Weblog maken?


MaakEenWebsite.nl (tip)
Totaal slechts 10 euro per maand incl. domeinnaam en gratis overzetten van uw bestaande weblog bij Bloggers.nl 100 MB ruimte
emailadres
Lees meer..... en bestel
Gratis geld verdienen met e-mails lezen? Meld je aan bij
Zinngeld, Surfrace, Qassa en Euroclix !

Op zoek naar God?

Lees hier mijn dagelijkse zoektocht door alles wat met vliegeren te maken heeft.


Links:

» Home
» Weblog Archives
» Kitedesign
» Wingine, Speed, Gual etc.

De Gura test-maand en meer....

Nog even in de herinnering: wij willen een Gura testmaand gaan plannen voor degene die wel eens met zelfbouw vliegertje in de buggy willen zitten. Een maandje gratis testvliegeren en alles wat we ervoor terugvragen is een vlieg/buggy-verslag. We hebben de Gura's inmiddels in de maten 2.2-2.7-3.3-4-4.9-6.3-7 en 8 en van elke maat 1 tot 2 vliegers en dat allemaal in de afgelopen maanden gebouwd.

Om jullie commentaar na die maand goed te kunnen plaatsen hebben we vorige week een inventarisatie formulier rondgestuurd. Want als de 1 zegt 'hij vliegt goed' kan de ander voor dezelfde vlieger best vinden dat jet een ckudt vlieger is. We hebben dus een zeer uitgebreid formulier gemaakt en inmiddels van 18 mensen netjes ingevuld terug gekregen.

Alle info is verwerkt en hierbij een paar conclusies:

  • potentiele Gura liefhebbers lijken zich te concentreren in het Zuid-Westen van Nederland, Ouddorp is erg geliefd en lijkt een prima plek om te swappen. Ook het Noorden mag zich verheugen op een meer dan gemiddelde interesse in deze vliegers.
  • Het gehalte zelfbouwers is groot, logisch lijkt me. Alhoewel ik dan wel een paar personen mis. Zijn die personen bang? Durven ze niet? Of .....? 
  • Het merendeel heeft een H nummer en drinkt/rookt niet tijdens buggyen. Een prima combinatie lijkt me. Chikara gaat nl. stinken van rook. Wel eens chikara gekocht in de vliegerwinkel in Amersfoort? Dan weet je wat ik bedoel. Dit is dus een voordeel.
  • Het is opvallend hoelang de meesten al vliegeren. Conclusie: we gaan zelfbouw echt waarderen bij meer dan 10 jaar ervaring? Gelukkig zijn er ook een paar die minder dan 10 jaar vliegeren.
  • De topsnelheid blijft bij de meesten steken bij de 70. En degenen die dat niet kunnen halen hebben geen teller.....? Toeval? Ook zijn er een aantal die geen gps hebben en dus heb ik van de topsnelheid zowieso 10% afgehaald.
  • Alhoewel iedereen precies weet bij welke wind welke vlieger hoort, heeft nauwelijks iemand een windmeter. Hoe doen jullie dat toch, natte vinger in de lucht?
  • Heel opmerkelijk: iedereen rijdt in een zelfbouw buggy! En dan reken ik de Blaricumse en Roozendaalse buggy's ook even tot zelfbouw.
  • Opmerkelijk is dat er nogal eens wat gesloopt wordt. Van vliegers tot buggy's tot lijnen tot harnaslijntjes. Als ik zo lees wat er allemaal gesloopt wordt dan hou ik mijn hart vast....
  • qua kleuren en motief werd mijn verwachting helemaal ingevuld: geen touw aan vast te knopen.
  • vliegeraars zijn geen vertellers..... de max 1000 woorden heeft niemand gehaald. Sterker nog: er waren er een paar die gewoon geen motivatie hadden om Gura's te vliegen!
  • we zien een trend ontstaan naar het afzetten tegen de gevestigde orde van .COM vliegers. Pech!
    want wij gaan niet commercieel
  • ik kan niet wachten op de volgende Kracht-4 clubavond....
  • .... want het allerleukste van alles is toch wel dat vliegeraars erg goedgelovig zijn, want blader gerust even naar beneden......

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het Gura team bedankt jullie hartelijk voor al het werk wat jullie gedaan hebben om mee te mogen testen.  Het formulier is 144 keer gedownload, dus ofwel 126 mensen hadden de grap door ofwel zelfbouw is inderdaad NOT. Slechts 3 mensen hebben hun 1 april vermoeden aan mij verteld, 1 ervan wilde zijn formulier terugtrekken.... NOT dus. Wel bedankt voor het stilhouden. Dat een goeie 1 april grap heel moeilijk is, bewijst 1 april en de aanloop zelf. Gelukkig is de onze netjes stil gebleven, of ie goed was laat ik aan jullie over, wij hebben erg veel lol gehad!

Nog even de statistieken: de allereerste en allerbeste die erin getuind is, is Arjen zelf. Hij was zwaar beledigd toen iedereen mocht testvliegen terwijl hij toch testpiloot was. Bedankt Arjen ;)

De rest van de formulieren ken alleen ik en dat zal zo blijven. Ook maak ik geen informatie openbaar, don't worry, misschien later, in mijn memoires..... Maar mijn relatie met een aantal geïnteresseerden zal iets anders worden

We zullen hier nog erg lang van nagenieten

tot volgend jaar!

ajuus


Posted: 08:16, 31/3/2007
Comments (0) | Add Comment | Link

Gura update

Eindelijk staat de 7 op de foto. En ik ben niet geheel ontevreden. Hij moet opnieuw getoomd worden, maar dat is slechts een kleinigheid. Vliegen deed ie al een tijdje maar iemand in de buurt om een foto te maken was er niet. Het enige wat aan deze mankeert is de knik in de TE, met een beetje geluk heb ik de theorie achter de geknkite TE door en zal revisie 2 van de 7 dat minder hebben.

De nieuwe toom heeft betere afstelmogelijkheden en nog minder weerstand. Ook ga ik een stapje terug in toomdikte, 80kg primair en 110-140 kg secundair. Remtoom nog iets korter en kijken of het uitmaakt.

 

Inmiddels zit het Gura front niet stil, een 2e 2.7 is in maak evenals een 2e 7 en een 4.9. En dan is er de 3.3, dit is een special color want ik heb de laatste metertjes skin en brick-red bij VliegerOp weten te scoren. Beide kleuren passen natuurlijk helemaal in de aboriginal kleurenpallet en dus krijgt de 3.3 een ziel.... Ik heb zelfs bijpassend gekleurd garen gebruikt. Dit is de 3.3 op dit moment.

 

Aangezien ikzelf geen 'master' racer ben en graag zou willen weten hoe de Gura's het doen in wedstrijden en drukke dagen. Ik denk daarbij aan een soort van trail waarbij ik de Gura's die ik heb een maand lang meegeef aan een beetje structurele rijders die dan vervolgens een logboek bijhouden van de condities waaronder gevlogen is en de resultaten tov andere matrassen. Ik gok dat we er binnen niet al te lange termijn 10 tot 15 gemaakt hebben. Mocht je interesse hebben in een 'trail' en kun je een beetje (vaak) rijden, stuur dan even een mailtje naar me (emiel apestraatje kitedesign.nl), ik neem aan dat je de functie van dat apastaartje kent.

 

ajuus

 


Posted: 21:02, 22/2/2007
Comments (2) | Add Comment | Link

2007: what's HOT and what's NOT!?

Het wordt tijd dat ik een nieuwe trend ga inzetten: een jaarlijkse 'What's HOT and What's NOT' top 10 voor het komende jaar. Na weken van onderzoek is onderstaande top 10 eruit gekomen voor HOT en NOT trends die ik gesignaleerd heb voor 2007.

 

2007: What's HOT!

1: Kitepenting.

We kennen de filmpjes inmiddels, gewoon een 7 meter matras pakken en van een berg af springen. Aan korte of lange lijnen maakt daarbij niet uit. Een beetje tegenwind is nodig, een aanloopje, een springheuveltje en afzeilen maar. Geen buggy nodig, geen moeilijke veiligheids kleding, gewoon voor het vaderland!

 

2: Nabouwen.

Nabouwen mag weer. Vliegers en buggy’s, alles mogen we weer ongelimiteerd nabouwen. Het liefst zo nauwkeurig mogelijk inclusief grafische designs. In 2006 was het not-done om op het strand te verschijnen met een kopietje, maar de trend is dat dit in 2007 gewoon weer mag. En dat de originele ontwerpers/bouwers trots zijn als hun ontwerp gekopieerd wordt, blijkt wel uit het feit dat ze ‘hard-to-get’ spelen en details gaan afplakken om het kopieren extra uitdagend te maken.

 

3: Naked kiting.

In de jaren 80 was er een beweging in Engeland en Amerika waarbij het de bedoeling was dat je naakt ging buggyen. Buggy-naked, was de kreet hierbij. En als je dat dan deed, en er een foto van maakte, kreeg je een ‘buggy-naked’ speldje. Picture this: een Lynn buggy met het bekende net-zitje, 10cm tussen grond en zitje, en de edele delen die vrij tussen de mazen van het net bungelden, zal ik maar zeggen. En dat alles met een ‘buggy-naked’ speldje gepierced door de linker tepel (als je geluk had!).

2007 staat in het teken van nude-kiting, nude-buggying en nude-KAPping. Van deze laatste vorm zijn de eerste beelden al binnen en heeft de betreffende vliegeraar al een speldje opgestuurd gekregen!

 

4: Cquad bar.

Even leek de c-quad bar te moeilijk voor het grote publiek. Je hebt immers een 3e dimensie erbij en daar moeten je hersenen even op ingesteld zijn. Waar een gewone bar tekort schiet, gaat de c-quad bar verder. En als je denkt dat je de c-quad bar alleen op een c-quad kan gebruiken heb je het mis. De c-quad bar is ook gewoon op andere vliegers te gebruiken waarbij je alle voordelen van een c-quad behoudt. Iemand enig idee hoe vaak ik het woord ‘c-quad’ heb gebruikt?

 

5: Scrapheapn'

Wat we allemaal zien gebeuren is dat het strand aan steeds meer regeltjes wordt gebonden, vliegeren wordt steeds vaker verboden, en de beschikbare ruimte wordt steeds minder. Als gevolg hiervan is in 2006 een nieuwe trend geboren: Scrapheapn'. Om de beperkingen van het strand op te lossen zoeken we naar alternatieve ruimte. En natuurlijk kun je elk willekeurig weiland pakken, maar we weten ook allemaal dat de wind in het binnenland beroerd is. En dus moeten we het hogerop zoeken. En dan kom je automatisch uit op de vele vuilnisbelten die omgebouwd worden tot recreatiegebied. Ik heb onlangs de Scrapheap in Leeuwarden incognito bezocht om die trend eens van dichtbij te bekijken. Voor de gemiddelde strand vliegeraar gaat hier een wereld voor je open. Een constante wind, een bijna idyllisch tafreeltje waar schapen vrolijk rondlopen, honden gewoon uitgelaten kunnen worden (ik was met de hond) en flyboarders en buggyers gewoon 'oant moarn' tegen elkaar zeggen. Ik kan niet wachten totdat de vuilnisbelt in mijn achtertuin een mooi graslaagje krijgt en ik van de Scrapheap Amersfoort kan neerkijken op het dak van mijn huis.

 

6: Buggyjumping

Het buggyjumpen en Tricken gaat overkomen uit Engeland. Forumonderwerpen als ‘wat is jou snelheidsrecord?’ zullen geheel verdwijnen en plaats gaan maken voor onderwerpen als ‘hoe hoog was jou jump?’ en ‘hoeveel botten heb jij gebroken dit weekend?’. En met name Kitesurfers zullen deze trend oppikken.

 

7: Indoorvliegeren

Voor velen onbekend, maar indoorvliegeren maakt een turbulente groei door. Komende vanuit de spelonken van het vliegeren is indoorvliegeren aan een gigantische opmars bezig. Niet alleen het vliegen zonder wind maakt deze vorm van vliegeren interessant, maar ook het hebben/maken van een ultra lichte vlieger is een uitdaging op zich. Want lui blijven we allemaal, dus hoe lichter de vlieger hoe minder we ons in hoeven te spannen. En aangezien de opmars heel snel gaat, zou deze trend zich nog wel eens kunnen ontwikkelen tot kite fitness en een grotere hype worden dan pole fitness. Degene die dus kite fitness in de slaapkamer kan ontwikkelen wordt de vliegeraar van 2007.

 

8: Kitetraining

In 2007 is er een trend waarbij je Kitesurfers over ziet stappen naar buggyen/vliegeren. Het water wordt immers te vol en veel te vaak gebeuren er ongelukken. En dus gaan veel kitesurfers de overstap maken naar het echte vliegeren. En dus gaan we overal ‘kitetraing schools’ zien. Want gelukkig schatten kitesurfers in dat ze nog wel wat training nodig hebben om te kunnen vliegeren. Een afgeleide trend hierbij is dat we meer en meer engelse termen zullen gaan gebruiken in het vliegeren, ehhh kiten.

 

9: Kite chilling.

Een trend die zich daarentegen heel langzaam ontwikkelt is kite chilling. In 2006 ging het steeds beter tussen de verschillende groepen vliegeraars die zich tot 2006 graag tegen elkaar afzetten. Nederland was en is niet groot en als iedereen een vierkante kilometer wil hebben om te kunnen vliegeren komen we nogal wat kilometers te kort. En gedurende 2006 ging het langzaam maar zeker de goede kant op, we gingen weer praten met elkaar, begonnen elkaars vliegeren te waarderen en te respecteren eindigden het jaar gebroederlijk naast elkaar. En deze trend gaat zich doorzetten, alle signalen wijzen hierop. We gaan meer en meer rekening houden met elkaar en het is slechts een kwestie van tijd voor we elkaar bij de voornaam gaan noemen. Het vermoeden is dat we in de lente van 2007 al geluiden horen als ‘ik durf het bijna niet te vragen, maar zou ik even met jou vlieger mogen vliegeren, dan mag jij met de mijne!?!?’.

 

10: Subsurface kiting

‘Onderwater vliegeren’ mogen we het niet meer noemen. Dat is te oudbollig en alleen weggelegd voor een paar ouwe duikers met veel te lange baarden. Subsurface kiting is echter booming in 2007. De meest ‘hotte’ plekken zijn natuurlijk de Stormvloedkering en alle verbindingen tussen de Waddenzee en de Noordzee ter hoogte van de Waddeneilanden. Voor echt spektakel is this the place to be. Ik verwacht dat de eerste crack die op een surfboard staat terwijl zijn kite ‘below’ is, zich in het najaar zal laten zien bij de Stormvloedkering.

 

2007: What's NOT!

 

1: Ozone vliegers

Ozone heeft last van over-exposure. Je kunt geen strand meer bekijken zonder dat je 80% Ozones ziet vliegen. Het mogen dan de meest optimale aërodynamische vliegers zijn van dit moment maar als je trendy wilt zijn koop je geen Ozone vlieger. Ga liever voor een onbekend merk, Pansh of zoiets.

 

2: Quechua tentjes

Het lijkt tegenwoordig wel een camping met al die opvouwbare c-quad tenten op het strand! Een jaar geleden was het hip om je Quechua tentje op het strand te zetten, tegenwoordig mist alleen nog de bingo tafel voor een gezellige familiecamping. Gauw op Marktplaats zetten die dingen!

 

3: Gekleurde vliegerlijnen.

De afgelopen 2 jaar moest het allemaal oranje, rood, zwart, blauw, geel en groen zijn. Alsof het wat uitmaakt! Nee, weg moet die gekleurde vliegerlijnen. Steriel-wit is hip en als je lijnen na een dagje strand, of erger: na een dagje Hessenpoort, niet meer kraak-helder-wit zijn: even in een Biotexje en ze mogen weer gezien worden. En alleen witte sleeves!

 

4: Bling-bling buggy

Begin 2006 wilde iedereen ineens veel bling-bling op de buggy. Naamplaten, tribals, wieldoppen, alles kon. De bling-bling rage kwam echter veel te snel op en snelle stijgers zijn ook weer snelle dalers. Gauw eraf halen dus, al dat glimmende spul en gewoon weer terug naar het oude vertrouwde en verweerde RVS.

 

5: Les Hemmes

Eens het Mekka van de buggyers, ik heb zelfs buggyers gezien die eerst gingen mediteren voordat ze onder het poortje doorgingen om vervolgens het strand te kussen. En Les Hemmes heeft alles om een perfecte buggy spot te zijn. Alleen een hoog Terschelling-in-de-zomer gehalte heeft ‘m de das om gedaan. En zoals op zoveel campings in Frankrijk heeft ook hier de lokale franse overheid toegeslagen en de Nederlanders in de ban gedaan. Kortom, ondanks het mooie strand wil je hier niet meer gezien worden.

 

6: Korte vliegerlijnen.

Er is veel mis met onze vliegerlijnen in 2006. In de laatste paar maanden knipt iedereen zijn 30 m setjes in 2 setjes van 15 m. Niet doen! De eerste geluiden gaan al weer op om op 45 m te gaan vliegen! Ze maken immers niet voor niks klossen van 90m!

 

7: Wingines.

Met pijn in mijn hart moet ik constateren dat de Wingine trend voorbij is. Bij bosjes worden ze te koop aangeboden nadat zelfs de enige nog overgebleven Master-fabrieksrijder is overgestapt naar de nummer 1 van de ‘Not’ lijst. Het is dus voorbij met de rood-witte monsters, scheurende d-ribben, racetoomen en eigenwijze Polen. Ik heb nog een getunede 2 en die doe ik lekker niet weg! Voor mij blijft ie altijd ‘Hot’.

 

8: Dot-COM

De kreet ‘sponsored by….’ Was in 2006 één van de vele commerciële uitlatingen in de vliegelarij. Alles en iedereen moest gesponsord worden, stickers, banners, spandoeken, tentjes, petjes, noem maar op. En als er op vliegerfeesten meer mensen rondlopen met reclame dan bezoekers dan zijn we over de top en wordt het een ‘Not’. In 2007 is reclame not-done anymore. We komen tot bezinning en worden één met onze passie. En reclame past daar nou eenmaal niet in.

 

9: Rode Helly-Hansen droogpakken.

Als er toch iets passé is, dan is het wel het rode Helly-Hansen droogpak. In 1893 was dit ‘Hot’, anno 2007 moeten we daar toch echt mee ophouden! Compleet verweerd, inmiddels zijn ze rose in plaats van rood. Ook worden de compleet gescheurde en lekke rubberen afdichtingen er gewoon afgeknipt. Ik ga de mode-politie inschakelen als ik er nog eentje zie in 2007!

 

10: Eindejaarsmeetingen en nieuwjaarsborrels.

Wie kent ze nog? De eindejaarsmeetingen en nieuwjaarsborrels op het strand, afgevroren vingers, veel te veel mensen, barbecues en geen wind. Juist! De eindejaarsmeetingen en nieuwjaarsborrels. Maanden van te voren begon het inschrijven al, recepten werden uitgewisseld, drank werd besteld, koek en zoopie aangerukt, kerstpuzzels uitgeschreven, prijzen afgetroggeld en handjes geschut. Dit eindejaar zie je nog wat laatste stuiptrekkingen, de barbecue schiet erbij in, op het laaste moment wordt er nog wat afgesproken, maar de echte eindejaarsspirit is weg. Het enige wat mij hier nog aan herinnert is de veel te kleine kitesurfbroek die allang weer uit de mode is. En het feit dat ik niet eens kitesurf doet er niet toe, ik had 'm gewonnen en er een hele dag voor op het strand rondgehangen. Het ziet ernaar uit dat ik het dit jaar met de herinnering ga doen....

 

Tot zover de 'HOT or NOT' top 10 voor 2007. Ik heb me weer vermaakt ;-)

 

Een vliegerig 2007 toegewenst!

 

ajuus.


Posted: 20:46, 19/12/2006
Comments (2) | Add Comment | Link

Copy, Paste

Hij ligt hier voor me, de 4:2 Yakuza van Arjen. Minitieus opengewerkt waardoor je vrij zicht hebt op het inwendige. Mijn meetlat ligt in de aanslag en ik denk een fractie van een seconde na over het hoogst haalbare in China: kopieren die handel! In China tel je pas echt mee als designer als je iets Europeaans perfect gekopieerd hebt. Dan heb je status...... in China.

 

 

Mijn afkeer van kopieren is gekomen nadat ik mijn Peel 3.6 gekocht had en wel even dacht hier een 5 van te maken door de boel te kopieren, te vergroten en te maken. Het resultaat vloog best wel, voor zover ik toen kon beoordelen, maar ik had al geen goed gevoel omdat ik die 3.6 gekocht had en van die 5 werd ik dus ook niet warm.

 

Daarna heb ik vooral mijn ogen open gehouden en mijn computertje laten werken. Eerst in Excel, later in foilmaker en tegenwoordig in Surfplan en ook nog steeds in foilmaker en ook nog steeds in Excel.

 

Even was ik in de verleiding, en toen schoot de de-briefing van Arjen die met de Gura 2.7 reed, weer door mijn hoofd: de Vampir Pro zoek gereden en downwind sneller dan een Yakuza 2.7. Ik weet best dat dit helemaal niks zegt over de overall performance, maar daar deden we het voor. Niks kopieren, zelf bedenken en zorgen dat je in de buurt kan komen/blijven. En de eerste signalen zijn erg positief.

 

Ik heb voor de vorm even de dikte van het profiel opgemeten en z'n AR. En nu weet ik waarom ik de Gura gemaakt heb zoals ie is. Een heel andere profiel dikte en een heel andere AR en de reden waarom ik dat gedaan heb is bevestigd. Ik ga door op de ingeslagen weg en trek me niks aan van de profieldikte en AR van Yakkie, ik ben eigenwijs en kan beredeneren waarom ik eigenwijs mag zijn.

 

Wel jammer dat er toch nog veel Chinezen rondlopen in dit kleine wereldje.....

 

ajuus.


Posted: 21:37, 8/12/2006
Comments (2) | Add Comment | Link

Hè yakkes, een Gura.

2007 wordt 'the year of the Yakky's', een groot succes voor Ozone, volgens mij is het nog geen enkel merk gelukt om zo overheersend aanwezig te zijn in het race veld. Het geeft mij een beetje tweeledig gevoel, aan de ene kant heb ik heel veel respect voor Ozone, ze ontwikkelen hele mooie en vooral goeie vliegers en parapentes. Aan de andere kant gaat de emotie een beetje uit het speelveld. Alles is immers hetzelfde en het komt vooral aan op techniek van de rijders. Op zich ook weer een positief aspect, maar ik hou toch een beetje van afwisseling in de lucht.

 

En vervolgens wordt het hier ook spannend, de eerste 2 'echte' Gura's uit de lijn gaan volgend weekend de lucht in. Ik moet nog wat lijntjes knopen aan de 7 en Sieger heeft al een 2.7 klaar. De hele serie is inmiddels op papier uitgedacht en afhankelijk van hoe deze 2 het doen is het straks gewoon 'productie' draaien.

Ik ben ervoor om bij races niet meer in plaatsen te denken maar in Yakkies. Zo gokken wij met de Gura om te eindigen met maximaal 4 Yakkies boven de Gura. In enduro achtige wedstrijden zou dat zelfs 2 Yakkies kunnen zijn en in 20% van de manches laten we alle Yakkies achter ons. De Gura is makkelijk herkenbaar, het is de meest saaie vlieger op het strand. Het gaat mij niet om het uiterlijke vertoond, de kleurtjes of het mooie tassie waar ie inzit. Het gaat om efficiëntie, power en lage L/D verhoudingen. En dat betekent dat de matras opvalt door eenvoud, zo weinig mogelijk toom, zo weinig mogelijk vervorming en een ze efficient mogelijk vorm. We gaan het allemaal meemaken volgend weekend ergens op een verlaten strand.

 

Ik moet alleen niet vergeten mijn af-plakband mee te nemen.....

 

ajuus


Posted: 09:24, 18/11/2006
Comments (0) | Add Comment | Link

Het einde van een tijdperk.

Gisteren viel ie dan op de deurmat, de laatste 'Vlieger' van de huidige redactie. Hij viel letterlijk want het gebruikelijke plasticje was vervangen door een harde kartonnen envelope met daarin een vlieger kwartet van 25 jaar vliegers in Nederland. Kwartetten zal wel niet gebeuren, maar zo af en toe even doorbladeren wel. Want wat een vliegerhistorie hebben we hier in Nederland. Allerlei grootste vliegers en speciale modellen. De Genki komt bij Nop vandaan en zie eens wat ie nou weer heeft doorontwikkeld aan de Genki, prachtig model!

 

Ik heb een aantal maanden geleden een avondje doorgebracht met John en Theo van de huidige redactie, beide heren zitten die 25 jaar al in de redactie en de passie die vanuit die 2 komt is niet te beschrijven. In den beginne was het 'copy & paste' wel heel erg letterlijk, tegenwoordig slechts 2 keer op een muis klikken. Die avond heeft bij mij een nieuw aspect van vlieger-passie aangewakkerd: schrijven. Ik was al niet zuinig met woorden, maar als lid van de nieuwe redactie kan ik mijn lol op.

 

Passie is mijn basis voor alles wat ik met vliegeren doe, van een reactie op het forum tot het bouwen van een eenlijner tot het ontwerpen van een race-buggy-vlieger. Dat vliegeren gebruikt wordt om een negatieve draai ergens aan te geven kan bij mij dus niet. Vandaar dat ik dus zo af en toe venijnig uit de hoek kan komen en in 1 keer *ploink* kan roepen als het me even teveel wordt. Even Googelen en je weet wat het betekent.

 

Ik geloof er heilig in dat in januari mijn deurmat weer gepijnigd wordt met een doffe klap. Iets minder hard dan afgelopen zaterdag maar wel met evenzoveel passie. En ik hoop in de loop van de komende jaren met net zoveel plezier in de redactie te mogen werken aan de vernieuwde 'Vlieger' als de huidige redactie dat de afgelopen 25 jaar heeft gedaan. Ik heb de proefdrukken inmiddels gezien en dat van die stoutste dromen was mijn uitspraak. Als iedereen nou even zijn abonnement vernieuwd (kaart insturen) dan valt ie in januari op nog 1499 deurmatten.

 

ajuus.

 

 


Posted: 20:34, 29/10/2006
Comments (0) | Add Comment | Link

Kite Aerial Video Broadcasting Services

Het begon allemaal met het turen naar de camera in de vliegerlijn en proberen te mikken. Na heel veel foto's van de grond en de lucht heb ik toen de stap gezet naar een video downlink. De analoge camera gaf (gelukkig) de geest en ik kon 'm vervangen door een veel lichtere en makkelijker te bedienen compact cameraatje. En daar zat een video uitgang op waarmee het beeld van het LCD display op een willekeurig ander apparaat weergegeven kon worden als er zo'n geel tulp stekkertje aanzat.

 

De 'handel' had bedacht dat je video signalen van het type 'gele tulpstekker' wel eens door de lucht zou willen transporteren, mijn eerste stapjes in de wereld van spionage apparatuur was een feit. Want video zendertjes en heeeeeeel kleine cameraatjes vind je vooral toch wel in de duistere wereld van spionage apparatuur. Via een obscure website een 50mW video zender en klein LCD display gekocht en aangesloten op de camera. En dat was de oplossing! Ik kon met een gerust hart op de grond gaan zitten, de boel besturen en tot op een millimeter nauwkeurig 'zien' wat de camera zag!

 

En dat de link af en toe wegviel en even geeb beeld gaf was niet erg..... tot het moment dat het toch wel begon te irriteren. De volgende stapjes gingen in de richting van zelfbouw Wifi antennes. De wereld van bi-quad antennes ging open, want de gemiddelde video zender werkt op dezelfde frequentie als wifi. De zelfbouw bi-quad antenne werkte op zich wel goed, maar moest toch ook wel gericht worden en het was een onhandig ding.

 

Een paar standaard wifi antenne's later zat ik er emotioneel doorheen. Het was het allemaal net niet. En op het dieptepunt van die emotionele slinger ben in Google geklommen en ging de zoektocht naar video zendertjes met iets 'more power, Tim!'. En in het land van Tim-the-toolman-Taylor is alles te krijgen met more-power. Er blijkt ook in de modelbouw een complete subcultuur te bestaan van video opnames uit modelbouwvliegtuigen. En daar hebben ze ook video zendertjes voor nodig!

 

Maar dan begint het pas..... iets met creditcard bestellen in Amerika, iets dat zomaar kan lijken op een 'exploding device'..... Maar ik zat emotioneel in een dieptepunt en dan spelen rationele zaken al lang niet meer. Invullen, bestellen en afwachten maar.

 

UPS kan heel mooi aangeven waar het pakketje allemaal langskomt, zo ging ie van Bloomington naar Denver (is maar een klein stukkie) en naar San Fransisco en Amsterdam. Het bericht 'Cleared by customs' maakte mij natuurlijk bloedzenuwachtig, zo dichtbij.... In mijn dromen zag ik 3 arrestatieteams de straat inrijden en mij het huis uit sleuren, want het pakketje was toch wel heel verdacht.

 

Gelukkig viel het allemaal mee en heeft de douane waarschijnlijk de afweging gemaakt tussen die 3 arrestatieteams of € 41,- invoerrechten. En aangezien ze de chinees nog moesten betalen hebben ze gekozen voor dat laatste. Met dank aan al die goede, maar veel te late, adviezen over bv 'GIFT' op je pakketje laten zetten.

 

Ik ben blij, want vanaf nu heb ik hopelijk geen zorgen meer over mijn videobeeld. Sterker nog, ik vermoed dat iedereen in een straal van 3 km gewoon mijn KAP beeld kan volgen op de TV.

 

ajuus


Posted: 08:57, 21/10/2006
Comments (0) | Add Comment | Link

Freedom!!!!!

Ik moest terugdenken aan de film 'Bravehart' toen ik afgelopen weekend op het Texelse mocht vliegeren. We hadden een weekendje gepland en dan is Texel/Landal Greenparks de vaste stek. Het meezeulen van de buggy een alle andere spullen is niet meer te doen samen met een vrouw, 2 kinderen en een hond, 3 blikken appelmoes en 10 kg aardappelen. Dus de firma Protask maar eens gepolst voor een external-buggy-carrying-device. En dat is natuurlijk geen probleem. De 40kg zware buggy staat als een huis op de tot buggydrager omgebouwde fietsendrager. En dat geheel staat in schril contrast met het stukje ijzer waar je over struikelt als je het strand op sjouwt.

 

 

Wat heel erg opvalt is dat zelfs op een rustig eiland als dat van Texel een stuk strand is aangewezen om te vliegeren. En wat nog meer opvalt is dat de 'seizoens' vliegeraar zich hier niet aan stoort. De wat meer serieuze vliegeraar is wel te vinden in het aangewezen stuk. En met name die seizoens vliegeraars vormen een risico, ze zijn vaak te vinden tussen de strandbezoekers en zijn zich van geen kwaad bewust als de zojuist aangeschafte vlieger zich met zijn neus vlak voor je voeten in het strad boort. Op de 1 of andere manier ziet deze groep nog niet in wat voor soort wapen ze in hun handen hebben. Als een wolk killer-bee's zwermen ze over de hoofden van onwetende strandbezoekers, onverwacht aanvallend en soms dreigend heen en weer vliegend. Dan weer een hond tergend tot het uiterste, om vervolgens de baas midden op de fontanel te raken.

 

Ik probeer me hier verre van te houden, ook omdat de stuurmanskunsten van de siezoensvliegeraars lijken op een dronken aardbei op 2e kerstavond. Ik rij mijn rondjes in het aangewezen gebied en geniet van de vrijheid, eindelijk geen helm op, lekker in het nazomerzonnetje de kilometertjes wegvreten. Ik kan het niet laten om af en toe mij even in Bravehart te waanen, vastgebonden tussen de bordjes die aangeven waar ik mag vliegeren en keihard roepend 'Freedooooooooooommm'.

 

In tegenstelling tot Bravehart word ik niet gevierendeeld en kan ik rustig nog even gaan KAPpen op de camping. Ook dit levert mij weer een freedom gevoel op: de flowforms gaan aan de kant en hebben afgedaan als KAP vlieger. Een veel te slechte vlieghoek en dat scheve getrek naar 1 kant heb ik nu wel gehad. Ik ben er klaar mee en ga mij storten op een Dopero 100, een Rokkaku en een V10 voor de echt harde wind. Maar stiekem toch wel een leuk plaatje geschoten van de vuurtoren....

 

 

ajuus.


Posted: 19:09, 3/10/2006
Comments (0) | Add Comment | Link

Deventer & Co

Wat is er mis met het vliegerfeest in Deventer? Ik kon me op de terugweg zo gauw even niks bedenken, maar er miste wel wat. Ik vroeg me af of het te maken had met de organiserende partij: een vliegerwinkel. Het doel van het vliegerfeest is daarmee duidelijk. Maar dat was het niet, ondanks de commerciele inslag was dat niet overduidelijk aanwezig. Ondanks het feit dat de helft van de vliegeraars in licht-blauwe truien rondliep met de bekende opdruk, was dat niet hetgeen mij stoorde, alhowel het best een beetje 'eng' was ;-)

 

Wat mij wel stoorde was dit:

 

De punten van de pijlen wijzen naar 2 eenlijners die te zien waren als stipjes in de lucht. Er was ruim een kilometer aan uiterwaarden tussen het eenlijnerveld en de power-vliegeraars. Deze wel heel duidelijke 'muur' is funest voor het begrip over en weer. Het onbegrip wordt vergroot en elkaars wereld begrijpen en waarderen lijkt hierdoor nog verder weg dan ooit. De 'kloof' wordt hiermee niet beslecht, maar eerder vergroot. Dat was wat mij tegenstond en tegenstaat aan dit vliegerfeest. Ik heb verder een prima dag gehad, erg lekker gevliegerd maar de barierre tussen eenlijners en power stak mij wel heel erg.

 

Ik als 'al-lijner' liet een eenlijner op aan de rand van het buggyterrein. Vanwege het vroege tijdstip en het gebrek aan wind was er geen buggyer te bekennen. Ik had 5 minuten daarvoor de 'walk of shame' gelopen met mijn buggy en 10m^2 vlieger en wilde een eenlijner in de lucht zetten om toch nog iets te laten vliegen. Ik werd echter vriendelijk doch dringend verzocht, door een licht-blauwe trui, om mijn  eenlijner tussen veld powerzone en veld buggy-spot op te laten op een strook gras van 50 bij 1 meter. Want de buggyers waren hun materiaal aan het opbouwen en konden elk moment van start gaan. Met mijn walk-of-shame in gedachten en een windje van 0.1 bft wist ik wel beter, de rest van de buggyers ook trouwens. Gelukkig had ik mijn mobile-kite-gear bij me en ben ik op eerder genoemde grasstrook gaan staan.

 

Mijn grootste probleem is dus de hokjesgeest bij Deventer. Natuurlijk moet je hokjes creëren op een vliegerfeest, maar dit is niet de manier. Kortom, Deventer & Co: blijf alsjeblieft dit vliegerfeest jaarlijks organiseren, het is next-generation feest en die moeten we koesteren, maar zorg alsjeblieft dat iedereen op hetzelfde veld kan staan want er is ruimte genoeg en dan kunnen we elkaar volgend jaar de hand schudden ;-)

 

ajuus. 


Posted: 19:45, 24/9/2006
Comments (2) | Add Comment | Link

Vrouwen.....

Net als waarschijnlijk vele andere vrouwen-van-vliegeraars heeft die van mij ook een gezonde afkeer van vliegers. Ze vindt het prachtig wat ik doe met vliegers maar heeft het er in privé kringen toch maar moeilijk mee. Zo staat mijn buggy dusdanig in de schuur geparkeerd dat er altijd wel een uitstekend lichaamsdeel aan gestoten wordt. En na een dagje vliegeren ligt de pas geboende badkamer al gauw onder een dikke laag zand. En bijna dagelijks zwerven er afgeknipte stukjes naaigaren door het hele huis. Mijn hobby kamer is verboden terrein en in haar werkkamer ligt regelmatig gereedschap in de weg. Kortom, emotioneel een gevoelig onderwerp. Met dit als basis viel onlangs de nieuwe Powerkite Magazin op de deurmat. Dit engelse vlieger blad staat beter bekend als het gezamenlijke reclameblad van Ozone, Lynn, Flexifoil en niet te vergeten XXracer, en biedt een prima tegenwicht voor het Duitse reclameblad Sport und Design Drachen en Kite & Friends die elk nogal pro Libre, Jojo en dergelijke zijn. Powerkite Magazin laat vooral spectaculaire foto's en artikelen zien van mountainboarden, buggy-jumpen en andere extremiteiten.

 

Dergelijke bladen slingeren eerst een paar dagen door de huiskamer alvorens ze verdwijnen naar het archief. Zo ook de Powerkite Magazin. In een ondoordacht moment krijgt mijn wederhelft er grip op en bladert 'm door. Haar conclusie treft mij diep in mijn vlieger-hart:

 

"Goh, je kunt veel meer met vliegers dan dat jij doet...."

 

De uitspraak is non-verbaal onderbouwd met vele grijnzen en andere gelaatstrekken. Vervolgens trekt ze haar jas aan en verdwijnt naar haar werk, mij achterlatend in een emotionele crisis. En op het diepste dal van die crisis besluit ik tot een wraak actie. De buggy gaat overdwars in de garage, zelfs een mug zal zijn kop stoten. Alle vliegers komen uit de tas en worden leegeschud in de badkamer. En tot slot knip ik een nieuwe klos naaigaren in stukjes van 10cm en gooi die netjes door het hele huis. Tot slot leg ik mijn voorvork met bigfoot in bed op haar hoofdkussen, een paardekop had ik zo gauw niet in de buurt.....

 

Laat ik het zo zeggen, een nachtje buiten slapen was het wel waard ;)

 

Verder weinig nieuws onder de zon, of het moet zijn dat we met de redactie van de Vlieger het 0-nummer in elkaar gezet hebben. En het gaat goed komen! Iedereen al z'n inschrijfformulier ingestuurd?? Ook als je al lid bent??!

 

En natuurlijk het WK buggyen, rare jongens, die fransen..... De vuurdoop voor de proto-Gura. En de eerste ervaringen zijn erg positief. Er is nog genoeg te verbeteren en ik hoop dat de Gura 7 de laatste verbeteringen heeft. Hij ligt nu op de snijtafel. Nu nog een artikel voor het 1e nummer van de Vlieger in elkaar zetten waarin de lijn BCH - Wedstrijden - WK terug zal komen. Tijd voor wat buggy info.

 

Aanstaande zondag met Peter, Harry, Arjen, Erik en de rest naar Deventer, kijken of het net zo leuk wordt als vorg jaar.

 

ajuus


Posted: 19:40, 19/9/2006
Comments (2) | Add Comment | Link

Al die kleuren.....

Er gingen al wat geruchten over bepaalde kleuren, ze zouden te weinig verkocht worden. En dan is de kracht van de commercie groter, vanuit dat oogpunt helemaal te begrijpen. Maar commercie doet me niks, commercie heeft niks met passie te maken en dus moest ik even slikken bij het eerste gerucht. 'Mijn' kleuren zouden verdwijnen: brick-red, skin en brown. Ondanks het feit dat ze gewoon chikara waren, moesten ze verdwijnen. De natuur kan soms wreed zijn.

 

Het begon ooit met een 4 m^2 matras in de kleuren skin-brown gestreept. Door primaten ook wel 'duo-penotti' genoemd. De kleuren-combi heeft bij mij wel wat losgemaakt. Oer-kleuren, oer-passie, zoals de eerste bewoners het bedoel hadden.

Want zeg nou zelf, de natuurkrachten zijn toch precies in balans!

 

Circeltjes zijn altijd rond, ook dit circeltje sluit zich weer.

 

Ik heb een Odako (vert: grote vlieger...) van ongeveer 12m^2. Vreselijk onhandig, je bent er uren mee bezig om 'm op te laten. Maar op zich is een Odako (of Edo) wel een heel mooie vlieger en sierlijke vlieger. Een aantal maanden geleden heb ik de stoute schoenen aangedaan en alle stokken uit de Odako gehaald met als doel om er 2 of 3 kleinere (2m hoog) Edo's van te maken die wel hanteerbaar zijn. En aangezien ik momenteel in mijn 'oer-kleuren' periode zit, is de stap naar Aboriginals gauw gemaakt. Ik wilde de Edo's graag maken met een muurschildering erop, Aboriginal welteverstaan. Dit plaatje gaat het worden, 2 of 3 met elk een strijder erop.

 

Circeltje = rond.

 

Ook een volgend circeltje sluit zich weer: wat gaan we allemaal maken in het seizoen 2006-2007. Naast een setje Edo's in de zeer zeldzame kleurencombinatie brick-red en skin, een kleiner Dopero voor KAP. Ook hier een speciaal ontwerp, een perspectief dambord in de kleuren sea-blue en blue.

Het complete lijstje:

  • Meewerken aan nog 1 of 2 rotors van 8 m, zodat die ene niet zo alleen is;
  • Een Sanjo Rokkaku voor KAP in harde wind;
  • Een V13 voor (KAP in) heel harde wind;
  • Een complete serie Gura's, van 2,2 tot 14m^2.
  • Een S(uper) U(ltra) L(ight) Dopero, voor 0.1 Bft.
  • Wvttk.

ajuus


Posted: 20:32, 8/9/2006
Comments (0) | Add Comment | Link

Een kille vrijdagmorgen.

Het Vliegerforum is gehacked. Uitgerekend op mijn vrijdagochtend! Vrijdagochtend is voor mij de eerste dag van het weekend en die dag begint altijd met 2 bakkies, 2 broodjes, 3 muisklikken en het Vliegerforum. Dan maar weer even de 6 andere forums en een blog update.

 

De hele week ligt mij buggy al achter me op tafel. Eind september een familie-weekendje Texel en dan moet ie mee. Het probleem van veel familie en de buggy uitrusting in de auto is bekend: past niet. Dus de buggy wordt achterop de trekhaak gezet met een ProTask buggy-drager. Maw: Harry heeft 'm even in elkaar gezet en ik kan weer vooruit. Vervolgens moet de troep mee in de buggy op het strand, want met al die jutters op Texel laat ik mijn spul niet onbeheerd achter op het strand. Dus een buggy-bag. En dat schiet dus niet echt op, maar ik heb nog even.

 

Het hoogtepunt deze week kwam vanaf datzelfde Vliegerforum, van een besloten deel waar de Redactie van de nieuwe 'Vlieger' info uitwisseld. En deze keer verscheen daar de eerste ruwe versie van het zogenaamde nul-nummer. Dit is een proefdruk voor ons om het hele kunstje een keer te oefenen. Ik was 'flabbergasted', een opmaak waarbij je je vingers af kunt likken! Heel anders dan we gewend zijn en absoluut van deze tijd. Over 2 weken zitten we weer bij elkaar en zal het nul-nummer z'n definitieve vorm en inhoud gaan krijgen. En dat de inhoud veelzijdig(er) zal zijn is een feit.

 

Ik kan niet wachten.... en inmiddels doet het Vliegerforum het ook weer, dit weekend kan nu al niet meer kapot.

 

ajuus


Posted: 07:11, 1/9/2006
Comments (0) | Add Comment | Link

Wingine, what's next??

De Wingine was een erg leuk project. De ervaring alleen al heeft ons veel geleerd. Vooral dat Poolse naaiateliers erg eigenwijs kunnen zijn....

 

Het enige wat bij ons gebleven is, is de drang om met zelfbouw matrassen in de top mee te kunnen rijden. En de Wingine is daarin helaas 'outdated'.

 

Na de Wingine ben ik (zijn we) gewoon verder gegaan met het ontwerpen en bouwen van matrassen, want het kan immers altijd beter. Arjen v/d Tol heeft eenzelfde drive, alleen wil hij wedstrijden rijden en ik allen maar bouwen en toeren. Op Fano dit jaar jaar hebben we de stoute schoenen aangetrokken en weer bedacht dat in 2007 er toch weer met nieuwe zelfbouw gereden moet gaan worden. De Wingine kan immers de nieuwe Yakuza's, Jojo's en Vampir's niet echt meer bijhouden.

 

En zo onstond de Gura, een race-mat die Arjen weer in de top moet houden en ervoor moet zorgen dat ie die ene RM+ weer in de wilgen hangt. De Gura stamt af van de Aboriginals, letterlijk betekent Gura 'Wind'. Zoals z'n voorvaderen zal de Gura onopvallend en geruisloos bewegen en op het uur-U toeslaan en zo de prooi binnenhalen.

 

Dan weer even met beide benen terug op aarde, de Gura heeft een hoge AR en zal niet allemans vriend zijn. Ik ben er nog niet helemaal uit, maar het lijkt erop dat ie er zo uit gaat zien:

 

 

Laten we het erop houden dat dit de 0.9 versie is. Ik ga voor een serie van 11 stuks, van iets meer dan 2m^2 tot een metertje of 14. Eind dit jaat een 4.9 en een 7 in de races.

 

En het allerbelangrijkste: hij komt niet in de verkoop. Want dat was 1 keer leuk.....

 

ajuus.


Posted: 19:53, 26/8/2006
Comments (0) | Add Comment | Link

Vlieger

Vanavond staat in het teken van het nieuwe Vliegerblad wat vanaf januari 2007 zal verschijnen. Ik zit zelf in de redactie en heb als speciaal aandachtsgebied Buggyen en Buggy-vliegers. Ik hoop wel dat ik ook buiten dit aandachtsgebied nog eens wat mag plaatsen.

 

Voor mij is de 'Vlieger' één van de tastbare peilers waar mijn vlieger-passie op gebaseerd is. Ik kan mij geen vliegerend nederland voorstellen zonder de 'Vlieger', dat is ook direct de reden waarom ik mijzelf 'opgedrongen' heb aan de redactie . Net voor de vakantie heb ik in levende lijve kennis gemaakt met de huidige redactie en als er ergens mensen te vinden zijn met vlieger-passie, dan is het daar wel. Met een beetje geluk haal ik dat ook nog eens....

 

Kortom: werk aan de winkel! Artikelen zat, nu nog even lezen zodat we kunnen droogoefenen. In januari zal dan het eerste nummer op de bekende deurmat ploffen waarmee we de passie door hopen te zetten. Tot die tijd, en daarna, is er werk aan de winkel....

 

 

 

ajuus.


Posted: 19:33, 24/8/2006
Comments (0) | Add Comment | Link

Emmen, 2006

Een tijdje geleden heb ik me voorgenomen om eens een 'oud-hollands' vliegerfeest te bezoeken. En mijn oog viel op Emmen. Gisteren was het zover. Samen met Peter naar Emmen met een stationwagen vol met eenlijners en aanverwante ellende.

 

Weer een illusie armer.... ik had gehoopt op een Fano-in-het-klein. Emmen is echter een publiekstrekkend vliegerfeest met vooral demo's. En daar is niets mis mee, alles was perfect georganiseerd, maar dit is niet mijn type vliegerfeest. Ik zoek gelijkgestemden, ik ben niet van het uitleggen en demo's geven.

 

Volgende keer weer gewoon naar het strand.

 

ajuus

 

 


Posted: 19:49, 21/8/2006
Comments (1) | Add Comment | Link


Hosting door HQ ICT Systeembeheer