Weblog maken?


MaakEenWebsite.nl (tip)
Totaal slechts 10 euro per maand incl. domeinnaam en gratis overzetten van uw bestaande weblog bij Bloggers.nl 100 MB ruimte
emailadres
Lees meer..... en bestel
Gratis geld verdienen met e-mails lezen? Meld je aan bij
Zinngeld, Surfrace, Qassa en Euroclix !

Op zoek naar God?
Back to the early years

Nol Nabarro

Posted in Artiesten

Louis Davids, Kees Pruis, Buziau en de Bouwmeesterrevues waren, samen met vele andere artiesten en gezelschappen, beroemd in Nederland. Maar naast deze grote namen traden ook vaak artiesten op waarvan men de naam reeds lang vergeten is. Eén zo'n artiest was Nol Nabarro...

Aron Nunes Nabarro werd geboren op 26 oktober 1899 te Amsterdam als zoon van de diamantslijper Salomon Nunes Nabarro (1865-1943) en Naatje Bed (1867-1922).

Hij was gehuwd met Elisabeth Grishaaver (1904-1995). Dit echtpaar had een zoon en woonde aan de Diamantstraat te Amsterdam.

Vanaf de periode dat Aron als operettezanger/revueartiest begon te werken werd al snel duidelijk dat hij een goedklinkende artiestennaam moest hebben. Zodoende werd gekozen voor de artiestennaam Nol Nabarro !

Nol kwam uit een familie waar meerdere personen een artistieke aanleg hadden. Broer Meijer (1895-1943) was in Amsterdam bekend als de humorist/conferencier “Bolletje” en broer Max (1889-1977) was humorist en explicateur van de geluidloze films. Tenslotte was zus Lea een redelijk bekende balletdanseres en ook andere familieleden beschikten over het algemeen over een goede stem en een flinke dosis humor.

Begin als operettezanger…

Nol Nabarro was operettezanger en revueartiest en begon zijn loopbaan rond 1921 bij “Die Haghezangers”. Dit gezelschap stond onder leiding van Louis Bouwmeester Jr. en Nol bleef hier tot 1924, terwijl hij vanaf 1923 al actief was bij het Operettegezelschap van Max Gabriël. Ook hier stopte hij in 1924.

Voor zover bekend heeft Nol geen theateropleiding gevolgd (wellicht alleen wat zanglessen) en heeft zijn goede stem hem op de weg naar het theatervak geleid.

In 1924 speelde hij korte tijd bij het “Frascati Operette Ensemble”, een ensemble dat maar kort bestaan heeft en verbonden was aan het gelijknamige Frascati Theater in Amsterdam.

Revue-periode

Vanaf 1925 leek het er op of Nabarro zich meer toespitste op het lichte amusement, want vanaf die tijd zien we hem vaak verbonden aan de bekende Bouwmeesterrevues en o.a. in samenwerking met Lou Bandy. In 1927 speelde Nol Nabarro  bij het Gezelschap Nap de la Mar, o.a. voor het stuk “De Dappere Soldaat”. Hierin speelden de dochter van Nap de la Mar, Fientje en de welbekende Margie Morris. Nol Nabarro vertolkte in dit stuk een Bulgaarse majoor.

 

Nog een stuk uit datzelfde jaar en bij hetzelfde ensemble was “De zwerver”, waarin ook Emile van Bosch een belangrijke rol vertolkte.  In de krant “Het Vaderland” verscheen over dit stuk niet zo’n allerbeste recensie en er werd zelfs Nol Nabarro aangeraden om serieuze zanglessen te gaan nemen!

De Bouwmeesterrevue’s

Van 1926 tot en met 1932 was Nol Nabarro verbonden aan tenminste vijf Bouwmeesterrevues met titels als o.a. “Wonder boven Wonder”, “Champagne “ en “Wat doe je in de kou”. Deze revues stonden bekend als de beste van die tijd, met name om de prachtige kostuums en de grote aantallen revuemeisjes die werden ingezet om het publiek te doen verbazen. De heer en mevrouw Bouwmeester besteedden enorm veel aandacht (en geld) aan het uiterlijk van hun revues, maar ook de inhoud was vaak uitstekend.

Naast bekende namen werden er ook vaak goede teksten gebracht. Nol Nabarro speelde hier naast vele bekende artiesten als Johan Buziau, August Kiehl, Fientje de la Mar, Siem Nieuwenhuizen, Henriëtte Davids, Sylvain Poons en Bouwmeesters’grote vedette Mimi Boesnach .

In april 1929 speelde de Bouwmeester Revue “Wonder boven wonder” in het Paleis voor de Volksvlijt aan het Frederiksplein te Amsterdam. Op 18 april 1929 brandde het Paleis geheel af, de decors en theaterkostuums van de Bouwmeester-Revue gingen geheel verloren door deze brand. Maar door de inzet van vele honderden personen werd alles op alles gezet om de revue zo snel mogelijk weer te kunnen voortzetten en 19 dagen later startte de revue weer geheel opnieuw in het Scalatheater te Den Haag. Het was overigens ook weer de eerste revue na jaren waar de clowns Buziau en Siem Nieuwenhuizen weer samen optraden. Ook Nol Nabarro speelde hier in mee, samen met de acteur Piet Muijselaar.

In het seizoen 1931-1932 speelde de revue “Wat doe je in de Kou”. Tijdens de repetities hiervan overleed de heer Bouwmeester vrij plotseling, maar de revue werd toch voortgezet en werd een groot succes. Nol Nabarro had ook meerdere rolletjes in deze revue, o.a in een groots opgezette Mexicaanse bruiloftscène waar hij de tegenspeler was van Piet Muijselaar die op zijn beurt weer een Mexicaanse Don vertolkte. Ook speelde Nol in een scène genaamd “Liefdesverklaring” naast het legendarische clownsduo Buziau en Nieuwenhuizen.

Tussentijds trad Nol Nabarro ook nog wel eens op als zanger in een van de grotere hotels of restaurants in Amsterdam. Het gebeurde ook wel eens dat zo’n optreden een komische noot had, doordat Nol een gek brilletje opzette en zijn opkomst maakte onder begeleiding van een bouvier. Ook heeft Nol Nabarro tenminste één tournee door Duitsland gemaakt. Helaas zijn hier geen data of verdere gegevens meer van bekend, maar aannemelijk is dat dit tussen 1932 en 1934 plaatsvond.

In 1934 werd één de eerste Nederlandse geluidsfilmproducties geproduceerd. Het oude, maar succesvolle volksstuk van Herman Bouber,  "De Jantjes" werd voor een tweede maal tot film bewerkt. Maar het grote verschil was dat het deze keer een film met geluid betrof, dus konden de bestaande liedjes goed gebruikt worden. 

Nol Nabarro werd gevraagd om aan deze film mee te werken, maar hij was ook al verbonden aan een revuegezelschap. Uiteindelijk werd een compromis gesloten; Nabarro mocht wel zijn stem aan de film lenen, maar niet zichtbaar in beeld komen! In de film zingt hij enkele liederen en in de scene waarin Willy Castello "Nou Tabé dan" zingt, hoort men in werkelijkheid de stem van Nol Nabarro. Waarschijnlijk had Castello niet zo'n beste zangstem! Van de populaire liedjes uit de film werden ook grammofoonplaten gemaakt en op één zo'n plaat brengt Nol Nabarro een potpourri uit de succesvolle geluidsfilm ten gehore. Hij werd begeleid door het orkest van John Brookhouse (Mc Carthy).

Na de (eerste) Bouwmeesterperiode en de filmwerkzaamheden stapte Nol Nabarro tijdelijk over naar een andere revue, namelijk die van Bob Peters. De titel was ‘Dat zou je wel willen” en de hoofdrol werd vertolkt door één van Nederlands beroemdste revuekomieken, Lou Bandy. Deze revue speelde in het seizoen 1934-1935. Andere artiesten in deze revue waren o.a. Wiesje Bouwmeester, Frans Bogaert, Johnny Roscoe en Clairette Hammé. 

In het volgende seizoen van 1935-1936 werkte Nol nog steeds  bij het gezelschap van Bob Peters’ “Nationale Revue” in de revue “Dat doet je weer goed”. De hoofdrolspeler van deze revue was wederom Lou Bandy en de overige bezetting was dezelfde als het speelseizoen ervoor. “Dat doet je weer goed” was een zeer succesvolle revue en ging op 24 juli 1935 van start in het Scala Theater te Den Haag.

Alleen al de naam van Bandy garandeerde in die dagen succes. Maar de mooie decors, de fraaie kostuums en meerdere bekenden namen uit de theaterwereld, droegen zeker hun steentje aan dat succes bij. Een stukje van deze revue werd op 10 augustus 1935 door de KRO via de radio uitgezonden. Nol Nabarro zou meer voor de radio hebben gewerkt (solo), maar daar is niet al te veel van terug gevonden.

Na de Bandy-revues keerde Nol  terug naar de Bouwmeester Revue en tussen 1937 en 1939 speelde hij in twee revueproducties, te weten “Neerlands Bloed” en  “Feest”. Rond 1938 vond overigens een kleine naamsverandering plaats, de Bouwmeester Revue werd Bouwmeester Schouwspel, om het geheel wat op een hoger niveau te brengen. Gedurende deze twee ‘revues’ stond Nol samen op de planken met o.a. Johan Buziau, Aaf Bouber en Johan Kaart. “Feest” (1938-1939) was ook de laatste revue waarin Nol speelde in dienst van het Bouwmeestergezelschap.

Van 1939 tot 1940 speelde Nol nog één seizoen bij De Operettezangers. Dit was een gezelschap dat onder leiding stond van o.a. Alex Wunnink en Johan Boskamp. Nol vertolkte de rol van Marcel in het stuk “De koningin van Montmarte”.  

Eigenlijk is Nol Nabarro, hetzij met tussenpozen, altijd verbonden geweest aan het revuegezelschap van de heer en mevrouw Bouwmeester.

Oorlogsperiode

 

Aan het begin van de Duitse bezetting van Nederland werd al snel ingevoerd dat joodse artiesten niet meer in het openbaar mochten optreden. Alleen gezelschappen met hoofdzakelijk joodse artiesten mochten voor een beperkt ( joods )  publiek optreden. Al snel ontstonden er dus gezelschappen waarin niet de minste namen voorkwamen: Sylvain Poons, Henriëtte Davids en vele anderen.  Nol Nabarro stond in deze periode zij aan zij met Sylvain Poons in het Tip Top Theater te Amsterdam en samen vertolkten zij de rollen van de typetjes Leipie Pukkel en Bram Cohen.

Gedurende de periode 1940-1942 speelde hij respectievelijk bij de gezelschappen van Sylvain Poons, René de Vos en Frans Nienhuys. Dit laatste gezelschap was vast verbonden aan het Tip Top Theater te Amsterdam. 

Gedurende de oorlogsjaren had Nol Nabarro ook contacten met  Bernard van Leer, een industrieel die een eigen circus had, genaamd “Kavaljos”. Samen met van Leer maakte hij toekomstplannen voor na de oorlog en het plan zou zijn dat Nol een openingsact zou krijgen in het circus. Vanuit de nok van de circustent zou een grote ster naar beneden worden getakeld, waarin Nol Nabarro zou zitten terwijl hij het lied “Ein Sterrn fällt vom Himmel” ten gehore zou brengen. Een bekend lied van de populaire tenor Joseph Schmidt.

Dit “toekomstplan” heeft helaas nooit tot voltooiing kunnen komen. Van Leer is in het midden van de oorlogsperiode samen met zijn gezelschap nog uit Nederland kunnen wegkomen. 

In het seizoen 1941-1942 wilde de “Joodsche Operette Studio” de operette “Gravin Maritza” brengen, waarvan o.a. Nol Nabarro de regie in handen zou hebben en zelf de rol zou vertolken  van Graaf Tassilo Endrödy-Wittemburg. Helemaal zeker is het niet of dit stuk ooit gespeeld is! Medio 1942 traden de meeste joodse gezelschappen niet meer op, hoofdzakelijk omdat dit te moeilijk werd of simpelweg verboden was. 

Inmiddels werden de bewegingsmogelijkheden van de joodse Nederlanders steeds beperkter en zoals bekend ook steeds gevaarlijker in verband met deportaties en razzia’s. Uit voorzorg was Nol Nabarro al in de nadagen van 1942, samen met zijn echtgenote en zoon,  ondergedoken om aan de Duitse bezetter te ontkomen. 

Op 16 april 1943 werd de zogenaamde “Amsterdamse Buurt” te Haarlem gebombardeerd. Bij dit bombardement vielen 85 dodelijke slachtoffers en 160 gewonden. Eén van de dodelijke slachtoffers was Nol Nabarro, die op dat moment met zijn vrouw en zoon in Haarlem ondergedoken was. De woning waar de familie Nabarro ondergedoken was werd getroffen door een bom, waarbij Nol Nabarro vrijwel direct om het leven kwam. Zijn echtgenote raakte hierbij ernstig gewond, maar overleefde samen met haar zoon de oorlog.

Nol Nabarro werd slechts 43 jaar oud en werd uiteindelijk begraven op de Portugees-Joodse begraafplaats “Beth Haim” te Ouderkerk aan de Amstel.

 

Foto van de repetities voor de nieuwste Bouwmeesterrevue, Vaderland 1938

 

   

22:34 - 2/11/2008 - comments {0} - post comment

Bolletje alias Meijer Nunes Nabarro

Posted in Artiesten

‘Bolletje’ alias Meijer Nunes Nabarro

 

Meijer Nunes Nabarro werd geboren op 26 juli 1895 te Amsterdam als zoon van de diamantslijper Salomon Nunes Nabarro (1865-1943) en Naatje Bed (1867-1922).

Meijer voerde de artiestennaam ‘Bolletje’. Volgens familieleden werd hij zo genoemd, met name door zijn rond voorkomen, stevig postuur en ‘bol’ hoofd!  Enige zelfspot was hem dus niet vreemd!

De komiek Bolletje was, wat men destijds omschreef als, een gentleman-humorist die optrad op feesten en feestavonden. Hij verwierf wel enige bekendheid met zijn liedjes en imitaties van artiesten, o.a.van het jeugdige filmsterretje Shirley Temple.

Getuige de, bewaard gebleven,  artiestenfoto’s van ‘Bolletje’ was de benaming ‘gentleman’ zeker van toepassing op hem. Gekleed in rokkostuum en met hoge hoed stond hij voor zijn publiek.

‘Bolletje’ had een goede stem, want rond 1920 werd hij gevraagd voor het maken van een grammofoonplaat. Zijn stemvolume was (hoorbaar) uiterst geschikt voor de akoestische plaatopname. Helaas bleef het maar bij één plaat.

De titel van de plaat was ‘De terugkomst van manke Nelis, deel 1 en 2’ en werd gemaakt voor het label Odeon (matrijsnummer Da 542 en 543). Dit lied was een vervolg op het bekende lied ‘De begrafenis van manke Nelis’. Deze titel is door de jaren heen door vele artiesten op de plaat gezet, o.a. door Eduard Kapper. De Amsterdamse herkomst is overigens duidelijk terug te horen in de opname van Bolletje.

Bolletje schreef ook zijn eigen teksten, getuige een bewaard gebleven tekstje van het lied ‘Op de vlakte’. Deze tekst werd gemaakt op de muziek van  ‘Wenn die Sterne’.  Het was een zgn. boemelliedje vol van lichte humor en waarin drank en vrouwen de boventoon voerden.

Volgens de Haagse krant Het Vaderland van 17 mei 1933 stond ‘Bolletje’ zelfs op de planken met zijn oudere broer Max Nabarro, die grote bekendheid genoot als filmexplicateur in Amsterdam. Van verdere optredens tussen de broers Nabarro is niets bekend, ook niet binnen de familie.

Enige verwarring  ontstond wel eens rondom de aankondiging van de broers, want Bolletje liet zichzelf ook aankondigen als M. Nabarro,evenals zijn broer Max (Mozes)  Nabarro.

Tot begin jaren ‘20 woonde Meijer waarschijnlijk nog aan de Blasiusstraat 134 te Amsterdam, niet ver van zijn ouderlijk huis. In de jaren daarna heeft hij verschillende adressen bewoond in Amsterdam, waarvan hij het langst heeft gewoond in de Amstellaan (1926-1930), 2e Oosterparkstraat (1930-1934) en vanaf 1934 in de Joubertstraat 17-1.

Zijn laatste adres was (volgens de cartotheek van de Joodsche Raad) aan de Meerhuizenstraat 20 II. Als beroep stond nog steeds ‘humorist’ vermeld!

Over de laatste maanden van zijn leven is helaas weinig bekend. Op 3 of 5 oktober 1942 arriveerde Meijer Nunes Nabarro in het ‘Judendurchgangslager’ Westerbork op de Drentse heide. Over zijn verblijf  in Westerbork is ook niets bekend dan alleen de gegevens over aankomst en vertrek. Hier werd hij na ongeveer twee weken op 19 oktober 1942 op transport gesteld richting ‘Konzentrationslager’Auschwitz.

Het zou kunnen dat hij uiteindelijk in een van de voorkampen/werkkampen van Auschwitz terecht kwam, omdat hij het in ieder geval nog ruim vier maanden in deze onmenselijke omgeving heeft volgehouden.

Uiteindelijk kwam hij op 28 februari 1943 om het leven in het beruchte concentratiekamp Auschwitz in de provincie Osciewicz  te Polen. Hij werd slechts 47 jaar oud. 

Meijer is nooit gehuwd geweest, maar woonde wel lange tijd samen met een vrouw, genaamd Fietje. Helaas is ook over deze periode verder weinig bekend.

De enige herinneringen aan hem zijn slechts een paar vergeelde foto’s, een plaatopname en wat liedteksten…

 

 

 

21:43 - 2/11/2008 - comments {0} - post comment

Bladmuziek

Posted in Bladmuziek
Al enige honderden jaren worden populaire liedjes op papier gedrukt om de teksten te verspreiden, het liedje bekender te maken etc. In de periode 1890-1960 werd er door de Nederlandse amusementsartiesten ook gretig gebruikt van gemaakt om zo op deze manier hun liedjes te promoten. Vaak werd de tekst verkocht, maar ook met muziekbegeleiding welke meestal voor piano bedoeld was. De voorkanten werden vaak fraai geïllustreerd met afbeeldingen die betrekkingen hadden op de inhoud van het liedje, of anders wel met het portret van de artiest of schrijver die het liedje uitbracht.

Bekende uitgevers waren o.a. Muziekhandel Cor. B. Smith, Basart, Michel de Cock (was ook schrijver), zo ook vele artiesten die hun teksten uitgaven onder eigen naam. Naar aanleiding van populaire revue's kwamen ook vaak de bekendste liedjes uit en werden ook vaak gretig afgenomen door het enthousiaste publiek. Interessant is wel dat er natuurlijk veel meer op bladmuziek is uitgegeven dan dat de artiesten hebben vastgelegd op plaat. Zo tref je dan ook wel eens lied waarvan er geen plaatopname bekend is.

21:24 - 2/11/2008 - comments {0} - post comment

Description
Blog over oud amusement ten tijde van het interbellum en oude fotografie (1850-1940)

«  December 2017  »
MonTueWedThuFriSatSun
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Home
User Profile
Archives
Friends

Recent Entries
- Nol Nabarro
- Bolletje alias Meijer Nunes Nabarro
- Bladmuziek

Friends
Hosting door HQ ICT Systeembeheer