Ik fiets de hele wereld over

21:24, 7/3/2014 .. 0 comments .. Link

Tijdens onze vakanties bivakkeren we het liefst op een camping met uitzicht op een zendmast.Met een kop koffie in de hand kun je 's morgens filosoferen hoe je op de fiets bij die zendmast kunt komen.De fietstocht gaat onmiddelijk ergens over.Het heeft een doel gekregen.Bovendien geniet je al zonder te fietsen.

Ik was blij op de de virtuele beelden van de Mont Ventoux een zendmast te zien.

.Ik miste dat bij de beklimming van de Gladon.Mijn orientatie liet me ook in de steek bij de beklimming van de Glandon.

Was het nu de noord- of zuidkant.Ik herinner mij uit 2009 dat de beklimming vanuit Allemont langs verschillende meren ging.Bij de afdaling van de Glandon zag ik een meer liggen en trok ik de conclusie dat we virtueel de noordkant hadden beklommen.Een zendmast had natuurlijk onmiddelijk uitkomst gegeven.

Het leuke nu van het virtuele fietsen is ,dat alle herinneringen uit de gemaakte fietstochten langskomen.Ik beleef het in de kelder waar mijn hometrainer staat.

lekke band

21:03, 6/3/2014 .. 0 comments .. Link

De beklimming van de Mont Ventoux virtueel,brengt je boven aan de top zonder lekke band.In werkelijkheid kan dat nog wel eens anders uitpakken.Als er iets vervelends is dan is dat het krijgen van een lekke band.Meestal doet zich dat voor op een moment dat het toch al niet zo lekker gaat.Vorig jaar zomer kreeg ik de fiets na 12 km klimmen niet meer vooruit.Op het moment dat ik ging afdalen had ik een lekke band.Op zich valt daarover heen te komen,ware het niet dat ik mijn fietspomp is de tas van mijn dochter had zitten.Zij was mij vooruit gegaan en had waarschijnlijk de zendmast al bereikt.Gelukkig dat een welwillende engelsman mij hielp.Uiteindelijk haalde de conversatie met hem mij uit de teleurstelling om weer af te moeten dalen.Hij had het na 12 km ook gezien en verlangde ernaar om zo snel mogelijk in Bedoin een pilsje te gaan halen.Club Virtueel bood mij deze keer de beklimming aan ,zonder kans te lopen een lekke band te krijgen.Een vriendelijke engelsman heb ik evenwel niet gezien.

Mijn eerste bergrit

12:49, 3/3/2014 .. 0 comments .. Link

Vanmorgen stond ik nog even stil bij mijn eerste bergrit.Ongetraind durfde ik het aan om een eindje de Alpe d'huez op te klimmen.Vanaf mijn jongensjaren heb ik de tour de France altijd gevolgd.Door de enthousiaste commentaren met name van The Koomen,was de tour al vrij snel voor mij een legende aan het worden.Met name de koningsrit naar Alpe d'huez.De eerste Alpenvakantie bracht mij aan de voet van die legendarische beklimming.Ik had bijna geen geduld om eens te voelen hoe in werkelijkheid een dergelijk klim mij zou vergaan.Met mijn mountainbike begon ik in rap tempo aan de klim.Ik haalde de eerste bocht meer dood als levend.Wat een deceptie.Ik wilde dit mijzelf niet toegeven en liet me eerst een eindje zakken om vervolgens in de laagste versnelling zo rustig mogelijk weer omhoog te gaan.Wonderbaarlijk kwam mijn ademhaling weer in balans en ondanks dat ik niet sneller fietste als een vierdaagse wandelaar,kreeg ik er plezier in.Ik stelde mijn doel nu van bocht tot bocht.Ik merkte dat ik steeds weer een bocht erbij wilde halen.Geweldig wat een ervaring om uiteindelijk eerst het bord van het wintersportoots Alpe d'huez te halen.Op dat moment vond ik het genoeg en ben ik weer afgedaald.

Vanaf dat moment ben ik verknocht geraakt aan het maken van bergritten.Om het tempo wat op te voeren heb je trainig nodig.In de kelder op mijn spinfiets met een goede begeleider van club Vitaal heb ik een instrument gevonden om geprikkeld te raken mijn voorbereiding op de bergritten te maken.Deze stimulans is hard nodig ,want normaal heb ik het na 15 minuten trappen om mijn home trainer wel gezien.Met een goed trainingsprogramma is de 45 minuten zo voorbij.

Ik begin nu al uit te kijken naar de zomer.

Ventoux

18:06, 2/3/2014 .. 0 comments .. Link

Vandaag was het prachtig weer.Reden om op de racefiets een eindje te trappen.Pal in de wind was het erg koud.Als training op de beklimming van de Mont ventoux overigens uitstekend.Boven de bomengrens kan het erg koud zijn en bijzonder hard waaien.

Met de virtuele training heb je daar geen last van.Ook niet van de kou.Maar het trotseren van de weerelementen vraagt toch wel enige training om een beklimming als die van de Mont Ventoux mogelijk te maken.Vorig jaar heb ik de zomer het met het weer erg getroffen.Mij brak op dat je beenspieren nooit even een rustpunt werden gegund.Op de Alpe d'huez zijn er tenminste nog altijd 21 bochten waar je je benen even rust kunt gunnen.

Voor vandaag heb ik genoeg gefietst en stel ik de virtuele klim nog even uit.Ik ben erg benieuwd.

Glandon

21:55, 1/3/2014 .. 0 comments .. Link

Fantastisch om in training de Gladon te beklimmen.De begeleiding is erg goed en dat maakt het verschil tussen het met club Virtueel en het in werkelijkheid beklimmen.In werkelijkheid zak je vaak af in een laag tempo.De klim wordt daarmee voor je gevoel steeds langer.Virtueel wordt je steeds weer aangemoedigd.Je spieren worden beter belast en je conditie gaat in relatief korte tijd erg omhoog.

Morgen staat de Ventoux op het programma.Vorig jaar zomer heb ik vanuit Bedoin de top van de Ventoux willen beklimmen.Na 12 km kon ik de wielen niet meer rond krijgen.Natuurlijk had ik de uitdaging aangegaan zonder goede training.Ik hoop hier nu verandering in te brengen,zodat ik deze zomer de top kan bereiken.

Morgen horen jullie hoe het mij is vergaan.

Frans Jorna

Start beklimming Glandon (via Club Virtual)

11:07, 1/3/2014 .. 0 comments .. Link

Vandaag hebben we via Club Virtuaal 40 online lessen gekocht, waardoor we vanmiddag kunnen starten met het beklimmen van de Glandon!

In de praktijk hebben we dit in 2009 al eerder gefietst, nu staan in de kelder 2 mooie fietsen op ons te wachten en gaan we het avontuur opnieuw beleven.