excursie nhtv

Home - Profile - Archives - Friends

Donderdag 22 oktober

Posted on 26/10/2009 at 20:36 - 0 Comments - Post Comment - Link

Vandaag is de laatste dag van de excursie week in Maastricht. Doordat we vlak bij Maastricht hadden overnacht hoefden we geen lange reis naar Maastricht te maken. Vandaag zouden we een historische rondleiding door het centrum van Maastricht maken. Met een gids bezochten we allerlei historische plekken in Maastricht om zo een beeld te kunnen krijgen over de vorming van het hedendaagse Maastricht. Zo kwamen we langs de oude stadsmuren en bezochten we plekken die nog uit de romeinsetijd stamde. Deze rondleiding vond ik weinig connectie hebben met onze studierichting maar het was wel een interessante kijk op Maastricht. Mij is erg bij gebleven hoe mooi de stad Maastricht is, in vergelijking met Amsterdam en Rotterdam is Maastricht verruit de mooiste stad met al haar culturele plekken en vele groen. Daarnaast viel me op dat de stad er schoon is er was bijna geen zwerfvuil te bekkenen. Doordat de uitgebreide stadswandeling flink uitliep hebben we geen bezoek meer aan het ceramiqueterrein gebracht. Het was een erg interessante en leuke excursieweek waarin ik veel gezien heb in 3 grote steden. De Bijlmer is me vooral in positieve zin bijgebleven want ik had niet verwacht dat het er daar zo goed uitzag. Daarnaast heb ik de gevolgen van bevolkingkrimp duidelijk gezien in de gemeente Heerlen. Dit is een kan een groot probleem voor limburg worden en planologen moeten hier in de toekomst rekening mee gaan houden. Enkele foto impressies staan hier: http://picasaweb.google.nl/antonvissers/ExcursieNHTV#

Woensdag 21 oktober

Onze 3e excursiedag bracht ons naar Limburg om daar meer te weten te komen over de bevolkingskrimp in de zuidelijke provincie.  Nadat we om 10.00 uur aankwamen op het centraal station van limburg vertrokken we met de bus naar het provinciehuis in Maastricht. Dit indrukkwekende gebouw is zowel van binnen als buiten goed verzorgd, het is een uithangbord voor de provincie Limburg. De gegeven presentatie ging over de nieuwe wet op ruimtelijke ordening en welke effecten bevolkingskrimp op de ruimtelijke ordening heeft. In de presentatie hebben we vooral gediscussieerd over hoe deze krimp tegen te houden en welke economisch en planologische gevolgen dit heeft. Na het bezoek aan het provinciehuis zijn we naar de gemeente Heerlen gegaan om daar de gevolgen van bevolkingskrimp zelf waar te nemen. Ook hier kregen we eerst een presentatie, deze ging gespecificeerd in op de bevolkingskrimp in de gemeente Heerlen. Na deze presentatie maakte we een rondrit in de gemeente heerlen. Deze rondrit was erg interessant omdat ik niet verwacht had dat een dalende bevolking, en dus leegstand, zo’n grote invloed had op het beeld van een stad. Zo was er in de gemeente Heerlen veel leegstand en waren de huizen vaak in slechte staat. Zoals Heerlen eruitzag vond ik het meer op de oude Bijlmer lijken, ook met alle sociale problemen. Terwijl ik me voor de reis naar Limburg me Heerlen zo voorstelde als een keurige modale gemeente. Na dit bezoek zijn we verdere met de bus naar de Duitse grens gereden om het grensoverschrijdend bedrijventerrein avantis te bezichtigen. Dit was een mooi voorbeeld van regionale grens overschrijdende samenwerking. In Sttard kwamen  in straat waar de linkerhelft Duits grondgebied was en de rechter Nederlands. Dit was mooi om te zien omdat je gelijk de verschillen in bouwstijl kon zien. Als laatste gingen we vandaag naar Aken om daar op eigen gelegenheid wat te eten. Ook dit was een erg mooie historische binnenstad wat ik op Breda vond lijken zeker doordat Aken ook over een mooie centraal gelegen kerk beschikt. We overnachten in de Limburgse heuvel in hoeven te Bosch.

Dinsdag 20 oktober

Posted on 26/10/2009 at 20:35 - 0 Comments - Post Comment - Link

Vandaag stond Amsterdam op het programma, met als thema’s de Bijlmer en de noordzuidlijn. Nadat we aankwamen op het station Amsterdam-bijlmer hebben we even de arenaboulevard bezichtigd. Op dit terrein bevinden zich enkele grote amusement gebouwen zoals de Heineken Music hall en de Amsterdam arena. Wat me op viel is dat het een erg saaie en uitgestorven indruk maakte ondanks de vele mogelijkheden voor ontspanning. Ik denk dat dit terrein in de avond veel meer te beleven is dat overdag, wel was het een mooi voorbeeld hoe men probeerde amusement samen te voegen buiten het centrum. Daarna begonnen we aan onze wandeling door de Bijlmer. Ondanks de vele vooroordelen die ik over de Bijlmer had was ik erg verrast hoe de Bijlmer is opgeknapt. De Bijlmer bleek een erg mooie buurt te zijn met laagbouw en kleine rijtjeswoningen. Van een getto was dus geen enkele spraken terwijl ik dacht dat dit nog wel het geval was. De buurt was ook erg schoon en netjes. De projecten die zijn gestart om de Bijlmer een beter imago te geven hebben in mijn ogen duidelijk geholpen. Er was nog een blok met een niet gesloopte flats hier kon je duidelijk zien hoe het vroeger in de Bijlmer was met enkele en alleen maar van de flats. Maar ook deze flats zijn flink opgeknapt waardoor ook deze omgeving er erg netjes uitzag. Het bezoek aan de Bijlmer heeft met dus erg verbaasd over de leefomgeving, ik dacht dat we in een echte achterstandswijk terecht zouden komen met alle kenmerken hiervan. Maar de Bijlmer bleek een keurige nette wijk te zijn geworden met veel groen. Nadat we in de Bijlmer waren geweest gingen we richting het centrum voor het middagprogramma. In de tussenuren hebben we even door het gezellige centrum van Amsterdam gelopen. Dit is een erg mooi en druk historisch centrum, met smalle straatjes en vele terrassen en winkels. Bij het informatiecentrum Noordzuidlijn kregen we een presentatie over de nieuwe metrolijn onder Amsterdam. Het project is te vergelijk met de Randstadrail alleen gaat het hier over een verbinding in de stad en niet een verbinding tussen steden. De nieuwe metrolijn moet rond 2017 gereed zijn, en moet een snelle verbinding worden tussen Amsterdam noord-centrum-zuid. Deze metrolijn heeft ook als doel het autoverkeerd te verminderen in Amsterdam, volgens de prognoses moeten in 2020 165000 mensen per dag gebruik maken van deze metro. Net als bij de Randstadrail word er bij de randstadrail gebruik gemaakt van een boorkop zodat de aanleg voor minder overlast boven de grond bezorgd. Na de presentatie hebben we buiten rond het station nog enkele interessante bouwplekken over de metrolijn bekeken. Het was mooi de verschillen tussen de noordzuidlijn en de Randstadrail te zien. Vandaag vond ik een erg interessante dag die vooral me ogen heeft geopend richting de Bijlmer wat een keurige nette wijk bleek te zijn, in tegenstelling tot mijn gedachte over deze wijk voor mijn bezoek.

Maandag 19 oktober

Posted on 26/10/2009 at 20:33 - 0 Comments - Post Comment - Link

Vandaag begon de excursieweek voor de eerstejaars studenten ruimtelijke ordeningen en urban design in Rotterdam. Om  11 uur werden we verwacht bij het CIC, city informatie centrum, aan de coolsingel. Nadat we aankwamen op het centraal station van Rotterdam moesten we eerst een korte wandeling langs interessante plekken maken om bij het CIC te komen. Zo kwamen we langs de bouwput rond het CS van Rotterdam, en zagen we enkele gebouwen die een a-locatie hadden gekregen van de gemeente Rotterdam zoals de mega bioscoop pathe. Bij het CIC stond de ontwikkeling van Rotterdam centraal, via een grote maquette van de stadsplattegrond werd duidelijke gemaakt hoe Rotterdam zich vanaf de vroege middeleeuwen zich ontwikkeld heeft tot een belangrijke havenstad. Daarnaast werd duidelijk dat Rotterdam druk bezig is meer bewoners naar het centrum van Rotterdam te trekken. Zo wonen er in Rotterdam relatief weinig mensen in het centrum, wat tot saaie en uitgebluste sfeer leidt. Ook roept dit vooral ‘s avonds op tot sociale onveiligheid. Na deze presentatie was er tijd om de route, via de erasmusbrug, naar de Wilhelminapier te lopen. Hier was mooi de combinatie tussen oud en nieuw te zien in de vorm van grootschalige nieuwbouw zoals het World port center en het oude hoofdgebouw van de holland amerika lijn. Na een drankje in hotel new york, het oude hoofdkantoor van de holland amerikalijn, gingen we weer terug richting centraal station voor een uitleg over de Randstadrail. Dit grootschalige metrolijn project moet er voor zorgen dat mensen snel zich door de grote steden in Zuid-Holland kunnen verplaatsen om zo de verkeersdrukte op de snelwegen te verminderen. De videopresentatie gaf aan hoe het metrotracé loopt en hoe dit aangelegd word. Zo worden de tunnels voor de metrolijn gegraven met behulp van een boorkop die de grond afgraaft en tegelijkertijd de tunnelpanelen aanlegt. Rotterdam vind ik een erg mooie stad en kent grote verschillen met andere steden doordat er veel nieuwbouw in het centrum is. Dit vond ik  verassend omdat veel steden een oud en historisch centrum hebben. Het was dus leuk om het verschil eens te zien hoe een moderne stad planologisch in elkaar steekt.