Weblog maken?


MaakEenWebsite.nl (tip)
Totaal slechts 10 euro per maand incl. domeinnaam en gratis overzetten van uw bestaande weblog bij Bloggers.nl 100 MB ruimte
emailadres
Lees meer..... en bestel
Gratis geld verdienen met e-mails lezen? Meld je aan bij
Zinngeld, Surfrace, Qassa en Euroclix !

Op zoek naar God?

Excursieweek Rop

Excursieweek Rop

12:26, 28/10/2012 .. 0 comments .. Link
Inleiding

Tijdens de excursieweek hebben wij de steden Nijmegen, Utrecht, Houten, Breda en Amsterdam bezocht. We bezochten de steden in de zonet genoemde volgorde. Bij elke stad hadden we een andere gids die ons informatie gaf en uitlegde over de stad, gebieden, gebouwen of plekken. Ik heb van deze plekken dan ook foto's gemaakt om zo de gegeven uitleg en informatie te verduidelijken en een duidelijk beeld te schetsen van de veranderingen en aanpassingen die gemaakt zijn aan/in een stad, gebied, gebouw of plek.


Dag 1: Nijmegen

We verzamelden op Nijmegen centraal station, de groep werd in tweeën gedeeld en elke groep had zijn eigen begeleidster. De begeleidster leidde ons via een wandeling door Nijmegen heen en hier en daar stopten we voor een korte uitleg over een gebouw of gebied. Bij het station werd ons verteld dat er veel was platgebombardeerd en dat er daarom van die nieuwe gebouwen stonden. Deze gebouwen werden niet mooi bevonden, dus gaan ze het stationsgebied herinrichten.
We liepen verder en kwamen uit naast het station waar het ROC Nijmegen stond, we gingen hier even naar binnen om te kijken wat daar te zien was. Zo waren er kleine dienstverlenende bedrijfjes aanwezig, zoals een schoonheidsspecialist, kapper etc. hier konden de leerlingen praktijklessen krijgen. Het gebouw zelf was mooi vormgegeven legde de begeleidster uit, zo bestond de buitenkant uit een soort scherven waarvan er een paar uitgevallen waren. Dit gaf het gebouw een opvallend uiterlijk. Ook was er duidelijk te zien dat er alleen een busbaan aanwezig was en dat auto's hier geweerd werden.
Na het ROC gebouw gingen we verder naar de oude dobbelman fabriek die in de wijk Bottendaal lag, de fabriek was omgebouwd en je kon er nu wonen. De structuur was intact gebleven en binnenin waren woningen gecreëerd, de buitenkant was ook vernieuwd, maar hield wel een uitstraling van een fabriek. Zo was ook de oude fabriekstoren intact gebleven waardoor je zeker wist dat het een fabriek was geweest.
Na de wijk Bottendaal gingen we richting de waalsprong om Nijmegen te beschermen tegen overstromingen krijgt de rivier meer ruimte. Nijmegen ligt een een bocht waar het water dus meer wordt opgestuwd, bij hoogwater kan dit zorgen voor overstromingen. Door middel van een nevengeul wordt geprobeerd de rivier meer ruimte te geven, zodat de kans op een overstroming afneemt. Door deze nevengeul ontstaat er een eiland met ruimte voor wonen, recreatie, cultuur en natuur. Er wordt in Nijmegen nog veel meer aangepast, zo komt er een nieuwe brug over de Waal omdat de oude brug het huidige verkeer niet meer aankan. Ook het Waalfront wordt aangepast om mensen aan het water te laten wonen.Tegenover het Waalfront komt een nieuw stadsdeel met veel woningen, scholen, bedrijventerreinen en water- en recreatiegebied. Nijmegen wil ook de Waalkade aantrekkelijker maken voor toeristen. Vlak naast Nijmegen liggen vele natuurgebieden en die kunnen op deze manier ook beter bezocht worden.
We kregen wat tijd om te lunchen in het centrum van Nijmegen en hadden afgesproken bij het stadhuis. Ook hier kregen we weer wat uitleg over Nijmegen met een maquette erbij.
We gingen hierna verder naar de Marikenstraat, dit is een uitbreiding van het centrum van Nijmegen. Deze winkelstraat bestaat uit 2 niveaus, op het bovengelegen niveau hebben de gevels van de winkels allemaal een andere bakstenendecoratie, wat het aanzicht mooier maakt om naar te kijken. In het midden van de bovengelegen winkels ligt een pleintje met een schommel als gedenkteken voor het bombardement van de stad.
Als laatst gingen we nog even de bibliotheek van Nijmegen binnen, die was opgebouwd in een kindergedeelte in het midden, daarnaast zat een boek gedeelte en daarnaast zat dan weer een info gedeelte. We gingen deze bibliotheek dus binnen om naar de opbouw van de gedeeltes te kijken en de sfeer die daarbij werd gecreëerd.


Dag 2: Utrecht en Houten

De dag begon bij het infocentrum vlak naast Utrecht centraal station, wat al erg moeilijk te vinden was door alle werkzaamheden. Het duurde dan ook even voordat we echt begonnen, er was gelukkig wel gratis chocomel te krijgen, dus echt last hadden we hier niet van. De groep werd weer in tweeën opgedeeld en wij gingen eerst een filmpje kijken over de herstructurering van het stationsgebied. Na dit filmpje gingen we naar een maquette kijken die alle vernieuwingen die gaan plaatsvinden weergaf. De begeleidster gaf hier natuurlijk een goede en duidelijke uitleg bij. Zo vertelde ze dat er een nieuwe bibliotheek kwam een groot muziekpaleis, Hoog Catharijne werd aangepast en werd Nieuw Hoog Catharijne(woon-winkelgebouw), OV-terminal, stadskantoor, Jaarbeursplein, kop Jaarbeurs, Catharijnesingel en nieuwe fietsenstallingen.Hierna gingen we het in praktijk bekijken en je zag duidelijk dat ze al hard aan het werk waren om alle plannen te realiseren. Tijdens dit werk moest het leven rondom het station gewoon door kunnen gaan, dus dit was dan ook goed op elkaar aangesloten en geregeld. De begeleidster vertelde tijdens de wandeling over wat ze nu al aan het bouwen waren en waar ze nog aan moesten beginnen. Ook werd duidelijk waarom er nieuwe grote fietsenstallingen nodig waren, want rondom het station stonden overal fietsen verspreid. De wandeling eindigde midden in het station in de Patatstraat, waar we konden gaan lunchen.

Na de lunch gingen we met de trein richting Houten, hier wachtte we even tot iedereen er was. Omdat Houten een fietsstad is konden we bij het station allemaal een fiets krijgen. Ook in Houten kregen we weer een nieuwe gids die ons fietsend Houten ging laten zien. Doordat we op de fiets zaten kregen we een duidelijk beeld van Houten als fietsstad, overal waren fietspaden en er was een groene omgeving gemaakt om doorheen te fietsen. De auto was hier echt te gast en werd dan ook zo veel mogelijk geweerd en de fiets stond hier centraal. Na Houten bijna helemaal te zijn doorgefietst stopten we voor een presentatie in een café. Uit deze presentatie werd duidelijk dat je met de fiets meestal sneller bent dan met de auto. Ook werd goed duidelijk dat Houten bestaat uit een oud gedeelte en een nieuw gedeelte bestaat met ieder een eigen station. Dit is zo omdat ze het oude deel niet wouden slopen, maar wel uit wouden breidden. Tussen die 2 delen in liggen 2 recreatie gebieden die de bewoners voorzien in hun behoeftes. Na deze presentatie fietsten we nog een stukje door Houten totdat we uiteindelijk weer bij het station aankwamen en we allemaal richting huis mochten.


Dag 3: Breda

We verzamelden bij het gemeentehuis van Breda, hier kregen we een presentatie over de duurzame stedelijke ontwikkeling van Breda. Na deze presentatie gingen we door Breda lopen en werden de dingen die tijdens de presentatie werden uitgelegd nog eens in de praktijk verteld. Zo liepen we door de wijk Chassé. De gids vertelde dat er geen auto's konden komen en terwijl hij dat aan het vertellen was kwamen er twee auto's aangereden, maar dit was een uitzondering en de gids zelf vond dit dan ook niet kunnen. Om de wijk toch bereikbaar te houden voor auto's ligt er onder het Chassé een parkeerplaats die door de bewoners en bezoekers goed gebruikt wordt. Via deze parkeerplaats was het theater, casino en de wijk zelf goed bereikbaar. De wijk was vooral voor fietsers en voetgangers gemaakt en er kwam dan ook nog een goede verbinding voor fietsers naar de binnenstad.
Na het Chassé liepen we nog verder door Breda en zagen we de binnenstad en de Singel. We kregen hier nog wat verder uitleg. Midden in een kunsttuin kregen we te horen dat het weer lunch tijd was.
Na deze lunch werden we op het NHTV verwacht voor een presentatie over stadslandbouw. Deze presentatie werd de toegelicht wat stadslandbouw allemaal inhield. Tijdens deze presentatie werd er nog een quiz gehouden en was er een vragenronde om te kijken hoeveel iedereen er al met stadslandbouw te maken had. Na deze presentatie mochten we weer richting huis. 


Dag 4: Amsterdam

Deze dag verzamelden we bij het informatiecentrum van de NoordZuidlijn. De groep werd weer in tweeën gedeeld en wij gingen als eerste onder de grond kijken naar de bouw van de NoordZuidlijn. We moesten eerst laarzen, helm en een hesje aandoen voordat we naar beneden mochten. Toen we eenmaal onder de grond waren werd er uitgelegd wat er gedaan werd en welke moeilijkheden de werkzaamheden ondergronds met zich meebrachten. Zo lieten ze de NoordZuidlijn zoveel mogelijk onder de wegen doorlopen, omdat de kans op verzakkingen van gebouwen dan minder was. Het was dan ook erg boeiend om deze werkzaamheden onder de grond in praktijk te zien.
Toen we eenmaal weer veilig bovengronds in het informatiecentrum waren kregen we uitleg bij een Maquette van de NoordZuidlijn en over de boor die ze gebruikten bij het aanleggen van de tunnel. Hier kwam duidelijk naar voren hoe ze te werk gingen. Omdat er toch al wat verzakkingen waren geweest werd uitgelegd hoe ze nu werkten om dat te voorkomen.
Na het bezoek aan dit informatiecentrum was het weer tijd voor de lunch en er werd afgesproken na de lunch te verzamelen bij Rent a Bike. Nadat we allemaal een fiets hadden gekregen bleek dat er nog geen gids was, hier hebben we dan ook een tijdje op staan wachten. Toen we eenmaal vertrokken bleek dat met ongeveer 45 man door het centrum van Amsterdam fietsen nogal wat chaos en menig boze verkeersdeelnemers in het verkeer met zich meebrengt. Eenmaal aangekomen op een rustiger stukje konden er wat dingen verteld worden. Zo fietsen we over het Java eiland, KNSM eiland en door de Indische buurt. Na deze fietstocht werden we vrijgelaten en dit was tevens het einde van de excursieweek. Iedereen kon nu vakantie gaan vieren.

    


 


About Me

Home
My Profile
Archives
Friends
My Photo Album

Links


Categories


Recent Entries

Excursieweek Rop

Friends

Hosting door HQ ICT Systeembeheer