Weblog maken?


MaakEenWebsite.nl (tip)
Totaal slechts 10 euro per maand incl. domeinnaam en gratis overzetten van uw bestaande weblog bij Bloggers.nl 100 MB ruimte
emailadres
Lees meer..... en bestel
Gratis geld verdienen met e-mails lezen? Meld je aan bij
Zinngeld, Surfrace, Qassa en Euroclix !

Op zoek naar God?
Crossmediastudenten

Home - Profile - Archives - Friends

Effectieve webcommunicatie

Posted on 2/12/2008 at 18:12 - 0 Comments - Post Comment - Link

25 november 2008

Op 25 november gaf Boudewijn Bugter (geboren in 1978) een presentatie over effectieve webcommunicatie tijdens de Eexpo week van INHolland. Boudewijn is  communicatieadviseur
en directeur van Sabel Communicatie Den Haag. Grote klanten van dit bedrijf zijn o.a. Vodafone, Etos, Staatsloterij en Ego. Eerder werkte hij als content manager bij ProRail, en als webredacteur bij 3VO. Hij studeerde Communicatiemanagement (HBO) en volgde verschillende aanvullende opleidingen.

De grote boodschap die Boudewijn wilde overbrengen, is dat voordat je begint met het inzetten van communicatiemiddelen,  het van groot belang is om goed doelgroeponderzoek te doen.

Een mooi voorbeeld dat Boudewijn gaf ging over het onderzoeken van kernwoorden van je doelgroep. Als iemand in Friesland iets wil opzoeken over reststoffen verwerkingscentrale, dan zoeken ze op ‘afvaloven’ of ‘harlingen’.  Met deze zoekactie zullen zij waarschijnlijk niet veel bereiken, maar met reststoffen verwerkingscentrale wel. Je moet je doelgroep dus goed kennen om ze te bereiken.

Een goede tip van Boudewijn was om een persoon uit je doelgroep helemaal uit te werken. Zo krijg je een beter beeld van je doelgroep. Met uitwerken bedoelde Boudewijn dus ook echt uitwerken, van ze heeft een kat t/m ze gaat elke dinsdag daar de fysio.

Boudewijn is gespecialiseerd in communicatie via internet. Hij publiceert regelmatig over webcommunicatie. Hij was co-auteur van het hbo-studieboek Webcommunicatie, en schrijft regelmatig artikelen. Zo opende het managementblad Management Tools het oktobernummer met zijn artikel ‘Webbezoekers bepalen het succes’. Ook heeft Boudewijn de website Frankwatching.com gelanceerd.

Aan het eind van de presentatie werden er verschillende vragen gesteld.
Op de vraag: “U zegt dat het van belang is om je te onderscheiden van de rest, maar hoe onderscheiden jullie je? Want naar mijn mening is jullie logo van Sabel niet echt onderscheidend maar eerder een beetje saai.” Antwoordde Boudewijn dat het logo wel degelijk bij hun bedrijf past. Waarom hij dit vond? “Saai past eigenlijk ook goed bij ons bureau, want als je ons vergelijkt met anderen reclamebureaus hebben wij voornamelijk zakelijke klanten. De leukste klant is Vodafone geweest, maar hen hebben we alleen cursussen ‘Schrijven voor het web’ gegeven” aldus Boudewijn.

Al met al was dit een interessante presentatie. Iedereen weet dat doelgroeponderzoek belangrijk is, maar toch schatten mensen dit vaak verkeerd in. Je denkt vaak je doelgroep goed te kennen, maar zodra je een goed onderzoek doet, kom je vaak dingen tegen waar je anders nooit vanaf had geweten.

 

Tekst: Jamilla van de Ploeg & Priscilla Henraat


Jelle Koolstra spreekt tijdens Expo week INHolland

Posted on 25/11/2008 at 17:05 - 0 Comments - Post Comment - Link

Omdat er deze week op Hogeschool InHolland Diemen de Expo week is komen er een aantal interessante gastsprekers, een daarvan was Jelle Koolstra. Voor degene die afvragen wie dat is volgt hier een kleine beschrijving van wat hij doet.

Jelle Koolstra begon zijn loopbaan als docent wiskunde/muziek in het voortgezet onderwijs.
Daarna maakte hij radio- en televisieprogramma's in wisselende rollen (presentator, conceptmaker, eindredacteur). Vanaf 2000 ontwikkelt hij de afdeling Onderwijs & Media voor de NCRV. Toen die tijd werkte de NCRV samen met KPN. Hij heeft samen met de KPN een cross mediaal platform opgericht. In 2008 start hij met het bedrijf ROCmedia en specialiseert zich in nieuwe multimediale toepassingen voor het onderwijs met beeldschermen in de school, communicatie via de mobiel en een interactieve website. Studenten staan centraal in de contentproductie en de manieren van communiceren.


De presentatie
De presentatie begon over het feit dat studenten onbereikbaar zijn en over het hoge percentage uitval van studenten. Ze zijn niet betrokken bij de opleiding zelf. Daarom is er een platform ontwikkeld dat er alsvolgt uitziet.


Onderwijs - Social network - Mobiele dienst - Narrow Casting


Internetgebruik
Voor studenten zijn social networks erg belangrijk, dat blijkt wel uit het gebruik hiervan. Hyves is de grootste social network (38%), gevolgd door Schoolbank.nl (35%), MSNSpaces (9), MySpace (6) en LinkedIn (4%).

Dat internet een van de grootste media is blijkt wel uit het feit dat 45% van de mensen wereldwijd een eigen blog heeft, wij van crossmedia doen het gezellig gezamenlijk. 83% kijkt naar filmpjes op het internet. 55% Upload foto's en 57% zit bij een social network.


Tegenwoordig is YouTube een van de meest bekeken video site's. Het gaat er daar vooral om de 15 seconds of fame die mensen willen hebben. Bij sommige zoals Esmee Denters, kan er zelfs meer uitkomen. Op YouTube zijn 200.000 video uploads per dag en 80% is door amateurs online gezet. De camera op de Mobiele telefonie is nog nooit zo populair geweest. Sommige nieuwsitems waren nooit zo populair geweest als er op dat moment geen mobiel aanwezig was zoals bij de uitbraak van de gorilla Bokito of de beelden die de hele wereld kon zien van de ophanging van Saddam Hoessein.


Videogebruik
Video's gebruiken we voor veel verschillende dingen, zo gebruiken we het voor het registeren van een gebeurtenis, dat andere mogelijk weer inspireert. Zoals de bekende cola fonteinen. Mensen doen een paar mentos in een fles cola waar vervolgens meters hoge stralen cola uit kwamen, andere wilde dat zelf doen en zette ook dat online waardoor een een 'hype' ontstond. Toch wordt video nog niet zo veel gebruikt in het onderwijs, al hebben wij wel eens filmpjes bekeken op YouTube in de lessen omdat deze te maken hadden met onze lesstof.

De Tilburgse kermis, wie kent hem niet, heeft aan bezoekers gevraagd om filmpjes te maken, van de kermis zelf, in attracties etc. Deze zijn op de site gezet waardoor bezoekers niet meer 1 keer per jaar de site bezochten maar meerdere keren, ze keken of hun filmpje al was bekeken en of er al reacties waren. Hierdoor krijgt de bezoeker een band met de Tilburgse kermis.

Ook de politiek gebruikt video om aandacht te trekken en mogelijke leden te werven. Een voorbeeld daarvan is de SP. Deze partij heeft een viral campange gemaakt, viral komt van virus, wat betekend dat de ontvangers het onderling doorsturen, dus de SP hoeft het niet naar alle 17 miljoen mensen te sturen wat een hoop tijd scheelt. Bij deze campange kon je je eigen naam en e-mailadres invullen en vervolgens kreeg je een filmpje te zien waar jouw naam dan in was verwerkt. Als je dat leuk vond, stuurde je het weer door naar vrienden en zodoende kregen veel mensen het in hun mail.


Experiment
Ons event Future was natuurlijk een groot succes, maar het ROC Utrecht heeft ok een succesvol experiment. Ze hebben in samenwerking met 10 studenten een social communitie opgezet om studenten meer te betrekken bij hun studie. Er zijn stageverslagen gemaakt in de vorm van een videoclip, deze werden op de sites van het ROC en de stagebedrijven gezet, ze hebben verschillende deals gesloten met de Rabobank, Nu.nl en andere bedrijven zodat ze meer mogelijkheden kregen, Er zijn in de school schermen opgehangen waar filmpjes op te zien waren die de studenten zelf gemaakt hadden over wat er op en om de school gebeurt, ze plaatste filmpjes over schoolaangelegenheden zoals een bezoek aan De Wereld Draait Door en events op de school zelf en ze hebben een onbekende band gevraagd om op school op te treden terwijl er vanuit 20 verschillende posities werd gefilmt, zodat er na afloop een clip voor de band kon worden gemaakt en afgespeeld.

Ze willen dit op meerdere scholen gaan uitvoeren, maar wel aansluitend op de scholen zelf want een ROC is nog geen InHolland.

Geschreven door Malin v/d Hart & Gerrit-Jan Oude Sogtoen.


Hh.. hier zijn we dan!

Posted on 19/11/2008 at 15:48 - 0 Comments - Post Comment - Link

Hèhè.. hier zijn we dan! De eerste lichting voltijd Crossmediale Communicatie studenten. We weten het, jullie hebben lang op ons moeten wachten. Maar nu we er eenmaal zijn, kunnen jullie echt niet meer onder ons uit.

Zo hebben we jullie al lastig mogen vallen op het crossmedia-event in Amsterdam: PICNIC. Waar we een stage van 3 dagen hebben gelopen. Dit was ook het event waar we onze ideeën hebben opgedaan voor het project van periode 1. De opdracht was namelijk om een happening te organiseren. Onze plannen zijn nogal uit de hand gelopen en we hebben een waar event georganiseerd, genaamd FUTURE! Compleet met sponsors, een DJ, live-conference met de 1e jaar studenten van Crossmediale Communicatie Rotterdam en sprekers als Alexander Veltman van Boomerang en Nicky Csellak-Claeys van Philips. Dit was een groot succes, mede dankzij de enthousiaste bezoekers.

Op dit event was het hoofdonderwerp: mensen te informeren over Crossmedia. Als studenten merkten wij namelijk dat wanneer we vertelden over onze opleiding, de eerste reactie was: ‘Cosmetica Communicatie?? CrossWAT??’ Ehh nee, Crossmediale Communicatie, je weet wel.. Too bad, veel mensen weten niet wat Crossmedia inhoud. Voor de mensen die niet op ons event zijn geweest en ook nog niet weten wat Crossmedia inhoudt: je moest je schamen!?! Vooruit, hier een korte definitie ;) : Een boodschap overbrengen door gebruik te maken van verschillende media, bijvoorbeeld film, televisie, internet, games en live-events die ieder weer naar elkaar doorverwijzen en samen de boodschap versterken.
 

Wij worden dus opgeleid om crossmedia toe te gaan passen in de creatieve industrie van tv, print, internet en reclame.


Dit  blog houdt je op de hoogte van onze ontwikkelingen binnen de opleiding Crossmediale Communicatie en andere zaken die ons opvallen. Hoe Crossmedia in zijn werk gaat? Ik kan jullie vanuit dit blog doorverwijzen naar onze FUTURE
 site of
de site van mijn opleiding 
waar je een brochure kunt aanvragen, je kunt aanmelden voor een dagje proefstuderen en waar je ziet wanneer we een open dag hebben. En ik stuur mijn klasgenoten een mail om te vertellen dat onze weblog online is met een link ernaartoe, zodat zij nu ook kunnen bloggen.


Maria van den Berg


Hosting door HQ ICT Systeembeheer