weg zijn, want de wandelaars hebben een zware tocht van 24 km door de bergen in het vooruitzicht.

Wij fietsers moeten ook op†weg†voor een afstand van 28 km. Het is nog aardedonker als we vertrekken. We starten met een flauwe klim van 8 km en passeren de Spaanse Grens. Als we bij Val

Carlos zijn begint een klim van 16 km met stijgingsperc. tussen 7 en 9 †procent. in de eerste versnelling maar en rustig doortrappen. †Mieneke's electrische fiets laat hier

†d

uidelijk zijn/haar voordelen zien. Maar het gaat snel met het stroomverbruik tijdens deze lange klim. Als ze boven bij de pas is, is de accu voor ruim 80procent leeg. Als ik boven ben is mijn accuutje ook aardig op. Boven op de pas staat een Duitse fietser met een lekke band. Hij blijkt niet al te handig, dus maar even helpen. Na zo'n 20 minuten gaan we weer verder, maar nu heerlijk omlaag. In Roncevalles koffie drinken en de accu opladen. Na de middagpauze fietsen we verder richting Erro. Omdat we met de uitlopers van dePyreneeŽn te maken hebben is het veel dalen (40 - 45 km p/u). In Erro blijkt de enige hostal gesloten/opgeheven te zijn. We gaan op zoek naar een alternatief. †Een plaatselijke inwoner die we om raad vragen†verwijst ons naar een Casa Rural, zeg maar kamer bij de boer. Het ziet er prachtig uit en we besluiten om er te overnachten.

dag 24; 15 september

Posted on 15/9/2013 at 13:23 - 0 Comments - Post Comment - Link

Erro - Estella

Afstand 81 km; cum 1817 km.†

Het is nog behoorlijk fris als we tegen negenen vetrekken. We fietsen door het dal van de Erro. Vrijwel continue fietsen we omlaag. Zo'n 20 km lang; wel prettig na de tocht van†gisteren. In Navarra ziet de natuur er wat dorrer uit als aan de Franse zijde van de PyreneeŽn. We komen weinig dorpjes tegen. In Urroz, na zo'n 20 km, kopen we brood, salami en magdalenas (cupcakejes). We arriveren in Puente La Reina. Het is al aardig druk bij de pelgrimsherberg voor wandelaars. Puenta La Reina is een fraai oud dorpje met een historische middeleeuwse brug. In de smalle straatjes bij de restaurantjes is het druk en staan veel†klanten op straat iets †te drinken of te eten. Wij nemen ook de tijd voor cafť con leche. Hierna verder naar Estella, een stadje 20 km verder op.†Daar willen we de nacht doorbrengen†

In een jeugdherberg (ja wel, al weer!). Na de douche het dorp in voor wat eten, vino of cerveza.

dag 22; 13 september

Posted on 13/9/2013 at 13:12 - 0 Comments - Post Comment - Link

St. Palais - St Jean Pied de Port

Afstand 33 km; cum 1689 km

We staan bijtijds op want om 7 uur is er le petit dejeuner. Rond half negen nemen we afscheid van de Franse hostess en vertrekken richting St Jean. Het wordt geen lange tocht

Maar dat biedt de gelegenheid om 's middags St Jean te bezichtigen. Bovendien wacht ons morgen een zware etappe door de Pyreneeen. Helaas is de pelgrimsherberg waar we naar toe willen al 'complet'. Dus maar een andere gite gekozen.

dag 21; 12 september

Posted on 12/9/2013 at 20:12 - 0 Comments - Post Comment - Link

Dax - St. Palais

Afstand 65 km; cum 1656 km.

We staan 06.45 uur op, want de 4 mannen uit Parijs willen bijtijds vertrekken en wij slapen in het slaap/keuken/eet-gedeelte. Voor het vertrek maken we nog wat groepsfoto's.

Wij vertrekken om half negen. Het is een mooi heuvelachtig landschap. In de verte kunnen we de toppen van de PyreneeŽn al zien. Er staan een paar lange klimmen op het fietsprogramma vandaag. Onderweg kopen we wat boodschappen bij Carrefour. Opvallend zijn de rode luiken aan alle huizen in deze omgeving.Dit is Frans Baskenland of Bas Navarra. Rond 4 uur zijn we al in St. Palais een dorpje aan de voet van de PyreneeŽn. Slapen doen we vannacht in een voormalig Franciscanenklooster. Erg sfeervol! †Er zijn al enkele gasten aanwezig. We maken kennis met ze; twee franse vrouwen te voet en een oudere Fin met een wat (onduidelijke) vervoerswijze. St Palais is een toeristisch dorpje. Na de douche en wat wassen gaan we het dorp in.

Morgen de laatste etappe in Frankrijk naar St Jean Pied de Port. Enig klimwerk hoort er dan bij!

dag 20; 11 september

Posted on 12/9/2013 at 19:59 - 0 Comments - Post Comment - Link

Labouheyre - Dax

Afstand 87 km; cum 1591 km.

Mist aan de grond en een zeer frisse temperatuur, maar met een strakblauwe lucht. We fietsen verder door Les Landes met zijn typische pijnboombossen en lange rechte wegen.

Onderweg worden we door twee Belgische fietsers er op geattendeerd dat 4 km verderop de weg geblokkeerd is en je met geen mogelijkheid verder kunt. Dus gekeerd en via een alternatieve route 8 km omgereden. Het is lekker warm. Zo'n 25 gr. In Dax melden we ons bij het Parochiehuis van St. Paul Les Dax een kerk uit de 13e eeuw. Hier is een pelgrimsrefuge gevestigd met 6 slaapplaatsen verdeeld over twee kamers. Vier bedden zijn al bezet door een groepje oudere Parijzenaars die de camino wandelend afleggen vanaf Bordeaux. We maken wat afspraken over het sleutelbeheer en het tijdstip van ontbijten.

Rond half 10 naar bed want we zijn best moe.

dag 19; 10 september

Posted on 12/9/2013 at 19:38 - 0 Comments - Post Comment - Link

Cadillac - Labouheyre

Afstand 84 km; cum 1504 km

Na een eenvoudig ontbijt in de chambre d'hote vertrekken we. Het is lekker weer, wel een stevige westenwind. Daar krijgen we later meer mee te maken. We fietsen eerst nog een stukje tussen de wijngaarden (Graves en Sauternes). Al na zo 'n 15 km zitten we in Les Landes en fietsen door de pijnboombossen. De dorpjes zijn hier erg dun gezaaid. In Moustey staat bij een oud kerkje een stenen paal met de informatie dat SDC nog 1000 km is. We hebben er dus al 2/3 van de reis op zitten. Zo'n 17 km voor onze eindbestemming Labouheyre fietsen we door kale vlakten. De harde westenwind staat pal voor. Rond half 6 zijn we bij de pelgrimsherberg, waar hostess Anni ons begeleidt naar de uiteindelijke slaapplek, zo'n 2 km verderop! We hebben het verblijf voor ons zelf. Ik fiets nog even terug naar het dorp voor wat etenswaren bij de supermarche.

Morgen richting Dax.

dag 18; 9 september

Posted on 9/9/2013 at 14:04 - 1 Comments - Post Comment - Link

Le Pizou - Cadillac

Afstand 68 km; cum 1420 km

Na een enorm uigebreid ontbijt bij de Franse gastheer en - dame vertrekken we richting Cadillac. Het is licht bewolkt maar met een flinke tegenwind. Na een tiental km's zitten we midden tussen de druivenvelden van de Bordeauxwijnen. Allerlei Chateaux-namen vliegen aan ons voorbij. In het dorpje St. Emilion is het erg druk. Hier zijn veel winkels die streekwijnen verkopen. Wij drinken er koffie. We ontmoeten al weer 2 Nederlanders op fiets. Zij fietsen naar Burgos en vandaar naar Sevilla. Overigens hebben we vanochtend afscheid genomen van de beide mannen die in dezelfde chambre d'hote verbleven (een huisarts en leraar Engels uit Heerlen resp. Vught). Het begint kort te regenen; jasje aan/jasje uit. Om half 5 zijn we in Cadillac bij de chambre d'hote. De komende dagen zullen we meer pelgrimsherbergen bezoeken wat vriendelijker is voor onze†portemonnaie. Morgen en overmorgen vlakke etappes door Les Landes. Een gelegenheid om wat meer km's te maken. Over 3 a 4 dagen zitten we in de pyreneeŽn;†Alors!

Het weer is een belangrijke factor gebleken. De heuvels of cols lukken wel. De kuiten worden dikker!

dag 17; 8 september

Posted on 8/9/2013 at 20:40 - 0 Comments - Post Comment - Link

ontmoetingen in Frankrijk

Ronsenac - Le Pizou

Afstand 65 km; cum 1352 km

Het regent zachtjes. Onze engelse gastheer komt het (uitgebreide) ontbijt brengen. We vertrekken om half 10. Rond 11 uur is het weer droog; de regenpakken uit. Het landschap is mooi, glooiend een beetje de Ardennen.††'s Middags zitten we al in de Perigord. Onderweg worden we ingehaald door twee Nederlanders. Ook op weg naar SDC. We wisselen onze ervaringen uit en maken foto's. Ons eigenlijke doel voor vandaag bereiken we niet omdat de telefoon van de pelgrimsherberg niet wordt opgenomen. Dan maar een chambre d'hote gehuurd! Zie daar, hier zijn ook de twee Nederlandse mannen. Gezamenlijk nuttigen we de uitstekende door†onze Franse gastvrouw bereidde maaltijd.

Vanavond weer wifi, dus de weblog maar weer bijwerken. Morgen fietsen we door wijngebieden van de Bordeaux-wijnen. Geleidelijk aan komen we in het Franse zuiden aan; en dan de PyreneeŽn en Spanje.