Weblog maken?


MaakEenWebsite.nl (tip)
Totaal slechts 10 euro per maand incl. domeinnaam en gratis overzetten van uw bestaande weblog bij Bloggers.nl 100 MB ruimte
emailadres
Lees meer..... en bestel
Gratis geld verdienen met e-mails lezen? Meld je aan bij
Zinngeld, Surfrace, Qassa en Euroclix !

Op zoek naar God?

Media en omgeving

13/10/2014 - Sociale vergelijking

Breaking Bad copycat effect

Breaking Bad wordt door vele mensen gezien als een van de beste series ooit gemaakt. Het verhaal gaat over een scheikunde leraar die te horen krijgt dat hij terminaal ziek is. Hierdoor besluit hij samen met een oud student van hem drugs te gaan produceren. Zij gaan samen de drug Crystal Meth maken zodat Walter White (de scheikunde leraar) zijn gezin achter kan laten met genoeg geld om van te leven.

 

 

Voor veel mensen is deze serie zo inspirerend dat zij het gedrag van Walter White gaan kopiëren. Zo is er in Albuquerque, New Mexico blauwe meth gevonden. Dit heeft precies dezelfde kleur als de methamfetamine als in de serie. Kevin Abar, agent van Homeland Security Investigations in New Mexico zegt dat de autoriteiten een toename van de verkoop van de blauwe meth in het gebied in het afgelopen jaar hebben gezien.

 

 

Dit is een duidelijk voorbeeld van het copycat effect. Mensen zien iets, raken geïnspireerd en gaan dit gedrag kopiëren. Mensen gaan personen zien als voorbeeld en gaan zich vergelijken met dit persoon. Ze kijken op tegen deze personen en willen net zo zijn als zij. De rol die de media hier in speelt is heel belangrijk. Door de media kan de aandacht worden gevestigd op dit soort verhalen en zullen er andere mensen geïnspireerd worden. Zo krijg je een vicieuze cirkel en zal dit gedrag blijven bestaan en gekopiëerd. 

 

Bronnen:

http://www.independent.co.uk/news/world/americas/albuquerque-drug-dealers-sell-blue-crystal-meth-9059442.html

https://www.youtube.com/watch?v=9xJ8Ofu8Lgs

 

Comments (0) :: Post A Comment! :: Permanent Link

6/10/2014 - Het werkelijke nut van de nieuwe alcohol wet.

Ik was als een kind zo blij toen ik eindelijk 16 werd. Na een jaar lang stiekem drinkend door het leven te gaan was het moment dan eindelijk daar, ook ik mocht nu legaal alcohol drinken. De recente verhoging van de alcoholwet van 16 naar 18 heeft tot een grote discussie geleid in heel Nederland. Jongeren van 16 en 17 jaar die al enkele maanden legaal dronken, konden opeens niet meer legaal aan de alcohol. Maar wat is nu werkelijk het nut van de verhoging van de alcohol wet?

Er is al jaren lang bekend dat alcohol schadelijk is voor jongeren, het kan leiden tot erge lichamelijke en psychische problemen. Het drinkgedrag van de jongeren leidt elk jaar weer tot vele ongevallen. Het te hoge misbruik van alcohol leidt bijvoorbeeld tot alcoholvergiftiging, hersenbeschadiging en zelfs van comazuipen wordt tegenwoordig niet meer raar opgekeken. Zo meld Corpus Mentis bijvoorbeeld dat er in 2011 762 gevallen van acute alcohol vergiftiging onder jongeren waren. De gemiddelde leeftijd hier was 15 jaar. Het jongste slachtoffer was zelfs nog maar 11.

De verhoging van de alcoholwet klinkt dus als een goede oplossing. Een oplossing dat het huidige probleem wel eens zou kunnen verhelpen. Uiteraard moeten winkeliers en café eigenaren zich dan wel houden aan deze nieuwe wet. Uit eerder gedaan onderzoek onder de so called mystery shoppers  blijkt dat veel 14 en 15 jarigen weinig tot geen problemen ondervonden met het verkrijgen van alcohol. Nu de wet verhoogt is zal het voor deze jonge groep misschien wel lastiger worden om alcohol te verkrijgen maar veel 16 en 17 jarigen komen nog steeds relatief eenvoudig aan alcohol.

Een ander nadeel van de verhoging van de alcohol wet is dat het clandestien drinken enorm toe kan nemen. Clandestien drinken is het drinken in een niet gecontroleerde omgeving. Waar je in veel cafés nog kan controleren hoe iemand zich gedraagt en hoeveel alcohol hij nuttigt, zal dat in een niet gecontroleerde omgeving veel lastiger zijn. Deze jongeren zullen nu eerder op straat gaan hangen, bij iemand thuis gaan drinken of thuis feestjes gaan organiseren. Dit leid bij ons tot de volgende vraag: Is de verhoging van de alcoholwet een zinvolle oplossing voor het overmatig alcohol gebruik of zorgt deze maatregel alleen maar tot een verplaatsing van het probleem..?

http://www.elsevier.nl/Nederland/nieuws/2013/10/Nieuwe-alcoholwet-effectief-of-schijnmaatregel-1393478W/

http://www.socialevraagstukken.nl/site/2012/08/09/verbod-op-alcohol-tot-18-jaar-zin-of-onzin/

http://www.corpusmentis.nl/nieuwsblog/?nieuwsblog=stijging-comazuipen-bij-kinderen&id=755

http://www.trouw.nl/tr/nl/4520/Commentaar/article/detail/3284355/2012/07/10/Alcohol-onder-18-is-waanzin-handhaaf-de-wet.dhtml

 

Comments (0) :: Post A Comment! :: Permanent Link

29/9/2014 - The power of negativity

Ik denk dat iedereen tegenwoordig wel iemand kent. Iemand die met een glaasje te veel achter het stuur is gaan zitten, denkend dat dit ene glaasje geen invloed heeft op zijn rijgedrag. Enkele uren, misschien zelfs wel minuten later is deze gedachte helaas niks meer waard. Dit ene glaasje te veel is voor hem inmiddels zijn laatste glaasje geworden.

Hoewel er tegenwoordig veel reclames zijn die rijden onder invloed ontmoedigen, vallen er nog steeds (te) veel doden. Niet alleen de drunkdriver zelf is het slachtoffer van het rijden onder invloed. Ook veel onschuldigen vinden de dood door gevaarlijk rijgedrag van deze persoon (jaarlijks vallen er zo'n 300 doden). Dit stelt ons de volgende vragen: Hoe kunnen we ervoor zorgen dat dit probleem eindelijk verholpen wordt, dat men gaat beseffen dat rijden onder invloed gevaarlijk is en dat ze niet alleen voor hun eigen veiligheid staan maar ook voor de veiligheid van ieder ander.

Het zogenaamde ‘fear appeal’ kan er voor zorgen dat men hier in de toekomst meer op gaat letten. Fear appeal is een boodschap die een bepaalde angst probeert op te wekken waardoor je bijvoorbeeld geneigd ben een product eerder te kopen (denk in deze situatie bijvoorbeeld aan non-alcoholistische dranken) of een bepaald gedrag na te laten (rijden onder invloed). Een voorbeeld van een reclame waar fear appeal gebruikt wordt is:

Natuurlijk streven we allemaal naar een samenleving waar we zonder angst voor drunkdrivers de weg op kunnen. Samen kunnen we de drunkdriver laten zien wat voor gevaar hij is op de weg. Door hem te laten weten dat rijden onder invloed een probleem is en dat er ernstige consequenties aan vastzitten zal hij misschien ook eindelijk beseffen dat een glaasje minder in het vervolg een beter idee is..

http://onlinedialogue.nl/publicaties/fear-appeals-een-online-persuasion-booster/

http://www.draeger.net/IK/nl/alcohol_verkeer/verkeersdoden_in_relatie_tot_alcohol/

http://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/alcohol-drugs/alcohol/cijfers/hoeveel-doden-en-gewonden-vallen-er-door-alcohol-in-het-verkeer/

http://www.swocc.nl/kennisbank-item/wie_is_bang_van_fear_appeals/

 

 

 

Comments (0) :: Post A Comment! :: Permanent Link

22/9/2014 - Verwerking van media-boodschappen

Deze week gaan wij het hebben over de verwerking van media-boodschappen. Media-boodschappen bestaan al jaren en veranderen met de tijd mee. Vroeger had je alleen radio. De verwerking van de boodschappen die toen werden gegeven waren afhankelijk van je kennis, attitude of persoonlijke omgeving. Bijvoorbeeld je houdt heel veel van voetbal maar op de radio wordt alleen voetbal commentaar gegeven in het Engels. Maar je kennis om Engels te praten is niet voldoende om alles te volgen. Hierdoor wordt de verwerking van de boodschap lastig.

De verwerking van boodschappen kan aan de hand van het ELM model worden getest. In dit model heb je PERIFERE ROUTE en CENTRALE ROUTE. Deze routes kunnen eenvoudig worden gekenmerkt door:

CENTRALE ROUTE:

Deze route wordt gevolgd doordat een boodschap argumenten aandraagt. Een voorbeeld voor deze route is de reclame van Oral-B Tandenpasta: 

PERIFERE ROUTE:

Deze route bevat de boodschappen die meer op het gevoel inspelen. Een voorbeeld van deze route is de reclame van Holy Soda:

Hieronder ziet u het ELM model.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reclames

Vaak wordt een reclame wel leuk gevonden maar is de boodschap die er achter zit niet duidelijk. Of dit een probleem is ligt aan de boodschap die achter de reclame zit. Soms wordt er ingespeeld op gevoel en is de boodschap iets abstracter. Wanneer er argumenten gebruikt worden is de boodschap vaak iets duidelijker te waarnemen. 

Kennis

Kennis is belangrijk in het kunnen verwerken van een media-boodschap. Kennis kan betrekking hebben op achtergrond informatie maar ook bijvoorbeeld kennis van een taal. Deze elementen hebben invloed op de mogelijkheid om een boodschap te kunnen verwerken. Een voorbeeld hiervan is het bovenstaande verhaal over voetbal op de radio.

Comments (0) :: Post A Comment! :: Permanent Link

14/9/2014 - Digitalisering van de samenleving

Digitalisering van de samenleving

Ik neem jullie even mee terug in de tijd. Het is begin 2000 als ik als klein jongetje van een jaartje of 6/7 mijn eerste stappen in groep 4 van de basisschool zet. Technologie was in het jaar 2000 nog helemaal niet zo vanzelfsprekend als dat tegenwoordig is. De juf schreef bijvoorbeeld nog met een krijtje op het schoolbord, kinderen speelden in hun pauze nog op het schoolplein met een eigen gemaakte voetbal en in ons lokaal hadden we welgeteld één computer staan. Uiteraard was dit niet zo'n prachtige snelle computer die we tegenwoordig hebben maar wat waren we allemaal enthiousiast. Dit jaar was namelijk het eerste jaar dat de openbare Prins Willem Alexander school een computer ter beschikkingstelde voor elke groep. Toen de juf ook nog eens vertelde dat ik deze als eerste uit mocht proberen kon mijn wereld niet meer stuk! Ik was als een kind zo blij. Sinds dat jaar is er veel gebeurd. We zijn nu 14 jaar verder en de wereld is volkomen gedigitaliseerd. De mobiele telefoon en de computer zijn niet meer weg te denken uit onze samenleving en het oldskool schoolbord heeft zich inmiddels moeten laten vervangen door een smartboard.

Het aantal smartphonebezitters stijgt nog steeds en is in een jaar tijd van ruim 7 miljoen naar 8,5 miljoen gestegen. De groei van het aantal smartphonebezitters zorgt ervoor dat tegenwoordigmeer dan de helft van de Nederlanders een smartphone bezitten (67%). Dit heeft ervoor gezorgt dat de "offline" samenleving minder sociaal is geworden. Mensen praten minder met elkaar, iets wat je ook terug ziet in dagelijkse situaties. Waar het vroeger volkomen normaal was dat twee vreemden een gesprek hadden in de trein, zie je dat tegenwoordig nog zelden. De generatie van nu luistert naar de nieuwste muziek op de nieuwste MP3 speler, is continue in contact met vrienden op de nieuwste smartphone of zit nog even op zijn/haar computer werkend aan een verslag dat morgen af moet zijn. De digitalisering zorgt er niet alleen voor dat wij minder sociaal worden maar het maakt ons ook luier en misschien zelfs wel dommer. Waar men vroeger de boeken in moest duiken om informatie te verkrijgen wordt tegenwoordig al snel even de computer opgestart. Wikipedia wordt in de zoekbalk ingetikt, control C en control V worden ieder één keer ingedrukt en hoppakee daar is je verslag. De mens wil steeds meer en wil dit steeds sneller. Het begon in de jaren 90 met publieke intrede van het internet. Eerst verschenen er computers in kantoren, al snel breide dit zich uit naar huishoudens en niet veel later werd er zelfs een draagbare variant van uit gevonden. De komst van de smartphone heeft er alleen maar voor gezorgt dat onze behoefte naar informatie gegroeit is. We staan continue blood aan informatie en kunnen er zelf kiezen op wat voor informatie we deze informatie krijgen.

Natuurlijk zitten er ook voordelen aan de digitalisering: 

  • De E-reader bijvoorbeeld, de E-reader bied vele voordelen. Zo stuitte ik laatst op de Kindle Fire. Dit is een zeer kleine E-reader (hij past in je hand) waar je zo'n 200 euro voor betaald. Nu denk je misschien 200 euro voor zo'n klein apparaatje is best veel geld, als je eenmaal weet wat je er voor terug krijgt is het moeilijk nee te zeggen tegen dit appartaat. Een concept wat dit apparaat ongelooflijk interessant maakt is de Amazon Prime. Je kan via Amazon Prime meer dan 20 miljoen films, boeken en muziek huren. Zo hoef je niet naar de boekenwinkel om een nieuw boek te kopen, hoef je geen boekenkast aan te schaffen om je boeken in te zetten en hoef je geen bakken met geld uit te geven aan boeken. Je kan ze simpelweg huren.
  • Een voordeel heeft de huidige  jonge generatie is dat zij een voorsprong heeft op de oudere garde. Er is meer kennis over de werking van technologie dat gebruikt kan worden op school of op de arbeidsmarkt. Dit omdat deze generatie opgroeidis  met allerlei technologische ontwikkelingen. Waar ouderen vaak niet helemaal door hebben hoe de nieuwste snufjes precies werken, is dit voor de jonge garde geen probleem.
  • Ook is de wereld zoveel sneller als enkele jaren terug. Informatie van over de hele wereld is 24/7 beschikbaar en zelfs de meest boeken zijn tegenwoordig online beschikbaar. Skype heeft ervoor gezorgt dat je face to face met mensen over de hele wereld kan praten. Zo mis je dus eigenlijk niks. 

Ik neem jullie nu weer even terug naar het jaar 2000, het jaar dat wij net, groep 4 van de openbare Prins Willem Alexander school onze eerste computer kregen. Wie had ooit gedacht dat wij nu, 14 jaar verder, zoveel progressie geboekt zouden hebben op het gebied van technologie. Dat laat mij afvragen waar wij over 14 jaar zullen staan. Als je bedenkt hoeveel vooruit we geboekt hebben de afgelopen 14 jaar, dan kunnen we alleen maar gokken waar we in 2028 zullen staan. Vliegende auto's? Leven op een andere planeet? Ruimteschepen? Het zou allemaal kunnen.

Bron:http://www.gfk.com/nl/news-and-events/press-room/press-releases/paginas/aantal-smartphones-hoger-dan-aantal-computers.aspx

Comments (0) :: Post A Comment! :: Permanent Link

About Me

In opdracht van Avans Hogeschool Breda. Onderwerpen aangaande invloed van media.

«  October 2017  »
MonTueWedThuFriSatSun
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031 

Links

• Home
• View my profile
• Archives
• Friends
• Email Me

Friends

Hosting door HQ ICT Systeembeheer