Weblog maken?


MaakEenWebsite.nl (tip)
Totaal slechts 10 euro per maand incl. domeinnaam en gratis overzetten van uw bestaande weblog bij Bloggers.nl 100 MB ruimte
emailadres
Lees meer..... en bestel
Gratis geld verdienen met e-mails lezen? Meld je aan bij
Zinngeld, Surfrace, Qassa en Euroclix !

Op zoek naar God?

Als het aan de klant ligt...


Dit is het weblog van Customer Centrics. En is er voor eenieder die zijn of haar bedrijf vanuit de klant en met hulp van zijn klant tot grote hoogten wil laten groeien. Voor meer info: ga naar www.customercentrics.nl

Home | My Profile | Archives | Friends

Crowdsourcing: waarom bedenkt u nog steeds zelf uw producten?

Posted at 21:00 on 7 August 2008

Crowdsourcing
Eind deze maand publiceert Jeff Howe zijn boek over open innovatie of crowdsourcing, zoals hij het fenomeen heeft genoemd. Is dit oude of nieuwe wijn in een nieuwe zak? En: is het wel goeie wijn..?

Een jong en commercieel krachtig innovatiemiddel
Crowdsourcing is, simpel gezegd, het inschakelen van jouw klanten bij het ontwikkelen van je assortiment of diensten. Crowdsourcing is een samentrekking van 'menigte' of groep consumenten (crowd) en 'uitbesteden van werk' (outsourcing). Maar in haar betekenis ligt het iets anders:

  • Consumenten (beter: klanten) worden niet alleen betrokken bij uw bedrijf door het geven van productbeoordelingen op de website (zie bijv. bol.com, wehkamp.nl of itunes.com), maar ze worden als mede-expert gevraagd om te komen met ideeen voor nieuwe producten of diensten die ze graag bij u, als favoriete adres, zouden willen kopen;
  • Het ontwikkelen van nieuwe producten of diensten wordt niet echt uitbesteed, want het blijft de eindverantwoordelijkhed van uw bedrijf. Maar het aantal ontwikkelaars van uw bedrijf wordt virtueel wel uitgebreid tot een groep die u zo groot wilt laten worden als u aankunt.

Crowdsourcing wordt ook wel Open Innovatie genoemd (het is niet langer het domein van het bedrijf (gesloten omgeving), maar van een collectief van het bedrijf en de klantgroep waar ze voor werkt) of Customer Oriented Innovatie. Dit laatste is ook de essentie van de werkwijze achter het Infinitymodel van Customer Centrics.

Niet nieuw, wel redelijk onontgonnen terrein
Crowdsourcing is niet nieuw, maar er zijn niet veel voorbeelden van bedrijven die dit op een succesvolle manier doen. Het meest geciteerde voorbeeld is Lego, die haar fans vraagt om zelf met ideeen (ontwerpen) te komen voor nieuwe producten. Waar vervolgens Lego de beste van oppakt en ontwikkelt. Andere voorbeelden (met dank aan BusinessWeek) zijn Threadless t-shirts uit Chicago en de Japanse meubelontwikkelaar Muji.

Voordelen: grotere denktank, grotere innovatiesnelheid, lagere kosten
Crowdsourcing kan jouw bedrijf een enorm concurrentievoordeel bieden. De meeste bedrijven werken met een klassieke manier van assortimentsontwikkeling: een of enkele productmanagers (categorymanagers) hebben als taak om nieuwe producten te bedenken. En een paar klanten c.q. niet-klanten mogen in een kwalitatief gesprek hun mening geven: zou u dit product kopen? Gevolgen:

  • De product manager bedenkt producten, die de klant niet interessant vindt en dus niet koopt;
  • De ontwikkeltijd is lang (hoe snel kan een productmanager ideeen bedenken, testen en lanceren?);
  • De kosten zijn fors.

Door de juiste klanten erbij te betrekken ontstaan de volgende voordelen:

  • Een groot, virtueel netwerk van productspecialisten: jouw klanten namelijk, die jouw producten en jouw bedrijf kennen, er een mening over hebben, en nieuwe ideeen kunnen aandragen om er nog iets beters van te maken;
  • Een grotere innovatiesnelheid: het ontwikkelproces start en gaat continu door. Jouw bedrijf is de ontvanger van de ideeen, en vertaalt de beste ervan in een nieuw product;
  • Lage kosten: de energie gaat aan de kant van jouw bedrijf met name zitten in het faciliteren van een 'innovatieplatform' (simpel gezegd: een plek waar iedereen zijn ideeen heen kan sturen) en het filteren van de ideeen en het ontwikkelen en lanceren van het product;
  • Klantbinding: de klant is zelf betrokken bij de producten die hij graag wil kopen. Sterker: hij heeft ze zelf aangedragen en wordt daar in jouw communicatie ook om geroemd!

Al met al vraag je je dus af, waarom er nog maar zo weinig bedrijven vanuit de klant hun assortiment innoveren. Nee - zeg ik het nog verkeerd: die hun klanten als mede-productontwikkelaar aanspreken en hen echt laten aangeven wat ze graag aan producten en diensten van hun bedrijf willen kopen. Dat is klantmanagement in optima forma, dat is de meest effectieve manier van klantbehoud en gaat mijlenver voorbij een loyaliteitsprogramma  of een DM-campagne. Doet u dat al? Laat het ons dan vooral horen!

 

Comments (0) | Post A Comment! | Permanent Link

Hosting door HQ ICT Systeembeheer