Weblog maken?


MaakEenWebsite.nl (tip)
Totaal slechts 10 euro per maand incl. domeinnaam en gratis overzetten van uw bestaande weblog bij Bloggers.nl 100 MB ruimte
emailadres
Lees meer..... en bestel
Gratis geld verdienen met e-mails lezen? Meld je aan bij
Zinngeld, Surfrace, Qassa en Euroclix !

Op zoek naar God?
John-Paul's Flight Experience

Opleiding PPL Seppe vervolg

Posted in Unspecified

Dag 11                     02 dec. 2005                      0:45          08:50

 

Het weer is niet fantastisch, onstuimig en een stevige crosswind. Op Seppe aangekomen wordt ik verzocht door de verkeersleiding, ingefluisterd door SAS, het toestel eerst af te tanken. Dit houdt in dat dit de eerste keer is dat ik de na de walk arround zelfstandig het toestel zal moeten starten, taxiën en tanken. Bij het tankstation aangekomen staat Herman al te wachten en steekt zijn duim op. Hij begeleidt me bij het tanken en vervolgens gaan we vertrekken.

Vanwege de slechte omstandigheden gaan we wat bovenwerk doen. Na een slechte start, zwalkende take off stijgen we naar 2.500 ft. We doen diverse oefeningen en doen drie maal de stall en twee maal een noodlanding ten noorden van Seppe. Vervolgens keren we met sterke wind tegen terug naar Seppe. We voegen niet in in het circuit maar zullen volgens de noodlandingprocedure landen op Seppe. De inschatting gaat goed en we komen goed uit. Voor het afronden gaat het mis en als Herman niet zou hebben ingegrepen zouden we naast de baan geland hebben. Ik baal er stevig van dat ik dit heb laten gebeuren. Nu blijkt dat ik met hevige crosswind nog niet in staat ben goed te handelen. Ik heb natuurlijk de afgelopen twee keer bij goede omstandigheden in het circuit gevlogen en dacht dat ik het onder de knie had. Nu de omstandigheden anders zijn zal ik ook anders moeten reageren. Misschien heb ik dat dan geleerd. Volgende keer beter.

 

Dag 12                     14 dec. 2005                      1:00          09:50

 

In verband met het verzetten van een les zal vandaag Thieu Hendriks als instructeur meegaan. Een Progress test. Het weer is goed, bewolkt en weinig wind aan de grond. Na een mooie take-off op baan 25 gaan we meteen het circuit uit. Bochten, stall, glijvlucht, daalvlucht, stall met full kleps, opnieuw stijgen, kortom alles behalve noodlanding komt aan bod. Het gaat me allemaal redelijk goed af. We keren terug naar Seppe om wat circuitjes te doen. Bij het inzetten van de eerste landing kom ik op Finall te hoog uit. Verkeerd de wind ingeschat waardoor ik te vroeg naar Base-leg ben gegaan. Doordat ik te hoog zat op 200 ft heb ik besloten een doorstart te maken. Thieu kon zich hier later goed in vinden. Hierna nog één maal een touch en go en daarna een full stop.

Het voelde goed al merk ik nog steeds dat ik aan mijn voetenwerk nog moet werken. Ook de procedures zitten er nog niet helemaal in en zal ik dit meer “droog” moeten oefenen. Bij de debriefing nog eens uitvoerig ingegaan op alles wat we hebben gedaan. Alle oefeningen in theorie doorgenomen en ook nog eens de vliegtuigdocumenten. Deze moeten vooraf bekeken zijn en ook het logboek van het vliegtuig moet al zijn ingevuld.

Weer het gevoel dat ik veel heb bijgeleerd. Het voelde in elk geval prettiger dan de vorige keer.

 

Dag 13                     23 dec. 2005                      0:55          10:45

 

Herman vertelde dat de progress test goed is verlopen. We vertrekken op baan 25 met 12 kts tegen. Nadat we vertrokken waren en we het circuit hadden verlaten klommen we naar 2.000 ft. Tijdens het klimmen (circa 1.700ft) trekt Herman de gas dicht en wordt ik verzocht een noodlanding voor te bereiden. Aangezien we dit al enkele malen hadden geoefend kon ik rustig mijn handelingen verrichtten. Hierna nog wat oefeningen gedaan en teruggekeerd naar Seppe. We bleven op 1.000 ft in het circuit. De reden was dat we noodlandingen zouden oefenen op het veld. Op het juiste moment de kleppen gebruiken en inschatten op welke positie de touch zou worden gemaakt op de baan. Vervolgens hebben we zeven landingen gedaan. Voeten blijft lastig en afronden gaat steeds beter. Wel geleerd dat ik beter te hoog kan aankomen dan te laag. Het is makkelijker herstellen om te dalen dat om te stijgen.

 

Dag 14                     13 jan. 2006                      0:55          11:40

 

Eindelijk weer eens op het veld in Seppe. Het was alweer drie weken geleden dat ik had gevlogen en het begon toch wel te kriebelen ( vrijdag de 13e , al geloof je er niet in denk je er wel even aan). Herman vraagt me bij aankomst de PH-SPV te tanken. Dit is de tweede keer en vol vertrouwen doe ik “m’n ding” en taxi vervolgens naar het pompstation om er vervolgens 70 liter AVGAS bij te gooien. Ik zit al in de cockpit te wachten als Herman bij me instapt.

We starten vanaf baan 07. De take-off verloopt prima en we verlaten het circuit. Het weer is zeer stabiel en ietwat heiig. We stijgen door naar 2.500 ft. Dit is werkelijk prachtig om te zien. We vliegen boven een deken (laaghangende mist) en bovenin is het prachtig blauw. De zon gaat al wat onder en het is wel moeilijk oriënteren. Eenmaal bovenin besluiten we terug te vliegen om wat circuits te gaan doen. In totaal doen we negen landingen. Voor mijn gevoel gaat het erg goed al is geen één landing perfect. Elke landing is wel wat op aan te merken. Of ik rond te vroeg af, of ik land mooi maar de doorstart kan beter of ik vergeet de kleppen op tijd op te halen voor de take-off, kortom elke keer weer iets anders. Wat ik wel leer is dat ik door elke veranderde omstandigheid steeds meer de mogelijkheden van het toestel begin te leren. Het inschatten van de snelheid en afstand, hoogte en richting gaan steeds beter.


 

Na de definitieve full-stop nog de debriefing. Herman vraagt of ik mijn medische keuring al heb gedaan. Dit heb ik al gedaan in oktober daar ik niet voor de verrassing wil staan dat ik uiteindelijk medisch niet in staat zou zijn om door te kunnen gaan voor PPL. Herman vraagt of ik de volgende keer dit document wil meenemen, er zit ook nog geen kopie in mijn dossier bij SAS. Ik denk dat ook mijn first solo er misschien wel aan zit te komen, of ben ik te optimistisch? We’ll see.

 

Dag 15                     27 jan. 2006                      0:55          12:35

 

  • First Solo          27 jan. 2006                      0:15          12:50

 

                                                                                    

Vandaag een historische dag. Mijn eerste vlucht helemaal alleen, zonder instructeur. Vooraf  door vele bestempeld als zeer bijzonder om nooit te vergeten heb ik deze dag ervaren als een soort overrompeling waarbij ik me later pas echt heb gerealiseerd wat me is overkomen.

Om 15:00 uur arriveer ik op Seppe. Mijn les staat gepland om 15:30 uur hetgeen me de gelegenheid geeft om nog wat telefoontjes te doen. Op de parkeerplaats kom ik Herman tegen die me mededeelde dat ik les zou hebben van Thieu. Om 15:50 uur vertrekken we naar de toren en wordt mij gevraagd de PH-SPD te controleren op tankinhoud en indien nodig af te tanken. Dit blijkt nodig en om 16:10 uur zijn we airborne. We zouden alleen circuitjes doen. De eerste vier landingen gaan goed. Op elke touch en go is wel wat aan te merken maar in de regel gaat het goed. De vijfde landing is niet goed. Ik rond te vroeg af , zit te hoog, de snelheid is eruit en valt hard naar beneden waarbij ik te veel helling trek waardoor hij bijna op zijn staart terecht komt. Het gaat net goed. Hierna doe ik nog vier touch en go’s die prima verlopen en vervolgens een full stop.

Bij het taxiën neemt Thieu het over. Ik dacht dat hij dit deed om de kist naar de hangar te loodsen of om iets voor te doen maar vervolgens stopt hij bij het holdingpoint en stapt uit. “Nu ga jij één touch en go maken en daarna een full stop. Je beheerst het, let erop dat je iets lichter bent en doe rustig de procedure, succes.” De kap gaat weer dicht en een beetje overrompelt zit je daar dan. Ik realiseer me dat ik er nu alleen voor sta. Ik voel me niet extra gespannen en line up voor mijn eerste solo take-off. Terwijl ik klaar sta zie ik Thieu nog net de tower in lopen. Gas erop en 20 seconden later ben ik los en klim naar 700 ft. Daar ben ik inderdaad sneller dan de keren hiervoor, dit bedoelde hij dus met lichter zijn. Ik draai naar crosswind leg, mijn eerste bocht solo. De brandstofpomp uit en aftrimmen en vervolgens draai ik naar downwind. Daar vlieg ik dan. Het veld passerend begin ik aan mijn procedure voor het landen. Ik doe dit twee keer om zeker te zijn dat ik niets vergeet. Op 45° draai ik naar base leg, breng het toerental terug, zet tweede stand kleppen en draai naar Finall. Op finall zet ik full kleps en leg rustig mijn hand op de trottle om te mikken op de treshold.

Nu voel ik dat er spanning in mijn lijf zit. Mijn handen trillen niet al voel ik me wel zo. Ik realiseer me dat ik nu echt alleen zal moeten landen en de gedachten geven een extra adrenaline-stoot. De landing verloopt prima en de doorstart gaat ook goed al kom ik erachter dat wanneer ik op 250 ft de kleppen wil ophalen dit tijdens de take-off al helemaal is gebeurd. Op zich niet erg alleen niet volgens het boekje. Ik draai voor mijn tweede circuitje, en ga me weer voorbereiden voor mijn tweede landing. Deze verloopt prima, voor mijn gevoel mooier nog dat de vorige. Vervolgens taxiën naar de hangar.


Terwijl ik de procedure afwikkel om de motor af te zetten komt Thieu al aanlopen met fotocamera en duim omhoog. Nog even foto’s maken, een stuk sok afknippen ( geen stropdas om) en handen schudden.

 

Langzaam begin ik echt te beseffen wat me is overkomen. In de auto terug naar huis meteen bellen met Pascale en Pa en Ma. Tijdens het vertellen komt het filmpje terug en geniet ik met volle teugen. What’s next??

 

 

 

 

Dag 16                     10 feb. 2006                      0:55          13:45

 

Vandaag gevlogen met Charrel Jacobs omdat Herman en Thieu een toertochtje aan het maken zijn naar Noorwegen (misschien iets voor mij de volgende keer). Vandaag hebben we noodlandingen en voorzorglandingen geoefend. Leuk om te doen omdat je hierdoor steeds meer gevoel krijgt van hoogte, snelheid en richting. Het gevoel om één meter boven de baan te vliegen enzovoorts geeft een machtig gevoel. Ik begin ook steeds meer de behoefte te voelen om navigatievluchten te gaan maken. In totaal heb ik acht landingen gemaakt en steeds meer controle over de kist. Op naar Dag 17.

 

Dag 17                     10 mrt. 2006                      0:45          14:30

 

Precies een maand geleden dat ik de GROB heb aangetrokken. Samen met Herman in het circuit gezeten en acht landingen gedaan. Noodlandingen, flapless, en een demonstratie slippen. Wederom veel met de voeten gedaan en opnieuw ervaring opgedaan met stevige wind. Vandaag ook te horen gekregen dat ik ook geslaagd ben voor Flight Performance en Planning. De theorie is in mijn geval het zwaarste component. Geef mij maar de praktijk, al is de theoretische kennis van groot belang. Volgende week gaan we namelijk onze eerste navigatievlucht uitzetten en komt de theorie hier vast van pas.

 

Dag 18                     17 mrt. 2006                      0:50          15:20

 

Vandaag een eerste demo gekregen van een navigatievlucht. Vertrekken op baan 07, naar Sommelsdijk. Van Sommelsdijk naar Almkerk en weer terug naar Seppe.

Vooraf zetten we de koers uit en berekenen we de tijd. We doen dit nog niet helemaal volgens het boekje, en dat blijkt later ook wel, maar schatten dit redelijk goed in. De koers wordt op papier uitgewerkt. Het leuke is dat dit een goed gevoel geeft dat weer te gebruiken is tijdens de theorie, waar ik op dit moment druk mee bezig ben. Precies bij Seppe komen we weer uit en maken nog twee touch en go’s en een full stop. Leuke ervaring rijker.

 

Dag 19                     07 Apr. 2006                      0:40          16:00

 

Jawel, Pa mee naar Seppe. Voor de eerste kennis laten maken met het veld, kist en zaken erom heen. Alleen zeven circuitjes gevlogen. Het leuke is dit te delen met je vader en hem een beetje mee te geven wat ik doe. Hij heeft toegezegd een keertje mee te vliegen en dat is een hele overwinning gezien zijn vliegangst. Ben benieuwd of we dat nog gaan meemaken?

 

 

Dag 20                     14 Apr. 2006                      0:55          16:55

 

Vandaag een navigatievlucht uitgevoerd met Herman. In eerste instantie getwijfeld om wederom solo te gaan maar uiteindelijk besloten een navigatievlucht te gaan maken.

Omdat ik zelf de vlucht ging uitzetten leek het me leuk om via de Efteling over Dongen terug te komen. Pascale, Loïs en Vugo waren in de Efteling vandaar. Goed zicht en een zeer relaxte vlucht waarbij ik de radio ook heb bediend. Zeker het kruisen van de CTR van Rijen was leuk om te doen. Bij het verlaten van de CTR werd mij door de vluchtleiding prettig weekend gewenst waarbij bevestigd werd dat de praktijk anders werkt dan de theorie (frequency change approved, PH-SPH). Ook bij de nadering van Seppe heb ik gevraagd om Aerodrome Information. Leuk en wederom een uitbreiding op de praktijk. Volgende solo??

 

Dag 21                     28 Apr. 2006                      0:55          17:50

 

Vanmorgen eerst mijn ARTI praktijk gedaan in Hoofddorp en geslaagd. Moet zeggen dat de opleiding door Toine van den Heuvel als zeer goed is ervaren gezien het niveau waarop je op examen verschijnt. Toine heeft mij ver gebracht. Nu vliegen om 15:30 uur.

Veel wind (340/15) en voor Seppe is wind uit het noorden niet goed. Door de bebouwing en de bebossing is er veel turbulentie en maakt dit het landen niet eenvoudiger, voor een beginner als ik. Dit betekent dat mijn solo geen doorgang kan vinden en we besluiten om een circuit te doen, vervolgens wat oefeningen te gaan doen als, steile bocht, stijg- en daaloefeningen, noodlanding, stall met kleppen en vervolgens een touch and go en full stop. Werken geblazen tijdens de landing maar zonder hulp van Herman wel geland. Twee weken wachten voor ik weer mag.

 

Dag 22                     09 Mei 2006                       0:50          18:40

 

  •  Solo                09 Mei 2006                       0:20          19:00

 

 

Wind 070/015. Voordat ik vertrek naar Seppe heb ik al het gevoel dat solo er vandaag in zit. De wind is gunstig alleen zitten er buien in België waardoor het weer redelijk veranderlijk is. We gaan eerst wat circuitjes doen en Herman geeft aan dat als het goed gaat ik solo mag. Dit laatste had toch wel invloed want op moment dat ik de eerste touch en go voorbereid wil ik alles te perfect doen waardoor ik na de landing vergeet de kleppen op te halen, CVV op koud te zetten en ook nog eens op centre te blijven op 07. Kortom Herman twijfelt of ik er wel klaar voor ben. Na nog twee
Fly like an Eagle

 

touch and go’s, twee noodlandingen op 07 en een full stop vraag ik aan Herman of ik nog solo mag. “Natuurlijk” is zijn antwoord want hij was bang dat ik het niet zou vragen. Vervolgens ga ik alleen en wordt overvallen door het machtige gevoel waar vliegers het altijd over hebben. Ik vlieg alleen en voel me als een machtige vogel die de zaken volledig onder controle heeft en op zoek is naar zijn prooi. Na twee touch and go’s, gebruik gemaakt van de radio maak ik een full stop en is alles mooi en perfect verlopen. Meer nog dan mijn first solo heb ik dit beleeft als zelfstandig vliegen.

Tijdens de debriefing praten we na en geeft Herman aan dat hij het vermoeden had dat ik, na de eerste landing en toch de weersvooruitzichten, niet solo zou willen. Verkeerd ingeschat zullen we maar zeggen.

Voor de volgende keer moet ik een korte navigatie overland voorbereiden zodat we deze een keer samen zullen doen om vervolgens alleen te doen. Leuk weer.

 

 

Dag 23                     02 juni 2006                      1:20          20:20

                                                                       1:15          21:35

 

 

2 juni

 

Vandaag een bijzondere dag. We hebben afgesproken om een dag te gaan vliegen. Jim de Jong (medeleerling) Herman en ik zouden om 09:00 uur bij elkaar komen. We zouden een vlucht gaan voorbereiden van Seppe – Stadtlohn – Juist – Texel – Seppe.

Na uitvoerig de Metams bekeken te hebben en de route te hebben uitgezet gaan we met de PH-LAG (Piper Archer) vertrekken. Het eerste stuk wordt gevlogen door Jim. Ik zit achterin en navigeer mee. We hebben prachtig weer en na ruim een uur landen we keurig op StadtLohn. Een mooi oud veldje in Duitsland waar we Eine Tasse Kaffee drinken. Nu ben ik aan de beurt en mag naar het noorden vliegen. Voor mij de eerste keer in de Piper en ik moet zeggen dat dat me zeer goed is bevallen. Meer vermogen en een stuk stabieler dan de Grob. Na ruim een uur vliegen bereiken we Juist. Een heel klein eilandje in de Duitse Waddenzee. Via Zee vliegen we het circuit aan. Het is er druk. Prachtig om over zee aan te komen en over de duinen te scheren en te landen. Ik heb aardig wat crosswind maar de Piper is stabiel wat het landen een stuk makkelijker maakt. We eten een dikke Duitse Schnitzel en Jim is weer aan de beurt om te vertrekken naar Texel. Ook dit is ongeveer een uur vliegen. Prachtig om over de eilanden te vliegen en zo nu en dan zeehonden te zien liggen op de zandbanken. Op Texel moeten we rekening houden met parachutisten. Mooi om vanuit het vliegtuig de para’s te zien. We landen op gras, voor mij de eerste ervaring en het valt reuze mee. Op Texel drinken we een bakje en vertrekken dan weer naar Seppe. Het is mijn beurt en dit is een prachtige vlucht. Ik vlieg eerst naar Enkhuizen, kruis De Kooij, en ga dan richting IJmuiden om vervolgens het gehele traject op 500 Ft langs de kust tot Hoek van Holland af te leggen. Prachtig en machtig om zo langs de kust te vliegen de mensen te zien lopen. Om 19:00 uur terug op Seppe. Je merkt dat je er toch moe van geworden ben en heb ook sterk het gevoel veel geleerd te hebben. Een prachtige ervaring.


10:14 - Friday 2 June 2006 - post comment


Last Page Next Page
Description
Opleiding PPL en vliegervaringen Van dag TOT BIJ Dag Seppe Air Services ( SAS)
Home
User Profile
Archives
Friends
Seppe Air service
Recent Entries
- John-Paul Verkooijen
- PPL op zak en eerste vlucht met mijn gezin!!
- PPL Examen en geslaagd!!
- PPL vervolg voorbereiding examen
- PPL Vervolg dag 40-50
- PPL vervolg dag 30-40
- PPL opleiding vervolg restart na twee jaar
- Opleiding PPL Seppe vervolg
- Start PPL opleiding Seppe Air Service
Hosting door HQ ICT Systeembeheer