Weblog maken?


MaakEenWebsite.nl (tip)
Totaal slechts 10 euro per maand incl. domeinnaam en gratis overzetten van uw bestaande weblog bij Bloggers.nl 100 MB ruimte
emailadres
Lees meer..... en bestel
Gratis geld verdienen met e-mails lezen? Meld je aan bij
Zinngeld, Surfrace, Qassa en Euroclix !

Op zoek naar God?

Organisatiecommunicatie

8/2/2006 - Organisatiecommunicatie: Opdracht 1

Opdracht 1: Maak een analyse van de identiteit van een organisatie aan de hand van een corporate identitymix.

 

Voor dit onderzoek heb ik het bedrijf BMW group bestudeerd.

Activiteiten:

De activiteiten van de BMW group bestaan uit:

• de ontwikkeling, productie en verkoop van de automobielen

• de ontwikkeling, productie en verkoop van motoren

• financiële dienstverlening aan privé-personen en bedrijven

 

Automobielen

Met de merken BMW, Mini en Rolls-Royce Motor Cars is de BMW group de enige autofabrikant ter wereld die in alle segmenten van de autobranche zijn vertegenwoordigd. Van de exclusieve Mini tot en met de top of the line Rolls-Royce limousine.

 

Motoren

Motoren worden ontwikkeld en geproduceerd met inachtneming van de beste technologie die voorhanden is en met oog voor het milieu. De motoren zijn bedoeld voor het bovenste segment binnen de tweewielige motorenbranche. Financiële dienstverlening De financiële dienstverlening worden gezien als sleutelfactor binnen onze mobiele wereld. Men houdt zich bezig met financiering en leasing van automobielen en motoren, vermogensmanagement en beursexpertise. Geschiedenis: Op 7 maart 1916 wordt de Bayerische Flugzeugwerke AG opgericht. Op 21 juli 1917 wordt de naam veranderd in Bayerische Motoren Werke (BMW). De oprichter van het bedrijf is Karl Rapp, voormalig medewerker van de Daimler Motoren fabriek. In de beginjaren werden vooral motoren gemaakt voor vliegtuigen, vrachtwagens en tractoren. In 1922 werd de eerste motorfiets de R32 geproduceerd.

BMW motor R32

 

In 1929 werd de eerste auto geproduceerd de ‘Dixie’.

 

Na de oorlog moest het bedrijf door alle verwoestingen weer opnieuw op gebouwd. Er werd gestart met de ontwikkeling en productie van motoren. In 1948 verbaasde BMW vriend en vijand met de 250 cc motor, de R 24 op Motor show in Geneve. In 1951 werd de autotak van BMW opnieuw leven in geblazen met de komst van de BMW 501.

 

BMW 501 uit 1951

 

In 1958 dreigde BMW te worden overgenomen door Daimler-Benz. Dit werd voorkomen door de introductie van het nieuwe automodel, nl. de 1500. Dit type is de voorloper geweest van de in ’75 geïntroduceerde 3-serie.

Het hoofdkantoor is vormgegeven als een cylinder, op de voorgrond staat het BMW museum.

In 1975 lanceerde BMW de zeer succesvolle 3-serie. Via deze serie produceerde BMW een auto voor de populaire markt. De serie vormt de basis voor de huidige lijn van BMW, nl. de 3, 5, 6 en 7-serie. In de begin jaren negentig probeerde de BMW Group zijn vleugels wereldwijd uit spreiden door de aankoop van de Engelse Rover Group. De merken MG Rover, Landrover en Mini werden geproduceerd door de Rover Group. De overname werd een debacle en heeft het bedrijf ruim 9 miljard gekost. Naast deze financiële tegenvaller leverde deze aankoop ook veel gezichtsverlies op, bijvoorbeeld James Bond reed opeens weer in een MG, in plaats van een BMW. In 2000 heeft de BMW Group Rover voor het symbolische bedrag van 5 Engelse ponden verkocht aan de Engelse staat. Landrover werd verkocht aan Ford. Het enige onderdeel van de Rover Group dat bij BMW is gebleven is Mini. In 2003 werd de Rolls Royce group overgenomen van Volkswagen. Door deze aankoop is de BMW Group vertegenwoordigd in verschillende segementen van de autobranche. In 2004 werd een nieuw nummer toegevoegd aan de serie, nl. de 1. Deze auto moet de concurrentie aangaan met de Volkswagen Golf, Ford Focus en de Peugeot 307.

 

1-serie

 

Kerncijfers:

Het jaarverslag over 2005 wordt op 15 maart 2006 gepubliceerd. Het jaarverslag van 2004 wordt als basis voor dit onderdeel kerncijfers gebruikt. In 2004 heeft BMW 44,3 miljard Euro wereldwijd omgezet. In totaal zijn 105.972 mensen werkzaam bij de BMW Group.

 

Kernwaarde:

BMW maakt rijden geweldig. De gedachte hier achter is dat wanneer je investeert in een BMW, je dit terugkrijgt in auto die op alle gebieden betrouwbaarheid en exclusiviteit uitstraalt. Kortom rij je een BMW, dan is het rijden geweldig. Tijdens de productie van de auto's worden de hoogste eisen gesteld aan de techniek en personeel. Daarnaast wordt getracht om het milieu zo min mogelijk te belasten. Dit maakt het rijden in een BMW nog geweldiger.

 

Algemene waarden:

Door de globalisering van de markt voelt zich het bedrijf niet alleen verantwoordelijk voor het eigen personeel, maar ook voor het milieu en de samenleving om ons heen.

 

Communicatie:

Op het gebied van communicatie rondom de auto's wordt door middel van foto's, flash websites en videofilmpjes op de sites het gevoel over te brengen hoe geweldig het rijden is een auto van BMW. In de brochures wordt de exclusiviteit van de auto's benadrukt door het gebruik van dure papiersoorten en veel gebruik van foto's waarin gelukkige mensen worden afgebeeld. In advertenties staat alleen de auto centraal, niets meer en niets minder. Vaak is de auto in z’n geheel te zien. Dit is overigens niet altijd het geval, soms wordt een bepalend onderdeel gebruikt voor de advertentiecampagne. Hierbij kun je denken aan de i-drive, een kruising tussen een muisknop en een draaiwieltje, hiermee wordt o.a. de navigatie geregeld.

 

Gedrag:

Om het geweldig rijden te benadrukken heeft BMW een eigen Formule 1 team. Op deze manier kunnen mensen zich nog meer identificeren met het merk en de auto's. Het lijkt namelijk veel mensen geweldig om in F-1 bolide te kunnen rijden. Op het gebied van milieu investeert BMW in de ontwikkeling van auto's die op waterstof rijden. De productie vindt plaats op een milieuvriendelijke manier. Dit wordt ook geëist van de toeleveranciers. Er wordt in kaart gebracht op welke manier het milieu wordt belast door de productie van BMW producten. Door de milieu-effecten te benoemen wordt geprobeerd door de schade te compenseren. Een voorbeeld hiervan is het planten van 2200 bomen op het terrein van de BMW fabriek in Leipzig. Door de komst van deze fabriek moest er een bos worden gekapt. Voor het personeel worden speciale opleidingsprogramma’s ontwikkeld. Daarnaast investeert de BMW group in universiteiten en andere onderwijsinstellingen om leerlingen op te leiden tot hooggekwalificeerd personeel die mogelijk in een BMW fabriek kunnen gaan werken. Daarnaast organiseert het bedrijf speciale open dagen voor vrouwen. Op deze manier probeert men om meer vrouwen aan het werk te krijgen. In vier jaar tijd is het aantal vrouwen in het bedrijf verdubbelt. Er wordt ook over de landsgrenzen heen gekeken. Sinds de opening van een BMW fabriek in Zuid Afrika heeft het bedrijf een programma opgestart om de werknemers te informeren over HIV en AIDS. Het programma heet ‘The HIV/AIDS Workplace programme at BMW South Africa’. Naast dit informatieprogramma, betaalt het bedrijf ook de testen (op vrijwillige basis) en medicijnen voor medewerkers en hun familieleden.

De BMW Group houdt zich o.a. aan de volgende convenanten:

• De tien regels opgesteld door Global Compact (deze gaan over de mensenrechten, arbeidswetgeving, bescherming van het milieu en anti-corruptie).

• De besluiten van ILO (International Labour Organisation).

• De Guidelines for Multinational Enterprises of the OECD

• Het Milieuprogramma van de Verenigde Naties

 

Symboliek en visuele identiteit:

Het beeld van BMW is vooral het logo. In 1917 is er patent aangevraagd op het BMW logo. In de loop der tijd is alleen de typografie van de letters BMW gewijzigd. De betekenis van het logo is: 'The BMW logo is a circle divided into four quadrants of alternating white and light blue colour. This is a stylised representation of an aircraft propeller. The colors of the logo are those of the flag of Bavaria.'

Over de betekenis van de gebruikte typografie was het niet mogelijk om een antwoord op te vinden. Het beeldmerk is het symbolische herkenningsteken van de BMW Group. De showrooms worden gekenmerkt door openheid en transparantie. Opvallend hierbij is dat het hoofdkantoor de huisstijl niet rigide handhaaft. De huisstijl moet vooral op hoofdlijnen worden gevolgd.

Deze zijn o.a.:

• De showroom moet op zichtbare plek liggen, meestal langs de snelweg

• Het gebouw moet een architectonische blikvanger zijn

• De buitenkant van het gebouw moet voor een zeer groot deel uit glas bestaan

• Het gebouw moet voldoen aan de ‘BMW uitstraling’ (dit gaat niet alleen over de buitenkant, maar ook over de binnenkant van de showroom). Wel moet het hoofdkantoor het ontwerp van de architect goedkeuren. Maar de dealers zijn vrij in hun keuze voor de architect en kunnen hun eigen visie verwezenlijken, maar deze moet wel binnen de BMW hoofdlijnen passen.

Het fotobeleid van de BMW is zeer herkenbaar. Centraal staan de auto’s en motoren, meestal worden de machines zonder mensen op de foto gezet. Daarnaast biedt het bedrijf ook niet tastbare goederen aan, zoals lease-contracten. Hier worden meestal gelukkige, sportieve en manager-type mensen afgebeeld. Dat geldt ook voor de verschillende webshops die BMW aanbiedt. Het draait vooral om gezonde en sportieve mensen.

 

Bronnen op internet:

BMW Nederland

BMW Group

Autokompas

Uitleg BMW Logo

BMW Historie

 

Literatuur:

Michels, W.J. (2001), Communicatie handboek, Wolters Noordhoff: Groningen.

Schlegelmilch, R.W. (2000), BMW, Konemann: Munchen.

Comments (1) :: Post A Comment! :: Permanent Link

About Me

Hier kunnen de opdrachten worden gevonden voor de module organisatiecommunicatie van de eerstejaars deeltijd hbo opleiding communicatie.

Links

Home
View my profile
Archives
Friends
Email Me

Friends

Hosting door HQ ICT Systeembeheer