AEROPHILATELIE

Description

Op regelmatige tijden kennis delen van de fascinerende wereld van de KLM luchtpostgeschiedenis.


My Links

» Home
» My Profile
» Weblog Archives
» Friends

1E KLM VLUCHT AMSTERDAM-NEW YORK V.V. MEI 1946

                                                                                                                       

                                                                                                                             

Op 21 mei 1946 stond de net afgeleverde Douglas DC-4 1009 PH-TAR  Rotterdam” gereed voor vertrek. De DC-4 stond opgesteld op het gerepareerde platform van Schiphol, het tegenwoordige Schiphol Oost. De belangstelling was groot daar de KLM met deze vlucht de eerste luchtvaartmaatschappij van het Europese vasteland was die een geregelde luchtdienst op New York zou gaan onderhouden. Deze lijndienst zou voorlopig 2  x per week worden gevlogen, met de dinsdag en zaterdag als vertrekdag. De vlucht zou via Glasgow (Prestwick), Gander (Newfoundland) naar New York (La Guardia Field) gaan. De DC-4 1009 die op deze route werd ingezet, was uitgerust met 4 Pratt & Whitney motoren van 1.450 pk elk waarmee een kruissnelheid van 330 km per uur gehaald kon worden. Er konden 44 passagiers mee. Op deze vlucht waren dit o.a. de heer Ede van der Pals, waarnemend burgermeester van Rotterdam, de algemeen secretaris van de KLM de heer Slotemaker met echtgenote en de blinde echtgenote van de tweede piloot Rossi. De heer en mevrouw Rossi grepen deze vlucht aan om er hun huwelijkreis van te maken. Gezagvoerder op deze vlucht was Evert van Dijk (bekend van de vluchten met de beroemde vliegenier Kingsford Smith).

                                                                                                                                               

 

De terugvlucht werd niet met de PH-TAR uitgevoerd maar met de PH-TAS. De PH-TAR had bij de landing te New York hard moeten remmen omdat er een vliegtuig in de weg stond, waardoor er 2 banden sprongen. De terugvlucht kon door de geleden schade niet dezelfde dag worden aangevangen met dit vliegtuig. De (terug)vlucht met de PH-TAS was de afleveringsvlucht van dit vliegtuig. De KLM kreeg op initiatief van Plesman van president Truman in het kader van de Marshallhulp in totaal 18 DC-4’s. Op deze vlucht zat een Amerikaanse bemanning maar ook een Amerikaanse orchideeen-hulde voor H.M. de Koningin.

                                                                                                                                              

                                                                                                                                      

Voor deze vluchten was het mogelijk om (speciale) post mee te geven. De stukken dienden voorzien te zijn van een duidelijk in het oog springende  aanwijzing “Per 1e transatlantische vlucht K.L.M.”. Personen die geen relatie hadden in New York konden hun post adresseren aan het “Post Office New York”. De terugzending van de heen verstuurde post gebeurde per boot. Er werden verschillende brieven/kaarten ter beschikking gesteld. De totale post voor de heenreis bedroeg 256 kg.

                                                                                                                                               

 Aankomst op La Guardia te New York

                                                                                                        

Cloissione tegel uitgegeven door de "Porceleyne Fles"

      

                                                                                                                          Koektrommel uitgegeven ter gelegenheid van de openingsvlucht naar New York op 21 mei 1946  

                                                                                                                                                                        

In Nederland is er een speciale vereniging waarin haar leden zich bezighouden met het verzamelen van luchtpost en alle zaken die daarbij horen (de-vliegende-hollander.com). Beslist de moeite waard om deze eens te bezoeken.


Posted: 17:15, 14/1/2009
Add Comment

introductie van de sit

Hey Dimitri,

dit ziet er gelikt uit. Goede opzet en duidelijk verhaal.
In de tweede alinea moet Amerikaans nog ff met een Hoofdletter.

Verders alleen maar lof

Posted by Peter van I at 08:53, 15/1/2009

Link

prachtig

hallo dimitri,
ik moet zeggen:met recht een geweldig iniatief !!
dit is het soort info waar iemand als verzamelaar iets mee kan!!(stonden een aantal ''weetjes'' in welke voor mij onbekend waren.)
hoe kan ik mijzelf aanmelden als lid/user??

met vriendelijke groeten,marcel van rijn.


Posted by Anonymous at 22:23, 15/1/2009

Link

heel leuk

Dimi,

Heel leuk initatief en heel interessant.

grt Michel

Posted by Anonymous at 13:26, 17/2/2009

Link

informatie

Hey Dimitri,

erg goede informatie en een stuk geschiedenis dat niet verloren mag gaan. De lezer wordt op een duidelijke manier op de hoogte gebracht van alle feiten zonder dat het een opsomming wordt.

mvg,

Peter

Posted by Peter van I at 09:22, 23/2/2009

Link

koektrommel

zeg broer, heb je een koekje voor me? Nu zonder gekheid op een stokje. Het ziet er goed verzorgd uit. En om trots op te zijn. Ga zo door. Deze woorden zijn eigenlijk ook niet tegen dovemansoren gezegd, toch? Veel plezier verder.
Groetjes, Melanie

Posted by hansmel@caiway.nl at 20:43, 16/3/2009

Link

petje af

He broer,
Dat ziet er weer toppie uit. Als leek heb je er geen weet van dat naast passagiers vervoeren er natuurlijk ook zo iets is als luchtpost, je weet het wel, maar je staat er niet bij stil. Als ik je site bekijk zou ik je graag willen adviseren er eens over na te denken zoiets in boekvorm uit te brengen. Het ziet er enorm professioneel uit. Heel veel succes verder. Melanie

Posted by je kleine zus at 09:37, 27/8/2009

Link

Brigitte Bardot

Hai broer,

Was zij ook een postzegelverzamelaar? (geintje)
Grappige anekdote en wat een vliegverkeer ging er gepaard met luchtpost. Enorm gewoon. Prachtig samengesteld en heel leuk van commentaar voorzien. Ga zo door.

Posted by Je Zusje at 20:46, 16/3/2010

Link

frequentie van ontvangen luchtpost

Hoi Broer, het is weer een geweldig verslag geworden. Het wordt ook steeds langer. De hoeveelheid tijd van vliegen, toen en nu, wt een verschil met hedendaags. Nu vraag ik mij het volgende af. We leven in een zeer snelle tijd. De vliegtuigen van tegenwoordig gaan ook een stuk sneller dan toen, maar e-mailen gaat toch nog een stuk sneller dan luchtpost per vliegtuig vervoeren. Hoe zit het tegenwoordig met luchtpost. Wordt daar nog steeds grif gebruik van gemaakt?

Posted by Melanie at 19:08, 17/10/2010

Link

poolvluchten KLM

Ik ben eigenlijk een verzamelaar van de Luchtlijn van en naar Indie, maar ik vben ook bezig een werkstukje te maken over de diverse eerste vluchten van de KLM op de Poolroute. Ik kan alleen niet vinden met welke toestellen die vluchten zijn uitgevoerd. Bestaan daar lijsten van ? Van vier eerste vluchten heb ik er van twee de toestellen kunnen achterhalen:
1-11-1958 Amsterdam Anchorage Tokyo. uitgevoerd met een DC-7c "Caraibische Zee"
5-11-1958 Amsterdam Tokyo Biak uitgevoerd met......
9-8-1961 Amsterdam Tokyo uitgevoerd met een DC 8-53 "Admiral Richard E. Byrd"
22-9-1964 Budapest Amsterdam Tokyo uitgevoerd met een DC 8....... (betrof het vervoer van de Hongaarse Olympische ploeg naar Tokyo.
Ik ben aardig thuis op het Internet, maar ik heb het niet kunnen vinden.

Posted by Henk Haverkort Enkhuizen at 10:03, 2/7/2011

Link

<- Last Page | Next Page ->