Weblog maken?


MaakEenWebsite.nl (tip)
Totaal slechts 10 euro per maand incl. domeinnaam en gratis overzetten van uw bestaande weblog bij Bloggers.nl 100 MB ruimte
emailadres
Lees meer..... en bestel
Gratis geld verdienen met e-mails lezen? Meld je aan bij
Zinngeld, Surfrace, Qassa en Euroclix !

Op zoek naar God?
John-Paul's Flight Experience

PPL Vervolg dag 40-50

Posted in Unspecified

Dag 40                     11 Mrt. 2009                      0:45          41:00

                                                                       0:35

 

Vandaag precies drie weken geleden dat ik heb gevlogen. Het is vandaag een prachtige dag tussen alle regendagen door. Clouds SCT 025 en Wind 310/015.

Herman vraagt wat te doen en ik zeg dat ik Midden Zeeland heb voorbereid. “Alleen” vraag hij en ik zeg meteen: “natuurlijk!”

Herman schrijft een soloverklaring en daar ga ik dan. Alles rustig voorbereiden, grondige inspectie en vervolgens taxiën naar baan 25. Om 14:30 uur ben ik los en klim naar 2.000ft. Het weer is prachtig en zie zelfs in de verte de Zeelandbrug al liggen. Navigeren is hiermee al geen probleem. Ik controleer natuurlijk wel koers en tijd en geniet vooral van het mooie weer en het prachtige uitzicht. Vervolgens komt er links van mij (10 uur) een kist aanvliegen op circa 1.500 ft.

Volgens mij een Pilatus van de luchtmacht uit Woensdrecht. Schitterend om te zien. Een klein half uur later zie ik het veld van EHMZ al liggen kijk nog even op de kaart hoe ik het circuit invoeg. Dit had ik al een paar keer bekeken maar nu kan ik ook de referentiepunten vinden vanuit de lucht. Ik zet de daling in en boven het Veerse Meer voeg ik in op downwind. Verder breng ik het toestel mooi naar baan 27 en kom zacht neer op een sappig veld, zo sappig dat ik de remmen niet nodig heb om snel tot stilstand te komen. Taxiën moet ik met half vermogen en zet de kist voor het restaurant. Ik reken af op de toren en ga een bakje koffie drinken en bereid de terugvlucht voor.

Om 15:45 vertrek ik weer. Dat dit niet eenvoudig is moge duidelijk zijn gezien de drassige ondergrond van de RW. Gelukkig was ik met Herman hier al een keer geweest bij gelijke omstandigheden en heb toen ervaren dat als je het voorwiel tijdig lostrekt je minder weerstand hebt. Dit heb ik gedaan en merkte inderdaad dat de snelheid echt toenam nadat ik dit deed. Vervolgens geklommen naar 2.000 ft en eenmaal boven was het uitzicht nog beter geworden. Ik kon vanuit Zeeland Moerdijk zien liggen. Met de wind in de rug was ik 10 minuten eerder op Seppe en zet het toestel met wat crosswind heerlijk tegen de grond. Herman ziet mij grijnzen als ik uitstap en vraag hoe het is gegaan. In één woord geweldig!!!


 

Dag 41                     13 mrt 2009                       0:35          42:05

                                                                       0:30

 

Vrijdag de 13e. Gelukkig ben ik niet al te bijgelovig en heb met Herman afgesproken vandaag Antwerpen aan te doen. Vanwege drukke werkzaamheden bel ik even naar Seppe met het verzoek om het vliegplan alvast in te laten dienen. Om 14:30 uur vertrekken we richting Antwerpen. Mijn navigatie start boven Etten-Leur en ga richting Brasschaat (militair vliegveldje). Boven het veld draai ik naar de CTR van Antwerpen en vlieg richting Delta. Via Delta naar Kalloo en dan naar Porta(sportpaleis). Boven het sportpaleis wordt mij gevraagd een Hold (360) te houden maar voordat ik hieraan wil beginnen krijg ik toestemming downwind te gaan. Verder de procedure volgen en dan naar de baan 29.

Een brede baan en een PAPI die vier wit aangeeft. Verder zakken en dan de fout die je schijnbaar hoort te maken als je het niet gewend bent. De baan is breed en lang en hierdoor denk ik dat ik lager vlieg dan normaal. Ik begin iets te vroeg af te ronden hetgeen resulteert in een harde landing. Herman moet lachen, weer een ervaring rijker. Vervolgens gaan we meteen door en vliegen via Alber (kanaal) en Zorel de CTR uit. Vervolgens koers 360 en zo gauw het weer bekend terrein werd rechtstreeks koers naar Seppe. Leuke ervaring om eens op een gecontroleerd veld te landen.

 

Dag 42                     18 mrt 2009                       0:55          43:00

 

Vandaag zouden we wat bovenwerk gaan oefenen. Bocht over links, bocht over rechts, scherpe bocht. Overgangen van klimmen naar dalen en andersom. Overtrek oefeningen met en zonder kleppen, overtrek met wingdip en noodlanding. Dit laatste liep niet erg lekker en dit kwam omdat ik te hoog zat. Ik probeerde dit te herstellen door te slippen. Volgens Herman deed ik dit te voorzichtig en hij besloot dit een paar keer te gaan oefenen op baan 07. Volledig voeten geven rechts, en dan ook echt volledig en rolroer naar links. Dit twee keer gedaan en vervolgens ook een keer met steile bochten snel hoogte verliezen voor de baan. Dit zag er erg spectaculair uit zeiden ze later nadat we geland waren. Verder nog twee maal een voorzorgslanding gemaakt en een full stop.

Lekker gewerkt vandaag!

 

Dag 43                     24 mrt 2009                      0:50          43:50

 

Wind 360/015G025. Dan weten we genoeg. Noorden wind met uitschieters en baan 25. Met een paar mensen kijken we naar de toestellen die het erop wagen. De een na de ander start door of maakt een harde landing. Ik reken er niet op dat we zouden vertrekken. Dan komt Herman lachend binnen en vraag of ik zin heb om te gaan spelen. Ook dit wil ik meemaken en we vertrekken. Al bij de take-off heb ik rechts geen voeten nodig, sterker moet ik met links al corrigeren. Eenmaal los beginnen we alle kanten op te springen en dit zou de komende 50 minuten ook niet stoppen. In totaal maak ik 9 landingen waarbij de ene nog heftiger is dan de ander. Ook flapless landen maakt de zaak niet stabieler. Na 9 landingen zit ik er aardig doorheen maar heb wel het gevoel dit eens te moeten hebben meegemaakt. Belangrijk is dat je het toestel veilig naar de grond krijgt en dat vertrouwen is hiermee alleen maar toegenomen.

Na afloop nemen we wat theorie door als voorbereiding op het examen dat binnen twee maanden toch wel zal volgen.

 

Dag 44                     1 april 2009                      0:50          44:40

 

Vandaag tijd om wat solo uurtjes bij elkaar te vliegen. Omdat het zicht niet al te best is besluiten we eerst twee maal het circuit te vliegen en daarna zal Herman uitstappen. De twee landingen lopen lekker en als Herman is uitgestapt maak ik nog een landing en ga even het circuit uit. Eenmaal boven 2500 ft is het zicht beter en is de lucht stabieler. Terug naar Seppe is nog even zoeken maar ook dit is niet een groot probleem. Ik oefen nog wat bochtjes en ga terug naar Seppe om nog wat touch en go’s te oefenen. In het circuit is het druk en ik voeg in na een motor glider. Ik moet de legs langer maken om niet te dicht op hem te zitten en ik maak na twee landingen een full stop. Heerlijk dagje en dat op je verjaardag.

 

Dag 45                     3 april 2009                      0:45          45:25

 

Examentraining en dus het circuit uit. Scherpe bochten, stall met kleppen, noodlandingen etc. Eenmaal terug nog wat verschillende landingen als voorzorglanding, flappless, noodlanding op het veld. Het loopt allemaal wel aardig en ik merk dat ik ook rustiger ben in het afwikkelen van de procedures.


 

 

Dag 46                     7 april 2009                      0:45          46:10

 

Opnieuw examentraining. Opmerking van Herman is wel dat ik overdreven de procedures moet blijven doen. Dit wil een examinator ook duidelijk zien. AMBTKIR APOS, KRMBTR etc.

 

Dag 47                     9 april 2009                      nvt           46:10

 

Nu even wat sneller achter elkaar. Ik wil echt naar dat examen toewerken. Vandaag besloten om niet de lucht in te gaan maar vooral eens door te nemen hoe alles te vinden is. Denk aan Meteo, Notams, Weight and Balance, Procedures en Aerodrome info etc.

 

Dag 48                     15 april 2009                    0:45          47:45

                                                                       0:50

 

Omdat de “grote overland” gepland moet worden besluiten we om nog één keer Hilversum aan te doen. Op tijd op Seppe en de navigatie uitzetten. Om 14:15 uur zijn we air-born en enroute.

Boven Hilversum krijgen we opdracht baan 05 te nemen en dit had ik ook al voorbereid (eerst even gebeld). De landing verloopt lekker en na afrekenen van het sponsorgeld besluiten we meteen terug te keren. Zonder navigatieplan besluiten we op basis van uitwijkoefeningen terug te keren. Dit verloopt prima en we gaan ook nog door de CTR van Rijen terug naar Seppe.

 

Onderweg komen we nog een Apache en een Chinook tegen die keurig door Gilze Tower worden gemeld. We passeren Dongen en maken een mooie approach op Seppe. Een heerlijke landing en klaar voor de “qualifying cross-country” of te wel de grote overland van minimaal 150 NM.


 

Dag 49                     21 april 2009                    0:40          50:25

                                                                       1:10

                                                                       0:50

Vandaag de “Grote Overland”.

 

Om 14:00 uur ben ik op Seppe. Het weer ziet er goed uit al worden vanuit het westen wolkenvelden verwacht. Op mijn gemak maak ik de spullen in orde en zet alles nog eens uit. De wind is 010/010 en ik bel ook even naar Hilversum welke baan in gebruik is. Dit was op dat moment baan 23 maar dit moest ik nog maar eens vragen als ik de buurt zou zijn omdat de wind wel eens zou kunnen krimpen.

Ik besluit om eerst Midden Zeeland aan te doen omdat er dus wolken worden verwacht vanuit zee. Volgens Herman heb ik de tijd is mijn toestel PH-SPD na mij niet meer geboekt voor deze dag. Om 15:05 ben ik los van baan 07 en vlieg richting zeeland. Het zicht is niet optimaal, geen bewolking maar wel veel vocht. Hoe verder ik naar het westen vlieg hoe meer bewolking in de verte zie en ook lagere bewolking dan ik vlieg. Ik zit namelijk op 1500 ft. Doordat ik van baan 07 op ben gestegen op Seppe verwacht ik baan 09 te krijgen maar baan 27 is in gebruik. Op zich niet spannend op Midden Zeeland al heb ik wel wat crosswind vanuit 360. Ik merk wel kleine wolkenveldjes op bij de landing naar downwind maar niet noemenswaardig. Ik maak een redelijke landing en krijg de opdracht het toestel te parkeren naast een Piper Cub. Op de toren reken ik af en vraag naar de weerscondities. Ik krijg te horen aankomende bewolking maar deze lossen op nog voordat deze het veld hebben bereikt. Ik moet toch terug richting Hilversum dus ik verwacht geen problemen. De take-off verloopt prima en ik maar een klimmende bocht naar rechts. Dan op 500 ft merk ik veel bewolking op en ik twijfel even wat te doen. Verder naar het Oosten zit geen bewolking en ik besluit door te klimmen naar 1500 ft dus door de dunne laag bewolking heen en gewoon koerst te gaan vliegen die ik had voorbereid. Eenmaal boven de bewolking heb ik goed zicht op de grond verder naar het Oosten en dit bevestigd de juiste beslissing. Perfect op koers en tijd de vlucht vervolgd tot aan knooppunt Deil (1 minuut voor op schema) en dan koers naar Hilversum. Overhead De Bilt vraag ik aerodrome information en krijg ik baan 36, oeps nieuw.

Het juiste kaartje voor me, dalen en invoegen in het circuit. Het loopt lekker al blijkt dat ik mijn base leg wat langer moet maken waardoor blijkt dat ik mogelijk te vroeg naar downwind ben gedraaid, àllá. Verder een mooie landing op Hilversum al moet ik met voeten na de landing redelijk corrigeren. De PH-SPD geparkeerd en naar de toren voor de volgende stempel. Ik vraag de weerscondities nog eens op en de wind zit dan op 340/010. Hierdoor besluit ik het navigatieplan aan te passen onder het genot van een cola en een stukje appeltaart. Even naar Pascale bellen dat alles onder controle is en vervolgens ga ik weer om 17:30 uur weer los richting Seppe. Koersje terug weer richting Deil en vervolgens via Geertruidenberg naar Seppe. Het zicht is in het begin slecht vanwege het vele vocht in de lucht maar de koers en tijd kloppen perfect. Eenmaal richting Seppe wordt het zicht weer beter.

 

Boven Etten-Leur neem ik contact op met Seppe en krijg baan 25 op. Nou weet ik dat baan 25 met noorden wind altijd lastig is en dat ik daar rekening mee moet houden.

Eenmaal op Final heb ik behoorlijk crosswind. Op zo’n 150 ft valt de wind weg en ga ik mooi naar de baan maar op zo’n 50 ft krijg ik een behoorlijk ruk van rechts die me volledig naast de baan zet. Even denk ik nog aan herstellen maar ik besluit door te starten en het opnieuw te doen. Achteraf, volgens de geleerde, een juiste beslissing. De tweede nadering loopt beter en ik krijg ook van Seppe Radio op final door dat de wind 340/07 is. Ik houd iets meer snelheid in het toestel en maak een mooie landing.

Nog even wachten op Herman en nog een behoorlijke debriefing gedaan van alles onderweg. Eenmaal thuis was het al 20:30 uur, moe maar zeer voldaan!!!


10:28 - Tuesday 21 April 2009 - post comment


Last Page Next Page
Description
Opleiding PPL en vliegervaringen Van dag TOT BIJ Dag Seppe Air Services ( SAS)
Home
User Profile
Archives
Friends
Seppe Air service
Recent Entries
- John-Paul Verkooijen
- PPL op zak en eerste vlucht met mijn gezin!!
- PPL Examen en geslaagd!!
- PPL vervolg voorbereiding examen
- PPL Vervolg dag 40-50
- PPL vervolg dag 30-40
- PPL opleiding vervolg restart na twee jaar
- Opleiding PPL Seppe vervolg
- Start PPL opleiding Seppe Air Service
Hosting door HQ ICT Systeembeheer