Weblog maken?


MaakEenWebsite.nl (tip)
Totaal slechts 10 euro per maand incl. domeinnaam en gratis overzetten van uw bestaande weblog bij Bloggers.nl 100 MB ruimte
emailadres
Lees meer..... en bestel
Gratis geld verdienen met e-mails lezen? Meld je aan bij
Zinngeld, Surfrace, Qassa en Euroclix !

Op zoek naar God?

weblogs leren kennen

About Me

Hi, welkom op mijn weblog. Via deze blog wil ik kennisdelen met mijn collega's over de inzet van nieuwe media in (marketing)communicatie.
Home | Profile | Archives | Friends

test met categorien - 20:15, 15/3/2006

Voorbeeld van categorie. Ik zet morgen ff een paar handige zoektips er in.


0 Comments | Post Comment

oke ik ben om, toch een eigen weblog - 20:30, 25/11/2005

Vandaag start ik mijn eigen blog. Waarom? Omdat ik wil ervaren hoe het werkt. Ik wil zien hoe ik het medium kan inzetten voor onze eigen marketingcommunicatie en kennisdeling. Over de inzet van weblogs als marketingcommunicatiemiddel zullen we nog wel veel discussies hebben maar met kennisdelen kan ik meteen beginnen ;-)

 

Hieronder een weergave van Fusion2005. Ik hoop dat we via dit weblog kunnen brainstormen over de trends en nieuwe media. Hoe gaan we dit soort nieuwe media inzetten? Wat is de meerwaarde? Hoeveel tijd en inzet vraagt het en wat is de opbrengst?

 

Weet je nog niet wat een blog is? Bekijk (en beluister) dan de powerpointpresentatie van Pierre Gorissen over weblogs en wiki's. De blog van Frank Janssen geeft ook veel informatie over nieuwe media. Verder zal ik in deze blog zoveel mogelijk relevante links op gaan nemen. En ik hoop natuurlijk dat jullie mij tippen over jullie favoriete blogs!

 

Fusion 2005

25 november waren Josien en ik op Fusion 2005. Onder de titel Fast Forward schetsten een aantal sprekers hoe de communicatie er uit ziet in 2010.

Wat gaat er structureel veranderen in de ontwikkeling van merken, trends en het contact met de consument, en hoe moeten marketeers en communicatieadviseurs hierop inspelen?

 

Hieronder mijn verslag. Maar zoals dat gaat met een congres over onder andere blogging: je vindt op internet een dag later al verschillende verslagen en foto’s.

 

 

Verslag Fusion2000

  1. Drie visies. Debat tussen Busweiler, Levi en Westerloo.
    De vraag: hoe ziet het mediagedrag er in 2010 uit?
  2. Lezing Brand Sluts, the merciless world of the unfaithfull consumer door Marian Salzman
  3. Ochtendsessie: Podcasting, instant messaging, weblogging
  4. Lezing Sense & Simplicity door Enderson Guimares
  5. Lezing vernieuwing in media door Michiel Buitelaar
  6. Middagsessie Blogging voor dummies

 

1. Drie visies. Debat tussen Busweiler, Levi en Westerloo. De vraag: hoe ziet het mediagedrag er in 2010 uit?

 

Mr. Busweiler van de raad van bestuur van Wegener ziet een groot aantal trends. De functie van de papieren krant staat wat hem betreft (uiteraard) niet ter discussie. De informatiebehoefte van consumenten blijft toenemen maar zal wel segmenteren. De consument zal zich steeds meer manifesteren. Hij ziet bekende lijnen van aanbodgestuurd naar vraaggestuurd, van push naar pull. Nieuwe technologieën brengen problemen maar vooral ook kansen. Print is duur en wordt bedreigd door digitale media. Maar de nieuwe technologieën worden steeds beter geadapteerd en ze zijn laagdrempelig. Vooral in de regio biedt de digitale krant kansen. Je moet zelf in staat zijn om de consument duidelijk te maken wat de toegevoegde waarde is van je product. De rol van de uitgever zal veranderen. In plaats van media creëren zal het overgaan naar regie voeren op content. Content database publishing: vanuit de grote content database maakt de uitgever regionale producten. Regionale informatie krijgt grote waarde.

Het verhaal van deze meneer kwam bij mij niet helemaal over. Hij gaf trouwens in het debat een erg leuke vertoning. Iedere keer als de gespreksleider hem iets teveel kritische vragen gaf dan sprong hij van zijn stoel en ging hij in het midden van het podium staan om zijn zegje te doen (bijna met de vinger in de lucht). De gespreksleider stuurde hem dan weer terug naar zijn kruk. Hilarisch, vooral omdat meneer tot vier keer toe opsprong en weer werd teruggestuurd..

 

Alfred Levi van MM&MO, voorzitter NIMA en columnist voor tijdschrift voor marketing heeft een helder verhaal. Aan de hand van de koppen in Adformatie schetst Levi de trends in 2010:

“ Wereldwijde rechten little sister opgekocht voor 1 miljard door Proctor & Gamble”. (lang geleden initieerde P&G de eerste soap, het heet niet voor niets soap.. wist ik niet). Grote adverteerders gaan dus op zoek naar content.

“ Nieuw BVA onderzoek toont aan: nog maar 2% van alle commercials wordt bekeken” . Het is toeval als de consument een commercial bekijkt. De consument wil content.

“ Weer fusie in dagbladenland, maar Nederlander leest meer dan ooit”. We lezen veel maar we scannen. We hebben dus geen behoefte aan een zaterdagbijlage van meer dan 200 pagina’s. Liever scannable content.

“ Nederlands programma om te zoeken van het bedrijf Giegel wint de NIMA marketing jaarprijs”. Zoekmachines hebben de toekomst.

“ Non-spot besteding voor het eerst hoger dan spot”. De non-spot besteding zal toenemen. Maak gebruik van dat wat mensen willen zien. Als je het niet kunt kopen leen het dan. Sluit je aan bij content die de consument wil.

“ UPC strijdt met KPN om marktleiderschap in bewegend beeld”. RTL zal verdwijnen, UPC en KPN krijgen de leidende rol (zij maken het contact, zij bezitten ‘de kastjes’ ).

In de toekomst gaat het niet om zenden, dat kan iedereen maar het gaat er om dat de consument je wil ontvangen!

 

Fons van Westerloo, general manager RTL, schetst kort zijn visie op 2010. De jonge consument gedraagt zicht totaal anders dan de oudere. De jongere consument consumeert met gemak vijf verschillende media tegelijk (tv, msn, internet, boek, gesprek, telefoon, msn, krant etc). Hij noemt zichzelf klinishc dood omdat hij maar een medium tegelijk aankan. Massa TV zal dus ook blijven, naast andere media, het is onderdeel van de mix. Maar TV moet wel mee in de ontwikkeling. Een etmaal lijkt langer dan 24 uur. Er komt meer segmentatie, er komen meer media naast elkaar. Telefonie

 

Debat:

De jeugd kan dus vijf media tegelijk aan. De jeugd is goed in selecteren. Is het niet leuk, dan ben ik weg.

Levi geeft weer aan: iedereen kan zenden, maar wie wil ontvangen? Ontvangen willen worden, dát is belangrijk.

Westerloo brengt in dat het belangrijk is om het publiek 1:1 te kunnen bereiken. De adverteerder wil interactie met de consument. In 2010 investeert hij in content.

 

Maar probleem: de nieuwe digitale video haalt alle reclame uit uitzendingen. Wat nu? Twee mogelijkheden, of je blijft reclame kijken of je gaat betalen voor TV. Het moet ergens betaald worden. De consument heeft de keuze.

Baas op eigen buis. Zorg voor RTL? Nee, de consument heeft de keuze.

 

2. Lezing van Marian Salzman internationaal merk en trenddeskundig

Brand Sluts, the merciless world of the unfaithfull consumer

Merksletten: ze zijn van iedereen en van niemand. De trouwe consument  , de monogame shopper bleef bij een merk. De merkslet kijkt waar het aanbod het best bij zijn wensen past, waar is het goedkoop, wie heeft het leukste design, wie is hip. In de marketing gebruikten we sowieso al veel sexueel getinte termen als verleiden en marktpenetratie dus ook term merkslet is niet vreemd

Ook in media zijn er merkensletten. In de cyberspace lezen ze blogs en bulletinboards, ze posten berichten. In plaats van TV kijken ze nu naar blogs. Ook op straat: bij bv een mobiele telefoon maakt het niet uit van welk merk hij is. De kleur, het design en gemak in gebruik zijn van belang, wat kun je er mee, welke snufjes zitten er aan. Wie hem heeft gemaakt is niet van belang.

Ander punt: de consument gelooft niet meer in winkelprijzen. Ze kijken zelf wel even op e-bay om te kijken of ze het goedkoper kunnen krijgen. Ze kennen de prijzen beter dan de verkoper. In alle sales gaat het niet meer om loyaliteit maar om de consument over te halen om te kopen. Deze trend geldt overigens niet alleen voor merken. Ook voor huwelijken (duren ongeveer 7 jaar), banen (werknemers werken een paar jaar in plaats van levenslang voor dezelfde werkgever) en politiek (op welke partij zullen we dit keer stemmen).

 

Voor de komende jaren ziet Salzman vijf trends:

  1. Commodization – (alles wordt gewoon een product, confectie, voor de massa) commodities don’t command loyalty
  2. Outsourcing maakt ook niet loyaal – waarom zou je loyaal zijn aan een bak. Aks je een probleem hebt met je creditkaart heb je niet veel aan een callcenter-medewerker in India. Als een andere bank een loket opent in de stad ga je daar liever naartoe.
  3. Brand inflation – de consument begrijpt het merk niet meer. Waarin onderscheid het merk zich?
  4. Rapid innovation – de snelle innovatie zorgt er ook voor dat consumenten niet merkentrouw zijn. Waarom bij een merk blijven als een ander beter is en nieuwe aanbiedingen doet?
  5. Increased acces to information – iedereen heeft toegang tot informatie

Conclusie:

Merken hebben fans – bijvoorbeeld iPod, Nike, voelbalclubs. Beloon die fans voor hun enthousiasme.

Merken nemen het risico en willen toch ook gekocht worden door de sletten maar worden dan commodities (een gewoon product). Consumenten voelen emoties. Als je merk ziel en hart heeft win je de loyaliteit van de consument.

Dé vraag is: hebben we als merk een aansprekend verhaal? En is dit verhaal geworteld in waarheid. Als je zo’n verhaal hebt dan krijg je loyale klanten. Zo niet dan ben je overgeleverd aan de merkensletten.

 

Vraag: hoe voorkom je dat je snel een commodity wordt?

Creëer een verhaal rondom het merk (bv iPod), prikkel de consument, maak het exclusief (veel iPods kun je niet in de winkel kopen maar moet je via internet kopen). Iets wat je niet meteen makkelijk kunt krijgen is exclusiever.

De toekomst ligt in communities, groepen die zich verbonden voelen, en waar een merk mee geassocieerd wordt.

 

3. Ochtendsessie: Podcasting, instant messaging, weblogging: instrumentarium van de (interne) communicatiemanager

 

Egocasting – de informatie wordt bezorgd, bv via RSS (podcasts en weblogs).

Instant messaging, bv msn. Groeit ook in zakelijk gebruik. Optimalisatie van communicatie (je kunt ook meteen documenten sturen of links).

 

Tulip gebruikt wekelijks Skype om te vergaderen (in plaats van msn). FBTO heeft op haar site chat toegevoegd als communicatiemiddel met haar klanten.

 

Drie trends: Use in control, Alsways on en Super connected.

 

Huib Koeleman (ons welbekend) bekijkt voor een aantal klanten (onder andere IKEA) hoe weblogs ingezet kunnen worden in de interne communicatie. Astrid Balsink van Microsoft biedt alle medewerkers de mogelijkheid om te bloggen. Hans Mestrum van Tulip wil door middel van blog innovatie uitstralen, in contact komen met anderen innovatieve mensen en klanten. De klant krijgt de mogelijkheid om via de blog in discussies te gaan. Tulip krijgt zo een menselijk gezicht. Frank Janssen (op persoonlijke titel aanwezig maar ook van TPG post) heeft als trendwatcher een eigen weblog over marketing media en politiek.

 

Met een blog gaat de informatie snel over de wereld. Dat is goed maar kan ook lastig zijn. Negatieve informatie is dus ook zo de wereld rond. Hoe moet je dat als bedrijf managen? Moet je medewerkers ‘ in de hand proberen te houden” ?

Nee. Je moet niet de illusie hebben dat je dat kunt. Als je ze verbiedt om via de bedrijfsblog iets te schrijven dan doen ze het wel in een eigen blog. En bedenk ook dat er ook al veel consumenten zijn die bloggen over producten.

 

Mogelijke doelen van een blog:

Ř      Bv bij lancering van een nieuw product. Alles wat je niet mailt of in een persbericht zet kan in een blog.

Ř      Nieuws vanuit een blog wordt snel opgepakt – viral marketing, rumour around the brand

Ř      Personeelsmanagement, wie zijn we, wat zoeken we

Ř      Menselijk gezicht voor het bedrijf

 

Wat doe je met woordvoerdersschap? Iedereen is woordvoerder.

Astrid gelooft niet meer in woordvoerderschap wat beheerst wordt vanuit een PR-afdeling. Bij Microsoft mag iedereen een blog beginnen. Maar ze worden wel gemonitord. Iedereen die een bedrijfsblog begint krijgt een verplichte training. Daarin zit onder andere een mediatraining. De medewerker moet weten wat de invloed van de blog is op de media. Ook een teksttraining, de blog moet wel leesbaar zijn. Maar in de training is aandacht hoe je om moet gaan met vervelende reacties op je blog? Daarnaast worden de blogs twee maanden gevolgd door de Corporate PR afdeling. En alle bloggers komen in een community. Deze communities houden elkaar ook in de gaten en geven elkaar feedback.

 

Huib Koeleman ziet ook belangrijke functie in blogs voor kennisdeling, feedback (van medewerkers) en bottum up communicatie en employer engagement.

 

Advies van Hans Mesner: lees de blogs van je klanten. Als ze positief zijn kun je er naar verwijzen (dit vinden onze klanten van onze producten). En als ze negatief zijn kun je er op inspelen. Verschillende producten kwamen door negatieve blogs echt in de problemen (Kryptonite ging bijna failliet, Landrover kreeg te maken met veel klachten).

 

Blogs zoeken kan via technocrate en google, alert en RSS.

 

De kracht van een blog is dat het authentiek is. De consument gelooft er in.

Zorg dat je er bij bent!

 

4. Lezing Sense and simplicity door Enderson Guimares (head Global marketing Philips)

Guimares ziet Philips in 2010 de eeuw van co-creation in a future fueled by simplicity.

De vraag is veranderen wij? Of beter gezegd veranderen we snel genoeg? De wereld verandert in ieder geval. Zei je moeder vroeger dat je je bord leeg moest eten want in de derde wereld hebben de kinderen niet te eten, tegenwoordig zeggen ouders dat je je huiswerk moet maken anders heeft straks een kind uit een bijvoobeeld Afrika jouw baan.

 

Welke bedrijven doen het goed? Google (gaat in op nieuwe technologien, amakt er goed gebruik van) , Peugeot (liet klanten de nieuwe auto ontwerpen en voerde het winnende ontwerp ook uit), E-bay en Amazon (de consument is zelf actief). Kernwoorden: open source, co-creation. Samen met je klant simpele oplossingen bedenken. Fox (open source, 10% marktaandeel), Flock (browser, allows to interact with all content. Flock transforms the internet oid).

 

Waarom willen mensen interactie?

Guimares ziet voor Philips de toekomst in sense & simplicity. Eenvoudig in gebruik, eenvoudig om te experimenteren. Ontworpen rondom het gebruik van de klant.

 

Hoe ziet de wereld er in 2010 uit? We krijgen een stuk van een Franse docementaire te zien over nieuwe technische toepassingen: in huis draait bijvoorbeeld je spiegel en verandert in je breedbeeld-TV-scherm. Op het raam zitten stickers die je informatie geven over de temperatuur buiten maar ook hoe het staat met de luchtvervuiling. De spiegel in de badkamer laat je ook meteen zien of je mail hebt, geeft berichten van contactpersonen door. Nieuwe technologieen bieden ook nieuwe toepassingen in design. Wat dacht je van een schemerlamp die van kleur verandert als je er met je hand overheen beweegt. Kortom, allerlei producten in je omgeving reageren op jou, er is interactie tussen jou en je meuvbels, je huiskamer etc. Het zijn niet alleen mooie ideeën maar ook ze zijn ook al echt toegepast en uitgevoerd. De technische ontwikkelingen gaan razendsnel.

 

Voor producenten worden de consumenten steeds meer medespelers in plaats van ontvangers. En ze zijn dan ook medespelers die ofwel meewerken ofwel tegenwerken.

 

Volgens Guimares is er rond 2010 ook een enorme verandering (hij gebruikte de term seismic shift in thinking) in de opvatting over merken (business brands) en communicatie. Andere vragen staan centraal: Ben jij het waard om tijd aan/ mee te besteden? Hoe hebben wij contact (interactie)? Wat kun je mij leren? Hoeveel plezier hebben kunnen we samen hebben?

 

En hoe bereikt Philips dat dan? Philips zoekt bekende amerikanen (celebs) waar ze zich aan verbinden (bv Aly Mc Beal). Als je bekend bent dan ‘doet’Phlips bijvoorbeeld je huis (dan krijg je dus zo’n huis met van die bovengenoemde snufjes, een soort huis van de toekomst).

 

Maar ook Philips heeft het probleem dat hun nu nieuwe producten binnen enkele jaren weer gewoon zijn (commodity). Denk aan een babyfoon, die maakt tegenwoordig iedereen. Daar heb je Philips niet voor nodig. Guimares ziet het niet als een probleem. Philips is goed in innoveren. En ze investeren in het contact met de klant. Kernwoord is ‘Emotional connected’.

 

5. Lezing door Michiel Buitelaar over toepassing van vaste lijnen van KPN

Het aantal gebruikers van vaste lijnen daalt. KPN wil dat het aantal gebruikers toeneemt. Met de huidige producten gebeurt dat niet dus er moeten nieuwe producten bijkomen. Denk aan TV via KPN. Kernwoorden bij de vernieuwing in de media zijn fragmentatie en Navigatie.

Media zullen niet verdwijnen, er komen wel steeds meer zogenaamde crossovers. Wat verandert er dan wel? In plaats van een groot aantal TV zenders krijg je straks duizenden zenders. KPN is in 2010 een netwerk service bedrijf. Als dienst hebben ze om content bij de mensen thuis te brengen, rekeningen te innen voor bedrijven (een betrouwbare partner zijn), maar is KPN gebruiker en aanbieder van media.

Welke ontwikkelingen ziet Buitelaar?

Van atomen naar bits. Van narrow naar breedband, van broadcast naar narrowcast.

Alles digitaal over IP. Combinatie over een medium versmelten. Aanbod van elektronische diensten, laagdrempelig zodat consument zelf dingen kan maken.
TV en internet versmelten. Je TV wordt ook portal voor bv google, msn of je mail.
IP is goedkoop dus je kunt straks ook heel makkelijk zelf TV maken. Kleine groepen mensen kunnen eigen programma’s maken en zo wel een hele specifieke doelgroep bedienen. Bv Duivenmelkers-TV. Er zullen in 2010 duizenden zenders zijn.

Reach versus richness. Straks heb je media die čn persoonlijk čn op grote schaal bekeken worden. '

Rijke versnippering:

- peer to peer. Mensen halen nu al tv programma’s van amerikaanse sites als ze hier nog niet uitgezonden worden.

- oneindige capaciteit

- maken is goedkoop

- effect versterkt door kijkgedrag

- overal komen tv-schermen (bv ook in de supermarkt, de hema of hier op school). on demand en delay

(bv uitzending gemist), dit zal explosief toenemen

- onder rechten

verdunning van kijken en soms intenser kijken

Niet alleen technologie verandert ook ander gedrag:

- veel tegelijk

- men zoekt meer zelf (=pull), maar je kunt de kijker wel een goed voorstel doen (=pusk), denk aan zoekmachines die je al een aantal voorstellen doen

- Gedrag ontwikkelt zich snel en verrassend (denk aan de explosieve groei van msn, uitzending gemist, breedband)

- men kan het niet goed meer bevatten

- broadcast (=push) blijft groot

 

Fragmentatie triggert (behoefte aan) navigatie:

-                      fragmentatie door technologie en gedrag

-                      Dus noodzaak tot navigatie. Dit is een kans en een bedreiging voor de verschillende spelers in het spel. Denk aan een portaal voor een ‘trusted brand’, zoals een TV zender, een krant, zoekmachinesEPG PVR (pay TV) communities.

 

Meer weten over branding? Lees het boek Communities dominate brands, Ahonen & More.

Products and services for computer networks, Nicolas Negroponte (Scientific America)

Een kijkje in de Nederlandse huiskamer, KPN & TNS NIPO onderzoek.

 

Wat wordt straks belangrijk?

Andere creativiteit en cross overs proberen, Betrouwbaarheid, Partnerships, Schaal, 1:1 relatie, navigatie, wie neemt wie bij de hand?,  Reach versus richness,  Push versus pull,

Niet doen: infra push (niet roepen over ADSL2000, glas maar over content), Niet doen: moeilijk doen over rechten en toegang. Dat komt wel goed. Als het makkelijk en goedkoop is dan betaalt de consument wel. Bedenk wel: de consument betaalt graag voor goeie content. 

 

Middagsessie: bloggen voor dummies

Van deze sessie geen uitgebreid verslag maar een aantal kernwoorden en links.

 

Bloggen is blijvend fenomeen, waarom? Eenvoud - een vast  herkenbaar format. Cultuur - je stelt je kwetsbaar op, dat is een keuze, cultuuromslag. Transparant - het sluit aan bij transparantie van merken. Het sluit aan bij de veranderende maatschappij, luister naar me (vb Proctor & gamble, Shelle challange, AH geef je mening via de site), behoefte aan authenticiteit (liever het oordeel van consument over een product dan van de verkoper), de zoekende mens ziet in google een nieuwe religie, gelooft in de waarheid van google).

 

Met blogpulse kun je trens op blogs volgen.

 

Blogs zijn marketingtool voor: Branding, Versterken distributie,