Weblog maken?


MaakEenWebsite.nl (tip)
Totaal slechts 10 euro per maand incl. domeinnaam en gratis overzetten van uw bestaande weblog bij Bloggers.nl 100 MB ruimte
emailadres
Lees meer..... en bestel
Gratis geld verdienen met e-mails lezen? Meld je aan bij
Zinngeld, Surfrace, Qassa en Euroclix !

Op zoek naar God?

Weblog stage NEXWORK

20/4/2007 - Week 11

Deze week bestond voor het grootste gedeelte uit modelleerwerk. Ik heb me beziggehouden met de invulling van het gedeelte waarin het restaurant en de bar zich bevinden. Er moest een complete bar gemodelleerd worden, een keuken, een buffet, en daarnaast uiteraard ook tafels en stoelen.

  • Modelleerwerk (bar, lift, keuken, muren)
  • team overleg
  • brainstormen Veronica project

0 Comments Post A Comment! Permanent Link

13/4/2007 - Week 10

Deze week heb ik me beziggehouden met troubleshooting. Dit wil zeggen het oplossen van fouten in de scéne, en het optimaliseren van de rendertijden. Daarnaast heb ik nog enkele objecten voor binnen gemodelleerd.

Verder hebben we nog een brainstorm sessie gehouden met andere stagiaires en een vormgever over een pitch voor Veronica. Het gaat hier om een webgame waarin het “Veronica-gevoel” van door de jaren heen in terug moet komen.

Taken deze week:

  • De-buggen gebouw
  • Exterieur afronden
  • Modelleerwerk
  • Vrijdags vrij
  • Teamoverleg
  • Brainstormsessie voor ander project

    Een aantal renders van de afgeronde buitenscéne:



Bolderkar:

0 Comments Post A Comment! Permanent Link

2/4/2007 - Week 9

Deze week hebben Roy en ik de scène opgeknapt, een aantal zaken moesten uitgezocht worden, een paar kleine errors moesten verholpen worden en de scène als geheel moest geoptimaliseerd worden. Er zaten een paar fouten in de scène, welke voor vertraging zorgden bij het renderen. Verder heb ik een laag-polygoon-character gemodelleerd, welke Roy vervolgens heeft geanimeerd. Ook heb ik een bepaalde techniek uitgezocht, waarbij textures als een sticker behandeld kunnen worden.  Vrijdags hebben we een website gemaakt voor een ander project. Roy heeft hiervoor de 3d animatie voor zijn rekening genomen, ik heb het geheel in Flash gezet, en de navigatie en het de-buggen gedaan. 

  • opknappen buiten scène
  • uitzoeken sticker-techniek (diffuse slot met een composite map in material editor)
  • poppetje gemodelleerd
  • troubleshooting
  • website EMC (kaartjes)

voorbeeld van de toepassing van composite-maps (sticker-effect):

Character, uiteindelijke render:


Website EMC:
0 Comments Post A Comment! Permanent Link

28/3/2007 - Week 8

In week 8 heb ik de belichting van de buitenscene met Vray ingesteld. Dit kost een hoop tijd, omdat er telkens nieuwe renders gemaakt dienen te worden. Na een dergelijke render kan de kwaliteit beoordeeld worden.
Daarnaast heb ik gekeken hoe de belichting zich bij een geanimeerde camera houdt. Ook de technieken om het renderproces te versnellen zijn belicht.

Roy en ik hebben deze week de textures, die in eerste instantie gemaakt waren om met standaard renderer te renderen, omgezet naar Vray textures. Op deze manier komen de textures beter over, in combinatie met de belichting van Vray…
Ook was er een stage-terugkomdag.

taken deze week

  • Vray belichting
  • Modelleerwerk
  • Vray animatie belichting
  • Vray textures
  • Bomen textures
  • Terugkomdag

0 Comments Post A Comment! Permanent Link

21/3/2007 - Week 7

Deze week heb ik me voornamelijk bezig gehouden met het uitzoeken van Vray. Door ermee te experimenteren, en door tutorials te maken, werden de parameters en hun invloed duidelijk. Daarnaast heb ik deze week gewerkt aan de afronding van het filmpje voor VRMG.
De scène voor het Balade project is geoptimaliseerd, dat wil zeggen onnodige complexiteit van de modellen eruit gehaald, en de gebruikte textures zowel in bestandsgrootte als afmetingen verkleind. Dit om de scène als geheel vlotter te laten renderen. Teamoverleg bijgewoond. 

Taken deze week:

·         
Vray, belichting
·          VRMG
·          Modelleerwerk
·          Optimaliseren scène
·          Teamoverleg

een aantal voorbeeldjes van Vray-belichtings testjes:

 

 

0 Comments Post A Comment! Permanent Link

12/3/2007 - week 6

Deze week is er werk gedaan aan het optimaliseren van de omgevingsfile. Deze file bevat de buitenscene, met een complete omgeving, verkeersborden, wegen met markeringen etc. Omdat deze file zware en grote textures gebruikt, had 3ds Max problemen met het renderen van de totale file. Om de file wat lichter te maken ben ik bezig geweest met het optimaliseren van de textures.
Een andere methode om de file te optimaliseren was veranderen van de manier waarop de bomen worden weergegeven. Een boom, die volledig opgebouwd was uit 3d geometrie, “kost”  ongeveer 300.000 polygonen (per boom). In de omgevingsfile staan ongeveer 40 bomen, wat het totaal onberekenbaar maakt voor 3ds max. om de bomen toch weer te kunnen geven, maar zonder het bestand onnodig zwaar te maken, is er een andere techniek gebruikt, waar alleen de stam van de boom gemodelleerd is.

Ook zijn we langsgeweest bij een audio-studio. Voor het project Balade wordt deze waarschijnlijk ingeschakeld. We hebben een complete rondleiding gekregen, was erg interessant.

Daarnaast hebben Roy en ik meegeholpen aan een ander project. Voor dit project moest er een animatie komen van een aluminium muntje waar een opdruk in geslagen wordt.

Ook ben ik begonnen met het onderzoeken van de render engine Vray. Vray is een 3rd party program, die de kwaliteit van het renderen in 3ds Max kan verbeteren. Binnen afzienbare tijd komen er kwalitatief betere renders uit, vergeleken met 3ds Max.

  • optimaliseren omgevingsfile
  • optimaliseren textures
  • bomen
  • Bezoek audio-studio
  • Start gemaakt met Vray render engine

Stam van de boom:

Techniek voor bomen:

Muntje:

Vray voorbeeld:

0 Comments Post A Comment! Permanent Link

6/3/2007 - Week 5

Gedurende deze week was Marcel, onze begeleider nog steeds afwezig. Roy en ik hebben doorgewerkt aan de taken die Marcel voor zijn afwezigheid had doorgegeven. Verder heb ik me met het pauzeproject beziggehouden, waarbij ik veel geleerd heb over het animeren van technische modellen. Verder heb ik me ook nog beziggehouden met een stuk texturing. Dit is in feite het beschilderen van een 3d model, waarbij je niet alleen kleur en bijvoorbeeld reflectie kan toevoegen, maar ook zaken als slijtage, krassen en modder etc. Dit texturen is in feite het uitvouwen van een 3d model tot een plat vlak, waarna er in 2D software een plaatje voor geschilderd kan worden. Dit moet nadat dit klaar is weer teruggevouwen worden om het 3d model. Een voorbeeld van een model zonder en met textures ziet u hieronder.

Ook heb ik me beziggehouden met het animeren van techinische situaties. Met bepaalde methoden is het mogelijk om zaken te animeren. In dit geval een vliegwiel, met zuigerstangen etc. het geheel is zo opgebouwd dat wanneer het wiel draait, de zuigerstangen meebeweegt. Zie het voorbeeld onderaan.

Gedaan deze week:

  • texturing methodes geëvalueerd
  • wegmarkeringen toegeveoegd in de scene (strepen op de weg, haaietanden etc)
  • modeleren
  • pauze project
  • IK setup, met constraints etc Dit is gebruikt om technische situaties te modelleren en animeren.

Render van de situatie van het Balade gebouw, met wegmarkeringen en verkeersborden.

Model zonder texture:

Model met texture:

Setup van een technisch systeem, wat klaargemaakt is voor animatie:

0 Comments Post A Comment! Permanent Link

27/2/2007 - Week 1

 Week 1

De komende weken zal ik deze weblog gebruiken om te vertellen wat ik allemaal gedaan heb op mijn stage bij het bedrijf De Zandbeek groep.
De Zandbeek Communication Group bestaat uit een aantal zelfstandig opererende bedrijven die samen werken aan het succes van hun klanten. Het gaat om:

  • Van Zandbeek corporate communicatie in Eindhoven, Nijmegen en Maastricht
  • Van Zandbeek Kroese in Amstelveen
  • Ten Bosch design in Eindhoven
  • Nexwork in Eindhoven en Maastricht

Samen met mijn klasgenoot Roy van Venrooij ben ik op 29 Januari begonnen bij de afdeling Nexwork. Nexwork is gespecialiseerd in het uitwerken van interactieve concepten. Wij zullen in deze afdeling ons voornamelijk bezig gaan houden met 3d vormgeving en animatie. Onze stage begeleider, Marcel van Nispen, is de enige werknemer in de Zandbeek groep die zich hier mee bezig houdt, wij zijn er nu bij gekomen om hem hierin te ondersteunen.

Het project Balade:
http://www.balade.nl/
Balade is een woningbouwproject in Waalwijk. Ze gaan hier binnenkort beginnen met een gebouw dat bestaat uit meerdere verdiepingen. In dit gebouw staan welzijn, zorg, onderwijs, kinderopvang, dienstverlening en zorg centraal. Voor de buurtbewoners betekent dit dat alle voorzieningen op een centraal punt komen te liggen. Die voorzieningen variëren van gewone woningen, ouderenwoningen, eerstelijnszorg met o.a. een huisarts, fysiotherapeut, apotheek, tandarts, mondhygiëniste, logopedist en een grand-café tot een ruimte voor jongeren. Ook de school, kinderdagverblijf en peuterspeelzaal krijgen een plaats in het nieuwe gebouw. 

Om de functies van het gebouw uit te leggen, wil de Gemeente Waalwijk een DVD uitbrengen met daarop een virtuele rondleiding. Aan de hand van personages die men tegenkomt in het gebouw, wordt men rondgeleid door een aantal ruimten, en blijkt hoe de personages op een of andere manier met het gebouw en/of haar functies verbonden zijn.
Het project is ingedeeld in scenes, welke elk als resultaat een korte (3D) film hebben.

Puntsgewijs heb ik me deze week beziggehouden met:

  • Kennismaking bedrijf, inrichting werkplek
  • modelleer / texturing
  • meegekeken met animeren
  • teamoverleg bijgewoond

Model van een rolstoel

0 Comments Post A Comment! Permanent Link

27/2/2007 - Week 2

Deze week was er, nadat de deadline gehaald was, wat ruimte om het iets rustiger aan te doen. We hebben een inventarisatie gemaakt, waaruit de modelleer taken naar voren kwamen. Er is gebrainstormd over de indeling van bepaalde scènes, de afbakening en bepaalde details. We zijn naar de architect geweest, om details en eventuele onduidelijkheden door te spreken.

Ook hebben Roy en ik een start gemaakt met een van de pauze projecten die we erop na houden. In de pauze werken we aan een technisch ingewikkeld systeem om een rupsband en haar (rij)gedrag virtueel na te bootsen. Dit berust puur op eigen interesse, een ontzettende uitdaging, zo bleek.

 

Taken deze week

  • Meeting met architect
  • Bespreking scènes en verhaalloop
  • Inventarisatie benodigdheden
  • Research pauzeproject
  • Excel-bestand opgesteld, met codering voor benamingen 3d files

Voorbeeldje van een model dat ik deze week gemaakt heb:

pinapparaat

Setup voor het pauze project (elke blauw object visualiseert een bepaalde verhouding tussen twee onderdelen, bijvoorbeeld die van een gewricht)

0 Comments Post A Comment! Permanent Link

27/2/2007 - Week 3

Deze week heb ik tot en met woensdag thuis doorgebracht, i.v.m. ziekte.
Na de woensdag was ik weer beter. Ik heb me donderdag en vrijdag beziggehouden met modelleerwerk en het pauzeproject, dat inmiddels een andere richting had genomen. De techniek die we in eerste instantie gebruikten bleek onbetrouwbaar en veeleisend voor de pc, dus waren we genoodzaakt een andere weg in te slaan.

Deze week:

  • Ziek /m woensdag
  • pauzeproject
  • do en vrijdag modelleren

0 Comments Post A Comment! Permanent Link

27/2/2007 - Week 4

Deze week was Marcel alleen maandag aanwezig. De rest van de week is hij thuisgebleven i.v.m. ziekte. Maandag hebben we doorgesproken wat er allemaal moest gebeuren, welke modellen er nodig waren, welke taken uitgevoerd moesten worden, technieken die ervoor nodig waren en dus onderzocht moest worden etc. Aan de hand van deze lijst hebben Roy en ik de week doorgewerkt.
  • Billboard-functie
  • texturen
  • bomen
  • modelleren, texturen en research
  • pauzeproject

Koffiecorner gemodelleerd:

render uit een filmpje van het pauze project (geanimeerde rupsband)

0 Comments Post A Comment! Permanent Link

About Me

Friends

royvanvenrooij

Hosting door HQ ICT Systeembeheer