Janmaat in China

Zaterdag 16 juli

12:57, 18/7/2011 .. 0 comments .. Link
Vandaag is de dag van de grote muur. We worden opgehaald door een chauffeur, ritje van 2 uur... Alles is groot en veel in dit land. Goede wegen dus het rijdt soepel. Bij aankomst is het voor de verandering rustig. Met een kabelbaan gaan we het eerste stuk omhoog. Aangekomen op de muur begint een serieuze klimtocht. We klauteren van toren naar toren. Wat een hitte! Gelukkig is er overal voldoende water te koop. Na een laatste krachtsinspanning geven we het bij de 10e toren (of zoiets, door de uitputting zijn we de tel een beetje kwijtgeraakt...) op. Behalve Alex en Marco natuurlijk, die lopen nog 3 (!) torens verder, de helden!! Al van het begin af aan worden we hinderlijk gevolgd door 2 chinezen, die ongevraagd hulp aanbieden. Naarmate de muur ons energielevel verder omlaag brengt raken we meer geļrriteerd door hun nabijheid. Meeloop-chinezen, gek maken ze ons. Uiteindelijk koopt August maar een boek over de muur bij hen... Tot grote frustratie van Marco, die het er totaal niet mee eens is! In de bus terug wordt hard gewerkt aan het herstel (= tukkie doen). Weer terug in het hotel nemen we een uurtje om het zweet af te spoelen en gaan vervolgens met de metro de stad weer in. We blijven ons verbazen over de drukte in de metro, het is continu propvol. August krijgt er steeds meer lol in om bij het instappen ALLE Chinezen om ons heen luid en duidelijk te begroeten. Toch fijn om ze allemaal steeds weer te zien... We hebben de lunch overgeslagen (er was weinig te krijgen bij de muur) en zijn dus goed uitgehongerd. M heeft in een boekje gelezen over een mooi plekje aan het water, het is snel gevonden en ziet er inderdaad prachtig uit. Tijdens het eten barst er een flink onweer los en we regenen zeiknat op de terugweg van de metro naar het hotel. L en C op slippers door de flink stromende drek op straat, brrr. Zijn moe, dus vroeg naar bed op onze laatste avond in Beijing. QUOTE/ vraag / actie van de dag: 'Ik word gek van al die meeloop-Chinezen in m'n comfort-zone' .

Vrijdag 15 juli

12:56, 18/7/2011 .. 0 comments .. Link
Toen iedereen wakker was lekker ontbeten in het hotel om vervolgens door te gaan naar de verboden stad. Dit ging natuurlijk per metro en August moest even in de metro bewijzen dat hij niet (op ons na) de enige Nederlander was maar ook de grappigste. Jammer dat iedereen kon zien dat we bij hem hoorden. Verboden stad was mooi. Wel heel druk. Vervolgens naar een mooi maar niet zo rustig park geweest waar we, na boottochtje, met rijst en noedels geluncht hebben. August bespaarde ons nog een rit met August (en 1000 Chinezen) in de metro. We gingen met de taxi. Met ze 5 in de taxi kan best. Aldus August die natuurlijk voorin zat terwijl de rest van de familie lekker knus met 30 graden op de achterbank zat. De volgende stap was de Silk market. Een succes bleek dit te zijn. De Janmaatjes kozen de producten uit en mevrouw leeflang regelde alles voor een tiende van de prijsvraag. August kon zich helemaal uitleven tussen de Chinezen en we hebben veel met en om August gelachen. Tevreden en met tassen vol spullen wat drinken om vervolgens nog even terug te gaan voor een extra koffertje voor alle spullen. Vervolgens weer terug met de metro waarop August weer door de metro kon schreeuwen: waar gaan jullie allemaal heen? of; En nu allemaal opdonderen! en; wat leuk dat jullie weer op ons gewacht hebben, sorry dat we stiekem de taxi hebben gepakt. Eenmaal uit de metro in een restaurant in de buurt van ons hotel erg lekker gegeten. Daarna weer terug gegaan naar het hotel om al snel te gaan slapen. Morgen Chinese muur!!! QUOTE/vraag/actie van de dag (August, die niet tevreden is met de prijs, in het midden van de silk market uit volle borst roept: 'I am an unhappy custommer, help help.'

Donderdag 14 juli

12:53, 18/7/2011 .. 0 comments .. Link
Uiteraard begint deze dag in het vliegtuig. Het blijkt 'slechts' een kleine 9 uur vliegen, dat valt mee. Films e.d in het vliegtuig vallen tegen en Alex heeft kapot scherm, gelukkig kunnen we allemaal een beetje slapen. Vliegveld in Beijing is enorm, we worden per monorail vervoerd van het vliegtuig naar de transportband om de koffers op te pikken! Dame van de reisorganisatie staat keurig te wachten om ons naar het hotel te brengen. Autorit  van een klein uurtje, we krijgen er niet te veel van mee want zijn na 24 uur reizen toch wel moe... Aangekomen in het hotel even douchen en weer op pad. Reisleider August heeft weer eens een geniaal plan en wil even snel een rondje lopen om de verboden stad (zonder er in te gaan) om vervolgens ergens te gaan eten. Dit ging niet geheel volgens plan. Maar na een paar onnodige kilometers en een aantal blaren, kwamen we toch goed terecht in een simpel restaurantje met lekker eten en bediendes die natuurlijk geen Engels spreken waardoor de gasten naast ons, onze bestelling moesten opnemen. Na het eten hebben we August de titel van reisleider ontzegt en zijn we met de metro weer teruggegaan naar ons hotel. August was scherp en merkte op dat er veel Chinezen in de metro zaten. Moe maar tevreden ging iedereen naar bed. Morgen mogen we de verboden stad in!!!!!             quote/vraag/ACTIE van de dag August dacht dat hij de weg nog wist in Beijing om dat hij daar 15 jaar geleden een keer geweest is. Dit hebben we geweten

Woensdag 13 juli

12:52, 18/7/2011 .. 0 comments .. Link
Rustige start van de vakantie, Lotte brengt ons naar het station in Hollandsche Rading. Dat scheelt een paar zweetdruppels. Trein brengt ons naar Schiphol, waar we met een uur vertraging vertrekken naar Kopenhagen. In Kopenhagen slaan we wat handbagage (de traditionele drank...) op in een kluis en kunnen we ons in de stad moe lopen. Van Malene hebben we 3 opties gekregen om door het centrum te lopen, maar dat gaat al bij het eerste treinstation mis, gaan we toch voor optie 4. We lopen naar de haven om de Zeemeermin te zien. Leuk beeld, maar wel een beetje klein... We lopen nog wat door de stad en eten een lekkere late lunch. Terug met de trein naar het vliegveld. Nergens aanwijzingen te vinden, alleen met wat vragen komen we in de goede trein terecht, ondoorgrondelijk systeem. Op het vliegveld helaas (voor M) geen Wifi. We vertrekken keurig op tijd. Op naar Beijing!