Weblog maken?


MaakEenWebsite.nl (tip)
Totaal slechts 10 euro per maand incl. domeinnaam en gratis overzetten van uw bestaande weblog bij Bloggers.nl 100 MB ruimte
emailadres
Lees meer..... en bestel
Gratis geld verdienen met e-mails lezen? Meld je aan bij
Zinngeld, Surfrace, Qassa en Euroclix !

Op zoek naar God?

Opvallende media gebeurtenissen

Wat viel mij op (kranten) door Chandini Mohunlol

15:19, 9/10/2011 .. 0 comments .. Link

Ik zat te kijken in de telegraaf en vond daar een artikel over Brad Pitt en Angelina Jolie die een hoog bedrag hebben gedoneerd aan een goed doel. Dit vanwege grote hongersnood in de Verenigde Naties. Dit is echt niet de eerste keer dat ik een artikel voorbij zie komen over een beroemd persoon dat een donatie doet aan een goed doel, maar wat ik dan leuk vind om te lezen is dat dit niet de eerste keer is dat Brad Pitt en Angelina Jolie een grote donatie doen aan een goed doel.  Ze doen dit wel vaker en zo een groot bedrag aan een goed doelen is wel echt een groot gebaar tegenover je medemens. Ik bedoel, de meeste beroemdheden geven hun geld liever uit aan een dikke villa, een Porsche Carrera, nog een Range Rover erbij en natuurlijk alleen maar merkkleding. Maar dit stel heeft andere prioriteiten in het leven: het helpen van andere mensen vinden zij een stuk belangrijker. Ook vond ik het leuk om te lezen dat er nog wel mensen zijn die mensen aan de andere kant van de wereld willen helpen, in plaats van lekker zinloos oorlog te voeren met elkaar en elkaar neerschieten.  We kunnen het wel!



Wat mij opviel: Kranten (door Sophie van Bijsterveldt)

11:20, 8/10/2011 .. 0 comments .. Link

Toen ik een paar dagen geleden de krant, NRC, Brabants Dagblad, in elke krant stond het wel, las, zag ik wel iets heel opvallends. Eerst dacht ik dat het een grap was, maar wat blijkt: het is serieus bedoeld! Ik heb het over de NS plaszak: dé oplossing voor wc-loze NS sprinters. Wanneer de sprinter een storing zou hebben en dus ergens in the middle of nowhere zou stranden, zouden mensen met hoge nood de plaszak kunnen gebruiken. Dus als ik het goed heb begrepen moet ik straks als ik in een wc-loze sprinter zit, en deze heeft een storing, mijn behoefte gaan doen in een zak?! Uh, juist… Zoals verwacht heeft de NS hier erg veel kritiek op gehad, ook van de Tweede Kamer: "Is de NS nu helemaal van de pot gerukt?'', reageert GroenLinks-Kamerlid Ineke van Gent via Twitter. En ook SP-Kamerlid Renske Leijten reageert verbaasd op de NS plaszak: "Een plaszak. Ik zeg even niets meer...''
De NS beweert dat het hier gaat om een noodoplossing, en dat uiteindelijk in alle treinen wc-voorzieningen  zullen komen. Laten we dat maar hopen, want die plaszak .. tja .. ik weet gewoon niet wat ik erover moet zeggen.



internet, door nina

10:02, 7/10/2011 .. 0 comments .. Link

Internet,

RTL gemist,  wat een uitvinding!  Lekker in de tuin, vanuit je bed of keuken waar je maar wilt  al je favoriete programma’s terug bekijken! Wat mij betreft is dit een uitvinding waar ik niet meer zonder  mee kan. Zou dit dan ook het nieuwe tv kijken worden? Zal straks alles alleen via de pc worden uitgezonden? Het lijkt me sterk aangezien  Ziggo, KPN Digitenne  etc. natuurlijk veel inkomens mislopen. Maar wie heeft dit bedacht, programma’s terug kijken wanneer je maar wilt, en wie kwam met het ideale idee om dit ook nog gratis te maken? Het is een soort verslaving geworden,  als ik niks te doen heb kijk ik altijd wel of er niet een leuk programma tussen staat dat ik nog niet gezien heb, heerlijk eindeloos filmpjes en series kijken.  Zou dit in de toekomst ons geld gaan kosten? Het zou zonde zijn, maar ik denk dat je er een hoop geld mee zou kunne verdienen, aangezien dit toch heel makkelijk is om als je ook maar iets gemist hebt, het internet je zo toegang verleend aan complete seizoenen. Natuurlijk heb je ook nog sites die illegaal  afleveringen er op zetten. De kwaliteit sucks en je krijgt er nog niet eens  ondertiteling bij!  Daarom is en blijft RTL gemist mijn favoriet!



radio, door nina

10:01, 7/10/2011 .. 0 comments .. Link

Radio, nu moet ik eerlijk bekennen dat ik amper naar radio luister. Natuurlijk wel in de auto of onder het huiswerk maken. Toevallig dit weekend, onder het opmaken voor een feestje. Slam FM, de enige zender die ik thuis goed kan ontvangen. Wat viel mij op? Veel gepraat weinig muziek, dat hoor je de laatste tijd wel vaker. Where did the music go? Veel gepraat over niets, en soms een nummertje draaien! Geef mij maar een zender zonder Vj en alleen maar goede muziek! Toch zou ik het niet kunnen, live praten via de ether, dus je moet toch wel wat in huis hebben wil je een heel uur aan elkaar lullen! Wat mij betreft zijn Koen & Sander hier toch wel de beste in! De enige vj’s waar ik wel naar kan luisteren zonder mij er aan te ergeren. Zouden zij in het echt ook zo goed gebekt zijn? Of kun je juist alles uitkramen achter een microfoon en niemand die je ziet! Mag je daarom ook grover zijn, omdat je de gezichtsreactie van je ontvanger niet kunt zien dus jij je minder schuldig voelt op dat moment? Deze dingen vraag ik mij wel eens af. Chapeau voor de makers en de praters, alleen iets meer muziek draaien mag wel.



Internet (Joris Seghers)

19:24, 3/10/2011 .. 0 comments .. Link
Internet, het meest gebruikte medium, blijft groeien. Zelf ben ik een enorm fan van muziek en internet is daarbij mijn grootste vriend! Dit begon met albums illegaal downloaden via torrentsites zoals btjunkie of thepiratebay. Sinds een jaar gebruik ik het programma Spotify wat online muziek streamt. Dit is de ultieme oplossing voor het luisteren naar muziek op je smartphone, laptop of desktop. Spotify is zo uniek omdat het een enorme database heeft van muziek, wat allemaal gratis is te beluisteren. Het is compleet gratis, legaal en de enige vereiste is een account creŽren en het programma downloaden. Zo houdt je je harde schijf leeg, schoon en heb je toch een enorme muziekbibliotheek op je laptop. Er zitten functies in het programma waardoor je afspeellijsten kunt maken en die ook kunt opslaan. Wanneer je spotify ook op je smartphone of ipod wilt is het wel tegen een maandelijkse betaling van 10 euro. Wat mij is opgevallen op het internet en met name ook in Spotify, is dat de producenten er eindelijk achter zijn gekomen dat internet de meest gebruikte bron tegenwoordig is. Dit zorgt voor meer reclame, marketingstrategiŽn en betaalde websites op het web. Zo kon ik een jaar geleden 20 uur per maand vrij luisteren naar spotify met enkel om de 10 nummers een reclameboodschap. Inmiddels kan ik slechts 10 uur luisteren per maand en zijn er om de 2 of 3 nummers een minuut-durende reclameboodschap. Dit heeft er voor gezorgd dat ik add-blockers heb geÔnstalleerd en uiteindelijk toch ben gaan betalen voor spotify. Zo heb ik overal muziek bij me en nooit meer last van illegale downloads of overvolle harde schijven. Internet... wat is de volgende stap?

Radio (Joris Seghers)

18:53, 3/10/2011 .. 0 comments .. Link
Radio is voor mij een bron van vermaak, de combinatie van muziek en een dj is op bepaalde radiozenders echt uniek. Daarnaast heeft radio voor mij soms ook een informatieve functie. Radiozenders zoals Radio 1 biedt mij een echte informatieve functie. Ik luister in de auto altijd naar de radio en daarnaast staat thuis de radio ook altijd aan, de Belgische radiozender Studio Brussel komt het meest aan bod en daarnaast luister ik ook vaak naar 3FM als het Belgische bereik ontoereikend is. De keuze voor een radiozender is hierbij vooral afhankelijk van mijn muzieksmaak. Wat mij opviel over de laatste jaren is dat de reclameblokken op de radio steeds langer en uitgebreider worden. De reclames zijn cross-mediaal wat inhoudt dat er wordt verwezen naar een ander medium zoals websites of televisieprogramma's. Naarmate de blokken langer worden, worden de reclames ook steeds vervelender. Ik schakel dan ook al snel over naar een andere zender om toch maar muziek uit m'n speakers te horen. Radiozenders gebruiken deze reclame natuurlijk als grote inkomstenbron en ik snap ook dat ze niet zonder reclame kunnen maar nu ik er de afgelopen week op heb gelet lijkt het ongelooflijk veel! Gelukkig heeft de overheid hier wel regels voor om zo de radiozenders en dan met name de commerciŽle zenders in het gareel te houden.

Wat mij opviel: Internet (Sophie van Bijsterveldt)

10:42, 30/9/2011 .. 0 comments .. Link
Als je zo’n 2 maanden geleden aan mij zou vragen waarom ik geen Twitter had,  zou ik hebben gezegd: ‘’Net of iemand mij wil volgen! Twitter is echt alleen maar voor bekende mensen hoor. Ik ga echt geen Twitter aanmaken hoor!’’
Nu werd bij deze opleiding gezegd dat het handig was om Twitter aan te maken, omdat bijvoorbeeld ook veel docenten Twitter hebben en als je dus een vraag hebt kun je deze gemakkelijk stellen aan een docent, en je krijgt snel antwoord terug. Dus ik dacht; ach, laat ik het dan ook maar eens proberen! En wat denk je? Ik kijk nu om de 5 minuten of iemand nieuwe Tweets heeft geplaatst en zelf post is ook regelmatig wat. Wanneer ik iets op internet op moet zoeken voor school heb ik van te voren even een standaard rondje Social Media: Even mijn Twitter, Facebook en af en toe nog wel eens Hyves checken. Pas dáárna ga ik datgene opzoeken waarvoor ik internet eigenlijk opstartte! Echt niet normaal hoe verslavend dit werkt! Tijdens het typen van deze blog heb ik ook echt zeker 3 keer mijn Twitter gecheckt… Oké, oké ik neem mijn woorden terug: Twitter is voor iedereen, zeker niet alleen voor bekende mensen!

Wat viel mij deze week op (radio) door Chandini Mohunlol

08:48, 29/9/2011 .. 0 comments .. Link

Normaal gesproken luister ik echt heel weinig naar de radio. Als ik het doe ik het ’s avonds als ik mijn huiswerk moet maken. Dan pak ik mijn laptopje erbij, zet ik funX op en begin ik lekker aan me huiswerk. Wat mij opviel, is dat als je op de website komt van funX je een indeling ziet van funX Arabisch, Desi, Fusion, HopHop, Latin, Reggae en Slow Jamz. Meestal zie je gewoon de luister live knop en dan krijg je gewoon de normale zender te horen. FunX heeft dus nog ‘subzenders’ zodat je ook echt een muziekstijl kan kiezen waar je naar wilt luisteren. Ik denk dat daarom veel mensen op hun website luisteren naar de radiozenders, omdat ze de luisteraars zoveel mogelijk tevreden proberen te houden hierdoor. Ikzelf hou namelijk ook niet van alle muziekstijlen door elkaar, ik luister het meest naar R&B en Dancehall en hoef dan echt geen Arabische muziek te horen tussen de nummers door. Ik ben dit nog niet tegengekomen op een andere website van een radiozender, dus ik vind dit wel opvallend aan funX.



Wat viel mij deze week op (internet) door Chandini Mohunlol

08:40, 29/9/2011 .. 0 comments .. Link

In de aula waren de meiden aan het praten over shoppen en de dolle dwaze dagen van de bijenkorf. Ik dacht ik ga eens even lekker op de webshop snuffelen wat er allemaal tussen zit. Helaas dachten andere mensen daar hetzelfde over, ik kwam niet eens de webshop binnen. 'Het is spectaculair druk' stond er vermeld op de website. Wat ik opvallend vind, en ook best grappig, hoe vrouwen op een winkel of actie af kunnen stormen alsof ze een jaar lang niet hebben gegeten en ineens eten te zien krijgen. Ze MOETEN er HOE DAN OOK heen en hun slag slaan. Natuurlijk geef ik toe dat ik er zelf ook wat van kan, maar toch blijft het grappig. Als je tegen een man zegt dat er grote sale is in de stad, krijg je het antwoord: “Ja… dus?” Waarom flippen wij dan wel als compleet gestoorden als we ervan horen? En dan kan je een halfuur later eindelijk de webshop bekijken, zijn alle artikelen in jouw maat natuurlijk alweer verdwenen. Of je moet een paar maatjes groter pakken en hopen dat mensen denken dat dat shirtje groot hoort en niet te groot is. Altijd leuk zo een webshop, als je erin komt en je maat er nog is tenminste.



Radio (Esther van Halen)

16:48, 26/9/2011 .. 0 comments .. Link

Serious Radio! 

In het begin werd radio alleen gebruikt om morsesignalen uit te zenden. Nu is het een medium geworden die de nieuwste muziek ten gehore brengt, haar luisteraars up-to-date houdt van wat er in de wereld afspeelt en steeds dichter bij hun publiek komt te staan.
Er zijn tegenwoordig heel veel verschillende radiozenders, maar de kunst is om je als radiozender te onderscheiden van andere zenders. 3fm doet dit heel goed vind ik. Voorop staat bij hun de muziek, maar daarnaast zetten zij zich ook in om de wereld te verbeteren. En hoe kan dat beter dan met muziek? Muziek is tenslotte de taal die iedereen spreekt. 3fm heeft sinds 2004 het welbekende Serious Request, waar zij zich samen met het Rode Kruis inzet om een stille ramp op de kaart te zetten. Drie DJ's gaan dan in de week voor kerst plaatjes draaien in Het glazen huis voor geld en informeren het publiek over de noodzaak van de actie waar zij zich dat jaar voor inzetten. De opbrengst gaat uiteraard naar het uitgekozen doel. Daarbij leven de DJ's die week alleen op sapjes. Een mooi initiatief toch? Hiermee onderscheidt 3fm zich heel erg van de overige radiozenders in Nederland.    
Daarnaast verblijdt 3fm haar luisteraars ieder jaar in augustus weer met een groot festival waar per dag zo'n 25.000 bezoekers op af komen: Solar. Een groot succes. Ook schenken ze veel aandacht aan nieuw talent. And last but not least staan zij dicht bij hun luisteraars door hun Social Radio. In real life, via de telefoon, sms, mail of social media staan zij in contact met hun publiek. Hierdoor kunnen ze goed inspelen op de wens van hun luisteraars. 

Ik ben geen ochtendmens, maar wakker worden met Giel Beelen die een lekker nummer voor je draait is een goed begin van je dag.



Wat mij opviel: Radio (Sophie van Bijsterveldt)

15:31, 26/9/2011 .. 0 comments .. Link

Normaal luister ik eigenlijk nooit naar de radio. Als ik thuis kom van bijvoorbeeld school en het is helemaal stil in huis, dan zet ik wel de radio aan. Maar dat is meer omdat het anders gewoon veel te stil is. Voor deze blog moest ik dus anders naar de radio gaan luisteren.
Ik luister eigenlijk alleen naar de radio voor de muziek, ik luister niet naar speciale shows op de radio. Het enige wat ik af en toe wel volg is ‘’Het Geluid’’ van Q-music. Dit is een spel waarbij Q-Music een geluid heeft opgenomen en dit laten ze elk uur 1 keer horen op de radio. De luisteraars moeten raden wat het geluid is. Dit kan echt variëren van ‘het ombuigen van een bureaulamp’ tot ‘Een kattenluikje waar de poes doorheen loopt’. Ze starten met een bedrag van €2500,- en elke keer als iemand een fout antwoord geeft komt hier €100,- bij. Ook nu heeft Q-music weer een geluid dat geraden moet worden. ''Dit jaar is het geluid (fonetisch weergegeven): 'tlak dzzie grrr glik'.'' staat op de website van Q-music. Het geluid is nog niet geraden en hierdoor staat de teller tot nu toe op een bedrag van €11.300,-! Is wel het proberen waard toch …?



Televisie (Esther van Halen)

13:38, 21/9/2011 .. 0 comments .. Link
Zaterdag 8 maart 2003, heel Nederland zat voor de televisie. Het was eindelijk zover: de finale van Idols. Jim Bakkum en Jamai Loman stonden die avond op het podium te strijden voor de felbegeerde titel Idol 2003!
Het programma had een verrassend nieuw concept. Mensen uit heel het land konden zich inschrijven om mee te doen aan de talentenjacht naar het nieuwe idool van Nederland. In de eerste afleveringen konden de kijkers de audities zien. Ware 'nachtegaaltjes, maar ook enorme 'kraaien' brachten hun performance ten gehore aan de jury. Deze laatste groep werd dan ook zonder enig schaamtegevoel hard maar eerlijk linea recta naar huis gestuurd. Zij hadden niet de X-factor die een nieuw idool in zich moest hebben. Vooral Henk Jan Smits hield geen blad voor de mond en had regelmatig bijzonder pijnlijke uitspraken naar de 'minder goede' kandidaten, waarvan sommigen boos en huilend het pant verlieten. Later volgden de theater- en workshopsrondes waarna de tien beste kandidaten doorgingen naar de liveshows. Kon je het programma rekenen onder vermaak of onder leedvermaak? Ik denk beide. Maar het was in ieder geval een enorm kijkcijferkanon waardoor iedere zaterdagavond ruim 2 miljoen mensen naar RTL 4 zaten te kijken.
Nu, zo'n zeven jaar later, zijn er vele nieuwe talentenjachten bijgekomen. Popstars, Holland's got talent, X-factor, My name is..., The voice of Holland, maar ook Op zoek naar... (Evita/Joseph/Mary/Zorro) en So you think you can dance verschenen op de buis.
Heeft Nederland nu niet een beetje genoeg van al die talentenjachten? Bij sommige programma's zitten we zelfs al bij seizoen vier! De televisieproducenten proberen er steeds een ander tintje aan te geven, maar uiteindelijk komen alle programma's die Idols volgden op hetzelfde neer. Het niveau wordt zelfs zo verlaagd om ook een talentenjacht voor Oh oh Cherso te verzinnen. Hierbij gingen ze op zoek naar een nieuwe reisgenoot. Gaat dit niet een beetje te ver? Nee, blijkbaar niet. Het wordt namelijk steeds een grotere hype om programma's te maken waar mensen extreem (dom) gedrag vertonen. 
Ondanks dat de zoveelste talentenjacht al op televisie is verschenen blijft het toch leuk omdat steeds weer opnieuw bijzondere mensen te zien die extreem goed zijn of genant slecht. En dus zal het waarschijnlijk niet bij de al bestaande talentenjachten blijven zolang het concept nog steeds kijkers blijft trekken. We kunnen voorlopig in ieder geval weer even vooruit, want een nieuw seizoen van The voice of Holland staat weer voor ons klaar...!

wat viel mij op: tv. Door nina

08:28, 20/9/2011 .. 0 comments .. Link

Een van de meest irritantste tv programma’s  dat op dit moment op de buis te zien is, is met stipt  ‘De Villa’! In dit programma worden 4 jongens aan 4 meisjes gekoppeld door middel van zijn/haar interesses. Wie bij wie het beste past weten de kandidaten zelf niet. De set is een villa in een van de beruchtste party steden van Spanje. Om te weten aan wie je gekoppeld wordt, gaan de kandidaten vreselijk uit hun dak en  dan maar hopen dat je oog op de goede valt.

Hoe kun je nu in 2 dagen de liefde van je leven ontmoeten, die ook nog door een computer is geselecteerd?! Wat krijg je als kijker te zien, een slappe versie van ‘oh oh cherso’, ordinaire mensen , veel alcohol, seks, grof taalgebruik en oja “DE” ontknoping , wie heeft de juiste partner uitgekozen? Niet een programma met inhoud al zeg ik ’t zelf. De laatste tijd zijn er alleen maar programma’s te zien die duidelijk niets te maken hebben met talent of waar het vermaak niveau te vergelijken is met een dansende aap. Het lijkt er op dat iedere tv zender met zoveel mogelijk nieuw aanbod wilt komen, en dat daardoor de kwaliteit van het programma steeds verminderd.  Dan heb ik persoonlijk liever minder programma’s die wel leuk zijn om naar te kijken, dan dat je zender wordt overspoeld door een en al melige tv wat het ene oor en ’t andere oor meteen weer uit gaat.



Televisie (door Joris Seghers)

21:12, 18/9/2011 .. 0 comments .. Link
De wereld draait door... Televisie bestaat tegenwoordig nog maar uit een paar grote televisieproducenten. RTL, mediagigant en producent van kijkcijferkanonnen, speelt in de hedendaagse televisiewereld een hele grote rol. Met televisieprogramma's als Oh Oh Cherso, Holland In Da Hood, X-cherso en De Villa staat de hele televisiewereld op z'n kop. Het concept bij deze programma's is heel simpel, cast een groepje laaggeschoolde, onwetende, en vooral onbeschaamde mensen. Betaal een reisje naar een warm land voor ze en film de belevenissen die heel erg ver kunnen gaan. RTL heeft wat dat betreft een gat in de 'televisiemarkt' gevonden. En dan met name de casting die hier achter schuilt. Wat mij vooral opvalt hierin is de populariteit van deze programma's. Jeugd, studenten en ook heel veel volwassenen kijken iedere week naar de belevenissen en smullen hier echt van. Het is controversieel, en de uitspraken zijn vaak memorabel. Dit maakt het smeuÔg, grappig en makkelijk om naar te kijken. Hierin schuilt dan ook vaak de kracht van RTL achter deze programma's. De mensen die hier in spelen denken ťcht dat ze serieus worden genomen terwijl ik het bijna leedvermaak noem. Wat dan ook opmerkelijk is, is dat het niveau van de kijker vrij hoog is (qua scholing). Televisie veranderd en ik vind zelf niet op een positieve manier... Ik hoop dat de Nederlandse televisie realiseert waar ze mee bezig zijn en opnieuw originele formats gaan verzinnen die niet draaien om commercie en kijkcijfers!

Wat mij opviel: Televisie (door Sophie van Bijsterveldt)

15:04, 18/9/2011 .. 0 comments .. Link
Toen ik vrijdagavond de finale van Holland’s Got Talent zat te kijken, waarbij een 11-jarig meisje met een gewéldige stem won, besefte ik me in een keer dat er op RTL4 wel víer talentenshows zijn, namelijk: Holland’s Got Talent, X-Factor, The Voice en My Name Is. En toch zijn ze allemaal net wat anders als de andere. X-Factor is een zangwedstrijd, waar ook groepen aan mee kunnen doen, The Voice is voor solozangers, maar is toch weer een ander concept door de ‘’Blind Auditions’’ die er worden gehouden, My Name Is is voor mensen die hun idool na willen doen en bij Holland’s Got Talent kan iedereen meedoen: met welk talent dan ook. Ik vind het erg opvallend dat RTL4 vier talentenshows heeft en ze toch allemaal erg goed bekeken worden (afgelopen vrijdag had Holland’s Got Talent 2,5 mln kijkers en afgelopen zaterdag had My Name Is 1,1 mln kijkers), terwijl vaak mensen zeggen dat ‘alle talentenshows hetzelfde zijn’. Bij elke talentenshow die erbij kwam, hadden mensen wel weer commentaar: ‘Nóg een talentenshow?’ ‘Al die shows zijn precies hetzelfde, geen zak aan!’
Zo zie je maar: De Nederlander zegt het een en doet het ander. Want RTL4 beleeft nu gouden tijden op televisiegebied en het gaat beter dan ooit. De ene talentenshow is afgelopen, en de volgende begint alweer: volgende week vrijdag, 23 september, begint The Voice weer. Of dat weer veel kijkers zal trekken? Zeker weten.

Wat viel mij op: televisie (door Chandini Mohunlol)

19:01, 17/9/2011 .. 0 comments .. Link

Afgelopen week heb ik naar het programma 16 and pregnant gekeken op mtv: een realityserie over jonge meisjes die per ongeluk zwanger raken en hebben besloten het kind te houden. Wat mij opviel, is hoe positief sommige praten over op zo een jonge leeftijd zwanger raken en het kind houden. Dat je zwanger raakt, oke. Dat je het kind houdt na er goed over nagedacht te hebben, oke. Allemaal prima. Maar ik vind de manier waarop het programma overkomt totaal NIET oke. Met dit programma worden jonge kinderen, want ja tegenwoordig kijken 10 jarigen al mtv, gewoon wijsgemaakt dat het helemaal niet erg is om zwanger te raken en het kind te houden. Ik weet niet of dit de boodschap is van mtv, maar het komt in ieder geval niet over alsof mtv ervoor probeert te zorgen dat kinderen juist niet zwanger raken. Ik zeg ook expres kinderen en niet jongeren, omdat ik in een andere aflevering van 16 en pregnant zag dat een meisje van 13 zwanger was geraakt en op haar 14e was bevallen. Naar mijn mening is dit in geen enkel opzicht goed te praten. Hoe moet je op je 14e een kind gaan grootbrengen, terwijl je er zelf nog een bent? Mtv zou best eens aandacht mogen besteden aan wat voor effect zulke programma's hebben op hun kijkers.



Tijdschriften (Esther van Halen)

19:59, 12/9/2011 .. 0 comments .. Link

Eén van de populairdere tijdschriften onder de vrouwen is op dit moment de LINDA. Wat me opviel is dat er in dit tijdschrift veel wordt gespeeld met fotografie, tekst en typografie. Dit zijn dan ook de elementen waarmee je een tijdschrift aantrekkelijk kan maken. Een lezer kijkt, stopt, kijkt nog eens en zal zich hierna wel of niet aangetrokken voelen door het blad (ook wel 'stopping power' genoemd).
LINDA. maakt vooral gebruik van klassieke letters. Vaak groot en dik, afgewisseld met kleiner of dunner gedrukte letters. Dit zorgt voor een speels effect. Tegelijkertijd komen de vergrote koppen en zinsdelen krachtig over, waardoor je nog meer geïnteresseerd raakt in wat er in het stuk geschreven staat. De koppen en intro's worden nog extra opvallend gemaakt door de letters in zwart of wit met daaromheen veel ruimte op witte of zwarte pagina's te drukken. Er is hier dus sprake van contrasten.
Deze contrasten komen ook terug in de inhoud van het blad. Ik zal een paar voorbeelden noemen:
Het juni nummer van 2011 'De grote beurt': verhalen over vrouwen die botoxbehandelingen en borstvergrotingen ondergaan om nog meer op het ideale schoonheidsbeeld te lijken/ foto's en verhalen van mensen die enorme brandwonden hebben opgelopen en operaties moeten ondergaan om hun normale levenswijze weer op te kunnen pakken. 
Juli 2011 'Een jonge vent': vrouwen die een relatie hebben met een jongen die hun zoon had kunnen zijn/moeders die hun verhaal vertellen over hun kind dat overleden is.
Augustus 2011 'Zomer in St. Tropez': gebruinde surfboys/mensen met een zonneallergie.
Juli 2010 'Pin-up': knappe pin-up girls/mensen die ledematen missen
December 2010 'Eet smakelijk': alles rondom de kerst en het kerstdiner/vrouwen met anorexia
Het valt dus op dat er veel wordt gezocht naar contrasten door de redactie en misschien ook wel naar de tegenstelling tussen perfectie en imperfectie.
Een ander punt dat me opviel is dat Linda de Mol in ieder blad een editorial schrijft. Dit is niet heel bijzonder vergeleken met andere tijdschriften. Maar Linda pakt dit op een heel eigen wijze aan. Ze schrijft hierin namelijk persoonlijke stukjes, maar wel waar veel vrouwen zich in kunnen herkennen. Je zou denken dat wanneer een BN'er iets persoonlijks schrijft over zijn of haar mooie reizen, sjieke feestjes, bekende vrienden en enorme huizen, het totaal verschilt met de gebeurtenissen uit het leven van een doorsnee persoon (dat is ook zo). Maar Linda de Mol gebruikt de kunst om deze 'onbekende wereld' voor ons te beschrijven vanuit een 'normaal' iemand. Door dit ook nog eens te doen door grappige anekdotes aan te halen, zelfspot te gebruiken en een soepele, ongedwongen manier van schrijven te hanteren zorgt Linda ervoor dat ze dichter bij de lezer komt te staan, waardoor het ook erg vermakelijk is om deze editorials te lezen.
Concluderend vormen al deze verschillende ingrediënten bij elkaar een krachtig, goed verzorgd, vermakelijk tijdschrift om je vingers bij af te likken. Het is dan ook niet voor niks dat er ook een MATTHIJS., MAARTEN., YOUP. en een L'HOMO. zijn verschenen. Goed bezig Linda. 



Wat mij opviel in een tijdschrift. door nina

20:05, 11/9/2011 .. 0 comments .. Link
Wat mij opviel tijdens het lezen van de Glamour september editie, is dat er in de mode columns altijd voorbeelden worden gegeven van de mooiste maar vooral ook de duurste merk artikelen.

 Nu was ik aan het bladeren en zag ik een megamooie clutch, eens kijken wat die kost, en jawel hoor maar liefst 750 euro! Nu zijn de artikelen op de hele pagina van de duurste categorie geloof ik. Het goedkoopste wat er tussen staat is een veterpump van 399 euro, wie koopt dit in hemelsnaam? Nu vraag ik mij af of er ook daadwerkelijk een van deze artikelen verkocht zijn nadat ze in het blad hebben gestaan. Zou deze advertentie bij hebben gedragen aan het verkooppercentage? Ik ren niet spontaan naar de winkel nadat ik de prijzen heb bekeken.  Als alle bladen voorbeelden geven van kleding en accessoires van de hoogste prijsklassen  vergaat mij een beetje mijn koopzin, aangezien ik never ever een van deze artikelen zou kunnen aanschaffen.  Zonde, een beetje je ogen uitkijken is prima maar na de laatste bladzijde te hebben gelezen denk ik dat ik niet het enige meisje in Nederland ben dat een zucht slaakt en alleen maar kan dromen om ooit die ene designerbag te kunnen kopen.



Wat mij opviel: Tijdschriften (door Sophie van Bijsterveldt)

13:54, 11/9/2011 .. 0 comments .. Link
Ik lees best vaak tijdschriften en dan meestal tijdschriften als de Glossy, Cosmopolitan, Stars etc. In die tijdschriften staan altijd de mooiste, dunste modellen met hun lichaam te pronken op de meest prachtige locaties. Ze zijn als het ware een rolmodel voor de lezers. Voor deze opdracht moesten we iets opvallends beschrijven uit een tijdschrift, en ik dacht meteen aan een uitgave van het tijdschrift ‘LINDA.’! Uitgave 68 van LINDA., uitgebracht in april 2010, ging helemaal over ‘het lichaam’. Zelf stond Linda de Mol, van wie het tijdschrift is, op de cover in een dik-makend pak met een kort rood, aardig strak, jurkje tot net boven de knie. Tijdschriften hebben een grote invloed op hun lezers en daarom vond ik dit een erg goede zet van het tijdschrift van Linda de Mol, om zo een statement te maken. In de Glossy, Cosmopolitan of welk fashion tijdschrift dan ook, zal je niet vaak dikke(re) modellen tegenkomen en daarom vond ik deze uitgave van LINDA. zo opvallend! En alhoewel de coverfoto, en de rest van het tijdschrift, er nog zo gephotoshopt uitziet as hell, vind ik dit toch een erg goed en leuk idee van de LINDA.!

Tijdschrift: wat viel mij op? Door Chandini Mohunlol

11:09, 11/9/2011 .. 0 comments .. Link

In het algemeen lees ik niet heel vaak tijdschriften, eigenlijk alleen maandelijks mijn glamourtje zodra ik hem door de brievenbus op de mat hoor vallen. Het eerste wat ik doe is mijn sterrenbeeld bekijken en de verhaaltjes erin lezen. Voor deze opdracht heb ik een tijdschrift gepakt waar ik normaal gesproken nooit naar om zou kijken: een yoga tijdschrift. Wat mij erg opviel, is dat alleen al het kijken naar de voorpagina en het doorbladeren van het tijdschrift mij een rustgevend gevoel geeft. En dan heb ik nog niet eens een yogasessie uitgevoerd. Hoe doen ze dat? Is het de lay-out, ligt het aan het lettertype, zijn het de illustraties? Ik sloeg het blad open, en ik werd er gewoon rustig van, heel apart. Als ik mijn glamourtje open sla, word ik overdonderd met de nieuwste mode en komt er een gevoel van enthousiasme naar boven. Als ik dit yoga tijdschrift open sla, zweven er rustgevende teksten voorbij, wat een rustgevend gevoel oproept. De glamour staat vol met tips en verhalen over je uiterlijke verzorging. Iets waar je je heel druk over kan maken: zie ik er goed uit vandaag? Het yoga tijdschrift staat vol met weetjes en informatie over hoe je jezelf innerlijk verzorgt: iets wat veel en veel belangrijker is. Als jij je goed voelt over je eigen lijf en wie je bent, dan straal je dat uit. En uitstraling verslaat zelfs de duurste jurk van Gucci.



{ Last Page } { Page 1 of 2 } { Next Page }

About Me

Home
My Profile
Archives
Friends
My Photo Album

Links


Categories


Recent Entries

Wat viel mij op (kranten) door Chandini Mohunlol
Wat mij opviel: Kranten (door Sophie van Bijsterveldt)
internet, door nina
radio, door nina
Internet (Joris Seghers)

Friends

Hosting door HQ ICT Systeembeheer