Weblog maken?


MaakEenWebsite.nl (tip)
Totaal slechts 10 euro per maand incl. domeinnaam en gratis overzetten van uw bestaande weblog bij Bloggers.nl 100 MB ruimte
emailadres
Lees meer..... en bestel
Gratis geld verdienen met e-mails lezen? Meld je aan bij
Zinngeld, Surfrace, Qassa en Euroclix !

Op zoek naar God?

Ondernemen 2.0

About Me

Dit is een bruisende tijd. Veranderende tijden. En wij staan er midden in. Ik vind het reuze boeiend en inspirerend!
Home | Profile | Archives | Friends

Binden en boeien is belangrijk, maar voor wie eigenlijk? - 13:53, 25/3/2009

Binden en boeien van medewerkers. Een belangrijk thema in deze tijden van crisis.

Maar dan heb ík toch een vraag. Over welke medewerkers hebben we het hier eigenlijk? De medewerker 2.0, ofwel de Nieuwe Professional die het toekomstige succes van een bedrijf bepaalt? De netjes-in-leeftijdscategorieën-verdeelde medewerkers waar een bedrijf sociale verantwoordelijkheid voor heeft? Kortom, onze medewerkers, wie zijn dat eigenlijk?

 

Toevallig ben ik ook zo’n medewerker van een aantal bedrijven. Als freelance trainer, assessor en coach werk ik met deze bedrijven samen. Het bijzondere is dat deze bedrijven sinds kort pogingen ondernemen om hun communicatie met mij aan te passen. Ik krijg ineens elke 2 maanden een nieuwsbrief, er wordt een kick-off bijeenkomst voor alle freelancers georganiseerd, ik mag meedoen met een sportieve bijeenkomst van in- en extern personeel… Blijkbaar gaan ze er van uit dat ze met mij, net als met hun ‘eigen’ medewerkers, anders moeten gaan communiceren. Tot zover gaat het goed. Toch voelt u ‘m ook aankomen: de ‘maar wacht eens even…’.

 

Dus - wacht eens even: niemand die mij ooit gevraagd heeft wat ik zou kunnen bijdragen aan het succes van deze bedrijven. Niemand die mij ooit gevraagd heeft wat deze bedrijven voor mij kunnen betekenen. Logisch want deze bedrijven zijn immers al druk genoeg met het binden en boeien van hun ‘eigen’ medewerkers. Dat snap ik best. De vraag is alleen hoe ‘eigen’ deze medewerkers zijn in deze bruisende tijden van een veranderende economische omgeving. De medewerker 2.0 ligt ook niet ver meer in de toekomst. Naar mijn idee is dit een prachtige kans om de interactie met medewerkers, freelancers en andere leveranciers nu eens niet meer te laten bepalen door de relatie die er op papier staat maar door de realistische relatie. Dynamiek is zeker een eigenschap die wordt gevraagd van bedrijven die deze tijden van crisis willen overleven. En zeg nu eens eerlijk, hoe dynamisch is een jaarcontract of een vast contract nu eigenlijk?

 

Dynamisch en realistisch is je laten verrassen door elkaars talenten en mogelijkheden.

Dynamisch en realistisch is open zijn over de belangen die ieder heeft bij de samenwerking.

Dynamisch en realistisch zijn is open staan voor de actualiteiten en ontwikkelingen van vandaag.

Dynamisch en realistisch zijn is contact zoeken met elkaar.

 

Deze freelancer kan echt meer dan het uitvoeren van een spoedklus of een opdracht-met-hindernissen. Deze freelancer heeft ondernemerscapaciteiten. Is innoverend. Durft risico te nemen. Gaat nieuwe uitdagingen zonder aarzeling aan. Alleen al de manier van kijken die dit oplevert kan een bedrijf nieuwe ideeën geven. Welke verborgen talenten en mogelijkheden hebben uw medewerkers, freelancers en leveranciers? Hoe zou u dat kunnen helpen? Laat me raden….

 

Debbie Heijne

Reacties: info@klooscoaching.nl


0 Comments | Post Comment
Hosting door HQ ICT Systeembeheer