Weblog maken?


MaakEenWebsite.nl (tip)
Totaal slechts 10 euro per maand incl. domeinnaam en gratis overzetten van uw bestaande weblog bij Bloggers.nl 100 MB ruimte
emailadres
Lees meer..... en bestel
Gratis geld verdienen met e-mails lezen? Meld je aan bij
Zinngeld, Surfrace, Qassa en Euroclix !

Op zoek naar God?

Weblog Media en Omgeving

• 30/9/2015 - Nieuwsgierigheid geeft de doorslag!

Enerzijds ergert het me, anderzijds vind ik het slim en blijk ik er gevoelig voor. Ik heb het over de koppen van de artikelen op één van de voetbalsites (www.voetbalzone.nl) die ik regelmatig bezoek. Laat ik het erop houden dat het een combinatie is van verveling en nieuwsgierigheid, dat ik hier minimaal dagelijks op kijk. 

Nieuwsgierigheid
En dat is nu net waar ‘voetbalzone.nl’ en andere media op inspelen: nieuwsgierigheid. De homepage van de site is niets meer dan een lijst met koppen van de laatst geplaatste artikelen. Simpel, en toch heel doeltreffend. Er is namelijk goed nagedacht over de algemene invulling van deze koppen. De schrijvers maken je meestal nieuwgierig door niet alle informatie meteen prijs te geven. Neem bijvoorbeeld de kop: ‘Cocu kiest voor routine op middenveld voor duel in Moskou’ tegenover ‘Cocu kiest voor Schaars, Propper en Hendrix tegen CSKA Moskou'. De eerste kop roept de vraag op 'wie zijn dan die geroutineerde spelers?', terwijl bij de tweede kop verder lezen overbodig is. De kern van de boodschap is daar tenslotte al vergeven.


Een andere variant is het bijna volledig achterhouden van belangrijke informatie. Een voorbeeld is de kop: ‘Als we ons goed voorbereiden, winnen we deze wedstrijd gewoon.’ Dit blijkt een citaat van een Italiaanse trainer. Als ik wist dat het een citaat was van hem, dan had ik er niet op geklikt. De afzender van de boodschap wordt hier dus, heel waarschijnlijk, bewust weggelaten. Zo houdt de schrijver de mogelijkheden open. Dit maakt mensen nieuwgierig, zo schrijft Roland van der Vorst in zijn boek ‘Nieuwsgierigheid’. Ook schrijft hij dat het gevoel dat je tegenwoordig iets gemist hebt, sterk leeft. Blijkbaar klik ik ook om mijzelf te verzekeren dat ik geen interessante informatie voorbij laat gaan. 


Motivatie
Nu is het overdreven om deze schrijfwijze de hemel in te prijzen. Uiteindelijk is het vooral effectief, omdat ik als lezer gemotiveerd ben om te lezen. Zoals dit ook in het ‘Elaboration Likelihood Model’ wordt benadrukt (ook al staat dit model in een iets andere context)  is motivatie van de lezer een belangrijke factor om de effectiviteit van tekst te bepalen. Een in het algemeen minder gemotiveerde lezer, zal waarschijnlijk alleen de koppen van artikelen aanklikken die direct prikkelen.  

Als weldenkende mensen houden wij onszelf vaak voor dat we niet gevoelig zijn voor trucjes van schrijvers of marketingstrategen. Of ben ik de enige die zo denkt? Bij deze kan daar, voor mijzelf, een streep door. Stiekem blijkt mijn gedrag veel beďnvloedbaarder dan ik hoopte.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bronvermelding:
www.voetbalzone.nl 
http://www.suzanneweusten.nl/nl/artikelen/pc.html
http://www.marjolam.nl/alle-uittreksels/6-nieuwsgierigheid-hoe-wij-elke-dag
https://nl.wikipedia.org/wiki/Elaboration_likelihood_model#/media/File:ELM_model_Nederlands.png

 

Comments (0) :: Post A Comment! :: Permanent Link

About Me

Op dit weblog staat een artikel dat wordt ingeleverd als opdracht voor het vak Media en Omgeving. Dit vak is onderdeel van de opleiding Communicatie: semester 1, jaar 2.

«  November 2017  »
MonTueWedThuFriSatSun
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930 

Links

• Home
• View my profile
• Archives
• Friends
• Email Me
• My Blog's RSS

Friends

Page 1 of 1
Last Page | Next Page
Hosting door HQ ICT Systeembeheer