Australia 2001

• 12/2/2006 - Kings' Canyon

• 12/2/2006 - Great Ocean Road - Twelve Apostels

• 11/2/2006 - Australia in 6 weken

In het najaar van 2001 hebben we met z'n viertjes (echtgenoot, broer, schoonzus en schrijver van dit verhaal) een 6-weekse reis gemaakt door Australië.
Van Cairns naar Alice Springs dan naar Perth en vandaar door naar Adelaide. Verder door naar Melbourne en tenslotte een bezoek aan Sydney. Onze transportmiddelen waren vliegtuig, boot, auto en een camper. En overnachtingadressen liepen uiteen van hotels, motels tot jeugdherbergen en Big 4 campings.

We vlogen van Schiphol met Malaysian Air naar Kuala Lumpur, waar we een tussenstop hebben gemaakt voor een kort bezoek aan Maleisië.
Natuurlijk zijn we ook even naar Melakka gereden. Een stad die doet herinneren aan de Nederland: veel straten hebben Nederlandse namen, zoals Heerenstraat en er staat tevens nog een Nederlandse kerk met er recht voor een echte Hollandse molen. Je treft er diverse nationaliteiten en dus ook veel godsdiensten: wij bezochten een tempel waar Tao, boeddha en Confucius gebroederlijk naast elkaar stonden.

In KL wilden een bezoek brengen aan de Twin Towers, maar er worden per dag slechts 900 kaartjes uitgereikt, en aangezien we er niet zo vroeg waren, hadden ze het aantal van 900 reeds lang overschreden, dus toen maar naar de Menara Tower. Vanaf deze toren heb je een werkelijk geweldig uitzicht over KL.
‘s Avonds hebben we een bustour gemaakt door China Town, waar werkelijk alles te koop is voor weinig dollars (van fruit tot namaak Rolex horloges en Gucci tassen en bovenal veel T-shirts voor "big men").

Vanaf KL zijn we naar Cairns gevlogen, met een tussenlanding in Darwin. (Wat wel een aparte ervaring was, dat de stewardessen in het vliegtuig rondgaan met een spuitbus om allerlei ongedierte te doden voordat er geland wordt!).
De taxichauffeur die ons van het vliegtuig naar het motel bracht was een real Aussie: Akubra, korte broek en witte kniekousen.
Cairns is een gezellige stadje, met heel veel restaurantjes, bars en cafeetjes, waar je backpakkers uit alle werelddelen tegenkomt.
Met een huurauto hebben we een trip gemaakt naar het rainforest ten noorden van Cairns en een bezoek gebracht aan het 21ste Yungaburra Folk Festival.
Wat we ook niet wilden missen was een excursie met een catamaran van Quicksilver via Port Douglas naar het Great Barriere Reef. De tocht met de catamaran duurt ongeveer 1,5 uur van Cairns naar het Reef en is quite some experience. Bij het reef kun je snorkelen, duiken en er wordt (ook niet onbelangrijk) een zalige lunch geserveerd.

Na 3 dagen Cairns zijn we naar Alice Springs gevlogen voor een 3-daagse camptrip met Sahara Tours naar Uluru (Ayer’s Rock). De temperatuur in Cairns was zeer aangenaam en in Alice Springs viel er een nog warmere deken overheen. De eerste dag overnacht in Toddy’s (gezellig en goedkoop adres: tijdens het ontbijt kun je prachtige verhalen horen van de daar altijd aanwezige backpakkers).
De volgende ochtend om half zeven in de bus gestapt van chauffeur, gids en kok genaamd Tony. Op weg naar Uluru onderweg hebben we een plaspauze gehad bij een camelfarm (tikje nep) en Mount Ebenezer. Er is weinig verkeer, af en toe een roadtrain, maar des te meer natuur. Wilde paarden, koeien, kamelen en allerlei vogels zoals adelaars, rosella’s en kakatoes. Tijdens zo’n camptour is het de bedoeling dat iedereen een handje mee helpt. Hout sprokkelen, het eten voorbereiden of afwassen zijn taken die voor de lunch of het avondeten uitgevoerd moeten worden.

Omdat Uluru bekend is van de fraaie foto’s met zonsondergang zijn we tegen 19.00 uur naar de parkeerplaats gereden zodat ook wij een paar leuke plaatjes konden schieten. Wat een drukte: honderden bussen met toeristen: barbecuend of aan de champagne en toastjes! En dat allemaal voor de zon die achter een berg verdwijnt.
‘s Morgens kwart voor vier sunrise, maar eerst de tenten schoonvegen, belongings in de bus en daarna hebben we een wandeling van 6 km gemaakt om Uluru. Meer en meer wordt afgeraden om Uluru te beklimmen, het is en blijft een heilige berg voor de aboriginals en de toeristen hebben daar tegenwoordig meer respect voor (het is trouwens geen gemakkelijke tocht de berg op: er staat geen enkele boom of struik om je tegen de zon te beschermen of je vast te grijpen bij een eventuele val).

Na een korte rit hebben we een prachtige 3 uur durende wandeling gemaakt door King’s Canyon. Schitterende natuur en onderweg boeiende uitleg van Tony over de natuur. Lost City vond ik wel het meest indrukwekkende stukje natuur wat ik ooit heb gezien.
Terug naar Alice Springs waar we weer overnachtten in Toddy’s.

Doorgevlogen naar Perth voor een verblijf van 2 nachten, om aansluitend met de camper een rondtrip van 2 weken te gaan maken.
Perth is een schone, rustige stad. Wat ons opviel was dat bij alle juweliers en zilversmeden de etalages ‘s avonds geheel leeg worden gehaald en ‘s ochtends wordt alles keurig teruggelegd. Tijdens een wandeling door de stad kwamen we langs de St George Cathedral, die o.i. wel een bezoek waard is. In de kerk kwam een oudere dame naar ons toe die ons graag een rondleiding wilde gegeven, waarbij ze leuke wetenswaardigheden over de kerk en de Nederlandse invloeden heeft verteld.
‘s Avonds heerlijk gegeten in een Chinees restaurant en voor ons Nederlanders altijd belangrijk: voor weinig.
Heerlijk rustig was het de volgende dag toen we de camper gingen ophalen. Het was namelijk de dag van de Melbourne Cup waardoor iedereen al om 8 uur ‘s morgens voor de tv zit.
De camper gecontroleerd, papieren in orde gemaakt en rijden maar. Prachtige ervaring om in zo’n ding te zitten. Je voelt je geweldig, ondanks dat het rammelt en wiebelt. Onze eerste stop was Australian Beach, langs wegen waar de mango’s voor het oprapen lagen.

Daarna door naar Busselton. Tot nu toe nog steeds geen kangoeroe gezien, hetgeen we dan ook aan de campingbaas meedeelden. Hij was daar zeer verbaasd over en hij heeft ons toen net voor zonsondergang meegenomen met zijn 4WD naar een stuk bos waar wel 100 kangoeroes zaten. Schitterend gezicht die hoppende dieren, waarvan de meeste toch wel erg groot zijn: nl. ca. 1.90 m.
Onze volgende stop was Cape Naturaliste, het uiterste westen van Western Australia. Daar hebben we nog een korte wandeling gemaakt langs het schitterende strand. Doorgereden en onderweg een lavendelfarm en een chocalade - fabriek bezocht.
Richting Albany kwamen we langs de Giant Tingle Tree (een boom zo breed dat er een auto in kan keren ) en de Tree top walk gedaan. De yarra tree wordt bedreigd door een schimmelziekte en om het bos te beschermen is deze walk uitgezet (tevens extra inkomsten ). Zelfs de banksia, Australisch beroemdste protea-soort, dreigt besmet te raken.
Soms is een door ons uitgezette tocht in afstand langer dan we vermoedden, waardoor we besloten een camping te zoeken in Denmark ipv Albany. Het was een zeer basic camping met veel muggen, vliegen en motten. En tegen de avond overal kangoeroes springend tussen de campers en huisjes.

Volgende dag gewandeld bij The Gap en The Natural bridge. Heerlijk weer, een beetje winderig en zalig zonnetje.
Door naar Buff Knol waar vorige jaren de bush fires veel schade hadden aangebracht. We dronken koffie in een restaurant dat midden in een bushfire had gelegen, maar de eigenaars waren er niet van onder de indruk. Hun enige reactie was "there’s plenty of water".

Het landschap is ook elke keer weer anders: bergen, weilanden, akkers, moeras en dan weer een droogvlakte. Door Ravensworth, wat een dorp! De bedoeling was daar te kamperen maar we hadden nog genoeg tijd om door te rijden naar Esperance. Paar keer getankt, wat een genot is omdat je zoveel liters krijgt voor weinig. Schitterende plek op de camping, met een eigen toilet en douche. Omdat we de hele dag weinig beweging hadden gehad, besloten we voor het diner te lopen naar een Thais restaurant in Esperance. De Thai vonden we na 1,5 uur wandelen, heerijk gegeten maar toen moesten we terug in het donker langs onverlichte wegen. Dus maar de taxi genomen. Het was weer een leuke afsluiting van een geweldige dag.
‘s Morgens weer compleet wolkenloos maar wel fris. Gewandeld op Frenchman’s Cap.Aan het begin van de wandeling stond een waarschuwing voor wind: don’t walk with windy weather. Zo winderig was het niet, dus truien mee en naar boven. Er loopt geen echt pad, maar via steenmannetjes en verfklodders kom je uiteindelijk boven. Een hele klim naar boven en bovengekomen dat waar je het allemaal voor doet: een schitterend uitzicht. Na 3 uur wandelen terug naar de camping.

De helft van onze vakantie zit er al op. Op weg naar Kalgoorlie nog gestopt in een stadje dat over 10 jaar wel een ghosttown zal zijn: Norsemen. Vroeger was dit een mijnstadje, maar nu stoppen alleen de roadtrains hier en verder is er werkelijk niets te beleven.
Op een grote Big 4 camping in Kargoorlie kregen we een plek bij het trekkersveld. De Big 4 campings zijn over het algemeen zeer goed uitgerust: campers keuken met bbq en oven en dan is er nog een aparte ruimte met wasmachines en drogers.
Bij de receptie van de camping lagen cassettebandjes met ingesproken rondrit door de stad waar we ook gebruik van gemaakt hebben. Niet altijd even gemakkelijk om te rijden, te kijken en tevens goed te luisteren wat er verteld wordt en dan ook nog de cassette op tijd te stoppen om te zien waarover verteld wordt.
Enfin toch genoten van de voor Australische begrippen oude stad. Schitterend stadhuis uit 1908 met een prachtig theater. Kort bezoek aan RFDS (Royal Flying Doctor Services) en nog voor donker naar de huidige gold pit. Dat is wel zo indrukwekkend gigantisch groot.De vrachtauto’s vervoeren 10 ton steen en als ze geluk hebben komt er 50 gram goud uit deze hoeveelheid steen.

Na een redelijk warme nacht, besloten we de oude mine pit te gaan bezoeken. Met een kleine lift voor 5 personen gingen we zeker 75 meter ondergronds. De mijn werd nog tot 1952 gebruikt en is in de oorspronkelijke staat gebleven. Enkele gidsen hebben in de mijnen gewerkt, dus kunnen smeuïge verhalen vertellen. Boven de grond is een dorpje met kleedlokalen, kroeg, keuken en goudgieterij. In de gieterij wordt een demonstratie gegeven van het goudsmelten. Heel leuk om mee te maken, en het hoogtepunt is natuurlijk om die bar goud in je handen te hebben. Wat een rijk gevoel geeft dat.
Op naar de Pinnacles; via Bruce Rock (basic camping) naar York. In York hadden we een schitterende plek maar in de campkitchen werden snelle gerechten bereid door backpakkers: popcorn met shii-take en witte bonen in tomatensaus.

Veel unsealed roads hebben we niet gehad, maar die enkele waar we wel op reden heeft veel losse schroefjes in de camper veroorzaakt. Maar de barre rit naar het national park The Pinnacles, is wel de moeite waard geweest. Een prachtig en indrukwekkend landschap. Je waant je op de maan. We hebben er een wandeling van ca. 3 km gemaakt in een zinderende hitte en daarna geprobeerd om zonder vliegen weer in de camper te komen. Dat is wel kunst- en vliegwerk! En dan weer zoveel km over de unsealed road terug.

De volgende morgen in de regen vertrokken richting Perth. In de buurt van Badginggarra (het was inmiddels weer droog) een wandeling gemaakt door een soort heemtuin. We werden nog wel gewaarschuwd dat er een slang gesignaleerd was maar die hebben we niet gespot.
Via New Norcia (een dorpje met Spaanse invloeden) kwamen we in Perth op een Big 4 camping. Een fraai aangelegd terrein met perfecte douche gelegenheid en zelfs een strijkkamer (waren we niet van plan te gebruiken, maar toch).
‘s Morgens de camper schoonmaken en na een verrukkelijk ontbijt rijden we naar Fremantle, waar we de gevangenis bezocht hebben. Van de sympathieke gids vernamen we de fraaiste verhalen uit deze gevangenis die tot 1991 werd gebruikt (er was in 1988 een opstootje dat zelfs de Nederlandse kranten heeft gehaald).

In Perth brachten de dames alle bagage op de hotelkamers terwijl de mannen de camper terugbrachten naar het verhuurbedrijf, waar niemand aanwezig was. Dus de sleutels afgegeven in het hotel.
Na een verfrissing en opfrissing nog even naar het internetcafé. We gingen naar hetzelfde café als de eerste keer in Perth en Wim besloot de CD met foto’s uit de hotelkamer te halen omdat we een foto wilden mailen. Terug in de hotelkamer zag hij dat het doosje van de CD leeg was en wat bleek. De CD lag dus in dat café, waren we de vorige keer vergeten zijn de CD uit de computer te halen. Meer mazzel kan niet.
‘s Avonds heerlijk gegeten bij een Indiaas restaurant en daarna lekker geslapen.

De volgende morgen met de taxi naar het vliegveld om naar Adelaide door te vliegen. In Flinders Lodge overnacht en de volgende ochtend vroeg met de bus mee voor de trip naar Kangaroo Island.  Met de veerboot van Cape Jarvis naar Penneshaw op Kangaroo Island. Het was wel een beetje onrustige zee, maar met een uurtje waren we aan de overkant. Daar werden we opgepikt door Scott, onze gids voor 3 dagen. Er zaten 22 personen in de bus (Engelsen, Zwitserse, Ieren, Duitsers, Japanners en ook nog een Australische). Kangaroo Island is een schitterend stukje natuur waar we zeehonden, zeeleeuwen, koala’s en een wallaby gezien. Een enorme belevenis om op het strand tussen de zeeleeuwen te lopen. Er huppelden ook veel jonge dieren rond en daarom werd ons aangeraden als groep dicht bij elkaar te blijven. zodat de oudere dieren geen kans hadden ons aan te vallen. Ook tijdens deze trip moesten we zelf de lunch bereiden en dat liep gesmeerder dan de tijdens vorige trip door het Red district. In de omgeving van Rocky River Resort, ons overnachtingadres, zaten de koala’s en bij Admirals Arch lagen de zeehonden. Ook al is Kangaroo Island klein, 3 dagen zijn zo voorbij dus gingen we weer terug naar Adelaide.

Adelaide is een leuke stad met een prachtig shopping centrum. Daar hebben we nog een dagje van kunnen genieten voordat we met de gehuurde Mitsubushi vertrokken richting Sydney.
Onze eerste koffiestop was dachten we een koffie annex theehuis. Maar het was een museum, maar dan wel ietsie pietsie anders: Old Talim Town. De eigenaar zei dat we beslist het museum moesten bezoeken, want dan was de koffie gratis en het was ook zeker de moeite waard. Helaas hebben we het gedaan (vanwege de gratis koffie natuurlijk). Maar het was eigenlijk een junkyard, je kon het zo gek niet opnoemen of het was aanwezig. Er was ook nooit iets onderhouden of schoongemaakt. Zonde, als er meer aandacht besteed was aan de uitvoering van het geheel was het een aardig museum geworden. Maar toch wel weer een grappige onderbreking van de trip.

Via Horseham en Nhill naar de Grampians. ‘s Ochtends hoorden we de eerste regendruppels en hoopten op beter weer, maar tijdens de wandeling langs de Mackenzie Falls stopte de regen zo nu en dan. Na een fraaie afdaling weer alle trappen retour omhoog was het boven gekomen eindelijk droog geworden. Op het programma stond nog de Balcony lookout, maar daar aangekomen bleek deze under construction (werd aangepast voor rolstoelers). Toen maar naar het Nature Centre Brambruk met een tentoonstelling over de aboriginals.
Helaas ging het steeds harder regenen dus doken we de auto in om naar de Great Ocean Road te rijden.
We kwamen langs London Bridge, the Arch en de Twelve Apostels en het zonnetje was inmiddels teruggekeerd.
Bij zo’n ondergaande zon langs de Great Ocean Road rijden dat is toch wel een belevenis. Zo iets moois nog nooit gezien en je krijgt er geen genoeg van. Je blijft foto’s maken. Overal zijn ook prachtige parkeerplaatsen en fraai aangelegde wandelpaden naar de uitzichtpunten. Op een van de lookout kwamen we de Ieren van Kangaroo Island nog tegen.
Overnachtingadressen genoeg dachten we en pas de 3de keer hadden we geluk. De Motor Inn bij Port Campbell. Port Campbell heeft een klein haventje met gezellige eettentjes.
Nog slechts 6 dagen en we vliegen weer naar huis. Nog even goed genieten dus.

De Blue Mountains stonden nog op het lijstje en we hebben daar nog een wandeling gemaakt langs de 3 Sisters en de Honeymoon Lookout. Het weer was gelukkig ook prima zodat de Blue Mountains ook echt blauw leken (het zijn voornamelijk Eucalyptus bomen, die ook nog eens heerlijk ruiken).
In Sydney hebben we nog 3 dagen doorgebracht. Wat een heerlijke stad, ik kan me voorstellen dat al die sporters hier tijdens de Olympische Spelen genoten hebben. Het heeft een sfeer, die moet je zelf een keer ervaren. Darling Harbour, Circular Bay, het Opera House, de Sydney Harbour en ga zo maar door. Manley Beach hebben we ook gedaan en natuurlijk het Olympisch dorp.

Het was allemaal geweldig. Vooral die buschauffeur van een lokale bus die ons in het Olympisch dorp nog even een mooi plaatje liet schieten. Hij stopte de bus (niet bij een halte of zo) en riep door de bus dat we er uit moesten stappen om nog vanaf een heuvel een foto te nemen van het dorp. En hij wachtte natuurlijk totdat we weer waren ingestapt. Schitterend zo’n Aussie.

We gaan beslist nog een keer.