Excursie eerste jaars NHTV

OfficiŽle verslag van NHTV excursie 2009.

Home | Profile | Archives | Friends

Dag 1 excursie: Maandag 19/10 Rotterdam

Posted at 14:03, 27/10/2009

Het verzamelpunt was Rotterdam centraal. We liepen met z’n allen naar het informatiecentrum vlabij beurs. We kwamen langs een aantal opmerkelijke gebouwen en architecturen. Zo zagen we onder andere de modernere architectuur van Rotterdam met als zichtpunten de koopgoot, pathe gebouw en stadhuis van Rotterdam.

Aangekomen bij het informatiecentrum, kregen we een presentatie met maquette. Tijdens deze presentatie kregen informatie over de geschiedenis van Rotterdam en een aantal huidige projecten waar men mee bezig is. De nieuwe projecten waren weergeven in een andere kleur op de maquette. Vooral de geschiedenis was zeer interessant te noemen. We kregen uitleg hoe Rotterdam bij zijn naam is gekomen. Hoe Rotterdam zich ontwikkeld heeft rondom de stad en hoe de stad ontwikkeld heeft dankzij de groeiende haven, populatie en als achterland.

Na de presentatie kregen we een aantal uur vrije ruimte. We zijn naar Blaak gelopen en hebben de Laurenskerk bekeken en de opmerkelijke kubuswoningen. We zijn via Wijnhaven en de Euromast in Delfshaven terecht gekomen waar nog de oude architectuur te vinden was. Via de Binnenweg zijn we uitgekomen bij het centraal station.

Vlakbij de Groot Handelsgebouw kregen we een nieuwe presentatie te zien. In deze presentatie werd uitgelegd wat de nieuwe ontwikkelingen zijn betreft het stukje groen in het centrum van Rotterdam en het nieuwe centraal station die verwacht wordt in 2010. Dit was zeer interessant vanwege de werkwijze. We kregen een uitleg over een nieuwe boor die het nieuwe Randstadrail zou moeten uitboren. Dit van Rotterdam tot Den Haag. We hebben nog een rondje gelopen rondom het centraal station om visueel in te denken hoe het eruit zou komen te zien.

Dag 2 excursie: Dinsdag 20/10 Amsterdam

Posted at 14:03, 27/10/2009

Aangekomen in het Bijlmer van Amsterdam liepen we met z’n allen door de wijk Bijlmer. We kwamen langs veel verschillende architecturen. Zo liepen we eerst langs de nieuwbouw van de Bijlmer tot we uitkwamen bij de oude flatgebouwen van de Bijlmer. Er was naar mijn idee niet meer te spreken over een achterstandswijk.

Aangekomen bij het metrostation van de Bijlmer, zijn we nog met een groepje een busrit gaan maken door de Bijlmer uitgekomen bij het treinstation van de Bijlmer. We kregen hierdoor een beter beeld hoe de wijk opgedeeld is. Nadat we de trein hadden gepakt naar Amsterdam centraal, zijn we nog een kort rondje gelopen door de boeiende binnenstad van Amsterdam. De vele oude architectuur sprak me erg aan.

De volgende presentatie bevond zich nabij het station van Amsterdam. We kregen veel nuttige informatie over de Noord-Zuidlijn. Opvallend was dat deze aanpak van bouwen kenmerkend was met de aanpak in Rotterdam. Dezelfde boor werd hiervoor gebruikt en dezelfde visies hierop. We kregen daarna nog een rondleiding door het centraal station van Amsterdam. Hierin zagen zowel een nieuw stukje van het station maar ook tevens het oude gedeelte van het station.

Dag 3 excursie: Woensdag 21/10 Zuid Limburg

Posted at 14:02, 27/10/2009

Aangekomen in Maastricht reden we met de bus naar het Provinciehuis van Limburg. We kregen een zeer boeiende presentatie van Andre Hassink. Deze presentatie ging veel inhoudelijker over het werk als planoloog voor een gemeente. Hij vertelde ondanks de gebrekkige presentatie middelen hoe te werk gaan met krimp en groei. Er kwamen veel informatieve steekwoorden van de planologie hierin naar voren.

Terug in de bus reden we naar Heerlen toe. We kregen een presentatie over de bevolkingskrimp en de MSP-wijk. We zijn ook nog naar het MSP-wijk toe gereden, waar we een beter visueel beeld kregen over de aanpak in deze wijk.

We zijn vervolgens door de Avantis heen gereden. We reden over de letterlijke grens tussen Nederland en Duitsland. Dit was interessant om mee te maken. Zeker de uitleg hoe dit nu eigenlijk te werk ging tussen twee grenzen wonen.

Nadat we een tussenstop hebben gemaakt in Kerkrade zijn we naar Aken toe gereden. Het was erg mooi daar een keer geweest te zijn. We hebben een tijdje rondgelopen tot we de weg kwijt waren en hebben nog gegeten in een restaurant. Gelukkig hadden we altijd nog een aantal oriëntatie punten zoals de grote kerk in het centrum van Aken. Het veel erg op dat er een hele hoop kerken te bevinden waren in het centrum van Aken. De vele oude gebouwen interesseerden me enorm.

Vervolgens reden we naar een herberg in Aken. Dit was vooral zeer amusant en goed voor de teambuilding in de klas. We kregen allen een beter beeld van elkaar.

Dag 4 excursie: Donderdag 22/10 Maastricht

Posted at 14:02, 27/10/2009

Nadat we onze ontbijt op hadden gingen we weer met de bus naar Maastricht. Aangekomen bij het informatiecentrum van Maastricht kregen een rondleiding door de binnenstad van Maastricht. Dit was ondanks de vroege uurtjes zeer interessant om aan te horen.

Maastricht, ook wel de oudste stad van Nederland was zeer boeiend vanwege de vele oude architecturen. Er waren veel oude kerkjes en oude gebouwen te vinden. Vooral het oude stadhuis en de hoge daken van Maastricht waren zeer mooi. Het is zeker een stad met een rijke geschiedenis.

We hebben nog een wandeling over het Ceramiqueterrein gemaakt. Hier waren veel moderne gebouwen te vinden. Dit was slechts te vinden over de Hoge brug aan de andere kant van de stad. Hierdoor was het ook erg interessant dat Maastricht de oude en het nieuwe gedeelte heeft opgespitst.

Hierna hebben we de trein gepakt terug naar huis.