Weblog maken?


MaakEenWebsite.nl (tip)
Totaal slechts 10 euro per maand incl. domeinnaam en gratis overzetten van uw bestaande weblog bij Bloggers.nl 100 MB ruimte
emailadres
Lees meer..... en bestel
Gratis geld verdienen met e-mails lezen? Meld je aan bij
Zinngeld, Surfrace, Qassa en Euroclix !

Op zoek naar God?
JoS On Track

Description

Een weblog over mijn modelspoor hobby


My Links

Home
My Profile
Weblog Archives

«  November 2017  »
MonTueWedThuFriSatSun
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930 

Categories

Bouw Klimspiraal (Deel 4)

Na een drukke week en een nog drukker weekend waar in ik niets aan de treinbaan heb gedaan heb ik vanavond toch nog een paar plankjes van de derde winding van de klimspiraal in de lijm gezet. Kan het weer mooi een paar dagen drogen alvorens de rails er op gelegd wordt.

Het gaat niet snel, maar langzaam aan komt de spiraal boven... nu alleen nog de oversteek naar voren maken en dan kan er een lus worden gemaakt zodat de treinen hun rondje kunnen rijden.


Omdat er verder weinig te vermelden valt maar even een overzichtsfoto van hoe de baan er nu bij staat.
De bedoeling is dus dat er een lus komt op de plank waar nu de potten met lijm staan.
Dit zal tijdelijk zijn tot dat ik weet hoe ik de rest van de baan ga aankleden en wat het sporenplan gaat worden.


Ik vind toch al dat ik een heel eind ben... een groot deel van de basis van de baan is er nu. Kan ik nu weer gaan nadenken hoe het verder moet. Voorlopig is er ook nog genoeg te doen aan de elektra.

Posted: 21:57, 2008-11-03 in Klimspiraal
Comments (0) | Add Comment | Link

Nieuw materieel

Op de beurs zaterdag ook een aantal IC wagons gekocht voor achter de Baureihe 101 het was even zoeken maar toen had ik ze dan ook voor 10 euro per stuk. Dus het naar een beurs gaan loont...
En zo heb ik nu een mooie InterCity trein voor niet al te veel geld.


Een complete IC trein met sluit wagen...


En daar komt ie aan gedenderd.... kedeng, kedeng...



Net toen ik begon te denken dat ik wel alle kraampjes had gehad kwam ik bij een van de laatste kraampjes een bak tegen met allemaal goederen wagonnetjes die heel schappelijk geprijst waren....
De prijzen lagen zo rond de 6 euro en dan was het ook nog 3 halen 2 betalen.
Dus even in de bak gegrabbeld en de volgende wagonnetjes bij elkaar gevonden.


Dus naast een IC trein heb ik nu ook één of twee goederentreinen, die in diverse samenstellingen gemaakt kunnen worden.


Zo hebben we bak wagens... waar bv. hout in kan..


En gesloten goederen wagens.


Een geslaagde beursdag dus, iets waar ik vaker naar toega... er is toch een hoop te vinden tegen redelijke prijzen. Al is het soms even zoeken.

Posted: 17:40, 2008-10-27 in Rollend Materieel
Comments (0) | Add Comment | Link

Bouw Klimspiraal (Deel 3)

Na een geweldige dag op Eurospoor 2008 gisteren, vandaag weer even wat gewerkt aan de klimspiraal die zijn tweede en derde winding in gaat.

Het lijmen van de tweede winding.


Inmiddels is de tweede winding voorzien van de isolatie laat en is het uitzetten van de derde winding begonnen.


Hier gebeuren een hoop dingen door elkaar, waar de rails van de tweede winding wordt vast gelijmd wordt het (ik denk tijdelijke) laatste deel van de derde winding gepast.


De bedoeling is om nu eerst de treinen boven te laten komen zodat er een rondje gereden kan worden. Later komt er mogelijk nog een vierde winding waar door het spoor iets hoger dan de bovenkant van de tafel uitkomt, dit van wegen landschap zaken. Maar hoe en wat is nog niet duidelijk. Eerst het schaduwstation afmaken met detectie en wissel decoders.

Posted: 17:23, 2008-10-26 in Klimspiraal
Comments (0) | Add Comment | Link

Eurospoor 2008

Vandaag naar Eurospoor 2008 in de Jaarbeurs in Utrecht geweest, voor mij de eerste keer dat ik zoiets doe (op trein gebied dan... de HCC dagen had ik wel eens ervaren) dus had niet echt een idee wat ik kon verwachten. Het bleek een bonte verzameling van Modelbanen in de ene hal en een soort van markt met kraampjes met allerhante tein spullen in een andere hal.

Eerst maar langs de modelbanen gelopen om te kijken hoe andere het doen en daar van te leren en ideeën op te doen. En er zaten juweeltjes tussen.... ook naar mijn mening wat mindere banen.
Hier een paar foto's van banen die mij zeker geinspireerd hebben...

Een leuk klein berg stationetje.., idee voor het aftakkende lokale spoor wat ik ook wil ga maken..


Een houtzagerij..., ik wil er dan ook iets bij maken dat er een trein geladen kan worden.


Een leuk sfeerbeeld van het lokale spoor door de bergen....


Een burgt, dat idee had ik ook al een tijdje...


En zo was er nog veel een veel meer te zien. Maar naar verloop van tijd heb je het ook wel allemaal gezien en gaat het toch allemaal wel op elkaar lijken al die banen hoe mooi ook. Dus waren de kraampjes in de tweede hal een goede afwisseling, maar daar later meer over.

Posted: 19:37, 2008-10-25 in Algemeen
Comments (0) | Add Comment | Link

DB Baureihe 101

Ik vond dat het tijd was om een nieuwe loc aan te schaffen. Voor m'n verjaardag heb ik van vrienden een tegoedbon van de treinwinkel gekregen, maar om daar nu rails en ander bouw materiaal voor te kopen vind ik dan weer niet leuk. Het moet wel iets zijn waar ik van kan zeggen... "kijk die loc heb ik nu van jullie bon gekocht". Dus vandaag maar eens wezen kijken of er iets moois te vinden is.

Ik heb al twee stoom locomotieven dus het moest wel een wat modernere loc zijn omdat ik de baan toch wel meer in de tegenwoordige tijd wil maken. De keuze is uiteindelijk gevallen op de DB Baureihe 101
Een krachtige loc die de (nog aan te schaffen) ICE trein moet gaan trekken.




Posted: 19:46, 2008-10-10 in Rollend Materieel
Comments (0) | Add Comment | Link

Het schaduw station

Vandaag was het echt lekker hobby weer, dus weer lekker verder gebouwd aan het schaduw station. Nu ik daar rails voor heb kan een groot deel worden aangelegd. Maar voordat ik daar aan ga beginnen eerst het zelfde gedaan wat aan de kant van de klimspiraal ook is gedaan. Een extra poot geplaatst en deze verbonden met de omlijsting. Deze extra poot is nodig om de ondersteuning van het aanrijd spoor van het schaduw station.

Zo was het....


En zo is het na het plaatsen van de extra poot en omlijsting.


Een van de leukste dingen van de modelspoorbaan is toch wel rails leggen, dat gedoe met hout is leuk en noodzakelijk, maar het gaat om de teinen en die rijden nu eenmaal op rails. Dus het leggen van rails geeft echt voortgang :)

Om aan de andere kant te weten hoe alles aansluit de eerste sporen van het schaduw station uitgelegd.


Want dat bepaald hoe de plaat waar dit op komt te liggen gezaagd moet worden.


En de overkant is bereikt :)


Even losjes kijken hoe het met 3 wissels er uit gaat zien.
De bedoeling is dus om 5 wissels te gebruiken, maar die komen later dus tijdelijk twee rechten stukken daarvoor in de plaats.


Het schaduw station is geplaatst in de keerlus, en op dat punt ben ik nu aangeland, de keer lus. Bij de klimspiraal was karton al een handig middel om dingen uit te proberen en ook hier heeft het zijn nut en handigheid weer bewezen. Ik heb namelijk eerst alles op karton uitgetekend en deels gesneden om te zien of het zou passen. Eigenlijk een soort mal gemaakt.


Nadat het kartonnen model helemaal goed was alles overgenomen op de plaat MDF.


Uiteindelijk ziet de keerlus er nu zo uit, met rechts onder het begin van het schaduw station.


En waar de treinen straks het schaduw station uit rijden. Met boven aan de toerid naar de keerlus.


De eerste treinen hebben al proef gereden, daar later meer over.

Vandaag weer een heel stuk verder gekomen. Op wat kleine dingetjes na is het consructieve werk aan het schaduw station grotendeels klaar, kan ik me nu richten op de elektronica (wissel decoders en terug/bezet melders), maar dat is een project opzich.

Posted: 21:40, 2008-10-05
Comments (0) | Add Comment | Link

Wissels

Na het succes van gister om eens bij een andere winkel te gaan kijken vandaag lekker vroeg van het werk gegaan om bij nog een andere winkel te gaan kijken. Ik heb nog een hele lading wissels nodig voor het schaduw station dus ik hoopte er een paar te kunnen vinden.

Na wat gezoek heb ik de winkel kunnen vinden. In een klein straatje verstopt tussen huizen vond ik de winkel die kantoor en modelbouw artikelen zou verkopen. Een wonderlijke combinatie al je het zo leest, maar het blijkt dat de winkel eigenaar treinen ook als hobby heeft. Iets wat me wel een goed gevoel gaf.
Na wat rond gekeken te hebben gevraagd of ie de wissels had die ik zocht... helaas, ook hier moest eea. besteld worden. Toen ik uitlegde dat ik voor Rocco gekozen had omdat die rails iets gunstiger geprijsd is dan Minitrix kwam daar van onder de kassa een laatje naar boven met twede hands minitrix rails en wissels. Alles voor de halve prijs van wat het nieuw zou kosten, en dat scheeld best wel wat.

Na wat gezoek en gegrabbel in het bakje had ik 5 wissels  en nog wat rechten rails gevonden die ik kon gebruiken.


Thuis de wissels getest en alles werkt prima. Helemaal top dit uit hobby gedreven winkeltje waar ik zeker nog vaker langs ga.

Nu ik rails en wissels heb van het weekend eens kijken wat we daar van kunnen maken.

Posted: 16:16, 2008-10-03 in Algemeen
Comments (0) | Add Comment | Link

Rails

Al een paar weken probeer ik aan rails te komen voor het schaduw station de winkel waar ik normaal altijd kom heeft sijnbaar erg veel moeite om rails te bestellen. Daarom ben ik maar eens op zoek gegaan naar andere trein/modelbouw winkels want afhankelijk zijn van één winkel is toch niet echt fijn.

Na wat gegoogle vond ik een winkel vlak bij m'n werk dus dat is nog handig ook... even langs gaan als ik naar huis ga en zo. Dus dat vandaag maar eens gedaan.

En jawel... ze hadden daar de rails gewoon op voorraad. Niet alles maar toch een groot gedeelt om weer lekker verder te kunnen.


En zo heb ik nu voldoende rails om het eerste deel van de klimspiraal af te maken en voor een groot deel van het schaduw station. Helaas hadden ze niet de benodigde wissels, dus misschien nog maar eens een andere winkel proberen. Maar deze partij rails is alvast binnen :)

Posted: 18:03, 2008-10-02 in Algemeen
Comments (0) | Add Comment | Link

Bouw Klimspiraal (Deel 2)

Gister zover gekomen dat één winding van de spiraal af is. Van boven af lijkt het een cirkel, maar als je van de zijkant kijkt zie je wel degelijk een hoogteverschil. Vandaag is het tracé tussen het schaduw station aan de rechter kant en het begin van de klimspiraal aan de linker kant aan de beurt.


Dit op het oog simpel stukje was toch weer passen en meten voor het op zijn plaats zat. Maar nu zijn de spiraal en het schaduw station verbonden.


Hier is nog even goed het hoogte verschil te zien na één winding van de spiraal. Het hoogte verschil is nu zo'n 5,5 cm en zal hier en daar nog wat bijgesteld moeten worden.


En nog een kijkje van boven af op het geheel.


Hier is mooi te zien hoe straks de rails uit het schaduw station naar de klimspiraal loopt.


Toch weer een heel eind opgeschoten dit weekend. Nu maar hopen dat de treinen winkel snel de bestelde rails heeft. Want als er rails ligt kan er pas echt getest worden of alles goed is.



Posted: 19:24, 2008-09-21 in Klimspiraal
Comments (1) | Add Comment | Link

Bouw Klimspiraal (Deel 1)

Heel wat voorbereidingen gingen er aan vooraf en telkens dacht ik te kunnen beginnen met de bouw van de klimspiraal, maar vandaag was het dan echt zover. De bouw kon beginnen.

Eerst maar een nieuwe stapel met trapezium plankjes gemaakt. De vorige serie was niet echt best gezaagd en door het proberen hier en daar voorzien van gaten voor een M8 draadeinden. De M8 draadeinden zijn zoals vorige keer verteld vervangen voor M6 draadeinden dus vond ik het beter om nieuwe plankjes te zagen. Op een aantal oude plankjes de afgelopen week nog wat geoefend en geprobeerd om met de cirkelzaag en een lat als geleider mooi recht te zagen en op de juiste plaats, dit lukt nu naar tevredenheid en zie daar een mooie stapel trapeziums


Even had ik het plan om de klimspiraal eerst in elkaar te zetten en dan op te hangen, maar al snel werd duidelijk dat het stapsgewijs opbouwen handiger is. Het eerste draadeind staat, velen zullen volgen.


Na een aantal plankjes te hebben gepast en uitgemeten eea. aan elkaar gelijmt tot er een halve cirkel was gevormd. Dit geheel wordt straks in zijn geheel over de draadeinde geschoven.


Tijdens het wachten tot de lijm zover droog was dat de halve cirkel geplaatst kon worden een begin gemakt met het tracé tussen het schaduw station en de klimspiraal.


En zo kon ook de halve cirkel worden geplaatst en krijgt de klimspiraal al enige vorm.


Grof weg de heling ingesteld.


Nadat het tweede deel was geplaatst is er één winding van de spiraal klaar.


Nu alles lekker laten drogen zodat ik morgen verder kan met het trasé tussen het schaduwstation en de spiraal.

Posted: 16:23, 2008-09-20 in Klimspiraal
Comments (1) | Add Comment | Link

<- Last Page | Next Page ->

Hosting door HQ ICT Systeembeheer