Weblog maken?


MaakEenWebsite.nl (tip)
Totaal slechts 10 euro per maand incl. domeinnaam en gratis overzetten van uw bestaande weblog bij Bloggers.nl 100 MB ruimte
emailadres
Lees meer..... en bestel
Gratis geld verdienen met e-mails lezen? Meld je aan bij
Zinngeld, Surfrace, Qassa en Euroclix !

Op zoek naar God?

Excursieweek oktober

Donderdag 21 oktober 2010

12:47, 22/10/2010 .. 0 comments .. Link

Culemborg

Vandaag staat er op het programma het EVA-Lanxmeer, dit is en ecologische wijk. De doelstelling van de wijk is: Bestaande kwaliteiten moeten bewaard of versterkt worden, integraalwaterbeheer, het verbinden van ecologische gebieden, integratie van landschap en architectuur, het bevorderen van de betrokkenheid van bewoners. In de wijk wordt gebruik gemaakt van duurzame materialen zoals FSC-gecertificeerd hout, milieuvriendelijk isolatiemateriaal, lavasteen voor parkeerplaatsen en wandelpaden, vegetatiedaken op bergingen, en natuurlijke tuinafscheidingen. Er wordt gebruik gemaakt van zonne-energie, windenergie en biogas. Voor verwarming wordt warmte onttrokken aan het grondwater. Kraanwater wordt verwarmd door zonne-energie en door warme ventilatielucht. Water wordt zoveel mogelijk hergebruikt. In de woningen zijn waterbesparende toiletten gebouwd, regenwater gaat naar speciale retentievijvers, straatwater wordt door een systeem van ondiepe greppels afgevoerd naar de ondergrond en de Oude Lek. Grijs water van douches, wasmachines en keukens wordt gezuiverd met behulp van helofytenfilters in de wijk, die het water op een natuurlijke manier zuiveren.

Ik vind het interessant dat huizen maar ook hele wijken zo milieuvriendelijk gebouwd kunnen worden. In de toekomst zal dit steeds meer worden toegepast. Het uiterlijk  van de woningen vind ik niet zo mooi.



Woensdag 21 oktober 2010

12:46, 22/10/2010 .. 0 comments .. Link

Amsterdam

De dag begon bij de Zuiderkerk, dit is het informatiecentrum voor ruimte, bouwen, en wonen van de Gemeente Amsterdam. Hier kregen we een film te zien over Amsterdam, van vroeger tot nu met alle ontwikkelingen. Er werd verteld over het GWL-terrein en de NoordZuidlijn. In de zuiderkerk was een grote plattegrond van Amsterdam, waar je duidelijk de ontwikkeling van het Zuiden en het Noorden van Amsterdam kon zien, en nog van andere gebieden.

Daarna gingen we naar het GWL-terrein, een woonbuurt van zes hectare groot, autovrij en gebouwd door middel van duurzame principes. De woondichtheid is meer dan honderd woningen per hectare, maar het ziet er ruim uit door het vele groen en openbare ruimtes. De parkeerterreinen zijn onder de grond gevestigd. Er zijn twee grote flats aan de west- en noordkant van de wijk, deze overheersen niet door de knik in het midden van het gebouw, verschil in hoogte, de uitstekende balkons en de bedekking van groen op de muren. Je hebt dus niet het idee dat je in een dichtbebouwd gebied bent.

Vervolgens gingen we naar het Westerpark, vroeger was het bestemd voor de Westergasfabriek begin 21e eeuw is het helemaal opgeknapt en nu heeft het een culturele en recreatieve bestemming. Hier kunnen onder andere festiviteiten plaats vinden. Als je er doorheen loopt heb je het idee dat je in verschillende situaties bevind, in een stadstuin dan in een park en vervolgens in de vrije natuur. Eerst kom je in een soort stadstuin met beelden, een vijver en een slingerend voetpaadje. Daarna heb je het idee dat je in een park bent, een wandelpad met daarom heen bomen en een slingerende vijver. Vervolgens het landschap, een groot groen grasveld. En als laatst de natuur, alles heeft de vrije loop, het ziet er natuurlijk uit.

Als laatst gingen we de NoordZuidlijn informatiecentrum bezoeken. Hier kregen we een film te zien over de NoorZuidlijn, die Amsterdam Noord met Amsterdam Zuid verbind. Hoe dit in zijn werking gaat en waarom deze metrolijn komt. De lijn begint bovengronds in Amsterdam-Noord en gaat onder het IJ en het Centraal Station door naar Amsterdam-Zuid. De lijn is 9.5 kilometer lang en heeft 8 metrostations. De lijn wordt aangelegd om de bereikbaarheid en daarmee ook de leefbaarheid van Amsterdam te verbeteren. Het is belangrijk voor de economische ontwikkeling van Amsterdam en de directe omgeving. De Zuidas ontwikkeld zich voor een toplocatie voor bedrijven. De risico’s van de lijn zijn dat er altijd verzakkingen plaatsvinden. De grond van Amsterdam is erg slap, veengrond. Op 12 meter diepte is er de eerste zandlaag, hier rusten de huizen op lange houten palen als goede fundering. De metrolijn word in de tweede zandlaag gebouwd om te voorkomen dat de palen gaan verzakken door het boren. Tijdens het bouwen wordt er ook meteen gekeken naar de funderingen en zo nodig hersteld. Daarnaast wordt het hele station gerenoveerd, om in de toekomst het aantal reizigers aan te kunnen.

Mij lijkt de NoordZuidlijn efficiënt, het scheelt veel reistijd en dus geld. Heel veel mensen zullen van deze lijn gebruik maken. Er zijn zoveel mensen in Amsterdam dat de stad vanzelf dicht slipt door het verkeer, de mensen zullen nu de metrolijn gebruiken.



Dinsdag 19 oktober 2010

12:44, 22/10/2010 .. 0 comments .. Link

Rotterdam

Allereerst zijn we naar het CIC (City Informatie Centrum) geweest. Hier sprak een oud-student van de NHTV, Tim Bruijn. Hij vertelde over de ruimtelijke plannen van Rotterdam en het beroep van Planoloog/stedenbouwkundige. Rotterdam is wel dé stad die blijft vernieuwen en verbouwen. O.a. word het Centraal Station omgebouwd tot een hypermoderne passagiersterminal en de Kop van Zuid dit oude havengebied word omgetoverd tot een nieuw stadscentrum. Tim heeft aan grote projecten mee gewerkt, dit lijkt mij erg interessant. Ook vertelde dat hij en aantal keren ontslagen werd door de economische crisis, hier schrok ik wel van. Hopelijk ligt dat straks anders als wij op de “markt” komen. Verder staat in het CIC een maquette van de binnenstad van Rotterdam. Met behulp van het belichten van gebieden kon je zien waar de stad zich ging vernieuwen met bijbehorende plannen. Op deze manier kon je een duidelijk beeld van de stad en de vernieuwingen krijgen.

Vervolgens gingen we naar de wijk Le medi. Deze wijk ik gebaseerd op Arabische architectuur. Er werd een manier gezocht om de rol en invloed van diverse culturen in de stad ook in de architectuur zichtbaar te maken. De wijk straalt veiligheid uit, het is omringt door hoge buiten muren en de toegangswegen kunnen afgesloten worden door middel van een hek. Ook zijn alle voordeuren naar het centrale binnenplein gericht, zodat er genoeg controle is. De wijk is rustgevend, je ziet o.a. geen auto’s, deze bevinden zich in onopvallende garages. Daarnaast is er veel groen, er zijn bankjes en in het midden is er een fontein geplaatst. Ook een element van de Arabische cultuur is samenhorigheid, doordat de voordeuren allemaal naar het centrale binnentuin zijn geplaatst heb je sneller contact met je buurt. Mijn eerste indruk viel wel een beetje tegen. Ik had gedacht dat er meer Arabische elementen aanwezig waren, het ziet er nog wel redelijk Hollands uit.

Nadat we de buurt Le medi hadden bezichtigd, gingen we naar de Kop van Zuid. Dit gebied word herontwikkeld tot een nieuw stadscentrum. Aan de Maas vormt de Erasmusbrug de toegang naar dit gebied. Hier staat het nieuwe icoon van de skyline van Rotterdam, de Maastoren. De toren is het hoogste gebouw van Nederland, hij is 165 meter hoog. Door de stedelijke vernieuwingen is het hotel New York en Las Palmas in een heel nieuwe omgeving komen te staan. Nu zijn ze ingebouwd door de vele hoge gebouwen. Ik vind het wel zonde dat de enkele gebouwen nu een hele andere bestemming hebben gekregen, maar Rotterdam had wel een nieuwe stedelijke ontwikkeling nodig.

Als laatste punt op de agenda, stond de wijk Pendrecht. Deze wijk werd door de metro verbonden met de binnenstad van Rotterdam. Pendrecht is één van de tuinsteden van Rotterdam, veel ruimte en groen. Na de oorlog was er een groot gebrek aan woonruimte in Rotterdam, er werd verwacht dat de bevolking enorm zou gaan groeien. De wijk werd opgezet met woningen gegroepeerd rond gemeenschappelijke tuinen (stempels), waaronder open straten met veel groen waar verschillende bevolkingsgroepen naast elkaar zouden kunnen leven. Met de aanwezigheid van buurtwinkels, wijkwinkels en scholen. Na die 50 jaar is de wijk vervallen, om de wijk weer aantrekkelijk te maken vindt er een grote herstructurering plaats. Vele woningen worden gesloopt, herbouwd of gerenoveerd worden. Het is de bedoeling dat er meer gezinnen en tweeverdieners gaan vestigen waardoor de wijk sociaal en economisch versterkt zal worden en de criminaliteit langzaam zal verminderen. Het was jammer dat ze op dit moment bezig waren met herstructurering, de wijk lag overhoop en het groen moest nog groeien.



About Me

Home
My Profile
Archives
Friends
My Photo Album

Links


Categories


Recent Entries

Donderdag 21 oktober 2010
Woensdag 21 oktober 2010
Dinsdag 19 oktober 2010

Friends

Hosting door HQ ICT Systeembeheer