Weblog maken?


MaakEenWebsite.nl (tip)
Totaal slechts 10 euro per maand incl. domeinnaam en gratis overzetten van uw bestaande weblog bij Bloggers.nl 100 MB ruimte
emailadres
Lees meer..... en bestel
Gratis geld verdienen met e-mails lezen? Meld je aan bij
Zinngeld, Surfrace, Qassa en Euroclix !

Op zoek naar God?
Slim omgaan met kennis.

Description

Wat is jouw mening over kennismanagement?


My Links

Home
My Profile
Weblog Archives
Friends
My Photo Album

Kennisadministratie

Sturen op kennis is van cruciaal belang voor academies. Om zicht te krijgen op welke kennis gestuurd moet worden is, kan een kennisadministratie opgezet worden. In deze kennisadministratie wordt duidelijk:

  • Welke kennis in huis is
  • Welke kennis sleutelkennis is (van strategisch belang voor de academie is)
  • Bij hoeveel en welke medewerkers deze sleutelkennis zit (kwetsbaarheid)
  • Welke sleutelkennis verdwijnt binnen een aantal jaren (kwetsbaarheid)
  • Welke kennis ontwikkeld moet worden en door wie

Op basis van de kennisadministratie kunnen gericht maatregelen genomen worden en kan voorkomen worden dat de academie onnodige kennisrisico's loopt!.


Posted: 13:19, 21/11/2005
Add Comment

Kennisadministratie

Kennisadministratie:

beter eerst bij het LIC uitgeprobeerd
dan pas de academie geadviseerd.

De Sint

Posted by Anonymous at 13:45, 5/12/2005

Link

Untitled Comment

Wat ik mis in de voorbeelden bij de stelling is welke kennis aanwezig moet zijn in de toekomst, zodat je juist hierop kunt bijsturen. Juist hier zit een grote uitdaging.
Je kunt wel een situatie in kaart brengen en sleutelkennis identificeren, een gap ontdekken en (strategisch?) trachten te dichten, maar wie schat in hoe die situatie over 1 jaar of meer is? De academische wereld is toch juist niet reactief van aard?

Posted by Koen at 09:03, 6/3/2007

Link

Kennisadministratie

Een kennisadministratie is m.i. het uitgangspunt om de kennisbehoefte inzichtelijk en overzichtelijk te maken en daarmee te anticiperen op vraag een aanbod!

Posted by J. Blijlevens at 23:11, 7/3/2007

Link

Untitled Comment

Het voornemen om kennis (ook) te administreren is natuurlijk prima, maar net als bijv. bij kwaliteitsmanagement en competentiemanagement lijkt mij het het moeilijkste om respectievelijk de juiste kwaliteitsindicatoren en (kern-)competenties te identificeren. Zo ook wordt het vaststellen van cruciale kennisdomeinen naar mijn idee het lastigste (het begin van het proces dus).

Vervolgens is het (periodiek) in kaart brengen en combineren en aggregeren (van persoonsgebonden kennisdata) een proces dat vanuit het management moet worden aangestuurd om geheel in de organisatie te laten inbedden.

Jos noemde hiervoor de kennisbehoefte en aangezien deze door de tijd zal veranderen zal het administreren van kennis dan procesgericht zijn (en niet projectgericht). De taak erop toe te zien dat dit ook daadwerkelijk blijft gebeuren zal mijns inziens vooraf ook als noodzaak onderkend dienen te worden.

Posted by Anonymous at 14:25, 24/3/2007

Link

<- Last Page | Next Page ->

Hosting door HQ ICT Systeembeheer