Weblog maken?


MaakEenWebsite.nl (tip)
Totaal slechts 10 euro per maand incl. domeinnaam en gratis overzetten van uw bestaande weblog bij Bloggers.nl 100 MB ruimte
emailadres
Lees meer..... en bestel
Gratis geld verdienen met e-mails lezen? Meld je aan bij
Zinngeld, Surfrace, Qassa en Euroclix !

Op zoek naar God?
Internet Telefonie Home | Profile | Archives | Friends
Internet Telefonie

Denk Hier Aan Als Je Een Telefoon Gaat Kopen10/11/2009

Als je nu een telefoon gaat kopen zul je zien dat ze veel mogelijkheden hebben. Hoe kun je een goede beslissing nemen bij een telefoon kopen? Door dit artikel en anderen te lezen.

Ik begin over de traditionele telefoon en daarna zal ik het hebben over mobiele telefoons.

Een vaste telefoon is een telefoon die aan het telefoonnetwerk van KPN is aangesloten via een analoge verbinding of via ISDN. Tegenwoordig kan een vaste telefoon ook via internet zijn aangesloten. Dit noemt men VoIP. VoIP is een afkorting die Voice over IP betekend. Vrij vertaald is dit bellen via het internet. KPN zie je internetbellen als vervanging voor het woord VoIP gebruiken.

Om te beginnen met de traditionele telefoons. Je kunt in eerste instantie de keuze maken of je een bedraad model wilt hebben of een draadloos model.

Bij een bedraad model kun je dan de keuze maken of je deze wilt neerzetten op een kastje of ophangen, bijvoorbeeld tegen de muur. Als de aansluiting niet in de buurt is van je telefoon dien je een lange kabel te leggen en moet je opletten om dit netjes weg te werken. Telefoonkabel is niet meer duur.

Het fijne van een draadloze telefoon is natuurlijk dat je bewegingsvrijheid hebt. Je bent vrij om rond te lopen. Als je in een andere kamer zit en je hebt de draadloze telefoon bij je kun je deze opnemen. Vanzelfsprekend zul je het basisstation wel moeten plaatsen bij de aansluiting van je telefoon. Het draadloze toestel hoeft hier niet in de buurt te zijn. DECT is het meest geschikt om draadloos te bellen. Het fijne is van DECT dat het echt goede kwaliteit geeft en stabiel werkt. Bij sommige merken kun je tot wel 300 meter van het basisstation verwijderd zijn en toch goed kunnen bellen.

Heb je behoefte aan een scherm op je telefoon? Het is wel zo dat telefoons die een scherm hebben vaak CID kunnen laten zien, zonder scherm is dat nogal moeilijk. CID is een afkorting van CallerID, we zeggen ook wel nummerherkenning of -weergave. Je ziet dan het nummer van diegene die jou belt, mits geen afgeschermd nummer natuurlijk. Nummerweergave is bij ISDN inbegrepen in het abonnementsgeld maar bij een analoge lijn moet je dit als extra dienst aanvragen en een klein bedrag voor betalen, als ik me goed kan herinneren. Er zijn zelfs vaste telefoons die een kleurenscherm hebben zoals je dat al gewend bent van je mobiele telefoon.

Moet er een antwoordapparaat ingebouwd zijn? Je kunt ook de voicemail dienst van de provider gebruiken maar sommige mensen hebben de voorkeur aan hun eigen antwoordapparaat.

Teleconferentie's houden. Als je dus gelijktijdig met meerdere personen een gesprek wilt voeren zal je telefoon dit wel moeten ondersteunen. Je hebt natuurlijk dan ook meerdere lijnen nodig.

Onderscheid kunnen maken van de verschillende telefoonlijnen. Je telefoon heeft knoppen nodig om de extra lijnen te kunnen bedienen, vaak hebben deze knoppen ook ernaast een LED lampje zodat je ziet welke aktief is. ISDN heeft geen lijnen maar kanalen. Je kunt wel het verschil zien door het toekennen van verschillende telefoonnummers aan maximaal 8 MSN's.

Er zijn ook telefoons die werkzaam zijn middels het internet. Deze telefoons noemt men VoIP telefoons en hebben vaak meer functies dan de ouderwetse telefoontoestellen.

Er bestaat ook software die je op de computer installeert en dan kun je je computer als een VoIP telefoon gebruiken. Het protocol wat VoIP veel gebruikt is SIP. Vaak zie je dus ook deze telefoons als SIP worden aangeduid. Zo'n oplossing is een softphone.

Bij VoIP telefoons kun je net als bij gewone telefoons de keuze maken tussen de modellen die je op een buro plaatst en de modellen die draadloos werken. Als je veel moet bellen of in een kantooromgeving zit als telefoniste zou ik voor het bureaumodel gaan. Dit soort toestellen hebben in het algemeen meer functionaliteiten.

Er bestaat een beperking van het maximaal telefoonlijnen bij traditionele telefoons. Deze beperking bestaat niet bij VoIP. De beperking word opgelegd door de beschikbare internet bandbreedte.

Kies een merk uit waarvan de modellen CTI ondersteunen. CTI is een manier om je telefoon te koppelen aan je computer. Vanuit Outlook kun je een contactpersoon openen en dan het nummer laten bellen. Je computer geeft dit door aan je toestel en deze belt dan het nummer zonder dat jij dit op het toestel hoeft in te geven. Zo is het mogelijk dat het systeem automatisch telefoonnotitie genereerd op basis van het telefoonnummer wat bij CID zichtbaar is, dit aan de hand van de contactpersoongegevens in Outlook of een andere database. Dit is erg handig voor bedrijven waar veel klanten naar toe bellen, maar ook callcenters. Natuurlijk hoor ik nu kreten dat dit vroeger ook al mogelijk was. Dit is een juiste redenering tot op een bepaald nivo. Alleen de grote bedrijven konden dit betalen en veroorloven. Vaak werkte het niet. Met de komt van CTI in combinatie met VoIP gaat dit wel erg goed samen.

Als je een SIP telefoon moet uitkiezen zul je een keuze moeten maken uit bijvoorbeeld hoeveel SIP accounts je kunt inprogrammeren in een telefoon. Vaak zullen de buro-modellen SIP telefoons meer SIP accounts kunnen inprogrammeren dan bij een mobiel of draadloos model.

Wellicht doet je systeembeheerder erop wijzen dat ondersteuning voor TLS bij een VoIP telefon wel handig zou zijn. Let wel op. TLS is namelijk iets wat de telefooncentrale en het telefoontoestel moet ondersteunen om het te laten werken.

Op je computer kunt je ook een VoIP telefoontoestel aansluiten die je aansluit via de USB-poort. Deze zijn zeer goedkoop maar hebben het nadeel dat altijd je computer moet aanstaan om te kunnen bellen en gebeld te worden. Ik zou me er niet aan wagen. Het is echt behelpen waardoor VoIP geen echte goede reputatie krijgt.

Op de markt zijn er dan ook nog de toestellen die MSN of Skype ondersteunen. SIP is een open standaard. MSN en Skype zijn dat niet, wat ik een nadeel vind. Dat wil zeggen dat je geen vrijheid hebt in keuze van bellen. Je hebt alleen de mogelijkheid om via hun netwerk te bellen met de tarieven van hen. Met SIP kun je elke aanbieder nemen die SIP ondersteund. Er zijn echt ontzettend veel aanbieders die dit aanbieden. Zo heeft iedere provider zijn eigen sterke en zwakke punten. Zo’n gesloten systeem beperkt je. Ik wil ze toch niet ongenoemd laten. Mijn persoonlijke voorkeur, zoals je merkt, is toch voor het open SIP.

0 Comments | Post Comment | Permanent Link

Waarom ICT detachering?2/11/2009

Het grootste verschil tussen een uitzendburo inschakelen voor ICT werkzaamheden en detachering is dat de detacheerder zijn eigen mensen in dienst heeft. ICT’ers die zijn gedetacheerd zijn vaker gemotiveerder omdat ze niet de stress hebben van tijdelijk werk. In de ICT zijn detacheringsmensen flexibel inzetbaar zowel qua lokatie maar ook qua periode.

Waarom detachering voor ICT inschakelen

Er gaat een fabel rond dat automatisering erg kostbaar is. Je kunt besparingen realiseren door met ict detacheren de werkzaamheden te laten verrichten. Als je een klein bedrijf hebt heb je waarschijnlijk niet de middelen of genoeg opdrachten om een hoog gekwalificeerde ICT'er in volledig dienstverband te nemen. In dergelijke gevallen is detachering dus de oplossing om toch tijdens een korte tijd dergelijke personen te kunnen inzetten voor je problemen. Complexe projecten kun je zo toch voor je bedrijf laten realiseren. Het is wel van belang dat je je wensen duidelijk hebt voordat je een detacheringsopdracht gaat uitschrijven. Je moet niet de fout gaan maken dat het een bodemloze put gaat worden waar alleen geld in verdwijnt maar niet concreets iets opgelost gaat worden. Je hebt anders kans dat er teveel uren in een bepaald probleem worden gestoken terwijl dit niet bijdraagt aan de oplossing die de initiele projectgever voor ogen heeft. Omdat door deze reden het vaak misgaat krijgen, onterecht, detacheringsprojecten een slecht imago toegeschreven. Een slecht imago zelfs. Bepaalde bedrijven associeren het woordje detachering met hoge bedragen. Als je alles goed plant en voorziet valt dit best wel mee. Je moet gewoon alles zo goed mogelijk doornemen.

De mensen die je wilt inzetten via detachering kun je het beste kiezen op basis van ervaring. Het is niet verstandig om enkel uit te gaan op basis van de certificaten die de kandidaten hebben. Elke student kan die halen. Mensen die makkelijk kunnen studeren halen zo'n certificaat met gemak ook al snappen ze in de praktijk er niet veel van. Het is veel belangrijker of de persoon in kwestie ervaring heeft op het gebied waarin jij een project wilt volbrengen als dat hij of zij een koffer vol met certificeringen heeft. Confucius had dit al honderden jaren geleden door. Hij had de volgende spreuk :"Het is beter om één mijl te reizen, dan duizend boeken te lezen.". Je moet het hebben gedaan, erover lezen is niet voldoende.

De kleine detacheringsburo's hebben een korte communicatielijn dat je als voordeel kunt aanmerken. De grotere detacheringsbedrijven hebben wel meer verschillende consultats in dienst waaruit je kunt kiezen. Als je exotische projecten hebt kun je deze wel bij de grotere buro's kwijt door hun diversiteit aan mensen. Toch moet je elk buro apart vragen wat hun specialisten zijn. Er zijn namelijk zeer goede consultants die bij de kleinere detacheringsbedrijven werken omdat ze dan meer van hun vrijheid en status kunnen genieten.

In de jaren 90 van de vorige eeuw is er een slecht imago rondom detachering ontstaan. Bedrijven deden maar facturen en niets was onmogelijk qua geldverdienen met detachering. Na een tijdje werd iedereen duidelijk dat sluwe verkopers deze constructie misbruikten. Hierdoor liep natuurlijk detachering een negatieve deuk op. Gelukkig heeft de marktwerking zijn werk goed gedaan en zijn alleen de goede overgebleven. Door de betere voorbereiding van klanten zijn ze nu ook in staat om de kosten laag te houden. Je moet wel kijken of een project iets toevoegt aan je bedrijf of proces. Het bedrijfsproces zou efficienter moeten lopen. Je moet meer netto marge kunnen maken door de aanpassing. Noem de voordelen maar. Je zult toch, vind ik, een meetbaar voordeel hebben voordat je zo'n project doet. Het is niet echt verstandig om een detacheringsopdracht te maken omdat iets kleins verander moet worden dat geen voordeel levert. Bijvoorbeeld een ander kleurtje. Niet zomaar geld verkwisten. Zorg dat je zoveel mogelijk duidelijk beschreven hebt. Mocht jouw huisstijl beschrijven dat je een specifiek lettertype en kleur moet gebruiken maak hen dat duidelijk. Creatievelingen gaan in dit soort vergaderingen kostbare uren verliezen terwijl het niet de bedoeling is van detachering om meningen te vragen. Detachering moet er voor zijn dat je iets wilt afgemaakt krijgen maar dat jij deze specialisten niet in dienst hebt. Jij huurt deze mensen dus even tijdelijk in. Tijdelijk is wel een breed begrip. Zo zijn er trajecten bekend van een aantal jaar. Vaak worden de migratie trajecten over meer dan een jaar verdeeld. Dit is dan ook de reden waarom multinationals soms een versie van nieuwe softwarte overslaan. Je moet je realiseren dat migreren van een grote groep gebruikers veel tijd kost. Een 20-tal PC’s overzetten qua data en instellingen naar een nieuwe versie is niet zo schokkend. Duizenden computers die binnen een bepaalde periode moeten overgaan is toch iets anders. Detachering kan hier gelukkig hulp bieden. Zo kun je een FTE erbij nemen maar mischien wil je wel 30 FTE'ers. Natuurlijk is dit vooral afhankelijk van de tijd die je aan zo'n project wilt besteden en hoeveel budget je hiervoor wilt reserveren. Mocht je een tijdsgeboden project hebben en dit een maand eerder kunnen opleveren dan afgesproken en hierdoor een bonus krijgen is het wellicht interessant om de verandering toch maar snel door te voeren in plaats van te wachten. Deze zogenaamde dure migratie heb je dan zo terugverdiend. Correcte en realistische planning is wel handig natuurlijk. Zorg dat de kleine dingen op het einde niet grote problemen worden. Let hier vooral op bij de hogere nivo bedrijven. Vooral de multinationals. Hoe beter je moet opletten hier volgens een contract mee om te gaan. Performance afspraken zijn erg belangrijk. Zo'n afspraak op papier noemt men SLA. SLA staat voor Service Level Agreement. Hierin beschrijf je wat je eist van de dienstverlener en welke vergoeding hier tegenover staat. Je kunt afspraken maken per vraag, per uur, incident etc... Je kunt dit zelf bedenken. Laat je alleen niet in de val lokken. Doe vooral onderzoek of het goed bij jouw past en of je het kunt realiseren. Dergelijke projecten zij niet eenvoudig weg om te keren als ze zijn gestart.

Even een opmerking. Onterecht zijn er mensen die een uitzendburo hetzelfde inschatten als een detacheringsburo. Ik zou het niet moeten zeggen maar wil het hier toch kwijt. Uitzendburo is een verzameling voor verliezers en sukkels. De goede techneuten hebben baat bij het werken bij een detacheringsburo, allebei. Uitzendburo blijft toch een gesukkel. Uitzendburo staat bekend erom dat men mensen probeert te plaatsen en dat zij een band met die persoon krijgen, dus al heb je een goede kracht gevonden, zij zullen deze dan ergens anders plaatsen, later. Bij detacheringsburo's heb ik deze contructie wel vruchten zien afwerpen, voordelig voor alledrie de partijen. De enige die lachend uit zo'n openbreking contract komt is vaak het uitzendburo.

Geef ICT detachering echt eens een goede kans.

0 Comments | Post Comment | Permanent Link

Telefoon kopen30/10/2009
Een moderne telefoon heeft echt veel mogelijkheden. Welke aandachtspunten zijn er zoal bij het kopen van een nieuwe telefoon?

Eerst begin ik over de mogelijkheden bij een ouderwetse telefoon en daarna ga ik het hebben over VoIP en mobiele telefoons.

Ik noem het traditionele telefoon omdat deze meestal zijn of waren aangesloten op het publieke netwerk van KPN via een analoge of digitale aansluiting. Analoog noemt men ook PSTN en digitaal is ISDN. Tegenwoordig kan een vaste telefoon ook via internet zijn aangesloten. Dit noemt men VoIP. VoIP is een afgekort voor Voice over IP. Spraak via internet. KPN neem vaak de term internetbellen in hun uitingen.

Zoals beloofd zal ik starten met traditionele telefoons kopen. De eerste keuze is misschien wel of je met kabels wilt of draadloos.

Bij een bedraad model kun je dan de keuze maken of je deze wilt neerzetten op een kastje of ophangen, bijvoorbeeld tegen de muur. Als de aansluiting niet in de buurt is van je telefoon dien je een lange kabel te leggen en moet je opletten om dit netjes weg te werken. Telefoonkabel is niet duur dus daar hoef je het niet voor te laten.

Draadloos heeft als voordeel dat je kunt bewegen zoals je wilt, je zit niet vast aan de kabel. Tijdens het gesprek kun je gewoon vrij rondlopen. Je kunt ook het gesprek opnemen als je in een andere kamer bent. Vanzelfsprekend zul je het basisstation wel moeten plaatsen bij de aansluiting van je telefoon. Het draadloze toestel hoeft hier niet in de buurt te zijn. De beste draadloze telefoons gebruiken DECT. Dit is een draadloze standaard om te kunnen bellen die erg goed en veilig werkt. Het bereik kan wel tot 300 meter zijn.

Misschien wil je wel een schermpje op je telefoon? Het is wel zo dat telefoons die een scherm hebben vaak CID kunnen laten zien, zonder scherm is dat nogal moeilijk. CID staat voor CallerID. Hier noemen we dat ook wel nummerweergave of nummerherkenning. Op je scherm van je telefoon zie je dat de beller zijn telefoonnummer. Je moet er wel rekening mee houden dat mensen kunnen kiezen om hun nummer af te schermen en deze zie je dus niet. Bij ISDN is nummerweergave een gratis dienst bij PSTN moet je volgens mij een klein bedrag bij betalen. Je kent de kleurenschermen van de mobiele telefoons wel, deze kun je nu ook krijgen op gewone telefoons.

Wil je dat er een antwoordapparaat inzit? Je kunt ook de voicemail dienst van de provider gebruiken maar sommige mensen hebben de voorkeur aan hun eigen antwoordapparaat.

Conferentie mogelijkheid. Wil je met meerdere mensen een gesprek gaan voeren zal je telefoon dit moeten kunnen. Vanzelfsprekend zijn er meer lijnen nodig als je met meerdere mensen wilt spreken.

Lijnen kunnen onderscheiden. Je telefoon heeft knoppen nodig om de extra lijnen te kunnen bedienen, vaak hebben deze knoppen ook ernaast een LED lampje zodat je ziet welke aktief is. Bij ISDN heet het geen lijnen maar zijn het kanalen. Nummers worden bij ISDN gescheiden door MSN waarmee je maximaal 8 nummers kunt koppelen.

Telefoons die via het internet werken, de zogenaamde VoIP telefoons hebben meer mogelijkheden als de traditionele telefoons.

Er bestaat ook software die je op de computer installeert en dan kun je je computer als een VoIP telefoon gebruiken. Het protocol wat VoIP veel gebruikt is SIP. Vaak zie je dus ook deze telefoons als SIP worden aangeduid. Zo'n oplossing is een softphone.

Je kunt bij VoIP telefoons ook weer kiezen tussen bureaumodellen en draadloze modellen. Als je veel moet bellen of in een kantooromgeving zit als telefoniste zou ik voor het bureaumodel gaan. Deze type toestellen zijn normaliter gezien uitgerust met meer mogelijkheden.

Er bestaat een beperking van het maximaal telefoonlijnen bij traditionele telefoons. Deze beperking bestaat niet bij VoIP. VoIP heeft enkel de beperking van beschikbare internet bandbreedte.

Het beste kun je dan een merk nemen die in hun modellenreeks CTI aanbieden. CTI is een manier om je telefoon te koppelen aan je computer. Vanuit Outlook kun je een contactpersoon openen en dan het nummer laten bellen. Je computer geeft dit door aan je toestel en deze belt dan het nummer zonder dat jij dit op het toestel hoeft in te geven. Wat ook fijn is dat de binnenkomende telefoongesprekken met behulp van nummerweergave automatisch onder dit nummer van de contactpersoon met dit telefoonnummer een telefoonnotitie kan aanmaken. Ideaal voor bedrijven en callcenters. Critici zeggen nu dat dit ook al mogelijk was met de ouderwetse telefooncentrales. Dat klopt ook wel maar het is enorm duur om te implementeren en werkt niet naar behoren. Sinds de komst van VoIP in combinatie met CTI zie je echt dat dit betrouwbaar en goed werkt.

Als je op de markt gaat kijken welke SIP telefoon voor jouw geschikt is zul je even moeten kijken hoeveel SIP accounts je nodig hebt om aan je behoefte te kunnen voldoen. Vaak zullen de buro-modellen SIP telefoons meer SIP accounts kunnen inprogrammeren dan bij een mobiel of draadloos model.

Misschien wil je wel een VoIP telefoontoestel kiezen die TLS heeft. TLS is een beveiliging welke zowel de centrale als het toestel moet ondersteunen.

Je hebt ook USB VoIP toestellen die je aansluit op je PC. Het voordeel is dat ze erg goedkoop zijn. Het nadeel is het feit dat jij je PC moet hebben aanstaan om te bellen en gebeld te worden. Mijn bescheiden mening is dat het maar ondingen zijn. Goedkoop is duurkoop vind ik in dit geval.

Op de markt zijn er dan ook nog de toestellen die MSN of Skype ondersteunen. Het voordeel van SIP is dat het een open protocol is. MSN en Skype zijn een gesloten protocol wat opzich nadelig is. Eigenlijk is het grootste nadeel dat je geen eigen provider kunt kiezen en hier dus geen vrijheid in hebt. Je moet via hun structuur bellen met hun tarieven. Het voordeel van het open SIP is dat je vrijheid hebt in keuze van je ITSP. Als je Internet Telephony Service Provider SIP ondersteund zit je goed. Er zijn echt ontzettend veel aanbieders die dit aanbieden. Iedere aanbieder heeft zijn voordeel en nadeel. Zo’n gesloten systeem beperkt je. Ik heb ze toch genoemd zodat je weet dat ze bestaan. Mijn persoonlijke favoriete keuze is SIP.
0 Comments | Post Comment | Permanent Link
Hosting door HQ ICT Systeembeheer