Weblog maken?


MaakEenWebsite.nl (tip)
Totaal slechts 10 euro per maand incl. domeinnaam en gratis overzetten van uw bestaande weblog bij Bloggers.nl 100 MB ruimte
emailadres
Lees meer..... en bestel
Gratis geld verdienen met e-mails lezen? Meld je aan bij
Zinngeld, Surfrace, Qassa en Euroclix !

Op zoek naar God?
1.5 is online! Home | Profile | Archives | Friends
Weblog van tutorgroep 1.5

NRC-Handelsblad over onderwijs - Erik4/6/2006

Hoi!

 

(Nikki: goed dat je dat autonomiestuk hier even bijgezet hebt!)

 

Ik zag zonet dat mijn krant weer eens flink uitpakt over onderwijs. Het Opinie & Debat-katern opent met een groot, pamflet-achtig verhaal waarin Ad & Marijke Verbrugge (filosoof & lerares klassieke talen) zeer kritisch stelling nemen tegen de onderwijsvernieuwingen van de afgelopen veertig jaar, en vooral tegen het Nieuwe Leren. Ze doen dat behoorlijk zwart-wit, maar wel beargumenteerd. Een prima verhaal om je eigen opvattingen eens aan te toetsen. 

Titel: 'Help! Het onderwijs verzuipt! Leraren, leerlingen en hun ouders moeten samen de strijd aangaan voor beter onderwijs.'

Het tweede stuk staat in het katern Zaterdags Bijvoegsel. Het gaat over geweld van ouders tegenover leerkrachten, maar ook over de machteloosheid van ouders die zien hoe leraren te weinig ondernemen tegen het pesten van hun kind.

Titel: 'Juf is bang. Ouders willen het beste voor hun kind, dus slaan ze de leerkracht.'

 

Beide stukken lijken me prima te passen in de casussen van deze weken. Vandaar.

Digitaal zijn ze volgens mij alleen te krijgen als je een abonnement hebt, maar dat weet ik niet zeker. Kijk even bij www.nrc.nl

Ik neem de artikelen volgende week ook wel mee. Vraag er maar om als je ze niet zelf kunt vinden.

 

Groet!

 

Erik

0 Comments | Post Comment | Permanent Link

APS informatie1/6/2006

Hallo iedereen!

 

Eindelijk ben ik ook binnengekomen in de geweldige wereld van het bloggen! Hieronder is de informatie terug te vinden over autonomie!

 

Groetjes Nikki

 

Onder autonomie versta ik verantwoordelijk met jezelf, met anderen en je omgeving kunnen omgaan. Dat staat ook op de website en zul je herkennen. Het gaat daarbij dus om competenties die een kind/ mens nodig heeft om zelf in balans te zijn (intra competenties), competenties die een mens nodig heeft om in balans te zijn met een ander (inter -) en competenties om met je omgeving te kunnen dealen (maatschappelijk -).

De leerkracht blijft de eindverantwoordelijke, maar als je kijkt naar een klas dan kunnen leerlingen daar veel meer zelf doen, dan dat in veel gevallen gebeurt. De juf of meester fietst het meeste en de kinderen zitten achterop. Als je over autonomie spreekt dan fietst het kind zelf, hij/ zij bepaalt de richting, hoe hard er wordt gefietst, of hij/ zij steun wil. Dat er gefietst wordt bepaald de leerkracht.

Ik stuur je een uitgebreidere matrix waarin autonomie wordt uitgelegd en nog een ander artikel waar je de drie competenties in kunt terug vinden. Ook stuur ik je de participatiematrix die je ahw over je lessen kunt leggen en kunt bepalen wat jij als leerkracht allemaal doet wat ook de leerlingen hadden kunnen doen. Als er bij de participatiematrix geen balans is tussen vertegenwoodigd (dan werkt de leerkracht vooral) en eigenaar (dan werkt de leerling) dan kun je kritisch tav je les zijn. Als leerlingen volledig eigenaar zijn, dan laat de leerlkracht het helemaal los en krijg je het effect van 'Laat maar waaien'. Ook niet de bedoeling. Als de leerlingen alleen maar vertegenwoordigt zijn dan leren ze niet, doen ze het voor de leerkracht en werkt deze zelf het hardste.
Bij problemen tussen kinderen kun je autonomie ook goed terug zien. Vaak wordt het het probleem van ed leerkracht of zetten we kinderen uit elkaar. 'Nu is het afgelopen, jij daar, jij daar'. Je ontneemt kinderen dan hun autonomie en het probleem is van jou. Het is hun probleem, en hoe gaan jullie dit oplossen? Juist er met elkaar uitkomen en bedenken wat je de volgende keer anders gaat doen om het te voorkomen, is leren; sociaal leren! De leerkracht is erbij om te coachen, maar intervenieert niet door oplossingen aan te reiken of te luisteren naar het ene verhaal en dan naar het andere verhaal om vervolgens straf te geven of een dader en een slachtoffer aan te wijzen. De kinderen luisteren naar elkaar en lossen het samen (onder begeleiding van de leerkracht) op.

 
Hoe je autonomie kunt stimuleren? Bespreek met de leerlingen dat je het gevoel hebt dat jezelf teveel aan het werk bent en dat zij zelf de verantwoordelijkheid voor veel meer zaken kunnen nemen. Ga voor jezelf na wanneer jij fietst en wanneer zij fietsen? Dat is de eerste stap. Het gaat meer om reflectie op jezelf dan op het gebeuren in de klas, dat is stap 2.
Je kunt bijv. tafelchefs aanstellen, zij zijn verantwoordelijk voor het proces aan de tafel. Je bespreekt met de kindren in het groepje wat de rol van zo'n chef is, wat zie je hem doen?
Kan ieder aan het werk? Snapt ieder de materie? Hoe spreken we lkeaar aa nals het niet lekker loopt? Hoe vraag je of je iets mag lenen? Zijn er vragen van kinderen in je groep, kunnen we het met elkaar oplossen? Als het echt niet lukt dan kan de chef de leerkracht erbij halen en coacht de leerkracht de kinderen bij hoe je elkaar helpt. Het gaat verder dan iemand die de melk uitdeelt en verantwoordleijk is voor de vis in de klas. In principe maakt het niet uit wie er voor de klas staat. De kinderen kunnen ieder uitleggen hoe het bij hun in de klas gaat en wat ze van deze persoon verwachten. Dat is het ideaal, daar werk je iedere keer naartoe. Kleine stapjes, iemand is neit ineens volledig autonoom, dat moet je leren.
 
1 Comments | Post Comment | Permanent Link

Kopje met je naam? - Erik1/6/2006

Hoi 1.5'ers!

 

Voor de overzichtelijkheid is het misschien goed om bij elk nieuw bericht een kopje met de kern van je bijdrage en ook je naam te maken. Kun je later makkelijker de verschillende bijdragen terugvinden.

 

Groet,

 

Erik

 

0 Comments | Post Comment | Permanent Link

casus 331/5/2006

Hoi!

 

Ik heb een heel goed artikel gevonden op de site http://www.onderwijsmaakjesamen.nl/index.php?paginaID=16&itemID=719. Het artikel heet 'Krachtig leren; adaptief onderwijs'. Het gaat dus over het adaptief onderwijs volgens de drie basisbehoeften: relatie, competentie en autonomie. Na de eerste alinea kun je, als je de linkt aanklikt, een videofragment bekijken van Rinse Dijkstra die vertelt over het adaptief onderwijs en de drie basisbehoeften. Ik vond het best interessant, dus kijk maar even!

 

Groetjes, Marloes B.

1 Comments | Post Comment | Permanent Link

casus 331/5/2006

We hebben in het boek pedagogisch didactisch begeleiden van Marijke van Eijkeren erg veel informatie kunnen vinden in hoofdstuk 4 en 5! Erg bruikbaar voor je pf.....

 

Groetjes Ilknur en Marlieke

0 Comments | Post Comment | Permanent Link

Gang van zaken week 29/5 (Erik)24/5/2006

Een blog is natuurlijk ook een prima prikbord. daarom hier ook mijn bericht over het rooster van volgende week.

 

A.s. maandag zijn er twee tussen-OGs. In het blokboek staat bij de casus een activiteit die we in een van de OG-uren gaan bespreken. Bereid je je daar op voor? 

Verder wil ik het tweede uur met jullie goedvinden graag gebruiken om een roosterprobleempje op te lossen. De maandag daarop (5 juni) is het namelijk Pinksteren. Dat betekent dat we al volgende week donderdag (1 juni) moeten afsluiten en opstarten. Op die donderdag staat echter maar n OG-uur geroosterd.

 

Mijn plan is nu als volgt:

* Het stage-uur verschuift van donderdag 1 juni naar het overblijvende OG-uur van a.s. maandag (29 mei). Ik herinner me dat we voor dat uur een tweede 'incident-methoude' hadden afgesproken. Of vergis ik me nu? (Heb hier thuis mijn stagemap niet liggen ...)

* Donderdag 1 juni gebruiken we het geroosterde stage- en OG-uur om casus 3 af te sluiten en op te starten. Probleem opgelost!

 

Ook nog even speciale aandacht voor het HC op vrijdag 2 juni: er is dan, een dag n de afsluit-OG, nog een HC over casus 3 door een speciale gast: Niko Adema, directeur van basisschool De Schans, over het pedagogisch klimaat op zijn school. Dit extra HC is zeker de moeite waard, ook na het afsluit-OG waarin de theorie al is besproken. Jullie 'aanwezigheidspratroon' op vrijdag een klein beetje kennende, wil ik je alvast extra aanmoedigen dit HC vooral niet te missen.

 

Groet, en prettige Hemelvaart-dagen!!

 

Erik

0 Comments | Post Comment | Permanent Link

leren lezen in een week22/5/2006

hoi,

op internet kwam ik een artikel tegen dat ik vrij opmerkelijk vond. ze beweren de kinderen simpele teksten te kunnen leren lezen in 1 week.

het hoort niet bij de casus, maar toch...

http://www.pedagogiek.net/content/artikel.php?contentID=1295&subname=Algemeen%20nieuws&sectieNR=1&&rubriekID=4

groetjes marloes

1 Comments | Post Comment | Permanent Link

Marlieke17/5/2006

Hoi allemaal,

 

Ik heb een interessant artikel gevonden op http://www.jsw-online.nl/userdata/magazine_jsw/uitgaven/december%202004/89-4%20het%20nieuwe%20leren.pdf . Het is wel een artikel wat is uitgegeven in 2004 dus misschien dat er op dit moment al weer veranderingen zijn aangebracht.

 

 

1 Comments | Post Comment | Permanent Link

Eentje moet de eerste zijn (Erik)15/5/2006

Dag 1.5'ers!

 

Nu eens geen mailtje, maar een kakelverse weblog.

Ik ben erg benieuwd wat we ervan kunnen maken.  Kijk zelf ook eens naar de mogelijkheden en probeer dingen uit. Zo kun je de vormgeving veranderen, links toevoegen, 'vrienden' maken enz. enz.

Maar vooral: schrijf! Deel je zelfstudie met de anderen, en doe je voordeel met wat de anderen noteren!

 

Misschien moeten we iemand benoemen voor het beheer van dit splinternieuwe leermiddel? (Dat niet iedereen steeds nieuwe achtergrondjes gaat bedenken bijvoorbeeld?)

 

Groet!

 

Erik

0 Comments | Post Comment | Permanent Link

OP-5 deze week (Erik)15/5/2006

Hoi allemaal,

 

Een blog is een prima mededelingenbord, merk ik.

Voor wie het nog niet lukte: je kunt als toeschouwer commentaar op bestaande berichten intikken.

Wil je zelf een nieuw bericht schrijven, dan ga je naar www.bloggers.nl , logt jezelf in met de gegeven naam en wachtwoord, kiest links 'nieuwe tekst toevoegen' en ... daar gaat -ie dan!

 

Jullie vraag: OP-5 is een prakticum over rekendidactiek. Staat inderdaad niet in het blokboek, maar Suzanne heeft er al een mededeling over op de pabo-site gezet. Kijk daar maar even.

 

Ik vond trouwens dat jullie zonet over het algemeen heel aardig in de Nieuwe-didactiekartikelen waren gedoken! Werk je voor jezelf even uit wat het bespreek-OG je heeft opgeleverd? En welke mening je er nu over hebt?

M.n. dat laatste kun je ook hier doen, zie ik. Ik sta nl. nog steeds een beetje te stuiteren over die 'leraar als informatieverstrekker', dus als ik eens tijd heb ...

 

Groet!

 

Erik

0 Comments | Post Comment | Permanent Link
Hosting door HQ ICT Systeembeheer