Weblog maken?


MaakEenWebsite.nl (tip)
Totaal slechts 10 euro per maand incl. domeinnaam en gratis overzetten van uw bestaande weblog bij Bloggers.nl 100 MB ruimte
emailadres
Lees meer..... en bestel
Gratis geld verdienen met e-mails lezen? Meld je aan bij
Zinngeld, Surfrace, Qassa en Euroclix !

Op zoek naar God?

Stage blog 2011

Stageverslag week 8

14:00, 2/11/2011 .. 0 comments .. Link

Stageverslag week 8
Maandag 24 t/m vrijdag  28 oktober 2011

Maandag 24 oktober 2011
Vandaag moest ik mij helaas ziek melden op mijn stage. Gelukkig was dit niet een erg groot probleem.
Omdat ik op de 55 plus beurs in Haarlem al 4 uur teveel had gewerkt. En op de beurs van aankomende week ongeveer 6 uur teveel zal werken, is dit geen probleem voor mijn stageuren.

Dinsdag 25 oktober 2011
In verband met de 55 plusbeurs in Ahoy van aankomende week is vandaag mijn laatste dag op het kantoor. Ik heb cake en koekjes meegenomen om voor de laatste keer gezellig met mijn collega's te kletsen en afscheid te nemen. Ik heb veel positieve reacties van mijn collega's gekregen voor mijn werkzaamheden. Ze vonden het allemaal erg gezellig dat ik er was, en ze vinden het jammer dat ik wegga. Ook zijn ze blij met de werkzaamheden die ik heb verricht en heeft het sommige zeer goed geholpen.
Ik heb nog een beetje aan mijn rapport kunnen werken en hem nogmaals verstuurd naar mijn begeleider voor feedback. Deze feedback ga ik volgende week ophalen en dan hoop ik hem af te kunnen maken.
Aan het eind van de dag ben ik met een collega naar Ahoy gereden om de beurs op te bouwen. De bus met spullen voor de beurs was nog volgeladen van de beurs in Haarlem, dus hoefde hem alleen maar leeg te halen en onze stand in orde te maken. Deze laatste dag op het kantoor ging dus snel voorbij.

Woendag 26 oktober 2011
Dag 1 van de beurs in Ahoy. Deze beurs is eigenlijk precies hetzelfde als de 55 plus beurs in Haarlem. Klein en een andere doelgroep als bij de 50 plus beurs. De ledenaantallen die we per dag binnenhaalde waren te vergelijken met Haarlem, soms was het nog rustiger op deze beurs dus was het ledenaantal ook minder. Toch was het weer een leerzame beurs. Ik heb veel geleerd over het ''verkopen'' het is van belang bij de oudere dat je niet te aggresief verkoopt, dit schrikt ze af, ze zitten op hun oude dag vaak niet te wachten op een abbonement of andere verplichting. Het is belangrijk om eerst hun interesse naar MAX te achterhalen, wanneer zij dit erg leuk vinden en vaak kijken kan verteld worden dat het belangrijk is dat MAX gesteund wordt door leden zodat het kan blijven bestaan. Vaak vinden de ouderen dit erg belangrijk en willen zij toch lid worden.

Donderdag 27 oktober 2011
Weer een rustige maar gezellige dag op de beurs, rond de 35 nieuwe leden en een gezellige sfeer in de stand tussen de vrijwilligers, mijn collega en ik.

Vrijdag 28 oktober 2011
Vandaag had ik de leiding op de beurs. Ik had 3 vrijwilligers die kwamen helpen en die ik moest begeleiden en alles moest uitleggen. Het was erg leuk om dit te doen, en vooral fijn om te weten dat dit mij werd toevertrouwd. We hebben weer rond de 40 leden binnengehaald wat erg fijn is voor MAX. En er hing ook een gezellige sfeer tussen de vrijwilligers en mij. Ik heb het als erg leerzaam ervaren om de leiding te kunnen geven. Het is iets wat mij onwijs aantrekt en nu kon ik alvast wennen. Ook zijn er verschillende mensen naar mij toegekomen met vragen over MAX. De vrijwilligers verwezen die door naar mij en zo heb ik veel nieuwe contacten gelegd met andere standhouders of artiesten. Het was erg leuk voor mezelf om te merken dat ik al zoveel over MAX wist, ik kon overal antwoord op geven en wist precies waar ik het over had. Dat mag ook wel na 2 maanden, maar toch was het leuk voor mezelf om te zien. Ik vond het ook leerzaam deze nieuwe contacten te leggen en mijn zakelijke communicatie is weer wat opgeschroefd. Aan het einde van de dag heb ik weer een briefje achtergelaten met de to/do list voor de leiding van de volgende dag.

Dit was mijn laatste stagedag die ik erg leuk heb gevonden. Het was een leerzame afsluiting van 2 maanden. Ik heb woensdag nog een afspraak met mijn bedrijsbegeleider die mij feedback geeft aan de hand van het beoordelingsformulier, en de feedback voor mijn rapport.



Stageverslag week 7

13:50, 2/11/2011 .. 0 comments .. Link

Stageweek 7
Maandag 17 oktober tot vrijdag 21 oktober 2011


Maandag 17 oktober 2011

Vandaag heb ik mijn collega’s weer geholpen met verwerken van adreswijzigingen en facturen verwerken. Daarnaast heb ik ook gewerkt aan mijn organisatieanalyse en heb ik de telefoon soms opgenomen om men te woord te staan. Ik heb nog enkele Cd’s besteld voor de winkel en met een collega bedacht hoe we dit het beste op internet kunnen zetten zodat het goed verkoopt. Ook heb ik met hem gebrainstormd over andere mogelijke marketing ideeën en deze hebben wij een klein beetje uitgewerkt.

Dinsdag 18 oktober 2011
Vandaag heb ik van het Hoofd Strategie en Beleid, Fiona Arens als feedback gekregen dat mijn enquête niet is goed gekeurd. Fiona wilt liever niet dat er een enquête voor het personeel rond gaat, omdat zij vind dat dit teveel impact heeft op het personeel. Na dit soort vragen moet er iets gedaan worden met dit onderzoek, en dat wordt er dus niet gedaan(behalve dan dat het in mijn organisatieanalyse komt) Fiona vindt dat dit niet kan. En ik begrijp dit erg goed.
Ik heb met mijn bedrijfsbegeleider overlegd hoe ik dit ga aanpakken en we hebben een aantal opties bedacht. Wanneer ik nog geen reactie heb gehad van mijn stagebegeleider morgen dan bel ik meneer Richards, de stage coördinator.
Verder heb ik mijn feedback ontvangen over mijn organisatieanalyse van mijn bedrijfsbegeleider.
We hebben het samen doorgenomen en ik ben vervolgens aan de slag gegaan om weer verder te werken aan mijn analyse. Ook heb ik mijn collega’s op de verschillende afdelingen weer geholpen.

Woensdag 19 oktober 2011
Morgen begint de 55 plus Expo beurs. Vandaag ben ik dus vroeg begonnen met het helpen klaarzetten van alle spullen. Het is dit keer een kleine beurs maar de voorbereiding is altijd veel.
Uiteindelijk heb ik vandaag ook meneer Richards gebeld, ik heb met hem samen een oplossing bedacht en ga dit overleggen met mijn stagebegeleider.
Ik heb ook weer gewerkt aan mijn stageverslag en nog meer puntjes op de i gezet. (Ik ben veel te perfectionistisch geworden
J
) 

Donderdag 20 oktober 2011
Vandaag is de eerste dag op de 55 plus beurs in Haarlem. Het is een andere beurs als dat ik gewend was bij de 50 plus beurs. Dit is veel kleiner, en het heeft maar 2 zalen. Ook zijn de activiteiten van MAX veel kleiner. We werven alleen leden en doen de autoprijsvraag. De eerste dag hebben we rond de 43 nieuwe leden opgehaald. Dit is een groot verschil vergeleken met de 50 plusbeurs, waar we per dag ongeveer 300 nieuwe leden hadden. Maar voor deze kleine beurs is 43 toch nog best veel. Ook is het hier veel meer van belang om uit te leggen wat een lidmaatschap inhoudt. Er moeten betere ''verkoop''technieken worden toegepast. Want het publiek dat hier komt is al erg oud, ze komen uit bejaardentehuizen en zitten vaak niet te wachten op verplichtingen zoals lidmaatschappen. Door deze doelgroep op een rustige manier te benaderen, goed uit te leggen wat het lidmaatschap inhoudt en voornamelijk te benadrukken dat zij niet veel verplichtingen hebben naar MAX behalve het betalen van de 5,72 per jaar, zijn er toch nog een aantal lid geworden. Er zijn onder deze doelgroep ook veel positieve reacties naar MAX toe, wat ook erg leuk is om te horen.

Vrijdag 21 oktober 2011
Dag 2 op de beurs in Haarlem. Vandaag ongeveer 35 nieuwe leden binnengebracht. Weer een mooi aantal omdat de opkomst minimaal was. Toch heeft zo´n beurs wel veel gezelligheid. Je kletst met veel bezoekers die soms ook weer leuke tips hebben voor MAX. Ook is het uitleggen van de gang van zaken bij de vrijwilligers een leuke taak om te doen. Een beurs is erg gezellig en ook leerzaam. Ik heb met veel standhouders gepraat die hun eigen bedrijfje hadden of onderdeel zijn van een groot bedrijf. Zo heb ik veel geleerd over hoe zij hun klanten bijvoorbeeld aanspreken, en welke marketingtechnieken zij hiervoor gebruiken. Ook is de opbouw en het uiterlijk van een stand erg belangrijk. op een grote beurs is het wel belangrijker als een kleine beurs. Maar toch is het voor het publiek van belang. Het was weer een lange maar leuke dag op de beurs. Aan het eind van de dag heb ik een brief met puntjes wat er gedaan moet worden bij het opstarten van de beurs, achtergelaten voor de vrijwilligers van de volgende dag, zij weten zij wat er allemaal moet gebeuren.







Rapportage beoordelingsformulier week 8

10:26, 2/11/2011 .. 0 comments .. Link

Woendag 2 november 2011
Vandaag heb ik mijn  laatste beoordelingsgesprek gehad met Mechiel. Aan de hand van het beoordelingsformulier heeft hij feedback gegeven op mijn werkzaamheden van de afgelopen 2 maanden.

De punten die Mechiel mij heeft gegeven zijn bij veel vragen weer 4 en sommige en uitzonderingen van 5. Dit is dus al een erg goede beoordeling. Ten opzichte van de vorige beoordeling is er niet veel veranderd. Hij is nog steeds erg tevreden en op geen enkel punt ben ik achteruit gegaan. . Hij is nog steeds erg tevreden over mijn werkinstelling en mijn motivatie. Hij vindt dat ik ook de mogelijkheid heb om kritisch naar het bedrijf te kijken en het initiatief kan nemen om mijn mening hierover te vertellen, en eventueel met oplossingen te komen. Dit vond hij erg prettig. Zelf heb ik dit ook ervaren. Natuurlijk doe je zoiets niet vanaf het begin omdat je niet weet of deze feedback wel welkom is, maar wanneer ik suggesties of ideeen had kon ik deze gelukkig altijd kwijt, en vaak werd hier erg positief op gereageerd of werd er zelfs iets mee gedaan. Zo heb ik mij ook goed kunnen ontwikkelen in het bedrijf.
Ook vond Mechiel dat ik een erg flexibele werknemer was, hij vind het prettig dat ik het niet erg vond om langer door te werken of erg vroeg mijn bed uit te komen voor bijvoorbeeld de beurs.
En hij vond ook dat ik mijn verantwoordelijkheden ten opzichte van het bedrijf maar ook in mijn werkzaamheden serieus nam en goed deed. Hij kon mij vertrouwen en bijvoorbeeld een dag de leiding  geven op de beurs, en de leiding te laten nemen in de winkel op de 50 plus beurs.
Hij vind mijn betrokkenheid voor het bedrijf erg fijn, en hij vind me een goede teamspeler. Die erg goed meedenkt met het bedrijf maar het ook goed met iedereen kan vinden op de werkvloer en dat ik een positieve bijdrage heb geleverd aan de sfeer op de werkvloer.
De feedback van Mechiel is erg prettig om te horen, negatieve feedback was er eigenlijk niet. Ik kon me goed vinden in zijn feedback, en we waren het er beide over eens dat mijn leerdoelen zijn behaald in deze 2 maanden. Ik heb er hard aangewerkt deze leerdoelen te behalen maar ook de mogelijkheid vanuit MAX gekregen om deze te behalen. Ze hebben mij gesteund en de mogelijkheid gegeven mij te ontwikkelen waardoor het niet lastig was mijn leerdoelen te behalen.

Aan het eind van het gesprek stelde Mechiel voor of ik vaker wilde komen werken bij MAX. Ze kunnen mijn  hulp goed gebruiken op verschillende beurzen en wanneer het druk op het kantoor is. Ik krijg dus een contract vanuit MAX aangeboden wat natuurlijk een geweldige prestatie is.
Ik ben hier dan ook ontzettend blij mee en hoop veel voor MAX te kunnen gaan betekenen in de toekomst.
Het is een mooie afsluiting van een leuke en leerzame stage bij MAX!



Stageverslag week 6

08:30, 17/10/2011 .. 0 comments .. Link

Stageverslag week 6
Maandag 10 t/m 14 oktober 2011


Maandag 10 oktober 2011
Vandaag ben ik weer verder gegaan met mijn organisatieanalyse. Mijn enquête is volledig gemaakt en verstuurd, nu hopen op veel reacties van de personeelsleden. Ook heb ik mijn organisatieanalyse in het weekend laten nakijken door mensen buiten omroep MAX. Zo konden zij een oordeel geven of het makkelijk te lezen was, en of zij het begrepen na het lezen van mijn rapport. Het is nog niet af maar het concept is er al. Ik heb hem ook verstuurd naar mijn bedrijfsbegeleider, hij gaat er deze week naar kijken en gaat mij helpen met de puntjes op de i te zetten.
Daarnaast is er vandaag een nieuwe medewerker gekomen. Een collega gaat met zwangerschapsverlof en haar werkzaamheden moeten dus vervangen worden. Ik  heb de nieuwe collega een beetje geholpen met het uitleggen van de gang van zaken.
Daarnaast heb ik ook nog mijn overige collega’s geholpen met administratie verwerking. En nieuwe Cd’s uitgezocht voor de verkoop van de webwinkel.

Dinsdag 11 oktober 2011
Vandaag heb ik weer veel contact gehad met de platenmaatschappijen. Ik heb met enkele platenmaatschappijen gebeld om goede deals te maken voor inkoopprijzen. Ik heb weer 50 Cd’s van The Cats besteld en ook van L.A. The Voices. Deze komen ook optreden op de MAX Proms in december.
Ik heb ook met de platenmaatschappijen overlegd wat nog andere leuke opties zijn voor in de webwinkel. Het is wel lastig dit te bepalen, want er zitten veel regels en wetten in de Mediawet die het lastig maken. Maar ik heb toch een aantal leuke selecties kunnen maken. Na overleg met mijn bedrijfsbegeleider kan ik deze gaan bestellen!
Daarnaast zijn er weer nieuwe wijzigingen doorgevoerd door het externe bedrijf Precall. Dit zijn voornamelijk wijzigingen van bankrekeningnummers. Ik heb de huidige bankrekeningnummers van de leden aangepast in de nieuwe. Of acceptgiro over gezet in automatische incasso. Nu wordt de contributie van 2011 afgeschreven van de rekening van deze leden.
Wanneer de rekeningnummers weer niet bleken te kloppen of er nog adresgegevens misten heb ik de leden opgebeld om hen opnieuw de juiste gegevens te vragen.

Woensdag 12 oktober 2011

Vanochtend ben ik weer verder gegaan met het aanpassen van de gegevens die zijn doorgevoerd door Precall. Na dit te hebben gedaan ben ik samen met een collega alvast boodschappen bij de Sligro gaan halen. Deze boodschappen zijn voor de beurs die volgende week weer begint. Voor de vrijwilligers zijn er een aantal dingetjes nodig zoals, drinken, snacks en koffie. Daarna zijn we direct doorgereden naar een bejaardentehuis hier in Zoetermeer. In dit bejaardentehuis was vandaag de MAX Roadshow. Max Roadshow is een show die al een tijdje langs allerlei bejaardentehuizen in Nederland toert. Het is een leuke quiz en een aantal tv-fragmenten van vroeger. Ook komt er een oude zanger/zangeres optreden en die presenteert meestal de Roadshow. Dit keer was er eentje in Zoetermeer en wij moesten even gaan kijken of alles goed ging, en hoe het was om vervolgens verslag te geven aan mijn bedrijfsbegeleider. Het was erg leuk om dit te zien en een keer mee te maken. De meiden die dit organiseerde van MAX komen uit Hilversum en die heb ik de vorige keer ontmoet toen ik daar was, het was ook erg leuk om hen nog een keer te zien, en mee te maken hoe het allemaal in z’n werk gaat achter de schermen. Volgens mij vonden de bejaarden het erg leuk en hebben ze genoten van het spel en de filmpjes.
Hierna ben ik terug gegaan naar het kantoor en heb ik nog contact gehad met de platenmaatschappijen, mijn verslagen geschreven en mails bijgewerkt.

Donderdag 13 oktober 2011
Vandaag heb ik hard gewerkt aan mijn organisatieanalyse. Van een collega heb ik feedback gekregen op mijn financiële analyse en dit heb ik verwerkt in mijn rapport zodat ik dit deel ook kan afronden. Wanneer ik het nog niet begrijp neem ik telefonisch contact op met hem.
Ook heb ik hem zo goed mogelijk afgerond zodat ik hem kan opsturen naar mijn stagebegeleider.
Ook heb ik mijn collega’s weer geholpen op de verschillende afdelingen en heb ik weer geholpen met het voorbereiden van de beurs van volgende week./

Vrijdag 14 oktober 2011
Vandaag heb ik een dag vrij gekregen. Omdat ik meerdere uren had gewerkt op de 50 plus beurs heb ik hiervoor wat vrije uren teruggekregen, en vandaag had ik er voor gekozen vrij te nemen i.v.m. het schoolfeest van donderdag 13 oktober.

 

 



Stageverslag week 5

11:46, 7/10/2011 .. 0 comments .. Link

Stageverslag week 5
Maandag 3 t/m vrijdag oktober 2011


Maandag 3 oktober 2011
Vandaag heb ik de autoprijsvraag formulier gesorteerd en stapels van 100 gemaakt. Deze worden binnenkort opgehaald zodat ze verwerkt kunnen worden in een bestand. Ook ben ik begonnen aan de voorbereidingen voor mijn enquête die ik wil maken voor het personeel. Mijn bedrijfsbegeleider heeft me een beetje geholpen om een opzet te maken, zo kon hij ook doorgeven wat hij van belang vind. Na een aantal aantekeningen die ik heb kunnen maken tijdens dit overleg heb ik een opzet gemaakt voor de enquête. Deze laat ik eerst controleren bij mijn bedrijfsbegeleider en Fiona Arens, wanneer zij deze goedkeuren en eventueel nog verzoeken hebben doorgegeven ga ik deze via de mail sturen naar het personeel van MAX. Mijn bedrijfsbegeleider heeft ook aangeraden om dit via de mail te doen, omdat ik zo de meeste kans maak op reacties.
Hiernaast heb ik ook mijn rapport over de webwinkel besproken met mijn bedrijfsbegeleider en hebben we de bruikbare en niet bruikbare tips besproken. Hij was erg enthousiast over een aantal ideeën en wilt deze gaan gebruiken. De niet-bruikbare tips zijn financieel niet haalbaar, maar worden wel genoteerd voor in de toekomst.
Vanuit de beurs was er een stapel met klachten, adreswijzigingen, foute aanmeldingen etc. in een doos blijven liggen. Ik ben vandaag begonnen met het verwerken hiervan.

Dinsdag 4 oktober 2011
Vanochtend ben ik weer verder gegaan met het verwerken van de klachten, adreswijzigingen en foute aanmeldingen. Ik heb een stapel gemaakt die nog nagebeld moesten worden om bijvoorbeeld adresgegevens te vragen die niet leesbaar zijn of niet vermeld staan. Ook heb ik door goed zoeken via internet een aantal mensen toch kunnen opspeuren om ze uiteindelijk in het bestand te zetten. Vervolgens heb ik alle welkomstgeschenken geturfd om deze administratie ook goed bij te houden. Ook heb ik alle mensen die foute aanmeldingen hebben, en dus hebben opgenomen via het doorgegeven nummer een e-mail gestuurd om zo te hopen dat ik nog de juiste gegevens kan verkrijgen. Na het verwerken en bewerken van deze aanmeldingen, ben ik verder gegaan met het invoeren van leden. De stapel met nieuwe leden is bijna helemaal weg. Het is ook de bedoeling dat dit snel gebeurd omdat mensen dan natuurlijk sneller hun welkomstgeschenk krijgen. Met veel collega’s proberen we deze stapel zo snel mogelijk weg te werken. Dat ik hier op dit moment stage loop, en soms kan helpen met het verwerken,  helpt MAX dus enorm
J
Ook heb ik een collega van de marketingafdeling geholpen met het organiseren van de beurs die er weer aankomt in oktober. Het is erg leuk om dit allemaal door te nemen en te bedenken, voornamelijk omdat het zo definitief is, wanneer er een besluit wordt gemaakt. Een grote verantwoordelijkheid dus.

Woensdag 5 oktober 2011
Vandaag heb ik weer geholpen met het invoeren van leden. De laatste leden zijn nu verwerkt. Ook lach er nog een stapel met valse aanmeldingen. De gegevens van deze mensen klopt niet en zo hebben zij dus een gratis welkomstgeschenk gekregen zonder dat ze nu lid zijn. Ik heb deze grote stapel nogmaals onderzocht. Gelukkig heb ik de helft nog kunnen vinden via internet en uiteindelijk kunnen invoeren. Ook heb ik een aantal mensen gebeld om hun gegevens te vragen als ik ze niet op internet kon vinden. Vaak kreeg ik andere mensen aan de lijn die niets wisten over een beurs of MAX. Jammer dat sommige mensen valse gegevens opgeven om een cadeau te krijgen. Het welkomstgeschenk wat deze mensen dus wel hebben gekregen moet van de winst van de beurs af worden gehaald. Dit heb ik genoteerd en door gegeven aan de financiële afdeling zodat zij dit kunnen verwerken.
Daarnaast werkt MAX ook met leden werven leden. Een bestaand lid meld een nieuw lid aan en krijgt zelf ook een cadeautje naar keuze opgestuurd. Dit moet verwerkt worden in het ledenbestand onder een order. Hiervoor heb ik gister de rechten gekregen en kon ik deze leden dus invoeren en ervoor zorgen dat zij hun cadeau thuis opgestuurd krijgen.
Ook heb ik geholpen met het reorganiseren van het magazijn. Wanneer de beurzen straks weer beginnen moeten er weer allerlei spullen uit het magazijn mee naar de beurs. Dit heb ik samen met een aantal collega’s gedaan en het magazijn opgeruimd zodat dit straks goed kan en snel kan gebeuren.

 

Donderdag 6 oktober 2011
Vandaag heb ik veel gewerkt aan mijn organisatieanalyse. Ik heb mijn enquête zo goed als afgerond en ga deze maandag opsturen nadat die nogmaals is gecontroleerd door Fiona Arens en Jan Slagter. Naast het afmaken van deze enquête heb ik ook mijn externe analyse, een onderdeel van mijn opdracht, zo goed als afgerond. Volgende week ga ik hem bespreken met mijn bedrijfsbegeleider. Ik heb vandaag ook veel mail contact gehad met onder andere Fiona Arens om achter bepaalde gegevens te komen. Want soms viel het toch nog best wel tegen om informatie op internet te vinden.
Hiernaast heb ik ook mijn collega’s weer geholpen met het doorvoeren van bestellingen en leden werven leden. Ik heb 2 sollicitantes ontvangen en weer geholpen met het magazijn opruimen en alles zo sorteren dat het overzichtelijker wordt.
Ook ben ik door veel leden teruggemaild die ik gister had benaderd om hun gegevens door te geven. Dit is erg prettig want zo lopen we geen leden mis. En ik heb op de publieksservice ook weer geholpen met het telefoneren. Vaak bellen leden met vragen over televisieprogramma’s of radioprogramma’s. Dan moet ik ze doorverbinden of zelf het antwoord geven. Gelukkig leer ik als steeds meer en weet ik dus vaak zelf al antwoord te geven in plaats van hen door te verbinden.

Vrijdag 7 oktober 2011
Vandaag heb ik feedback gehad op mijn enquêtes en deze heb ik direct verbeterd. Ook heb ik met de personeelsafdeling van een extern bedrijf contact gehad voor eventuele tips voor mijn enquête. Hiervan heb ik ook informatie en tips gehad om mijn enquête nog wat beter te maken. Ik hoop dat ik na dit weer te laten controleren mijn enquête maandag kan opsturen. Dan heb ik nog genoeg tijd om hem in te voeren in SPSS en het te analyseren.
Ook ben ik nog even verder gegaan met de financiële analyses van MAX en heb ik contact gehad met de financiële directeur om mijn berekeningen te controleren. Volgende week ga ik of naar hem toe of heb ik telefonisch contact met hem over deze gegevens. 
Daarnaast heb ik mijn collega’s nog even geholpen met leden invoeren, bestellingen invoeren, leden mailen waarvan gegevens missen, en heb ik een korte vergadering gehad met een collega over het eventueel inkopen van een CD van Lenny Kuhr. Zij komt aanstaande maandag bij koffie MAX als gast van de dag. Nou lijkt het ons leuk om een CD van haar te kunnen aanbieden in webshop. Alleen is de inkoop van de CD €11,90 en de verkoop €18,00. Wanneer we ervoor kiezen de CD in te kopen, zal deze niet veel verkocht worden. Een aantal mensen zou eventueel interesse hebben maar omdat de marge eigenlijk maar €6,00 is, is dit niet erg veel als er maar 20 Cd’s ingekocht worden. Daarom hebben we besloten om de CD toch niet in te kopen, en mocht er maandag nou veel animo naar zijn, dan kunnen we er altijd nog voor kiezen. Ik heb al een platenmaatschappij achter de hand mochten we het toch willen inkopen.




Foto's

10:53, 30/9/2011 .. 0 comments .. Link

Het publiek op de 50plus beurs


CD's van Gloria Gaynor besteld bij platenmaatschappij Universal Music, op mijn naam!Cd's van Gloria Gaynor besteld bij platenmaatschappij Universal Music, op mijn naam:)

 

De MAXwinkel op de 50+ beurs

Met een collega op de voorkant van het magazine



Rapportage beoordelingsformulier week 4

09:41, 30/9/2011 .. 0 comments .. Link

Rapportage beoordelingsformulier week 4

Donderdag 29 september 2011 heeft mijn bedrijfsbegeleider het beoordelingsformulier ingevuld. Vrijwel op elke vraag heeft hij het cijfertje 4 (in ruime mate) omcirkelt en soms zelfs het cijfertje 5(goed). Dit was erg fijn om terug te zien. We hebben het formulier samen besproken en mijn begeleider gaf aan dat hij weinig negatieve dingen kon verzinnen. Hij was positief over mijn werkzaamheden en eigenlijk over het algemeen was hij erg positief. Hij vroeg ook aan mij hoe ik het vond verlopen. Ik kijk ook terug op een leuke afgelopen maand, ik heb al veel geleerd door het meekijken op verschillende afdelingen. En ik heb voornamelijk veel geleerd van de beurs, ik had een groot verantwoordelijkheidsgevoel en dat vond ik erg leuk maar ook leerzaam. Ik vind het ook leuk te zien hoe de werkzaamheden zijn na zo’n beurs. De verkoop moet verwerkt worden, de leden moeten verwerkt worden, er moeten weer nieuwe dingen besteld worden. Dit alles heb ik kunnen zien en vaak ook zelf gedaan. Dat maakt het erg leuk. Ook mijn collega’s vind ik erg gezellig en kan ik het goed mee vinden. Al met al kijk ik dus ook positief terug op mijn afgelopen eerste maand, en het is prettig een bevestiging hiervan te krijgen van mijn bedrijfsbegeleider.

Bij vraag 2f ‘Beschikt hij over doorzettingsvermogen’ heeft mijn begeleider de 5 omcirkelt. Het hebben van doorzettingsvermogen is een leerdoel van mij, ik vind zelf dat ik hierin al een hoop heb bereikt en nu ik deze bevestiging heb gekregen voelt dat erg goed.
Ook is bij de vraag ‘Hij neemt verantwoordelijkheid voor de afgesproken werkzaamheden’ is de 5 omcirkelt. Omdat ik veel verantwoordelijkheid heb gehad op de beurs is het mooi een terugkoppeling als deze te krijgen.
Ik werk nog steeds hard aan mijn leerdoel initiatief nemen, en ook het organiseren van mijn werk en het zakelijke communiceren wil ik beter ontwikkelen en het is mijn doel dat mijn begeleider de 5 kan omcirkelen. Er is dus nog een hoop waarin ik mij wil ontwikkelen, en ik heb ook afgesproken met mijn begeleider dat ik weer naar andere afdelingen ga kijken om hier ook wat van te leren.





Stageverslag week 4

09:20, 30/9/2011 .. 0 comments .. Link

Stageverslagen week 4
26 t/m 30 september 2011

Maandag 26 september 2011

Vandaag ben ik weer aan de slag gegaan met het invoeren van leden. Daar is iedereen momenteel op de afdeling mee bezig en ik kan dus goed een handje meehelpen. Hiernaast ben ik bezig geweest met het verder uitzoeken van eventuele Cd’s en Dvd’s voor op de webwinkel. Binnenkort ga ik samen met mijn bedrijfsleider in overleg over de webwinkel.
Ook heb ik een afspraak kunnen maken Fiona Arens. Woensdag 28 september om 10:00 heb ik een afspraak in haar kantoor in Hilversum. Ik ben vandaag dus ook bezig geweest met de voorbereiding hiervoor.
Ook heb ik weer contact gehad met de platenmaatschappijen. Ik heb nog een betere Cd gevonden en na overleg met mijn stagebegeleider heb ik deze besteld. De Cd’s van Rob de Nijs die ik vorige week heb besteld zijn vandaag binnen gekomen. Leuk om te zien dat mijn naam op het pakketje staat
J



Dinsdag 27 september 2011
Ook vandaag ben ik begonnen met het invoeren van de leden. Toen ik er een aantal had verwerkt heb ik een collega geholpen die het financiële deel van Omroep Max Zoetermeer regelt. Omroep Max stuurt naar een extern bedrijf gegevens van leden die nog contributie hebben openstaan. Dit bedrijf benadert de leden en vragen naar de reden waarom de contributie nog niet is overgemaakt. Vaak is dit omdat mensen het zijn vergeten, of omdat zij liever een acceptgiro willen ontvangen  in plaats  van een automatische incasso, of andersom. Ook zijn sommige mensen overleden en hebben ze dit nog niet doorgevoerd, of sommige willen gewoon liever niet meer lid zijn van Omroep Max. Al deze gegevens met nieuwe rekeningsnummers, adreswijzigingen, leden die uit het bestand verwijderd moeten worden etc. worden weer teruggestuurd naar Omroep Max zodat wij deze kunnen verwerken in het systeem en dat de contributie succesvol wordt betaald dit keer. Ik heb geholpen deze leden in het bestand te verwerken en nu hopen dat iedereen gewoon betaald. Ook ben ik bezig geweest met de voorbereiding voor morgen. Dan ga ik naar Fiona in Hilversum. Ik heb mijn vragen uitgeprint en heb me ingelezen in Fiona haar functie. Ik hoop dat ik morgen achter veel informatie kan komen en dus weer een stuk verder kan komen met mijn opdracht. 

Woensdag 28 september 2011
Vandaag had ik een afspraak met Fiona Arens, hoofd beleid en strategie. Ik had om 10:00 met haar een afspraak in Hilversum. In haar kantoor heb ik de mogelijkheid gekregen haar een aantal vragen te stellen over Omroep Max, het marketingbeleid, het commerciële beleid, het ondernemingsbeleid etc. Deze informatie heb ik niet makkelijk kunnen vinden in de jaarverslagen en beleidsplannen dus was dit een fijne manier om erachter te komen. Ik heb veel aantekeningen gemaakt en vaak doorgevraagd zodat ik zeker wist dat ik alle informatie had. Ik begrijp nu een stuk beter hoe Omroep Max in elkaar zit, is begonnen en aan welke regels en verantwoordelijkheden het zich moet houden. Na dit gesprek nodigde de financieel manager Raimond Duinkerken, waarmee ik al een aantal keer had gemaild voor financiële gegevens, mij uit in zijn kantoor. De kengetallen die ik al heb berekend had ik ook bij me en die hebben we samen even doorgenomen. Ook heeft hij mij uitgelegd waar ik nog missende informatie vandaan kon halen en hoe ik dit het beste kan berekenen. Wanneer ik alle kengetallen heb berekend en ik zie dat sommige marges niet overeenkomen met de verplichte marges voor een bedrijf ga ik nog een keer bij Raimond op bezoek zodat hij het kan toelichten en uitleggen. Vandaag heeft hij mij ook al  het een en ander uitgelegd over de financiële stromen in Omroep Max. Met een schrift vol informatie ben ik weer in de trein naar huis gestapt om vervolgens op mijn stage zoveel mogelijk uit te typen. Zo komt er steeds meer vorm in mijn verslagJ.

Donderdag 29 september 2011
Vandaag ben ik in een aparte ruimte op het werk gaan zitten, om aan mijn organisatieanalyse te werken. Ik heb mijn interviews verder uitgetypt en mijn verslag verder gemaakt. Ik ging apart zitten omdat ik me dan beter kon concentreren. Na dit even te hebben gedaan heb ik mijn collega’s weer geholpen zodat het werk wat sneller verloopt, bestellingen doorvoeren, leden invoeren, bedragen die nog openstaan in een bestand verwerken etc.
Vandaag heeft ook mijn bedrijfsbegeleider het beoordelingsformulier ingevuld. Ik heb deze met hem besproken. Ik vind dat het een erg goede positieve beoordeling was, en mijn bedrijfsbegeleider was ook erg positief en gaf aan niet veel negatieve dingen te kunnen bedenken. Dit is natuurlijk erg leuk om te horen, en voor mijn gevoel gaat het ook erg goed op stage. Fijn om die bevestiging te krijgen.

Vrijdag 30 september 2011
Vandaag heb ik mijn PVA eerst aangepast zoals mijn stagebegeleider had aangevraagd. Ik heb mijn wekelijkse verslagen bijgewerkt en heb een rapportage gemaakt van het beoordelingsformulier wat mijn bedrijfsbegeleider heeft ingevuld. Vandaag is mijn bedrijfsbegeleider niet op werk dus kan ik geen voortgangsgesprek met hem hebben, dit verplaats ik dus naar maandag. Hiernaast heb ik gebrainstormd over de enquête die ik onder de personeelsleden wil verdelen en heb ik verschillende collega’s weer geholpen.



Stageverslag week 3

15:03, 23/9/2011 .. 0 comments .. Link

Stageverslagen week 3
19 t/m 23 september 2011

Maandag 19 september
Vandaag mocht ik een dag vrij nemen van mijn bedrijfsbegeleider omdat ik ook in het weekend had gewerkt.

Dinsdag 20 september
Weer terug op het kantoor. Mijn stagebegeleider heeft taart gehaald omdat hij tevreden was met de beurs die zo goed is verlopen afgelopen week. We hebben de beurs kort  met elkaar geëvalueerd. ‘s Ochtends heb ik aan mijn organisatie analyse gezeten, ik heb deze week een hoop in te halen omdat ik vorige week geen moment eraan heb kunnen zitten. Vervolgens heb ik van alle nieuwe leden hun welkomstgeschenk geturfd op een turflijst. Dit waren er 1800, het was dus een grote klus. Dit moet gedaan worden zodat we de winst kunnen uitrekenen die de winkel heeft gedraaid. Samen met een collega heb ik dit gedaan. Het is de bedoeling dat al deze nieuwe leden ingevoerd worden, en zij in het bestand van Omroep Max staan. Dit zal ik de komende weken dan ook vaak moeten doen.

Woensdag 21 september
Vanochtend heb ik nog het laatste beetje nieuwe leden geturfd. Ook heb ik van mijn baas de opdracht gekregen platenmaatschappijen te zoeken die Cd’s van Gloria Gaynor en Rob de Nijs verkopen. Na een lange zoektocht heb ik leuke Cd’s gevonden en mag ik contact op nemen met de platenmaatschappijen en achterhalen hoeveel de inkoopprijs is als wij 50 Cd’s inkopen. Ook stel ik de vraag of ze wat informatie kunnen verzenden over de artiest en het album zodat wij dit op de webwinkel kunnen plaatsen.
Hiernaast heb ik mijn teveel gewerkte uren door de beurs genoteerd en verzonden naar mijn baas, zodat ik hiervoor op een moment vrije tijd kan nemen. 
In de middag ben ik begonnen met het invoeren van de nieuwe leden in het ledenbestand. Dit is een grote klus en we zijn dan ook met veel mensen van de afdeling hiermee bezig.
Naast het invoeren van de nieuwe leden heb ik ook contact gehad met de platenmaatschappij, in overleg met mijn bedrijfsbegeleider mag ik de Cd’s bestellen.

Donderdag 22 september
Vanochtend ben ik weer begonnen met het invoeren van de nieuwe leden. Ook heb ik wederom contact gehad met de platenmaatschappijen en heb ik de CD van Rob de Nijs besteld en de informatie wordt online gezet op de webshop. Een cd van Gloria Gaynor is lastig om te vinden, daarom heb ik contact met verschillende Nederlandse platenmaatschappijen om informatie binnen te halen. Er zijn wel een aantal aanbieders maar de inkoopprijs van deze Cd’s zijn erg hoog ten opzichte van de verkoopprijs die concurrenten hanteren. Daarom kan Omroep Max dus geen winst maken wanneer wij deze cd’s met hoge inkoopprijs inkopen. Ik ga dus verder met contacten zoeken die een Cd aanbieden en overleg telkens met mijn stagebegeleider voordat ik een beslissing maak. Ik vind het leuk deze taak te hebben gekregen, zo zie ik ook wat er gebeurd op de inkoop afdeling, en heeft het weer te maken met de webshop, wat ik als opdracht heb gekregen om deze te verbeteren.
Aan het eind van de dag heb ik ook weer uitverkochte bestellingen ingevoerd zodat deze mensen een e-mail kunnen ontvangen dat hun gekozen product is uitverkocht.

Vrijdag 23 september
Ik ben vandaag weer begonnen met het invoeren van een paar nieuwe leden. Daarnaast heb ik weer contact gehad met de platenmaatschappijen. Als het goed is heb ik een platenmaatschappij gevonden die een Cd aanbiedt met een inkoopprijs van €4,-. De verkoopprijs bij de concurrenten is €8,- dus zo kan Omroep Max precies de inkoopprijs terugkrijgen wanneer wij ook deze verkoopprijs hanteren. In overleg met mijn baas mag ik een order van 50 cd’s doorgeven aan dit bedrijf.
Ook ben ik bezig geweest met mijn organisatie analyse, ik heb verschillende vragen voorbereid voor mijn interview met Fiona Arends. Ik heb haar ook gemaild om een afspraak te maken voor volgende week, zodat ik haar kan interviewen en meer informatie kan krijgen voor mijn organisatieanalyse. In deze mail heb ik de vragen geplaatst die ik graag wil weten, zodat zij zich ook kan voorbereiden. De informatie die ik door middel van deskresearch kan opzoeken heb ik vandaag gedaan en zover mogelijk geprobeerd te maken. Mijn leerdoel ‘Het zelfstandig maken van een organisatieanalyse’ vind ik nog steeds erg lastig. Ik merk dat veel informatie lastig is om te vinden en weet niet zeker of ik wel de juiste dingen noteer, het is lastig dat ik dit niet kan overleggen met mijn mede projectleden. Wel leer ik er veel van door het alleen te doen.



Stageverslag week 2

11:31, 20/9/2011 .. 0 comments .. Link

Stageverslag week 2
Maandag 12 september t/m zaterdag 18 september

I.V.M. De 50 plusbeurs van de afgelopen week heb ik lange dagen gemaakt en was ik niet veel thuis of op kantoor, vandaar dat mijn verslagen iets vertraagd zijn. Ik hoop dat dit geen probleem is

Maandag 12 september 2011
Deze week is de 50 plus beurs in de jaarbeurs in Utrecht. Omroep Max is erg groot op de beurs. Het heeft een groot terras met podium waar verschillende artiesten optreden, zoals Dana Winner, Ben Cramer, The New Classic Quartet en Micheal van Hoorne, naast deze artiesten kwamen ook presentatoren/presentatrices van programma’s van Omroep Max zoals Jan Slagter, Myrna Goossen, Tineke de Nooij, Henk Mouwe, Leonie Sazias en Erica Terpstra.
Naast het podium van Omroep Max is er een ledenwerf balie waar vrijwilligers van Omroep Max hun best doen om leden te werven. Ook is er de Max winkel, waar verschillende dvd’s, cd’s, boeken en spellen te koop zijn die ook verkrijgbaar zijn in de Max webshop. Deze periode heeft Max ook een actie om een auto te winnen. De bezoekers kunnen een formulier invullen met hun gegevens en moeten de vraag ‘Noem 2 programma’s van Omroep Max’ beantwoorden door middel van 2 antwoorden te geven. De auto die je hiermee kan winnen stond ook op de beurs met balies erbij waarop deze formulieren lagen en promotiewerknemers waren van de auto’s die de mensen vertelden wat ze moesten doen. Op maandag begonnen we met het opbouwen, we waren met zijn vieren dus het was een lange dag. Alles wat ik zojuist heb opgenoemd moest worden opgebouwd en voorbereid moest worden voor de volgende dag.

Dinsdag 13 september 2011
De beurs is begonnen.‘s Ochtends kregen we een briefing met alle vrijwilligers erbij die vaker bij Omroep Max helpen op verschillende evenementen. Deze vrijwilligers zijn allemaal 50 plus, zodat ze goed bij de doelgroep passen. In deze briefing werd de gang van zaken uitgelegd en zijn we ingedeeld op de verschillende activiteiten. Vanaf dag 1 ben ik ingedeeld in de Max winkel, ik bewaakte de kassa en moest op een prijslijst alles af turfen wat verkocht wordt. Ik zorgde ervoor dat de voorraad van de producten die verkocht werden op en onder de balie werd bijgehouden en zorgden ervoor dat de winkel er nog aantrekkelijk uitzag. De vrijwilligers die mij hielpen in de winkel gaven aan mij door wat ze hadden verkocht en gaven mij het geld, het wisselgeld gaf ik dan weer terug en turfde vervolgens het product af. Dit was een drukke en volle dag. We stonden met weinig bemanning bij de winkel terwijl de beurs ontzettend druk was, het was dus een beetje een chaos. Het was hard werken maar wel erg leerzaam om te doen, ook omdat het voelde dat ik best een grote verantwoordelijkheid had. Aan het eind van de dag zorgde ik dat de winkel weer goed bevoorraad was en maakte ik een lijstje voor mijn baas met de producten die op waren en dus weer vanuit Zoetermeer meegenomen moesten worden voor de volgende dag. Ik bracht de kassa weg en samen met mijn baas en een andere collega borg ik deze op.
Op deze dag hadden we rond de 400 nieuwe leden gekregen, vergeleken met de vorige jaren is dit erg goed. Ook de verkoop van de winkel is erg goed verlopen. Ik vind dat ik mijn leerdoel initiatief tonen weer goed hebt ontwikkeld. Ik nam al gauw de rol om een verantwoordelijkheid te hebben in de winkel en heb geprobeerd mij als stagiaire naast alle vrijwilligers goed te laten zien. Voor mijn gevoel is dit goed gelukt.

Woensdag 14 september 2011
Op deze dagen was het weer vroeg verzamelen en kreeg ik weer als taak om voor de kassa en de prijslijst te zorgen in de kassa. Het was weer een chaotische dag en het was weer erg druk. Het was hard werken maar wel erg gezellig en leerzaam. Vandaag liep het alleen minder lekker in de groep met vrijwilligers. Er waren wat onenigheden tussen de vrijwilligers, ook bij mij in de winkel. Het was lastig om hier mee om te gaan want hierdoor nam de sfeer af, en vonden vrijwilligers het niet meer leuk om te werken. Ook waren afspraken niet duidelijk genoeg voor iedereen. Er waren fouten gemaakt bij de turflijst toen ik met pauze was, en dit zorgde ervoor dat de administratie van de verkoop erg verwarrend was. Dit vond ik lastig, omdat ik voor mijn gevoel, naast de briefing van die ochtend, ook nog eens voordat ik met pauze ging goed genoeg had gecommuniceerd wat de bedoeling precies was met de turflijst, en toch ging het mis. Dit vond ik erg vervelend en was een leerpunt voor mijn eigen communicatie, maar ook voor de coördinators en de vrijwilligers. Het liet mij zien dat het behouden van de sfeer en een goede communicatie erg belangrijk zijn in een grote groep mensen. Ook moet je vrijwilligers anders benaderen dan werknemers, zij doen dit vrijwillig en dat moet altijd duidelijk blijven voor de coördinatoren en werknemers. Na gepraat te hebben met elkaar en met de coördinator van de vrijwilligers verliep het allemaal weer een stuk beter en keerde de gezelligheid weer terug.
Deze dag hebben we ook weer rond de 300 leden binnengehaald. Nog steeds lopen we ver voor met het nieuwe ledenaantal ten opzichte van de beurs vorig jaar. Ook de verkoop in de winkel verliep weer erg goed, ik had weer een lange lijst met producten aan mijn baas gegeven zodat hij deze weer mee kon nemen voor de volgende dag. Aan het eind van deze lange dag merkte ik hoe vermoeiend dit was en was ik zo moe dat ik bijna lopend in slaap viel.

Donderdag 15 september 2011

De volgende dag op de beurs. Weer kreeg ik de verantwoordelijkheid over de winkel. Dit keer was het een goede dag. Het was rustiger op de beurs dus een stuk overzichtelijker in de winkel, ook was de groep vrijwilligers deze dag erg leuk en verging de samenwerking erg goed, dit kwam ook door de leerpunten van de dag hiervoor. Ik heb een tijdje bij de ledenwerving gestaan en dit vond ik ook erg leuk om te doen, hoewel het verkopen van producten mij meer ligt als het werven van leden vond ik het toch leerzaam om te doen, sommige vrijwilligers zijn hier ook erg goed in en was het dus leuk om van hun te leren. Deze dag hadden we ook weer veel leden binnengehaald en de verkoop was ook weer goed verlopen, weer een lange lijst met producten die gehaald moesten worden voor de volgende dag. Omdat ik de volgende dag niet naar de beurs hoefde heb ik de winkel zo georganiseerd dat alles duidelijk was voor de vrijwilligers die de dag erna kwamen.  

Vrijdag 16 september 2011
In verband met de 80e verjaardag van mijn Oma, en een surprise party die we voor haar hebben georganiseerd heb ik vandaag een dag vrij gekregen. Dit mocht van mijn bedrijfsbegeleider omdat ik zaterdag en zondag ook moet werken op de beurs.

Zaterdag 17 september 2011
Vandaag was ik weer vroeg op de beurs, weer kreeg ik de verantwoordelijkheid van de winkel. Dit keer ging het ook erg goed, het was vandaag erg rustig op de beurs, dit was wel erg jammer want aan de drukte was ik toch wel een beetje gaan wennen. Toch hadden we nog 260 nieuwe leden binnengehaald en aardig veel verkocht. Voor Omroep Max was het dus weer een goede dag.

Zondag 18 september 2011
De laatste dag op de beurs. Vandaag was de rustigste dag van de beurs, er zijn niet heel erg veel leden binnengehaald en de verkoop was ook een stuk minder. Wel was het erg gezellig met alle vrijwilligers waarvan ik sommige ook goed had leren kennen. Rond een uur of 4 konden we al beginnen met het volladen van de bus met dozen die in het berghok stonden backstage. En rond half 6 konden we ook de winkel, ledenwerf balie en de balies van de auto’s leeghalen. We waren met een grote groep en dus ging het erg snel. Toen de bus vol zat en het deel van Omroep Max op de beurs zo goed als leeg was konden we allemaal naar huis.

Ik heb de beurs als erg leuk en leerzaam ervaren. De verantwoordelijkheid van de winkel gaf mij de kans initiatief te tonen en heb ik een klein beetje kunnen leiding geven in de winkel, dit is erg goed voor mijn ontwikkeling in mijn opleiding. Ook heb ik mijn leerdoel doorzettingsvermogen kunnen ontwikkelen. Het waren erg lange dagen op de beurs, ik stond erg vroeg op en was vaak laat thuis, en vooral de eerste dagen was het overdag hard werken. Toch vind ik het onwijs leuk om zo hard bezig te zijn met een leuke groep mensen.



Voortgangsgesprekken met bedrijfsbegeleider

13:47, 12/9/2011 .. 0 comments .. Link
Week 1
5 september t/m 9 september 2011

Ik heb op vrijdag 9 september 2011 een gesprek gehad met mijn bedrijfsbegeleider Mechiel Blokland. We hebben mijn werkzaamheden bij Omroep Max van de afgelopen week besproken. Hij vond het lastig een oordeel te geven omdat ik er pas net werk, en ik dus nog moeilijk mijn leerdoelen hebben kunnen nastreven. Toch is hij wel tevreden over het werk dat ik heb verricht. Ik heb een aantal ideeën gegeven voor de webwinkel, dat was mijn opdracht die ik vanuit Omroep Max kreeg. Hij was erg enthousiast over dit onderzoek. Wanneer de beurs is afgelopen wilt hij een afspraak gaan maken met de persoon die de webwinkel maakt om mijn ideeën voor te leggen en het eventueel aan te passen. Ook was hij erg enthousiast over een idee die ik had voor de marketing van de webwinkel. Wanneer de beurs is afgelopen mag ik contacten gaan zoeken die dit idee kunnen gaan realiseren. Dat is natuurlijk een groot compliment en ik  hoop dat het dan ook echt gaat gebeuren. Daarnaast vindt hij het prettig dat ik de verschillende collega’s heb kunnen helpen en hier dus ook iets van heb kunnen leren. Al met al was hij tevreden over mijn werkzaamheden van de eerste week.

Week 2
12 t/m 16 september 2011
Ik heb op dinsdag 20 september 2011 een tweede voortgangsgesprek gehad met mijn bedrijfsbegeleider. Dit keer hebben we de beurs van afgelopen week besproken. Mechiel was erg tevreden en positief over mijn werkzaamheden op de beurs. Ik heb in de winkel van Omroep Max een beetje de leiding genomen ten opzichte van de vrijwilligers en de voorraad in de winkel. Mechiel vond het erg fijn dat ik dit had gedaan, hij vond dat ik goed leiding had gegeven en een structuur in de winkel had gehouden, waardoor hij zelf minder omkijken ernaar had. Dit was erg fijn om te horen. Ik vind het een grote uitdaging, vooral toen de eerste 2 dagen erg chaotisch waren, was ik soms even het spoor bijster en voelde het alsof ik een beetje in het diepe werd gegooid. Volgens Mechiel waren deze 2 dagen ook erg chaotisch voor iedereen, en lag het dus niet aan mij. En was hij erg tevreden over hoe ik deze chaotische drukte had opgevangen. Dit vond ik ook wel prettig om te horen. Over mijn leerdoel initiatief nemen was Mechiel ook enthousiast. Hij vond echt dat ik initiatief had genomen in de winkel en dat dit erg goed was verlopen.
Verder is hij ook nog steeds tevreden over mijn werkzaamheden op kantoor, en geeft hij mij graag toegang om te onderhandelen met de platenmaatschappijen over de Cd’s die ik moet inkopen.
De feedback die ik heb ontvangen vond ik erg prettig. Een leerpunt voor mijzelf is dat ik graag beter wil om kunnen gaan met stress en andere invloeden. Op de 2 eerste dagen van de beurs was het chaotisch, druk, we hadden weinig bemanning en waren er problemen tussen de vrijwilligers. Ik werd hierdoor ook gestrest en was aan het eind van de dag helemaal gesloopt. Ik zou graag willen leren hier goed mee om te kunnen gaan.

Week 3
19 t/m 23 september
Op vrijdag 23 september 2011 heb ik mijn derde voortgangsgesprek gehad met Mechiel. Dit keer was hij weer tevreden over mijn werkzaamheden. We hebben samen nog eens naar mijn leerdoelen gekeken en de gegeven competenties van HRO. Tot nu toe heb ik al veel geleerd en besteed ik veel aandacht aan het behalen van mijn leerdoelen.
Naarmate de weken heb ik nog een leerdoel voor mezelf opgesteld: Een goede balans vinden wat betreft het zakelijk benaderen van bedrijven. Ik heb het namelijk altijd lastig gevonden zakelijk te communiceren. Nu ik veel contact heb met andere bedrijven zoals platenmaatschappijen ben ik soms onzeker over mijn e-mails. Van Mechiel krijg ik vaak als feedback dat ik tegen sommige bedrijven niet zo formeel hoef te doen en dat de communicatie tussen Omroep Max en dat bedrijf erg informeel is. Hij heeft in het gesprek aangegeven dat ik daar beter een balans in moet vinden. Ik vind het fijn deze feedback te krijgen, voornamelijk omdat het ook een leerdoel voor mij is. Ik ga hier nu beter op letten, ik weet nu welke bedrijven een goede informele band met Omroep Max hebben en van welke bedrijven ik het nog niet weet overleg ik dit eerst met mijn collega’s. Wanneer het een formele mail moet zijn laat ik hem controleren door een collega’s en deze feedback noteer ik dan weer zodat ik er de volgende keer weer op kan letten. Vanaf volgende week gaat Mechiel ook mijn verslagen voor de organisatieanalyse controleren op juistheid.


Week 4
26 t/m 30 september 2011
Op maandag 3 oktober 2011 heb ik weer een voortgangsgesprek gehad met mijn bedrijfsbegeleider om week 4 te evalueren. Mechiel is nog steeds erg tevreden over mijn werkzaamheden. Hij vindt voornamelijk de inzet die ik heb en mijn interesse voor MAX erg goed. Ook hebben we vandaag mijn onderzoeken voor de webwinkel uitgebreid besproken en daar was hij ook erg tevreden over, er zaten veel bruikbare tips in die Mechiel graag wilt overleggen met het personeel dat hierover gaat, om ze vervolgens uit te werken. Helaas zaten er ook wat ideeen tussen die financieel niet mogelijk zijn, maar wellicht voor de toekomst, wanneer MAX meer omzet heeft kan dit wel mogelijk zijn.
Ook vroeg Mechiel of ik het nog leuk vond en of ik het naar mijn zin had op de stage. Ik heb het reuze naar me zin, en ik leer voornamelijk ook erg veel. Ik heb aangegeven dat het me leuk lijkt om mee te gaan naar het personeel dat over de webwinkel gaat, en of ik een dag mee mag draaien in de studio’s van MAX. Dit leek Mechiel ook een leuk idee, en we hebben hierover wat afspraken gemaakt.

Week 5
3 t/m 7 oktober 2011
Ook deze week heb ik weer een goed voortgangsgesprek gehad. Mechiel is nog steeds erg tevreden en laat mij meer regelen met de platenmaatschappijen, ik mag nu meer zelf beslissen en hoef niet eerg goedkeuring aan hem te vragen. Dit is erg leuk voor mij om te doen.

Week 6
10 t/m 14 oktober 2011
Mechiel vindt het erg prettig dat ik aanbied collega's te helpen op de werkvloer. Hierdoor krijg ik veel te weten over de werkzaamheden maar het is natuurlijk ook handig en hierdoor verlopen de werkzaamheden sneller. Hij heeft weer een blik geworpen op mijn rapport en is hier erg tevreden over, uitgebreide feedback hierop zal ik volgende week ontvangen zodat ik verder kan gaan met mijn rapport.

Week 7
17 t/m 21 oktober 2011
Deze week was de 55 plus expo beurs in Haarlem. Ik heb veel geholpen met de voorbereiding en samen met een collega had ik de leiding op de beurs. Mechiel was er zelf namelijk niet bij. Hij is erg tevreden met de werkzaamheden die wij daar hebben verricht en vindt het prettig dat ik zo betrokken ben bij het bedrijf, en mij flexibel opstel in dit soort tijden.

Week 8
24 t/m 28 oktober 2011
Mijn laatste week stage. De 55 expo beurs in Ahoy is deze week op gang gekomen en hierbij heb ik ook weer geholpen met voorbereidingen wat erg prettig is voor Mechiel. Mechiel vond het dan ook geen probleem mij 1 dag de leiding te geven op de beurs. Hij vond het prettig dat hij dit kon doen en vertrouwde op mijn werkzaamheden. Dit is natuurlijk erg fijn om te horen.

Week 9
31 oktober t/m 4 november
Mijn stageperiode is afgelopen. Ik ben deze week alleen op woensdag naar het kantoor gekomen om laatste feedback te ontvangen op mijn  rapport, zodat ik deze vandaag nog kan afronden. Ook hebben we het laatste beoordelingsformulier besproken (zie rapportage beoordelingsformulier week 8) en het allerbelangrijkst: ik heb een contract aangeboden gekregen van MAX. Als dit geen goede feedback en afsluiting is....



Plan van Aanpak + Leerdoelen

09:16, 9/9/2011 .. 0 comments .. Link

Stage jaar 2
Plan van Aanpak

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Naam:                                    Sheryl Tanis
Studentnummer:                   0839666

Opleiding:                             Small Business en Retailmanagement
Stagebegeleider school:     Mevrouw van Beuningen

Stagebedrijf:                                     Omroep Max
Bedrijfsbegeleider:              Mechiel Blokland


9 september 2011

 

Inhoudsopgave

1. Inhoud van de opdracht                                                                        

1.1 Situatieschets                                                                                                             

1.2 Probleemstelling                                                                                             

1.3 Deelvragen
            1.3.1 Interne analyse
            1.3.2 Externe analyse                                                                                                       

1.4 Doelstelling                                                                              

1.5 Stageopdracht                                                                                                            

1.6 Leerdoelen                                                                                         

1.7 Methodes van dataverzameling
1.8 Deliverables
1.9 Criteria eindresultaat

                                                                                                                     

2. Beheer van de opdracht                                                                         

2.1 Begroting           
2.2 Risicoanalyse                                                                           

2.3 Planning
2.4 Literatuurlijst                                                     

    

 1.  Inhoud van de opdracht

1.1 Situatieschets
In het tweede jaar van de opleiding Small Business en Retail Management is het de bedoeling dat er een stage wordt gevolgd. Dit
vindt plaats in de eerste periode van het jaar en duurt 8 weken, vijf dagen per week. De exacte periode loopt van 5 september tot 4 november 2011.

Het bedrijf waarvoor ik heb gekozen is Omroep Max. Een publieke omroep vereniging voor 50 plussers met vandaag de dag ongeveer 245.000 leden. Een Omroep die bekend is van televisie en radioprogramma’s, een internetsite met webshop, een tijdschrift en verschillende evenementen en activiteiten voor de leden.


1.2 Probleemstelling
Past de huidige organisatievorm van Omroepvereniging MAX bij de te realiseren strategische bedrijfsdoelstellingen?


1.3 Deelvragen

1.3.1 Interne analyse
Wat voor bedrijf is het?
      Wat is de structuur?
      Wat is de strategie van het bedrijf?
      Wat is de cultuur van het bedrijf?
      Hoe is de wijze van leidinggeven?
      Wat is het type management in het bedrijf?
      Wat is de missie van het bedrijf?
Wat is het marketing beleid?
Wat is het commerciële beleid?
Wat is het financiële beleid?
Wat is het ondernemingsbeleid?
Wie zijn de stakeholders?
Wat is het beleid ten opzichte van het personeel?

1.3.2 Externe analyse
In welke bedrijfstak opereert het bedrijf?
Wat zijn de directe concurrenten?
Wat zijn de indirecte concurrenten?
Wat zijn de bedreigingen voor het bedrijf
Wat zijn de kansen voor het bedrijf?


1.4 Doelstelling
Het schrijven van een organisatieanalyse van Omroepvereniging MAX die door het maken van een interne en externe analyse de vraag beantwoord of de huidige organisatievorm van het bedrijf past bij de te realiseren strategische bedrijfsdoelstellingen, dit alles wordt gemaakt in een tijdsbestek van 8 weken, 5 dagen in de week 8 uur per dag.

1.5 Stage opdracht
Als stage opdracht heb ik gekozen voor de organisatieanalyse.
Deze opdracht moet voldoen aan de volgende eisen:

- Een interne analyse, gericht op de structuur en de cultuur van het bedrijf, de wijze van leidinggeven en het type management binnen het bedrijf.  

- Een externe analyse gericht op de positie van het bedrijf binnen de branche waarin het opereert. De externe analyse moet inzicht verschaffen in de haalbaarheid van de strategische doelstellingen van het bedrijf.

 

Vervolgens richt je je op de organisatieanalyse. Je geeft antwoord op de vraag  of de huidige organisatievorm van het bedrijf past bij de te realiseren strategische bedrijfsdoelstellingen van het bedrijf.

 

Je beschrijft:

·         het bedrijf;

·         de strategie;

·         het commercieel beleid;

·         marketing beleid;

·         het financiële beleid;

·         het beleid ten aanzien van medewerkers;

·         ondernemingsbeleid;

·         de organisatievorm van het bedrijf;

·         de inrichting van de werkprocessen;

·         de bedrijfstak;

·         de stakeholders.

 

Om het bedrijf te kunnen beschrijven hebben je nodig:

·         jaarverslagen;

·         ondernemingsplan;

·         managementinformatie;

·         organigram;

·         marketing gegevens;

 

 

·         financiële gegevens

·         branchegegevens.

·         interviews met de ondernemer;

·         enquêtes onder de werknemers

·         interviews met stakeholders;

·         databanken van de mediatheek;

·         marktonderzoeken;

·         berichten in de media.

 

Naast het maken van een organisatieanalyse zal ik iedere week een verslag maken van mijn werkzaamheden bij mijn stage bedrijf. En zullen er beoordelingsgesprekken plaatsvinden aan de hand van een beoordelingsformulier in de vierde en de laatste week met mijn bedrijfsbegeleider.                                                  

1.6 Mijn leerdoelen
- Het tonen van initiatief:
Omroep Max is een bedrijf waar veel werkzaamheden zullen plaatsvinden, met veel personeel. Om toch op te vallen als stagiaire vind ik het belangrijk om te laat zien wat ik kan en wat mijn vaardigheden zijn. Omdat ik stage zal lopen op verschillende afdelingen zal ik vaak andere mensen om mij heen hebben en zullen de werkzaamheden erg verschillen. Het is dus van belang om iedere keer initiatief te tonen en gemotiveerd te blijven zodat ik alles kom te weten wat voor mijn opdracht en ervaring van belang is.

-Het tonen van doorzettingsvermogen

Voor deze stage is het van belang om op verschillende soorten afdelingen te werken. Ook zal ik verschillende werkzaamheden moeten verrichten en zal ik veel kunnen leren hiervan. Naast deze ervaringen moet ik ook een organisatieanalyse maken. Omdat ik niet gewend ben om 40 uur in de week te werken zal dit in het begin wennen zijn. Ik zie het als een uitdaging om hieraan te kunnen wennen en hier goed mee om te kunnen gaan. Zo zal het in de toekomst tenslotte ook zijn. 


- Het succesvol maken van een organisatieanalyse
In jaar 1 van SMB heb ik al eerder een organisatieanalyse moeten maken, echter was dit in 3 maanden met een projectgroep die bestond uit 6 man. Dit is dus anders dan een organisatieanalyse maken in 2 maanden in mijn eentje. Ik zie het toch als een uitdaging om zonder voorzitter, vergaderingen of toezicht van mijn projectbegeleider zelfstandig een organisatieanalyse te maken. Ook vind ik het een uitdaging om mijn vaardigheden van vorig jaar toe te passen op deze stage.
 
     



1.7 Methodes van dataverzameling

De gebruikte methoden zijn onderverdeeld in drie onderdelen, namelijk:

1.       Bestaande informatie: Voor het maken van de organisatieanalyse zal ik veel informatie opdoen uit bestaande informatie. Deze informatie zal ik vragen bij de werknemers van het bedrijf wanneer ik op de verschillende afdelingen werkzaamheden zal verrichten, dit zijn afdelingen zoals inkoop, verkoop, media en administratie. Wanneer dit mogelijk is zal ik zoveel mogelijk toestemming vragen om de verslagen en plannen te mogen inzien.
Naast de informatie die het bedrijf mij kan verschaffen zal ik ook overige bronnen gebruiken om informatie op te doen over het bedrijf. Zoals in tijdschriften en kranten.
Om mijn organisatieanalyse zo volledig mogelijk te maken zal ik de richtlijnen voor deze analyse volgen die mij is aangeleerd in het afgelopen jaar. De boeken van de flankerende vakken zal ik hiervoor ook gebruiken. 

2.      Observatie: Ook zal ik veel meelopen op de verschillende afdelingen van het bedrijf. Hierdoor kan ik veel observeren, en krijg ik meer te weten over de manier van werken en de organisatie zelf.

3.      Enquêtes en interviews: Voor mijn organisatieanalyse zal ik de werknemers van het bedrijf enquêteren en interviewen. Zo kom ik meer te weten over het bedrijf en de gang van zaken. Van deze informatie kan ik weer leren voor mijn toekomst. Ook kan ik zo beter mijn organisatieanalyse maken.

 

1.8 Deliverables
Het eindresultaat zal bestaan uit:
- Een schriftelijke organisatieanalyse van Omroepvereniging MAX in rapportvorm, met betrekking tot de afstemming van de organisatievorm van het bedrijf en de interne bedrijfsprocessen op de externe omgeving van het bedrijf, ten aanzien van strategische bedrijfsdoelstellingen.
- Een plan van aanpak
- Wekelijkse verslagen over mijn stage op mijn stageblog.
- Wekelijkse verslagen van mijn voortgangsgesprekken met mijn bedrijfsbegeleider
- Rapportages van beoordelingen gegeven door mijn bedrijfsbegeleider.

 

1.9 Criteria eindresultaat
De organisatieanalyse wordt gemaakt aan de hand van de uitleg die gegeven is in de stagehandleiding en volgens de studiehandleiding organisatieanalyse 2010-2011.
Modules zoals Marketing, Projectmatig werken, Communicatie en Bedrijfseconomie die ik in jaar 1 heb gevolgd komen goed van pas bij het maken van deze opdracht. Ook zal alleen het programma SPSS worden gebruikt bij het verwerken van de enquêtes die worden afgelegd bij het personeel van Omroep MAX.

Vanuit de Hogeschool Rotterdam zijn er een aantal vereisten wat betreft de stage. Er mag pas stage gelopen worden wanneer de student is toegelaten in jaar 2 van de opleiding Small Business and Retail Management.
Het stagebedrijf moet minimaal 4 werknemers hebben. Je mag het niet kennen uit eerdere gelopen stages of via familiebanden en er moet 8 weken, 5 dagen in de week, 8 uur per dagen stage worden gelopen. Ook is het de bedoeling dat er op verschillende afdelingen stage wordt gelopen.


 





 

2. Beheer van de opdracht

2.1 Begroting
Het tijdsbestek van deze stage is 8 weken, 5 dagen in de week, 8 uur per dag.

8 uur x 5 dagen                                                                               40 uur per week
40 uur x 8 weken                                                                             320 uur in totaal

Naast deze uren zal ik ook naast mijn stage uren werken aan mijn stage opdracht wanneer dit nodig is. Ik schat hiervoor in 4 extra uren in de week:

4 uur x 8 weken                                                                               32 uur in totaal
In totaal zal ik dus 352 uur besteden aan mijn stageperiode van jaar 2.        

De kosten die ik verwacht voor deze stage zullen zijn:
- Print kosten                                                                                               10 euro
- Reiskosten                                                                                                100 euro
- Telefoonkosten                                                                                         10 euro
- Overige kosten                                                                                         10 euro

Totaal:                                                                                                          130 euro       

2.2 Risicoanalyse
Door omstandigheden kan het voorkomen dat ik niet aanwezig kan zijn op mijn stage. Wanneer dit vaak voorkomt wordt er overlegd met mijn stagebegeleider en bedrijfsbegeleider voor een oplossing, zodat ik eventueel thuis aan mijn stageopdracht en schoolopdracht kan werken of dat ik op een ander moment mijn stage moet inhalen.
Ook kan het voorkomen dat er niet genoeg werk is op de verschillende afdelingen van mijn stage. Wanneer dit een lange periode voorkomt zal ik in overleg met mijn bedrijfsbegeleider en eventueel in overleg met mijn stagebegeleider een oplossing bedenken.
Het kan zijn dat ik over te weinig informatie beschik om mijn organisatieanalyse te schrijven. Wanneer dit gebeurd zal ik in overleg met mijn bedrijfsbegeleider en eventueel met mijn stagebegeleider een oplossing bedenken.

 2.3 Planning

1 juli 2011                                         Inleverdatum stageplan en contract
                                                           Weblog aan maken

29 t/m 3 september 2011               Bijeenkomst met stagebegeleider
Vrijdag 3 september 2011             Plan van Aanpak inleveren (concept)
                                                           Leerdoelen inleveren
                                                           Verslag individueel gesprek met stagebegeleider
5 t/m 9 september 2011                             Start stage
                                                           Doelstellingen bespreken met bedrijfsbegeleider
                                                           Plan van Aanpak bespreken met bedrijfsbegeleider
                                                           Maak een planning met de te verrichten werkzaamheden
                                                           Maak een verslag hiervan en plaats dit op weblog|
12 t/m 16 september 2011             Voortgangsverslag op weblog
                                                           Plan van aanpak definitief
19 t/m 23 september 2011             Mogelijk bezoek stagebegeleider
                                                           Voortgangsverslag op weblog plaatsen
                                                           Onderzoek stage opdracht beginnen
26 t/m 30 september 2011             Mogelijk bezoek stagebegeleider
                                                           Voortgangsverslag op weblog plaatsen
                                                           Tussentijdse beoordeling
3 t/m 7 oktober 2011                                   Mogelijk bezoek stagebegeleider
                                                           Voortgangsverslag op weblog plaatsen
10 t/m 14 oktober 2011                              Voortgangsverslag op weblog plaatsen
                                                           Stagebegeleider e-mailen
17 t/m 21 oktober 2011                              Herfstvakantie
24 t/m 4 november 2011                 Voortgangsverslagen op weblog plaatsen
                                                           Onderzoeksrapport afronden



 

2.4 Literatuurlijst


Verslagen
Jaarverslag Omroep MAX 2009
Jaarverslag Omroep MAX 2010
Beleidsplan Omroep MAX 2010-2015
Nevenactiviteiten Raad van Toezicht
Statutenwijziging Omroepvereniging MAX
Mediagedragscode Omroep MAX
De Mediawet 2008




Boeken
- Heezen, A.W.W. (2009) Bedrijfseconomie, voor het besturen van organisaties. Groningen: Noordhoff Uitgevers, vierde druk
- Janssen, D. (2009).  Zakelijke communicatie Deel 2. Groningen: Noordhoff Uitgevers, vijfde druk.
- Markus, K.A.R. Oudemans, A.M. (2009) Enquête research. Groningen: Noordhoff Uitgevers, tweede druk.
- Robbins P. Coulter M. (2008) Management. Amsterdam: Pearson Education Benelux, negende editie.
- Stumpel, Drs. H.A.M. (2009) Direct aan de slag met SPSS. Groningen: Noordhoff Uitgevers, tweede druk.


Studiehandleidingen
- Basishandleiding projectmatig werken 2010-2011
- Project Organisatieanalyse 2011
- Stagehandleiding SMB jaar 2 2011

Programma’s
- SPSS 19

                                                                                                                                                                               


Stageverslag week 1

08:51, 7/9/2011 .. 0 comments .. Link

Stage week 1

Maandag 5 september t/m Vrijdag 9 September 2011

Maandag 5 september 2011
Op mijn eerste stagedag heb ik natuurlijk kennis gemaakt met iedereen en vervolgens kreeg ik mijn opdracht te horen. Dit is een opdracht waaraan ik naast mijn schoolopdracht kan werken. Het is de bedoeling dat de webwinkel van Omroep Max, die momenteel slecht loopt, beter gaat functioneren. Het is aan mij te bedenken wat er verbeterd kan worden aan de webwinkel, zowel het uiterlijk van de webwinkel als de marketing hiervan, nadat dit is uitgezocht en verbeterd hoopt Omroep Max dat er meer verkoop zal plaatsvinden via de webwinkel van Omroep Max.  Nu ik deze opdracht heb gekregen kan ik goed werken aan mijn leerdoel ''initiatief tonen''. Het is van belang dat ik laat zien wat ik kan en dit in samenwerking te doen met andere collega's.
Om deze opdracht goed uite werken ben ik begonnen met deskresearch en heb een  rapportje opgezet voor deze opdracht. Ik heb bij verschillende werknemers informatie gevraagd over de verkoop en de bezoekers van de afgelopen maanden.
Naast het werken aan deze opdracht ben ik ook begonnen met het oriënteren voor mijn schoolopdracht, de organisatie analyse. Ik heb op een rijtje gezet wat ik moet doen en wat ik hiervoor nodig heb. Het was een leuke eerste dag, maar wel wennen na zo’n lange vakantie.

Dinsdag 6 september 2011
Vandaag ben ik in de morgen weer begonnen aan het verder onderzoeken van de slechte verkoop in de webwinkel. Ik ben erachter gekomen dat de afgelopen maand (augustus) het best heeft verkocht. Vervolgens ben ik gaan vergelijken met wat er anders was ten opzichte van de vorige maanden. Hieruit heb ik een aantal aanbevelingen genoteerd en bijgevoegd in mijn rapportje.
In de middag heb ik geholpen op de administratie afdeling met het verwerken van de leden in een bestand. Deze leden hebben een product besteld, maar deze is uitverkocht. Deze leden krijgen een bericht hiervan, maar hiervoor moeten ze eerst in een bestand worden verwerkt. Dit bestand, met de gegevens van het lid en het product, heb ik klaargemaakt zodat de berichten kunnen worden verzonden. Ook heb ik een eigen e-mail account gekregen zodat ik kan mailen met mijn collega’s en met de leden.
Nadat ik deze gegevens had verwerkt heb ik geholpen op de marketing afdeling. Deze periode heeft Omroep Max een actie. Leden kunnen mee spelen in een loterij om een auto te winnen. Men kan zich bij de evenementen van Omroep Max opgeven en meespelen op een folder. Al deze folders moeten uitgezocht worden op wel en niet-leden zodat de niet-leden benaderd kunnen worden toch lid te worden van Omroep Max. Ik ben samen met een collega begonnen aan het sorteren van deze folders op wel en niet-leden.

Woensdag 7 september 2011
Vandaag ben ik begonnen met helpen van een collega van de publieksservice. Wanneer leden zijn overleden, wat vaak gebeurd bij een 50+ omroep, moeten deze verwijderd worden uit het systeem om te voorkomen dat er nog post wordt gestuurd naar deze overleden mensen. Ik heb toestemming gekregen tot het ledenbestand en heb deze leden uit het systeem verwijderd. Dit heb ik gedaan door de reden van afmelding aan te geven(overlijden), te controleren of ze nog openstaande facturen hebben en deze waar nodig te annuleren en ze vervolgens te deactiveren.
Na het verwerken hiervan, heb ik een e-mail moeten sturen naar alle correspondentieadressen van de overledenen, met hierin de bevestiging van het verwijderen van het lidmaatschap.
Dit vond ik een lastige klus, omdat ik natuurlijk niet wil dat het verkeerd gaat. Vooral omdat het om zo’n gevoelig onderwerp gaat. Ik heb dit dan ook zorgvuldig gedaan.
Tussendoor ben ik nog bezig geweest met het sorteren van de wel en niet-leden van de auto actie, en ik heb ook tijd besteed aan verder oriënteren van mijn schoolopdracht.

 

Donderdag 8 september 2011

Vandaag heb ik erg veel aan mijn organisatie analyse gezeten. Vanaf a.s. dinsdag begint de 50 plus beurs in Utrecht. Op deze beurs staat Omroep Max ook met een stand. Vanaf maandag beginnen we al met het opbouwen van de beurs. Volgende week zal ik dus van maandag t/m zondag elke dag in Utrecht zijn om Max te vertegenwoordigen op de 50 plus beurs. Vanaf maandag 19 september ben ik pas terug op het kantoor. Ik heb daarom extra veel er vandaag aan gedaan zodat ik niet achter ga lopen aankomende week.
Ik heb van elk onderdeel van de organisatie analyse al een opzet staan. Sommige dingen kon ik goed opzoeken in de jaarverslagen en het beleidsplan. Soms had ik nog toelichting nodig van internet of mijn collega’s maar gelukkig ging dit ook erg makkelijk. Een aantal punten kan ik nog niet beantwoorden met deskresearch, of lijkt het mij beter om dit te vragen aan iemand die op de desbetreffende afdeling werkt. Ik heb dan ook afgesproken met mijn bedrijfsbegeleider dat ik na de 50 plus beurs, dus in de week van maandag 19 september een afspraak ga maken met Fiona Arends. Een medewerker van Omroep Max in Hilversum. Zij weet erg veel af van de verschillende afdelingen en zij kan mij veel informatie vertellen. Met haar ga ik dus afspraak maken voor een gesprek, en hoop op deze manier nog meer informatie te kunnen verkrijgen voor mijn organisatie analyse. Hierbij heb ik dus goed gewerkt aan mijn leerdoel ''organisatieanalyse maken''. Het leek mij een lastige opdracht op dit alleen te doen, maar eigenlijk valt dit best mee. Collega's kunnen mij veel informatie geven om mij op weg te helpen, en eigenlijk vind ik het wel erg prettig er alleen aan te werken, en ook omdat ik de organisatieanalyse vanaf het begin alleen opbouw is het anders dan dat ik in het begin aan een onderdeel werk van de analyse zoals ik dat altijd doe wanneer we in een projectgroep werken.
Naast het werken aan mijn organisatie analyse heb ik geholpen met de voorbereiding van de beurs. Ik heb vanuit het magazijn de spullen klaargezet die vervoerd kunnen worden naar de beurs.


Vrijdag 9 september
Vanochtend ben ik begonnen met het verder klaarzetten van de spullen voor de beurs. Alle spullen die meegenomen moeten worden zijn nu gesorteerd en klaar om ingeladen te worden.

Hierna heb ik een collega geholpen met nog wat leden, die voor uitverkochte producten hebben gekozen, in een bestand te zetten zodat zij weer een brief kunnen ontvangen. Rond 12 uur ben ik met mijn bedrijfsbegeleider naar Hilversum gegaan. In Hilversum zit het andere gedeelte van Omroep Max die zorgen voor de televisie, radio, het magazine en de internetsite. Ik was nog nooit hier geweest, en ook niet bij de studio’s van Omroep Max en andere studio’s waar diverse tv-programma’s worden opgenomen. Het was leuk om hier een keer rond te lopen en te kijken wat hier allemaal gebeurd. Mijn stagebegeleider heeft mij voorgesteld aan de verschillende medewerkers van de Omroep Max afdeling (die erg groot is, veel groter als de afdeling in Zoetermeer). Ook heb ik met een aantal mensen al afgesproken dat ik hun om hulp kan vragen wanneer ik dit nodig heb voor mijn organisatie analyse. Ik heb een vergadering bijgewoond onder leiding van Jan Slagter, de baas van Omroep Max. Deze vergadering ging over de Max Proms die in december plaatsvindt. Ik vond het erg leuk om hierbij aanwezig te zijn, en weet al meteen iets meer over de organisatie van Omroep Max.
Naast het ontmoeten van nieuwe mensen en het bijwonen van een vergadering, heb ik geholpen met het inladen van de bus, met nieuwe spullen die meegaan naar de beurs.



About Me

Home
My Profile
Archives
Friends
My Photo Album

Links


Categories


Recent Entries

Stageverslag week 8
Stageverslag week 7
Rapportage beoordelingsformulier week 8
Stageverslag week 6
Stageverslag week 5

Friends

Hosting door HQ ICT Systeembeheer