Excursieweek

Dag 4 Maastricht

10:58, 23/10/2009 .. 0 comments .. Link

Na een leuke nacht stond het ontbijt vrij vroeg op tafel. Goed geregeld allemaal en na wat kopjes koffie zijn we naar Maastricht gegaan. Hier kregen we een leuke en erg informatieve rondleiding door de binnenstad. Het enige minpunt hiervan was dat iedereen zijn complete baggage steeds mee moest nemen. Maastricht heeft een erg mooi en cultureel centrum, de gids was erg goed en ik heb genoten van de rondleiding.

Na de rondleiding zijn we nog bij het Céramiqueterrein geweest. Erg veel mooie en apparte gebouwen. Na de wandeling door het moderne terrein zijn we naar de trein gegaan.

Dag 3 Zuid-Limburg

10:40, 23/10/2009 .. 0 comments .. Link

Om tien uur in de ochtend werden we verwacht in Maastricht. We zijn met een bus naar het provinciehuis van Limburg gegaan en hier kregen we een presentatie van André  Hassink. Deze presentatie vond ik erg goed. Hij bracht het goed over, had een aantal voorbeelden, betrok ons ook bij zijn presentatie en het was erg interessant. Na een leuke presentatie zijn we naar buiten gegaan waar we een uur op de bus hebben gewacht, dit vond ik wel vrij vervelend..

Toen we eindelijk in de bus zaten zijn we naar Heerlen gereden. Hier kregen we een presentatie over de bevolkingskrimp. Deze presentatie was ook interessant en we reden met de bus door de MSP-wijk. Dit vond ik een leuk onderwerp, in de hele wijk waren plannen om nieuw leven in te blazen.

Vervolgens reden we verder naar Avantis, het Nederlands-Duits bedrijventerrein. Dit vond ik heel bizar, links van de weg Nederlandse bedrijven en rechts Duitse bedrijven. Erg leuk om te zien.

We gingen weer verder en stopte in Kerkrade. Hier hebben we vrije ruimte gekregen om zelf even rond te lopen. Ik vond dit niet zo spectaculair en ik moest mijn tas laten controleren in de supermarkt.

Als laatst gingen we naar Aken. Dit vond ik een goed idee, het is een erg mooie stad met veel oude kerken maar ook veel nieuwe gebouwen. Hier ben ik een restaurant in gegaan en uiteindelijk ook nog een half uur verdwaald. De stad was toch iets groter dan ik dacht. Na een leuke stop gingen we naar de herberg waar we sliepen. Qua locatie was het minder omdat er niet veel in de buurt zat. Maar het is een erg mooie locatie en achteraf vond ik het niet erg omdat iedereen dan bij elkaar bleef. Ik heb hier klasgenoten op een andere manier leren kennen en dit was erg positief!

Dag 2 Amsterdam

10:20, 23/10/2009 .. 0 comments .. Link

Na een vermoeiende reis van veel overstappen en wachten kwam ik aan op het station Amsterdam Arena/ Bijlmer. We liepen richting Bijlmermeer. Rond het station stonden veel moderne gebouwen maar naarmate we dichter bij het Bijlmermeer kwamen, ging de kwaliteit van de gebouwen achteruit. Toen we  in Bijlmermeer aankwamen had ik niet het idee dat ik in Amsterdam was. Alle nieuwe rijtjeswoningen passen niet in het beeld dat ik van Amsterdam heb. Dit vond ik ook erg lelijk om te zien. Het waren wel grotendeels mooie woningen, maar die staan midden tussenin de grote flats. De flats zien er niet mooi uit en de rijtjeswoningen passen niet in het plaatje. Toch had ik niet het idee dat ik in een achterstandwijk liep, dit kwam voornamelijk door de nieuwbouw. Wanneer de flats gesloopt zijn, zou ik wel eens terug willen om het resultaat te zien.

Na de wandeling kregen we vrije ruimte, we zijn naar de binnenstad gegaan. Na een tijdje moesten we weer verzamelen bij het CS. Hier kregen we erg veel informatie over de Noord-Zuidlijn. Dit werd erg goed uitgelegd en hierdoor werden ook meer zaken helder die we in Rotterdam te horen kregen. Het hele project spreekt mij erg aan en ik vind het leuk om hier meer over te weten. Na een aantal presentaties in het Informatiecentrum zijn we het Centraal Station van Amsterdam in gegaan. Onze gids was erg duidelijk en had een hoop kennis die ze goed overbracht.

Dag 1 Rotterdam

09:44, 23/10/2009 .. 0 comments .. Link

Na een lange treinreis kwam ik in Rotterdam aan. Het station was een grote bouwput, ik vond het wel interessant om te zien waar ze allemaal mee bezig waren. Mijn groep stond buiten te wachten en we zijn met zijn allen richting het City Informatie Centrum gelopen. Tijdens de wandeltocht van een half uur vielen mij een aantal dingen op. Er zijn erg veel hoge gebouwen in Rotterdam, elk gebouw heeft ook een eigen uitstraling. Soms vond ik de gebouwen niet goed bij elkaar passen. Verder viel mij op dat er veel nieuwe gebouwen en winkelstraten zijn. Ik heb eerder andere delen van Rotterdam gezien en daar zag je toch dat er al lang niks veranderd was. Dit vond ik wel gaaf om te zien, vooral de Korte Lijnbaan en de gebouwen rond het plein bij Pathé.

Uiteindelijk kwamen we aan bij het CIC-gebouw. Hier kregen we een presentatie bij de maquette van de binnenstad. Ik heb altijd veel interesse naar de ontwikkelingen van de stad, dit werd goed uitgelegd. Wat mij verbaasde was het aantal hogere gebouwen dat een andere kleur had op de maquette. Dit zijn gebouwen die nog in aanbouw zijn of waar de bouw nog van moet beginnen. Van alle gebouwen die nog gebouwd gaan worden waren er erg veel hoge gebouwen bij.

Na de presentatie ben ik door de stad gelopen en richting de Wilhelminapier. Dit zag er erg mooi uit en veel futuristische gebouwen. Na een tijdje wandelen kwam ik aan bij het Groot Handelsgebouw. Hier kregen we een presentatie te zien over de ontwikkelingen van het station. De presentatie vond ik goed en informatief, alleen jammer dat het filmpje haperde. De technieken die worden gebruikt bij de bouw van het nieuwe station wekken interesse bij mij op. Ik had niet echt een idee wat ze allemaal aan het doen waren en dat is goed uitgelegd. Vooral informatie over het maken van de tunnels vond ik leuk.

Na de presentatie gingen we naar buiten waar we een kleine rondleiding kregen. Ze waren op erg veel plaatsen bezig met werkzaamheden. Bij een aantal werkzaamheden zijn we gestopt en kregen we uitleg van de gids.

Het einde van excursiedag één.