Weblog maken?


MaakEenWebsite.nl (tip)
Totaal slechts 10 euro per maand incl. domeinnaam en gratis overzetten van uw bestaande weblog bij Bloggers.nl 100 MB ruimte
emailadres
Lees meer..... en bestel
Gratis geld verdienen met e-mails lezen? Meld je aan bij
Zinngeld, Surfrace, Qassa en Euroclix !

Op zoek naar God?

Excursieweek 2

Excursie week 2

22:38, 14/3/2011 .. 0 comments .. Link

Maandag 28 februari

Maandag 28 februari werden we om 14:00 uur verwacht in het lokaal N1.226.

Elske van der Wal en Virgina kwamen met het verhaal over buitenlandse stages en ook buitenlandse uitwisseling. Dit vond ik een beetje overbodig, aangezien dit niks met de excursie te maken heeft. Ook vond ik het jammer dat alles toch een beetje duur is.

 

Na een korte pauze kregen we een gastcollege over ‘Duurzame stedelijke ontwikkeling Breda’. Dit werd gehouden door Dhr. Hans Thoolen. Hij is coördinator stedelijke kwaliteit bij de gemeente Breda. Hij vertelde over vele ontwikkelingen in Breda, met daarbij zijn eigen interpretatie. Een belangrijk probleem is dat de kantoren erg leeg staan. Daarbij gaf hij enkele oplossingen, er kunnen studentenhuizen worden gerealiseerd, groenten worden verbouwd, etc.

 

Het belangrijkste wat Dhr. Hans Thoolen ons heeft verteld is dat er oplossingen moeten komen voor leegstaande kantoorpanden. Dit zijn natuurlijk zaken waar een planoloog rekening mee moet houden. Het is belangrijk dat er duurzaam gebouwd gaat worden, niet overbodig zodat er vele kantoren leeg staan.

Ik vond de presentatie erg leuk en interessant. Ik heb veel geleerd over Breda, alles werd erg duidelijk toegelicht.

 

Dinsdag 1 maart

 

Vandaag zijn we naar Maassluis geweest. Om 09:15 uur moesten we verzamelen op het station Maassluis west. Rond 09:45 uur vertrokken we per bus naar de Raadzaal Maasland. We werden ontvangen door de wethouder Van den Heuvel. Hij gaf een presentatie over de gemeente Midden- Delfland. De gemeente heeft het keurmerk Cittaslow. Cittaslow is een internationale keurmerk voor gemeenten dat zich richt op het gebied van leefomgeving, landschap, streekproducten, gastvrijheid, milieu, infrastructuur, cultuurhistorie en behoud van identiteit. Midden-Delfland wil een waardevol karakter op een duurzame manier. Ook is de beleving van natuur, ruimte en recreatie belangrijk. De gemeente Midden-Delflandgebied wil een duidelijke positie behalen tussen de buurgemeenten die op stedelijke ontwikkeling en glastuinbouw zijn gericht.

Daarnaast werd er over de nieuwe A-4 verteld, die gereed is in 2013. Rijkswaterstaat gaat ten westen van Steenbergen een nieuw stuk A4 aanleggenTwee delen hiervan zijn in uitvoering: bij Dinteloord en bij Halsteren. Onder de watergang de Steenbergsche Haven wordt bovendien een aquaduct aangelegd. Met de aanleg van de nieuwe snelweg komt er een snellere en veiligere verbinding tussen Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen. Zodat het verkeer niet meer door de gemeente Maasland. Tot slot van de presentatie kregen we een filmpje te zien hoe alles er uiteindelijk uit komt te zien.

Uiteindelijk hebben we alles gezien door middel van een busrit. Dit vond ik erg interessant zodat ik het met eigen ogen kon zien. Vooral de snelweg vind ik interessant, er gaat zoveel werk aan vooraf.

 

  

 

Woensdag 2 maart

 

Vandaag gingen we naar Utrecht, om het nieuwe ontwikkelde stationsgebied te bekijken en we gingen het Leidsche Rijn bezoeken. Om 09:20 uur moesten we verzamelen bij het infocentrum Utrecht CS. Hier kregen we uitleg met behulp van een maquette hoe het stationsgebied eruit komt te zien en waarom. Vervolgens kregen we hierover nog een presentatie. Enkele dingen die veranderen, zijn: De oude Catharijnesingel komt weer terug. Waar eerst het kasteel De Vredenburg stond, komt nu een nieuw gebouw. Een gebouw met winkels op de begane grond en boven deze winkels komen er 76 appartementen. Onder de winkels komt een openbare fietsenstalling. Het Jaarbeursplein wordt vernieuwd, hier komen voornamelijk de functies entertainment, kantoren. Het Muziekcentrum Vredenburg wordt vervangen door een Muziekpaleis. Het winkelcentrum Hoog Catharijne wordt vernieuwd. Het wordt ruimer en opener. De aansluiting op de binnenstad en de verbinding met het station wordt beter. Het centraal station wordt vervangen door een moderne OV Terminal om de toekomstige 100 miljoen mensen per jaar aan te kunnen.De Rabobrug verbindt straks de west- en oostzijde van het spoor. De binnenstad wordt hiermee beter bereikbaar voor fietsers en voetgangers vanuit de westkant van de stad.

Dit vond ik erg leuk en interessant aangezien ik bekend ben met Utrecht. Ik kom er vaak en er gaat veel veranderen. Dit lijkt mij in de toekomst een erg leuk project om aan te werken.

Na de pauze gingen we naar hete infocentrum het Leidsche Rijn.

Hier kregen we uitleg over deze vinexwijk van Utrecht. Leidsche Rijn is eigenlijk een nieuw stadsdeel van Utrecht. Ze zijn nog steeds bezig met het bouwen van deze wijk en het zal rond 2025 af zijn. Het is allemaal erg nieuw in de wijk. Ik vond het Leidsche Rijn niet erg interessant, er wordt van alles nieuw gebouwd, erg modern en er is geen leuke sfeer. Misschien moet dat nog komen als het in de toekomst af is.

Donderdag 3 maart

 

Vandaag gingen we Nijmegen bezoeken, om 10:20 uur werden we verwacht op het station. Vanaf hier kregen we een gids die ons een rondleiding ging geven met bijbehorende informatie. We hebben een rondwandeling gemaakt door de wijken Bottendaal en Dobbelman. De wijken zijn ontstaan doordat er in dit gebied veel fabrieken gelegen waren. De arbeiders wouden graag dichtbij de fabriek wonen,  want ze hadden geen vervoer. Op deze manier ontstonden er wijken om deze fabriek heen. Na de tweede wereldoorlog kwam er steeds meer ander werk. Er waren niet zoveel fabrieken meer nodig. Mensen vertrokken uit deze wijk. De wijk was “goedkoop” dus er kwamen veel studenten en gastarbeiders te wonen. Hier waren de mensen die eerst in de wijk woonden niet heel erg blij mee. Zij wilden meer inspraak hebben. Vervolgens ging de ene fabriek na de andere fabriek weg, alleen de bewoners van de wijken waren het hier niet mee eens. Oude fabrieken zijn omgebouwd tot mooie appartementencomplexen, verzorgingstehuizen, kinderopvang en studentenwoningen. Door het slopen van de fabrieken zijn er ook open plekken ontstaan, hier is nu veel groen en het is gezellig voor de omwonende. Ook hebben we nog een kerk bezocht.

Na de lunch gingen we weer met de gids op pad. We kregen eerst het uitzicht op het nieuwe stadsdeel aan de overkant van de Waal, direct tegenover het stadscentrum, waar bijna 12.000 woningen worden gebouw. Straks zal in deze nieuwe wijk één vijfde deel van de Nijmeegse bevolking wonen, waardoor Nijmegen de Waal omtrekt. Lent heeft grote concequenties, dit was het voormalige drop wat nu Nijmegen-Noord gaat worden. Aan de oorspronkelijke bewoners is beloofd dat het dorp zijn eigen indentiteit blijft behouden.

Dit vond ik erg interessant. Er gaat erg veel gebeuren voor de huidige bewoners, hiermee moet rekening gehouden worden. En het is leuk hoe het zich gaat ontwikkelen.

Vervolgens zijn we door het centrum gaan lopen. We begonnen in de Marikenstraat. Deze straat is vernoemd naar een bekend meisje uit Nijmegen. In deze straat zijn er winkels te vinden. Het is vergelijkbaar met de Koopgoot in Rotterdam. Twee winkels op elkaar en die worden gescheiden door een weg die boven en onder loopt. Om over te steken zijn er bruggen gemaakt. Ook is de straat kronkelend gemaakt. Dit geeft een mooi en gezellig effect. Op het einde van de straat aan de linkerkant is er een bibliotheek te vinden. Hier zijn er ook naar binnen gaan, van binnen en buiten was er een mooie architectuur.

Ik vond dit ook wel leuk om te zien maar het interesseerde me niet zoveel als die nieuwe wijk. Misschien komt het ook omdat hier niet zoveel geregel vooraf aan komt. Het is niet zo'n groot project. Wel zag het er gezellig uit.



About Me

Home
My Profile
Archives
Friends
My Photo Album

Links


Categories


Recent Entries

Excursie week 2

Friends

Hosting door HQ ICT Systeembeheer