Weblog maken?


MaakEenWebsite.nl (tip)
Totaal slechts 10 euro per maand incl. domeinnaam en gratis overzetten van uw bestaande weblog bij Bloggers.nl 100 MB ruimte
emailadres
Lees meer..... en bestel
Gratis geld verdienen met e-mails lezen? Meld je aan bij
Zinngeld, Surfrace, Qassa en Euroclix !

Op zoek naar God?

excursieweek

Home - Profile - Archives - Friends

Dag 4 Amsterdam - Posted at 18:56 on 30/10/2013 by sander

Dag 4 Amsterdam

 

Op de vierde dag gingen we naar Amsterdam naar het informatiecentrum van de Noordzuidlijn.  Daar kregen we eerst een presentatie over de metrolijn die Noord met Zuid Amsterdam gaat verbinden. Omdat er in Amsterdam geen plek is meer boven de grond is voor een tram of bus lijn. Word er dus een ondergrondse metrolijn aangelegd. Deze lijn gaat onder verschillende objecten door zoals het ij en het centraal station. En vervolgt dan zijn weg dwars door het centrum en volgt daar veelal het straten patroon. Na de presentatie kregen we een maquette te zien van het traject van de Noordzuidlijn. Hierop kon je goed zien hoe de lijn dwars door de stad loopt en waar de nieuwe stations komen te liggen, en hoe ze komen te liggen onder de grond of half verdiept onder de grond. Na deze uitleg gingen we naar het nieuwe metro station bij het centraal station. Vanaf hier kon je ook de tunnel zien die onder het centraal station was geschoven. Het station had de bijnaam kathedraal. Omdat het een grote hoge ruimte is. Het was ook mooi om te zien hoe een station in zijn betoncasco eruit ziet. Ik vond wel lastig om te zien hoe het er straks uit zal zien als het af is en er metro’s rijden. Na dit zou er een fiets tocht zijn maar vanwege het slechte weer werd deze helaas afgelast.

Dag 3 Nijmegen - Posted at 17:14 on 30/10/2013 by sander

Dag 3 Nijmegen

†Op de derde dag gingen we naar Nijmegen. Daar kregen we een rondleiding door de stad, tijdens de rondleiding kregen we veel mooie architectonische gebouwen te zien.† Zoals onder andere de voormalige terrein van de Dobbelmanfabriek. Waar nu woningen, appartementen †voorzieningen en bedrijfsruimtes zijn gecreŽerd in de oude stijl van de fabriek. In een van de appartementen complexen zitten dementeerde ouderen. Het mooie hiervan is dat dit gecombineerd is met gezinswoningen. †Tijdens de oorlog is Nijmegen hevig gebombardeerd en veel van de oude gebouwen zoals het station zijn verloren gegaan. Gelukkig is het mooie stadhuis bewaard gebleven. Alleen het jammere vind ik dan dat vaak zulke gebouwen tegenwoordig te klein zijn en er dan zoín lelijke ding tegenaan word gebouwd, gelukkig staat het er achter en zie je het niet vanaf de voorkant. Naast het stadhuis is tussen 1998 en 2000 een nieuwe winkelstraat gecreŽerd om de twee bestaande straten te verbinden, het probleem was echter dat er een flink hoogte verschil was tussen de twee bestaande straten. Om dit verschil te overbruggen is er een soort koop goot ontstaan. Met aan weerszijden verschillende soorten architectuur de ene wat uitbundiger dan de andere. Aan de ene zijde hellen de gevels steeds ieder verder naar voren, zodat je vanaf† het begin het einde niet kan en zo het aantrekkelijk word om door te lopen naar het einde van de straat om zien wat daar is.

We kregen op een informatieboot een presentatie over het gebied rondom de Waal bij Nijmegen. Zo is er een nieuwe brug gecreŽerd voor een beter ontsluiten van de stad. Er word ook meer ruimte gemaakt voor het water. Zo word de dijk bij Lent verplaatst† daardoor ontstaan er bredere uiterwaarden, en zo ontstaat er een eiland in de Waal wat geschikt is voor natuur, wonen en recreatie.

Dag 2 Utrecht en Leidsche Rijn, - Posted at 18:19 on 29/10/2013 by sander

Dag 2 Utrecht en Leidsche Rijn,

Op de tweede dag van de excursie gingen we naar Utrecht. Daar kregen we eerst een presentatie over het stationsgebied wat †totaal verbouwd word. Er word een nieuwe stationshal gebouwd omdat de huidige hal een te lage capaciteit heeft en zo dus te klein is de nieuwe hal moet medio 2016 afzijn. Zo word ook het aanliggende winkelcentrum Hoog Catharijne verbouwd en uitgebreid het is dat dit rond 2019 af is. Een ander groot project is het nieuwe stadkantoor het is de bedoeling dat dit in 2014 word opgeleverd. Dit zijn van de vele project die worden aan gepakt of gerealiseerd in het stationsgebied van Utrecht. We kregen ook een maquette te zien van het gebied hier was duidelijk op te zien wat er allemaal gaat gebeuren, zo ook het water dat terug word gebracht in de Catharijne singel.

Na deze informatie over het stationsgebied ging we naar het informatie centrum Leidsche Rijn.

Hier kregen we aan de hand van een maquette uitgelegd hoe de wijk in elkaar zit en waar alles ligt. Hierop zag je ook goed dat de A2 vlak langs de wijk loopt, er gaat ook een gedeelte door een tunnel en op deze tunnel word het winkelcentrum gebouwd. Een wijk ter grote van Leidsche Rijn word eigenlijk nergens meer gedaan, zoín grote uitbreiding van een stad. Daarom is dit project ook zo uniek, de wijk moet namelijk 100.000 mensen huisvesten, dit is te vergelijken met de stad Leeuwarden. En werk bieden voor 40.000 mensen. Na de uitleg zijn we met een bus een rond tocht gaan maken door de wijk, wat ik wel mooi vond aan de wijk was de oude boerderijen bewaard waren gebleven en een andere functie hadden gekregen zoals bijvoorbeeld een pannenkoekenhuis. Wat stapten ook uit bij een winkelcentrum wat in oud Hollandse stijl was gebouwd. Ik zelf vind dit niet mooi omdat het allemaal nep aanvoelt, het heeft niet echt een sfeer. Er gaat niks boven een echte oude binnenstad.

dag1 Breda - Posted at 18:45 on 28/10/2013 by sander

De eerste dag van de week bleven we in Breda en startte we met een presentatie van de heer Thoolen van de gemeente Breda. Dit was een interessante presentatie over het ontstaan en de groei van Breda. En dat Breda een zeer duurzame stad is. En dat het Station het nieuwe centrale punt van Breda is geworden. Verder wees hij op een interessant filmpje genaamd dutchina. Ik heb dit toen ik thuis kwam gelijk gekeken en vond het mooi filmpje over het idee dat in West Brabant het grootse vliegveld van Nederland moet komen liggen, omdat dit mooi ligt tussen de Vlaamse ruit en de Randstad. Na de presentatie hebben we een wandeltocht gemaakt door de stad Breda. Veel dingen wist ik al wel omdat ik al Breda heb gestudeerd en†er wel vaker kom omdat ik in de buurt woon. Maar er waren ook dingen die ik nog niet wist of gezien had. Zoals de binnentuinen waren we door heen liepen. En tijdens de wandeltocht werd ook verteld dat er mensen vanuit de hele wereld naar het Chassepark komen kijken, omdat het een planologisch hoogstandje is.

Na de lunch kregen we een presentatie over stadslandbouw, hier wist ik al wat over omdat ik er al wat over had gehad op mijn vorige opleiding. Ik vind dit een interessant onderwerp, vooral omdat mijn vader akkerbouwer is, en vaak dingen die hieraan gerelateerd zijn interessant vind. Ze vertelde dat er vele vormen zijn van stadslandbouw. Het kan op daken, gevels en gewoon op de grond. Stadlanbouw is een groeiend fenomeen en vooral†geen hype. Het wordt steeds populairder omdat mensen willen weten waar hun voedsel vandaan komt. En ook door de Crisis want door voedsel dicht bij huis te produceren kost het ook minder. We kregen ook een quiz die in we groepjes op basis van verschillende soorten fruit moesten beantwoorden. Daaruit bleek wel hoe weinig besef iedereen heeft over de productie van hun voedsel en het transport er van.

foto's - Posted at 18:10 on 26/10/2013 by sander

Hosting door HQ ICT Systeembeheer