Weblog maken?


MaakEenWebsite.nl (tip)
Totaal slechts 10 euro per maand incl. domeinnaam en gratis overzetten van uw bestaande weblog bij Bloggers.nl 100 MB ruimte
emailadres
Lees meer..... en bestel
Gratis geld verdienen met e-mails lezen? Meld je aan bij
Zinngeld, Surfrace, Qassa en Euroclix !

Op zoek naar God?
Mijn reis door pabo 3

Description

Door middel van mijn weblog wil ik jullie op de hoogte houden van mijn groei op de pabo.


«  November 2017  »
MonTueWedThuFriSatSun
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930 

My Links

* Home
* My Profile
* Weblog Archives
* Friends

Algehele reflectie op het thema

Ik vond het een leuk thema, ik had niet verwacht dat hersenvriendelijk zo belangrijk zou zijn. Je merkt echt dat de leerlingen heel anders reageren op je lessen.
Wel vond ik het erg lastig dat de opdrachten niet goed aansloten bij mijn stage. Ik heb er het beste van gemaakt maar heb geen idee of het goed is. Dit is natuurlijk jammer want je verwacht zoveel mogelijk opdrachten te kunnen doen en hiervan te leren. Nu was ik alleen maar bezig met verzinnen hoe ik het anders aan kon pakken. Dit kostte erg veel tijd wat ik jammer vond want die tijd had ik liever gestoken in het voor de klas staan.
Ook vond ik het jammer dat er niet echt lezingen waren of workshops. Hier leer ik namelijk ontzettend veel van en de persoonlijke ervaringen maken het altijd net iets aantrekkelijker.
Mijn doelen zijn redelijk behaald. Ik heb wel gemerkt dat ik ze nog meer SMART moet formuleren, maar daar ga ik met onderzoek mee aan de slag.  

Posted: 17:42, 2/12/2011
Comments (0) | Add Comment | Link

toepassingskaar 5: de 1-zorgroute: Taal

De leerlijn

Het is lastig om aan te geven wat de leerlijn is voor deze leerlingen omdat dit in iedere groepsdoorbrekende klas weer anders is en soms zefs binnen deze groep ook nog kan verschillen. Er wordt wel gewerkt met doelen van de leerlijn maar deze doelen worden aangepast aan de leerling. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat de ene leerling wel op de leerlijn voor groep 3-4 zit terwijl een andere leerling nog bezig is met doelen van de kleuters. Ook zijn er leerlingen die eerst achterlopen en dan opeens heel veel groei doormaakt. Daarom is het belangrijk dat de leerlingen veel worden geobserveerd. En er regelmatig een 'toets' gemaakt wordt om te kijken of de leerlingen vooruit zijn gegaan.

  

Gebruik methode ‘leeslijn’

Leeslijn in een kindgerichte methode, leerlingen lezen op hun eigen niveau en in hun eigen tempo. Om deze vorm van onderwijs op maakt mogelijk te maken is de methode niet-thematisch. Dit betekent korte instructietijd en blijft er tijd over om individuele aandahct te kunnen geven. Het methodisch gedeelte van Leesweg werk analytisch-synthetisch (aanpak voor leeszwakke leerlingen). De verwerking is zo gemaakt dat leerlingen snel succeservaringen zullen hebben.

Didactische activiteiten

De Marke heeft gekozen voor de methode Leeslijn omdat het zich onderscheidt door gebruik te maken van twee didactieken. één voor leeszwakke lezers (de leesweg) en één voor sterke lezers (leespad). Op deze manier speelt de methode in op (grote)  niveauverschillen. Dit is de reden waarom de methode niet werkt volgens het leerstofjaar klassenmodel.

 

Leesweg:

De leerlingen die les krijgen uit de leesweg is een zwakke lezer die in kleinere stapjes leest. We doen acht lessen over één stuk tekst. Op deze manier krijgen de leerlingen meer begeleiding en instructie. De instructie wordt gegeven uit het leerboek. De leerlingen die dat nodig hebben, krijgen extra instructie. Voor de verdieping en verwerking bij iedere instructie, zijn leesboekjes. Aan het eind van ieder leesboek, maken de leerlingen een verwerkingsblad. Ook kan er soms worden gekozen voor een andere vorm.

leespad:

Een leerling die les krijgt uit het leespad is een vlotte lezer die met weinig instrusctie zelfstandig met leesactiviteiten aan de slag kan gaan. De leerlingen die lezen uit het leespad zijn meer op een zelfontdekkende manier bezig met het lezen. Hier wordt speciaal ontwikkeld materiaal bij gebruikt. De leerlingen moeten deze manier wel aankunnen. Er zijn leerlingen die wel op dit niveau kunnen lezen maar niet om kunnen gaan met deze zelfstandigheid. Voor deze leerlingen worden dan andere groepen gezocht met een andere aanpak. De instructie wordt gegev en aan de hand van leerkaarten die ook gelijk verwerkingsopdrachten bieden. Na het doornemen van de leerkaarten gaan de leerlingen aan de slag in een leesboekje. Hierbij krijgen de leerlingen een werkkaart waardoor ze zelfstandig verder kunnen op hun leerroute. 

Toetsing:

De toetsing wordt gedaan op twee manieren:

- DMT= drie-minuten-test

- ILO= individualiserend LeesOnderwijs

Ook kijken de leerkrachten regelmatig of de leerlingen nog op het juiste niveau zijn ingedeeld. Hier mogen ze zelf manieren voor aandragen.

Hoe:
Na elk niveau tot en met niveau 9, worden ILO (Individualiserend LeesOnderwijs) toetsen afgenomen. Deze corresponderen met de AVI toetsen. Met de genormeerde ILO toetsen toetst u zowel tekstvaardigheid als woordvaardigheid. Wanneer uit observatie en toetsing blijkt dat leerlingen achterblijven, is er ruimte voor remediëring.

 

Wanneer:
De toetsen worden afgenomen in de maanden:
- november

- maart

- juni

 

1)       Met de toetsen technisch lezen bepaalt de leerkracht het technisch leesniveau van alle leerlingen klassikaal. Met de uitkomst van deze toetsen wordt er gekeken naar het niveau. Op deze manier worden de groepsdoorbrekende klassen gevormd. Deze manier kan ook wisselen. Mijn stageklas had laatst een samenwerking met de stageklas van Yentl. De leerlingen uit mijn klas kregen een kind aangewezen die ze gingen helpen (maatjes) De leerlingen vonden dit zelf erg leuk en we zetten deze vorm dan misschien ook door in een andere periode.
Ook kunnen leerlingen die dyslexie hebben, worden aangemeld bij de leeskliniek. De mensen van de leeskliniek zijn een aantal keer per week aanwezig op school.

           De organisatie

Zelfstandig werken speelt een belangrijke rol bij Leeslijn. Alleen zo kunnen leerlingen op hun eigen niveau en in hun eigen tempo werken. Het leeslijn- materiaal is daar volledig op afsgestemd en begeleidt de leerlingen door de lessen. Door het zelfstandige werken heeft de leerkracht de tijd om instructie aan kleinere groepen te geven of soms zelf individueel. De leerkrachthandleiding geeft een richtlijn en geven aan hoe je het best om kunt gaan met de verschillen binnen de groep.

Evaluatie

Het uitvoeren van deze opdracht vond ik erg lastig. Momenteel loop ik stage op een SBO school die vooral werkt met individuele plannen. Ook werkt deze school met het groepsdoorbrekend werken. Deze groepen worden weer anders samengesteld op het moment dat de leerkracht in de gaten heeft dat een leerling niet goed mee kan komen of juist een groi heeft doorgemaakt. De school werkt wel met een leerlijn maar kunnen hier ook makkelijker van 'af stappen' als ze merken dat een leerling dat nodig heeft. Iedere leerling heeft eigenlijk een eigen einddoel en mocht dit niet lukken kan dit ook weer worden aagepast. De vorderingen van de leerlingen op een leerlijn is voor mij heel erg moeilijk weer te geven omdat dit echt te verschillend is. 

Helaas lukt het niet om een foto op deze site te zetten! :( alleen plaatjes die ik opsla op de computer kunnen worden geplaatst maar zelfgemaakte foto's of gescande bestanden pakt hij niet.

 

 


Posted: 17:35, 10/10/2011
Comments (0) | Add Comment | Link

toepassingskaart 1: mindmap maken

Voor de les had ik wel gehoord van mindmapping maar zelf had ik er nog geen ervaring mee. Tijdens het leren kwam ik erachter dat ik het erg leuk vond om een mindmap te maken. Na de toetsweek heb ik ook gemerkt dat de stof langer en beter blijft hangen als ik er een mindmap van maak.  '

Wat doe je bij het maken van een mindmap:
Bij het maken van een mindmap maak je van de nieuwe informatie een netwerk. Je koppelt de nieuwe informatie aan kennis wat je al hebt opgeslagen.
In het midden komt het onderwerp te staan, hier ga je vanuit werken.
-gebruik blanco papier
-het liefst op A3 formaat maar A4 is ook prima. 
-leg het papier horizontaal. 
-gebruik viltstiften en/of kleurpotloden.


vanuit het onderwerp ga je verschillende zijtakken maken. iedere zijtak krijgt een andere kleur. Je schrijft alle informatie zo kort mogelijk op, en maakt tekeningen om dit te verduidelijken/ondersteunen. 

Omdat het niet mogelijk is zelfgemaakte of gescande foto's te uploaden heb ik ervoor gekozen om een door mij gemaakt mindmap te beschrijven. Deze periode heb ik veel mindmaps gemaakt. Ik ben erachter gekomen dat het voor mij heel goed werkt. Je verwerkt informatie op een cratieve manier wat goed bij mij past! Lekker aan de slag met kleuren en tekeningen.
Ik heb voor aardrijkskunde een aantal mindmaps gemaakt. De mindmap die ik wil gaan beschrijven heeft het thema: Landbouw.
Landbouw staat dus ik het midden van mijn papier. Ik heb dit geschreven met groen en heb er tekeningen bij gemaakt van kassen, bloemen en een zonnetje omdat dit dingen waren wat bij mij opkwam als ik aan dit woord dacht.
Landbouw kun je verdelen in vier sectoren. Op deze manier verschijnen er vier onderverdelingen. Ik heb dit allemaal met groen gedaan alleen kreeg iedere onderverdeling een andere kleur groen.
Akkerbouw: hier heb ik de info over akkerbouw geschreven. er stond bijvoorbeeld in de tekst dat deze vorm zich vooral richt op het verbouwen van aardappelen, suikerbierten en tarwe. Dit heb ik dan ook getekend.
Bosbouw: Dit woord ik heb al versierd met allemaal mooie bomen die achter het woord tevoorschijn komen. daarnaast staat in steekwoorden waar het hier om draait
Veeteelt: bij dit woord heb ik een mooie koe gemaakt. Daarnaast staan er tekeningen van waar de productie om draait, dus melk, eieren, vleer en kaas. Of voor de slacht, hier heb ik een mooie biefstuk getekend. Ook staat er dat ze messtal koeien, varkens of pl;uimvee houden, deze heb ik allemaal getekend bij de woorden. Zo staat er bij pluimvee bijvoorbeeld een Kip en om het woord heen heb ik veren getekend.
Tuinbouw:Ook bij dit kopje heb ik getekend wat deze tak produceert. Dit zijn: bloemen, groente, fruit, bomen en zaden. 

Ik hoop dat u zo een beetje een beeld heeft gekregen van de door mij gemaakte mindmaps.


Posted: 14:29, 10/10/2011
Comments (0) | Add Comment | Link

toepassingskaart 8: constructivistische les

Voor deze toepassingskaart hebben we eerst een leerstijlentest gedaan om erachter te komen wat onze eigen leerstijlen waren. Vaak zie je dit namelijk terug in jouw manier van lesgeven en hebben de leerlingen in de klas, met dezelfde leerstijl, hier profijt van. Ik had hier eigenlijk nooit echt bij stilgestaan. 
Uit de test kwam dat mijn grootste raakvlakken liggen bij de doener er de dromer. Toen ik het woordje dromer zag, ging ik twijfelen of ik de test goed had gedaan. Ik vond mijzelf helemaal geen dromer! De doener vond ik wel passen, ik ben iemand die altijd alles aanpakt en het lieft direct doet. Het rare vond ik dat naar mijn idee dromers en doeners toch echt het tegenovergestelde zijn van elkaar. Blijkbaar kan dit dus wel en heb ik kenmerken van beide leerstijlen.
Hieronder kenmerken van doeners en dromers die ik bij mezelf vind passen.

Doener:-
-
De doener vindt contact en sfeer van groot belang. Dit past bij mij, ik heb altijd behoefte aan mensen om me heen en ben dan ook vaak te vinden in groepen. De sfeer binnen die groep is dan ook erg belangrijk. Ik ben vaak degene die als eerst aanvoelt dat er iets speelt in de groep. Hier ga ik direct mee aan de slag en probeer uit te zoeken waar het vandaan komt en wat ik hieraan kan doen.
Dromer:
- De dromer heeft veel fantasie en een groot voorstellingsvermogen. Ook dit lijkt voor mij te zijn geschreven. Fantasie is iets waar ik heel veel dingen mee kan doen. Als ik iets moet doen probeer ik altijd vooruit te kijken naar hoe dit zal gaan verlopen. Als ik in mijn vrij tijd lees (wat ik heel erg veel doe) merk ik dat ik altijd een beeld vorm bij wat ik lees. Om deze reden kijk ik ook bijna geen verfilmingen van boeken omdat het altijd heel anders is dan dat ik het me had voorgesteld en daardoor vaak tegenvalt.
- De dromer is creatief. Dit is ook een kenmerk was bij mij past. Iedereen komt altijd naar mij toe met de vraag of ik nog een idee heb voor een leuk cadeau of surprise etc. Ook vind ik het ontzettend leuk om knutstels te verzinnen en uiteraard maak ik die dan eerst zelf om te kijken of het leuk is. Mijn broertjes maken ook vaak gebruik van mij! Als ze iets moeten maken voor school vragen ze altijd ik of ik ze wil helpen omdat ze weten dat ik me dan helemaal kan laten gaan met een idee. Ze hoeven dan vaak zelf haast niets meer te doen omdat ik het dan liever zelf afmaak :)

Voor deze toepassingskaart moest je een les bedenken/ omvormen tot een les die verschillende leerstijlen aanspreekt. Ik heb ervoor gekozen om me te richten om drie leerstijlen:
-de doener
- de denker
- de dromer

Ik heb ervoor gekozen om een geschiedenis les om te vormen tot construvictische les.

De les begint met een korte terugblik op de voorafgaande les.
Ik vraag de leerlingen waar het thema over gaat en wat ze allemaal al hebben geleerd. Dit is vooral voor de denkers.
Daarna vraag ik naar wat de leerlingen hebben gezien in de filmpjes van de vorrige lessen. Door het grote voorstellingsvermogen bij de dromers, Blijven filmpjes vaak goed hangen bij deze leerlingen. 

Na de terugblik zet ik de leerlingen apart. Ik heb een test afgenomen bij de leerlingen en kan ze dus goed verdelen op leerstijl. Daarna geef ik iedere groep een opdracht wat past bij die leerstijl.
-de doeners: Doen de opdracht in groepsverband. Deze leerlingen werken graag samen. De groep krijgt een stencil met verschillende opdrachten. één opdracht is dat de leerlingen een probleem voorgeschoteld krijgen en hier samen een oplossing voor moeten bedenken. Hiervoor mogen ze ook achter de computer en naar de bibliotheek (in school) om informatie te zoeken.
- de dromers:
Deze leerlingen krijgen de opdracht om een plattergrond te maken van het achterhuis waar Anne Frank ondergedoken zat. De leerlingen krijgen beschrijvingen en moeten hier zelf een voorstelling bij maken en dit omvormen naar een tekening of knutselwerkje. De leerlingen mogen zelf kiezen of ze dit alleen, in tweetallen of in een klein groepje doen.
- de denkers:
De denkers gaan een verhaal schrijven over hoe het nou allemaal gegaan is in die tijd in het achterhuis. Hoe kwamen de mensen er nou achter dat de fam. Frank daar zat en hoe kon het dat het achterhuis niet te zien was? Hiervoor mogen de leerlingen ook achter de computer om informatie te zoeken en ik zorg voor boeken met achtergrond info. 

Reflectie:
De les verliep best wel rommelig omdat de leerlingen helemaal niet gewend zijn om zo te werken. Dit was helemaal nieuw voor ze en het duurde dan ook wat langer voor iedereen aan de slag was. De leerlingen reageerden wel erg positief. Ze vonden het erg leuk om te doen. Ik kwam er alleen zelf achter dat de opdrachten nog een beetje moeilijk waren.



Posted: 13:38, 10/10/2011
Comments (0) | Add Comment | Link

toepassingskaart 2: aanleggen van de digitale themamap

Deze toepassingskaart is gedaan.
Alles wat je in deze map kunt lezen gaat ove mijn bevindingen, leermomenten en vorderingen op de pabo.
Ik blik terug op iedere themabijeenkomst en verwerk iedere toepassingskaart.


Posted: 13:31, 10/10/2011
Comments (0) | Add Comment | Link

hersenen in actie, bijeenkomst 6.

Wat was nieuw voor je?
Eigenlijk ben ik tijdens deze les niets nieuws tegengekomen. Het waren allemaal begrippen waar ik al over heb gehoord. Wel vond ik het erg leuk om er meer over te weten te komen. Zoals de MI's, ik wist wel dat er op sommige scholen al naar werd gekeken en misschien bij een aantal lessen zou worden toegepast, maar ik had geen idee dat er scholen waren die een dagdeel werken met die Mi's. Het lijkt me ontzettend leuk om een bepaald atelier te verzorgen voor een groep leerlingen. Wat mij er leuk aan lijkt is het feit dat je zelf alles kunt bedenken. Ook moet je zelf blijven kijken naar het niveau van de leerlingen. Hoe blijft het voor iedere leerling uitdagend.

Wat heb je daarvan geleerd?
Wat ik heb geleerd van deze les is dat ik zelf een interpersoonlijk talent heb. Ik heb graag menzen om ij heen en vind het prettig om samen te werken. Op deze manier leer ik het best. Op de tweede plaats staat bij mij het Verbaal-linguistische talent. Dit wil zeggen dat ik talig ben ingesteld en dus ook goed leer als er veel taal in is verwerkt.

Wat ga je met deze kennis/inzichten doen op je stage?
Tijdens mijn stage wil ik letten op mijn manier van lesgeven. Zie je mijn talent terug in mijn manier van lesgeven. Ik ben erg benieuwd of dit zo is. Ook wil ik gaan kijken naar de talenten van de leerlingen in mijn stageklas. Ik ga proberen om hier zoveel mogelijk mee te doen. Ten slotte lijkt het mij erg leuk om een keer een kijkje te nemen op een school die werkt met ateliers.


Posted: 13:09, 10/10/2011
Comments (0) | Add Comment | Link

hersenen in actie, bijeenkomst 5.

Wat was nieuw voor je?
tijdens deze les kwam er een begrip naar voren waar ik nog nooit over had gehoord:
- het sociaal constructivisme
ook nieuw was het feit dat jouw leerstijl kan veranderen.
Toen ik te horen kreeg dat we de leerstijlen test gingen doen dacht ik, die hebben we toch al gedaan. Waarom moet dat dan nu nog een keer.
De uitkomst was verrassend! Mijn leerstijl was veranderd van een doener naar een bezinner/dromer.

Wat heb je daarvan geleerd?
over het sociaal constructivisme meb ik geleerd dat het gaat om: Het constructivisme gaat er van uit dat iedereen zijn eigen werkelijkheid construeert. Volgens de constructivistische opvatting over leren, bouwen lerenden zelf kennis en vaardigheden op. Informatie die van buitenaf wordt aangeboden wordt niet rechtstreeks opgenomen, maar wordt geïnterpreteerd, bewerkt en geassimileerd in samenhang met de aanwezige voorkennis en de verwachtingen en behoeften van de lerende. Wat en hoeveel een lerende opsteekt van bijvoorbeeld instructie hangt af van wat de lerende tijdens die instructie doet, welke verwachtingen hij koestert, welke doelen hij heeft, en niet te vergeten hoe zijn humeur er bij staat.
Qua leerstijlen heb ik geleerd dat deze kunnen veranderen met de tijd. Het is naar mijn idee dan ook belangrijk om de verschuivingen in de gaten te houden zodat je je lessen daar goed op kunt laten aansluiten.

Wat ben je van plan met deze nieuwe kennis te gaan doen in de stage?
Wat het sociaal constructivisme betreft is het de bedoeling dat ik een 'normale' les ga ontwerpen/aanpassen zodat het een sociaal constructivistische les wordt. Ook wil ik gaan kijken naar de leerstijlen in mijn klas zodat ik daar mijn lessen op kan aanpassen.


Posted: 12:43, 10/10/2011
Comments (0) | Add Comment | Link

toepassingskaart 4: de 1-zorgroute: rekenen

Deze opdracht was ook lastig uit te voeren op mijn stageschool. Omdat de leerlingen in groepsdoorbrekende klassen zitten en echt allemaal een ander niveau hebben, heb ik ervoor gekozen om te gaan werken met twee jongens. Deze jongens kunnen eigenlijk een niveau hoger met rekenen maar vallen uit op de tafels. 

Ik ben begonnen met het maken van een tafelkaart met de tafels 1tm/5 en 10, deze tafels moeten de leerlingen op dit niveau beheersen. Na het maken van deze kaart ben ik om de beurt met de jongens gaan zitten. Ik heb ze niet verteld wat ik ging doen omdat ze daar nogal onzeker door worden, en begon met het overhoren van de tafels. Ik vroeg eerst de hele tafel op volgorde en daarna tafels op willekeurige volgorde. Tijdens het afnemen hield ik op mijn eigen blaadje bij of hij deze som wel direct wist of niet. Nadat we alle tafels op deze manier behandeld hadden, kregen de jongens hun eigen tafelkaart. Nu gingen we samen kijken welke tafels hij direct goed had en waar hij nog iets langer over moest denken (ik zei niet dat het fout was) De tafels die hij direct kon noemen mocht hij markeren. Er kwam bij beide jongens uit dat ze de stapjes wel kunnen maken maar dit nog niet goed kunnen koppelen aan een tafel. Dus ze tellen wel 2,4,6 enz maar als je dan vraagt 4 x 2 moeten ze echt gaan tellen en die stapjes maken in hun hoofd.

Met deze uitslag ben ik aan de slag gegaan. De jongens werken een aantal keer in de week achter de computer op een speelse manier aan het oefenen van de tafels dus ik moest nog een andere manier vinden. Ik heb ervoor gekozen om individueel spelletjes te doen met de jongens. Deze mogen niet te lang duren en moeten aantrekkelijk gebracht worden. 

Ook heb ik de jongens advies gegeven om een tafelkaart op het toilet te hangen.


Posted: 12:34, 10/10/2011
Comments (0) | Add Comment | Link

toepassingskaart 6a: ontwikkelingsmaterialen

We kregen vandaag een workshop ontwikkelingsmaterialen. In groepjes kregen wij de kans om dit materiaal te gaan ervaren en hier vragen over te beantwoorden. Hieronder heb ik foto's van Tahnée geplaatst die zat in mijn groepje en op de een of andere manier pakt hij deze foto's wel??!! Onder de foto's zal ik de beschrijvingskaart uitwerken die we bij ieder materiaal in moesten vullen.

 Hierboven ziet u foto's van het ontwikkelingsmateriaal Fröbel mozaïek.

Materiaal kenmerken: Het materiaal heeft verschillende kleuren en vormen., het is hard materiaal en het voelt licht
materiaalsoort:het is gevormd materiaal 
Hanteerbaarheid:
Het is fijn in gebruik, het heeft geen scherpe randjes.
Uitvoering:Je kunt oip verschillende manieren werken met dit materiaal, of je legt de figuren aan de hand van een voorbeeld na. Of kinderen kunnen door gebruik te maken van hun fantasie zelf figuren leggen.
Aantrekkelijkheid:Door de verschillende kleuren en vormen is het aantrekkelijk, je wil direct figuren gaan leggen. (dat had ik tenminste :)
Bedoeling van het materiaal
Brede ontwikkeling:
-actief zijn en initiatieven nemen.
-uiten en vormgeven
-voorstellingen vormen en creativiteit
-zelfstandigheid
Specifieke kennis en vaardigheden:
- motorische vaardigheden
-waarnemen en ordenen
gebruiksmogelijkheden:

-formuleer de specifieke doelstelling:
de leerlingen kunnen de stukjes op de plaat leggen of ernaast. De eerste stap is de stukjes op de plaat leggen dan is het materiaal ook zelfcorrigerend. De stap daarna is het figuur naleggen. En de leerlingen kunnen ook zelf figuren leggen.

-is er een toelichting nodig bij het gebruik van het materiaal:
Als je de leerlingen iets specifieks wil laten doen wel, anders kunnen leerlingen zelfontdekkend aan de slag met dit meteriaal.
-is het materiaal zelfcorrigerend:Als leerlingen het figuur op de plaat leggen wel, anders niet.
-Het is geschikt voor:
individueel gebruik en het werken in tweetallen.
-Voor welke leeftijd is het materiaal geschikt:
Er zijn verschillende platen die variëren in moeilijkheid. De simpele platen zijn geschikt voor de onderbouw, en als je dit vaak doet met de leerlingen gaan ze vanzelf de uitdaging zoeken in de moeilijkere platen. Als je hele moeilijke platen hebt kun je dit ook nog gebruiken in de bovenbouw.

 
Hierboven ziet u foto's van het ontwikkelingsmateriaal Grote blokken.

Materiaal kenmerken: Hard, hout, vormen
materiaalsoort: gevormd materiaal/compositie en constructie materiaal.
Hanteerbaarheid:fijn in gebruik
Uitvoering:Leerlingen kunnen zelf constructies maken/bedenken en hin fantasie gebruiken. Ook kan de juf opdrachten geven.
Aantrekkelijkheid:de leerlingen kunnen vanalles bouwen en dit stimuleert het gebruik van de fantasie. Ook past dit materiaal goed in de belevingswereld.
Bedoeling van het materiaal
brede ontwikkeling:
-uiten en vormgeven
-voorstelling vormen en creativiteit
-redeneren en probleemoplossend
-zelfstandigheid
specifieke kennis en vaardigheden:
-motorische vaardigheden
-waarnemen en ordenen

gebruiksmogelijkheden:
-formuleer de specifieke doelstelling:
Je kunt met dit materiaal alle kanten op. Je kunt de leerlingen opdrachten geven en ze zo een oplossing laten bedenken voor een probleem. Ook kun je leerlingen de ruimte geven om zelf te laten bouwen. Op deze manier wordt de creativiteit en de fantasie benut.
-hoe kun je dit materiaal gebruiken:Er moet genoeg ruimte zijn om te bouwen.
-is er een toelichting nodig bij het gebruik van het materiaal:
Nee eigenlijk niet, behalve als je de leerlingen en opdracht meegeeft. Dan is er wel instructie nodig.
-is het materiaal zelfcorrigerend:Nee
-Het is geschikt voor: Individueel gebruik, het werken in tweetallen en met een groepje leerlingen. Zorg er in dit geval dan wel voor dat er genoeg ruimte is en dat er genoeg blokken aanwezig zijn zodat iedereen aan de slag kan.
-Voor welke leeftijd is het materiaal geschikt:Het materiaal is het meest geschikt voor de kleuters. Ook kun je dit materiaal inzetten bij hogere groepen bij het werken met een thema als: bouwen, huizen, kastelen enz. Er kan met dit materiaal vanalles gemaakt worden en meestal vinden oudere leerlingen het stiekem toch nog wel leuk om een mooi gebouw te maken met blokken.

Hierboven ziet u foto's van het ontiwkkelingsmateriaal Opdracht vouwen.

Materiaal kenmerken: Vormen, kleuren, licht
materiaalsoort: gevormd materiaal
Hanteerbaarheid:het papier kan scherp zijn, je kunt niet te wild doen, dan sheurt het papier.
Uitvoering:een werkje navouwen
Aantrekkelijkheid:Het papier heeft verschillende kleuren en er kan vanalles mee gemaakt worden, dus ik denk dat het wel aantrekkelijk is.
Bedoeling van het materiaal
brede ontwikkeling:
-uiten en vormgeven
-voorstellingen vormen en creativiteit
-zelfstandigheid
specifieke kennis en vaardigheden:
-motorische vaardigheden
gebruiksmogelijkheden:
-formuleer de specifieke doelstelling:
motorische ontwikkeling stimuleren en het inzicht.
-is er een toelichting nodig bij het gebruik van het materiaal:Nee het is de bedoeling dat de leerlingen het navouwen
-is het materiaal zelfcorrigerend:Ja, als leerlingen het niet goed vouwen komt er iets anders uit dan het voorbeeld
-Het is geschikt voor: individueel gebruik
-Voor welke leeftijd is het materiaal geschikt:Voor oudste kleuters en groep 3

Hierboven ziet u een foto van het ontwikkelingsmateriaal, een werkje navouwen (via stappenboekje)

Materiaal kenmerken: papier, kleuren, licht, vormen
materiaalsoort: gevormde materialen
Hanteerbaarheid:wordt stap voor stap laten zien, papier kan scherp zijn en scheuren als je er te ruw mee bent.
Uitvoering:het vouwen van een werkje volgens een stappenplan
Aantrekkelijkheid:Door stappen te volgen komt er een leuk werkje uit. Wel zijn sommig stappen een beetje lastig en er staat niet bij wat je moet doen.
Bedoeling van het materiaal
brede ontwikkeling:
- uiten en vormgeven
-voorstellingen vormen en creativiteit
-zelfstandigheid
specifieke kennis en vaardigheden:
-motorische vaardigheden
-waarnemen en ordenen

gebruiksmogelijkheden:
-formuleer de specifieke doelstelling:
Het stimuleren van de motorische vaardigheid en het ruimtelijke inzicht.
-is er een toelichting nodig bij het gebruik van het materiaal:
Het is de bedoeling dat de leerlingen zelfstandig aan de slag gaan met dit boekje. Soms zijn de stappen net even iets te groot en kun je niet goed zien wat je moet doen. In deze gevallen vind ik wel dat er een korte toelichting nodig is.
-is het materiaal zelfcorrigerend:Ja, als je de stapen niet goed volgt komt er een heel ander werkje uit
-Het is geschikt voor: individueel gebruik
-Voor welke leeftijd is het materiaal geschikt: jongste kleuters, als het heel simpel is. Oudste kleuters kunnen dit zelf. En begin groep 3 kan dit ook nog leuk zijn.

Hierboven ziet u foto's van het ontwikkelingsmateriaal vlinderlegspel.

Materiaal kenmerken: kleuren, licht, plaatjes
materiaalsoort: speel- en leermateriaal
Hanteerbaarheid:moeilijk om de platliggende plaatjes van de tafel te pakken en er zitten best scherpe randjes aan.
Uitvoering: Op de grote plaat staan allemaal afbeeldingen van vlinders. Het is de bedoeling dat de leerlingen van 2 helften de vlinder op de plaat maken.
Aantrekkelijkheid: Het zijn leuke plaatjes met vrolijke kleuren
Bedoeling van het materiaal
brede ontwikkeling:
- uiten en vormgeven
-zelfstandigheid
specifieke kennis en vaardigheden:
- motorische vaardigheden
-waarnemen en ordenen
-schematisering en symboolvorming
gebruiksmogelijkheden:
-formuleer de specifieke doelstelling:
Leerlingen maken van 2 stukjes, één hele vlinder. Hierbij moet er gelet worden op de kleuren en de verschillende vormen van de velugels.
Hoe kun je dit materiaal gebruiken: Neerlegen en combineren/samenvoegen.
-is er een toelichting nodig bij het gebruik van het materiaal:Ja de eerste keer denk ik wel, maar dat ligt ook aan de leerling. Hebben ze al ervaring met zulke spellen dan zou ik ervoor kiezen om ze eerst zelf te laten ontdekken. Zie je dan dat het niet lukt, zou ik het in de gaten houden en na ongv. 2 keer even ingrijpen om het kort uit te leggen.
-is het materiaal zelfcorrigerend:Jazeker!
-Het is geschikt voor: Individueel gebruik en het kan ook in tweetalen gebruikt worden, bijvoorbeeld oudste met een jongste kleuter.
-Voor welke leeftijd is het materiaal geschikt: Kleuters

Hierboven ziet u foto's van het ontwikkelingsmateriaal Panorama.

Materiaal kenmerken: vormen, licht, kleur
materiaalsoort: speel- en leermaterialen
Hanteerbaarheid:leerkracht moet controleren, ook zijn de plaatjes niet echt makkelijk neer te leggen en verschuiven snel.
Uitvoering:het neerleggen van reeksen
Aantrekkelijkheid:het zijn leuke plaatjes met kleuren, dat is altijd aantrekkelijk
Bedoeling van het materiaal
brede ontwikkeling:
-zelfstandigheid
specifieke kennis en vaardigheden:
-waarnemen en ordenen
gebruiksmogelijkheden:
-formuleer de specifieke doelstelling:
De leerling oefent met het neerleggen van reeksen. Ook is er sprake van bevordering van het inzicht.
-is er een toelichting nodig bij het gebruik van het materiaal:ja de eerste keer wel
-is het materiaal zelfcorrigerend:nee, de leerkracht moet het controleren
-Het is geschikt voor:individueel gebruik
-Voor welke leeftijd is het materiaal geschikt: Ik zou zeggen kleuters en misschien leerlingen uit hogere groepen die hier erg moeite mee hebben.







Posted: 11:35, 10/10/2011
Comments (0) | Add Comment | Link

toepassingskaart 3: de hersenvriendelijke les

Voor mijn hersenvriendelijke les heb ik ervoor gekozen om een methodeles om te vormen tot een hersenvriendelijke les. Op deze manier zou ik direct ervaren hoeveel moeite dit proces kost.  
bij een hersenvriendelijke les moet je letten op de volgende 12 punten:

1: Zorg voor een doelgerichte, rijke leeromgeving
2:Activeer de voorkennis van de leerlingen
3: Neem de leerlingen mee in de doelen die je wilt bereiken
4: Maak de doelen zichtbaar
5: Activeer de hersenen door open vragen te stellen
6: Geef leerlingen ruim denktijd voordat ze een antwoord moeten geven
7: Houd de vraag 'in de lucht' zodat alle leerlingen blijven denken
8:Stel niet te snel vragen achter elkaar, dit zorgt voor verwarring
9:Hersenen reageren op gevisualiseerde doelen
10: Bied informatie op verschillende manieren aan
11: Reflecteer met de leerlingen
12: Sluit af met een positieve emotie gekoppeld aan het onderwerp

Ik heb geprobeerd om alle 12 de punten te verwerken in de les.
1: Het Lokaal is een goede omgeving. De leerlingen zitten in tweetallen maar hebben alle ruimte om uit elkaar te schuiven als ze dit willen of als dit nodig is volgens de leerkracht. Ik vind het jammer dat in het lokaal geen werkje opgehangen mogen worden want ik vind dat dit ook kan bijdragen tot een doelgerichte, rijke leeromgeving. In mijn klas zitten leerlingen die hier niet mee om kunnen gaan. De leerlingen kijken dan continue om en gaan naar de werkjes staren. Om deze reden is het lokaal zo min mogelijk 'aangekleed met werkjes'
2: Het begin van de les is het activeren van de voorkennis. Ik begin met het stellen van vragen over de voorgaande les. Wat vonden de leerlingen leuk? wat hebben ze er van geleerd? enz.
3: Na het activeren van de voorkennis neem ik de leerlingen mee in de doelen die ik wil bereiken. Dit ga ik doen door de doelen kort en bondig op het bord te schrijven. Ik heb gekozen om er niet DOELEN bij te zetten, maar heb de leerlingen verteld dat we daar aan gaan werken. Op deze manier voelen ze niet de druk dat ze het af moeten hebben. (heerst erg in mijn klas)
4: De doelen zijn wel zichtbaar maar staan niet aangegeven als doelen. Ik schrijf op het bord waar we aan gaan werken.
5: in de taalles staat een stukje tekst over een probleem van een meisje, ik stel een aantal vragen aan de leerlingen, Hoe voelen de lln. zich na het voorlezen van dit stukje? Hoe denken ze dat eve zich voelt? Wat zouden de lln. anders doen en waarom? enz.
6: Als ik de vragen stel houd ik rekening met de denktijd. Ik geef de lln. de tijd om de antwoorden op te schrijven (opdracht) Ze schrijven eerst het antwoord op en bespreken het pas als alle lln. de antwoorden hebben opgeschreven. De lln. hebben dus ruim de tijd om te denken over de opdrachten.
7: Om de vragen in de lucht te houden geef ik na alle vragen gesteld te hebben, de lln. eerst de tijd om een antwoord te zoeken voor de vraag die ze misschien nog niet hebben. Daarna herhaal ik de vragen één voor één heel rustig. Op deze manier horen de lln. de  vraag nog een keer en hebben ze de kans om nog iets te veranderen.
8: Ik stel idere paar minuten maar één vraag. Hierdoor hebben de lln. de kans om een antwoord te vinden op de vraag en hier eventueel nog even over na te denken.
9: Omdat ik samen met de kinderen bespreek waar we aan gaan werken, kunnen ze zich hierop instellen en zullen de resultaten beter zijn! 
10: Ik bied de stof op verschillende manieren aan : we bespreken dingen samen, ik geef een instructie, de leerlingen kunnen opdrachten in tweetallen doen of individueel. Ook ga ik op een gegeven moment in de klas zitten aan de instructietafel zodat er lln. voor hulp/extra uitleg bij mij kunnen komen zitten.
11: Dit doe ik eigenlijk iedere les, ik vat de les kort samen en daarna stel ik vragen aan de lln. als: Wat vonden jullie het leukste aan de les? Wat hebben we allemaal besproken wat hebben jullie geleerd van deze les? wat wisten jullie al? enz. Door te reflecteren weet ik of de doelen vand e les zijn behaald. Ook weet ik of ik misschien een andere aanpak moet gebruiken en weet ik wat de kinderen het leukst vonden.
12: De les positief afsluiten is ook een ding wat ik eigenlijk altijd doe. Ik geef de lln. altijd complimenten over de samenwerking goed gedrag enz. Ook probeer ik een leuk filmpje te zoeken wat bij het thema aansluit of een stukje uit de krant enz. 


 Reflectie: De les ging goed en mijn mentor wilde de punten weten waar ik mee heb gewerkt zodat zij daar ook meer op kan gaan letten! Ze vond het echt een hele leuke les en ze merkte dat de lln. positief op de les reageerden.
Alle punten zijn aan bod gekomen tijdens mijn les, de één iets meer dan de ander maar dat maakt naar mijn idee niet echt uit. Als je maar zorgt dat je de aandacht van de lln. vast blijft houden. Volgende keer ga ik proberen om nog meer beeld te gebruiken, ik ben erachter gekomen dat dit het beste werkt in mijn klas.


Posted: 11:30, 10/10/2011
Comments (0) | Add Comment | Link

toepassingskaart 7a: ontwikkelingsgericht onderwijs

De cirkel van basisontwikkeling kun je onderverdelen in drie ringen. 

In de binnenste cirkel kun je drie basiskenmerken terugvinden:

1: Emotioneel vrij zijn
2:zelfvertrouwen hebben
3: nieuwsgierig zijn

De cirkel in het midden geeft de doelen van de brede ontwikkelingen weer. Hierbij kun je denken aan communiceren, samen spelen en werken.
In de buitenste cirkel bevinden zich de doelen van de specifieke kennis en vaardigheden. Hierbij zou je kunnen denken aan waarnemen en ordenen
De cirkel werkt van binnen naar buiten en omgekeerd. Hier is belangrijk dat de binnenste cirkel goed zit. Dit zorgt er namelijk voor dat ook de andere cirkels benut kunnen worden.

 
De kernactiviteiten:

1: Spelactiviteiten, deze kun je onderverdelen in 4 fasen:

- manipulatief spel
- rolgebonden handelen
-thematisch rollenspel 

- vaktaalspel
2: Constructieve activiteiten: Bouwen en dingen maken met verschillende materialen
3: Gespreksactiviteiten
4: Lees- en schrijfactiviteiten
5: Wiskundige activiteiten

Nu volgen er een aantal voorbeelden die ik heb gezien in mijn stageklas.
1: Thematisch rollenspel
De leerlingen zijn in de pauze lekker buiten aan het spelen. Er is een groepje meiden dat een popgroep naspeelt. Iedereen is iemand uit de groep en moet zich dan ook zo gedragen. 
2: Constructieve activiteiten
De leerlingen in mijn stageklas waren bezig met het maken van een precieze contructie. De opdracht was maak een knutsel met het thema sinterklaas. Er waren allemaal verschillende materialen aanwezig zodat de leerlingen vrij waren met het materiaal. Ze mochten zelf kiezen wat ze wilden gebruiken.

3: gespreksactiviteiten

De klas begint de maandag altijd met een kringesprek opver het afgelopen weekend. Iedere leerling krijgt de tijd om één gebeurtenis van het weekend te vertellen. De andere leerlingen moeten luisteren, mogen hier (na het verhaal) op ingaan en mogen vragen stellen.
4: Lees- en schrijfactiviteiten
De leerlingen gaan aan de slag met het zelfgekozen leesboek. Ze hebben de opdracht gekregen om een boekbespreking te houden. Ze moeten dit zelf voorbereiden. Dus eerst het boek lezen, hierna een korte samenvatting schrijven en verschillende vragen beantwoorden.
5: Wiskundige activiteiten
De leerlingen werken op de computer aan het inslijpen van de tafels. Ze kunnen verschillende spellen doen Of op een bepaald tempo, of op eigen tempo, de leerlingen kunnen kiezen voor oefenen en toetsen zodat er ook een uitdaging inzit.


Posted: 08:37, 10/10/2011
Comments (0) | Add Comment | Link

hersenen in actie, bijeenkomst 4

wat was nieuw voor je?  
Tijdens deze bijeenkomst werd het mij al snel duidelijk dat veel herhaling was van vorrig jaar. Ik vond dit geen probleem omdat de informatie bij mij al naar de achtergrond verdwenen was.
Wat nieuw voor mij was waren de 4 fasen van spelontwikkeling. Ook de cirkel van basisontwikkeling was nieuw voor me.  In deze cirkel zijn basiskenmerken, de brede ontwikkeling en specifieke kennis en vaardigheden opgenomen waardoor een leerling zich kan ontwikkelen.

wat heb je daarvan geleerd? 
Ik heb hiervan geleerd dat er vier fasen zijn in de spelontwikkeling namelijk: 1. Manipulatief spel (egocentrisch en manipulatief)
2. Rolgebonden handelen  (rollenspellen)
   a. voorwerpen krijgen een rol
   b. een kind krijgt een rol
   c. kinderen spelen samen een eenvoudig rollenspel

3. Thematisch rollenspel (kinderen spelen in hoeken, met het thema van de klas)
   a. in een hoek spelen met een thema
   b.  meerdere activiteiten bij een hoek verzinnen (bijv. thema restaurant, je maakt een themahoek restaurant, de kinderen verzinnen zelf extra dingen : 'we missen een menu', en gaan dan zelf aan de slag met het maken van een menu.)
4. Vaktaalspel  (lezen, rekenen en leren naar realiteit)

 

 

Wat ben je van plan om met deze kennis te gaan doen op je stage?
Met de nieuw opgedane kennis wil ik op mijn stage gaan kijken of ik de verschillende fasen goed herken tijdens het spelen. Als ik dit goed beheers kan ik gaan kijken of de spelletjes'etc. wel goed bij de klas past.


Posted: 12:55, 21/9/2011
Comments (0) | Add Comment | Link

hersenen in actie, bijeenkomst 3

wat was nieuw voor je? 
Tijdens deze bijeenkomst was het opstellen van een groepsplan nieuw voor me. Tijdens mijn stage heb ik wel een aantal keer gezien dat mijn mentor bezig was met observeren voor een groepsplan en ze heeft me ook laten zien wat ze dan allemaal opschreef maar ik heb nooit een eindresultaat gezien.  

wat heb je daarvan geleerd? 
omdat we zelf aan de hand van informatie over leerlingen ook aan de slag gingen met het maken van een groepsplan, heb ik hier veel van geleerd. Ook weet ik nu dat je wel echt veel informatie over een leerling moet hebben voordat je een goed plan op kan stellen. Ook heb ik geleerd dat de keuzes die je maakt voor een leerling bijna nooit fout kunnen zijn,  zolang je goed kunt uitleggen en verantwoorden waarom je het op deze manier doet en waarom je het kind iets laat doen.

wat ben je van plan om met deze kennis te gaan doen op je stage?
Ik ben van plan om tijdens mijn stage een groepsplan te maken voor een aantal leerlingen. Dit is een goede oefening omdat je veel te weten komt over de leerlingen en je oefent gelijk met het opstellen van een groepsplan.


Posted: 08:09, 15/9/2011
Comments (0) | Add Comment | Link

Hersenen in actie, bijeenkomst 2

Wat vandaag nieuw was voor mij vandaag de hersenvriendelijke les.
Hier had ik nog nooit iets over gehoord en ik had dan ook geen idee dat hier hele theorieën over geschreven zijn nl dat hier speciale eisen aan gebonden zijn.
Wat ik echt heel erg leuk vond was dat ik merkte dat de les die wij vandaag das ook echt hersenvriendelijk was. Ik merkte dat ik langer mijn aandacht enorme kon houden.
Tijdens mijn stadium kan ik de tips natuurlijk gaan gebruiken nl wil ik proberen zoveel mogelijk hersenvriendelijke verminderen te gaan geven zodat de Students optimaal kunnen leren. 

 

Ook heb ik geleerd dat de rechter hersenhelft in het onderwijs eigenlijk niet erg gestimuleerd wordt. Deur middel van bijvoorbeeld: mindmapping, kunnen we ervoor zorgen dat de rechter hersenhelft zich meer kan ontiwkkelen nl ook zorgt dit voor een betere verbinding tussen beiden hersenhelften.
Mindmapping vond ik al een hele leuke manier van informatie overzichtelijk maken, (ik doe dit zelf ook weleens) maar nu ik weet dat het goed is voor de hersenen en dat het, in vergelijking tot Stamp, veel sneller in je geheugen zit nl je dus tijd spaart, ga ik dit vaker gebruiken.

 

Origineel
hier had ik nog nooit iets over gehoord en ik had dan ook geen idee dat hier hele theorieën over geschreven zijn en dat hier speciale eisen aan gebonden zijn.

Posted: 20:36, 6/9/2011
Comments (0) | Add Comment | Link

Hersenen in actie, bijeenkomst 1

Tijdens dit project is het de bedoeling dat je na iedere les drie vragen beantwoordt.

  • Wat was nieuw voor je?
  • Wat heb je daar van geleerd?
  • Wat ben je van plan deze informatie te gaan doen (tijdens buit) voldaan

Vandaag hadden wij de eerste bijeenkomst.We begonnen een introductie, ontmoette het kennismaken ontmoette elkaar voor een nieuwe start.Wat voor mij echt nieuw was: het begrip receptie onderwijs.Ik had nog nooit van dit begrip gehoord.Toen ik de omschrijving nl de uitleg hoorde ging er wel iets dagen maar het begrip zelf had ik nog nooit gehoord.
Ik heb geleerd dat ontvangst onderwijs eigenlijk steeds interessanter wordt voor scholen.Wel hebben we hier meer mensen voor nodig. Er moeten meer specialisten op een school komen, van iniedergeval in de buurt zijn zodat het een enorme netwerk wordt nl de stap om naar een specialist te gaan, kleiner maakt. Ook heb je dan geen problemen meer met wachtlijsten nl is het goedkoper dan dat je zelf contact op moet nemen ontmoette een speicalist. Het is belangrijk om voor iedere leerling zoveel mogelijk aan te kunnen bieden waardoor ze goed kunnen leren op hun eigen manier.
Tijdens mijn fase wil ik gaan proberen om de Students meer individuele aandacht te geven nl goed te kijken naar wat werkt voor welke students. Dit ligt natuurlijk wel aan de soort school waar ik stage ga lopen, er moet wel ruimte voor zijn. Mocht hier geen ruimte voor zijn wil ik toch zelf gaan kijken welke manieren voor welke Students werken nl schoffel je dit zo goed mogelijk toe kunt passen.

Wat ook nieuw voor mij was waren de maatschappelijke ontwikkeling.
Dit gaat over de vak drie begrippen.

  • medisch model
  • sociaal model
  • talent model

Ik had wel deur dat scholen verschillend praatten over de 'problemen' van Students maar van deze begrippen had ik nog niet gehoord. Tijdens deze bijeenkomst heb ik geleerd dat het wel belangrijk is om te kijken hoe jij dit ziet. Ik ben erachter gekomen dat het materiaalsoort overkomt als je alleen in defecten denkt.
Tijdens mijn fase wil ik dan ook kijken van ik alles zoveel mogelijk in kansen kan gaan benaderen. Het lijkt me zoveel fijner voor de leerling zelf, de ouders nl ook jou als leerkracht.

Origineel
Het is belangrijk om voor iedere leerling zoveel mogelijk aan te kunnen bieden waardoor ze goed kunnen leren
Origineel
Tijdens dit project is het de bedoeling dat je na iedere les drie vragen beantwoordt.

Posted: 20:05, 6/9/2011
Comments (0) | Add Comment | Link

Stagedoelen

 Hallo allemaal,

hier mijn eerste berichtje. Ik moet vijf conrete doelen opschrijven waar ik aan wil gaan werken. Ik kan nu nog geen concrete doelen geven, ik wil eerst kijken op welke school ik kom met mijn stage. Ook vind ik het heel erg moeilijk om duidelijke doelen te stellen voor mezelf. Vandaag hebben we het hierover gehad in de klas en ik was 'gelukkig' niet de enige die dit lastig vind. We gaan hier nog aan werken, de vijf doelen volgen zo snel mogelijk.   

Mijn vijf doelen waar ik aan wil gaan werken in deze periode zijn:

1: Aan het eind van de periode wil ik weer zelfverzekerd voor de klas staan.
Door mijn afgelope stage heb ik een behoorlijke deuk opgelopen in mijn zelfverzekerheid. Ik wil hieraan werken door zoveel mogelijk lessen te draaien en veel feedback te vragen aan mijn mentor. Niet alleen tips maar ook tops, zodat ik ook te horen krijg welke dingen ik goed doe.

2: Ik wil een betere communicatie met mijn mentor.  
Dit wil ik bereiken door duidelijke afspraken met elkaar te maken en momenten in te lassen om met elkaar te bespreken hoe het tot nu gaat. Op deze manier weten we wat we aan elkaar hebben en kunnen we niet voor verrassingen komen te staan.

3: Ik wil beter voorbereid in de les zitten. 
Om dit te kunnen bereiken moet ik meer tijd besteden aan de voorbereiding. Ik wil idere dag kijken op blackboard of er nog mededelingen zijn of veranderingen en ik wil voor iedere les de kaarten lezen en de eventuele stof wat daarbij aangegeven wordt. 

4: Voor de toetsweken van deze periode wil ik eerder beginnen met leren. 
Dit doel kan ik bereiken door doel nummer 3 consequent bij te houden. Als ik voor iedere les alle stof lees, heb ik dit al een keer gedaan en scheelt dit in de toetsweek. Ook wil ik alle toetsstof verdelen in stukjes zodat ik iedere keer een klein stukje kan pakken om te leren zodat het allemaal goed verdeeld is. 

5: Ik wil meer leren over verschillende gedragsstoornissen.
tijdens deze periode ga ik stage lopen in het speciaal onderwijs. Hierdoor krijg ik te maken met gedragsstoornissen. Omdat ik hiermee in aanraking kom, wil ik hier kennis over hebben zodat ik weet wat ik ermee kan. Dit wil ik bereiken door op mijn stage te kijken naar welke stoornissen er voorkomen in mijn klas en me daarover inlezen. Ook wil ik meer informatie zoeken op internet en in boeken en wil ik op zoek gaan naar personen in mijn omgeving die misschien ervaring hebben met deze stoornissen zodat we ervaringen uit kunnen wisselen.


Posted: 15:58, 6/9/2011
Comments (0) | Add Comment | Link

Hosting door HQ ICT Systeembeheer