Vakantie op Sri Lanka

About Me

Op deze weblog houden we, voor zover dat mogelijk is, onze ervaringen bij van onze rondreis op Sri Lanka.
Home | Profile | Archives | Friends

donderdag 19 oktober - 13:19, 19/10/2006

Vandaag de foto's opgehaald. Toch een vreemd idee om nu naar de foto's te kijken en te weten dat het nu op sommige plaatsen zoals Dambulla en Galle de laatste paar dagen zeer onrustig is geweest. Buitenlandse zaken raad nu zelfs toeristen aan om niet meer in het westen en zuiden te komen als je er niet direct iets te zoeken hebt.

Hopenlijk hebben de vredesbesprekingen volgende week een positief resultaat en gaat het voor de bevolking niet uitdraaien op een burgeroorlog. Voor het toerisme is dit weer een gevoelige klap.

PS. De foto's zijn erg mooi geworden. Maar ja daar hebben de mensen daar niet veel aan.

zaterdag 23 september - 14:05, 27/9/2006

De bus om ons naar de luchthaven te brengen was zelfs een half uur eerder. Het is nog ruim anderhalf uur rijden naar het vliegveld. Gelukkig hebben we van Saskia haar vader vrijdag al een SMSje gekregen, waarin hij meldde dat het vliegtuig op tijd uit Nederland vertrokken was. Inderdaad konden we met een klein oponthoud op tijd vertrekken, er was alleen iets niet in orde met de catering. Wat bleek er waren niet voldoende maaltijden aan boord. Hennie kreeg dus niets. Een stewardes ging kijken of er nog iets te regelen was. Gelukkig was er nog een Star-klasse maaltijd over, zodat Hennie een heerlijk kipfilet kreeg in plaats van een onsmakelijke pastamaaltijd.

De terugvlucht verliep een stuk rustiger dan de heenreis. Om 2 uu's middags waren we weer thuis na een fantastische vakantie waarin we veel gezien en beleefd hebben. Jammer dat het weer voorbij is, maar gelukkig hebben we de foto's nog.

vrijdag 22 september - 11:05, 27/9/2006

Vandaag voor de eerste keer een rond/gele vlag op het strand. Dit betekent dat het toegestaan is in zee te zwemmen. Hennie heeft lekker in de golven gespeeld. De stroming is inderdaad erg sterk, alleen staat hij nu evenwijdig aan de kust. Je kan er bijna niet tegenin lopen.

De eekhoorntjes die in de tuin bij het hotel lopen worden steeds brutaler. Terwijl Hennie er een op de foto wilde zetten, die op zijn ligbed gekropen was, ging hij er bijna vandoor met een klein pannenkoekje die we juist aan het veroberen waren.

Vanavond na het eten nog eventjes naar bed geweest, om een uur vannacht staat de bus voor de deur die ons naar de luchthaven zal brengen.

donderdag 21 september - 12:02, 21/9/2006

Vandaag de eerste dag dat er bijna geen wolkje aan de lucht te zien was. Daarom was het wel gelijk Bloody Hot. Gelukkig was er wel een windje van zee. In de tuin staan de ligbedden tussen de palmbomen. Om te zorgen dat als je lekker een tukkie ligt te doen je geen kokos noot op je kokosnoot wil krijgen, moet er van tijd tot tijd de bloemen uit de boom gehaald worden. Vanochtend kwam ook daar weer een mannetje voor die als een aap de boom in klom om de bloem te verwijderen.

Dit was het enige spannende wat we vandaag hebben meegemaakt. Erg he.

Woensdag 20 september - 14:58, 20/9/2006

In het hotel worden 's avonds tientallen grote en kleine olielampjes aangestoken. De grote lijken een beetje op een gieter met twee tuiten en staan op een steel in de vijvers van het hotel. Een paar dagen geleden  hebben we al eens bij de receptie gevraagd of we zo'n lamp kunnen kopen. De receptie heeft ons in contact gebracht met Ajith. De man die 's avonds alle lampen aan het branden houdt. Hij vertelde ons dat ze gemaakt worden door de lokale smid. En dat hij er wel een voor ons kon laten maken. (we don't have but we can make) Vanochtend zou hij klaar zijn en om tien uur bezorgd worden. Hennie stond buiten te wachten maar geen olielamp. Na een kwartiertje kwam er een mannetje op zijn fiets de lamp brengen. Vanavond hebben we Ajith hartelijk bedankt en een fooitje gegeven. Hij wilde graag ons adres hebben. We hebben beloofd hem een paar foto's te sturen als de lamp bij ons thuis brandt.

dinsdag 19 september - 14:27, 19/9/2006

Vandag weer eens een luierdag. Vanmiddag begon de lucht helemaal dicht te trekken en er kwam een echt tropische regenbui. Iedereen vluchtte naar binnen. Op een gegeven moment liep er een hele grote varaan in de tuin. Tot commotie van vele. Vanavond gaan de Engelse waarschijnlijk weer uit hun dak. Gisteren was er al bingo en vanavond is er KARAOKE. Geweldig. Je kan hier zo'n oerklassieke engelse serie opnemen. Alle typetjes lopen hier rond. Je kan het zo gek niet bedenken of  ze zijn er. Zoals de hoofdrolspeelster van to the manor born. Ms. marple enz. Typisch Engels.

maandag 18 september - 12:23, 19/9/2006

De dag begonnen met een korte ochtendwandeling. We moeten een paar boodschapjes doen. Voor het hotel komen we Nanda tegen. Hij staat te wachten op mensen om weer een tour te maken. We hebben even lekker bijgekletst. Hij vondt het leuk ons weer te zien. En dat was wederzijds. Aan het eind van de middag gaan de strandverkoopsters kaarten. Hennie gaat eens kijken. Het lijkt erg op Amsterdams klaverjassen. Ze vroegen of hij mee wilde doen. Zo gezegd zo gedaan.

Met wat beginnersgeluk en een helpende hand van Indra, worden de eerste potjes gewonnen. De vrouwen hebben de grootste lol, dat zo'n witneusman met hen zit te kaarten.

zondag 17 september - 13:18, 18/9/2006

Hier op het strand weer van die vrouwen die kleding verkopen. Saskia heeft een paar omslagdoeken gekocht. We vragen of ze ook Dieselshirts verkopen. Geen probleem. We don't have but we can get. Even later komt Indra met Diesel, Billadong en Quicksilvershirts aan. We kopen er vier en weten nog wat van de prijs af te dingen. We moeten wel drieduizend roepies betalen! Door het hotel is vanavond een culturele avond met Srilankaanse dansgroep georganiseerd. De opbrengst van de kaartjes gaat naar het liefdadigheidsfonds voor de werknemers van het hotel. Betalen ze hier zo slecht? Het is een mengeling van moderne en klassieke dansen. Leuk om te zien.

Er zit later een slangenbezweerder in de lobby van het hotel. Hennie had het nog niet eerder gezien. Saskia vindt het maar dierenmishandeling. Er was ook nog een schitterende zonsondergang. Een paar mooie plaatjes geschoten.

zaterdag 16 september - 12:35, 17/9/2006

In het hotel denken ze maar steeds dat we vandaag weggaan. We blijven echt nog een week langer. De vorige dagen hoorden nog bij de rondreis. Deze week hebben we er nog extra aangeknoopt. Benieuwd hoe ze dit gaan oplossen. Na het ontbijt gelijk naar de receptie gegaan. Eerst denken ze nog dat we op excursie gaan. Toch kunnen we ze duidelijk maken dat we nog een week blijven. We moesten eerst uitchecken. De rekening betalen. Weer inchecken. Dit gaat net als andere dingen in Sri Lanka met een hoop papier gepaard. Blijkt dat we een andere kamer krijgen. Weer een standaard kamer. Voor de zekerheid toch maar even gaan kijken. Eigenlijk hebben we geen zin om weer te verhuizen. Deze kamer is veel beter. Prachtig uitzicht op zee en zelfs een tv en een minibar met koud bier en cola. Snel de spullen in de koffer gedaan en verhuisd. De rest van de dag weer lekker niks gedaan.

vrijdag 15 september - 12:30, 17/9/2006

Na weer een lekkere luierdag zijn we vanavond naar een optocht geweest in het naburige plaatsje Wadduwa. Dit uitstapje is georganiseerd door het hotel. In het plaatsje zijn vele versieringen met lichtjes het lijkt wel kerstmis. Met de bus worden we voor een kleine tribune afgezet. Lijkt speciaal gebouwd voor witneuzen. Wie is nu de bezienswaardigheid? De optocht is een bonte stoet van vuurdansers, versierde olifanten, steltlopers, jongleurs, Kandydansers en andere dansgroepen. Het is kleurrijk om te zien.

De tijd vliegt voorbij. Na de optocht proberen terug te komen naar het hotel maar de bus komt hopeloos vast te zitten in een menigte van mensen, tuktuks en brommers.Er zijn zeker wel een paar duizend mensen op de been. Dan te bedenken dat buitelandse zaken adviseert om samenscholingen te vermijden. Maar de sfeer blijft gezellig. Gelukkig stapt er een agent aan boord die ons uit het plaatsje loost.

donderdag 14 september - 12:28, 17/9/2006

Heerlijk luieren op een bedje in de zon met uizicht op zee. De zee is in deze tijd nog erg wild. Zwemmen wordt afgeraden. Het zwembad is een goed alternatief. Vanaf een uur of drie begint het te regenen. Dat is normaal in deze tijd van het jaar. Na een uurtje breekt de zon weer door.

woensdag 13 september - 13:15, 15/9/2006

De laatste etappe van de rondrit. Al vroeg weggegaan, want het is nog een lange tocht. Na een goed uur hebben we weer zicht op de Indische oceaan. Op een leuk klein strandje met palmbomen genieten we van het uitzicht op zee en een kopje thee. Je ziet hier alwel de eerste tekenen van de schade van de tsunami. Boten verwoest op de kant en in het restaurantje hangen foto's van na de ramp.

Na de thee door naar Galle. Een havenstad waar de Nederlanders in de tijd van de VOC een fort hebben gebouwd. In het fort staat ook nog een oude Nederlands hervormde kerk. Nanda zegt uit een geintje dat het van onze verre voorouders is. In de kerk een heleboel grafstenen. Een vreemd gezicht om op deze plaats Nederlandse teksten te kunnen lezen. Wat blijkt! Er ligt een Willem Valk begraven. Toch misschien nog een verre voorouder van Saskia. Als afscheid hebben we Nanda voor de lunch uitgenodigd. Saskia zit te genieten van haar Jumbo Prawns. Zo groot hebben we ze nog niet vaak gezien. Nanda en Hennie bestellen  Seerfish. Ook erg lekker. We zouden ook nog een bootsafari maken naar een eiland waar ze kaneel telen . In de buurt is de lucht zwart geworden en breekt er een wolkbreuk los. We besluiten om de safari te cancellen en door te rijden naar een opvangcentrum van zeeschildpadden. Hier broeden ze de eieren uit en zetten de jonge schildpadjes na drie dagen terug in de oceaan. Ook zien we nog een paar oudere schildpadden. Nog een paar kilometer en dan zit onze rondreis erop. kalatura!!! In het hotel nemen we afscheid van Nanda. We hebben hem bedankt voor alles. De kamer valt tegen. Na alle mooie hotels onderweg, is dit wel even een domper. Een kale kamer en een vuile vloer. Terug naar de receptie om een andere kamer te krijgen. Dat kan niet want alles is vol. Ze kunnen niks voor ons doen. Over een paar dagen nog maar eens proberen. Terug naar de kamer komen we de supervisor van de roomservice tegen. Hij begrijpt het probleem en zet direkt de jongens aan het werk. Als we na een kwartiertje terug komen hangen er schilderijen aan de muur en ruikt het weer lekker fris alleen de vloer mag nog wel wat schoner. Wat bleek de kamer was pas gewit dus alles was van de muur gehaald. We gaan eens lekker uitrusten na alle belevenissen van de afgelopen tijd.

dinsdag 12 september - 13:12, 14/9/2006

Eindelijk naar Ella. Gisteren stelden we voor om op onze vrije middag daar te gaan wandelen. Maar we wisten niet dat we daar vandaag zouden komen. Op het terras heb je een schitterend uitzicht op het dal. In de verte zie je de bergen overgaan in vlak land. We kunnen hier toch nog even lekker wandelen onder begeleiding van een plaatselijk gids. Een hond. Nanda pikt ons later langs de weg weer op. Even verder zijn we nog even gestopt bij een waterval. Hier kom je veel pottenbakkers tegen. Langs de kant van de weg maken ze met de hand aangedreven draaischijf allerlei potten. Alleen de bodem ontbreekt. De potten worden aan de onderkant dichtgeslagen met een stok. We kopen een paar kleine schaaltjes die gebruikt kunnen worden als olielampje. Het echte toeristenvoer. Bij Budurawagala in een open plek in het bos uitgehouwen beelden gezien. Weer een oude Boeddhatempel.Op het smalle weggetje hiernaar toe kwamen we langs een pre school. We zijn er even gestopt en het klasje op snoepjes getrakteerd. Saskia heeft nog een paar leuke foto's gemaakt van deze guitige kinderhoofdjes. Ook zij waren verrast om zichzelf terug te zien.

Vanmiddag gaan we nog een safari doen in het Udawlawe national park. Daarvoor nog even snel geluncht. nou ja snel. Het restaurantje was niet berekend op zo veel toeristen tegelijkertijd. Tomatensoep zou twintig minuten duren, dus je kon maar beter iets anders nemen. Voor een paar sandwiches en een kopje thee hoefde je maar ruim een uur te wachten . Maar ja het is vakantie. Bij het restaurant stapte we gelijk in de jeep. Weer veel olifanten gezien maar nu wel van erg dichtbij. Ook herten en we dachten een luipaard te zien. Maar het bleek een wild varken te zijn. Het lijkt er niet eens op. Jammer genoeg was het voor de krokodillen te koud. Het was namelijk weer eens gaan regenen. We hebben er maar een in het water gezien. Morgen is helaas de laatste dag van de rondreis.

maandag 11 september - 12:00, 14/9/2006

De streek rondom bandarawella staat bekend om zijn theeplantages. De beste thee groeit op tweeduizend meter hoogte. Hier vind je ook de lipton Seat van het bekende theemerk. De tocht van vanochtend gaat naar een bijgelegen plantage. Na een klim van twaalfhonderd naar tweeduizend meter uitgestapt bij st. Catherines division. Vanaf hier konden we lekker wandelen over de plantage. Beneden zie je Bandarawella liggen. We zitten boven de wolken die soms mistflarden over de plantage waaien. We komen een groep theepluksters tegen die even teatime hadden. Ze zijn wel verlegen om op de foto te gaan. Maar als ze zich zelf op Saskia's camera terug zien, hebben ze dikke pret.

After teatime weer aan het werk en wij lopen met ze mee. Eerst moet de geplukte thee gewogen worden.  Als alles in zakken is gestopt gaan ze weer plukken. We mogen weer met ze mee. Tussen de theeplanten kunnen we de mooiste foto's maken en de pluksters blijven maar verlegen lachen. De supervisor geeft ons zijn adres. Hij wil graag een paar van de foto's hebben. Twee uur later gaan we weer terug naar Banderawella. Nanda weet nog een leuke plek om te lunchen. Het Bandarawella hotel. Dit is een voormalig clubhouse van de eigenaren van de plantages. En is helemaal in Engelse stijl ingericht. De ober is zo enhtousiast over dit hotel, dat hij ons uitnodigd voor een rondleiding. Alles is nog in oorspronkelijk stijl: de lounge, de bar, zelfs de hotelkamers zijn ingericht met antieke bedden op seniorenhoogte. Een ouderwetse badkuip en telefoon maken het plaatje kompleet. Je ziet de plantagehouders hier gewoon zitten met hun dikke sigaren en een goed glas whiskey. Een heerlijke clubsandwich een kop thee en home made cookies hoorden er dan ook bij. De rest van de middag rustig aangedaan.

zondag 10 september - 13:23, 11/9/2006

Om half acht vertrokken. We moeten namelijk om 1 uur de trein halen en aangezien ze hier niet zo stipt rijden, in Nederland niet zoveel anders, moeten we op tijd op het station staan. Vanuit Kandy rijden we zo het groene bergland in. De heuvels zijn bedekt met theestruiken en hoewel het zondag is zien we ook al snel de eerste theeplukster. Zij poseerden gewillig voor de foto. In een theefabriek hebben we kunnen zien hoe binnen 1 dag van groene theebladeren thee wordt gemaakt. De thee die bij ons in zakjes verkocht wordt noemen ze hier stof en is een van de mindere kwaliteiten. Voor thuis lekker Broken Orange Packoe (BOP) gekocht. Ruim op tijd waren we op  het station. De trein was ruim een half uur te laat. Omdat we op tweeduizend meter hoogte zitten stonden we te vernikkelen van de kou. We hebben kaartjes voor de tweede klas. Er bestaat ook nog een derde klasse, maar dan moet je tussen kippen, geiten enz. zitten. Nanda zei dat we moesten rennen voor een zitplaats. Gelukkig kwam hij een bekende tegen op het station die voor ons eventueel een zitplaats kon regelen. Toen de trein stilstond, sprong hij, gevolgd door Nanda, de trein in en voordat wij het wisten hadden ze een aantal plaatsen versierd. De ruim twee uur durende treinreis, gaat door een adembenemend berglandschap met theeplantages, watervallen, bossen, kleine akkers en dorpjes. Omdat de spoorlijn op tweeduizend meter hoogste ligt, hebt je een schitterend uitzicht.

Op het station van Bandarawella stond Nanda ons weer op te wachten. Binnen een paar minuten waren we bij ons hotel waar we twee nachten blijven. Waarschijnlijk is het hotel helemaal vol, want als de bedienden onze koffers naar de kamer brengen, beginnen ze te lachen. Wat blijkt wij hebben de suite. Met een hemelbed en een badkamer met een bubbelbad. (kattenpislucht all included)

zaterdag 9 september - 13:16, 10/9/2006

Vroeg opgestaan om naar het olifantenopvanghuis is Pinnawela te gaan. Het regent pijpenstelen maar lieverlee wordt het droog. Eerst konden we de olifanten voeren met pinda's, daarna werden ze gevoerd met de fles. Een fles van 3/4 liter gaat in 1 teug naar binnen. Per dag krijgen ze 5 maal 7 flessen te drinken. Na het voeren mogen de circa 70 olifanten heerlijk badderen in de rivier. We zitten op de eerste rij om het schouwspel te zien. We hebben zelfs nog even mee geholpen om een olifant te wassen.

Dichtbij het opvanghuis was ook nog een klein museum. Hier konden we nog even een kort ritje op een olifant maken. Je krijgt wel een zere kont als je bovenop zijn ruggengraat zit. Terug naar Kandy, de botanische tuin bezocht. Vele mooie bloemen, planten en bomen gezien.In Kandy nog een paar mooie souvenirs gekocht. Voor Nanda een flesje Arrack gekocht. Een soort lokale cognac gebrouwen uit sap van de kokospalmbloem. Hij was er erg blij mee. Morgen naar theeplantages en twee uur met de trein door de bergen.

Vrijdag 8 september - 12:08, 9/9/2006

Uit Sirirya vertrokken naar Kandy. In Dambula een bezoek gebracht aan de tempelgrotten. Deze grotten zijn natuurlijk weer bovenop een berg. Je voelt het al aankomen. TRAPPEN LOPEN. In de grotten van ongeveer tweeduizend jaar oud zijn prachtige plafond- en wandschilderingen te zien. Ook weer Boeddahbeelden.

Daarna door naar een kruiden- en specerijentuin. Heerlijk al die geuren en smaken. Cacaodrank van pure cacaobonen geproefd. Hennie heeft nog een stevige massage ondergaan. In het winkeltje cacao, kuidenthee en een gezondheidssiroop gekocht. Als het goed is wordt je hier weer herboren van. Armer in ieder geval wel. Hoef je je daar geen zorgen meer over te maken. Dus geen stress, dus geen hoofdpijn.Ook een bezoek gebracht aan een klein batikfabriekje. Mooi om te zien hoe door puur handwerk de prachtige gekleurde stoffen gemaakt worden. Aan het eind van de middag een voorstelling van Kandydansers bijgewoond. Aan het eind van de voorstelling liepen een paar danser op hun blote voeten door het vuur. Of dit nog niet genoeg was voor vandaag zei Nanda dat we op moesten schieten. Hij ging ons in looppas voor. Wat bleek: de ceremonie in de Tempel van de Tand stond op het punt te beginnen. In deze tempel wordt de hoektand van Boeddah bewaard. Nanda had gezorg dat we vooraan stonden bij de zilveren deur waarachter in een kist de tand wordt bewaard. Toen de deur openging hadden we een prachtig uitzicht. Helaas weigerde het fototoestel. Daarna nog een rondleiding gemaakt door de tempel. Indrukwekkend om te zien dat al die mensen offers komen brengen. Terwijl op de achtergrond het geluid van trommels en fluiten is te horen. Dit waren weer genoeg indrukken voor vanavond. Vannacht rustig slapen zonder K...apen.

ps. Helaas geen biljonair geworden.

donderdag 7 september - 12:01, 9/9/2006

Vandaag een lekkere rustige dag. In de morgen de leeuwenrots beklommen. Dit waren weer vele trappen naar de tweehonder meter hoge top. Halverwege een aan de rots bevestigde wenteltrap in een kleine grot gekomen. Hier zijn de prachtige fresco's van de wolkenmeisjes te zien.

Op de top heb je een mooi uitzicht over de omgeving. Je kan het meer zien liggen waar we gisteren de olifanten hebben gezien. Van bovenaf heb je pas een idee hoe uitgestrekt de jungle is. Tussen de bomen is als een klein stipje het hotel te zien. Het is vandaag Poya een Boeddistische feestdag vanwege de volle maan. Op zulke dagen wordt er geen alcohol geschonken. Dan drinken we vanavond maar een illegaal geimporteerde whiskey.

PS. die k...apen gaan nog steeds tekeer op het dak. De hotel bedienden proberen ze zelfs met vuurwerk te verjagen.

woensdag 6 september - 11:47, 9/9/2006

Midden in de nacht opgeschrikt van de apen die over het dak renden.Vroeg vertrokken naar Polonnaruwa. Eerst naar de houtsnijfabriek. Prachtig om te zien hoe ze met de hand de meest mooie Boeddah-, Hindoe- of andere beelden maken. Een mooie Boeddah gekocht. Op naar de koningstad Polonnaruwa. De stad bestaat uit een groot aantal ruines en enkele Boeddahbeelden uitgehouwen in een rots.

Indrukwekkend om te zien. Aan een oud kunstmatig meer {tank} heerlijk tankfish gegeten. Deze tanks zie je veel op Sri Lanka. Als je over de dijk rijdt heeft het veel weg van een Hollands landschap. Alleen geen molens maar rijstvelden.'s Middag stond er een bezoek aan het Minneriya national park op het programma.Met een beetje geluk kunnen we olifanten zien. Een beetje geluk werd veel geluk. Boeddah gekocht!!! Tijdens de safari begon het te regenen en van alle kanten kwamen er olifanten. Het was maanden geleden dat het geregend had. De olifanten genoten hier verschrikkelijk van. De kleintje, net een week oud, maar ook de grote begonnen met elkaar te dollen. Een paar andere olifanten vonden die bezoekers maar niets. Twee andere jeeps werden aangevallen onder luid getrompetter door drie olifanten.Wij hadden hier veel lol om. In een van de jeeps zat een stel, die precies dezelfde rondreis maken als wij.Een eindje verder mochten we uit de jeep. Even later kwam ook het andere stel aan. Nanda zei:"what do we smell?" Waarop wij antwoorden: ANGSTZWEET! Het was toch wel spannend. Omdat we in het oosten zitten zijn er best wel veel controlles. Vooral bij de legerbasis. Daar werden we dan ook aangehouden. Ze zagen dat er twee witneuzen in de auto zaten en mochten weer doorrijden. De regen houdt nog steed niet op. Het onweert zelfs. Als het weerlicht kan je de Leeuwenrots zien. Tijdens het schrijven zitten er weer van die K...apen op het dak. Ik ken al drie soorten K...apen. Hopelijk houden ze zich vannacht rustig.

dinsdag 5 september - 13:36, 8/9/2006

Verder naar Sigiriya. Eerst gestopt in Mihintale. Bijna tweeduizend treden naar boven naar de temptel. Arme benen. Gelukkig is er een kortere weg maar het blijven nog steeds heel veel treden. Op deze plaats is het boeddisme op Sri Lanka begonnen.

Hennie heeft ook nog de steile Sila-rots bekommen als voorproefje op de Leeuwenrots. Van bovenaf een prachtig uitzicht over de omgeving. Weer in de auto door naar Ritigala. Bij een kraampje gestopt om onze dorst te lessen met een Kings coconut. Heerlijk fris.Nanda kocht gelijk een paar lootjes voor de loterij. Wij hebben er ook een paar gekocht.Morgen horen we of we biljoniar geworden zijn. Nanda wil dan wel de helft van de prijs. Bij het bezoek aan de bergen werden we gewaarschuwd voor beren en luipaarden. Saskia kreeg gelijk een mes van Nanda mee. Grapje. In de jungle waren weer veel ruines te zien en natuurlijk vele trappen. Ook hebben we Tricomalee gezien.We waren doorweekt van het zweet en hadden zeer moeie benen. "Tomorrow you have to  carry us." Een uitstekende lunch met heerlijke lokale curries vergoed veel. Tijdens het laatse stuk naar het hotel kwamen we langs een stenenbakker. De man maakte met zijn handen stenen van modder die later gebakken werden. Het gezin had drie kinderen die helemaal blij waren met een pen, ballon en een lollie. Zo zie je maar, dat mensen met weinig blij kunnen zijn. De rest van de dag heerlijk bij het zwembad gelegen met uitzicht op de Leeuwenrots. Morgen billioniar????? EN GEEN STEILE TRAPPEN MEER!!!

maandag 4 september - 11:26, 8/9/2006

Om half 8 vertrokken naar anudarapurah. Ja, na veel oefenen met Nanda kunnen we het bijna foutloos uitspreken. Onderweg in Cilaw gestopt bij een grote hindoetempel. Even wennen, voor het betreden moesten de schoenen uit. Dit is vandaag nog vele malen gebeurd.Voordat we de tempel betraden kregen we ook nog een rode stip op ons hoofd. In de tempel was er voldoende bedrijvigheid. In augustus en september zijn er volop ceremonies. Er werd muziek gemaakt en gebeden. Verder veel mooie gekleurde beelden en wandversieringen bewonderd.

Schoenen weer aan en natuurlijk weer een fooitje en weer in de auto. Onderweg nog even gestopt voor een kopje echte ceylonthee. Na een "sobere" lunch, een tafel vol met curries kwamen we om twee uur aan in Anudarapurah. Uitspreken gaat inderdaad steeds makkelijker, tot groot vermaak van Nanda. Na even gerust te hebben zijn we de oude stad gaan bezichtigen. hier zijn veel Boeddahtempels en Stupa's. Nanda heeft ons uitgelegd wat de kleuren van de boeddahvlag betekenen. Blauw: ogen, geel: huid, wit:tanden, rood: bloed en oranje staat voor kleding. Ook hier weer iedere keer onze schoenen uit zelfs zijn we een aantal malen gefoullieerd door militairen. Indrukwekkend om deze gebouwen van meer dan 2000 jaar oud te zien. Moe maar voldaan terug naar het hotel. Na een koud biertje ging Anudarudinges veel gemakkelijker over de lippen. Tip van Nanda.

zondag 3 september - 11:15, 6/9/2006

Vanochtend om negen uur opgehaald door Nanda voor een trip naar Negombo. We hebben een hele tijd langs een kanaal gereden, dat nog door de Hollanders is gegraven.

Onderweg de vismarkt bezocht. Wat een lucht!!! Veel vis gezien die werd gedroogd. Even verderop over de lokale zondagsmarkt gelopen. Leuk al die waren; groenten, fruit, kruiden kleren(zooi) enz. op de grond uitgestald te zien. Hierna zijn we een boottrip gaan maken. Eerst werden we met een kleinde veerpont naar de overkant van  het kanaal gebracht. Daarna met een kleine motorboot verder. Een prachttige omgeving. Mangrove, palmbomen, ijsvolgels, witte reigers en zelfs varanen. Het bijzondere is dat je vlak aan zee zit slechts een duinenrij scheidt het water van de zee. Op de weg terug nog even door Negombo gelopen maar daar was het veel te heet voor. Daarna bij het hotel maar gauw een duik in het zwembad genomen. Morgen vroeg naar Annapuradinges.

2 Comments | Post Comment

zaterdag 2 september - 11:12, 6/9/2006

Volledig brak om zeven uur 's ochtends in het hotel aangekomen. Onderweg maar twee checkpoints gezien. Na het ontbijt even aan het zwembad gelegen. Tussen de middag op de kamer toch maar een dutje gedaan. 's Middags uitgerust aan het zwembad. Vanavond stond BBQ op het menu.

In de tuin zagen we nog een Tamil-muis lopen. Deze was teherkennen aan zijn helmpje. Morgen onze eerste excursie met onze chauffeur/gids Nanda.

vrijdag 1 september - 09:07, 6/9/2006

Vandaag met bijna drie uur vertraging vertrokken uit amsterdam. Gelukkig onderweg nog wat achterstand ingelopen. Al hadden we wel last van een bumpy road onderweg. Tax Free nog whiskey gekocht tegen de torren. In het vliegtuig hoorden we dat we geen alcohol mochten invoeren. Wij als "domme" toeristen wisten natuurlijk van niks. Zonder problemen door de douane gekomen.

Klaar voor vertrek! - 20:09, 31/8/2006

Vandaag de koffers gepakt.

Als afscheid nog even op de koffie geweest bij Saskia haar vader. De laatste zaken thuis afgehandeld. Dus morgen kunnen we beginnen aan onze reis. Als alles goed is vertrekken we op 1 september 13.15 uur vanaf Schiphol en komen we op 2 september om 3.00 uur lokale tijd op Sri Lanka aan.

We zullen proberen deze weblog zo actueel mogelijk te houden maar dat is naturlijk afhankelijk van de internet voorzieningen op het eiland.

Geen bericht goed bericht zullen we maar zeggen!