Weblog maken?


MaakEenWebsite.nl (tip)
Totaal slechts 10 euro per maand incl. domeinnaam en gratis overzetten van uw bestaande weblog bij Bloggers.nl 100 MB ruimte
emailadres
Lees meer..... en bestel
Gratis geld verdienen met e-mails lezen? Meld je aan bij
Zinngeld, Surfrace, Qassa en Euroclix !

Op zoek naar God?
Portfolio Levensbeschouwing

Home - Profile - Archives - Friends

Samenvatting van paragraaf 2.3 en 2.4

Posted on 3/1/2006 at 19:09 - Link

2.3 Optiek: Punt waaruit je naar iets kijkt.

      Ethiek: Leer van goed en kwaad naar eigen inzien.

      Dus ethische optiek: Iets bekijken vanuit het punt; goed handelen.

      Goed handelen is menswaardig handelen.

      Normatieve uitspraken: Uitspraken over hoe de werkelijkheid zou moeten zijn volgens

      jezelf.

      Empirische uitspraken: Uitspraken over hoe de werkelijkheid echt is volgens jezelf.

      Ethiek is een verantwoordelijkheid.

2.4 Verantwoordelijkheid heeft verschillende betekenissen:

       -rekenschap geven

       -taken geven / plichten toewijzen

       -deugd

      Het kan door verschillende spelers worden gedraden:

       -individuele personen

       -groepen mensen

     Als je verantwoordelijk bent moet je aan 3 voorwaarden voldoen:

       -vrij zijn in handelen

       -kennis hebben van bepaalde zaken

       -vermogens en vaardigheden hebben


Ik stel mezelf voor

Posted on 3/1/2006 at 19:06 - Link

Ik ben Ebru Tunç. Als turk ben ik in Nederland geboren, dat is zo makkelijk nog niet, en totdat ik op het St.-Antoniuscollege kwam te zitten wist ik niet wat levensbeschouwing was en eerlijk gezegd wist ik in het begin nog steeds niet waar het over ging. Nu begrijp ik het wel. Ik begrijp wel waar het over gaat, maar ik vraag nog steeds af waarom ik dit vak nog in de bovenbouw als verplicht vak heb. In de onderbouw kan ik nog wel begrijpen, maar nadat je je profiel en je keuzevakken hebt gekozen snap ik dus niet waarom je het nog krijgt.


Leerproces

Posted on 3/1/2006 at 19:03 - Link

Ik begin bij het begin(van levensbeschouwing voor mij):

Brugklas: Eerlijk gezegd ben ik nu al grotendeels vergeten van wat ik in de brugklas heb geleerd, maar ik herinner me natuurlijk ook wel wat. In de brugklas leerde ik over levensbeschouwelijke en niet-levensbeschouwelijke vragen zoals:"Wat vind jij goed en fout in het leven?"(levensbeschouwelijk) en "Hoe laat is het?"(niet-levensbeschouwelijk). Ik leerde over piekervaringen en maakte een klein beetje kennis met discussie. Ik moet wel zeggen dat ik zelf nooit echt uitbundig heb mee gediscussieerd, maar ik ben meer iemand die luistert naar anderen en dat doe ik ook tijdens een discussie.

2e klas: In de 2e klas heb ik geen levensbeschouwing gehad.

3e klas: In de 3e klas leerde ik over geloven. Ik maakte kennis met het Hindoeïsme en het Boeddhisme. Ook de Islam hadden we behandeld in de vorm van een p.o. Hier wist ik uiteraard zelf al wat van af aangezien ik zelf een moslim ben, maar zeker niet alles(nu nog steeds niet) en daar heb wel wat bij geleerd.

4e klas: Tot nu toe hebben we het gehad over de zin van het leven waarvoor ik helaas een dramatisch cijfer had gehaald bij de toets. Ook hebben we het gehad over verschillende soorten optieken en verschillende soorten ethieken en de 2 in combinatie. Dat je dingen van verschillende invalhoeken moet bekijken en jezelf in sommige gevallen in andermans schoenen moet plaatsen(daar had ik dit vak eerlijk gezegd niet voor nodig, had ik zelf ook kunnen bedenken). We hebben het ook gehad over filosofie en een aantal filosofen zoals Plato, Arristoteles en Kant.

Dit is ongeveer wat ik op school heb geleerd. Als je dan(in dit geval op school) ergens mee bezig bent dan kom je het opeens overal tegen, terwijl je het daarvoor niet had opgemerkt. Dat had ik ook met dit vak(maar zeker niet alleen met dit vak) en daarom vielen mij dingen op in bepaalde actuele zaken.

Ik kijk tegenwoordig bijv. anders naar het nieuws dan eerst. Ik probeer dingen dieper in te zien, door te kijken naar achterliggende oorzaken en/of achterliggende gevolgen. Ik kijk niet alleen naar wat er op dat moment gezegd is, maar ook naar dingen die ervoor gezegd zijn. Ik heb geleerd dat ik niet alles moet geloven wat er op het nieuws komt, en daarmee bedoel ik de manier waarop iets naar voren wordt gebracht. Ten slotte is het toch media en media overdrijft dingen meestal. Bijv. toen Mohammed B. Theo van Gogh had vermoord werd het gelijk een terrorist genoemd en toen had Nederland(zogenaamd) een terroristische aanslag meegemaakt. Het gevolg is nu dat elk persoon met een Arabisch uiterlijk,met een hoofddoek, burka, jelaba of baard overal raar aan wordt gekeken. En elke moslim die een tas bij zich heeft of per ongeluk ergens vergeet bijna een terrorist is. Maar als president Bush zomaar Irak in handen neemt en hij vermoordt en martelt vele honderden onschuldige mensen in Irak, Afghanistan en Guantanamo Bay(en misschien nog andere plaatsen waar ik/wij niet vanaf weten) dan is hij geen terrorist. En daarbij wordt hij ook nog eens herkozen als president , dan kun je mij echt niet wijs maken dat die verkiezingen eerlijk zijn verlopen, wat het nieuws ook zegt. Zulke dingen leer ik buiten school aan de hand van o.a. dit vak.


Leermiddel

Posted on 3/1/2006 at 19:01 - Link

Tot nu toe heb ik o. a. van bepaalde personen in mijn leven geleerd zoals, docenten en zeker ook van mensen uit mijn familie en omgeving. Naar mijn idee leer je het meest van je ouders. Van hun leer je dingen als principes, discipline, respect voor anderen, respect voor jezelf, mening vormen, houden van en natuurlijk nog vele, vele andere dingen dit zijn er maar een paar om even op te noemen. Kortom voor mij de belangrijkste dingen in het leven. Natuurlijk leer je ook veel van boeken zoals schoolboeken, maar ook buiten school zoals romans en encyclopedieën.

Van t.v. leer je ook veel bijv. dingen die nu aan de gang zijn in de wereld, maar ook talen door Engelse t.v. te kijken leer je makkelijker Engels, maar dat is ook zo met Frans en Duits.

Ook van films en zelfs van comedyseries met hele droge humor waar niks ergens op slaat leer je dingen, bewust of onbewust. Er zitten vaak verborgen boodschappen in en ze laten je dingen beseffen. Bijv. wie jezelf bent, wat je leuk vind, wat jou smaak of stijl is.

T.v. is ook goed voor je ontwikkeling, je kennis wordt erdoor vergroot.

Door met mensen te praten leer je ook dingen. Je leert wat een ander vind over een bepaald onderwerp en je leert een anders mening te respecteren.


Het stappenplan

Posted on 3/1/2006 at 19:00 - Link

Fase 1:

Een paar maanden geleden was er de Domino-day in Nederland. Per ongeluk was er een mus de zaal in gevlogen en omdat ze niet wilden dat de domino-steentjes werden omgegooid, werd het vogeltje doodgeschoten. De vraag was hierna of de schutter een straf zou moeten krijgen of niet.

Fase 2:

Ethische optiek:Volgens mij is dit de belangrijkste optiek, want de grote vragen waren of het nou een goede of foute beslissing was om het vogeltje dood te schieten en of de schutter een straf zou moeten krijgen of niet. 

Arbeids optiek: Alle deelnemers van Domino-day hebben heel veel werk en tijd gestoken in het neerzetten van alle steentjes en zo te proberen het record te breken, dat is belangrijk voor ze.

Fase 3:

Ik denk dat bij de ethische optiek hoort, de levenswaarde van de mus. Bij arbeids optiek hoort de waarde arbeid, voor al het werk van de deelnemers.

Fase 4:

Het etische probleem hierbij was dat sommige mensen wilden dat de schutter van de mus een straf zou krijgen en andere mensen (de meeste) waren het hier niet mee eens.

Fase 5:

Ik weet niet zeker of ik deze fase goed begrijp, maar volgens mij waren de stakeholders die een rol speelden, de mensen die vonden dat de schutter een straf moest krijgen( dat waren vooral milieuactivisten) en de mensen die het daar niet mee eens waren.

Fase 6:

De mensen die invloed kunnen uitoefenen op de beslissing waren de mensen die vonden dat de schutter een straf moest krijgen, dus de milieuactivisten enz. en de mensen die invloed op de uiteindelijke beslissing kunnen uitoefenen waren de mensen die daarop tegen waren, o.a. de deelnemers en de schutter zelf.

Fase 7:

Ik denk dat hierbij de beroepscode en de branchecode allebei een aanknopingspunt geven, want bij de beroepscode gaat het om de mensen die werken voor Domino-day en bij de branchecode gaat het om de mensen(in dit geval) die voor dieren strijden en dat ook heel belangrijk vinden.

Fase 8:

A: Ik vind dat het helemaal niet zo’n groot probleem hoeft te zijn, dus dat de schutter van mij echt geen straf hoeft te krijgen.

B: Ik zou het jammer vinden als al het werk van al die mensen zou worden verpest door 1 vogel die daar rondvliegt. Dan zouden ze een jaar lang voor niks plannen hebben gemaakt en naar niks toegeleeft hebben. Ik heb het ook nog gezien en ik vond het heel erg knap wat ze met dominosteentjes allemaal gemaakt hadden en ik vond het dat wel waard. Je hoeft natuurlijk ook niet gelijk je geweer te pakken, maar als het dan toch is gebeurt maakt het mij ook niet uit.

C: Ik kies niet voor het andere standpunt, want ik vind het te ver gaan als je iemand wilt straffen voor het doodschieten van een mus en dan als rede te gebruiken dat er nog zo weinig van zijn in Nederland. Nou, ik zie er dagelijks wel een paar en het ook niet zo dat als er eentje doodgaat ze opeens uitsterven ofzo. Het is dan wel zielig voor het beest, maar je kan het ook overdrijven. Dan kan je net zo goed mensen aanklagen die mussen overrijden. Dat soort gevallen zijn er veel meer.


Etalage

Posted on 3/1/2006 at 18:58 - Link

Ik vind dat als je bij je eigen volk bent je je pas echt thuis voelt,als je het met ze eens bent tenminste, en je ergens thuis voelen is een belangrijk gevoel, want anders ben je jezelf niet en jezelf zijn is ook iets heel belangrijks. Voor mij is deze plek Turkije en vandaar de turkse vlag. Zo beschouw ik dit onderdeel van mijn leven.


Posted on 3/1/2006 at 18:55 - Link

Geloof is volgens mij een manier van leven en een bepaalde kijk op het leven. Op deze foto zie je onderdelen van de islam en voor mij is dat mijn kijk op het leven.


Posted on 3/1/2006 at 18:41 - Link



De(oude) vlag van de PKK en de leider ervan(die nu opgepakt is). Mensen denken dat de PKK een organisatie is die rechtvaardig voor de koerdische onafhankelijkheid strijdt. Ik kan je verzekeren dat dat helemaal niet zo is, duizenden soldaten uit de landen waar ze een stuk grond van willen zijn door leden van de PKK vermoordt op gruwelijke wijze. Ik weet niet of het de bedoeling is dat ik dit neerzet, maar heb ik zelf zo'n situatiemeegemaakt. Het is niet zo dat nadat A. Öcalan opgepakt is dat zulke gevallen voorbij zijn, dat bleek. Naar mijn idee zijn deze mensen geen ethisch handelende mensen. Dan bedoel ik niet alle koerden, maar die mensen die voor de PKK zijn.   


Posted on 3/1/2006 at 18:22 - Link

Ik vind dit plaatje de moeite waard om op mijn portfolio te zetten, want ik vind dat hij geen ethisch handelende man was, hij was een tijdje geleden verkozen als grootste Nederlander aller tijden. Ik vind ook dat hij geen goede argumenten had voor zijn meningen, maar dat terzijde. Laatst bleek dat het een pedofiel was en wat voor één. Hij misbruikte buitenlandse jongetjes 

sexueel. Dan denk ik: Jah, en dat is dan jullie grootste Nederlander aller tijden. Ik zou me dan kapotschamen.


Posted on 3/1/2006 at 18:18 - Link

Als je in je leven een doel hebt heeft het leven ook zin naar mijn idee en Martin Luther King

vind ik daar een goed voorbeeld van, maar hij is zeker niet de enige er zijn nog vele anderen.


Hosting door HQ ICT Systeembeheer