Het leven van Marije

Weer verliefd op ItaliŽ.

17:13, 5/8/2014 .. 0 comments .. Link

In de aanloop naar de zomer van 2014 zijn er bij mij al vele plannen voorbij gekomen die ik elke keer vol enthousiasme aan vriendlief Silas voor heb gelegd. Silas vindt alles wel prima en reageert vrijwel overal op met 'ja leuk schatje'. niet helemaal wetende of hij het meent, blijf ik rustig verder zoeken. Op een gegeven moment kwamen we allebei toch wel op het punt dat we het low budget moesten houden. Mijn gedachtes gingen direct over op kamperen, ik ben opgegroeid met kamperen en hou er nog steeds van. 'S'ochtends de tent uit branden en dan het geluid van die rits, heerlijk! Niet te vergeten het lekker kneuterig koken op een gaspotje dat net niet recht staat, en ja dat over de camping lopen met een wc-rol neem ik voor lief. Goed, het werd dus kamperen, 10 jaar geleden werd ik verliefd op Italie. Op de natuur, de mensen, de taal,het eten en dat mensen zo lekker tranquillo leven in Italie. Ik stelde voor aan Silas om naar Italie te gaan toen we bij mijn ouders op bezoek waren, mijn moeder 'de reisgek' kwam direct met het idee om naar camping Belsito in Toscane te gaan, ze had gehoord dat er erg mooi was. We zochten de camping op internet op en waren verkocht, hier gaan we heen.

Op 19 juli, die veel te hete tropische zaterdag in Nederland beginnen we met inpakken, door de warmte ging dit met veel gezucht en gesteun. Als een ware 'oerhuismoeder' sta ik zelf wraps en sushi te maken voor onderweg. Want ja,we gingen low budget en we zijn er allebei wel voor om onderweg geen tankstation rotzooi te eten.
Zondagochtend vertrekken we al om 5 uur, dit bleek een goede keuze want we hebben geen files onderweg. We overnachten in Sempach op een camping die ons allebei niet aanstaat maar hebben wel een privé veldje dus eigenlijk mogen we niet klagen. Het is nogal regenachtig en omdat we eigenlijk best moe zijn gaan we vroeg slapen, althans dat dachten we. Op het moment dat we onze ogen dicht willen doen breekt de hel los. Storm,regen,onweer, het hele totaalpakket krijgen we. Ik slaap slecht en Silas krijgt de helft niet mee, totdat de grond bijna trilde, toen riep hij even 'zoooooo' om vervolgens weer verder te slapen. Als om 6.45 de wekker gaat, regent het nog steeds. Balen, want nu moeten we de tent zeiknat meenemen.

Om 7.15 vervolgen we onze reis naar eindbestemming Montecatini Terme waar camping Bel Sito zich bevindt. Wederom geen files en om 14.30 komen we aan op bestemming en net op het moment dat de lucht opklaart en de zon lekker gaat schijnen. We melden ons bij de receptie en de vrouw vraagt of we hier vaker zijn geweest omdat we zo specifiek plaats 381 hadden gereserveerd. Ik zeg dat dit niet zo is maar dat het plekje op de plattegrond mooi leek. Ze kijkt ons erg bedenkelijk aan en legt ons de route uit en dat we misschien eerst beter lopend kunnen gaan kijken omdat het helemaal bovenaan de camping is en het laatste stukje stijl is.
Omdat de auto ons al verder heeft gebracht dan we hadden verwacht besloten we er gewoon direct heen te rijden. Het laatste stukje is inderdaad wat stijl maar we zijn er al direct over uit dat dit het mooiste plekje van de camping is. Helemaal op het hoogste punt staan we met (nog) niemand om ons heen, tussen de olijfbomen en met uitzicht over de Toscaanse bergen en dalen. Ach ja het plekje is niet helemaal horizontaal maar dat maakt ons niks uit, met wat passen en meten staat ons tentje aardig horizontaal. We zeggen wel 20 keer tegen elkaar hoe zo'n mooi plekje we hebben. Eenmaal geinstalleerd komen we erachter dat het toiletgebouw niet heel dichtbij is maar ach voor de kleine boodschap bedenken we iets creatiefs waarover ik niet verder in detail zal treden(de beenspiertjes zijn in ieder geval goed getraind).

Van mijn ouders kregen we een hangmat mee en we hangen deze op een provisorische manier op tussen een boom en het hek met een plastic touw. Wonderbaarlijk genoeg houdt hij het vol, totdat we er met zijn twee√ęn in gaan liggen, toen knapte het touw. Poging twee, Silas is er van overtuigd dat scheerlijnen beresterk zijn en dat dit het sowieso moet houden. Op kundige wijze maak ik ze vast aan de boom en laat Silas het uitproberen, helaas had hij geen gelijk. Er moet iets anders bedacht worden.

De eerste avond lopen we de camping af en eten we bij bar/pizzeria Spuntino. We eten er heeeerlijk (en goedkoop, yes die low budget vakantie gaat goed) en bestelden een liter wijn wat we ook iets te dapper hebben opgedronken. We fantaseren over een camping kopen in Itali√ę en ik hou een heel betoog over waarom het vrije Italiaanse leven zoveel beter is dan het geregelde Nederlandse leven. Ietswat aangeschoten lopen we terug naar de camping en hebben de grootste lol die mensen niet hebben als ze nuchter zijn. We spelen nog een kansloos potje yahtzee en gaan maar naar bed want de volgende dag willen we naar Pisa.

Ik sta best fit op maar Silas heeft toch wat last van de wijn en klaagt over een kater, ik neem het niet al te serieus, we weten immers allemaal hoe mannen zijn als ze ziek zwak en misselijk zijn. We stappen op tijd in de auto en parkeren gratis langs het water in Pisa. We wandelen vol enthousiasme de stad in maar worden ook geconfronteerd met de hitte, ik kan hitte over het algemeen goed hebben. Silas niet, hij klaagt, wederom neem ik het niet serieus en zeg dat hij er niet aan moet denken (arme jongen). Pisa is kleiner dan ik dacht en de straatjes maken eigenlijk niet de indruk die een Italiaanse stad zou moeten doen. Opeens komen we op een plein waar zo ineens de toren van Pisa staat en nog een paar historische gebouwen. We maken de gebruikelijke toeristische foto's en lopen er wat rond. We gaan nergens naar binnen want dat is duur, de kathedraal was gratis maar daar konden we pas drie uur later in, dat gaan we dus niet doen. We lopen een marktje op en Silas ziet er toch best wel slecht uit, ik voel aan zijn hoofd en constateer dat hij nogal overhit is. Ik neem het nu toch maar vrij serieus en zorg dat hij eten en vocht binnen krijgt, op het toilet maakt hij zijn pet helemaal nat en voelt zich daarna weer herboren.
We lopen door een ander straatje weer terug waar wel leuke winkeltjes en restaurantjes zijn en we hebben het fijn samen, ik ben blij dat Silas zich weer goed voelt en voel me lichtelijk schuldig dat ik hem niet eerder serieus heb genomen.

Op de terugweg rijden we langs de supermarkt want we willen zelf koken. Ik vind buitenlandse supermarkten leuk en loop elk gangpad af om te kijken wat ze allemaal verkopen, ook nemen we een nieuw touw mee om weer een poging te wagen om de hangmat op te hangen. Eenmaal op de camping wordt de hangmat voor de derde keer ge√Įnstalleerd met daarop volgend direct de vierde keer. Bij de derde keer brak het hek namelijk, daarbij de onderburen die net waren gearriveerd vriendelijk gevraagd dit geheim te houden. De vierde poging is gelukkig wel succesvol.¬† De dag erna blijven we maar lekker op de camping om even bij te komen van al onze avonturen. We lezen veel, zijn lief voor elkaar, genieten enorm van elkaar, genieten van de zon, koelen af in het zwembad en koken savonds onze eigen spaghetti in de handige skottelbrai die we van mijn ouders hebben meegekregen. Het uitzicht in het donker is geweldig, in de verte zie ik een dal met alleen maar lichtjes en op de bergen eromheen¬† schijnt hier en daar ook een lichtje. Af en toe komen er andere campinggasten hier kijken en zeggen ze 'wauw wat hebben jullie een mooi plekje hier bovenaan, dit uitzicht hebben wij niet' wij kunnen daarop niks anders zeggen dan dat we inderdaad het mooiste plekje hebben.

De dag erna willen we naar Florence maar worden we wakker met regen, balen. Ik wil al heel lang naar Florence en wil er dan niet in de regen heen. We besluiten lekker rustig aan te doen 's'ochtends en rijden dan naar Pistoia wat een middeleeuws stadje schijnt te zijn, als we er aankomen regent het nog steeds en gaan eerst ergens thee drinken. We lopen daarna rustig onder de paraplu het stadje door, wat heel romantisch klinkt maar in werkelijkheid een gemopper op elkaar was 'hou die paraplu eens rechts' , 'ik word nu nat' , gelukkig kunnen we er om lachen. Pistoia is inderdaad mooi en we vermaken er ons best een tijdje. Zoals altijd wil ik de kathedraal in, ik heb iets met kerken en kathedralen, ik vind het allemaal magisch en het geeft een bijzonder gevoel. Ik steek ook in elke kerk een kaarsje in voor wie het ook maar nodig heeft. Silas heeft er iets minder mee maar ondergaat het wel weer elke keer. De kathedraal in Pistoia was ook best mooi, alleen de kaarsjes die je daar aan kan steken waren elektrisch. Heel apart, je zet dan een plastic kaars in een soort oplader en dan gaat ie branden. Ik vond dit maar wat raar, want ze vroegen er nog geld voor ook. Omdat ik in elke kerk een kaarsje aansteek heb ik nu dan ook maar zo'n ding in een oplader gedaan, heb er alleen uit protest niet voor betaald.

Bij terugkomst hebben we allebei behoefte aan bewegen, Silas wil baantjes zwemmen, omdat ik niet zo'n hele goede zwemmer ben ga ik hardlopen. Bij de eerste berg die ik op ren vraag ik mezelf af waar ik aan ben begonnen, maar het gaat goed, m'n conditie blijkt beter dan ik had verwacht na een paar dagen pizza,pasta en brood. Vol overgave stort ik me op nog meer bergen en maak er een bootcamptraining van met squats en alles (dit is twee dagen later nog steeds voelbaar in m'n benen).S'avonds eten we op de camping wat boven onze verwachting heerlijk was. Zo'n campingrestaurant met plastic stoeltjes doet voor mij altijd wat amateuristisch aan, maar deze is zeker aan te raden. Morgen hopen we op goed weer want we willen naar Florence. sinds ik Inferno van Dan Brown heb gelezen, wil ik deze stad zien.

De volgende dag word ik vroeg wakker en voel dat het goed weer is. Ik trommel Silas wakker die nog ligt te ronken en zeg dat ik binnen een half uur in de auto wil zitten naar Florence.
Oh oh oh Florence wat ben je mooi met je prachtige kathedraal Dell duomo, je pittoreske ponte de vecchi en je sprookjesachtige pallazzo de pitti met bijbehorende boboli tuinen. Ook heeft Florence mooie winkelstraatjes, heerlijk ijs en hebben we als lunch heerlijke spaghetti pesto gegeten. Al met al een heerlijke dag en voldaan en moe komen we s'avonds terug op de camping waar we weer eten bij Spuntino en daar onze toekomst dromen met elkaar bespreken. Het leven is zo mooi.

De dag erna brengen we de ochtend door aan het zwembad waar we heerlijk ontspannen en besluiten om even te kijken wat het weer gaat doen de rest van de week. We komen erachter dat de voorspellingen niet zo goed zijn en ik bel m'n moeder om haar online te laten kijken waar we heen moeten gaan voor mooi weer. Ze zegt we de meeste kans maken op het eiland Elba. Toevallig stond die plek nog op mijn lijstje dus besluiten we de dag erna te vertrekken naar Elba met de hoop op lekker veel zon.

De weg naar Elba is mooi en doet erg tropisch aan, om 11.45 komen we bij de ticketservice aan in Piombino. We kopen naar mijn idee iets te dure tickets voor de Ferry (‚ā¨175,retour). Onze boot vertrekt al om 12.00 dus plankgas naar de gate waar we zo onze auto op de boot kunnen rijden.
De boottocht is heerlijk, we staan achter op het dek en kijken uit over de zee en het vaste land wat we achter laten. Hoe dichterbij we bij Elba komen, hoe meer we er van overtuigd zijn dat dit het geld wel waard is. Wat een prachtig eiland. Bij aankomst worden de auto's door zeer temperamentvolle Italianen de boot afgejaagd. We weten dat er in Lacona veel campings zijn dus we rijden daarheen om ons te gaan ori√ęnteren op campings. De eerste camping die we oprijden is camping Lacona Pineta. We vragen bij de receptie om een plek voor 6 nachten. De vriendelijke Italiaan springt in zijn golfkarretje en zegt dat we moeten gaan zitten. Vol gas scheurt hij de camping over en ik lach me kapot. Het is een autovrije camping wat wij als lichtelijk problematisch zien omdat we een relatief kleine tent hebben voor de hoeveelheid spullen. Maar we vinden de camping erg mooi, mede omdat hij vlak aan zee is en we besluiten het maar te doen.

Op Elba doen we eigenlijk vooral niks, we bronzen aan het zwembad of zee en spelen veel potjes schaak die steeds serieuzer,beter en tactischer worden. Ik win het grootste gedeelte nog maar merk dat Silas steeds beter wordt, thuis er maar even een kleine studie van maken. Op een regenachtig dag bekijken we het hoofdstadje Porto Ferraio. We raken met de auto een beetje verdwaald in kleine straatjes en een italiaan zegt tegen Silas dat waar hij nu rijdt eenrichtingsverkeer is, Silas wil antwoorden dat hij aan het keren is en zegt ‚Äė ja i‚Äôm kering‚Äô en ik kom niet meer bij van het lachen. Het blijkt een erg mooi havenstadje met mooie uitzichten vanaf het fort van Napoleon, leuke winkeltjes langs de haven en erg dure boten langs de kade.
Op de enelaatste dag gaan we naar de berg Monte Capanne die het hoogste topje van het eiland heeft. Er gaat een grappig kabelbaantje naar toe in de vorm van een kooitje waar je met z'n twee√ęn in kan staan. In eerste instantie wil ik eigenlijk omhoog lopen maar Silas is niet helemaal fit en heeft ook zijn telefoon niet bij zich waardoor het voor mij wat lastigere keuze wordt om dan alleen te gaan. Dus we nemen de kabelbaan, hoewel we iedereen op Facebook wijsmaken dat we de berg wel hebben beklommen. Het uitzicht bovenaan is werkelijk waar prachtig. We schieten veel leuke foto's. Op de terugweg lunchen we in Procchio en gaan daarna lekker terug naar de camping om nog even aan het zwembad te liggen.
Op (blijkbaar) zwarte zaterdag vertrekken we vanaf Elba naar Zwitserland om daar bij familie te overnachten. Op Elba lopen we al flink vertraging op omdat de boot veel te laat is en op het vaste land komen we erachter dat het nogal druk is onderweg. Ik lees op mijn telefoon een berichtje van mijn moeder dat het zwarte zaterdag is en dat het wordt aangeraden genoeg water in de auto te hebben voor files. Nou die files die kwamen, we hebben maar liefst 4 a 5 uur vertraging opgelopen deze dag. Helemaal gaar komen we aan bij mijn familie waar we heerlijk te eten krijgen en kunnen slapen in een echt bed met onze eigen badkamer, wat een paradijs nadat we twee weken op een luchtbed hebben geslapen. We besluiten een dagje extra te blijven en dit was een goede keuze. We spelen spelletjes, gaan tennissen en eten s’avonds heerlijk buiten met een prachtig uitzicht. Wat was dit een goed einde van onze vakantie zeg.