Weblog maken?


MaakEenWebsite.nl (tip)
Totaal slechts 10 euro per maand incl. domeinnaam en gratis overzetten van uw bestaande weblog bij Bloggers.nl 100 MB ruimte
emailadres
Lees meer..... en bestel
Gratis geld verdienen met e-mails lezen? Meld je aan bij
Zinngeld, Surfrace, Qassa en Euroclix !

Op zoek naar God?
Trends, Innovatie en Media

Het effect van Social Media op merken door Hans Bakker Week 6

Posted in ITIM

Weekopdracht 6


De opdracht voor week 6 is gewijzigd. Er kwamen plotseling vele vragen binnen over het uitvoeren van de enquête. De enquête maken was niet meer mogelijk, dus is de opdracht veranderd

Wat zijn mijn ideeën over de content (inhoud) in/op social media Met betrekkingen tot verschillende doelgroepen.

Mijn ideeën over social media:

Social Media is vandaag de dag niet meer weg te denken uit het normale leven, overal waar we komen en gaan zien we logo's van Facebook, Twitter, FourSquare. Je kan het zo gek nog niet verzinnen of de logo's zijn ergens te vinden. Social Media is de toekomst wat betreft zakelijk contact kunnen en willen leggen. Het groeit zo exponentieel hard dat we net zo exponentieel hard mee moeten groeien. Eigenlijk is vandaag pas een zet maken al te laat. Gelukkig zijn er veel trainingen en courses in het leven geroepen waar we mensen al snel bij kunnen schaven over het een en ander. Mijn idee over social media is groots!

Om maar een paar Social Media sites te noemen:

Facebook
Twitter
Youtube
LinkedIn

Elk social media platform heeft weer een ander doelgroep voor ogen. Ik ga even wat dieper in op LinkedIn. Dit, omdat het zo een mooi voorbeeld is.

LinkedIn focused zich op de werkende groep van de wereld. Je kan jezelf hier professioneel neerzetten en proberen jezelf aan een baan te helpen. Kinderen daarentegen hebben niets te zoeken op LinkedIn. Oudere mensen die allang met pensioen zijn bijvoorbeeld, hebben hier ook niets te zoeken. Alleen de werkende groep van de wereld heeft er wat te zoeken en dat is precies ook de doelgroep.

In tegendeel bijvoorbeeld met Facebook. Bij Facebook is het de bedoeling om contact te onderhouden met familie/vrienden of desgewenst nieuwe contacten maken met mensen. De doelgroep van Facebook is eigenlijk iedereen. En dat merk je wel, van jong tot oud en vrouw en man zitten op Facebook en delen van alles met elkaar. Facebook is dus meer voor de ontspanning.

Via LinkedIn is het mogelijk om ook je Facebook profiel eraan te koppelen. Dit raad ik echter af, omdat er nog wel is gekke dingen voorbij kunnen komen, wat mensen misschien wel ongepast kunnen vinden.

Bij het posten online houd ik altijd mijn gedrags- en fatsoennormen in de gaten, precies zoals ze staan beschreven in Opdrachtweek 1. Je moet namelijk niet iets gaan zeggen waarmee ze jouw dalijk aan kunnen pakken. Of iets dergelijks. Altijd uitpraten in de normale mensenwereld! Dan komt alles goed.

Kortom, het idee over de content wat ik heb is hopelijk een doorsnee idee. Gedraag je normaal en dan kunnen we deze tools ook leuk gebruiken, showen en blijven updaten. Social Media is een leuke ontspanning en, soms daar waar terecht, professioneel. Het is nooit leuk om dingen tegen te komen waar groepen mensen of iemand alleen de dupe van is, want als dit zo door gaat dan hebben geen Social Media meer over in een paar jaar. Ik zeg maar: houd dingen clean en strak, dan kunnen we er van blijven genieten!

Tot zover mijn blog. Alex B (s1079554)

18:01 - 25/3/2013 - comments {0} - post comment


Infographics Week 5

Posted in ITIM

Weekopdracht 5


We moeten voor de opdracht van deze week een infograhic maken over een onderwerp dat mij interesseert. Ik kijk heel graag films, en veel ook, dus leek het me nogal logisch om als onderwerp films te nemen.
Het onderwerp heb ik een beetje gemixed, namelijk met het internet. Dus ik ben de cijfers van 'pirated' movies op gaan zoeken en de populariteit van die films. Ik wilde weten of de populairste films ook de meest gedownloadde films waren.

Zie hier mijn infographic!

17:39 - 17/3/2013 - comments {0} - post comment


Inzet Social Media ten behoeve van carriere door Manje Morsman Week 4

Posted in ITIM

Weekopdracht 4


In deze week moeten we een Facebook- of LinkedIn pagina aanmaken. Het doel was daarvan is om te kijken wat wij precies van de werking van zo een website vinden en dergelijke vragen. Ik zal ze even uittypen:

Vragen die we moeten beantwoorden:
  • Wat gaat er goed bij het creëren van zo een profiel? Of wat gaat er juist fout bij dit proces, waarvan jij denkt dat dit veel beter kan?
  • Hoe denk je dat je over komt op je profiel?
  • Hoe wil je dat je overkomt op je profiel?


Zie hier mijn Facebook profiel.

DE antwoorden!
  • Het was erg makkelijk om een profiel aan te maken en ik hou heel erg van de professionele stijl die consistent gehanteerd wordt door de hele site heen. Het geeft me een goed gevoel en een prikkeling alsof je je eigen profiel ook helemaal tip top in orde wilt maken. Eigenlijk heb ik helemaal geen op- of aanmerkingen voor Facebook.
  • Ik hoop zo over te komen zoals ik dat breng. Ik heb een nette foto van mezelf en me teksten zijn allemaal in het engels. Ook let ik goed op de grammatica, iets wat ik heel belangrijk vind. Ik gebruik ook veel korte teksten, ik wil namelijk dat mij profiel zich uitnodigt om gelezen te worden en dat effect heb je niet bij grote, langdradige en omslachtige teksten. Die vaak toch niets zeggen.
  • De derde vraag is eigenlijk al snel beantwoord in het hierboven beschreven bolletje, maar ik zal hem nog even snel toelichten. Ik wil graag professioneel en strak overkomen. Ik draai niet graag om de zaak heen en ben zeer direct en nauwkeurig.


17:14 - 15/3/2013 - comments {0} - post comment


Verschillende soorten 'Social Networks' en 'Social Communities' Week 3

Posted in ITIM

Weekopdracht 3


Social networks:


LinkedIn

Beschrijving:
LinkedIn is een sociale netwerksite die zich richt op werkenden. Iedereen kan zich gratis aanmelden bij LinkedIn en een professioneel profiel aanmaken. Door dit profiel te linken aan andere profielen bouw je een virtueel netwerk op. Gebruikers kunnen ook andere professionals uitnodigen en zo groeit het aantal mensen in LinkedIn. De site is beschikbaar in verschillende talen: Engels, Frans, Portugees, Spaans, Roemeens, Russisch, Nederlands en in het Turks.
Vormgeving/gebruik:
Zoals al in de omschrijving staat is LinkedIn een sociaal netwerk voor werkende en dus heeft het een iets ingewikkelder lay-out. Ingewikkelder is misschien een verkeerd woord, het punt is namelijk dat je veel meer verschillende soorten optie's hebt om je profiel te vullen. Het zijn optie's waarvan LinkedIn zich onderscheidt van de rest, maar ook in een heel andere categorie komt te liggen. Een categorie voor werkende. Na even gebruik is alles vaak al duidelijk en kan het opbouwen van je virtuele netwerk beginnen. Er zijn ook statistieken beschikbaar die voor traditionele social media niet te zien is. Statistieken zoals hoe groot je 'Network of Trusted Professionals' is. De vormgeving is allemaal aangepast op dit professionele/werkende groep van mensen die gebruik maakt van LinkedIn.

Facebook

Beschrijving:
Facebook is een social netwerk site, waar gebruikers hun persoonlijke interesses delen met anderen. Er zijn meer dan 1 miljard gebruikers actief (per 14 september 2012). Dat zijn meer mensen dan inwoners in Europa, oftewel 1 op de 7 mensen op aarde. Gebruikers kunnen een persoonlijk profiel aan maken en anderen die ook een profiel hebben uitnodigen om vriend te worden. Iedere gebruiker kan (net zoals Twitter) op een zogenaamde prikbord (in het Engels: “wall”) berichtjes plaatsen. Deze berichtjes kunnen gaan over waar ze mee bezig zijn, waar ze aan denken of wat hun mening is.

Een gebruiker kan natuurlijk ook zijn persoonlijke contact informatie in zijn of haar profiel plaatsen. Men kan met elkaar communiceren via publieke en privé berichten.
Vormgeving/gebruik:
De vormgeving en gebruik van Facebook is apart, hierdoor onderscheidt het zich goed onder de andere social media. De vormgeving veranderd ook snel, het facebook team is altijd bezig met doorontwikkelen van de look-and-view van het product.

Bij Facebook heb je als het ware een tijdlijn waar je berichten en opmerkingen op terecht komen. Hier kunnen mensen ook berichten voor jouw op toevoegen of foto's en dergelijke.

Twitter

Beschrijving:
Met Twitter kun je snel korte berichten uitwisselen met andere gebruikers. Dat wordt "twitteren" genoemd. Twitter is een sociaal netwerk waarbij je vrienden kan toevoegen van wie jij de berichten leest. Jouw vrienden kunnen ook jouw account "volgen" waardoor zij jouw berichten zien. Op deze pagina vind je een uitleg over het fenomeen. In Nederland groeit Twitter razendsnel en er zijn dan ook veel bekende Nederlandse twitteraars.

Twitter is helemaal gratis. Je kunt je simpel aanmelden op twitter.com (en niet op www.twitter.nl want die hoort niet bij het bedrijf) en hebt alleen een email adres nodig om je te registreren. Iemand die actief is op Twitter wordt een twitteraar genoemd, en een groep bekende mensen die twitteren noemt men ook wel twitterati.
Vormgeving/gebruik:
De vormgeving van twitter is makkelijk en overzichtelijk. Dat is ook precies de bedoeling, want de service moet snel en gemakkelijk te gebruiken zijn. Zo is inloggen al mogelijk vanaf de homepage en voor de smartphones is de app vaak ingebouwd zodat je automatisch staat ingelogd als je de app opent. Berichten 'tweeten' is ook niet moeilijk. Twee of driee klikken op de knop en je bericht is gepost en voor iedereen leesbaar.

Social communities:


Youtube

Beschrijving:
Youtube is een (video-)website waar iedereen zelf filmpjes kan uploaden. Deze filmpjes zijn binnen enkele minuten openbaar en kan door iedereen worden bekeken. Vele hedendaagse beroemdheden en sterren danken hun populariteit aan Youtube. Vaak zijn ze begonnen met bijv. zingen voor een webcam. Esmee Denter is een voorbeeld van zo’n beroemdheid. Met haar liedjes trok zij de aandacht van Justin Timberlake. Esmee werd de eerste artiest onder zijn platenlabel.
Vormgeving/gebruik:
Youtube is zodanig vormgegeven dat je meteen al vanaf de homepage op zoek kan gaan naar video's. Het is duidelijk en makkelijk in gebruik. Ook als je een video bekijkt worden er meteen nieuwe aanbevelingen gedaan op basis van wat je al aan het kijken bent. Dit verhoogt de bruikbaarheid en de vormgeving. Je weet wat je wilt laten zien en meestal ook waar op de pagina. Youtube heeft tegenwoordig ook een Lite lay-out, deze lay-out is nog makkelijker is gebruik. Er worden in de lite lay-out veel extra 'mark-up' weggelaten wat resulteert in een duidelijkere lay-out en bruikbaarheid.

Flickr

Beschrijving:
Flickr is een online foto zoekmachine die in 2004 is gelanceerd. In maart 2005 werd Flickr door Yahoo! overgenomen. Op deze fotoservice kunnen foto's worden geplaatst, gedeeld en gezocht. Aan de gedeelde foto's kunnen verder ook nog voorwaarden meegegeven worden voor gebruik van deze foto's. Het uploaden van een foto kan naast een browser ook via e-mail of een mobiele telefoon. Flickr is in korte tijd uitgegroeid tot een populaire opslagplaats voor digitale foto's. Oa. bloggers maken veel gebruik van Flickr om foto's online te plaatsen. Flickr maakt onderscheid tussen twee verschillende accounts. Op de eerste plaats is er een gratis account waar per maand maximaal 100 megabyte aan foto's mee geupload mag worden. Daarnaast kan er ook voor een account worden gekozen waarmee maximaal 2000 gigabyte aan foto's geupload mag worden.
Vormgeving/gebruik:
Het gebruik van flickr richt zich tegenwoordig meer op mobiel dan op het web. Dit is omdat smartphones steeds meer en overal verkrijgbaar zijn en in gebruik zijn. Met deze telefoons wordt de traditionele manier van bloggen of foto's delen uitgesloten. Het is makkelijker en als je ergens bent kun je dat ook direct laten weten, dan in plaats van uren later thuis. Zo is op de homepage veel meer tekst te vinden en uitleg dan andere social communities en social networks. De focus ligt nou eenmaal niet op de website, maar op mobiel gebruik. De App daarentegen is strak en kort bondig en snel in gebruik. Het ziet er netjes uit en duidelijk!

14:49 - 8/3/2013 - comments {0} - post comment


Personal Branding en Persoonlijke SWOT-analyse Week 2

Posted in ITIM

Weekopdracht 2


Weekopdracht 2 staat in het teken van het maken van een persoonlijke SWOT-analyse. Hier is die dan:


Waarin onderscheid je jezelf in positieve zin van de concurrenten op de arbeidsmarkt? Ik denk dat ik mijzelf goed kan overscheiden op de arbeidsmarkt. Ik heb namelijk een hele eigen visie van hoe dingen moeten zijn en hoe ze op dit moment juist niet zijn. Ik kan goed laten weten wat ik denk en hoe ik dingen wil zien. Met al enige ervaring op het gebied van IT hier en daar kan ik makkelijk zeggen, dat me die ervaring ook al zal onderscheiden van de rest.

Me zwakke punten in deze swot analyse zijn gelukkig niet aanhoudend. Zo ben ik al de afgelopen jaren minder snel ja ergens op gaan zeggen. Dat wilt zeggen natuurlijk in de zin van teveel op me hooi op me vork nemen. Ook kan ik tegenwoordig minder lang met dingen bezig zijn, als je namelijk wilt dat dingen er goed uit komen te zien kan dat tegen je werken, omdat je dan te lang in een opdracht of werkje blijft hangen.
Hierna volgt een lijstje van elementen waarvan ik denk dat die in de ogen van een potentiele werkgever het belangrijkste zijn:

Strenghts:
  • Doorzettingsvermogen
  • Ambitieus
  • Klantgerichtheid
Weaknesses:
  • Kan moeilijk nee zeggen
Oppertunities
  • Up-to-date
  • Een netwerker
Threats:
  • Weinig werkervaring


Zelfonderzoek


Ik heb zelfonderzoek gedaan naar wie ik ben en wat ik wil uitstralen. Het onderzoek heb op een vragende manier uitgevoerd. De mensen om me heen heb ik gewoon gevraag hoe ze mij zien. Op deze manier had ik direct antwoorden en kon ik geloven, dat wat ze zeiden ook de waarheid was. De conclusies van het onderzoek wijken haast niets af van wat ik dacht over mezelf.

Ik zie mezelf als ondernemend, een eigen visie hebbende en als een doorzetter. Deze dingen laat ik ook vaak genoeg doorschijnen, omdat ik het met vrienden ook vaak over dingen heb zoals de toekomst of bepaalde strategische zetten van grote bedrijven.

Dit onderzoek heb ik ook uitgezet in een interview/enquete die ik onder een aantal vrienden, kennissen en medestudenten heb uitgevoerd. De uitslag van deze enquete kwam aardig overeen met wat ik al eerder rondvroeg. Ik ben erg stipt, nauwkeurig, ambities en een echte doorzetter.

Ik ben zeer tevreden over de resultaten en ga der naar leven!

13:04 - 2/3/2013 - comments {0} - post comment


Introductie Week 1

Posted in ITIM

Hallo


En welkom op mijn microblog! Ik ben Alex van klas Inf1G.

Op dit blog zal ik de komende weken de opdrachten bijhouden en onderhouden van de cursus ITIM. Bij ITIM gaan we aan de slag rondom het thema 'Social Media' en het gebruik hiervan in het bedrijfsleven. Hierna volgt een korte beschrijving van verschillende soorten 'Social Media':

- Facebook:
Facebook is de grootste online social community met +- 1 miljard mensen die zijn geregistreerd. Het delen van informatie en een eigen brand creeren gebeurd veel op Facebook. Zo zitten er ook heel veel bekende mensen op.

- Twitter:
Twitter is een ander soort social media. Bij twitter draait het erom om in een kort bericht aan te geven wat je aan het doen bent en wat je wilt doen. Of iets in die trant. Je kan makkelijk en snel je gedachten delen onder vrienden of voor iedereen.

Gedrags- en fatsoennormen


In dit sub hoofdstuk beschrijf ik de gedrags- en fatsoennormen van social media. Het zijn regels waarvan ik denk dat ze moeten gelden in een normale situatie in het openbaar:

  • Normaal met elkaar omgaan, dat wil zeggen dat je met de normen en waarden waarmee je in het hedendaagse leven met elkaar omgaat ook op het internet.
  • Denk altijd twee keer na voordat je wat post, omdat zodra je iets post op het internet maak je het in een keer hard. Daarmee bedoel ik te zeggen, dat het concreet en hard bewijs materiaal wordt. Dat natuurlijk heel slecht kan komen te liggen voor jouw of iemand anders.
  • En als laatst: Wat gij niet geschiedt doe dat ook een ander niet!


Met deze regels in acht nemend, komen de meeste dingen wel weer goed op z'n pootje terecht. Je moet iemand benaderen zoals je dat ook zou doen in het echt. Met de zelfde beleefdheid en terechtheid, etc! Het tweede punt is wat belangrijker, dan in het echt. Het hard maken van je uitspraken is iets wat veel mensen onderschatten, zo mocht blijken uit meerdere nieuwsverhalen over de afgelopen jaren. Zodra je iemand kwaad wenst in het echt zijn het een, twee zinnen die er snel uitfloepen op straat, die misschien niemand heeft gehoord. Op twitter daarentegen maak je zo een uitspraak hard en zelfs vervolgbaar. Vergeet niet dat zo een uitspraak op twitter ook openbaar is en daarom grote imago schado kan oplopen.

Richtlijnen die ik toepas als ik voor een organisatie werkzaam zou zijn


Een organisatie heeft altijd richtlijnen met betrekking tot de omgangsvormen met collega's en met mensen buiten de organisatie.
Daarom stel ik voor mezelf altijd een paar richtlijnen op, die ik zou toepassen, als ik voor een organisatie werkzaam zou zijn. Denk hierbij vooral aan omgangsvormen, richtlijnen binnen mailverkeer, etc. Wat zijn nou voor mij de belangrijkste 'do's' and 'dont's', zowel prive als zakelijk:

Het zakelijke aspect:
  • Do: Als er wat van mij verwacht word dan stel ik mij professioneel op. Zowel als in de opdracht gezien als tegenover anderen.
  • Do: Wees beleefd en respecteer anderen waar ze ook vandaan komen of wat hun gedachten zijn over bepaalde onderwerpen.
  • Dont: Grof taalgebruik, op of buiten de werkvloer. Zeker ook niet via de zakelijk mail of social media.
  • Dont: Het omgedraaide doen van de Do's!

11:01 - 23/2/2013 - comments {0} - post comment


Description
Op deze blog treft uw mijn 'view' op social media aan. Hoe ik daar mee om ga en wat ik er van verwacht. Wat mijn gebruik van social media is en hoe dat voor mij uitpakt.

Blog van: Alexander B
St.nr: s1079554



Home
Archieven



Recent Entries
- Het effect van Social Media op merken door Hans Bakker Week 6
- Infographics Week 5
- Inzet Social Media ten behoeve van carriere door Manje Morsman Week 4
- Verschillende soorten 'Social Networks' en 'Social Communities' Week 3
- Personal Branding en Persoonlijke SWOT-analyse Week 2