AEROPHILATELIE

Description

Op regelmatige tijden kennis delen van de fascinerende wereld van de KLM luchtpostgeschiedenis.


My Links

» Home
» My Profile
» Weblog Archives
» Friends

1E KLM VLUCHTEN AMSTERDAM - ABIDJAN V.V.

 

Op dit moment (2011) is Yamoussoukro (spreek uit: ja-moe-soe-kro) de hoofstad van Ivoorkust maar tot 1983 was Abidjan dit. Abidjan is de belangrijkste havenplaats van Ivoorkust, gelegen aan de Golf van Guinee met een bevolking nu van bijna 3 miljoen inwoners. De belangrijkste industrieën produceren hout, textiel en levensmiddelen (o.a. koffie) en er is ook een grote olieraffinaderij. De meeste overheidsgebouwen en ambassades bevinden zich in Abidjan. Kortom reden genoeg voor de KLM om deze Afrikaanse havenplaats aan te vliegen.

 

                         Speciale KLM brief verstuurd van Amsterdam naar Abidjan

 

             Brief verstuurd van Geneve, via Amsterdam naar Abidjan

 

Al in 1963 heeft de KLM deze stad (toen hoofdstad) opgenomen in haar routenet. Via Tunis en Lagos werd Abidjan als 3e tussenstop op de stad Monrovia aangevlogen. Op 2 november van 1963 werd de eerste vlucht uitgevoerd met een Douglas DC-8, PH-DCI. Van deze vlucht zijn verschillende KLM luchtpoststukken bekend. 

 

                              Speciale KLM brief verstuurd van Tunis naar Abidjan

 

                           Brief verstuurd van Abidjan naar Monrovia 

 

                             Brief verstuurd van Abidjan naar Tunis 

 

                      Brief verstuurd van Abidjan naar Amsterdam 

 

Helaas door economische motieven werd deze bestemming uit het routenet van de KLM gehaald. Gelukkig, als KLM luchtpost verzamelaar, werd Abidjan in 1997 weer opgenomen in het routenet van de KLM.

 

Op maandagochtend 31 maart 1997 werd er vanaf Schiphol (KL575) met een Boeing 767-300, PH-BZC, om 11:15 gestart met bestemming Abidjan. Deze Boeing kreeg speciaal voor deze vlucht de naam “Ville d’Abidjan” mee. Dezelfde dag werd er teruggevlogen. Gezagvoerder op deze terugvlucht was de heer Fliers met aan boord een Afrikaanse delegatie onder leiding van de eerste Minister van Ivoorkust de heer D. Kablan Duncan.

 

                         Brief verstuurd van Abidjan naar Amsterdam

 

Helaas is er geen KLM luchtpost meegegaan op de heenvlucht. Ik heb zelf wel een poging gedaan om een leuk “souvenir” hiervan te verkrijgen. Een afbeelding van de brief van de Filatelistische dienst van PTT post zegt genoeg. Gelukkig is er wel post mee teruggekomen. 

 

       

In Nederland is er een speciale vereniging waarin haar leden zich bezighouden met het verzamelen van luchtpost en alle zaken die daarbij horen (de-vliegende-hollander.com). Beslist de moeite waard om deze eens te bezoeken. Wie weet wilt u wel lid worden!


Posted: 14:08, 4/12/2011
Comments (0) | Add Comment | Link

1E KLM VLUCHT AMSTERDAM NAAR MANCHESTER-DUBLIN, 20 MEI 1947

 

   Aankomstfoto van de PH-TBP te Ringway Airport (Manchester)

 

Op dinsdag 20 mei 1947 opende de KLM de lijndienst Amsterdam naar Manchester, vanwaar doorgevlogen werd naar Dublin (nummer 859). In deze laatste stad werd er door de bemanning overnacht in het Jury’s Hotel. Deze KLM luchtlijn, in samenwerking met Air Lingus, werd 3 x per week uitgevoerd. Dinsdag, donderdag en zaterdag heen en de woensdag, vrijdag en maandag terug. 

 

 KLM timetable (Amerikaanse versie) uit 1947

 

Deze 1e KLM vlucht werd uitgevoerd met een Douglas C-47A (Dakota), PH-TBP. Om 15:40 werd het startsein gegeven om te vertrekken vanaf Schiphol voor de vlucht naar Manchester (Ringway Airport) met een aankomsttijd van 18:45. Een half uur later werd er weer vertrokken richting Dublin waar om 19:25 (lokale tijd te Collinstown Airport) werd geland.

 

                Brief verstuurd van Amsterdam naar Manchester 

 

         Briefkaart verstuurd van Amsterdam naar Manchester

 

Deze lijndienst was zeer populair onder de bemanningen omdat in Ierland net als in Nederland alles na de 2e wereldoorlog gerantsoeneerd  was behalve vleeswaren. Bij aankomst te Dublin werden de bestellingen meteen doorgegeven aan de locale KLM chauffeur (Jimmy O’Connor). De volgende morgen lagen de bestellingen netjes klaar. Je kunt je wel voorstellen hoe dit door het thuisfront werd verwelkomd.   

 

                     Brief verstuurd van Amsterdam naar Dublin  

 

In Nederland is er een speciale vereniging waarin haar leden zich bezighouden met het verzamelen van luchtpost en alle zaken die daarbij horen (de-vliegende-hollander.com). Beslist de moeite waard om deze eens te bezoeken. Wie weet wilt u wel lid worden!


Posted: 14:45, 7/9/2011
Comments (0) | Add Comment | Link

1E KLM VLUCHT AMSTERDAM NAAR SHANGHAI V.V. 28 SEPTEMBER 1948

 

                     KLM dienstregeling uit 1948

                    (Amerikaanse versie)

 

Op zondag 27 maart 2011 voegde de KLM Xiamen als 7e bestemming op China aan haar toch indrukwekkende (Chinese) routenet toe. Drie keer per week wordt er in de zomer van 2011 op deze stad gevlogen. Samen met haar Chinese partner China Southern komt hiermee het aantal vluchten op 53 keer per week! Dat was wel eens anders.

  

In 1948 was de KLM ook indrukwekkend bezig haar vleugels uit te slaan over de wereld, vele nieuwe routes werden verkend. Shanghai stond ook op het wensenlijstje van de KLM, een wens die uitkwam op 28 september van dat jaar. Niet zo verwondelijk dat de KLM graag een stad als Shanghai wilde aanvliegen. China had toen al een grote afzetmarkt, 365 miljoen inwoners in 1948! Alleen jammer dat de machtverhoudingen binnen China nog niet waren uitgekristaliseerd. De KLM kon, als gevolg van de politieke onrusten, in 1949 de lijn naar Shanghai niet meer uitvoeren.

 

               Overzicht van de intercontinentale routes van de KLM in 1948

 

De Constellation, PH-TDH, stond dinsdag 28 september 1948 op Schiphol gereed voor vertrek. De piloten Parmentier en van Messel (bijnaam “Fiets”) hadden de verantwoordelijkheid, tezamen met de rest van de bemanning, om het vliegtuig en passagiers veilig naar Shanghai te brengen en terug.

 

De twee piloten hadden veel ervaring op de Indie route wat hierbij zeer van pas kwam. De vlucht ging voor een groot gedeelte over de wel bekende Indie route. De vlucht ging van Schiphol naar Cairo, Basrah werd de volgende middag bereikt (inmiddels 5000 KM verder). Donderdag vloog de constellation naar Karachi en via Calcutta werd Bangkok bereikt , waar werd overnacht (weer 6000 KM erbij). In Bangkok werd meteen een mooie (post)verbinding voor vervoer uit Nederlands Indie naar Shanghai verwezenlijkt (zie luchtpostbrief). Vanaf Bangkok lag een nieuwe uitdaging, het traject Bangkok naar Shanghai over +/- 2860 KM. De vrijdag landde dan ‘eindelijk’ de Constellation op het vliegveld Lungwah te Shanghai. De terugvlucht vond zondag plaats, die een stuk sneller verliep daar de Constellation al op dinsdag op Schiphol verwelkomd kon worden. Een wekelijkse verbinding tussen Nederland en China was hiermee een feit.

 

  Briefkaart (postwaardestuk) verstuurd van Amsterdam CS

                                          naar Shanghai

 

Het speekt voor zich dat er op deze eerste bijzondere vlucht naar Shanghai post is meegegeven. Op de heenreis is er “slechts” 875 gram post meegegaan maar op de terugvlucht was dit aanzienlijk meer, namelijk 7 kilogram. Voor de terugvlucht (3 oktober 1948) was er zelfs een bijzonder vertrekstempel voorhanden. Het vreemde is wel dat er op de post vanuit Shanghai een aankomststempel van woensdag 6 oktober 1948 staat i.p.v. dinsdag 5 oktober 1948. Volgens de officiële dienstregeling klopt de dinsdag wel.

 

               Briefkaart verstuurd van Shanghai naar Scheveningen

 

                Brief verstuurd van Batavia Centrum naar Shanghai

 

In Nederland is er een speciale vereniging waarin haar leden zich bezighouden met het verzamelen van luchtpost en alle zaken die daarbij horen (de-vliegende-hollander.com). Beslist de moeite waard om deze eens te bezoeken. Wie weet wilt u wel lid worden!

 


Posted: 17:27, 2/4/2011
Comments (1) | Add Comment | Link

40 JAAR BOEING 747 IN DIENST BIJ DE KLM

 

(1E KLM VLUCHT AMSTERDAM – NEW YORK, FEBRUARI 1971)

 

Op 31 januari 2011 was het precies 40 jaar geleden dat de KLM haar eerste Boeing 747 in bezit kreeg. Deze Boeing 747 met de registratie PH-BUA landde op zondag 31 januari 1971 om 11:00 na een non-stopvlucht van 10 uur  op een mistig Schiphol. Hier werd de Boeing 747 met de doopnaam “Mississippi” en haar bemanning (o.a captain P. Orange, 2e officier L.J. Veldhuyzen van Zanten en boordwerktuigkundige G.L. Schoonman) welkom geheten door de  directie. Ook de pers was aanwezig om deze bijzondere gebeurtenis te verslaan.

 

                                                 Artistimpressie van KLM 747 PH-BUA te Schiphol 

  

Terwijl de bemanning de pers te woord stond werd de “Mississippi” naar Hangar 11 gesleept. Hier zou deze eerste KLM Boeing 747 gereed gemaakt worden om ingezet te worden op een van haar lijnen. Hangar 11 was speciaal voor het onderhoud van de KLM Boeing 747’s gebouwd.  Bijzonder detail was echter dat hangar 11 nog niet helemaal klaar was. Alleen baai 1 was klaar, baai 2 en baai 3 moesten nog worden afgemaakt.

 

            Originele KLM (pers) foto (nummer 631269), de PH-BUA in vogelvlucht  

  

Met de introductie van deze KLM Boeing 747 had de KLM meteen een vliegtuig erbij met een capaciteit voor het vervoer van 353 passagiers. Dit was een flinke sprong voorwaarts ten opzichte van de andere vliegtuigen die de KLM in haar vloot had. De verwachtingen wat passagiers voor de komende jaren zou brengen rechtvaardigde de aanschaf van deze Boeing 747.

 

Dat het opnemen van zo’n groot vliegtuig in de KLM vloot een aantal organisatorische eisen stelde mag voor zich spreken. Denk daarbij maar eens aan bemanning, catering maar ook de afhandeling op bv. Schiphol. Voordat de “Mississippi” in productie werd genomen werd er dan ook flink “drooggeoefend”. Een groot aantal KLM’ers had zich aangemeld om als proefpassagier te fungeren.

 

Wel, op maandag 15 februari 1971 was het dan zover, de PH-BUA “Mississippi” kon worden ingezet op een KLM lijn. De eer viel te beurt aan de bestemming New York.

 

          Speciale KLM brief verstuurd van Amsterdam naar New York  

 

Het spreekt voor zich dat er met deze bijzondere eerste KLM vlucht post meegestuurd kon worden. De PTT had voor deze bijzondere heenvlucht een speciaal vertrekstempel laten ontwerpen, waarvan hier een voorbeeld. Ook een aankomststempel “Feb 15 1971 PM, AFM Kennedy, NY 11060, Bldg 179” mocht niet ontbreken.

 

Speciaal vertrekstempel

 

Aankomststempel New York

   

Vanuit het buitenland werd er ook post meegegeven voor de heenvlucht. Deze speciale KLM brief vanuit Praag is een mooi voorbeeld.            

 

Speciale KLM brief verstuurd van Praag (via Amsterdam) naar New York

  

Ook op de terugvlucht, welke dezelfde dag plaatsvond, is ook post meegegeven. Voor deze terugvlucht zijn er zelfs 3 verschillende vertrekstempels bekend. We kennen de blauwe (GPO, General Post Office), de rode (AMF, Airport Mail Facility) en de groene (UNO, United Nations Organization). Ook een aankomststempel “Amsterdam 16.II.71” mocht niet ontbreken.

 

   Brief verstuurd van New York naar Den Haag (blauw GPO stempel)

  

   Brief verstuurd van New York naar Den Haag (rood AMF stempel)

 

 Brief verstuurd van New York naar Den Haag (groen UNO stempel)

 

In Nederland is er een speciale vereniging waarin haar leden zich bezighouden met het verzamelen van luchtpost en alle zaken die daarbij horen (de-vliegende-hollander.com). Beslist de moeite waard om deze eens te bezoeken. Wie weet wilt u wel lid worden!


Posted: 13:53, 6/2/2011
Comments (0) | Add Comment | Link

1E KLM VLUCHT AMSTERDAM (PRAAG-WENEN) - BOEDAPEST V.V., UIT 1936

 

                 KLM Reclame folder uit 1936 

 

Ik las in september 2010 dat de KLM het samenwerkingsverband, per 20 oktober 2010, met de nationale luchtvaart maatschappij van Hongarije heeft opgezegd. Deze Hongaarse luchtvaart maatschappij, MALEV, was per 1 april 2007 lid geworden van de luchtvaart alliantie Oneworld (die van British Airways en United Airlines). Ja, dat is een andere alliantie dan die de KLM heeft. Samen met o.a. Air France en Delta Airlines vormen zij Skyteam. Dus een scheiding lag in de lijn der verwachtingen.

 

     Voorzijde KLM flyer voor Wenen uit 1936

 

   Achterzijde KLM flyer voor Wenen uit 1936

  

Dat het samengaan of samenwerken al een heel oud gegeven is binnen de luchtvaartwereld daar is deze luchtlijn naar Boedapest een mooi voorbeeld van. De KLM opende op 20 april 1936 (per zondag 19 april 1936 was de zomerdienstregeling ingegaan) een nieuwe luchtlijn van Amsterdam naar het Hongaarse Budapest, via Praag en Wenen. Deze kon alleen tot stand komen als er werd samengewerkt met de CLS (Ceskoslovenska Letecka Spolecnost). Dit onder de noemer: “Jij vliegen, wij ook”.

 

    Speciale KLM brief verstuurd van Luchthaven Schiphol naar Wenen

 

 

     Rood en blauw/zwart stempel

   

Op maandagochtend stond de KLM Douglas DC2, PH-AKR “Rietvink” te Schiphol klaar om o.a.  de heer D.J. de Vries (KLM hoofd van de afdeling handel) en vele andere passagiers te vervoeren. Om 8:20 gaf gezagvoerder Duimelaar het teken voor vertrek richting eerste stop “Praag” (720 KM), waar het om 12:10 landde. Hier werd het gehele gezelschap ontvangen door o.a. de Nederlandse consul-generaal de heer A.M. Doorn. Om 13:21 werd het volgende traject Praag-Wenen aangevangen. De Oostenrijkse hoofdstad werd om 14:30 bereikt waar na de officiële feestelijkheden, de heer de Vries deelde vers geplukte Hollandse bloemen uit, het laatst stukje (216 KM) naar Boedapest gevlogen kon worden. Uiteindelijk werd Boedapest om 16:28 (de tijd te Amsterdam) bereikt. Het mag voor zich zelf spreken dat ook hier alle passagiers en bemanning feestelijk werden onthaald. Dat er op deze 1e  KLM vlucht niet volgens de officiële dienstregeling is gevlogen, wel dat mocht de pret niet drukken. De KLM kon immers met deze lijn een nieuwe bestemming op haar indrukwekkende lijnennet toevoegen.

 

Speciale KLM brief verstuurd van Luchthaven Amsterdam naar Boedapest

   

Het spreekt voor zich dat er met deze nieuwe KLM luchtlijn post is meegegeven (slechts een paar honderd stuks). Voor zowel Boedapest , als eindbestemming, en de tussenliggende- en verdere bestemmingen. Voor deze 1e KLM vlucht werden speciale brieven ter beschikking gesteld. Sommige luchtpoststukken die heen zijn vervoerd kregen een bijzondere ovale maatschapij stempel mee (rood of blauw/zwart) of een bijzondere aankomststempel te Boedapest, “Légi Postával érkezett”.

 

 Speciale KLM brief verstuurd van Rotterdam Waalhaven naar Karlsbad

        (Karlsbad ligt in het voormalig Tjechoslowakije, nu Tsjechië) 

 

De volgende dag, op 21 april, kon er retourpost worden meegegeven. Ook vanuit de tussenstops is er luchtpost bekend. Te Amsterdam werd de luchtpost met bestemming Rotterdam via een pendelbus vervoerd.        

 

           Speciale KLM brief verstuurd van Boedapest naar Rotterdam

 

            Speciale KLM brief verstuurd van Wenen naar Rotterdam

  

           Speciale KLM brief verstuurd van Praag naar Rotterdam

 

  Vertrekstempel Praag

 

Aankomststempel Rotterdam

     

In Nederland is er een speciale vereniging waarin haar leden zich bezighouden met het verzamelen van luchtpost en alle zaken die daarbij horen (de-vliegende-hollander.com). Beslist de moeite waard om deze eens te bezoeken. Wie weet wilt u wel lid worden!


Posted: 20:58, 31/12/2010
Comments (0) | Add Comment | Link

1E KLM VLUCHT VAN AMSTERDAM NAAR MALAGA V.V. 1967

 

De inspiratie voor dit verhaal kwam eigenlijk op tijdens mijn laatste vakantie. Een prachtige vakantie die mij en mijn gezin door 5 staten van de Verenigde Staten bracht (Texas, Louisiana, Mississippi, Alabama en Florida). Wat mij opviel tijdens deze vakantie en met name op de luchthavens (Schiphol, Houston en Orlando) was de hoeveelheid mensen die tegenwoordig vliegen. Je verplaatsen per vliegtuig is tegenwoordig zoiets als een pak melk halen bij de supermarkt.

 

Dat is niet altijd zo geweest. Het “massa” vervoer door de lucht ontstond pas na de introductie van de straalmotor (eind jaren vijftig). Het betekende immers grotere vliegtuigen, sneller vervoer en meer stoelen, dus beter betaalbaar. Het vliegen kwam daarmee in het bereik van de “gewone” man.

 

Voor de KLM begon het “grote” toeristen vervoer na de opname in haar vloot van de Douglas DC8 in 1960. In maart 1966 zou voor de korte- en middellange afstanden de Douglas DC9 zijn intrede doen. Met name in de jaren 60 voegde de KLM nieuwe zonnige, toeristische bestemmingen toe aan haar routenet zoals Nice/Cairo/Ankara in 1966. Ook in de Caribbean (paradijs op aarde) zaten ze niet stil, getuige deze folder uit 1967.

 

 

                            Cruises met de KLM?  

 

Op 4 maart 1967 was Malaga aan de beurt. Malaga was als stad bij uitstek geschikt om het tourisme vanuit Nederland richting de Costa del Sol te verwerken. En voor de tourist stond de Costa del Sol borg voor veel zon. Wat wil je ook met zo’n naam. Om een idee te geven wat je nu moest betalen voor zo’n reis: 8 dagen met accomodatie voor de prijs van ongeveer NLG 600,00. Er was ook nog een mogelijkheid om First Class te reizen maar dan kwam er nog eens NLG 45,00 bij.     

 

              Speciale KLM brief verstuurd van Amsterdam CS naar Malaga  

 

 

Briefkaart (beide kanten) verstuurd van Amsterdam naar Malaga 

 

           Aerogram verstuurd van Rotterdam Schiebroek naar Malaga 

 

De Douglas DC9-15, PH-DNE (zou later overgaan naar de Antilliaanse  Luchtvaart Maatschappij ALM), met de prachtige naam “Curacao”, vertrok op deze 4e maart om 13:10 vanaf Schiphol met vrolijke passagiers maar ook met 66 KG post. Voor deze vlucht was een mooi vertrekstempel ontworpen waarvan een zwarte en een violette uitvoering bekend zijn. Ook zijn er 2 aankomststempels bekend, een kleine en een grote.

 

           Groot aankomststempel

 

        Klein aankomststempel

 

 

Ook vanuit het buitenland mocht deze heen vlucht in de belangstelling staan getuige deze exemplaren. 

 

                      Franse briefkaart verstuurd met deze vlucht 

 

          DDR brief verstuurd vanuit Dresden via Amsterdam naar Malaga 

 

                        Ook vanuit Liechtenstein een briefkaart voor Malaga

 

Voor de terugvlucht kon pas op 13 maart post worden mee teruggeven. De Douglas DC9-15, PH-DNE was wel weer van de partij. Helaas was er voor deze vlucht geen mooi vertrekstempel gemaakt, maar mocht de verzamelaar zich troosten met een aankomststempel te Amsterdam Centraal Station.

 

                 Speciale KLM brief verstuurd vanuit Malaga naar Den Haag

 

In Nederland is er een speciale vereniging waarin haar leden zich bezighouden met het verzamelen van luchtpost en alle zaken die daarbij horen (de-vliegende-hollander.com). Beslist de moeite waard om deze eens te bezoeken. Wie weet wilt u wel lid worden!

           

 

 


Posted: 11:26, 18/9/2010
Comments (0) | Add Comment | Link

1E KLM VLUCHT AMSTERDAM NAAR MONROVIA V.V. 5 NOVEMBER 1960

 

                                   Overzicht KLM lijnennet (gedeeltelijk) uit 1960  

   

Dat een eerste KLM vlucht leuke filatelistische luchtpost oplevert bewijst de opening van een nieuwe KLM lijndienst in 1960 naar Monrovia, de hoofdstad van het Afrikaanse land Liberia. Deze nieuwe KLM bestemming werd aangevlogen via Zurich, Casablanca, Las Palmas en Conakry.

 

Waarom Monrovia? Monrovia ligt aan de westkust van Afrika (Atlantische Oceaan) en met zijn grote haven was het in economische zin en door zijn stabiele politieke klimaat een mooie KLM bestemming om op te nemen in haar routenet.

 

                      Luchtpostbrief vervoerd van Amsterdam naar Casablanca 

  

                     Luchtpostbrief vervoerd van Amsterdam naar Las Palmas 

 

Op 5 november 1960 was het zover. De Lockheed Electra L-1088, PH-LLK “Pallas”, stond klaar voor vertrek. KLM vlucht KL 585, met gezagvoerder Luyk, vertrok om 22:50 richting Zurich om daar op 00:25 weer te vertrekken richting Casablanca. Casablanca, met een andere gezagvoerder (Blomberg), werd om 04:30 verlaten voor de volgende tussenstop Las Palmas (vertrek 07:01) en na de volgende tussenstop Conakry werd Monrovia om 14:43, lokale tijd, bereikt. Kortom een reis zoals we ze nu niet meer kennen.

  

                          Luchtpostbrief vervoerd van Amsterdam naar Conakry 

 

                      Luchtpostbrief vervoerd van Amsterdam naar Monrovia

 

Om nu terug te komen op die leuke filatelistische KLM luchtpost het volgende. Ten eerste werd er voor deze eerste KLM vlucht een mooie bijzondere vertrekstempel door de P.T.T. beschikbaar gesteld. Doordat er een aantal tussenstops werden gemaakt werd er voor verschillende bestemmingen post meegegeven. Niet alleen voor Casablanca,Las Palmas, Conakry en natuurlijk Monrovia werd vanuit Nederland post meegegeven, maar ook voor sommige tussenliggende trajecten. Zo is er KLM luchtpost bekend vanuit Casablanca naar Conakry, Casablanca naar Las Palmas, Las Palmas-Conakry en Las Palmas naar Monrovia. Daarnaast zijn er verschillen in de kleuren van de bijzondere stempels.

 

                     Luchtpostbrief vervoerd van Casablanca naar Las Palmas

  

                   Luchtpostbrieven verstuurd van Casablanca naar Conakry

                 (zie het bijzondere vertrekstempel in zowel rood als violet)   

 

                     Luchtpostbrief verstuurd van Las Palmas naar Monrovia

 

Ook vanuit het buitenland werden er verschillende brieven op deze heenreis meegestuurd, o.a. uit Belgie, DDR en Luxemburg. Uiteraard mocht het bijzondere vertrekstempel niet ontbreken.

 

Belgische aerogram verstuurd van Brussel via Amsterdam naar Casablanca

 

DDR luchtpostbrief verstuurd van Dresden via Amsterdam naar Las Palmas

 

DDR luchtpostbrief verstuurd van Berlijn via Amsterdam naar Conakry

 

Luxemburgse luchtpostbrief verstuurd van Luxemburg Stad via Amsterdam naar Monrovia

 

Terug werd er ook gevlogen en wel op 7 november 1960. De eerder genoemde Lockheed Electra vertrok om 15:15 vanuit Monrovia met een aankomst te Conakry op 16:12. Te Conakry had de vlucht nog een vertraging van een ½ uur, wat te wijten was aan het feit dat de passagiers die hier zouden instappen niet tijdig aanwezig waren op het vliegveld (zo ging dat in die tijd, het vliegtuig wacht wel). Het vertrek uit Las Palmas was om 00:23, vanuit Casablanca werd er op 03:36 gestart. Om 08:48 kon Zurich vaarwel gezegd worden om op 10:20 veilig te Schiphol te landen.

 

         Luchtpostbrief verstuurd van Monrovia naar Amsterdam

 

       Luchtpostbrief verstuurd van Las Palmas naar Casablanca

 

Ook voor de terugvlucht werd er post meegegeven. Naast de post vanuit de bestemmingen Monrovia, Conakry, Las Palmas en Casablanca naar Amsterdam is er ook post bekend van het tussenliggende traject Las Palmas naar Casablanca. Ook hier zijn er weer diversiteiten bekend, o.a. in kleur van de stempels, soorten brieven en buitenlandse post.

 

      Luchtpostbrief verstuurd van Las Palmas naar Amsterdam

 

       Luchtpostbrief verstuurd van Casablanca naar Amsterdam

 

Het is te begrijpen dat het voor verzamelaars van luchtpost en in het bijzonder KLM luchtpost, zoals ik, deze eerste KLM vlucht naar Monrovia een ware “snoepwinkel” is. Op sommige trajecten zijn er slechts enkele luchtpoststukken meegestuurd, bv. Las Palmas naar Amsterdam (300 gram). Het geeft je dan ook een geweldige kick als je zo’n luchtpoststuk in je verzameling kan opnemen.    

 

In Nederland is er een speciale vereniging waarin haar leden zich bezighouden met het verzamelen van luchtpost en alle zaken die daarbij horen (de-vliegende-hollander.com). Beslist de moeite waard om deze eens te bezoeken. Wie weet wilt u wel lid worden!


Posted: 20:54, 13/5/2010
Comments (1) | Add Comment | Link

POSTVERVOER BIJ OPENING VLIEGVELD EINDHOVEN IN 1932

  

Reeds na de 1e wereldoorlog onstonden er al plannen voor de aanleg van een vliegveld te Eindhoven. Het zou echter tot 1932 duren voordat het zover zou komen.

                          

 Aankomst minister Mr. P.J. Reymer te Eindhoven 

  

Tijdens een gemeenteraadsvergadering werd er op 18 mei 1931 besloten tot de aanleg van een vliegveld te Eindhoven, vlak bij het dorp Zeelst (Veldhoven), in de volksmond beter bekend als Welschap. De aanleg van het vliegveld zou worden uitgevoerd alszijnde een  werkverschaffingsproject (net als het Wilhelminakanaal). De totale kosten werden op NLG 160.500 begroot, waarvan NLG 120.000 als loon voor de 200 werklozen. De gehele aanleg werd uitgevoerd door N.V. Grondverbetering en Ontginnings Maatschappij te Zwolle onder leiding van distictsdirecteur Ir. J. Hanraets uit Den Bosch.

 

Wel op 10 september 1932 was het zover. Het 63 hectare grote vliegveld (o.a. 40 KM drainage netwerk!!!) kon haar gasten ontvangen...en dat waren er wel een paar. Het ontvangst-comité, dat onder leiding stond van Ir. Otten, drukte de hand o.a. met Minister Mr. P.J. Reymer, Mr. Dr. A. van Rijckevorsel (Commissaris der Koningin te Brabant), de publiciteitschefs van o.a. de KLM (Bert Prinsen Geerligs) en Fokker (E.Smits) maar ook A. Plesman die met de Fokker F-XII, PH-AIE “Ekster” en enkele genodigden uit Rotterdam kwamen “invliegen”.

 

 

 

Voor deze gelegenheid werden een paar oude inwoners van Eindhoven, tussen de leeftijd van 75 en 96 jaar, uitgenodigd om hun luchtdoop vanaf het vliegveld te houden. Peerke van den Broek, de oudste van het stel, sprak na afloop de woorden uit “Het ging me nie hog en lang nie hard en ver genoeg”.     

 

        De "Oudjes" konden nog lachen na afloop  

 

Officieel (via de reguliere kanalen) is er geen luchtpost vervoerd van (en naar) Eindhoven maar uiteraard zijn er wel wat poststukken bekend. Tussen Eindhoven en Rotterdam zijn er 4 poststukken vervoerd (met een aankomststempel Pernis van 11-9), tussen Eindhoven en Amsterdam zijn er ook 4 poststukken bekend (aankomststempel Luchthaven...) en tussen Eindhoven en Amsterdam-Berlijn ook nog 2 poststukken.  

 

Bijgevoegde afbeelding toont een brief waarvan volgens mij de bedoeling was dat deze meegegeven zou worden naar Eindhoven (zie adressering) maar uiteindelijk van Eindhoven (vertrekstempel Eindhoven) naar Schiphol via de lucht vervoerd is. Ben benieuwd of deze mening ook gedeeld wordt door andere?

 

 

In Nederland is er een speciale vereniging waarin haar leden zich bezighouden met het verzamelen van luchtpost en alle zaken die daarbij horen (de-vliegende-hollander.com). Beslist de moeite waard om deze eens te bezoeken. Wie weet wilt u wel lid worden!


Posted: 20:56, 15/3/2010
Comments (0) | Add Comment | Link

1E KLM VLUCHT AMSTERDAM-HOUSTON V.V 3 SEPTEMBER 1957

 

De Douglas DC-7, PH-DSI te Houston   

  

De KLM wilde, in de jaren 50, na New York graag nog een Noord Amerikaanse stad aanvliegen. Na een intensieve lobby op regeringsniveau (zelfs minister-president Willem Drees en president Eisenhouwer bemoeide zich ermee) werd er uiteindelijk landingsrechten verkregen voor Houston. De voorkeur van de KLM ging eigenlijk uit naar Los Angeles, maar Houston (Texas) was zo gek nog niet. Het rijke, grote Texas met zijn olievelden kreeg hierdoor een rechtstreekse verbinding met Europa. 

 

                  Worldwide KLM Timetable

                 tot en met 6 oktober 1957

  

Om deze bestemming onder de aandacht te brengen, zowel aan deze kant van de plas als aan de andere kant, werd er door de KLM een ludieke reclamecampagne bedacht. Van een aantal landen werd er een geuniformeerde vertegenwoordiger uit de vervoerssector uitgenodigd. Zo kreeg je uit London een buschauffeur van een dubbeldekker, een Noorse zeekapitein, een bestuurder van een kabelbaan uit Zwitserland, een Duitse treinmachinist, een inspecteur van de Brusselse tram, een bestuurder van de ondergrondse uit Stockholm, een Deense postbesteller, een Italiaanse gondolier en onze eigen KLM vliegenier “Commodore” Jan Moll.

 

In Parijs had onze vertegenwoordiging een oproep gedaan aan de Parijse taxichauffeurs...”Gratis vlucht heen en terug naar Houston”. Dat hebben ze geweten, er kwamen +/- 1.000 taxichauffeurs opaf!!! Niet zo vreemd want niemand midder dan Brigitte Bardot had zitting in de jury. De gehele dag was de Champs Elysees geblokkeerd.

 

   Luchtpostbrief verstuurd van Amsterdam naar Houston, rijkelijk gefrankeerd

  

   Luchtpostbrief (klein cachet) verstuurd van Amsterdam naar Houston

     

Op 3 september 1957 vertrok dan, met dit bonte gezelschap, de Douglas DC-7C, PH-DSI “Zuiderzee” richting Houston. De DC-7C’s waren net in dit jaar toegevoegd aan de vloot van de KLM. De vlucht verliep via Shannon en Montreal naar Houston. De gezagvoerders op deze vlucht waren, van Rees en Roosenburg. Je kan je voorstellen dat de aankomst in Houston niet onopgemerkt voorbij is gegaan, aan reclame heeft de KLM geen gebrek gehad met deze vlucht. Op 6 september 1957 werd er met hetzelfde vliegtuig teruggevlogen.

  

           Speciale kaart verstuurd van Amsterdam naar Houston    

 

              Aerogram verstuurd van Amsterdam naar Houston

     

Op de heenreis is er 139 KG post meegegeven die allen een bijzondere vertrekstempel meekregen en in Houston voorzien werden van een aankomststempel, sep 4 1957. Sommige zijn rijkelijk filatelistisch “versierd”. Voor deze heenvlucht werden speciale enveloppen ter beschikking gesteld (een afbeelding met een cowboy op paard en lasso). Van deze enveloppen zijn 2 varianten bekend  (groot en klein cachet). Een aantal varianten zijn hier afgebeeld.

   

                                      Luchtpostbrief zowel heen als terug vervoerd, 

                                              geen aankomststempel  Amsterdam

       

Op de terugreis ging er 52 KG post mee, ook voorzien van een bijzondere vertrekstempel en in Amsterdam voorzien van een aankomststempel, 7.IX.1957. Ook hier werd er weer bij sommige poststukken rijkelijk postzegels geplakt. Voor deze terugvlucht werd er ook een speciale envelop ter beschikking gesteld (hoe hollands...een molen). Dit neemt niet weg dat er ook andere varianten van brieven/kaarten/aerogrammen meegegeven zijn.

  

               Luchtpostbrief verstuurd van Houston naar Amsterdam  

   

Luchtpostbrief verstuurd van Houston naar Amsterdam, rijkelijk gefrankeerd 

   

          Aerogram verstuurd van Houston naar Amsterdam 

      

Ook vanuit het buitenland werden er verschillende brieven op de heenreis meegestuurd, o.a. uit Belgie, DDR, Oostenrijk, Hongarije, Finland en Luxemburg. Uiteraard mocht het bijzondere vertrekstempel niet ontbreken alhoewel er ook brieven bekend zijn zonder dit bijzonder vertrekstempel. Ook van deze brieven zijn hier een aantal afgebeeld. 

   

 

           Oostenrijkse post verstuurd van Wenen via Amsterdam naar Houston 

  

Belgische post vervoerd van Brussel via Amsterdam naar Houston

  

         Finse post vervoerd van Turku via Amsterdam naar Houston

   

  DDR post vervoerd van Leipzig (KLM Messevlucht) via Amsterdam

                                                 naar Houston 

 

Hier een buitenlands luchtpoststuk zonder het bijzondere vertrekstempel.

  

DDR post vervoerd van Dresden via Leipzig via Amsterdam naar Houston

         

 

             Brief met handtekeningen crew

               o.a. gezagvoerder van Rees

 

In Nederland is er een speciale vereniging waarin haar leden zich bezighouden met het verzamelen van luchtpost en alle zaken die daarbij horen (de-vliegende-hollander.com). Beslist de moeite waard om deze eens te bezoeken. Wie weet wilt u wel lid worden!


Posted: 21:55, 30/1/2010
Comments (1) | Add Comment | Link

1E KLM VLUCHT AMSTERDAM-SAPPORO-NAGOYA V.V. 28 OKTOBER 1997

 

Om een leuk KLM verhaal, althans dat denk ik, te schrijven en te voorzien van luchtpostmateriaal hoef je nog niet eens zolang terug in het verleden van de KLM te gaan. Ach, verhalen uit die “hele oude doos” zijn net spannende jongens verhalen maar ook in het recente verleden zijn ze interessant om op te schrijven. Zo ook de vlucht uit 1997 naar Sapporo en Nagoya, ja twee steden voor de prijs van één.

 

                               Luchtpostbrief verstuurd naar Sapporo 

   

 

                                 Luchtpostbrief verstuurd naar Nagoya

 

Op 28 oktober 1997 stond de Boeing 747-400 PH-BFA “Atlanta” klaar om de 2 steden in Japan aan te vliegen. Dit vliegtuig was speciaal voor deze gelegenheid omgedoopt tot “Cities of Sapporo and Nagoya”. Deze vlucht, onder vluchtregistratie KL869 vertrok om 12:30 van Schiphol (er werd via de transpolarroute over Rusland gevlogen) en landde in Sapporo om 07:15 (lokale tijd). Kort hierna, na een welkomsceremonie, werd er doorgevlogen naar Nagoya waar het landde om 09:55 (lokale tijd). De volgende dag werd er teruggevlogen waarbij de aankomst te Schiphol ook op dezelfde dag plaatsvond. De gezagvoerder op zowel de heen- als terugvlucht was Smeets.

 

                             Luchtpostbrief met landkaartje verstuurd naar Sapporo 

  

Dat deze vlucht voor Nederland en zeker voor de KLM belangrijk was bleek wel uit de lijst van genodigden. De Japanse ambassadeur T. Ikeda, staatssecrataris mevrouw Yvonne van Rooij (o.a. in de hoedanigheid van voorzitter “herdenking van 400 jaar Nederlands-Japanse betrekkingen”), journalisten (veel uit Japan zelf), Japanse reisagenten en natuurlijk KLM president-directeur de heer Leo van Wijk met een aantal KLM collega’s. Ook was er speciaal voor deze vlucht een Japanse filmploeg aanwezig om een reportage te maken.

 

 

                       Luchtpostbrief met landkaartje verstuurd naar Nagoya 

 

Met deze twee nieuwe Japanse verbindingen was de KLM de enige Europese luchtvaartmaatschappij met vier bestemmingen in Japan. Je moet je voorstellen dat de Japanse markt zeer beschermd werd tegen andere invloeden uit het buitenland. Japan geldt vandaag de dag (2009) nog als een zeer gecontroleerde luchtvaartmarkt.

 

Deze twee steden werden op die dagen aangevlogen wanneer er niet naar Tokio werd gevlogen. De keuze voor de twee steden was niet zo vreemd. Sapporo was  van economisch belang (zie ook bijgevoegd stukje uit KLM’s blauwdruk actueel uit 1997) en in Nagano, ruim 3 uur rijden van Nagoya vandaan, zou in 1998 de Olympische Winterspelen worden gehouden en in Nagoya (Aichi) in 2005 een Wereldtentoonstelling.

     

 

 

Voor zowel de heen- als terugreis kon er (lucht)post worden meegegeven waarvan hier een aantal te zien zijn. Voor zowel Sapporo als Nagoya werden er 1100 luchtpoststukken heen meegegeven (beide met verschillende vertrekstempels). Slechts 20 luchtpoststukken kregen een aankomststempel. De postbeamte moet waarschijnlijk bij het zien van de hoeveelheid luchtpoststukken gedacht hebben "die ga ik echt niet allemaal afstempelen". Voor een luchtpostverzamelaar is dit smullen om zo'n luchtpoststuk met aankomststempel te bemachtigen. Voor de terugvlucht gingen er per stad 800 luchtpoststukken mee. Ze kregen in Nederland allemaal wel een aankomststempel (29 oktober 1997).        

    

               Luchtpostbrief verstuurd van Sapporo naar Nederland 

  

 

                 Luchtpostbrief verstuurd van Nagoya naar Nederland

  

 

                 Luchtpostbrief verstuurd van Nagoya naar Nederland

                           Met speciaal vertrekstempel in het groen

 

In Nederland is er een speciale vereniging waarin haar leden zich bezighouden met het verzamelen van luchtpost en alle zaken die daarbij horen (de-vliegende-hollander.com). Beslist de moeite waard om deze eens te bezoeken. Wie weet wilt u wel lid worden!


Posted: 20:27, 28/12/2009
Comments (1) | Add Comment | Link

EEN BIJZONDERE KLM (POST)VLUCHT, DUBLIN NAAR BERLIJN OP 22 OKTOBER 1932

                                                               

Snelheid heeft altijd een belangrijke rol gespeeld in luchtvaart. Ik bedoel hiermee dat er manieren gevonden werden om de post en passagiers zo snel en veilig mogelijk van plaats A naar plaats B te vervoeren, zo ook in 1932.

 

In 1932 deed de post er +/- 63 uur over om vanuit Ierland naar Duitsland vervoerd te worden. De KLM kreeg dan ook het verzoek van de Ierse posterijen om te onderzoeken of er een geregelde luchtpostdienst (lees sneller) mogelijk zou kunnen zijn. De KLM zou dan de post van Dublin naar Berlijn vervoeren. Het postvervoer naar Dublin (aanbrengpost) was voor rekening van een ander.

                                              

                                   Een Fokker F.XII te Schiphol 

                             

Wel, hoe is dat nu gegaan in 1932. Op de 22 ste oktober 1932 om 6:33 vertrok vanaf het vliegveld Oranmore (bij het plaatsje Galway) een Fox-Moth vliegtuig, de EI-AAP, van de luchtvaartmaatschappij Iona National Airways, met op de bok piloot O.E. Armstrong (roepnaam Ollie). Aan boord waren 2 passagiers en 1.015 stuks post. Het vliegveld Baldonell (Dublin) werd om 7:27 bereikt. De post werd hier overgeladen op een gereedstaande vliegtuig van de KLM, tw. een Fokker F.XII, PH-AID, ”Duif”. De Fokker F.XII werd in deze tijd veel gebruikt als chartervliegtuig. De piloot J.B. Scholte, boordwerktuigkundige P. Dunk en marconist J.J. de Outer zochten om 8:00 het luchtruim, om met de post en 14 passagiers op 10:55 te Croydon (London) te landen. 45 Minuten later vertrok het toestel weer en landde om 13:05 te Rotterdam waarna het om 13:45 koers zette richting Berlijn waar het om 15:30 landde. Al met al was de totale reisduur vanaf Galway naar Berlijn met +/- 55 uur ingekort (wat een besparing van tijd). Helaas wogen de inkomsten niet op tegen de uitgaven, al hoewel de kosten van deze bijzondere vlucht geheel voor rekening van de Ierse posterijen kwamen. Het vliegtuig vloog de volgende dag weer terug, waarvan geen luchtpost van bekend is.  

             

               Luchtpostbrief vervoerd van Galway naar Berlijn

                            

 Luchtpostbrief vervoerd van Baile Atha Claith (Dublin) naar Berlijn

       

Zoals gezegd werd er vanaf Galway 1.015 stuks post vervoerd. Ook in Dublin werd er post meegegeven (zie scan). Er zijn ook vervoerde Amerikaanse poststukken bekend (100 stuks), welke per oceaan mailboot “Karlsruhe” aan de westkust van Ierland waren aangebracht. Ook Ierse kranten met een speciaal stempel erop “By air from Dublin”, zijn met deze vlucht meegegeven. Op beide geshowde brieven treft u een speciaal groen stempel aan met de tekst “Aer-Post, 22adh. Deire Fomhair 1932, Gaillim-Berlin”, of vertaald “Air Mail, 22nd of October 1932, Galway-Berlin”. Ook in Berlijn deed men een duit in het (post)zakje. Dit in de vorm van een rood stempel “Mit luftpost befordert, Luftpostamt Berlin C 2”, of vertaald “Door luchtpost vervoerd, Luchtpostkantoor Berlijn C2”.                         

                  

 

                  

                               

In Nederland is er een speciale vereniging waarin haar leden zich bezighouden met het verzamelen van luchtpost en alle zaken die daarbij horen (de-vliegende-hollander.com). Beslist de moeite waard om deze eens te bezoeken. Wie weet wilt u wel lid worden!


Posted: 16:43, 15/9/2009
Comments (3) | Add Comment | Link

KLM INDIE, RETOURVLUCHT OP 1 JANUARI 1930

 

De KLM heeft tussen 1928 en 1930 verschillende proef(post)vluchten uitgevoerd van en naar Nederlands Indie. De belangrijke vluchten hiervoor van "Van der Hoop" uit 1924 en de "Koppenvlucht" uit 1927 laat ik hier dan gemakshalve buiten. De KLM, maar ook de overheid en de posterijen, wilde kijken of er een geregelde (post)verbinding door de lucht kon worden gerealiseerd tussen Nederland en Nederlands Indie. In die tijd duurde het weken voordat een brief ter plaatse besteld kon worden. Door de lucht zou dit “slechts” dagen kosten!

   

Op 1 januari 1930 aanvaarde de PH-AEN, een Fokker FVIIb. haar terugreis naar Nederland vanuit Batavia. Dit was de 6e retourvlucht (postvlucht) vanuit Nederlands Indie naar Nederland. De bemanning bestond uit Piet Soer (de gezagvoerder), Th. Wiersma (2e vlieger) en F.A. Naber (boordwerktuigkundige). De hoeveelheid post was 196 KG met een opbrengst aan luchtrecht van NLG 10.747,50. Tot 1937 werd er luchtrecht geheven bovenop de gewone port.    

                                                                                                                               

   Een Indische zakenbrief verstuurd van Batavia naar Amsterdam                      

                      

Om een idee te krijgen hoe de route verliep hierbij een overzicht:

 1 januari 1930: Bandoeng-Batavia-Palembang-Medan

 2 januari 1930: Medan-Bangkok

 3 januari 1930: Bangkok-Akyab

 4 januari 1930: Akyab-Calcutta-Allahabad

 5 januari 1930: Allahabad-Jodpur-Karachi

 6 januari 1930: Karachi-Jask-Bushire

 7 januari 1930: Bushire-Bagdad

 8 januari 1930: Bagdad-Aleppo

 9 januari 1930: Aleppo-Istanbul

10 januari 1930: Istanbul-Belgrado-Budapest

11 januari 1930: Budapest-Leipzig-Amsterdam

                                                                                                                                  

     Aangetekende brief vanuit Medan naar Amsterdam verstuurd met propelloraankomststempel        

                                                                                                                                                 

Ook op de tussenstops werd er regelmatig post meegegeven. Zo ook vanuit Bangkok. Het was tot 17 januari 1931 heel gebruikelijk dat de post uit Indo China (o.a. Saigon) met bestemming Frankrijk met de KLM werd vervoerd via Bangkok. Op 17 januari 1931 opende namelijk Air Orient een lijndienst Saigon-Marseille. Toen viel helaas voor de KLM een stukje additioneel postvervoer weg.

 

Hieronder vindt u een mooi stukje postgeschiedenis. Deze brieven uit Saigon met bestemming Frankrijk zijn op 1 januari 1930 vanuit Saigon met Air Asia (dit was de 2e service vlucht Indochina-Europa) naar Bangkok gevlogen. In Bangkok zijn deze brieven op 3 januari 1930 met de 6e KLM retourvlucht uit Indie teruggevlogen naar Amsterdam (aankomst 11 januari 1930) om uiteindelijk op 13 januari 1930 te Marseille en Tassin aan te komen.

                                                                                                                               

 

                                       

Op deze brieven treft u zowel de zwarte- alswel het rode kastenstempel aan “Par Malle Aerienne Hollandaise” Dit stempel gaf de garantie dat de brief met de KLM werd verstuurd (alleen zwarte en rode exemplaren zijn bekend). Op deze vlucht werd dit systeem voor het eerst beproefd (totale post slechts 36 KG).

 

Misschien leuk te vermelden is het boek dat J.H.Frenken (oud KLM gezagvoerder en huidarts) heeft geschreven over de oude Indië Route...”Piet Soer en anderen van de oude Indiëroute”. Beslist de moeite waard om te lezen.

                                                                                                                                       

                                        

In Nederland is er een speciale vereniging waarin haar leden zich bezighouden met het verzamelen van luchtpost en alle zaken die daarbij horen (de-vliegende-hollander.com). Beslist de moeite waard om deze eens te bezoeken. Wie weet wilt u wel lid worden!


Posted: 16:07, 9/8/2009
Comments (2) | Add Comment | Link

1E KLM VLUCHT AMSTERDAM-MILAAN OP 1 MEI 1935

Engelse flyer 1e vlucht naar Milaan uit 1935

Op 1 mei 1935 vertrok de Douglas DC2-115E met de registratie PH-AKH (haan), met slechts 500 luchtpoststukken, voor de eerste KLM vlucht van Amsterdam naar Milaan, via Frankfurt. Vanaf Schiphol werd er vertrokken om 12:50 om op 17:45 te Milaan te landen (in Milaan was het 1 uur later dan in Amsterdam). De terugreis werd de volgende dag aangevangen om 11:30, de aankomst te Schiphol was op 15:05. Deze nieuwe lijndienst werd in samenwerking met D.L.H. (Deutsche Luft Hansa) en A.L.I. (Avio Linee Italiane) uitgevoerd.

Luchtpost brief gevlogen met de 1e KLM vlucht Amsterdam-Milaan 1935

Luchtpost brief gevlogen met de 1e KLM vlucht Milaan-Amsterdam 1935

Deze Douglas DC2 was net op 2 april 1935 overgedragen door Douglas aan de KLM. In die tijd werden de in de Verenigde Staten van Amerika gekochten vliegtuigen per schip naar Nederland vervoerd. De schepen kwamen in Rotterdam Waalhaven aan. De gekochte vliegtuigen konden in Waalhaven, waar de technische dienst van de KLM was ingericht, afgemonteerd en gereed gemaakt worden. Met de komst van de Douglas machines werd in 1935 begonnen met het verplaatsen van de technische dienst van de KLM naar Schiphol. Over Waalhaven zijn mooie boeken geschreven (o.a. Waalhaven 1920-1940 van J.L. Arense).

Tekening van de Douglas DC2, PH-AKH "Haan"

De gezagvoerder op deze vlucht was G.M.H. Frijns. De KLM wilde op deze vlucht een ouwe rot in het vak hebben om dat de ervaring in bijvoorbeeld het vliegen in hooggebergten van deze gezagvoerder zeer van pas kon komen. Tussen Zwitserland en Italie had je in die tijd verboden vliegzones. Om Milaan te bereiken moesten de vrije passages van de Simplon geslecht worden. De vliegers hadden een doorgang van slechts 4 KM breed en men moest deze precies in midden aanvliegen. Ook al kon de DC2 op grote hoogte vliegen dit werd niet toegestaan en moest men op slechts 2000 meter hoogte vliegen. Zo zie je maar de KLM had toen al betrouwbaarheid hoog in het vaandel staan.

Originele KLM Europa zomertimetable uit 1935

Kaart van de luchtlijnen die de KLM in 1935 exploiteerde

Een ander in onze tijd niet meer weg te denken onderdeel van een vlucht is de stewardess. In 1935 kwamen de eerste stewardessen in dienst van de KLM. Op deze baan kwamen in 1935 in totaal 20 dames/meisjes op af waaruit 4 geselecteerd werden die op 1 juli 1935 de cursus KLM stewardess mochten aanvangen. De eerste stewardessen waren: Hilda Bongertman (ook een mooi boek van verschenen Schiphol uitstappen!, ervaringen van een K.L.M. stewardess uit 1936), Nelly de Vrieze, Ans Hermanides en Mia Nieuwenkamp. Ans Hermanides was de eerste KLM stewardess die is overleden tijdens een ongeval met een KLM vliegtuig. Toeval of niet, ditgebeurdetijdens een trainingsvlucht naar Milaan met de Douglas DC2 de Gaai.

KLM reclame uithet luchtvaartblad "Vliegwereld" , 1e jaargang 1935 nr. 12

KLM reclame uit het luchtvaartblad "Vliegwereld", 1e jaargang1935, nr. 13

In Nederland is er een speciale vereniging waarin haar leden zich bezighouden met het verzamelen van luchtpost en alle zaken die daarbij horen (de-vliegende-hollander.com). Beslist de moeite waard om deze eens te bezoeken. Wie weet wilt u wel lid worden!


Posted: 09:58, 15/4/2009
Comments (2) | Add Comment | Link

DE KLM EN DE OLYMPISCHE SPELEN

                                                                                                                                            

                                       Officiële Olympische KLM sticker

                                                 

De KLM is altijd goed geweest in het vinden van nieuwe markten om zodoende geld te genereren of publiciteit te winnen. Dat laatste bracht uiteindelijk ook weer financieel gewin. Onder aanvoering van haar grondlegger, administrateur  en later met de titel president directeur, de heer A. Plesman was dit al aan de orde. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de ijsvluchten die de KLM maakte om zodoende de geïsoleerde eilanden te bevoorraden. Ook hiervan zijn prachtige luchtpostbrieven en kaarten over terug te vinden en te verzamelen (misschien kom ik daar nog eens op terug). Andere voorbeelden hiervan zijn natuurlijk de talrijke, soms heroïsche, (post)vluchten naar Nederlands Oost- en West Indie (Van der Hoop/Koppen/Uiver/Pelikaan/Snip etc.).  

 

Bij het zoeken naar een luchtpoststuk viel mijn oog op een ander mogelijk onderwerp voor een nieuw verhaal en wel de Olympische Spelen. In mijn achterhoofd het verhaal hiervoor dat de KLM zo’n feeling heeft voor nieuwe markten ben ik begonnen om eens in mijn eigen verzameling te kijken wat ik hier over bezit. Nou, dat was wel even zoeken. Ik dacht omdat de moderne Olympische Spelen al ver voor de oprichting van de KLM werd gehouden, zal de  KLM vol “luchtpost” overtuiging in deze markt gesprongen zijn…dat viel tegen maar wat ik kon vinden wil ik u niet onthouden.

 

Ik zal hier niet alle jaartallen en plaatsen aflopen waar de Olympische Spelen (zowel winter als zomer) zijn gehouden maar enkele eruit lichten die misschien interessant zijn. Je moet je ook voorstellen dat bijvoorbeeld in 1932 de Olympische Spelen, zowel winter als zomer, in de Verenigde Staten werden gehouden (Lake Placid en Los Angeles). Men, dus ook de KLM, vloog toen nog niet over de Atlantische oceaan, althans commercieel gezien.

 

1928. Ja, natuurlijk 1928 in ons eigen Amsterdam. De KLM heeft hier veel foto’s van gemaakt en dan bedoel ik luchtfoto’s. KLM is de eerste luchtvaartmaatschappij die haar eigen luchtvaartfotografie afdeling had, KLM Aerocarto, opgericht in 1921 (2 jaar na de oprichting van de KLM). Prachtige foto’s zijn van deze Olympische Spelen gemaakt, waarbij de meest opvallenste toch wel de 46 meter hoge marathontoren is. Hierop prijkte de schaal waarop voor het eerst het Olympische vuur werd ontstoken. Deze schaal werd ook wel gekscherend “het asbakje voor de KLM vliegers” genoemd.

                                                                                                                                           

                         Het Olympisch stadion tijdens de openingsceremonie

   

1952. In dit jaar, van 19 juli t/m 3 augustus,  werden de zomerspelen in Helsinki gehouden. De KLM vloog op 12 juli de Nederlandse hockeyploeg naar Helsinki. Op 14 juli werd er teruggevlogen. Gevlogen werd er met een Convair, de PH-TEB, met als naam Rembrandt. De gezagvoerder op deze vluchten was A. van Ulsen (Ton). Deze gezagvoerder heeft de ontwikkeling van de luchtvaart bijna vanaf het begin tot aan zijn KLM pensioen in 1965 en daarna nog als havenmeester van vliegveld Teuge en als adviseur/vlieger voor Philips van dichtbij meegemaakt. Zijn belevenissen heeft hij in 1999, gelukkig, in een boek opgeschreven. Hij was toen al 85 jaar oud. Het boek heet “Uit de vlucht gegrepen” en is in 1999 uitgegeven door Bonneville te Bergen (NH).

  

             Brief verstuurd met de heenvlucht Amsterdam-Helsinki 

                                                                                                                                               

Kaart verstuurd met de terugvlucht Helsinki-Amsterdam 

           

                                    KLM Convair PH-TEB "Rembrandt"

                                             

1956. Van 22 november t/m 8 december werden in Melbourne de zomerspelen gehouden. De KLM vloog op 4 november de voltallige Olympische ploeg van Polen naar Melbourne. Gevlogen werd er met een Lockheed 1049C Super Constellation, de PH-LKP. Gezagvoerders op deze vlucht waren Baxter en Houba. De route ging als volgt, van Amsterdam naar Warchau, van Warchau naar Rome en van Rome naar Melbourne. De luchtpostbrieven kregen een speciaal vertrekstempel en er zijn 7 verschillende aankomststempels bekend. In de postverzending zaten ook 200 Oostenrijkse luchtpostbrieven en verder luchtpost uit Luxemburg en de DDR (voormalig Oost Duitsland). De luchtpostbrieven werden vanuit Melbourne met de boot teruggestuurd. Door omstandigheden (o.a. storm) waren er verschillende brieven beschadigd.

                                                                                                                                             

           Brief verstuurd met de heenvlucht Warchau-Melbourne 

                    

       Luxemburgse brief verstuurd van Warchau naar Melbourne

  

7 verschillende aankomststempels

                                                                          

1964. Deze keer de Olympische zomerspelen in Tokio (de spelen van Anton Geesink). De KLM vloog op 22 september de Hongaarse Olympische ploeg per Douglas DC-8 vanuit Boedapest naar Amsterdam door naar Tokio, via de Poolroute (Anchorage, Alaska). Hierbij zijn luchtpostbrieven bekend met en zonder aankomststempel. Op 27 september vloog de KLM ook de Oostenrijkse ploeg naar Tokio. Hiervoor waren 2 verschillende speciale vertrekstempels in gebruik, te onderscheiden door de nummers 1 en 2. Speciaal ter gelegenheid van deze spelen is er een boekje uitgekomen “1964 K.L.M. Olympic summer games Tokyo 1964” Mocht iemand dit boekje hebben dan hou ik mij aanbevolen.

                                                                                                                                            

                                  Brief verstuurd met de heenvlucht Boedapest-Tokio   

                                                   Aankomststempel Tokio

                                                                                                                                  

    Brief verstuurd met de heenvlucht Wenen-Tokio (vertrekstempel 2)

                                                                                                                               

    Brief verstuurd met de heenvlucht Wenen-Tokio (vertrekstempel 1)            

                                                                                                                               

          Achterzijde van de brief met 'n frankering voor de terugvlucht

                               

1968. In dit jaar werden de zomerspelen in Mexico gehouden. Wederom vloog de KLM de Olympisch ploeg van Hongarije naar de Spelen. Op 14 september de heenreis en op 30 september terug. Ook hier weer zijn er luchtpostbrieven bekend met en zonder aankomststempel, echter die luchtpostbrieven zonder aankomststempel zijn niet meegegaan op de vlucht. Dit is ook het jaar waarin de KLM een belang neemt in Martinair van 50%. 

                                                                                                                                   

                Brief verstuurd met de heenvlucht Boedapest-Mexico                       

                                                                                                                                

                  Achterzijde van de brief met aankomststempel Mexico

 

1994. Op 4 februari  vervoerde de KLM, via een charter, de gehele Chileense ploeg (3 deelnemers) naar de Winterspelen in Lillehammer (Noorwegen). Deze spelen werden van 12 t/m 27 februari gehouden. Chili nam voor de 11e keer deel aan de Olympische Spelen, echter zonder 1 medaille kwamen ze thuis. De hierbij getoonde brief is een getuige van deze gebeurtenis.

 

                          Brief met speciaal Olympisch stempel

"salida del equipo olimpico de chile a los juegos olimpicos de invierno en Lillehammar"

 

2002. Van 9 t/m 24 februari werden de Olympische winterspelen in Salt lake City gehouden. De KLM vervoerde o.a de Cypriotish Olympische ploeg maar natuurlijk ook de Nederlandse ploeg. De Nederlandse ploeg werd over 11 verschillende Northwest (de Amerikaanse partner van de KLM) vluchten verdeeld. De eerste heenvlucht was op 14 januari 2002. De terugvlucht op 26 februari was een speciale KLM Olympische retourvlucht. De KL610  landde op 14:16 op Schiphol en werd door de tijdelijke air marshall Yvonne van Gennip (voormalig Olympisch schaatskampioene) binnengeloosd. Ook KLM’s president-directeur Leo van Wijk heette de sporters welkom en met name de chef de mission Leo Visser (in zijn dagelijkse leven gezagvoerder bij de KLM).

                                                                                                                                             

   Brief met speciaal Olympisch stempel "Cyprus Olympic Team Flight..." 

                                                                                                                                      

   Brief met speciaal Olympisch stempel "Vertrek van het Nederlands..." 

                                                                                                                                    

Buiten de Nederlandse ploeg vervoerde de KLM ook de Olympische ploeg van Monaco naar de Olympische Spelen van Vancouver in 2010. De brief hieronder laat dit duidelijk zien. Op het stempel, links boven, is te zien dat het gaat om de schaatssprinters (speed skating) en kunstrijders (patinage de vitesse). Nu wil het dat Monaco slechts 2 takken van sport hadden afgevaardigd, namelijk Alpineskiën en Bobsleeën. Deze brief is een mooi voorbeeld van maakwerk alleen klopt er iets niet of is het stempel slechts ter verfraaing van de brief. Wie het weet mag het zeggen.

 

            Brief met speciale Olympische stempels Vancouver 2010 

 

  Nederlandse brief met speciale Olympische stempels Vancouver 2010 

 

De 30e Olympische Zomerspelen werden van 27 juli t/m 12 augustus 2012 in London gehouden. Daarmee is London de eerste stad die de Olympische Spelen 3 keer mocht houden, t.w. in 1908, 1948 en 2012. De KLM vervoerde het Nederlands Olympisch team (gedeeltelijk) op 17 juli 2012 naar de hoofdstad van het Verenigd Koninkrijk. De brief en kaart (adreswijziging, hoe toepasselijk) zijn hier de stille getuigen van. Ook voor deze Olympische vlucht is een mooi stempel vervaardigd. Zie ook de frankering voor de terugvlucht.

 

    Nederlandse brief met speciale Olympische stempels London 2012 

 

 

 Nederlandse briefkaart met speciale Olympische stempels London 2012

   

In Nederland is er een speciale vereniging waarin haar leden zich bezighouden met het verzamelen van luchtpost en alle zaken die daarbij horen (de-vliegende-hollander.com). Beslist de moeite waard om deze eens te bezoeken.

    

      

Posted: 13:17, 15/3/2009
Comments (1) | Add Comment | Link

1E KLM VLUCHT AMSTERDAM-HULL (LIVERPOOL) V.V. 1 JUNI 1934

 

                                                                    

                                                                                                                                          

In januari (22 t/m 25 januari) 1934 ondernamen de directeur en chef van de afdeling buitenland van de KLM een propaganda- en studiereis naar Hull en Manchester. Deze reis diende als doel een geregelde KLM dienst deze zomer tot stand te laten komen naar beide steden. Hierbij werden vele vriendschappelijke betrekkingen aangeknoopt. Manchester (vliegveld Barton) viel af daar de door de KLM vlieger I.W. Smirnoff gemaakte reis op 23 januari 1934 naar Manchester niet goed was bevallen. Hij raporteerde aan de directie “Het vliegveld is te klein en vanuit een meteorlogisch standpunt is dit het slechtste vliegveld wat ik ooit in Europa heb gezien”.  Mede hierdoor viel Manchester af en kwam Liverpool hiervoor in de plaats. De KLM ontving in maart 1934 toestemming van het Britse Ministerie voor Luchtvaart om met ingang van 1 juni 1934 de lijn Amsterdam-Hull-Liverpool v.v. te gaan exploiteren. In eerste instantie betrof het hier om  toestemming voor een experimentele vlucht voor de periode van 4 maanden. Deze dienst zou tot 1939 standhouden.

                                                                                                                                      

                                           LP brief vervoerd van Rotterdam naar Hull

                                                                                                                                          

Voorbereidingen werden ingezet, wat leidde op 1 juni 1934 tot een dagelijkse dienst Rotterdam-Amsterdam-Hull-(Liverpool), ook wel de “K.L.M. North Sea Service” genoemd. Ook in Engeland zaten ze niet stil. Op het vliegveld “Hull Municipal Airport” te Hedon werden o.a. hekken weggehaald, bedrading moesten worden omgeleid danwel weggehaald. De KLM Fokkers waarmee gevlogen zouden worden hadden gewoon meer ruimte nodig dan dat wat ze te Hull gewend waren. Ook voorzieningen voor de douane moesten geregeld worden. Op het laatste traject van Hull naar Liverpool v.v. werd de post per trein vervoerd. Deze manier van vervoer zou tot 13 augustus 1934 duren, hierna ging ook de post per vliegtuig mee tot Liverpool.

                                                                                                                                        

                          LP brief vervoerd van 's-Gravenhage naar Liverpool

                                                                                                                                                         

De eerste vlucht van Rotterdam-Amsterdam-Hull op 1 juni 1934 werd uitgevoerd met een Fokker F.XII, PH-AFL “Leeuwerik”. Dit vliegtuig zou een jaar later op 6 april 1935 op de per 1 april 1935 geopende route naar/van Praag verongelukken. Bij dit ongeluk kwamen de vliegers P.Soer en E.A.J. Prillewitz, de boordwerktuigkundigen P. Welman en H. Wingelaar en de radiotelegrafist Th. van der Klein om.

                                                                                                                                       

Op deze eerste vlucht naar Hull zaten de vliegers I.W. Smirnoff en G.M.H. Frijns op de "bok" (cockpit). Over de vlieger I.W. Smirnoff (Iwan) zijn verschillende zeer interessante boeken geschreven (“Smirnoff vertelt” uit 1938 en “Iwan Smirnoff” uit 1959). De reistijd duurde ongeveer 2 ¼ uur en bv. een retourtje Hull naar Amsterdam kostte 10 Britse Ponden + 10 Shilling. Aan boord was er naast de post ook nog gevogelte (jonge kuikens) en drank voor een plaatselijke firma mee. Verder aan boord waren de burgermeester van Hull, de voorzitter van wat we nu noemen Kamer van Koophandel en de voorzitter van het vliegveldcomité samen met zijn vrouw. 

                                                                                                                                         

                      LP brief vervoerd van Rotterdam Waalhaven naar Hull

                                                                                                                                          

Op de heenreis van deze eerste vlucht werden 200 Nederlandse poststukken vervoerd met een aankomststempel te Hull (“Hull Yorks. ,1 ju 34, 5”). Poststukken met als eindbestemming Liverpool kregen een bijzondere stempel “Contrary to Regulations”. Er werd 30 buitenlandse poststukken vervoerd. Deze kregen een aankomststempel te Hull (“Hull Yorks. , 2   ju 34, 5”).

                                                                                                                                        

                                         Buitenlandse LP brief vervoerd van Brussel naar Hull

                                                                                                                                         

 

                                                                                                                                       

                                                                                                                                                

Op de terugreis van deze eerste vlucht werden 180 Engelse/Ierse poststukken vervoerd met een aankomststempel te Amsterdam (“Luchthaven Amsterdam Schiphol, -1-VI. 16., 1934” of “Amsterdam Centraal Station”). De poststukken vanuit Liverpool gingen weer per trein naar Hull en verder per vliegtuig naar Amsterdam. Ook zijn er Engelse stukken bekend met een aankomststempel "Amsterdam Poste Restante -2.VI.34 11-12V". Volgens de timetable kwam het vliegtuig om 15:40 aan te Amsterdam hierdoor moeten deze Engelse stukken ook met de eerste terugvlucht zijn meegegaan.       

                                                                                                                                             

                        Retourbrief van Hull naar Rotterdam met KLM vignet

                                                                                                                                              

         Retourbrief van Hull naar Amsterdam met aankomststempel op voorzijde

                                                                                                                                          

 LP brief van Liverpool naar Amsterdam met aankomststempel 2 juni 

           

      LP brief van Hull naar Amsterdam met aankomststempel 2 juni 

                    

 

     LP brief van Hull naar Rotterdam met orginele handtekening

                                  van vlieger I.W. Smirnoff

   

LP brief van Liverpool naar Rotterdam met orginele handtekening

                                  van vlieger I.W. Smirnoff

                                                                                                                                                                             

In Nederland is er een speciale vereniging waarin haar leden zich bezighouden met het verzamelen van luchtpost en alle zaken die daarbij horen (de-vliegende-hollander.com). Beslist de moeite waard om deze eens te bezoeken. Wie weet wilt u wel lid worden!

                                                                                                                                            

Via deze weg wil ik ook het volgende prachtige boek, een standaard werk, onder de aandacht brengen..."Luchtvaart en Luchtpost encyclopedie, deel 1". Dit boek is geschreven door de heer J.L.C.M. TSchroots en mevrouw H.H.C. TSchroots-Boer en bevat 768 pagina's vol informatie/verhalen van luchtpost (en de luchtvaart) van en naar Nederland t/m 1935. Enkele voorbeelden hiervan zijn: Ballonpost, Vliegfeesten (o.a. E.L.T.A.), oprichting KLM, Fokker, Uiver, Pelikaan, Snip, Zeppelin etc. Dit prachtige boek is te bestellen voor slechts euro 27,50 (excl. verzendkosten) bij de samensteller van dit verhaal of rechtstreeks via een emailtje naar de heer J.L.C.M. TSchroots(tschroots1@zonnet.nl) ...beslist een aanrader!!!

                                                                                                                                       

            


Posted: 15:01, 14/2/2009
Comments (3) | Add Comment | Link

1E KLM VLUCHT AMSTERDAM-NEW YORK V.V. MEI 1946

                                                                                                                       

                                                                                                                             

Op 21 mei 1946 stond de net afgeleverde Douglas DC-4 1009 PH-TAR  Rotterdam” gereed voor vertrek. De DC-4 stond opgesteld op het gerepareerde platform van Schiphol, het tegenwoordige Schiphol Oost. De belangstelling was groot daar de KLM met deze vlucht de eerste luchtvaartmaatschappij van het Europese vasteland was die een geregelde luchtdienst op New York zou gaan onderhouden. Deze lijndienst zou voorlopig 2  x per week worden gevlogen, met de dinsdag en zaterdag als vertrekdag. De vlucht zou via Glasgow (Prestwick), Gander (Newfoundland) naar New York (La Guardia Field) gaan. De DC-4 1009 die op deze route werd ingezet, was uitgerust met 4 Pratt & Whitney motoren van 1.450 pk elk waarmee een kruissnelheid van 330 km per uur gehaald kon worden. Er konden 44 passagiers mee. Op deze vlucht waren dit o.a. de heer Ede van der Pals, waarnemend burgermeester van Rotterdam, de algemeen secretaris van de KLM de heer Slotemaker met echtgenote en de blinde echtgenote van de tweede piloot Rossi. De heer en mevrouw Rossi grepen deze vlucht aan om er hun huwelijkreis van te maken. Gezagvoerder op deze vlucht was Evert van Dijk (bekend van de vluchten met de beroemde vliegenier Kingsford Smith).

                                                                                                                                               

 

De terugvlucht werd niet met de PH-TAR uitgevoerd maar met de PH-TAS. De PH-TAR had bij de landing te New York hard moeten remmen omdat er een vliegtuig in de weg stond, waardoor er 2 banden sprongen. De terugvlucht kon door de geleden schade niet dezelfde dag worden aangevangen met dit vliegtuig. De (terug)vlucht met de PH-TAS was de afleveringsvlucht van dit vliegtuig. De KLM kreeg op initiatief van Plesman van president Truman in het kader van de Marshallhulp in totaal 18 DC-4’s. Op deze vlucht zat een Amerikaanse bemanning maar ook een Amerikaanse orchideeen-hulde voor H.M. de Koningin.

                                                                                                                                              

                                                                                                                                      

Voor deze vluchten was het mogelijk om (speciale) post mee te geven. De stukken dienden voorzien te zijn van een duidelijk in het oog springende  aanwijzing “Per 1e transatlantische vlucht K.L.M.”. Personen die geen relatie hadden in New York konden hun post adresseren aan het “Post Office New York”. De terugzending van de heen verstuurde post gebeurde per boot. Er werden verschillende brieven/kaarten ter beschikking gesteld. De totale post voor de heenreis bedroeg 256 kg.

                                                                                                                                               

 Aankomst op La Guardia te New York

                                                                                                        

Cloissione tegel uitgegeven door de "Porceleyne Fles"

      

                                                                                                                          Koektrommel uitgegeven ter gelegenheid van de openingsvlucht naar New York op 21 mei 1946  

                                                                                                                                                                        

In Nederland is er een speciale vereniging waarin haar leden zich bezighouden met het verzamelen van luchtpost en alle zaken die daarbij horen (de-vliegende-hollander.com). Beslist de moeite waard om deze eens te bezoeken.


Posted: 17:15, 14/1/2009
Comments (9) | Add Comment | Link