Weblog maken?


MaakEenWebsite.nl (tip)
Totaal slechts 10 euro per maand incl. domeinnaam en gratis overzetten van uw bestaande weblog bij Bloggers.nl 100 MB ruimte
emailadres
Lees meer..... en bestel
Gratis geld verdienen met e-mails lezen? Meld je aan bij
Zinngeld, Surfrace, Qassa en Euroclix !

Op zoek naar God?
EXTREMADURO

Coureurs

Een motor offroad tocht door Portugal en Spanje met:

FONS-RENE-JAN-GERRIE-MARTIN -FRANS GERT- JACQUO - LEO -RONALD

TRANSPORT EN ASSISTENTIE: TONNY-LEO S.

Localización de Extremadura.svg

Waarom EXTREMADURO?  Extremadura is een van de 17 autonome regio's van Spanje. Het ligt in het zuidwesten van Spanje en grenst aan Portugal,

De naam (een letter veranderen) was snel bedacht voor onze offroad (enduro) tocht.

 

we weten dat het er prachtig is...... nu Iberia waarvan Extremadura deel uit maakt.

20:59 - 3/9/2010 - comments {2} - post comment

02 SEPT. 2010 Donderdag

Hier hopen we vrijdagavond het eerste nieuws neer te zetten van o.a. onze heenreis op donderdagavond (vertrek 21.30u.) vanuit WEEZE (D.)

en hopelijk ook het eerste deel van onze etappen in Portugal welke vanuit PORTO deze dag naar FIGUERAS DE FOZ gaat om de weg te vinden houden we gewoon rechts de atlantische oceaan aan zou je denken...............

Inmiddels zijn Leo en Tonny  woensdagmorgen zeer vroeg vertrokken met de Mercedesbus en aanhanger met de motoren.

Dit keer een aanhanger omdat we vorige keren overbeladen waren en dat risico willen we niet meer lopen.

Zojuist een sms van Tonny en Leo gehad, na vertrek van morgenvroeg al na 40 kilometer een lekke band van de aanhanger.

Maar ze zijn wat gewend en zijn nu (20.00u.) in het zicht van Bordeaux...............zodra we meer weten berichten we hier.

Zij hopen donderdagavond aan te komen in PORTO in PORTUGAL.

Helaas hebben we al een uitvaller, jammer genoeg is Gerrie afgelopen vrijdag geblesseert geraakt, (dansen is gevaarlijk) en zit met nu met een been in het gips en mag er zelfs voorlopig niet op steunen.

Martin probeert nog Gerrie`s helmcamera aan de de zijne te bevestigen, zodat we misschien nog film materiaal krijgen.

Wat we weten is dat het in beide landen nog bloedheet is, maar met minimaal 2 liter water per man in de z.g.n. camelbag op de rug moet het lukken door de waarschijnlijk gort droge binnenlanden waar veelal weinig mensen wonen.

hopelijk tot dan.....

2 sept: Vliegen Airport Weeze (D) naar Airport Porto (P). In de bus spreekt Ronald nog de wijze woorden " 't buuksken zal dezze wekke wal neet minder word'n". Met die gedachte nemen we op het vliegveld al een eerste biertje. Het vliegtuig zal toch met vertraging vertrekken. Aankomst in Porto rond 01.00uur (lokale tijd). Hier blijkt de klok een uurtje eerder te staan. In Porto zien we ook Leo & Tonny weer. Ze hebben pretoogjes van het bruisende uitgaansleven in Porto en de avontuurlijke rit met de sevicebus die ze achter de rug hebben. René & Cinthy hebben een geweldig hotel in het centrum geboekt. Als wij aankomen is het gezellig druk op straat. We drinken nog even lekker met z'n allen een paar biertjes.....


 

19:58 - 3/9/2010 - comments {3} - post comment

03 Sept. 2010 vrijdag

3 sept: Pensao Cristal, Porto (P) naar Hotel Ibis, Fiqueira da Foz(P)
km vertrek:  0 – km aankomst: 225
Heerlijk weer, niet te warm, we zitten nog dicht bij de kust. Om 08.30uur ontbijt en om 10.00uur met taxi’s naar een parkeerterrein buiten het centrum, een uur later zitten we op de motor. Sommigen ruiken al meteen de geur van vakantie. Even later ontstaat het besef dat de zonnebrandcrême die we op onze neus hebben gesmeerd daar de oorzaak van is. Hierna volgt de ontdekking dat er veel uitgestrekte voorsteden rondom Porto zijn, pas na 70 km verharde weg rijden we een soort irregatiegebied/lagune in. De extremaduro is nu begonnen.
Jan en Martin gaan gezellig dicht bij elkaar te rijden. Als vervolgens Ronald op een mooi punt staat filmen, geeft Martin lekker gas. Nadat Jan het zand en de stenen van zijn gezicht heeft verwijderd, gaat hij toch iets verder van Martin rijden.
Rond 2 uur gaan we lunchen in een gezellig restaurant. We krijgen olijven, broodjes, kaas, chorizo, speenvarken!!, frites en sla. Het toetje en koffie slaan we over, we zitten vol en willen ons stalen ros weer op. Voordat we vertrekken geeft de vriendelijke kok ons nog tips voor mooie steden en eetsuggesties op onze route. S'middags trakteert Fons ons op de eerste rally-paden waar we ook echt moeten werken. We rijden o.a. over een militair oefenterrein (waar we door vriendelijke brandwachten worden weggestuurd) en later verraad een zilte lucht dat we in de duinen zijn belandt. Toch nog een beetje onverwacht staan we op een gegeven moment boven op een hoge duin te genieten van een prachtig uitzicht over de Atlantische oceaan.

Een heerlijke rit over het lege strand volgt.

.

Rijdend de fotocamera naar achteren geeft ook een mooi beeld.

Juist als het lijkt of er geen eind aan komt, zien we de eerste (naakt)toeristen. Snel via de een boulevard naar de grote weg en naar het hotel.
Om 19.45 uur komen we aan in  Fiqueira da Foz. Nog even het zout van de motoren spuiten (de eerste keer dat we de motoren tijdens de rally al afspuiten). Nu nog een (paar) biertje(s), eten, douchen en het internet op.

Veel groen en links en rechts regelmatig sporen van bosbranden. (brandweerman) Frans dampt gewoon door.

.
Martin, gif gas.. in prachtig Portugees groen.

19:57 - 3/9/2010 - comments {3} - post comment

04 Sept. 2010 Zaterdag

4 sept: Hotel Ibis(P) naar Familie Hulshof, Rebucho (P)
km vertrek: 225 – km aankomst: 458
Na wat gepruts met internet, een lekker ontbijt en een beetje onderhoud aan de motoren, rijden we rond 11.00uur weg bij het tankstation.
Af en toe pakken we wat offroad paden, maar we maken vooral veel kilometers over verharde wegen om op tijd bij familie Hulshof te komen.
Om 13.00uur lunchen: onbeperkt eten van een buffet voor €12,50 p.p. Met (te) volle buik vervolgen we ons avontuur.
Eerst weer wat verharde weg, waarbij we de gotische bedevaartskathedraal van Fatima passeren.

Gert, net op het verharde nabij Fatima, zwaait naar........


Bij het tanken rond 14.30uur komt een prof gp-rijder naar ons toe. Hij wil ons even zijn hagelnieuwe ktm 350 laten zien die hij van de importeur heeft gekregen om te testen. Hij geeft aan dat er mooie tracks in omringende heuvels en bossen zijn. Even later ervaren we het zelf: prachtige paden, smal, flinke geulen, veel stenen. Het lijkt wel alsof ze voor onze hobby gemaakt zijn. Enkele wandelaars denken er net zo over, ze vinden ons echter ook interrassant en maken actiefoto's. We zullen wel zien of deze ook hier in de lokale krant worden gepubliceerd. Aansluitend kilometers lange brede witte "zandwegen" langs steengroeves, heerlijk rijden maar wel opletten, de bochten zijn soms scherp, de ondergrond glad en de afgrond diep.
Daarna mooie nieuwe asfaltwegen die door het landschap krullen. De bochten hellen mooi als kombochten op een testcircuit. Er wordt aardig wat rubber versleten. Het hoeft niet altijd offroad te zijn om plezier te hebben.
Om 18.00uur rijden we het erf van de familie Hulshof op. We worden gastvrij onthaald en uitgenodigd om een duik te nemen in het zwembad en voor een bbq. Dat wordt genieten.....

Er wordt  hier in Portugal nog steeds veel hars gewonnen, op deze manier een bitumen bakje aan de boom hangen.

Boswegen met veel los en wit zand

.

 ja......

.

Een pittige trail door de Serra de Estrela

.

eindelijk boven, Leo kwam nog even aan het rollebollen met een rotsblokje.

.

Lastig Linksafomhoog...

.

Portugal heeft een zeer gevarieerd binnenland indrukwekkend om met de motor de ruige tracks te bedwingen.

 

 

19:56 - 3/9/2010 - comments {8} - post comment

05 Sept. 2010 Zondag

Dadelijk een verslag  nog over de hete portugese binnenlanden.

5 sept: Rebucho(P) naar Estremoz(P)
km vertrek: 458 – km aankomst: 645
De nacht was voor de "buiten"slapers kouder dan verwacht (later op de de dag zal het ruimschoots goed gemaakt worden). De familie Hulshof heeft een lekker ontbijt klaargemaakt.
Aansluitend worden we getrakteerd op een rondleiding over hun bedrijf Cabra d'Ouro (de gouden geit).

Willy, Maria, Paul en Marianne hebben in
20 jaar toch echt iets opgebouwd.
De 2 families hebben 9 man personeel in dienst, in totaal 1300 geiten waarvan 900 melkgeiten die elke dag circa 2500 liter geitenmelk produceren. De helft hiervan wordt verwerkt in eigen kaas die we hebben getest en iedereen kunnen aanraden.
Na een fotoshoot gaan we rond het middaguur weer op pad. De temperatuur is inmiddels opgelopen tot 33°C. Snel nadat we wegrijden volgt een mooie brede zandweg door een glooiend natuurlandschap waar we met hoge snelheid kunnen driften. Dit kondigt een veelbelovende dag aan. De nodige onderlinge afstand vanwege het stof is wel gepast. Oneindige (omheinde) gebieden met kurkeiken en enorme wijngaarden bieden een mooi uitzicht, maar het blijkt moeilijk om vrij toegankelijke paden ertussendoor te vinden.
We lunchen in de historische stad Évora: lekkere broodjes met ham en kaas in de schaduw. De temperatuur is inmiddels tot dik boven de 35°C opgelopen. Het rijden biedt een beetje verkoeling. Zo min mogelijk stilstaan, als je toch post moet staan doe je dat in de schaduw.

Stoffige maar verrassende paden door de glooiende weides met eindigen vaak voor een hek (echt bijna alle grond is omheind). Het motto "een mooie weg heen, is ook een mooie weg terug" is meer dan ooit van toepassing.
Martin heeft nog een bijzondere ervaring met een trekker en "quodro motore", maar de auteur heeft er niets van begrepen en verwijst voor nadere informatie naar dhr. M. Nijhof.
 Als we aan het einde van de middag bij een tankstation komen (enkele jongens rijden inmiddels op damp) worden we door Tonny en Leo begroet, het hotel is aan de overkant van de weg. De motoren kunnen we in de kelder parkeren. Onder het genot van blonde rakkers worden de ervaringen van de dag, al dan niet aangedikt, uitgewisseld.

Op elke post zie je wel iets.

Hier wordt het kaf van het koren gescheiden.

 

.

Ronald passeerd portugese palm

.

dit is super genieten van het rijden.......

 .

Frans

19:55 - 3/9/2010 - comments {2} - post comment

06 sept.2010 maandag

We hebben toch een bijzondere zware dag gehad, enkele valpartijen met wat blauwe plekken of een kneuzingtje om het zomaar te noemen en een verwrongen achter frame.

6 sept: Estremoz(P), Montanchez(E)   door Jacquo.
km vertrek: 645 – km aankomst: 937
'S ochtends als we de luiken open doen, is het nog mistig en lekker fris. Na het ontbijt en sleutelen, warmt het al aardig op. Na vertrek vinden we af en toe nog een paar paden met een bordje privado, volgens de experts betekent dit geen doorgaande verharding, dus daar moeten we in. Helaas eindigt het vaak voor een hek en moeten we weer terug. Snel Portugal uit om in Spanje ons geluk te beproeven. De klok springt weer een uurtje vooruit dus we moeten opschieten. Er volgen een paar duikelingen die goed aflopen (waterkoeling van een aquaduct is aanwezig). Volgens de betrokkenen mot wi'j het moar vergett'n.

Hoe komen we hier omheen?

Gelukkig is e.e.a. wel vastgelegd op de gevoelige plaat. Hierna is genoeg gelegenheid om tot rust te komen en te "genieten" van het nieuwe asfalt (Europese subsidie?).
Na een tijdje vinden we eindelijk weer een mooi pad, maar blijken we tussen de koeien (of waren het toch stieren?) te rijden en eindigen we weer voor een gaashek. Deze is vastgemaakt met een touw en kan eenvoudig geopend (en gesloten) worden. Het volgende hek is van staal hangt aan gemetselde poeren en is voorzien van een goed slot. Een andere optie om uit de weide te komen zien we niet en gezien we al lange tijd geen andere mensen zijn tegengekomen tillen we met vereende krachten het hek van de gehengen. Snel erdoor en weer terughangen, nog even de bandensporen verwijderen en snel weg van de plek des onheils. Er is nog steeds geen enkele auto op de weg te bekennen, maar we rijden nog geen 3 minuten en de Guarda Civil komt ons tegemoet. Kennelijk is hij nog niet op de hoogte van onze bijzondere verrichtingen want we worden niet aangehouden. We vervolgen onze route over de verharde weg en zien de nodige rotsformaties en roofvogels. "Mooie natuur maar wat mo'j d'r met". Ook in dit gedeelte van Spanje beschermt elke grondeigenaar zijn bezit met hekwerk. We eindigen met de beklimming van de berg waar ons hotel ligt. We worden beloond met een spectaculair uitzicht over het dorp met kasteel en het weidse landschap.

 Hulp is geboden

 

.

prachtige kleuren met asgrauw.

.

een goede plek in de schaduw om te wachten op 5 man die afgedwaald waren.

.

komplete hekwerken moesten we lichten om van de gigantisch grote hacienda's af te komen.

19:54 - 3/9/2010 - comments {1} - post comment

07sept. 2010 Dinsdag

Chef d'Equipe, ook vanochtend weer,

Leo een onderdeel van de expeditie, rekent erop, rekent af en wij kunnen er op rekenen.

.

7 sept: Montanchez(E), Plasencia(E)
km vertrek 937 – km aankomst 1180
De ochtend begint lekker koel, echt Bonsen-weer. Voor later op de dag wordt de eerste regenbui van de afgelopen maanden voorspeld! Gert komt zijn belofte na en geeft zijn motor af aan Tonny. Bij het wegrijden moet hij toch even slikken. Na een warming-up op de verharde weg en wat kruip-door-sluip-door-oefeningen, volgen aantal rally-wegen (alleen jammer dat ze niet doorlopen, gaas en nog een gaas). We nuttigen een kleine lunch op een dorpspleintje. Een spaanse Belg (of belgische Spanjaard) legt ons uit dat de lokale bevolking zich afvraagt wat die Nederlanders in zo'n klein dorpje, dat niet eens op de grote wegenkaart staat, doen.
Het lijkt vandaag ook alsof Spanjaarden in de kroeg en huiselijke sfeer vaak ruzie maken, ze praten snel, hard en door elkaar, net achterhoekers op de kermis. Na wat mooie bergwegen, waar Jan het rubber op de zijkanten van de banden test, volgt het mooiste stukje van de dag: de "Junta de Extremadura", een onverharde bergpas van circa 20 km, waar iedereen met volle teugen van geniet. De voorspelde regenbuien blijven beperkt tot wat lichte regendruppels. Bij het naderen van Plasencia zien we dat de donkere wolken voor de bergruggen zijn blijven hangen.
Bij het hotel treffen we een verbaasde Gert en Leo S. die zich afvragen waarom we zo vroeg terug zijn. Zou het kunnen dat het meerijden van Tonny hier iets mee te maken heeft?

 Het landschap is wijd dat is een feit...... 

19:53 - 3/9/2010 - comments {5} - post comment

08 sept. 2010 Woensdag

We waren erg laat deze dag, bijna negen uur, bij aankomst even ons tegenover elkaar uitlaten over ook nog de laatste 60 heftige kilometers en Tonny en Leo bij aankomst in Horcajo de los Montes, ook even mee laten leven hoe het was deze top offroad dag,

Deze morgen passeerden we de bus en Tonny en Leo zagen ons een paar keer de bergweggetjes in rijden.

(daarover straks nog meer met het verslag van Jacquo.)

Nog geen tijd om te douchen, eerst maar eten bestellen en met de motor kleding aan alvast tussen biertje en entrecot met patatos door op de laptop.

Wat er is gebeurd lees en zie je hopelijk dadelijk nog ondanks dat we zeer laat en wat vermoeid zijn.....

Door Jacquo.

8 sept: Plasencia(E), Horcajo(E)
km vertrek 1180 – km aankomst 1482
Bij het eerste pad heeft de auteur het vermoeden dat het een mooie dag wordt, Ronald vermoedt het niet, maar hoopt het wel. Het "kerkepad" tussen muurtjes van gestapelde rotsblokken is volgens de aanwezige historici circa 380 jaar oud, maar wordt al minstens 50 jaar niet meer is gebruikt. Het houdt ons wel even bezig.

.

Algemene indruk van de binnenlanden.

.


Ronald rijdt de eerste (en hopelijk de laatste) lekke band, gelukkig in de buurt van een tankstation, dus schaduw en perslucht zijn aanwezig.


Vroege lunch om 11.30 uur: pan e jambon. 's Middags vinden we het mooiste bergpad van de Extremadura (misschien moeten we hier later nog op terug komen) we zien en ruiken allerlei soorten groen: lavendel, eucalyptus, heide, olijfbomen, pijnbomen, kurkeiken en zelfs varens.

Het is een prachtige offroaddag

Het kronkelt om de bergen en we rijden aan de "goede" kant van het gaas.

van hieruit een machtig uitzicht over het dal.

.

............. een machtig uitzicht..

Aansluitend een bergpas door een natuurpark, waarna we weer in een pittoresk dorpje komen. 
Door een jongetje op een fiets worden we door de smalle straatjes op weg geholpen. Het pad dat hierna volgt, lijkt als de Chinese muur de kavels te splitsen en wij maken daar graag gebruik van.

We maken nog een valpartij mee dat gelukkig goed afloopt.

Hallo Rene,   waar ben je??? 

Ondanks de super perfectie, zoals de stuurman zelf zegt...........

Inmiddels bevinden we ons al enige uren in een gebied waar geen tankstations zijn, dus de resterende brandstof wordt verdeeld. Inmiddels is het al 19.00 uur en rijden we met een lage zon over een weg in aanbouw, hoogvlaktes en een soort supermotard-circuit naar het hotel. De service-crew was via sms geïnformeerd dat het wat later zou worden en heeft alles in het hotel geregeld. We worden verwend met gruwelijk lekker en luxe eten in een mooie setting.
 

19:52 - 3/9/2010 - comments {4} - post comment

09 sept. 2010 Donderdag

9 sept: Horcajo(E), Villanueva de Córdoba(E)
km vertrek 1482 – km aankomst: 1694
Na de start gaan we al snel door boomgaarden en oude wegen de bergen in.

Spanje kent voor ons vele hoogtepunten.

.
Bandenmeester RH heeft dit keer een doornbosje gevonden waarmee hij zijn achterband zacht weet te krijgen. Bij het onderzoeken van de boosdoener blijkt deze zo groot als een pallet. Fons vindt tussen andermans gereedschap ook z'n speciaal rondgeslepen bandenlichters weer, die hij sinds vorig jaar kwijt was. René ziet intussen een mooie hup (holt  uuthaal pad) parallel aan de weg lopen. Hiermee vermaken we ons wel een tijdje. Daarna volgt de hoofdprijs van de morgen: de 7 heuvels van Puebla de Don Rodrigo.

Op alle gezichten van de extremaduristen zie je een glimlach van oor tot oor. De paden eindigen in het dorp waar we op een terras onder een luifel rustig kunnen nagenieten en lunchen. We zitten zo lekker dat het bijna moeite kost om weer op te stappen. De jongens die vervolgens een beetje indommelen op de motor worden goed wakker op de hellingen van een olijfboomgaard met schuivende keien. Bijna iedereen legt de motor wel een keer onbedoeld neer.
Na wat heen-en-weer over een pad met een fijne zand&steen-melange, krijgen we een hillclimb gevolgd door een route over een bergkam. Helaas eindigt die weer voor het gaas. Om toch wat in de richting van het hotel te komen rijden we een verbindingsroute. Het duurt echter niet lang en de motoren ruiken al weer zand. De glooiende paden doen bijna denken aan de Veluwe (wel iets andere temperatuur). De vergelijking wordt nog treffender als Leo T., Fons en Martin een paar grote herten zien.

Ze liepen zojuist hier aan de andere kant van deze droogstaande rambla.


Af en toe hekje open en hekje dicht, en wi'j kunt nog een tiedje vandan. Bij aankomst in het hotel parkeren we de motoren in de hal.

.

Typisch spaans zijnde pan jambom, een flink stuk stokbrood met dikke schinken om het zomaar te zeggen. De grote schinken hangen in bijna alle spaanse cafétjes

 

19:51 - 3/9/2010 - comments {3} - post comment

10 sept. 2010 Vrijdag

10 sept: Villanueva de Córdoba(E), Sevilla(E)
km vertrek: 1694 – km aankomst: 2002
Vandaag is het nationale feestdag want Tonny is jarig! In koor zingen wij hem toe, de lokale tenoren kunnen jaloers zijn. Als cadeau mag hij deze dag rijden op de motor van Frans. Het laatste beetje noppen mag eraf.
Als we onder een heldere hemel wegrijden uit het dorp, groeit het besef dat dit de laatste dag op de motor is. Het genieten krijgt hierdoor een extra dimensie. De geuren en kleuren lijken nog mooier, de muurtjes langs de kronkelende weggetjes nog idyllischer. We moeten ons enthousiasme op de perfecte bergcircuits temperen om te voorkomen dat we vlak voor de eindbestemming nog brokken maken. De temperaruur van omgeving, mens en machine loopt steeds hoger op. We zoeken verkoeling onder de bomen van een terras. Met lekkere broodjes met warm vlees en koude cola wordt de inwendige mens goed verzorgd.
In de heuvels rondom Cordoba wanen we ons in de villawijken van Hollywood.
Nu alleen nog zo snel mogelijk door de heteluchtoven van zuid Spanje. Door de thermiek komt Jan bijna los van de weg.
In Sevilla begeleidt een soort muppet op een triumph ons naar de Plaza de Torres, de belangrijkste arena van Spanje. In de zon voor het gebouw is het zo warm (42°C) dat we na wat foto's snel weer opstappen om naar het hotel te rijden. Tijdens de zoektocht door kleine straatjes en brede avenues zien we al wat van de schoonheid van deze stad, maar we zijn ook blij als we bij het laatste hotel van onze reis aankomen. Oprecht feliciteren we elkaar met een behouden aankomst op onze eindbestemming. Het zit 'r op. Eerst een biertje, motoren inladen, douchen en dan uitgaan in deze wereldstad.
Leo S. en Gert maken het niet te laat,  ze willen morgen al om 08.30uur vertrekken. Enkele van onze avonturiers gaan zo op in het zuidelijke nachtleven, dat ze bijna verdwalen in de steegjes met gezellige pleintjes. Uiteindelijk vindt iedereen de weg naar het hotel terug. Morgen nog wat toeristische activiteiten en dan weer terug a la casa.

Nog enkele foto`s

Ook Leo en Tonny gingen offroad.

 .

Lege wereld, hekwerk dan weer lege wereld.

19:50 - 3/9/2010 - comments {0} - post comment

Description
Een motor offroad tocht door Portugal en Spanje

«  December 2017  »
MonTueWedThuFriSatSun
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Home
User Profile
Archives
Friends
TURKIJE RALLY
UKRAINE OFFROAD
ALBANIE OFFROAD
RALLY ALBANIA

Recent Entries
- Coureurs
- 02 SEPT. 2010 Donderdag
- 03 Sept. 2010 vrijdag
- 04 Sept. 2010 Zaterdag
- 05 Sept. 2010 Zondag
- 06 sept.2010 maandag
- 07sept. 2010 Dinsdag
- 08 sept. 2010 Woensdag
- 09 sept. 2010 Donderdag
- 10 sept. 2010 Vrijdag

Friends
Hosting door HQ ICT Systeembeheer