Tall Ships Regatta 2010 door Wesley Stuurman

• 15/8/2010 - Stuurman aan Boord Dag 5

Met een naam als Stuurman wordt er al snel gedacht dat sturen wel in je bloed zit. Tijdens de wacht bevind ik me hierdoor al snel achter het roer alwaar ik met lichte paniek afwisselend naar het kompas en naar de horizon kijk om de koers enigszins te behouden. Het schip wil namelijk wel links of rechts, maar rechtdoor zee, dat gaat niet zo makkelijk. Elke tweede minuut is er wel een kleine koerswijziging nodig om op Nederland te blijven afvaren in plaats van Denemarken of Frankrijk. Aan het einde van de dag is er maar weinig wat je kan doen tegen de bepalende factoren op zee; de wind, de stroming en de golfslag, behalve meedeinen. Het kunnen je grootste vrienden zijn als ze je de juiste kant op helpen. Helaas kan je ook constant 'probeer om te keren' van je onboard TomTom te horen krijgen zonder dat je er veel aan kan doen. Gelukkig hebben we nog altijd 330 pk aan boord mochten we te laat komen voor Sail Amsterdam.

Het aanzetten van de motor diskwalificeert het schip in de Regatta, maar te laat komen is ook zo vervelend. Vraag me toch af hoe ze dat vroeger deden toen er nog geen tractormotor in het ruim lag, dat op tijd komen.

• 14/8/2010 - Stuurman aan boord Dag 4

Het leuke aan een internationale boot is dat mensen je al snel iets willen leren vanuit hun eigen cultuur. Zo zingen de Russen regelmatig wat Russische zeemansliederen en kan men aan boord bijna een gehele taalcursus Frans of Nederlands volgen. Termen zoals 'schip' en 'wiel' maar ook 'Pippi Langkous' zijn hierdoor al in drie verschillende talen te horen tijdens het eten. Het is namelijk tijdens het eten dat iedereen samenkomt en elkaar weer even spreekt. De rest van de dag heeft iedereen zijn eigen schema met wachttijden, slaapuurtjes en taken aan boord zoals schoonmaken en afwassen.

Het is voornamelijk tijdens het afwassen dat je even stil staat bij het feit dat je op een schip zit en wat voor beperkingen dat oplegt. De keuken is een tot aan de nok toe gevulde ruimte met pannen, fornuizen, afwasbakken, kruiden, etenswaren en al het andere dat nodig is om drie keer per dag een maaltijd op tafel te zetten voor dertig uitgehongerde zeilers. Vergeet hierbij niet dat de keuken, die diep binnen het schip ligt, vaak meer weg heeft van Villa Folta in de Efteling dan een werkbare ruimte waar gekookt kan worden. Het is wat mij betreft dat ook een wonder dat er iets eetbaars uit dat hok komt, laat staan dat het nog lekker smaakt ook. Wat dat betreft, alle complimenten naar Ineke de kok die er elke dag weer wat moois van maakt.

We bevinden ons in een stukje Noordzee met een flink aantal boorplatforms. Even kijken of er niet eentje lekt.

• 13/8/2010 - Stuurman aan Boord Dag 3

De afgelopen 24 uur is mijn enthousiasme voor zeilen toch wat afgenomen. Ik, samen met vele anderen, heb namelijk redelijk zeeziek op bed gelegen vanwege een zware storm en de daarbij behorende schommelingen. Meteen na het ontbijt was het raak en vertrokken mijn broodjes lina recta richting de zeebodem. De rest van de dag ben ik niet in staat geweest om langer dan vijf minuten mijn kooi uit te komen, zonder beloond te worden met een snel stijgend gevoel van misselijkheid.

Vanochtend was dan ook een welkome afwisseling met een zonnetje en een veel kalmere deining. Uit elke hut kwamen dan ook meteen opgelucht hoofden en ook het eten werd met iets meer enthousiasme begroet. Dat zo'n storm tot nieuwe inzichten kan leidden bleek wel toen de drie Russen aan boord spontaan aankondigde dat hun plannen voor een trans-Atlantische zeiltocht voorlopig even van tafel waren gewaaid. Al die golfen, dat zagen ze toch niet zo zitten.

Ondertussen is mijn enthousiasme weer stijgende want we liggen derde met de Astrid in de North Sea Tall Ships Regatta. Het doel van de Regatta is om zoveel mogelijk mijl te varen binnen een gestelde tijd. Ondanks het feit dat de helft van de trainees over de reling hing, is dat toch nog aardig gelukt. Ons eindpunt is IJmuiden maar daar zijn we nog lang niet.

• 12/8/2010 - Stuurman aan Boord Dag 2

In verband met met zeeziekte is de column van vandaag komen te vervallen.

• 11/8/2010 - Stuurman aan Boord - Dag 1

Tja, daar sta je dan in Hartlepool, Engeland na een nacht op de ferry vanuit IJmuiden Na het traditionele Engelse welkom (regen) was het meteen tijd om in te schepen aan boord van elk zeilmeisje's natte droom, de Astrid. Ruim 40 meter zeewaardige zeilboot waarmee je Somalische piraten platwalst en van haaien haaiensoep maakt. De Astrid zal de aankomende week gezeild worden door zeven bemanningsleden aangevuld met twintig trainees in het kader van de North Sea Tall Ships Regatta 2010 op weg naar SAIL Amsterdam.

Tijdens onze pogingen om de Astrid drijvende te houden zal ik regelmatig verslag doen van de gebeurtenissen aan boord mocht ik niet onverhoopt zeeziek over de reling hangen.

Van de twintig trainees aan boord hebben er achttien nog nooit gezeild en waren er een flink aantal waarbij de hoeveelheid werk pas echt doordrong toen het begrip 'Alcoholvrije vaart' voorbij kwam. Ook ik ben nog even met mijn nieuw opgedane Turkse vrienden de pub ingedoken voor dat dit strakke regime zijn intrede gaat maken.

In de aanloop naar SAIL Amsterdam dus elke dag een column vanaf de Astrid. Over een uurtje vertrekken wij hier uit Engeland om aan de regatta mee te doen en ik heb er zin an.

Tot morgen!

About Me

Wesley zal dagelijks verslag doen van zijn belevenissen tijdens de North Sea Tall Ships Regatta 2010. Hij zit aan boord van de Tall Ship ASTRID.