Weblog maken?


MaakEenWebsite.nl (tip)
Totaal slechts 10 euro per maand incl. domeinnaam en gratis overzetten van uw bestaande weblog bij Bloggers.nl 100 MB ruimte
emailadres
Lees meer..... en bestel
Gratis geld verdienen met e-mails lezen? Meld je aan bij
Zinngeld, Surfrace, Qassa en Euroclix !

Op zoek naar God?
John-Paul's Flight Experience

John-Paul Verkooijen

Posted in Unspecified

Zoekend vind je de richting, wachtend kom je nergens!

10:36 - Wednesday 14 October 2009 - comments {1} - post comment


PPL op zak en eerste vlucht met mijn gezin!!

Posted in Unspecified

Het doel bereikt !!!                     31 mei 2009

 

Inmiddels PPL op zak en uitgecheckt op de Piper Archer 28.

 

Vandaag de grote dag. Pascale, Loïs en Vygo gaan mee. Met zijn vieren een rondje Dongen maken.

Ik moet zeggen dat ik best zenuwachtig was want ik realiseerde me heel goed dat dit het moment zou zijn waar ik al die tijd naar toe heb geleefd. Ik niet alleen, ook Pascale heeft al die tijd meegeleefd en het voor mij mogelijk gemaakt dat dit moment zou komen.

 

Eenmaal bij het toestel wordt iedereen geïnstalleerd. De kinderen vinden het prachtig en met hun headset op hun hoofd voelen ze zich geweldig. Pascale is wat stilletjes.

 

Tijdens het oplijnen en take-off gaan voel ik de spanning weggaan. Dit, naar later bleek, bij Pascale het moment waarop de spanning bij haar het grootst was. Later, eenmaal boven 500 ft kreeg ook Pascale het gevoel dat het toestel wel bleef vliegen. Uiteraard een normaal gevoel als je, en voor de eerste keer in zo’n klein toestel zit en dan ook nog naast een piloot die je alleen maar van heb horen zeggen dat hij het beheerst.

 

We vliegen boven Dongen en maken in totaal wel vijf rondjes. Ze willen alles zien. Het huis van andere Oma, de voetbalvelden, het huis van Opa en Oma, ons eigen huis en nog veel meer. Daarna richting Moerdijkbrug gevlogen en over het Hollands Diep en vervolgens weer koers naar Seppe. Dan volgens Pascale een mooie “zachte” landing en totaal 50 minuten weggeweest. Een hele ervaring en een grote hobbel genomen.

 

Vanaf nu geen verslag meer van elke vlucht maar alleen de hoogtepunten!!

10:31 - Wednesday 14 October 2009 - comments {0} - post comment


PPL Examen en geslaagd!!

Posted in Unspecified

Geslaagd PPL Examen!!!

 

Dag 51                     12 mei 2009                     2:05          52:15

 

Dinsdag 12 mei 2009, de grote dag waar je al die tijd naar toe gewerkt hebt.

Afgelopen vrijdag te horen gekregen dat ik Eelde moet voorbereiden.

Zondagmiddag er rustig voor gaan zitten. Doordat je nog veel niet kunt doen omdat je uiteraard de wind nog niet weet beslis ik om dinsdag vroeg op te staan. Ondertussen alles nog eens doornemen, van AGK/POF tot AIRLAW aan toe.

 

Dinsdagochtend om 06:30 uur zit ik de vluchtvoorbereiding te doen en ben al om 09:00 uur op Seppe (examen om 10:30 uur). Er staat een stevige wind 080/020G027. In de loop van de dag zou deze verder aantrekken naar 035Kts. Lastig dus maar wel in de baan.

Ik neem de tas van de PH-SPH nog even door en check het toestel grondig. Ik drink een bakkie koffie en kan dan alleen nog maar wachten. Om 10:15 uur komt de examinator binnen, Dhr. Jan van Wonderen, en we beginnen meteen. Allerlei vragen over de geplande vlucht en wat als er dit of dat gebeurt. Om 11:45 uur zegt hij dat ik het toestel klaar kan maken.

We starten van baan 27 met een aantal circuits, om alvast te wennen aan de wind en, in de wetenschap, dat de wind alleen maar toeneemt. Van de toren krijg ik door dat de wind 22Kts is uit 060. De eerste landing is niet perfect. Door de sterke wind is ook het grondeffect sterk en het duurt lang voordat het vliegtuig landt. De volgende landing gaat al beter. Er volgen  twee flappless landingen en een glide-in.

Dan gaan we het circuit uit om de navigatie aan te vangen. Boven Oudenbosch op 1500ft zetten we koers naar Eelde. Het eerste waypoint wordt mooi op tijd gehaald en door naar het tweede. Dan krijg ik de opdracht om van het tweede waypoint uit te wijken naar Middelharnis. Dhr. Van Wonderen neemt de controlls over en gunt me de tijd dit uit te zetten. Koersend naar Middelharnis vraagt hij op welke radiaal we zitten van het baken van Rotterdam. Dit ging goed en vervolgens vraagt hij om de radiaal uit te zetten naar Middelharnis om te constateren dat we daar ook exact aankomen. Boven Middelharnis wat we ook op tijd bereiken blijkt de naald van de VOR ook mooi in het midden te staan. We besluiten de koers vast te houden om wat bovenwerk te gaan doen en klimmen door naar 2000ft. Scherpe bocht over rechts en over links. Clean Stall en Stall met volledige kleppen. Dan gaat de gas dicht en zoek ik een mooi veldje. De sterke wind zorgt ervoor dat ik eerder moet gaan indraaien. Dit gaat ook goed. We klimmen weer terug naar 1500ft. Dan krijg ik de opdracht om langzaam te gaan vliegen 75 kts. Vervolgens een bocht te maken met deze snelheid. Vervolgens pakt hij mijn jas en legt deze voor het raam en vraagt me een 180 bocht te maken over rechts en daarna terug te draaien. Alleen binnen kijken is de opdracht en ik ben blij dat ik dit “toevallig” vorige week heb geoefend met Herman. Na dit alles een peiling vanuit Rotterdam en Haamstede om de positie te bepalen en vraagt hij of ik koers wil zetten richting Oudenbosch.

Ik krijg opdracht om netjes te landen en als dit niet zou lukken het nog een keer moet doen. Een nette landing volgt en we maken een full stop. We parkeren het toestel en ik zet de motor uit. Hij vraagt waarom ik onderweg niet vaker de instrumenten heb gecheckt. Ik vertel hem dat ik dat telkens heb gedaan na elke koerswijziging maar hij zegt dat ik dat om de tien minuten moet doen. Vervolgens geeft hij mij een hand en zegt dat ik ben geslaagd en dat hij met een gerust hart mij met mijn familie kan laten gaan vliegen. WOW.

De hele papierwinkel door en om 14:30 uur verlaat ik het veld. PPL op zak!!!!!


10:30 - Tuesday 12 May 2009 - comments {0} - post comment


PPL vervolg voorbereiding examen

Posted in Unspecified

Dag 50                     27 april 2009                    1:05          51:30

 

Alvorens examenaanvraag te kunnen doen wordt er een skills test gedaan door een andere instructeur dan je normale. In dit geval door Patrick van Iersel die met mij een en ander zal doornemen. We zouden starten met een uitwijk, boven Oudenbosch, en daarna wat oefeningen bovenin. Vervolgens wat circuits met diverse landingen.

We vertrekken om 18:00 uur en gaan richting Oudenbosch. De wind is behoorlijk 160/020 en staat werkelijk loodrecht op de baan. Bij de take-off merken we meteen dan we worden weggeblazen in lijn met de baan. Al klimmend het circuit uit van baan 25 krijg ik de opdracht om van Oudenbosch uit te wijken naar Delta(Rotterdam). Met de windprotactor zet ik de koers uit en geef aan dat dit circa 9 min. zal gaan duren. De koers en tijd kloppen en vervolgens maak ik een 180° en ga weer richting Seppe. We doen een stall en een stall in landingsconfiguratie. We maken een bocht 45° en ook voor de vorm een bocht van 60° omdat Patrick denkt dat dit ook in enkele gevallen wel eens kan worden gevraagd bij een examen. Dan de noodlanding. Op 2500 ft zet Patrick de motor uit. Ik ga keurig met de wind mee vliegen en trim af op 70 Kts. Vervolgens vind ik een veld en ga hierop mikken. In verband met de sterke wind houd ik er rekening mee dat ik iets eerder moet indraaien. Ook goed. Toch kom ik veel te hoog uit en we besluiten dit opnieuw te gaan doen. Wat ging er dan mis………? Kleppen vergeten te geven, hoe kan ik dat nou vergeten. De tweede keer gaat het gelukkig wel goed en we besluiten terug te keren naar Seppe. Door de stevige crosswind besluiten we eerst een normale landing te doen. Deze landing verloopt niet perfect en we komen behoorlijk scheef op de baan. Bij het uitrollen denkt Patrick dat het wieltje wat aanloopt en hierop besluiten we ook maar voor een full stop. Ook ten opzichte van de wind is dit niet lekker oefenen en bij normale omstandigheden zouden we dit ook tijdens het examen niet doen.

Conclusie is dat het bovenwerk wel in orde is en ook het uitwijken. De noodlanding vergeet ik echt niet meer om kleppen te zetten en alleen de landingen dienen formeel nog te moeten worden gedaan. Eerste week van mei staat weer gepland dus dan kunnen we dit nog doen en wat mij betreft mag dan het examen worden aangevraagd. Op dit moment zit ik echt op die drempel die ik moet nemen.

 

Dag 51                     6 mei 2009                       0:45          52:15

 

De gedachte dat het wieltje door de vorige landing mogelijk aanliep bleek onjuist te zijn. Toch in zo’n geval altijd maar het zekere voor het onzekere nemen. Vandaag inderdaad afgemaakt waar we gebleven zijn. Herman heeft Patrick weer gevraagd om de landingen in het circuit nog met mij te doen. Er staat een behoorlijk windje 280/015 maar redelijk op de baan. We besluiten eerst twee gewone landingen te doen. Deze gaan goed. Daarna twee flapless landingen. Ook deze gaan netjes. Daarna een voorzorgslanding. Ook deze gaat goed en voor de vorm doen we er nog één. Doordat deze eigenlijk niet zo goed ging, te ver over het cijfer 25, maken we een doorstart. Ook deze ging netjes. Vervolgens maken we nog een voorzorgslanding die goed ging en daarna een noodlanding op het veld met een full stop. Alles liep lekker vandaag en Patrick deelde me mede dat als dit zo zou gaan op het examen ik me geen zorgen hoefde te maken. Deze week krijg ik te horen wanneer het examen plaats gaat vinden en welke vlucht ik moet voorbereiden. Nog één keer trainen met Herman en dan kan het wat mij betreft beginnen.

 

Dag 51                     8 mei 2009                       0:45          52:15

 

Vandaag alles nog een keer met Herman doorgenomen. Uitwijken, VOR, Clean Stall, Stall in landing configuration, Steile bochten, circuits met diverse landingen en we zijn een wolk ingevlogen om eens blind vliegen te ervaren. Al met al was alles niet perfect en vooral de laatste landing kon beter. Een slechte generale……..

Volgende week examen op 12 mei als het weer het toelaat!!!!!

10:29 - Friday 8 May 2009 - comments {0} - post comment


PPL Vervolg dag 40-50

Posted in Unspecified

Dag 40                     11 Mrt. 2009                      0:45          41:00

                                                                       0:35

 

Vandaag precies drie weken geleden dat ik heb gevlogen. Het is vandaag een prachtige dag tussen alle regendagen door. Clouds SCT 025 en Wind 310/015.

Herman vraagt wat te doen en ik zeg dat ik Midden Zeeland heb voorbereid. “Alleen” vraag hij en ik zeg meteen: “natuurlijk!”

Herman schrijft een soloverklaring en daar ga ik dan. Alles rustig voorbereiden, grondige inspectie en vervolgens taxiën naar baan 25. Om 14:30 uur ben ik los en klim naar 2.000ft. Het weer is prachtig en zie zelfs in de verte de Zeelandbrug al liggen. Navigeren is hiermee al geen probleem. Ik controleer natuurlijk wel koers en tijd en geniet vooral van het mooie weer en het prachtige uitzicht. Vervolgens komt er links van mij (10 uur) een kist aanvliegen op circa 1.500 ft.

Volgens mij een Pilatus van de luchtmacht uit Woensdrecht. Schitterend om te zien. Een klein half uur later zie ik het veld van EHMZ al liggen kijk nog even op de kaart hoe ik het circuit invoeg. Dit had ik al een paar keer bekeken maar nu kan ik ook de referentiepunten vinden vanuit de lucht. Ik zet de daling in en boven het Veerse Meer voeg ik in op downwind. Verder breng ik het toestel mooi naar baan 27 en kom zacht neer op een sappig veld, zo sappig dat ik de remmen niet nodig heb om snel tot stilstand te komen. Taxiën moet ik met half vermogen en zet de kist voor het restaurant. Ik reken af op de toren en ga een bakje koffie drinken en bereid de terugvlucht voor.

Om 15:45 vertrek ik weer. Dat dit niet eenvoudig is moge duidelijk zijn gezien de drassige ondergrond van de RW. Gelukkig was ik met Herman hier al een keer geweest bij gelijke omstandigheden en heb toen ervaren dat als je het voorwiel tijdig lostrekt je minder weerstand hebt. Dit heb ik gedaan en merkte inderdaad dat de snelheid echt toenam nadat ik dit deed. Vervolgens geklommen naar 2.000 ft en eenmaal boven was het uitzicht nog beter geworden. Ik kon vanuit Zeeland Moerdijk zien liggen. Met de wind in de rug was ik 10 minuten eerder op Seppe en zet het toestel met wat crosswind heerlijk tegen de grond. Herman ziet mij grijnzen als ik uitstap en vraag hoe het is gegaan. In één woord geweldig!!!


 

Dag 41                     13 mrt 2009                       0:35          42:05

                                                                       0:30

 

Vrijdag de 13e. Gelukkig ben ik niet al te bijgelovig en heb met Herman afgesproken vandaag Antwerpen aan te doen. Vanwege drukke werkzaamheden bel ik even naar Seppe met het verzoek om het vliegplan alvast in te laten dienen. Om 14:30 uur vertrekken we richting Antwerpen. Mijn navigatie start boven Etten-Leur en ga richting Brasschaat (militair vliegveldje). Boven het veld draai ik naar de CTR van Antwerpen en vlieg richting Delta. Via Delta naar Kalloo en dan naar Porta(sportpaleis). Boven het sportpaleis wordt mij gevraagd een Hold (360) te houden maar voordat ik hieraan wil beginnen krijg ik toestemming downwind te gaan. Verder de procedure volgen en dan naar de baan 29.

Een brede baan en een PAPI die vier wit aangeeft. Verder zakken en dan de fout die je schijnbaar hoort te maken als je het niet gewend bent. De baan is breed en lang en hierdoor denk ik dat ik lager vlieg dan normaal. Ik begin iets te vroeg af te ronden hetgeen resulteert in een harde landing. Herman moet lachen, weer een ervaring rijker. Vervolgens gaan we meteen door en vliegen via Alber (kanaal) en Zorel de CTR uit. Vervolgens koers 360 en zo gauw het weer bekend terrein werd rechtstreeks koers naar Seppe. Leuke ervaring om eens op een gecontroleerd veld te landen.

 

Dag 42                     18 mrt 2009                       0:55          43:00

 

Vandaag zouden we wat bovenwerk gaan oefenen. Bocht over links, bocht over rechts, scherpe bocht. Overgangen van klimmen naar dalen en andersom. Overtrek oefeningen met en zonder kleppen, overtrek met wingdip en noodlanding. Dit laatste liep niet erg lekker en dit kwam omdat ik te hoog zat. Ik probeerde dit te herstellen door te slippen. Volgens Herman deed ik dit te voorzichtig en hij besloot dit een paar keer te gaan oefenen op baan 07. Volledig voeten geven rechts, en dan ook echt volledig en rolroer naar links. Dit twee keer gedaan en vervolgens ook een keer met steile bochten snel hoogte verliezen voor de baan. Dit zag er erg spectaculair uit zeiden ze later nadat we geland waren. Verder nog twee maal een voorzorgslanding gemaakt en een full stop.

Lekker gewerkt vandaag!

 

Dag 43                     24 mrt 2009                      0:50          43:50

 

Wind 360/015G025. Dan weten we genoeg. Noorden wind met uitschieters en baan 25. Met een paar mensen kijken we naar de toestellen die het erop wagen. De een na de ander start door of maakt een harde landing. Ik reken er niet op dat we zouden vertrekken. Dan komt Herman lachend binnen en vraag of ik zin heb om te gaan spelen. Ook dit wil ik meemaken en we vertrekken. Al bij de take-off heb ik rechts geen voeten nodig, sterker moet ik met links al corrigeren. Eenmaal los beginnen we alle kanten op te springen en dit zou de komende 50 minuten ook niet stoppen. In totaal maak ik 9 landingen waarbij de ene nog heftiger is dan de ander. Ook flapless landen maakt de zaak niet stabieler. Na 9 landingen zit ik er aardig doorheen maar heb wel het gevoel dit eens te moeten hebben meegemaakt. Belangrijk is dat je het toestel veilig naar de grond krijgt en dat vertrouwen is hiermee alleen maar toegenomen.

Na afloop nemen we wat theorie door als voorbereiding op het examen dat binnen twee maanden toch wel zal volgen.

 

Dag 44                     1 april 2009                      0:50          44:40

 

Vandaag tijd om wat solo uurtjes bij elkaar te vliegen. Omdat het zicht niet al te best is besluiten we eerst twee maal het circuit te vliegen en daarna zal Herman uitstappen. De twee landingen lopen lekker en als Herman is uitgestapt maak ik nog een landing en ga even het circuit uit. Eenmaal boven 2500 ft is het zicht beter en is de lucht stabieler. Terug naar Seppe is nog even zoeken maar ook dit is niet een groot probleem. Ik oefen nog wat bochtjes en ga terug naar Seppe om nog wat touch en go’s te oefenen. In het circuit is het druk en ik voeg in na een motor glider. Ik moet de legs langer maken om niet te dicht op hem te zitten en ik maak na twee landingen een full stop. Heerlijk dagje en dat op je verjaardag.

 

Dag 45                     3 april 2009                      0:45          45:25

 

Examentraining en dus het circuit uit. Scherpe bochten, stall met kleppen, noodlandingen etc. Eenmaal terug nog wat verschillende landingen als voorzorglanding, flappless, noodlanding op het veld. Het loopt allemaal wel aardig en ik merk dat ik ook rustiger ben in het afwikkelen van de procedures.


 

 

Dag 46                     7 april 2009                      0:45          46:10

 

Opnieuw examentraining. Opmerking van Herman is wel dat ik overdreven de procedures moet blijven doen. Dit wil een examinator ook duidelijk zien. AMBTKIR APOS, KRMBTR etc.

 

Dag 47                     9 april 2009                      nvt           46:10

 

Nu even wat sneller achter elkaar. Ik wil echt naar dat examen toewerken. Vandaag besloten om niet de lucht in te gaan maar vooral eens door te nemen hoe alles te vinden is. Denk aan Meteo, Notams, Weight and Balance, Procedures en Aerodrome info etc.

 

Dag 48                     15 april 2009                    0:45          47:45

                                                                       0:50

 

Omdat de “grote overland” gepland moet worden besluiten we om nog één keer Hilversum aan te doen. Op tijd op Seppe en de navigatie uitzetten. Om 14:15 uur zijn we air-born en enroute.

Boven Hilversum krijgen we opdracht baan 05 te nemen en dit had ik ook al voorbereid (eerst even gebeld). De landing verloopt lekker en na afrekenen van het sponsorgeld besluiten we meteen terug te keren. Zonder navigatieplan besluiten we op basis van uitwijkoefeningen terug te keren. Dit verloopt prima en we gaan ook nog door de CTR van Rijen terug naar Seppe.

 

Onderweg komen we nog een Apache en een Chinook tegen die keurig door Gilze Tower worden gemeld. We passeren Dongen en maken een mooie approach op Seppe. Een heerlijke landing en klaar voor de “qualifying cross-country” of te wel de grote overland van minimaal 150 NM.


 

Dag 49                     21 april 2009                    0:40          50:25

                                                                       1:10

                                                                       0:50

Vandaag de “Grote Overland”.

 

Om 14:00 uur ben ik op Seppe. Het weer ziet er goed uit al worden vanuit het westen wolkenvelden verwacht. Op mijn gemak maak ik de spullen in orde en zet alles nog eens uit. De wind is 010/010 en ik bel ook even naar Hilversum welke baan in gebruik is. Dit was op dat moment baan 23 maar dit moest ik nog maar eens vragen als ik de buurt zou zijn omdat de wind wel eens zou kunnen krimpen.

Ik besluit om eerst Midden Zeeland aan te doen omdat er dus wolken worden verwacht vanuit zee. Volgens Herman heb ik de tijd is mijn toestel PH-SPD na mij niet meer geboekt voor deze dag. Om 15:05 ben ik los van baan 07 en vlieg richting zeeland. Het zicht is niet optimaal, geen bewolking maar wel veel vocht. Hoe verder ik naar het westen vlieg hoe meer bewolking in de verte zie en ook lagere bewolking dan ik vlieg. Ik zit namelijk op 1500 ft. Doordat ik van baan 07 op ben gestegen op Seppe verwacht ik baan 09 te krijgen maar baan 27 is in gebruik. Op zich niet spannend op Midden Zeeland al heb ik wel wat crosswind vanuit 360. Ik merk wel kleine wolkenveldjes op bij de landing naar downwind maar niet noemenswaardig. Ik maak een redelijke landing en krijg de opdracht het toestel te parkeren naast een Piper Cub. Op de toren reken ik af en vraag naar de weerscondities. Ik krijg te horen aankomende bewolking maar deze lossen op nog voordat deze het veld hebben bereikt. Ik moet toch terug richting Hilversum dus ik verwacht geen problemen. De take-off verloopt prima en ik maar een klimmende bocht naar rechts. Dan op 500 ft merk ik veel bewolking op en ik twijfel even wat te doen. Verder naar het Oosten zit geen bewolking en ik besluit door te klimmen naar 1500 ft dus door de dunne laag bewolking heen en gewoon koerst te gaan vliegen die ik had voorbereid. Eenmaal boven de bewolking heb ik goed zicht op de grond verder naar het Oosten en dit bevestigd de juiste beslissing. Perfect op koers en tijd de vlucht vervolgd tot aan knooppunt Deil (1 minuut voor op schema) en dan koers naar Hilversum. Overhead De Bilt vraag ik aerodrome information en krijg ik baan 36, oeps nieuw.

Het juiste kaartje voor me, dalen en invoegen in het circuit. Het loopt lekker al blijkt dat ik mijn base leg wat langer moet maken waardoor blijkt dat ik mogelijk te vroeg naar downwind ben gedraaid, àllá. Verder een mooie landing op Hilversum al moet ik met voeten na de landing redelijk corrigeren. De PH-SPD geparkeerd en naar de toren voor de volgende stempel. Ik vraag de weerscondities nog eens op en de wind zit dan op 340/010. Hierdoor besluit ik het navigatieplan aan te passen onder het genot van een cola en een stukje appeltaart. Even naar Pascale bellen dat alles onder controle is en vervolgens ga ik weer om 17:30 uur weer los richting Seppe. Koersje terug weer richting Deil en vervolgens via Geertruidenberg naar Seppe. Het zicht is in het begin slecht vanwege het vele vocht in de lucht maar de koers en tijd kloppen perfect. Eenmaal richting Seppe wordt het zicht weer beter.

 

Boven Etten-Leur neem ik contact op met Seppe en krijg baan 25 op. Nou weet ik dat baan 25 met noorden wind altijd lastig is en dat ik daar rekening mee moet houden.

Eenmaal op Final heb ik behoorlijk crosswind. Op zo’n 150 ft valt de wind weg en ga ik mooi naar de baan maar op zo’n 50 ft krijg ik een behoorlijk ruk van rechts die me volledig naast de baan zet. Even denk ik nog aan herstellen maar ik besluit door te starten en het opnieuw te doen. Achteraf, volgens de geleerde, een juiste beslissing. De tweede nadering loopt beter en ik krijg ook van Seppe Radio op final door dat de wind 340/07 is. Ik houd iets meer snelheid in het toestel en maak een mooie landing.

Nog even wachten op Herman en nog een behoorlijke debriefing gedaan van alles onderweg. Eenmaal thuis was het al 20:30 uur, moe maar zeer voldaan!!!


10:28 - Tuesday 21 April 2009 - comments {0} - post comment


PPL vervolg dag 30-40

Posted in Unspecified

Dag 30                     26 nov. 2008                     0:20          28:15

                                                                       0:35          28:50

 

Prachtige dag, rustig weer, een dag voor solo. Eindelijk!!!!!

We maken eerst 6 landingen en vervolgens stapt Herman uit. Ik ben aan de beurt.

Herman geeft aan dat ik twee touch en go’s moet maken en daarna een full stop. Hij blijft op de toren en is bereikbaar.

Ik realiseer me dat het meer dan twee jaar geleden is dat ik solo ben gegaan maar heb er volledig vertrouwen in. De take-off verloopt perfect en ik begin aan mijn eerste rondje in het circuit. Keurig de landing checks uitgevoerd en dan de landing. Deze gaat ook goed, alleen bij de doorstart vergeet ik de kleppen op te halen waardoor ik met full kleps sneller los ben dan normaal.  Dan de tweede keer en dus de laatste touch en go. De landing gaat niet perfect en ook op centre blijven bij de doorstart gaat ook niet lekker. De kleppen ging nu wel goed maar alles veel te gehaast. Ik geef op downwind aan dat ik nogmaals ga voor een touch en go. Geen commentaar uit de toren dus gaan met die banaan. Deze verloopt perfect en vervolgens maak ik een full stop. Als ik de motor heb uitgezet komt Herman aanlopen en lacht al. Dit had hij wel van mij verwacht dat ik er één extra zou doen nadat hij ook had gezien dat het niet helemaal perfect was verlopen.

Voor mij weer een belangrijke stap! 

 

 

Dag 31                     28 nov. 2008                     0:55          29:45

 

Vandaag weer eens wat bovenwerk oefenen. Stijle bocht, noodlandingen en stall. Omdat we dit de eerste keer hebben gedaan en het toen ook lang geleden was kwamen we erachter dat dit er nog niet lekker in zat. Iets wat ik echt weer eens moet gaan bestuderen. AMBTKIR APOS etc.

Vervolgens nog 6 landingen gemaakt om de boel weer te verfijnen. Dit loopt lekker.

 

Dag 32                     03 dec. 2008                      0:40          30:25

 

Het is 15:40 uur als ik aankom op Seppe. End of daylight is 16:45 uur dus Herman heeft haast. Hij wil dat ik alleen ga en dat ik het circuit eens uit ga. Dit zou dan ook voor de eerste keer zijn. Om 16:05 gaan we take off en maken we eerst twee landingen. Herman vindt het in deze fase nog belangrijk om eerst even mee te gaan en te kijken of er voldoende vertrouwen is. Dan stapt hij uit en vertrek ik op baan 25.

Als ik het circuit uit ben klim ik naar 2000 ft. Prachtig om alleen te vliegen. Ik ga eerst richting Numansdorp. Boven het Hollandsdiep draai ik richting Moerdijk. Ik ga om Zevenbergen heen weer snel terug want ik moet de tijd in de gaten houden. Om 16:35 vlieg ik op 1500 ft over Seppe heen en zet de daalvlucht in richting skibaan en draai downwind 25. Ik meld me voor touch en go. Deze loopt perfect en daarna een full stop. Mooie landing en weer het gevoel dat ik een stap heb genomen.

Volgende keer Hilversum

 

 

Dag 33                     09 dec. 2008                      1:35          32:00

 

Afgelopen week heeft het behoorlijk geregend. Reden om naar Hilversum te bellen of het veld open is. Dit is niet het geval maar we vragen of we een nadering mogen nabootsen. Dit is akkoord.

Weer eens lekker navigeren. Dit gaat goed en we komen een halve minuut voor op tijdschema aan boven Hilversum. Dit moet ik goed in me opnemen want als ik straks een grote overland moet maken zal ook Hilversum moeten worden aangedaan. We maken een nadering op baan 18 en houden het toestel 10ft boven de baan en gaan daarna weer door. Ik vraag aan Herman of dit nog een keer mag en vragen toestemming. Na akkoord doen we dit nog een keer en gaan terug naar Seppe. Een full stop dus maar één landing in totaal. Wel weer wat extra tijd gemaakt. Heel leuk, dit zal ik vaker gaan doen.

 

Dag 34                     23 dec. 2008                      1:10          33:10

 

Vandaag een bijzondere dag. Loïs mag mee.

Eerst de Piper geregeld om Loïs mee te kunnen nemen. We zouden een vlucht naar Stadtlohn ondernemen en dit heb ik ook voorbereid. De hele dag is het al mist en heel langzaam klaart het een beetje op. We zouden om 13:00 uur vertrekken.

Op Seppe aangekomen is er nog geen toestel in de lucht en Loïs en ik besluiten om maar bij de toestellen te gaan kijken zodat ze kan plaats nemen in de diverse kisten. Dan heeft ze toch even iets van vliegen meegekregen.

Dan komt Charles aangelopen en vraagt of we toch willen vertrekken. We zouden naar Stadtlohn vertrekken en onderweg zouden we kijken of het zin heeft om de vlucht voort te zetten. Loïs helemaal blij en ook ik geniet al van het kopje.

Eenmaal gestationeerd, achterin met headset op, zit madam als een vorstin en gaan we airborne om 14:00 uur. We vliegen richting Gorinchem en Loïs vindt het prachtig en heeft de batterijen van het fototoestel leeg gefotografeerd.

 

 Amercentrale

 

Voorbij Gorinchem valt grondzicht volledig weg en is het niet meer mogelijk om VFR de vlucht voort te zetten. We maken een bocht van 180 en zetten koers richting Rotterdam. We doen een nadering via Romeo maar landen niet op Rotterdam. We gaan vanuit Rotterdam terug naar Seppe. Boven Rotterdam is de kuip goed zichtbaar en ook de Brienenoordbrug. Loïs vindt het prachtig. We maken een mooie landing op Seppe en gaan trots als een pauw naar huis.

Mijn vakantie gaat beginnen, met z’n allen, met de auto, naar Zwitserland; Stoos.

Met de Piper een touch and go!

 

 

 

Dag 35                     09 jan 2009                       0:50          34:00

 

Het weer is twijfelachtig en op Seppe aangekomen besluiten we toch te gaan. Het heeft de afgelopen week erg hard gevroren en Nederland ligt onder een witte deken. Er is sterke inversie en dat blijkt ook als we opstijgen en op 1500 ft 3C hebben terwijl het aan de grond -6C vriest. Hierdoor zie je duidlijk dat het bovenin mooier is dan onder de 1500 ft. Warme lucht boven en koude onder is hier duidelijk de oorzaak van.

Omdat we eigenlijk niets hadden gepland beslissen we om een site-seeing te doen boven Dongen. Prachtig om te zien. Omdat ik wist dat Pascale en de kinderen zouden gaan schaatsen op de kanovijver maak ik extra bochtjes hierboven. Dit werd beantwoord met enthousiast gezwaai vanaf het ijs. Vervolgens weer koers naar Seppe en drie landingen gemaakt om het goede gevoel vast te houden. Volgende keer opnieuw naar Stadlohn proberen.


 

Dag 36                     21 jan 2009                       2:35          36:35

 

Vorige week door het weer niet gevlogen. Vandaag naar Stadtlohn. Een navigatievlucht die uitgevoerd moet worden onder de 1500 ft vanwege het slechte weer. Het gaat goed en we vertrekken op baan 25 en vangen met navigeren aan boven Oudenbosch. Eerst koers richting Gorinchem en dan in één streep naar Stadtlohn. Koers-tijd vliegen gaat me goed af en de voorbereidingen zijn niet voor niets geweest. Boven Stadtlohn invoegen in het circuit op 1200 ft en vervolgens een mooie landing gemaakt. Mijn voorbereiding van het veld en circuit komen we hierbij goed van pas en weer blijkt dat je met goede voorbereiding tijd over hebt om te handelen. Snel eine Tasse Kaffee en weer terug. Aangezien we geen koers hebben uitgezet terug beslissen we om telkens met uitwijkoefeningen terug te keren. We zetten koers richting Doetichem. Vervolgens zouden we voor Doetichem uitwijken richting Volkel. Dit is tevens ook een goede RT oefening. Middels de windprotactor zet ik de nieuwe koers uit en vraag toestemming Volkel CTR te mogen kruisen en overhead the field koers te zetten naar Den Bosch. Vanwege het weer zitten we op 1000 ft en ons wordt gevraagd naar 1500 ft te gaan. Eenmaal boven Volkel is ons duidelijk waarom;

F16’s in the air en wij pruttelen daar een beetje tussendoor. Prachting om de verlichting van de baan te zien en de F16’s op de grond te zien taxiën. Vervolgens koers richting Den Bosch. Voor Den Bosch zegt Herman dat we moeten uitwijken naar Gilze Rijen. Opnieuw met de protactor de koers berekend en daar gaat ie weer. Eigenlijk doodeenvoudig als je het door hebt. Vervolgens weer RT bij Gilze-Rijen Tower en dan koers naar Seppe. Een prachtige vlucht en weer een ervaring rijker.

 

Dag 37                     28 jan 2009                       1:00          37:35

 

Het weer ziet er goed uit. Weinig wind en zon. Herman zegt dat het weer eens tijd is om solo te gaan en stelt voor om eerst twee circuitjes te doen. Eenmaal boven merk ik ook waarom Herman eerst besluit mee te gaan. Het zicht is slecht door de zon en de inversie kijk je op veel prut. Vooral zon tegen is dit vrij lastig. Na de tweede landing vraagt Herman of ik solo wil en of ik het zelf aandurf om het circuit uit te gaan. Aangezien ik de omgeving al goed ken durf ik dit wel aan en Herman stapt uit. Daar gaan we dan. Wederom weer sneller take off dan verwacht en het circuit verlaten. Ik zet Koerd richting Gorinchem en draai ter hoogte van Made terug richting Zeeland. Eenmaal boven Dinteloord draai ik weer terug richting Seppe. Ik geniet als een hond met zeven lln. Eenmaal in het circuit maak ik nog twee touch en go’s en daarna een full stop. Herman zit in de toren en vraagt hoe het is gegaan. Ik hoef alleen maar te lachen.

 

Dag 38                     30 jan 2009                       1:05          38:40

 

Het is 08:45 uur als ik aankom op Seppe. Herman komt ook net aanrijden en we drinken een bakje koffie. “Solo?” vraagt Herman. Uiteraard wil ik dat en beslissen een kleine overland te gaan doen. Hij schrijft de opdracht en tekent de soloverklaring. We beslissen om de koers Leerdam- Numansdorp – Seppe te gaan voorbereiden en die te gaan vliegen. Ondertussen gaat Herman de SPV halen en rijdt deze keurig voor. Wat een service.

Om 09:40 uur ben ik ready voor departure en lijn op. Gas open en daar gaat ie dan weer. Eenmaal het circuit uit zet ik koers naar Zevenbergen alwaar mijn navigatie aanvangt. Het gaat perfect. Het is rustig weer, de wind is 140/025, en het zicht is prachtig op 2000 ft. Een lage inversie is mooi om te zien omdat je boven een soort deken vliegt. Koers-Tijd loopt perfect en eenmaal boven Leerdam maak ik een scherpe bocht terug richting Numansdorp. Ik ben zeer relaxed en geniet echt van deze vlucht. Alles klopt en boven Numansdorp weer terug richting Seppe. Zon tegen en slecht zicht op de grond. Geeft niets, goed koers houden en tijd bijhouden. Het klopt allemaal en met Oudenbosch in zicht komt het gevoel alles onder controle te hebben. Via de radio gemeld dat ik eraan kom en dan landen. Dit loopt niet perfect. In het begin zit ik te hoog op base, vervolgens heb ik te weinig snelheid en dwarrel ik te veel. Gas erbij… Op short final zit ik te hoog en besluit sneller te dalen, snelheid te hoog en uiteindelijk ook te hoog over de drempel. Dan maar doorstarten en zo nog een keer proberen. Ik baal hiervan en probeer te beredeneren waarom dit zo moeizaam verliep. Te weinig snelheid op Final en wegvallen van wind onderin moet de reden zijn geweest. Nu loopt alles perfect en zet ik om 10:45 uur de kist mooi op de grond. Eenmaal de motor uitgezet komt Herman aanlopen en vraagt hoe het is gegaan. Op de eerste landing na goed vertel ik hem. De beslissing die je nam was goed. Je zat te hoog en de snelheid was hoog. Je had het wel gehaald maar de beslissing is juist geweest. Fijn om te horen en weer dichter bij het doel.

 

Dag 39                     18 feb. 2009                      1:00          39:40

 

Alweer ruim twee weken geleden. Het weer is perfect en volgens Herman ideaal om weer wat solo-uren erbij te sprokkelen. Herman gaat eerst mee om vervolgens na de tweede landing uit te stappen. Na de checks een heerlijke take-off en gaan met die banaan. Ik vertrek richting Gorinchem om vervolgens koers te zetten richting Zeeland. Eenmaal boven Zierikzee pak ik koers terug naar Seppe. Prachtig allemaal.

Op Seppe maak ik nog twee touch en go’s en daarna een full stop. Hier doen we het voor. Volgende keer navigatie voorbereiden naar Zeeland en naar Antwerpen.

11:26 - Wednesday 18 February 2009 - comments {0} - post comment


PPL opleiding vervolg restart na twee jaar

Posted in Unspecified

Er tussen uit!               28 aug. 2008

 

Niet gedacht dat me dit zou overkomen maar ben er meer dan twee jaar mee gestopt.

De werkzaamheden bij EuroSystems in combinatie met veranderingen in de directie hebben er voor gezorgd dat ik niet de tijd vrij kon maken voor het vliegen.

Dit heeft ook geresulteerd in het laten verlopen van de theorieperiode van 18 maanden en dat de vakken AGK/POF (86%), FPP(75%) en Communicatie(75%) komen te vervallen en RT Praktijk gelukkig blijft staan.

 

Volgende week start de Brainwash training PPL voor mij in Lelystad. Ik wil in korte tijd proberen de gehele theorie in twee weken af te ronden en heb me hier voor ingeschreven. Ik liep al bijna een jaar met de gedachten rond en heb zelfs overwogen om de cursus in Amerika te gaan doen. Uiteindelijk besloten op Lelystad de Brainwash te gaan doen en heb me hier voor vrij kunnen maken. Twee weken leren, leren en nog eens leren en dan de week erop examen doen. Ik heb er zin in en mezelf kennende ga ik voor het maximale. Als je iets wilt doen doe je het goed en als je iets wilt bereiken moet je ervoor willen gaan. Ik ben benieuwd!!!

Gas erop…

 

Theorie is binnen!!!!!!!!!!                                           16 sept. 2008

 

Gisteren alle zeven vakken theorie examen gedaan en geslaagd.‼

 

Ongelooflijk na twee bizarre weken. Twee weken alleen maar Mosbach, Vrijthof, en vele aantekeningen hebben geresulteerd in een positieve uitslag. Alle zeven vakken in één keer goed!

Twee weken de hele dag aan de studie en ’s avonds in Hotel Airport op Lelystad op de hotelkamer studeren. Brainwash lijkt wel echt van toepassing want op een gegeven moment denk je aan niets anders meer en begint het nog leuk te worden ook.

Onderstaand de cursisten van Brainwash 2008-4

Vlnr: Arie Nijman, René Gidding, Pierre de Lange, Hans Bruijn, Concietta Russo, Eelco Bravenboer, Heleen Seijger, Mitch Dams, ?,

Ramon de Kuiper, John-Paul, Anne en ?.

 

In één keer van dit theorieverhaal af en nu weer gaan vliegen.

Deze week eerst Seppe bellen en een afspraak plannen. Het kan weer beginnen!
En weer gestart met het echte werk !!!!!!!

 

 

De praktijk

 

Dag 24                     07 okt. 2008                      0:55          22:30

 

Eindelijk weer vliegen na ruim twee jaar.

Aangekomen op Seppe voelt het snel weer als vanouds. Marcia komt naar me toe en is geïnteresseerd in het Brainwash verhaal. We drinken een bakje koffie en ga met Herman naar het de Grob 115. De PH-SPC.

En ja hoor…… dan gaan we weer. Check arround, starten, taxiën en oplijnen. Alles weer redelijk als vanouds en op de één of andere manier zit het er nog in.

“Let op” zegt Herman, “kijk in de verte bij de take off”.

Het blijkt wel dat twee jaar toch best lang is want de take off is niet om trots op te zijn. Net voor we de baan zouden af gaan aan de zijkant komen we los als gevolg van onvoldoende in de verte kijken. We gaan het circuit uit en klimmen naar 2.500 ft. Wat bochten en de stall nog eens oefenen en vervolgens de motor weer eens uit. Alles loopt lekker en moet ik bevestigingen vragen voor hetgeen ik doe. Het zit er nog aardig in.

Dan terug naar Seppe. De radio gebruikt om te vragen naar de juiste baan en dan landen. Dit valt weer niet mee. Te snel afronden, na de touch down is voetenwerk toch weer moeilijk en de kleppen ophalen gaat te enthousiast, volledig opgehaald waardoor we laat loskomen van de baan. Nog een keer…..

Na vier keer een full stop en het ging telkens beter. Heerlijk om dit weer te doen en ja hoor zoals alle keren ervoor. Laat de volgende keer maar komen!

 

Dag 25                     14 okt. 2008                      0:55          23:25

 

Om 08:50 uur weer vertrouwt op Seppe. Eerst een bakkie en dan naar de PH-SPC. Eerst tanken en dan gaan we weer. Om 09:20 uur zijn we weer los. Het weer is perfect om alleen circuitjes te gaan doen. Lekker even terug in de fase waar ik ruim twee jaar geleden zat. Mezelf weer trainen voor solo.

Wind 270/015 dus vertrek vanaf RW25. Het gaat heerlijk. In totaal 10 landingen gedaan, de ene beter dan de ander maar volgens Herman allen veilig binnen de marges. Voetenwerk alweer stukken beter al blijft dit een punt van aandacht.

Echt weer eens lekker gevlogen en ten opzichte van de vorige keer, veel meer ontspannen. Prachtig weer met wolken few 004 waardoor je prachtig door vlokjes kon vliegen. Over drie dagen heb ik weer gepland.

 

Dag 26                     17 okt. 2008                      0:50          24:15

 

Vandaag weer circuitjes vliegen. Prachtig weer 260/020 dus mooi recht op de baan 25.

Het gaat lekker, drie maal noodlanding vanaf 1000ft en drie maal flapless. Totaal 10 landingen en weer een lekker voldaan gevoel.

We gaan de volgende keer navigeren. Thuis voorbereiden dus.

 

Dag 27                     24 okt. 2008                      1:05          25:20

 

Enorme drukte op Seppe. Een flinke ploeg gaat vandaag naar Frankrijk (wijn proeven) en Herman gaat mee. Er is ook een initiatief van “stichting Hoogvliegers”. De stichting heeft als doel om kinderen die chronisch of terminaal ziek zijn zelf te laten vliegen of te laten ervaren. Dit is een initiatief waar je je als gebrevetteerde piloot bij zou kunnen aanmelden om hier vrijwillig aan mee te willen doen. Iets wat ik later zou willen overwegen. Nu eerst vliegen en lessen. Dit betekent dat Charles wordt opgetrommeld om naast mij plaats te nemen.

Voor vandaag had ik een navigatievlucht voorbereid. Van Seppe (Oudenbosch) naar Leerdam, Numansdorp en terug naar Seppe. Het gaat vanaf het begin lekker. Het weer is redelijk tot 1500 ft. Dus we vliegen niet hoger.. Geen gekke dingen en de berekeningen kloppen perfect. In totaal 1,5 minuten achter op schema op een vlucht van 55 minuten. Heerlijk dit navigeren en het vooruitzicht dat dit dus de praktijk zal zijn in veel gevallen.

 

Na Seppe doorgereden naar Hulst voor de (tweede her) medische keuring klasse II.

 

Dit heeft nog wel een staartje gekregen. Een paar dagen na de keuring op 20 oktober een telefoontje ontvangen van de keuringsarts. Een afwijking op de ETC (hartfilmpje) en of ik een nieuwe afspraak wilde maken, vandaag dus, met de cardioloog. De angst nam toe naarmate de afspraak naderde en ik stelde me al voor hoe het zou zijn als het niet goed was. Om in deze sfeer te blijven zou vliegen wel eens voor het laatst kunnen zijn geweest.

Uiteindelijk viel het erg mee en had het te maken met het feit dat door veel sporten in het verleden mijn hartspier wat steviger was dan normaal. Niet overdreven maar voldoende dat dit opviel bij op de ETC. “Een pak van mijn hart”. Vliegen weer!

 

 

Dag 28                     31 okt. 2008                      0:55          26:15

 

Vandaag aangekomen op Seppe blijkt het weer slecht te zijn en de wolkenbasis laag. We besluiten in het circuit te blijven. We klimmen even door naar 1.300 ft en dan blijkt toch echt dat dit het maximum is. We oefenen de landing met lichte crosswind. Zoals Herman zegt gaan we de puntjes op de “i” zetten. Stuurtje scheef, stilhouden en met de voeten werken. In totaal 11 landingen gemaakt, allen veilig en geen enkele is hetzelfde.

Volgende week gaan we naar Midden Zeeland. Dit veld moet ik kennen als eventuele uitwijk als ik straks overland vluchten ga maken.

 

Dag 29                     7 nov. 2008                       1:05          27:20

 

Vandaag staat Midden Zeeland (EHMZ) op het programma. Het weer is in Seppe goed maar volgens de TAF zal het aan het eind van de middag dicht gaan zitten in Zeeland, dus snel vertrekken. Eerst nog even bellen naar MZ of we een aantal touch en go’s mogen maken. De wind is 200/020 en in MZ zelfs 180/020. Over het laatste wordt vanuit MZ nog even gebeld met de mededeling of we wel wilde komen omdat de crosswind maximaal zou zijn. We besluiten toch te gaan, tenslotte ook een goede oefening. Verder doorkruisen we de CTR van Woensdrecht dus meld ik dit via de radio. Even wennen maar ook dit gaat goed.

De navigatie gaat goed en na zo’n 30 minuten arriveren we boven het veld. Prachtige approach over de Oosterschelde en gaan ons klaar maken voor de eerste touch en go. De crosswind is inderdaad stevig en de eerste landing verloopt prima. Wel wennen is de landing op het gras en daarbij het vermogen weer full. Het toestel lijkt erg te remmen op het gras en de aanzuigende natte kleigrond. Sterker nog, Herman vraagt of ik met de voeten op de rem sta? In totaal maken we vijf landingen en gaan afrekenen op de toren en drinken een bakkie koffie met een appelpuntje. We zijn tenslotte al wat benzine kwijt dus extra gewicht is geen probleem.

 

Dag 29                     7 nov. 2008                       0:35          27:55

 

Om 16:00 uur besluiten we weer terug te gaan naar Seppe. Ook bij de take-off merk je de aanzuigende werking van het veld. In zo’n geval zou je wel meer vermogen willen hebben. De wolkenbasis in inmiddels gedaald tot 700 ft en naarmate we dichter bij Seppe komen kunnen we ook langzaam klimmen naar 1000ft. Boven het veld gooit Herman de gas dicht en moet ik een noodlanding maken op baan 25. Dit lukt perfect. Een prachtige dag weer en wat leuk om te navigeren en echt weg te vliegen. Dit is wat ik dus van de zomer ga doen??

 

14 nov. 2008

Vandaag zouden we een toertocht maken door Nederland, Seppe-Teuge-Texel-Seppe.

Wolken op 500ft als we op Seppe aankomen. Na anderhalf uur wachten komt Herman op het idee om een instructeur in opleiding een Theorietraining te geven aan de mensen die zitten te wachten. Het onderwerp was de daalvlucht en alles wat erbij hoort. Na deze interessante uitleg hebben een hapje gegeten in “De Kockpit” en daarna huiswaarts gegaan, het weer is de hele dag slecht gebleven.

 

11:21 - Friday 14 November 2008 - comments {0} - post comment


Opleiding PPL Seppe vervolg

Posted in Unspecified

Dag 11                     02 dec. 2005                      0:45          08:50

 

Het weer is niet fantastisch, onstuimig en een stevige crosswind. Op Seppe aangekomen wordt ik verzocht door de verkeersleiding, ingefluisterd door SAS, het toestel eerst af te tanken. Dit houdt in dat dit de eerste keer is dat ik de na de walk arround zelfstandig het toestel zal moeten starten, taxiën en tanken. Bij het tankstation aangekomen staat Herman al te wachten en steekt zijn duim op. Hij begeleidt me bij het tanken en vervolgens gaan we vertrekken.

Vanwege de slechte omstandigheden gaan we wat bovenwerk doen. Na een slechte start, zwalkende take off stijgen we naar 2.500 ft. We doen diverse oefeningen en doen drie maal de stall en twee maal een noodlanding ten noorden van Seppe. Vervolgens keren we met sterke wind tegen terug naar Seppe. We voegen niet in in het circuit maar zullen volgens de noodlandingprocedure landen op Seppe. De inschatting gaat goed en we komen goed uit. Voor het afronden gaat het mis en als Herman niet zou hebben ingegrepen zouden we naast de baan geland hebben. Ik baal er stevig van dat ik dit heb laten gebeuren. Nu blijkt dat ik met hevige crosswind nog niet in staat ben goed te handelen. Ik heb natuurlijk de afgelopen twee keer bij goede omstandigheden in het circuit gevlogen en dacht dat ik het onder de knie had. Nu de omstandigheden anders zijn zal ik ook anders moeten reageren. Misschien heb ik dat dan geleerd. Volgende keer beter.

 

Dag 12                     14 dec. 2005                      1:00          09:50

 

In verband met het verzetten van een les zal vandaag Thieu Hendriks als instructeur meegaan. Een Progress test. Het weer is goed, bewolkt en weinig wind aan de grond. Na een mooie take-off op baan 25 gaan we meteen het circuit uit. Bochten, stall, glijvlucht, daalvlucht, stall met full kleps, opnieuw stijgen, kortom alles behalve noodlanding komt aan bod. Het gaat me allemaal redelijk goed af. We keren terug naar Seppe om wat circuitjes te doen. Bij het inzetten van de eerste landing kom ik op Finall te hoog uit. Verkeerd de wind ingeschat waardoor ik te vroeg naar Base-leg ben gegaan. Doordat ik te hoog zat op 200 ft heb ik besloten een doorstart te maken. Thieu kon zich hier later goed in vinden. Hierna nog één maal een touch en go en daarna een full stop.

Het voelde goed al merk ik nog steeds dat ik aan mijn voetenwerk nog moet werken. Ook de procedures zitten er nog niet helemaal in en zal ik dit meer “droog” moeten oefenen. Bij de debriefing nog eens uitvoerig ingegaan op alles wat we hebben gedaan. Alle oefeningen in theorie doorgenomen en ook nog eens de vliegtuigdocumenten. Deze moeten vooraf bekeken zijn en ook het logboek van het vliegtuig moet al zijn ingevuld.

Weer het gevoel dat ik veel heb bijgeleerd. Het voelde in elk geval prettiger dan de vorige keer.

 

Dag 13                     23 dec. 2005                      0:55          10:45

 

Herman vertelde dat de progress test goed is verlopen. We vertrekken op baan 25 met 12 kts tegen. Nadat we vertrokken waren en we het circuit hadden verlaten klommen we naar 2.000 ft. Tijdens het klimmen (circa 1.700ft) trekt Herman de gas dicht en wordt ik verzocht een noodlanding voor te bereiden. Aangezien we dit al enkele malen hadden geoefend kon ik rustig mijn handelingen verrichtten. Hierna nog wat oefeningen gedaan en teruggekeerd naar Seppe. We bleven op 1.000 ft in het circuit. De reden was dat we noodlandingen zouden oefenen op het veld. Op het juiste moment de kleppen gebruiken en inschatten op welke positie de touch zou worden gemaakt op de baan. Vervolgens hebben we zeven landingen gedaan. Voeten blijft lastig en afronden gaat steeds beter. Wel geleerd dat ik beter te hoog kan aankomen dan te laag. Het is makkelijker herstellen om te dalen dat om te stijgen.

 

Dag 14                     13 jan. 2006                      0:55          11:40

 

Eindelijk weer eens op het veld in Seppe. Het was alweer drie weken geleden dat ik had gevlogen en het begon toch wel te kriebelen ( vrijdag de 13e , al geloof je er niet in denk je er wel even aan). Herman vraagt me bij aankomst de PH-SPV te tanken. Dit is de tweede keer en vol vertrouwen doe ik “m’n ding” en taxi vervolgens naar het pompstation om er vervolgens 70 liter AVGAS bij te gooien. Ik zit al in de cockpit te wachten als Herman bij me instapt.

We starten vanaf baan 07. De take-off verloopt prima en we verlaten het circuit. Het weer is zeer stabiel en ietwat heiig. We stijgen door naar 2.500 ft. Dit is werkelijk prachtig om te zien. We vliegen boven een deken (laaghangende mist) en bovenin is het prachtig blauw. De zon gaat al wat onder en het is wel moeilijk oriënteren. Eenmaal bovenin besluiten we terug te vliegen om wat circuits te gaan doen. In totaal doen we negen landingen. Voor mijn gevoel gaat het erg goed al is geen één landing perfect. Elke landing is wel wat op aan te merken. Of ik rond te vroeg af, of ik land mooi maar de doorstart kan beter of ik vergeet de kleppen op tijd op te halen voor de take-off, kortom elke keer weer iets anders. Wat ik wel leer is dat ik door elke veranderde omstandigheid steeds meer de mogelijkheden van het toestel begin te leren. Het inschatten van de snelheid en afstand, hoogte en richting gaan steeds beter.


 

Na de definitieve full-stop nog de debriefing. Herman vraagt of ik mijn medische keuring al heb gedaan. Dit heb ik al gedaan in oktober daar ik niet voor de verrassing wil staan dat ik uiteindelijk medisch niet in staat zou zijn om door te kunnen gaan voor PPL. Herman vraagt of ik de volgende keer dit document wil meenemen, er zit ook nog geen kopie in mijn dossier bij SAS. Ik denk dat ook mijn first solo er misschien wel aan zit te komen, of ben ik te optimistisch? We’ll see.

 

Dag 15                     27 jan. 2006                      0:55          12:35

 

  • First Solo          27 jan. 2006                      0:15          12:50

 

                                                                                    

Vandaag een historische dag. Mijn eerste vlucht helemaal alleen, zonder instructeur. Vooraf  door vele bestempeld als zeer bijzonder om nooit te vergeten heb ik deze dag ervaren als een soort overrompeling waarbij ik me later pas echt heb gerealiseerd wat me is overkomen.

Om 15:00 uur arriveer ik op Seppe. Mijn les staat gepland om 15:30 uur hetgeen me de gelegenheid geeft om nog wat telefoontjes te doen. Op de parkeerplaats kom ik Herman tegen die me mededeelde dat ik les zou hebben van Thieu. Om 15:50 uur vertrekken we naar de toren en wordt mij gevraagd de PH-SPD te controleren op tankinhoud en indien nodig af te tanken. Dit blijkt nodig en om 16:10 uur zijn we airborne. We zouden alleen circuitjes doen. De eerste vier landingen gaan goed. Op elke touch en go is wel wat aan te merken maar in de regel gaat het goed. De vijfde landing is niet goed. Ik rond te vroeg af , zit te hoog, de snelheid is eruit en valt hard naar beneden waarbij ik te veel helling trek waardoor hij bijna op zijn staart terecht komt. Het gaat net goed. Hierna doe ik nog vier touch en go’s die prima verlopen en vervolgens een full stop.

Bij het taxiën neemt Thieu het over. Ik dacht dat hij dit deed om de kist naar de hangar te loodsen of om iets voor te doen maar vervolgens stopt hij bij het holdingpoint en stapt uit. “Nu ga jij één touch en go maken en daarna een full stop. Je beheerst het, let erop dat je iets lichter bent en doe rustig de procedure, succes.” De kap gaat weer dicht en een beetje overrompelt zit je daar dan. Ik realiseer me dat ik er nu alleen voor sta. Ik voel me niet extra gespannen en line up voor mijn eerste solo take-off. Terwijl ik klaar sta zie ik Thieu nog net de tower in lopen. Gas erop en 20 seconden later ben ik los en klim naar 700 ft. Daar ben ik inderdaad sneller dan de keren hiervoor, dit bedoelde hij dus met lichter zijn. Ik draai naar crosswind leg, mijn eerste bocht solo. De brandstofpomp uit en aftrimmen en vervolgens draai ik naar downwind. Daar vlieg ik dan. Het veld passerend begin ik aan mijn procedure voor het landen. Ik doe dit twee keer om zeker te zijn dat ik niets vergeet. Op 45° draai ik naar base leg, breng het toerental terug, zet tweede stand kleppen en draai naar Finall. Op finall zet ik full kleps en leg rustig mijn hand op de trottle om te mikken op de treshold.

Nu voel ik dat er spanning in mijn lijf zit. Mijn handen trillen niet al voel ik me wel zo. Ik realiseer me dat ik nu echt alleen zal moeten landen en de gedachten geven een extra adrenaline-stoot. De landing verloopt prima en de doorstart gaat ook goed al kom ik erachter dat wanneer ik op 250 ft de kleppen wil ophalen dit tijdens de take-off al helemaal is gebeurd. Op zich niet erg alleen niet volgens het boekje. Ik draai voor mijn tweede circuitje, en ga me weer voorbereiden voor mijn tweede landing. Deze verloopt prima, voor mijn gevoel mooier nog dat de vorige. Vervolgens taxiën naar de hangar.


Terwijl ik de procedure afwikkel om de motor af te zetten komt Thieu al aanlopen met fotocamera en duim omhoog. Nog even foto’s maken, een stuk sok afknippen ( geen stropdas om) en handen schudden.

 

Langzaam begin ik echt te beseffen wat me is overkomen. In de auto terug naar huis meteen bellen met Pascale en Pa en Ma. Tijdens het vertellen komt het filmpje terug en geniet ik met volle teugen. What’s next??

 

 

 

 

Dag 16                     10 feb. 2006                      0:55          13:45

 

Vandaag gevlogen met Charrel Jacobs omdat Herman en Thieu een toertochtje aan het maken zijn naar Noorwegen (misschien iets voor mij de volgende keer). Vandaag hebben we noodlandingen en voorzorglandingen geoefend. Leuk om te doen omdat je hierdoor steeds meer gevoel krijgt van hoogte, snelheid en richting. Het gevoel om één meter boven de baan te vliegen enzovoorts geeft een machtig gevoel. Ik begin ook steeds meer de behoefte te voelen om navigatievluchten te gaan maken. In totaal heb ik acht landingen gemaakt en steeds meer controle over de kist. Op naar Dag 17.

 

Dag 17                     10 mrt. 2006                      0:45          14:30

 

Precies een maand geleden dat ik de GROB heb aangetrokken. Samen met Herman in het circuit gezeten en acht landingen gedaan. Noodlandingen, flapless, en een demonstratie slippen. Wederom veel met de voeten gedaan en opnieuw ervaring opgedaan met stevige wind. Vandaag ook te horen gekregen dat ik ook geslaagd ben voor Flight Performance en Planning. De theorie is in mijn geval het zwaarste component. Geef mij maar de praktijk, al is de theoretische kennis van groot belang. Volgende week gaan we namelijk onze eerste navigatievlucht uitzetten en komt de theorie hier vast van pas.

 

Dag 18                     17 mrt. 2006                      0:50          15:20

 

Vandaag een eerste demo gekregen van een navigatievlucht. Vertrekken op baan 07, naar Sommelsdijk. Van Sommelsdijk naar Almkerk en weer terug naar Seppe.

Vooraf zetten we de koers uit en berekenen we de tijd. We doen dit nog niet helemaal volgens het boekje, en dat blijkt later ook wel, maar schatten dit redelijk goed in. De koers wordt op papier uitgewerkt. Het leuke is dat dit een goed gevoel geeft dat weer te gebruiken is tijdens de theorie, waar ik op dit moment druk mee bezig ben. Precies bij Seppe komen we weer uit en maken nog twee touch en go’s en een full stop. Leuke ervaring rijker.

 

Dag 19                     07 Apr. 2006                      0:40          16:00

 

Jawel, Pa mee naar Seppe. Voor de eerste kennis laten maken met het veld, kist en zaken erom heen. Alleen zeven circuitjes gevlogen. Het leuke is dit te delen met je vader en hem een beetje mee te geven wat ik doe. Hij heeft toegezegd een keertje mee te vliegen en dat is een hele overwinning gezien zijn vliegangst. Ben benieuwd of we dat nog gaan meemaken?

 

 

Dag 20                     14 Apr. 2006                      0:55          16:55

 

Vandaag een navigatievlucht uitgevoerd met Herman. In eerste instantie getwijfeld om wederom solo te gaan maar uiteindelijk besloten een navigatievlucht te gaan maken.

Omdat ik zelf de vlucht ging uitzetten leek het me leuk om via de Efteling over Dongen terug te komen. Pascale, Loïs en Vugo waren in de Efteling vandaar. Goed zicht en een zeer relaxte vlucht waarbij ik de radio ook heb bediend. Zeker het kruisen van de CTR van Rijen was leuk om te doen. Bij het verlaten van de CTR werd mij door de vluchtleiding prettig weekend gewenst waarbij bevestigd werd dat de praktijk anders werkt dan de theorie (frequency change approved, PH-SPH). Ook bij de nadering van Seppe heb ik gevraagd om Aerodrome Information. Leuk en wederom een uitbreiding op de praktijk. Volgende solo??

 

Dag 21                     28 Apr. 2006                      0:55          17:50

 

Vanmorgen eerst mijn ARTI praktijk gedaan in Hoofddorp en geslaagd. Moet zeggen dat de opleiding door Toine van den Heuvel als zeer goed is ervaren gezien het niveau waarop je op examen verschijnt. Toine heeft mij ver gebracht. Nu vliegen om 15:30 uur.

Veel wind (340/15) en voor Seppe is wind uit het noorden niet goed. Door de bebouwing en de bebossing is er veel turbulentie en maakt dit het landen niet eenvoudiger, voor een beginner als ik. Dit betekent dat mijn solo geen doorgang kan vinden en we besluiten om een circuit te doen, vervolgens wat oefeningen te gaan doen als, steile bocht, stijg- en daaloefeningen, noodlanding, stall met kleppen en vervolgens een touch and go en full stop. Werken geblazen tijdens de landing maar zonder hulp van Herman wel geland. Twee weken wachten voor ik weer mag.

 

Dag 22                     09 Mei 2006                       0:50          18:40

 

  •  Solo                09 Mei 2006                       0:20          19:00

 

 

Wind 070/015. Voordat ik vertrek naar Seppe heb ik al het gevoel dat solo er vandaag in zit. De wind is gunstig alleen zitten er buien in België waardoor het weer redelijk veranderlijk is. We gaan eerst wat circuitjes doen en Herman geeft aan dat als het goed gaat ik solo mag. Dit laatste had toch wel invloed want op moment dat ik de eerste touch en go voorbereid wil ik alles te perfect doen waardoor ik na de landing vergeet de kleppen op te halen, CVV op koud te zetten en ook nog eens op centre te blijven op 07. Kortom Herman twijfelt of ik er wel klaar voor ben. Na nog twee
Fly like an Eagle

 

touch and go’s, twee noodlandingen op 07 en een full stop vraag ik aan Herman of ik nog solo mag. “Natuurlijk” is zijn antwoord want hij was bang dat ik het niet zou vragen. Vervolgens ga ik alleen en wordt overvallen door het machtige gevoel waar vliegers het altijd over hebben. Ik vlieg alleen en voel me als een machtige vogel die de zaken volledig onder controle heeft en op zoek is naar zijn prooi. Na twee touch and go’s, gebruik gemaakt van de radio maak ik een full stop en is alles mooi en perfect verlopen. Meer nog dan mijn first solo heb ik dit beleeft als zelfstandig vliegen.

Tijdens de debriefing praten we na en geeft Herman aan dat hij het vermoeden had dat ik, na de eerste landing en toch de weersvooruitzichten, niet solo zou willen. Verkeerd ingeschat zullen we maar zeggen.

Voor de volgende keer moet ik een korte navigatie overland voorbereiden zodat we deze een keer samen zullen doen om vervolgens alleen te doen. Leuk weer.

 

 

Dag 23                     02 juni 2006                      1:20          20:20

                                                                       1:15          21:35

 

 

2 juni

 

Vandaag een bijzondere dag. We hebben afgesproken om een dag te gaan vliegen. Jim de Jong (medeleerling) Herman en ik zouden om 09:00 uur bij elkaar komen. We zouden een vlucht gaan voorbereiden van Seppe – Stadtlohn – Juist – Texel – Seppe.

Na uitvoerig de Metams bekeken te hebben en de route te hebben uitgezet gaan we met de PH-LAG (Piper Archer) vertrekken. Het eerste stuk wordt gevlogen door Jim. Ik zit achterin en navigeer mee. We hebben prachtig weer en na ruim een uur landen we keurig op StadtLohn. Een mooi oud veldje in Duitsland waar we Eine Tasse Kaffee drinken. Nu ben ik aan de beurt en mag naar het noorden vliegen. Voor mij de eerste keer in de Piper en ik moet zeggen dat dat me zeer goed is bevallen. Meer vermogen en een stuk stabieler dan de Grob. Na ruim een uur vliegen bereiken we Juist. Een heel klein eilandje in de Duitse Waddenzee. Via Zee vliegen we het circuit aan. Het is er druk. Prachtig om over zee aan te komen en over de duinen te scheren en te landen. Ik heb aardig wat crosswind maar de Piper is stabiel wat het landen een stuk makkelijker maakt. We eten een dikke Duitse Schnitzel en Jim is weer aan de beurt om te vertrekken naar Texel. Ook dit is ongeveer een uur vliegen. Prachtig om over de eilanden te vliegen en zo nu en dan zeehonden te zien liggen op de zandbanken. Op Texel moeten we rekening houden met parachutisten. Mooi om vanuit het vliegtuig de para’s te zien. We landen op gras, voor mij de eerste ervaring en het valt reuze mee. Op Texel drinken we een bakje en vertrekken dan weer naar Seppe. Het is mijn beurt en dit is een prachtige vlucht. Ik vlieg eerst naar Enkhuizen, kruis De Kooij, en ga dan richting IJmuiden om vervolgens het gehele traject op 500 Ft langs de kust tot Hoek van Holland af te leggen. Prachtig en machtig om zo langs de kust te vliegen de mensen te zien lopen. Om 19:00 uur terug op Seppe. Je merkt dat je er toch moe van geworden ben en heb ook sterk het gevoel veel geleerd te hebben. Een prachtige ervaring.


10:14 - Friday 2 June 2006 - comments {0} - post comment


Start PPL opleiding Seppe Air Service

Posted in Unspecified

Theorie PPL(A):

 

  1. Aircraft General Knowledge and Principles of Flight         16 sept’08     78%
  2. Flight Performance and Planning                                 16 sept’08     94%
  3. Communication                                                       16 sept’08     80%
  4. ARTI Praktijk                                                          28 apr’06       100%
  5. Air Law                                                                 16 sept’08     94%
  6. Navigation                                                             16 sept’08     90%
  7. Meteorologie                                                          16 sept’08     79%
  8. Human Performance                                                 16 sept’08     94%

Gem.                                      89%

 

Praktijk                        Seppe Air Services (SAS)

 

Dag 1                           9 sept. 2005                      0:50          0:50

 

 

Vandaag, 9 september 2005 mijn eerste echte les.

Als kind altijd al gedroomd om dit ooit te doen. Drie jaar geleden op 1 april een proefles gekregen van Pascale. Tijdens deze prachtige vlucht is het virus geïnfecteerd en na een incubatietijd van drie jaar is de besmetting een feit. Afgelopen maandag ook maar meteen begonnen met de theorieopleiding voor PPL (A).

Samen met mijn instructeur, Herman Hendriks, een korte toelichting gekregen. Vandaag zou in het teken staan van kennismaken met het vliegtuig (Grob 115) en een toelichting op de te verwachten lessen in de komende periode.

Na de korte briefing voor het eerst een inspectie uitgevoerd aan de buitenkant van het vliegtuig. En dan………  mijn eerste echte officiële vliegles. Omdat het vooral gaat om te leren horizontaal te vliegen zijn we ook maar meteen vanuit Seppe naar Dongen gevlogen. Terwijl ik ons huis herken, staan Pascale, Loïs(8) en Vygo(2) naar mij vanuit de tuin te zwaaien. Ik zit op zo’n 1000 ft en vind dit schitterend. Na twee bochtjes te hebben gedraaid om de tuin weer richting Amercentrale, weg van Dongen. Na 50 minuten weer terug in Seppe. Hier hebben we een debriefing gedaan om na te spreken wat we hebben gedaan en hoe een en ander ging. Op de school wordt dit ook bijgehouden in een persoonlijk dossier. In de auto, op weg terug naar huis, betrap ik mezelf erop dat de glimlach op mijn gezicht een half uur lang niet verdwijnt.

Het is nu echt begonnen, zou ik ooit zelf………….?

 

 

Dag 2                       16 sept. 2005                    0:50          1:40

 

Voor het eerst zelf taxiën. Herman heeft twee maal moeten ingrijpen anders hadden we in het gras gezeten. Voor mijn gevoel zelf opgestegen, dat wil zeggen: Zelf het hoogteroer bedient en geklommen (zonder voeten). Dit ging goed stabiel. Wat bochten geoefend, 15 en 30 graden bochten. De neusstand oefenen tijdens een bocht, zowel horizontaal als klimmend. Een drukke les met veel afwisselingen. Waar ik normaal niet zo’n last van had is dat ik nu volledig gedesoriënteerd ben geraakt. Ik had het vliegveld Seppe zonder Herman niet terug gevonden.

 

Dag 3                       22 sept. 2005                    0:50          2:30

 

Vandaag alle checks zelf uitgevoerd zonder hulp. Het taxiën ging al een heel stuk beter al vindt ik het moeilijk om keurig op de gele lijn (center) te blijven. Het opstijgen ook zelf gedaan, een machtig gevoel. Het zicht boven 1000 ft is slecht. Geen horizon. Het lukt me goed horizontaal te blijven en de bochten mooi uit te voeren. Ik heb ook een demo gekregen van een stall. Een rare gewaarwording, wel heel leuk. Ik hou tenslotte ook van g-krachten van de Python in de Efteling. Met veel crosswind geland. Voor mijn gevoel een harde landing en volgens Herman zullen er nog vele volgen, en vast nog heftiger. Ik ben benieuwd…..

 

Dag 4                       30 sept. 2005                    0:50          3:20

 

Ik begin nu echt het gevoel te krijgen dat ik steeds meer zelf doe. Taxiën gaat al weer veel beter. Met opstijgen ook met de voeten gewerkt. Ik had het gevoel dat ik werd geholpen al vertelde Herman dat ik het zelf had gedaan. Bovenin naast de horizontale vlucht ook klimvlucht, daalvlucht, glijvlucht en diverse bochten geoefend. Ook het bijsturen met de voeten geoefend. Ik heb vandaag een demo gekregen voor een noodlanding. Herman liet mij dit zelf uitvoeren. Indien het echt zou zijn geweest hadden we in de Amer gelegen. Ik kwam te hoog uit voor het veld dat ik had uitgekozen. Leuk om mee te maken. De ervaring om dit goed in te kunnen schatten zou ik later opdoen tijdens het vliegen in het circuit, ik ben benieuwd.

 

Dag 5                       7 okt. 2005                               0:50          4:10

 

Vandaag is het zicht niet al te goed. Doorgeklommen naar 4000 ft met de hoop dat het daar beter zou zijn. Niet veel beter maar genoeg om de te oefenen. Vandaag zelf de stall (overtrek) geoefend en slowflight (70 Kts). Diverse bochten gedaan en zelf meegeholpen bij het landen (KRMBTR)

 

Dag 6                       21 okt. 2005                      0:30          4:40

 

Alweer twee weken geleden. Vandaag een bijzondere dag. Pascale, Lois en Vygo meegenomen naar het veld. Helaas is het weer bijzonder slecht en zouden we niet vertrekken. Nadat de kinderen in het vliegtuig hadden gezeten hebben we toch besloten alsnog alleen in het circuit te gaan vliegen, hoeven we niet boven de 700 Ft. Voor het eerst in het circuit onder toeziend oog van Pascale, Loïs en Vygo. Zelf stijgen en zelf ook weer landen. De procedure is voor mij nieuw. De landingen verlopen goed en na vier touch en go’s houden we het voor gezien, gelukkig. Ik heb het gevoel bekaf te zijn na dit half uurtje.

 

Dag 7                       28 okt. 2005                      1:00          5:40

 

Je begint je lekker te voelen op het veld. Het voelt vertrouwd om bij Seppe aan te komen en de mensen te begroeten. Vandaag is Wilsjart meegegaan als toeschouwer. Hij is bij de walkarround en ook bij de debriefing. Leuk om het mee te maken en voor mij aan hem te tonen waar ik mee bezig ben. Vandaag eerst wat bovenwerk gedaan. Het zicht is goed en hebben de stall twee maal gedaan. Dit ging erg goed. Ook heeft Herman de Wingdip gedemonstreerd en de wijze waarop deze kan worden hersteld. Wingdip over links met volledig rechts voeten te herstellen. Ook hebben we diverse bochten gedaan en heeft Herman een bocht van 60 graden gedemonstreerd. Dit voel je wel in je hoofd.

Terug op Seppe hebben we vier touch en go’s gemaakt. “KRMBTR” zit er al redelijk in en het vertrouwen neemt ook toe. Alleen een beetje pech dat we last hebben van een (voor mij) behoorlijke crosswind van 12 Kts. Dit resulteerde bij de tweede landing dat de base leg te kort werd en op Finall ik te hoog zat. Ik heb geprobeerd dit te herstellen maar zou uiteindelijk naast de baan terecht zijn gekomen als we niet hadden besloten een doorstart te maken op 150 ft. Het gevecht met de crosswind moet ik gaan beheersen. Herman geeft aan zeer tevreden te zijn en dat ik op een goed niveau zit. Ik vind het prachtig allemaal.

 

Dag 8                       4 nov. 2005                       1:05          6:45

 

Vandaag fantastisch weer. 15°, lichte bewolking en westenwind van 2 Bf. Vandaag vliegen we op baan 25 wat voor mij de eerste keer is. Na wat oefeningen bovenin (stall, klimmen, dalen etc) teruggekeerd het circuit in. Ik heb 6 touch en go’s gemaakt waarvan volgens Herman 2 geheel zelfstandig. De handigheid zit hem met name in de inschatting op Final. Ik heb wel door dat je op 300 Ft al precies goed moet zitten want elke verandering daarna resulteert in een nieuwe correctie. Waar ik ook nog moeite mee heb is, na het afronden de kist op de juiste koers te houden met de voeten. Op een of andere manier ben ik nog zo bezig met het vliegen en landen dat ik vergeet de centre van de baan te houden. Al met al zeer inspannend maar ook zeer tevreden. Ik verheug me al op volgende week. Ik heb het gevoel dat ik alweer weet waar ik aan moet werken.

 

Dag 9                       11 nov. 2005                     0:30          7:15

 

Om 09:00 uur op Seppe gearriveerd. De weersomstandigheden zijn slecht. Wind van 20 Kts ZW 220 en bewolking op 700 Ft. We besluiten om wat theoretische dingen door te nemen. We gaan de vliegtuigdocumenten doornemen. Vliegtuigbewijzen, verzekeringen en de stukken betreffende weight en ballance. Om 10:00 uur alsnog besloten om een paar circuitjes te doen. Met veel vertrouwen ga ik de lucht in en begin met de procedure om in het circuit te gaan vliegen. De eerste landing gaat meteen gigantisch mis. Op Final zit ik te laag, de snelheid te vroeg teruggenomen (20 Kts tegen) waardoor er uiteindelijk te veel gecorrigeerd moet worden en ik met een klap op de baan terecht kom met de gas er nog op. Dit resulteert in een stuiterend toestel. Herman laat het allemaal gebeuren en ik ben aardig onder de indruk. Later vertelde hij mij dat hij vertrouwen in me had en daarom, toen hij dit zag aankomen dit mij wilde laten overkomen om juist hiermee mij te kunnen laten ervaren wat de gevolgen zijn van hoogte en snelheid op finall. Vervolgens nog drie landingen gedaan met de tips en tricks van Herman waarbij met name de laatste bijna perfect verliep. Het vasthouden op de center blijft lastig maar weer beter dan de vorige keer. Blij dat we toch nog voor een half uurtje hebben gevlogen. Ik kan niet wachten tot de volgende week.

 

Dag 10                     18 nov. 2005                     0:50          8:05

 

Vandaag om 09:00 uur vliegen. Een fantastische dag. Vannacht ietwat nachtvorst geweest. De kist die buiten staat is voorzien van een laagje ijs. We besluiten een toestel te pakken wat binnen staat. Het weer is zeer helder en een zicht van meer dan 100 km. We besluiten bij deze prachtige omstandigheden om circuit te gaan vliegen. Na zeven touch & go’s besluiten we de kist definitief aan de grond te zetten. Wederom het gevoel dat het beter ging en dat ik meer tijd over heb om de zaken te controleren. Bij deze prachtige omstandigheden verheug ik me erop om Pascale eens mee te nemen. De ervaring van het enorme uitzicht met de daarbij soms goede landingen heb ik sterk het gevoel dit met haar te delen. Op naar de tijd die vast en zeker gaat komen!

10:11 - Sunday 18 September 2005 - comments {0} - post comment


Description
Opleiding PPL en vliegervaringen Van dag TOT BIJ Dag Seppe Air Services ( SAS)
Home
User Profile
Archives
Friends
Seppe Air service
Recent Entries
- John-Paul Verkooijen
- PPL op zak en eerste vlucht met mijn gezin!!
- PPL Examen en geslaagd!!
- PPL vervolg voorbereiding examen
- PPL Vervolg dag 40-50
- PPL vervolg dag 30-40
- PPL opleiding vervolg restart na twee jaar
- Opleiding PPL Seppe vervolg
- Start PPL opleiding Seppe Air Service
Hosting door HQ ICT Systeembeheer