Weblog maken?


MaakEenWebsite.nl (tip)
Totaal slechts 10 euro per maand incl. domeinnaam en gratis overzetten van uw bestaande weblog bij Bloggers.nl 100 MB ruimte
emailadres
Lees meer..... en bestel
Gratis geld verdienen met e-mails lezen? Meld je aan bij
Zinngeld, Surfrace, Qassa en Euroclix !

Op zoek naar God?

Week 43 excursie Planologie

Maastricht 22-10-2009

12:28, 23/10/2009 .. 0 comments .. Link

De donderdag was een kort dagje, we begonnen ’s ochtends aan een rondleiding die ging over de stadplattegrond van Maastricht. Maastricht is een stad die al heel vroeg zijn oorsprong kende, het is een waadplaats van de Romeinen door de Maas. Als eerst was hier een legereenheid gestationeerd. En later kwamen hier meerdere voorzieningen bij zoals een badhuis, een tempel en ook heel belangrijk: een brug.

De rondleiding was wel leuk, maar er had wel meer verteld mogen worden over de stadplattegrond van Maastricht, eventueel niet door de gids zelf maar door iemand anders die misschien meer verstand had van stedenbouw.

Maastricht is in tegenstelling tot Heerlen en Kerkrade een stad die niet leegloopt. De stad heeft voor mij ook geen negatief imago zoals ik dat wel heb voor de rest van zuid Limburg(se steden. Dit komt door de sfeer in de stad en het uiterlijk van een echte stad, dit vooral door het oude binnencentrum.



Limburg 21-10-2009

12:25, 23/10/2009 .. 0 comments .. Link

De woensdag stond geheel in het teken van de bevolkingskrimp van Limburg. Als eerst gingen we met de ROP-groep naar het provinciehuis in Maastricht. Daar kregen we een presentatie over de leegloop in Limburg en wat er als provincie aan gedaan zou kunnen worden. Voor de rest werd er verteld hoe de samenwerking tussen het Rijk, de Provincie en de Gemeente werkt.

De presentatie was goed gepresenteerd, geen moment saai en leerzaam.

 

Hierna reden we naar Heerlen waar we een presentatie kregen over de leegloop van Heerlen. De presentatie was duidelijk en er werd goed duidelijk gemaakt waarom er in Heerlen een leegloop gaande is. We kregen te horen hoe de gemeente Heerlen positief probeert om te gaan met de krimp. En hoe ze het in goede banen willen leiden zodat de krimp minder snel gaat, maar de krimp is in ieder geval niet tegen te houden.

 

Wat er gedaan wordt in Heerlen is dat er projecten opgezet worden die het imago van de stad moeten opkrikken en die de stad een vernieuwd uiterlijk moeten geven. Zo worden wijken gesloopt of worden wijken vernieuwd. Wijken kunnen hierdoor ruimer opgezet worden omdat er in verhouding steeds meer ruimte is tot het aantal inwoners. De plannen van de gemeente Heerlen vind ik grotendeels wel goed, hoewel er naar mijn smaak nog meer gesloopt mag worden omdat nagenoeg alles er onaantrekkelijk uitzag.

 

Hierna reden we met de bus door de gebieden heen die verbouwd gaan worden. Het was leuk om door een wijk heen te lopen en te horen wat er allemaal veranderd gaat worden. Daarna reden we nog door andere plekken van Heerlen heen. Wat wel jammer is was dat tijdens de busreis de uitleg niet verstaanbaar was achterin, misschien is het een idee om de volgende keer een microfoon te gebruiken.

 

Hierna zijn we nog door Kerkrade heen gereden, deze stad heeft nog erger te maken met leegloop dan Heerlen. In de binnenstad zag je al dat er weinig mensen waren, het leek dan ook of de stad een geur uitademde van leegloop.

 

Zelf vind ik Heerlen en Kerkrade ook geen aantrekkelijke steden. Ik vraag me dan ook sterk af of de gemeenten van Heerlen en Kerkrade de steden zo aantrekkelijk kunnen maken dat de tot nu toe gestelde prognoses positief bijgesteld kunnen worden. Maar als ze de steden aantrekkelijker zouden kunnen maken is dat natuurlijk een goede zaak, maar dan moet dat ook voor het publiek zichtbaar worden, het is lastig om van een negatief imago af te komen.

 



Amsterdam 20-10-2009

12:25, 23/10/2009 .. 0 comments .. Link

Dinsdag, de tweede dag van de excursieweek zijn we naar Amsterdam geweest. We begonnen de dag in de Bijlmer, waar we bekeken hoe alles erbij lag en wat de veranderingen waren die de afgelopen tijd tot stand zijn gekomen. Ik moet zeggen: de Bijlmer viel me alleszins mee. Door de veranderingen van de wijk heeft de wijk echt een vriendelijkere uitstraling gekregen dan ik van te voren verwacht had. De wijk heeft veel meer kleur gekregen en ziet er beter uit (vergeleken met foto’s en de enig oorspronkelijk overgebleven flat).

Wat wel een nadeel is van de laagbouw die er nu is, is dat de huizen veel dichter op elkaar staan, dit nadeel is in mijn ogen echter niet zo groot als de voordelen die er tegenover staan.

Hier zie je toch dat mensen graag een eigen huis willen en minder graag boven op elkaar gestapeld willen wonen.

 

De volgende activiteit was het bezoeken van het informatiecentrum over de Noord|Zuidlijn.

Ik vond het goed dat we hier naar toe gingen, en uitleg kregen over dit toch wel geplaagde project met alle negatieve media aandacht en de opgelopen vertraging. Ik had zelf niet verwacht dat het project al zo ver klaar was, behalve het deel onder het station. De presentatie en de rondleiding waren duidelijk genoeg en lieten ook veel zien over het stationsproject dat nu ook bezig is.

Amsterdam is bezig de infrastructuur zo goed mogelijk te laten lopen rond het station, ik vind dat ze dit goed doen, er zijn veel innovatieve projecten en er wordt goed omgegaan met de kleine ruimte die voorhanden is.

 

Wat we niet hebben bezocht, maar wat mij eventueel wel leuk leek is het plan van Berlage en het AUP. Hierover hebben we veel gehoord en geleerd bij het vak Stadsplattegrond dus dat zou wel goed hebben aangesloten. Ook zou een excursie bij IJburg geen verkeerde keuze zijn geweest.

 

Ik vond de excursie naar Amsterdam dus geslaagd. Amsterdam is toch bekend en de projecten/wijk die we bezocht hebben zijn dat ook. Ik vind dat Amsterdam slim bezig is en goed op de problemen inspringt. Het oversteeg ook mijn verwachtingen wat betreft de veranderingen in de Bijlmer/het project rondom het station. Ik had niet verwacht dat dit zo positief zou uitpakken.



Rotterdam 19-10-2009

19:53, 19/10/2009 .. 0 comments .. Link

Vandaag zijn we met ROP en UD naar Rotterdam geweest. Mijn verwachtingen vooraf waren niet zo hoog, ik was immers in Rotterdam alleen nog maar in het centrum geweest, wat ik niet zo mooi vond en het station wat ik alleen maar ken als een grote bouwput. Voor de rest had ik het beeld over Rotterdam dat het een lelijke en chaotische stad was, misschien vroeger wel mooi maar nu niet meer door het bombardement in de Tweede Wereldoorlog. Op veel punten is die mening eigenlijk niet verandert, het centrum heeft in mijn ogen nog steeds weinig sfeer (vooral vergeleken met de andere grote steden). En Rotterdam heeft voor de rest erg veel naoorlogse bouw.


Maar wel heb ik gezien dat Rotterdam ook een mooie kant heeft. Ik vond het heel goed dat we naar het CIC (City Informatie Centrum) gingen, hierdoor zag je de stadsplattegrond van Rotterdam heel duidelijk. Hierdoor viel het me mee dat de stad niet zo chaotisch was als ik dacht, maar toch, als ik dan weer buiten liep rondom het centrum vond ik het er chaotisch uitzien. Ik heb het idee dat er allerlei onsamenhangende gebouwen naast elkaar staan, geen mooie groenvoorzieningen zijn en het hele straatbeeld is voor mij niet aantrekkelijk. Het straalt niet echt allure uit vind ik zelf. Ik realiseer me echter wel dat ik niet op heel veel plekken in Rotterdam geweest ben en dat er waarschijnlijk genoeg voorbeelden te vinden zijn waarmee mijn ideeën/redenen ontkracht zouden kunnen worden.

 

Goed tegen mijn vooroordelen en ervaringen was dan ook om iets verder te lopen dan ik eerder had gedaan. We gingen richting de Erasmusbrug. Om daar te komen loop je over de Coolsingel. Het mooie aan de Coolsingel was, vond ik, dat het een redelijk brede straat was met bomenrijen aan weerszijden. Dit heeft mijn beeld een beetje doen veranderen, de straat was lekker recht met brede trottoirs en naar mijn mening was het geheel samenhangender dan het centrum richting het centraal station.

Vervolgens liepen we verder, de Erasmusbrug over. Aan de overkant van deze brug is alles veel ruimer opgezet, er is een brede straat die vanuit de Erasmusbrug rechtdoor verder loopt. Hiernaast staan wolkenkrabbers en gebouwen in aanbouw die op een goede afstand van elkaar af staan. Ook is het leuk te zien dat hier nog wat oude gebouwen (oa Holland-America lijn) staan die mijns inziens goed bij het geheel passen. Voor mij oogde dit deel prettiger dan het centrum.

 

Als laatst bezochten we het stationsgebied en het informatiecentrum over de Randstadrail.

Ik vond het leuk om te zien hoe het station er straks uit komt te zien, aangezien ik nog totaal geen idee had van hoe het eruit zou komen te zien na de verbouwing.

Bij ons bezoek aan het informatiecentrum maakte ik kennis met een project wat bij mij nog niet zo bekend was. De Randstadrail is een metro die via Zoetermeer Den Haag bereikt. Het project lijkt mij een goede oplossing voor een snelle verbinding tussen de wat kleinere steden en Den Haag/Rotterdam/Zoetermeer. Ik heb nog geen oordeel over het project, maar ik hoop dat het de bereikbaarheid en de aantrekkelijkheid van Rotterdam verhoogt.

 

Ik vond Rotterdam de moeite waard om te bezoeken, het heeft me wel wat nieuwe inzichten gegeven. Maar ik blijf toch vasthouden aan veel van mijn oude meningen omtrent de chaos en de ‘looks’ van de stad. Er zijn nu veel bouwprojecten gaande, dus laat ik hopen dat deze mijn beeld over Rotterdam verbeteren. Wordt vervolgd…



About Me

Home
My Profile
Archives
Friends
My Photo Album

Links


Categories


Recent Entries

Maastricht 22-10-2009
Limburg 21-10-2009
Amsterdam 20-10-2009
Rotterdam 19-10-2009

Friends

Hosting door HQ ICT Systeembeheer